نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى كلية آداب

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اى واحد كلية الاداب جامعة بنها

ميرسى جدا يا رويال على نصحيتك وربنا يوفقك ف شغلك
العفو مافيش مشكلة

المقال "اى واحد كلية الاداب جامعة بنها" نشر بواسطة: بتاريخ:
ma7bob84
السلام عليكم
اخباركم يا شباب ويابنات كل سنه وانتم طيبين ورمضان كريم
بس اهم حاجه تصوموا مش تفطروا زى كل سنه بلاش الحركات دى انا عارفها :d
معلش انا بقالى فتره مش بدخل علشان كنت مسافر
على العموم متشكرين لكل اللى سال على فتره غيابى
roaa atif
اهلا بيك وحمد الله ع سلامتك انا رؤى عضوة جديدة بالمنتدى
moon star
السلام عليكم
اخباركم يا شباب ويابنات كل سنه وانتم طيبين ورمضان كريم
بس اهم حاجه تصوموا مش تفطروا زى كل سنه بلاش الحركات دى انا عارفها :d
معلش انا بقالى فتره مش بدخل علشان كنت مسافر
على العموم متشكرين لكل اللى سال على فتره غيابى
حمد لله على السلامة يا محبوب
انا وصلتنى رسالتك على الميل
عموما بالنسبة لموضوع النتيجة لو انت لسة مش متأكد منها
تقدر تكلم مادو .......هو مستعد انه يساعدك ابعتله على الميل او سيبله رسالة هنا
وانا برده هابلغه زيادة تأكيد
royal.toon
أهلا وسهلا بيك أنا رويال عضو جديد في المنتدي
ma7bob84
اوك ربنا يخليكوا يارب وميرسى جدا على الاهتمام
وانا انشالله نازل الجامعه بكره الصبح اشوف النتيجه وهسحب ورقى من الجامعه هحول انشالله هروح اى جامعه تانيه احتمال انشالله اروح اكادميه الدلتا فى المنصوره يمكن ربنا يوفقنى هناك واعدى
ma7bob84
هاى يا جماعه

محبوب احنا تقريبا اتقبلنا قبل كده بس انا مش متاكده انت ولا لاء
والله يمكن ليه لاء بس انا مش بنزل بنها غير كل فين وفين يادوب بنزل بنها ايم الامتحانات
لان انا ببقى مسافر بره مصر وباجى مصر قبل الامتحاانات بشهر انزل بنها اجيب الجدول واجيب الورق واعرف ايام الامتحانات وانزل على الامتحانات بس
shgareldor
السلام عليكم يا كل من بالمنتدى وكل سنة وكل رمضان بخير على كل المسلمين
انا معاكو من اداب انجليزى ان شاء الله و الحمد لله هروح تانية الحمد لله!!!!!
على فكرة انا عضوة قديمة شوية بس كل ما اجى ادخل المنتدى مايفتحش وشوية انتقل للارشيف
وانا عايزة اتواصل معاكو ومن الاول
بس اللى مزعلنى ان المنتدى مش نشط اوى يعنى لازم ندخل فية وننشطة اكتر من كدة
يعنى اهو نحسن صورة كليتنا شوية وربنا يعينا عليها
moon star
السلام عليكم يا كل من بالمنتدى وكل سنة وكل رمضان بخير على كل المسلمين
انا معاكو من اداب انجليزى ان شاء الله و الحمد لله هروح تانية الحمد لله!!!!!
على فكرة انا عضوة قديمة شوية بس كل ما اجى ادخل المنتدى مايفتحش وشوية انتقل للارشيف
وانا عايزة اتواصل معاكو ومن الاول
بس اللى مزعلنى ان المنتدى مش نشط اوى يعنى لازم ندخل فية وننشطة اكتر من كدة
يعنى اهو نحسن صورة كليتنا شوية وربنا يعينا عليها
اهلا بيكى معانا يا قمر
وانتى على فكرة معايا اداب انجليش برده وراحة تانية
roaa atif
اهلا بيكى وان شا الله تقدرى تكملى معانا وننشط المنتدى زى ما بتقولى
shgareldor
ان شاء الله نبقى احلى منتدى وربنا يبارك فيكو
ويجمعنا كلنا على خير
ولن شاء الله نتقابل ف الدراسة يا moon star

وسلام مؤقت
shgareldor
اة اسفة
وشكرا جزيلا على ترحيبكو بيا يا moon انتى و roaa
ma7bob84
مش حد يزمر يا جدعان ان بوم السبت اجازه فى الجامعه
يوم ما انزل بنها اروح القيها قافله نزلت انهارضه بنها ورحت الجامعه لقيت الجامعه وقفوله
قوليلى السبت اجازه
يعنى يوم ما انزى اروح اشوف النتيجه تطلع قافله
الظاهر كده ان مليش نصيب اشوف النتيجه بس ان انا انشالله هروح اسحب ورقى من الجامعه واحول
ayman001
al alslamo 3alikom a ra7mato allah . ana ayman koliet el adab qesm english .
sana rab3a 2reet el ta3leqat. da gameel . bas 7aga mohema lazem ne3rafha en elkolya msh dakatra bas :manaheg ,dakatra ,talaba+ ahm 7aga el edara .
moka20
هاى انا موكا من خدمه اجتماعيه بنها
shgareldor
طيب اشمعنا الادارة هى اهم حاجة
يعنى كويسة ولا اية
ayman001
al salamo 3alikom w ra7mato allah . first at all kol sana w enta tayeb w ramadan kareem . tany 7aga en el edara heya ahm 7aga tab3an w dah mn asmha edara ay ennaha heya elly betdeer kol el manzooma de . moshkelet banha enaha mafehash edara awo bema3na asa7 edara da3eeft el sha5seya . adeek mesal el emte7anat w elre7alatel edara la ta3lam 3anhom she2 wa enama ete7ad el talaba howa batal el qesa de . law feeh edara kaweya ln taged modaragat behaza al shakl walla benshat mekasara el lomad bayza za2ed tab3an el mic. w kol sana w enta tayeb ya ragel ya tayeb
ayman001
belnesba lelsabt mn el sanady msh 7ayeba2a agaza w hate2dar ya 3am tenzel el kolya br7tk
shgareldor
[COLOR="Red"][SIZE="*السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
*كل سنة وكل المنتدى بخير ان شاء الله
انا كنت باسال على الادارة بعتبارى اول سنة ليا ف الكلية كان اللى فاتت
مجرد حب استطلاع ولانى شفت بعينى الحالات الجميلة ف الكلية قلت اشوف هل انا لوحدى ولا دا رايى ناس درست فيها الاربع سنين ودا لان المشاركة الاولى مكنتش واضح فيها الكلام دا

ملاحظة ;shgareldor دا الاسم الحقيقى لشجرة الدر وجزاك الله خيرا
mado91
نورتوا المنتدى يا جماعة

انا مادو اداب بنها

الفرقة التانية
a.dina
والله يمكن ليه لاء بس انا مش بنزل بنها غير كل فين وفين يادوب بنزل بنها ايم الامتحانات
لان انا ببقى مسافر بره مصر وباجى مصر قبل الامتحاانات بشهر انزل بنها اجيب الجدول واجيب الورق واعرف ايام الامتحانات وانزل على الامتحانات بس

وانا بقول يمكن عشان انت كل المعلومات بتاعتك تشبه واحد عرفناه ايام الامتحانات فالمكتبه وعرفناه شهر الامتحانات وبعدها معرفناش اى حاجه عنه
ayman001
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..

من المهم جدا انك تكوني حابة الكلية اللي انتى دخلتيها وبتغيري عليها . اللي اقدر اقول ليكي بحكم خبرتي في الكلية انك لو مش حابة دراستك يبقي هتشيلي مواد ده اكيد الكلام ده مش ليكي بس ده لكل الشباب اللي معانا .. انا شايف فيكي حماسة دي حاجة مهمة جدا بس انا بقولك وللناس لو انتي عايزة تقدير يبقي لازم تحضري المحاضرات وبالأخص د/هشام ود/ ابو عرب تفهمي اللي هما بيقولوه وحتي لو مش قادره تلقطي .-مثلا- مفيش حل الا انك تصبري وتحاولي تلقطي كل كلمة في الاول هتبقي صعبة لكن بعد كده هيبقي ليها لذه ومتعةانك تبقي فاهمة اللي الدكتور بيقولوه لان معلومة ليكو د/ابو عرب امتحاناته من المحاضرات فلازم تبقي مركزة 100% .

علي قد ما تقدري حاولي متخدوش دروس او تشتروا ورق لان الدكتور بيبقي بيتكلم في وادي والمكاتب بتكتب في وادي تاني . ده مهم جدا .

حاولوا تبعدوا عن الشلل اللي بتبقي قاعده ليل نهار في تجارة وشارع تجارة لانهم بيبقوا غرقانين وعايزين يغرقوا اكبر عدد ممكن معاهم .

لازم تطمنوني علي النتيجة بتاعتكم عملتو ايه كلكم : مادو رؤي moon star وانتي طبعا يا شجر الدر.
moon star
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..

من المهم جدا انك تكوني حابة الكلية اللي انتى دخلتيها وبتغيري عليها . اللي اقدر اقول ليكي بحكم خبرتي في الكلية انك لو مش حابة دراستك يبقي هتشيلي مواد ده اكيد الكلام ده مش ليكي بس ده لكل الشباب اللي معانا .. انا شايف فيكي حماسة دي حاجة مهمة جدا بس انا بقولك وللناس لو انتي عايزة تقدير يبقي لازم تحضري المحاضرات وبالأخص د/هشام ود/ ابو عرب تفهمي اللي هما بيقولوه وحتي لو مش قادره تلقطي .-مثلا- مفيش حل الا انك تصبري وتحاولي تلقطي كل كلمة في الاول هتبقي صعبة لكن بعد كده هيبقي ليها لذه ومتعةانك تبقي فاهمة اللي الدكتور بيقولوه لان معلومة ليكو د/ابو عرب امتحاناته من المحاضرات فلازم تبقي مركزة 100% .

علي قد ما تقدري حاولي متخدوش دروس او تشتروا ورق لان الدكتور بيبقي بيتكلم في وادي والمكاتب بتكتب في وادي تاني . ده مهم جدا .

حاولوا تبعدوا عن الشلل اللي بتبقي قاعده ليل نهار في تجارة وشارع تجارة لانهم بيبقوا غرقانين وعايزين يغرقوا اكبر عدد ممكن معاهم .

لازم تطمنوني علي النتيجة بتاعتكم عملتو ايه كلكم : مادو رؤي moon star وانتي طبعا يا شجر الدر.
ازيك يا ايمن اخبارك ايه؟يارب تكون بألف خير
على فكرة كلام مضبوط جدا ومعاك حق فى كل كلمة بتقولها
انا لما دخلت الكلية بصراحة كنت بكرهها لانها ماكنتش حلمى خاااااااالص
قضيت بقى سنة اولى كدة بحاول اتعرف على الكلية ونظامها وبحاول احبها
بس كنت مضطرة انى اجيب ورق لانى مكنتش عارفة اذاكر ازاى بس ده
ما كنش فى كل المواد لانى اصلا مش بقتنع بالورق خالص كان فى مواد كنت بذاكرها من الكتاب وبصراحة كنت ببقى مستمتعة بيها جدا لكن الورق بقى تيجى تقارنو بالكتاب تلقيه حاجة تانية خالص...بس الحمد لله سنة اولى عدت على خير اهى وانا ناوية على بداية جديدة ان شاء الله
فى تانية ونفسى اجيب تقدير فيها لانى فى اولى طبعا يعنى جبت مقبووووووووووووول

تلاقيكوا بتقولوا ايه الرغاية اللى هاتحكيلنى قصة حياتها دى صح؟؟؟هههههههههههه
يلا بقى استحملوووونى وميرسى على السؤال يا ايمن
shgareldor
[[size="5"]size="6"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله انا كنت ف الاول كرهه الكلية مش بس عشان مكنتش حلمى لا عشان المستوى العام بتاعها مش شكل كليه مع العلم انى بموت الانجليزى و الحمد لله كنت متفوقة فية جدا يعنى م النوع اللى بيدور على الترجمة اللى على الشبسى حتى
بس انا الحمد لله كنت بفهم م الدكاترة كويس بس المشكله ان قاموسى اللغوى بيقل مش عارفة لية
وانا الحمد لله ربنا وفقنى وجبت جيد //
وجزاك الله كل خير على مساعدتك لينا
[/size][/size]
العائد الى الله
مممكن اتعرف بصديقة انا محمد اداب المنصورة مممكن اكون صديق ليكم انا قسم فلسفة مممكن
roaa atif
اهلا بيك يامحمد فى المنتدى
ayman001
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دي احسن حاجة في الحقيقة تبدأوا مرحلة جديدة وادعي ربنا يثبتك فيها ويفتحلك ابواب الخير . انا لما دخلت الكلية كنت عارف اني هقابل صعوبات فمن اقبل مدخل اعدت احبب نفسي فيها وافتكرت كلام جدي الله يرحمه وهو كان مهندس لوالدي وهو استاذ في كلية الاداب دلوقتي ومكنش برده راضي عن الكلية قاله مش الصح انك تخش كلية انتي عايزها وبعد كده تفشل فيها المهم تخش وتنجح في المجال اللي انت فيه ايا ما يكون . ولعلمكم ان اداب انجليزي مجالاتها كتير التدريس في الجامعة لان قسم انجليزي محتاج معيدين لانه فيه عجز . الترجمة . الدروس .خدمة العملاء في الشركات . تيلي سايلز . السياحة اظن انه مجال مفتوح .
ثانيا بالنسبة لموضوع الفوكابلاري بتاعك يا شجر الدر ده طبيعي لانك واخده علي نظام كلمات وهو نظام الثانوية العامة وبتفاجئي انك داخله علي terminology مختلف وهو مصطلحات التخصص فب النظامين بيختلطوا وب بتدأي تنسي كلمات كتير وانا انصحك انك تحاولي علي خفيف تراجعي كلمات الثانوي حتي تتذكريها .

ثانيا انك تسمعي bbc wr , huda tvالقنوات دي هيحسنوا عندكم ال phonetics و تحاولي تجيبي egyptian gazette الجريدة دي مهمة جدا بالنسبة لطلبة انجليزي وخصوصا مجال الترجمة وتحاولوا تترجموا عواميد صغيرة لحد متقدروا علي علي المقالات الكبيرة . شدوا حيلكم في الدراسة ولو اي حاجة عايزين تسألوا فيها انتم و اي حد فاهلا وسهلا بيكم .
moon star
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دي احسن حاجة في الحقيقة تبدأوا مرحلة جديدة وادعي ربنا يثبتك فيها ويفتحلك ابواب الخير . انا لما دخلت الكلية كنت عارف اني هقابل صعوبات فمن اقبل مدخل اعدت احبب نفسي فيها وافتكرت كلام جدي الله يرحمه وهو كان مهندس لوالدي وهو استاذ في كلية الاداب دلوقتي ومكنش برده راضي عن الكلية قاله مش الصح انك تخش كلية انتي عايزها وبعد كده تفشل فيها المهم تخش وتنجح في المجال اللي انت فيه ايا ما يكون . ولعلمكم ان اداب انجليزي مجالاتها كتير التدريس في الجامعة لان قسم انجليزي محتاج معيدين لانه فيه عجز . الترجمة . الدروس .خدمة العملاء في الشركات . تيلي سايلز . السياحة اظن انه مجال مفتوح .
ثانيا بالنسبة لموضوع الفوكابلاري بتاعك يا شجر الدر ده طبيعي لانك واخده علي نظام كلمات وهو نظام الثانوية العامة وبتفاجئي انك داخله علي terminology مختلف وهو مصطلحات التخصص فب النظامين بيختلطوا وب بتدأي تنسي كلمات كتير وانا انصحك انك تحاولي علي خفيف تراجعي كلمات الثانوي حتي تتذكريها .

ثانيا انك تسمعي bbc wr , huda tvالقنوات دي هيحسنوا عندكم ال phonetics و تحاولي تجيبي egyptian gazette الجريدة دي مهمة جدا بالنسبة لطلبة انجليزي وخصوصا مجال الترجمة وتحاولوا تترجموا عواميد صغيرة لحد متقدروا علي علي المقالات الكبيرة . شدوا حيلكم في الدراسة ولو اي حاجة عايزين تسألوا فيها انتم و اي حد فاهلا وسهلا بيكم .
ايمن بجد ميرسى اوى على مساعدتك وكلامك
التشجيعى لينا ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا رب ويارب يوفقك كده دايما
shgareldor
حقيقى معلومات قيمة وان شاء الله هنستغل الحاجات دى لنتميه لغتنا وبجد انا عندى دلوقتى حماس ارجع تانى لمراجعه كتب ثانوى واعدادى وجزرك الله كل خير ان شاء الله
ma7bob84
وانا بقول يمكن عشان انت كل المعلومات بتاعتك تشبه واحد عرفناه ايام الامتحانات فالمكتبه وعرفناه شهر الامتحانات وبعدها معرفناش اى حاجه عنه
لا مكتبه ايه انا ولا اعرف المكتبه بتاع الجامعه فين اصلا
لو مكتب حماده اه ممكن انما مكتبه الكليه ولا عمرى شفتها

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتيجة كلية الاداب جامعة بنها الترم الثاني 2013
حصريا نتيجة امتحانات كلية الاداب جامعة بنها 2012
نتيجة كلية الاداب جامعة بنها .... الترم الاول 2011
نتيجة كلية الاداب جامعة بنها اخر العام 2010
جدول جامعة بنها كلية الاداب قسم تاريخ فرقة ثانية