نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى كلية آداب

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اى واحد كلية الاداب جامعة بنها

باركولى انا رحت شفت النتيجه بتعتى ونجحت وادخل سنه تالته اهو اخيرا بعد عذاب بس انا هحول من الجامعه انشالله هروح اسحب ورقى يوم الاحد الجاى انشالله واقدم فى جامعه تانيه

المقال "اى واحد كلية الاداب جامعة بنها" نشر بواسطة: بتاريخ:
a.dina
لا مكتبه ايه انا ولا اعرف المكتبه بتاع الجامعه فين اصلا
لو مكتب حماده اه ممكن انما مكتبه الكليه ولا عمرى شفتها
مكتبة حماده طبعا

مين اللى بيدخل مكتبه الكليه انا معرفش مكانها اصلا

وبعدين الف مبرووووووووووووووك على النجاح
قائد جيوش الحنان
انا في علوم بنها بس اعتبروني معاكوا في اداب اولا جامعة واحدة
ممكن اكون معاكوا
roaa atif
ممكن طبعا اهلا بيك ف المنتدى
MOHAB23
هاى يا جماعة انا كنت عايز اعرف شروط قسم انجلش فى كلية الاداب و هل يقبل الانتساب ولا لاء
ma7bob84
مكتبة حماده طبعا

مين اللى بيدخل مكتبه الكليه انا معرفش مكانها اصلا

وبعدين الف مبرووووووووووووووك على النجاح

ههههههههههه معاكى حق
الله يبارك فيكى بس خلاص هسحب الورق ومش هبقى تبع بنها لسه عمال افكر والله
مش عارف اعمل ايه
ayman001
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته كل عام وانتم بخير .. من الامور الهامة في قسم انجليزي بنها هي الطلبة اللي ماجابتش تنسيق القاهرة وعين شمس فيبضطروا ييجوا بنها وبعد كده يعدوا صافي وينقلوا القاهره او عين شمس وانا وانا ليا زملة كتير ككانو مخنوقيين اوي في بنها وما صدقوا خلصوا منها راحواعي القاهرة وللأسف كلهم عادوا السنة وكانوا حوالي 50 واحد منجحش منهم غير 3 . فلو الشخص متأكد انه هيقدر يكمل مفيش مشكلة ولو مش متأكد فأحسنله يقعد ف بنها لان الدراسة في القاره و عين شمس غيير الدراسة في بنها وانا ليا اصدقاء من المعادي وكملوا بنها لانهم وزنوها صح . الفكرة مش انك تنقل الفكرة انك تجاري جو الكلية اللي انت فيها.

بالنسبة لشروط اداب بنها اولا مجموع الانجليزي 40 درجة
ثانيا مجموع اللغات بالأعلي والاولوية بالدرجات الاعلي فغي المجموع الكلي والقسم هيبقي والله اعلم 250 طالب زي السنة اللي فاتت في الحالة ديممكن فيه مكان يبقي انتساب.
MOHAB23
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته كل عام وانتم بخير .. من الامور الهامة في قسم انجليزي بنها هي الطلبة اللي ماجابتش تنسيق القاهرة وعين شمس فيبضطروا ييجوا بنها وبعد كده يعدوا صافي وينقلوا القاهره او عين شمس وانا وانا ليا زملة كتير ككانو مخنوقيين اوي في بنها وما صدقوا خلصوا منها راحواعي القاهرة وللأسف كلهم عادوا السنة وكانوا حوالي 50 واحد منجحش منهم غير 3 . فلو الشخص متأكد انه هيقدر يكمل مفيش مشكلة ولو مش متأكد فأحسنله يقعد ف بنها لان الدراسة في القاره و عين شمس غيير الدراسة في بنها وانا ليا اصدقاء من المعادي وكملوا بنها لانهم وزنوها صح . الفكرة مش انك تنقل الفكرة انك تجاري جو الكلية اللي انت فيها.

بالنسبة لشروط اداب بنها اولا مجموع الانجليزي 40 درجة
ثانيا مجموع اللغات بالأعلي والاولوية بالدرجات الاعلي فغي المجموع الكلي والقسم هيبقي والله اعلم 250 طالب زي السنة اللي فاتت في الحالة ديممكن فيه مكان يبقي انتساب.
مشكور يا ايمن على الافادة و انا واللة بحب الانجلش و كنت عايز ادخل القسم دة بس فعلا زى انت ماقولت معرفتش ادحلة لا فى القاهرة ولا عين شمس و لا حتى حلوان و انا قدامى كليات تانية كتير ممكن اخشها فى القاهرة بس مش عايز ادخل حاجة انا مش بحبها .. عشان اعرف ازاكرها و امشى فيها يعنى مثلا انا قدامى حقوق و طبعا حقوق مليانا رغى وقدامى كمان زراعة و زراعة بقى موادها تقيلة و رخمة يعنى فيها كميا و احياء و رياضة وانا اتعقدت من المواد دى فانفسى اعرف ادخل قسم انجلش عشان انا اساسا بحب الانجلش و شكرا مرة تانية يا ايمن
moon star
باركولى انا رحت شفت النتيجه بتعتى ونجحت وادخل سنه تالته اهو اخيرا بعد عذاب بس انا هحول من الجامعه انشالله هروح اسحب ورقى يوم الاحد الجاى انشالله واقدم فى جامعه تانيه

ياااااه اخيرا ...الف مليووووون مبروك
والله فرحتلك بجد.....بس هاتحول جامعة تانية ليه بس؟؟مالجامعة دى احسن من غيرها
ههههههه والعكس صحيح طبعا...عموما ربنا يوفقك دايما يا رب
moon star
هاى يا جماعة انا كنت عايز اعرف شروط قسم انجلش فى كلية الاداب و هل يقبل الانتساب ولا لاء
اولا يا مهاب اهلا بيك معانا ونورت المنتدى وانت اكيد اخويا الصغير من غير ما تقول
بالنسبة بقى لموضوع انتساب ده:: انا معديش خلفية اوى لكن لما جيت اقدم كان فى ناس عاوزين يدخلوا انتساب ومنفعش بس مش عارفة هما اصلا بيرفضوا الانتساب ولا العدد عندهم كان كامل
اما بقى عن المجموع فهو بيبقى فوق 45 .....عارفة انك هاتقول ان ايمن قال 40
بس ده برضوا بيتوقف على باقى المجاميع بتاعت الطلبة اللى متقدمة يعنى ممكن مثلا يكون
50طالب جايبين 49 و50 طالب جايبين 48 وهكذا
فاهتبقى الاولوية انهم ياخدوا الطلبة الاعلى فى المجموع
ولو احتجت اى استفسار تانى سيبلى رسالة هنا لانى مش هاقدر اتكلم ميل
MOHAB23
على العموم شكرا على الرد والترحيب الجميل دة .. و بالنسبة لموضوع الاداب فأنا خلاص قدمت تحويل لجامعة بنها و مستنى النتيجة... و ادعولى يا رب اقبل و ادخل قسم انجلش ان شاء اللة
moon star
على العموم شكرا على الرد والترحيب الجميل دة .. و بالنسبة لموضوع الاداب فأنا خلاص قدمت تحويل لجامعة بنها و مستنى النتيجة... و ادعولى يا رب اقبل و ادخل قسم انجلش ان شاء اللة
ان شاء الله تقبل
بس انت بس قول ياااااااااااااااارب
a.dina
ههههههههههه معاكى حق
الله يبارك فيكى بس خلاص هسحب الورق ومش هبقى تبع بنها لسه عمال افكر والله
مش عارف اعمل ايه

والله احسن حاجه تعملها انك متبقاش تبع بنها خالص

دى مش جامعة اصلا

وربنا معاك
a.dina
انا في علوم بنها بس اعتبروني معاكوا في اداب اولا جامعة واحدة
ممكن اكون معاكوا
اهلا بيك نورت المنتدى
MOHAB23
يا جماعة انتو عقدتونى فى الجامعة من قبل ما ادخلها و هى وحشة اوى كدة يعنى واية الحجات الى مضيقاقو منها اوى كدة طب ما جامعة عين شمس بردو مش قد كدة و زحمة و ماحدش هناك رايح عشان يتعلم كلهم رايحين يظبطو و خلاص و انا معظم اصحابى هناك و كلهم نفس النظام
EL GENERAL
السلام عليكم على بنها واهل بنها الكرام

كل سنه وانته طيبين جميعا

انا حازم بس للاسف انا مش من بنها
moon star
يا جماعة انتو عقدتونى فى الجامعة من قبل ما ادخلها و هى وحشة اوى كدة يعنى واية الحجات الى مضيقاقو منها اوى كدة طب ما جامعة عين شمس بردو مش قد كدة و زحمة و ماحدش هناك رايح عشان يتعلم كلهم رايحين يظبطو و خلاص و انا معظم اصحابى هناك و كلهم نفس النظام
اوعى تتعقد يا مهاب..........هههههههههه
دى جامعة عثثثثثثثثثثثثثل..........ههههههههههههههههه

بص بقى انا هاقولك المختصر المفيد اولا كل مكان زى ما فيه الوحش فيه الحلو
يعنى لا جامعة القاهرة بيرفكت ولا بنها بيرفكت بس اغلب الشباب والبنات
بيبقوا واخدين فكرة ان الجامعة فرصة للتعارف وانها حاجة كده هبلة مش زى الثانوية العامة
بتحط وشك فى الكتاب ومبتقمش لحسن تنسى حاجة ....اما بقى الجامعة شوية ورق كده يظبطوك
قبل الامتحان بأسبوعين علشان بس.........تجيب مقبول !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ها ايه رأيك؟؟؟

ده طبعا كلام عبيييييييط وتفكير اعبط اولا انت لو دخلت وانت حاطط فى دماغك انك جاى
تتعلم وتدرس وتجيب تقدير عالى يبقى هاتابع المحاضرات وتاخد بالك من كلام الدكاترة
كويس اوى وتحاول تنمى معلوماتك وثقافتك وخاصة لو كنت فى قسم انجلش اللى
ان شاء الله هاتقبل فيه...وتحاول تتناسى كل اللى بيحصل حواليك وعلى فكرة تتناسى
يعنى تعمل نفسك ناسى لانك هاتلاقى زحمة وناس عاوزة تلحق مكان فى الاول وكمان
فى طلبة سورى يعنى مش محترمة او مش جاية تتعلم بتشغل الموبايلات ويقعدوا يرغوا مع
البنات وده طبعا بيبقى له تأثير سلبى عليك وعلى الدكاترة لانك مش بتعرف تركز وكمان الدكاترة بيتضايقوا بس ساعتها بقى لو انت جدع تقوم وتقول للدكتور لو سحمت دول عمالين يتكلموا
وانا مشعارف اركز
وكدة تبقى ريحت نفسك وخففت العدد وقدرت تستفيد وتخلى الدكتور كمان
يبقى مستريح وهو بيشرح..........عموما انت بس سيبها على ربنا وركز على هدفك وبس

تلاقيك بتقول دلوقتى فين المختصر المفيد ده ........ده الرغى بالتفصيييييل الممل هههههههه
يلا بقى اختك الكبيرة لازم تسمع النصيحة للاخر....هههههههههه
moon star
السلام عليكم على بنها واهل بنها الكرام

كل سنه وانته طيبين جميعا

انا حازم بس للاسف انا مش من بنها
اهلا.........اهلا........وانت طيب يا جينيرال
بس انت اييييييييييه اللى جابك عندنا بس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد ربنا انك خلصت تعليم من زماااااااان
MOHAB23
صح زى انت ما قولتى كل مكان لازم يكون فية الوحش و الحلو.. وانا مش فارقة معايا موضوع التعارف دة زى بقي الشباب التعبانين لان انا اصلا كنت فى مدرسة مشتركة و مش هاتفرق معايا اتعرف ولا لأ و حتى لو انا داخل الكلية عشان اتعرف و كدة يعنى كنت اسهلى روحت حقوق عين شمس مثلا و اديها اقربلى بكتير من بنها و على فكرة انت فعلا جبتى المختصر المفيد .يعنى انتى مارغتيش اوى يعنى للدرجادى وعلى فكرةانا لسة مخلص 3 ثانوى وانت رايحة تانية كلية يعنى الفرق مش كبير اوى
ayman001
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوة والاخوات . كل الكلام اللي انتم بتقولوه جميل بس انا لاحظت حاجة ان من اول أنشيء هذا المنتدي الطموح .. وهو انكم عاملين تبرموا مقارنات ما بين بنها وعين شمس والقاهرة وشغلكم الشاغل هو محاولة إظهار الجامعة وسط هؤلاء الجامعات الضخمة ولكن مع عدم إظهار الفوارق الطبيعية يبنهم . احنا عمالين نقول "دي جامعة مش علي المستوي شوفوا طلبة القاهرة وعين شمس" وكأن الطلبة اللي في بنها من كوكب والطلبة التانية من كوكب تاني ومن الواجب علينا اننا نعرف العلل والمشاكل بتاعت الجامعة بتاعتنا ف نحددها ونحاول ايجاد دواء لهذه العلل أو حل لهذه المشاكل ولكن مايحدث في الواقع غير كده علي الاطلاق . جامعة بنها جامعة وليدة وكانت فرع من الزقازيق زي مانتم عارفين فمن الظلم الحكم عليها دلوقتي . كفاية كلام عن مستواها وتعالو مع بعض نعرف مشاكل علي الاقل الكلية بتعاتنا نحاول نعرضها ، يحاول كل واحد منا يعرض مشكلة واجهته ويحاول يدينا حل او علي الاقل طريقة لتفادي هذه المشكلة . اذا تحدثنا عن كلية الاداب ففيها مشكلات كتيرة واجهتني انا شخصيا علي مدار الثلاث سنوات وكل سنة لها مشكلاتها الخاصة بيها .
واللي احنا لازم نعرفه اننا كلنا في مركب واحده سواء القاهرة الاسكندرية عين شمس او حلوان ..التعليم في مصر عموما لسه بدري عليه شوية .

المشكلة الاولي : احنا بننظر الي الكلية وكأنها مرحلة مفصولة عن المراحل الاخري (ثانوي اعدادي) وهذه مشكلة جسيمة فب يدخل الطالب ملقيا من علي ظهره عواتق الثانوية الكئيبة من ما فيها من قيود ووجع قلب في المذاكرة الي دنيا هو فيها رئيس جمهورية نفسه .هذه االمشكلة الاولي .

المشكلة الثانية : هي تقصير اساتذة الثانوي والاعدادي( الله يمسيهم بالخير) في تعليم الطلبة النطق الصحيح فباتالي تجد الطالب داخل الكلية بيتكلم هندي مش انجليزي اعزكم الله.

المشكلة الثالثة: سرعة وتأخر تكيف الطالب مع الكلية ودي اللي بتفرق طالب عن طالب تاني لذلك تجدوا طلبة بيفوقوا في سنة اولي طلبة تانية في تانية واخري في ثالثة وهكذا.

المشكلة الرابعة : التعامل مع الدكاترة وهي مرتبطة بالمشكلة الاولي وهي ان الطالب في الثانوية بيبقي مصاحب الاساتذة بتاعته يضحك ويهزر معاهم بس بأدب طبعا لكن يخش الكلية يشوف نظام تاني
ممنوع حتي الكلام مع الدكتور قبل المحاضرة واحيانا بعدها . وتجد الدكتور منهم يتوعد ويحذر " انتا دخلت الكلية يابني... انت بتتعامل مع دكتور الرقيب الاول والاخير عليه هو ربنا عز وجل " فتجد منهم من لا يشرح ومنهم من يشتم ومنهم من يكتب الاسماء تمهيدا لستأصادهم في الامتحان فيشعر الطالب بغربة شديدة في هذا النظام القاسي الذي هو كسر شوكة هذا الطالب الغلبان.

المشكلة الخامسة : يفاجئ الطالب بأسلوب الدراسةلأنه (بالكيلو) وب يعجز في ايجاد طرق للمذاكرة و من ناحية اخري يجد انهيال ورق المكاتب عليه كأسلوب دعاية فلا يجد الا ان
(يقفش) في هذا الحبل كغريق ويسحر بأمكانية وقوة هذه الملخصات المكتوبة بخط اليد ام شفرة (آل يعني من حلاوتها ) واقناعه ان لا ملجأ ولا منجي من هذه الورطة الا الاستاذ فلان او الاستاذ علان (من غير ذكر اسماء) في انقاذه فلا يجد الا انه اُستغل من قبل هذه المكاتب وسقطت توقعات المدرس في الكورس اللي بياخده ويصبح هو الخاسر الاوحد في هذه اللعبة .
و للحديث بقية .. وياريت يكون هناك تفاعل ..

الي مون ستار: السلام عليكم .. احنا مختلفناش .. صيغة الشروط في الكلية هي اللي انا قولتها بالظبط
ورأيك صحيح وما يدل عليه من قولي هو " الاولوية للدرجات الاعلي"
ayman001
--------------------------------------------------------------------------------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوة والاخوات . كل الكلام اللي انتم بتقولوه جميل بس انا لاحظت حاجة ان من اول أنشيء هذا المنتدي الطموح .. وهو انكم عاملين تبرموا مقارنات ما بين بنها وعين شمس والقاهرة وشغلكم الشاغل هو محاولة إظهار الجامعة وسط هؤلاء الجامعات الضخمة ولكن مع عدم إظهار الفوارق الطبيعية يبنهم . احنا عمالين نقول "دي جامعة مش علي المستوي شوفوا طلبة القاهرة وعين شمس" وكأن الطلبة اللي في بنها من كوكب والطلبة التانية من كوكب تاني ومن الواجب علينا اننا نعرف العلل والمشاكل بتاعت الجامعة بتاعتنا ف نحددها ونحاول ايجاد دواء لهذه العلل أو حل لهذه المشاكل ولكن مايحدث في الواقع غير كده علي الاطلاق . جامعة بنها جامعة وليدة وكانت فرع من الزقازيق زي مانتم عارفين فمن الظلم الحكم عليها دلوقتي . كفاية كلام عن مستواها وتعالو مع بعض نعرف مشاكل علي الاقل الكلية بتعاتنا نحاول نعرضها ، يحاول كل واحد منا يعرض مشكلة واجهته ويحاول يدينا حل او علي الاقل طريقة لتفادي هذه المشكلة . اذا تحدثنا عن كلية الاداب ففيها مشكلات كتيرة واجهتني انا شخصيا علي مدار الثلاث سنوات وكل سنة لها مشكلاتها الخاصة بيها .
واللي احنا لازم نعرفه اننا كلنا في مركب واحده سواء القاهرة الاسكندرية عين شمس او حلوان ..التعليم في مصر عموما لسه بدري عليه شوية .
roaa atif
هاى يا احلى اعضاء فى احلى منتدى كل سنة وانتو طيبين وبخير يارب ديمن العيد جاى يجرى اهو انا حبيت اكون اول واحدة تقول كل سنة وانتو طيبيبن وكمان عاوزة ارحب بالاعضاء الجداد فى المنتدى الى منورنا بس سؤال بقى يا احلى اعضاء هى الدراسة فعلا اتاجلت ولا لا انا اعلام اه بس مش متابعة قد كده منفضة يعنى بس معت كده ياريت الرد بلييييييييز وسلام خاص لاداب اعلام وبسلم على اخونا رويال اكبر واحد فى المنتدى بقسم اعلام معلش رغاية اوى ههههههه يلا سلام
roaa atif
والله عندك حق يا ايمن ف كلامك احنا فعلا طول ما احنا باصين لنفسنا ولجمعتنا باسلوب غلط مش هنرتقى لا بنفسنا ولا بالجامعة
قائد جيوش الحنان
ممكن طبعا اهلا بيك ف المنتدى
مرسي ليكي كتير

moon star
[QUOTE=ayman001;327743]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوة والاخوات . كل الكلام اللي انتم بتقولوه جميل بس انا لاحظت حاجة ان من اول أنشيء هذا المنتدي الطموح .. وهو انكم عاملين تبرموا مقارنات ما بين بنها وعين شمس والقاهرة وشغلكم الشاغل هو محاولة إظهار الجامعة وسط هؤلاء الجامعات الضخمة ولكن مع عدم إظهار الفوارق الطبيعية يبنهم . احنا عمالين نقول "دي جامعة مش علي المستوي شوفوا طلبة القاهرة وعين شمس" وكأن الطلبة اللي في بنها من كوكب والطلبة التانية من كوكب تاني ومن الواجب علينا اننا نعرف العلل والمشاكل بتاعت الجامعة بتاعتنا ف نحددها ونحاول ايجاد دواء لهذه العلل أو حل لهذه المشاكل ولكن مايحدث في الواقع غير كده علي الاطلاق . جامعة بنها جامعة وليدة وكانت فرع من الزقازيق زي مانتم عارفين فمن الظلم الحكم عليها دلوقتي . كفاية كلام عن مستواها وتعالو مع بعض نعرف مشاكل علي الاقل الكلية بتعاتنا نحاول نعرضها ، يحاول كل واحد منا يعرض مشكلة واجهته ويحاول يدينا حل او علي الاقل طريقة لتفادي هذه المشكلة . اذا تحدثنا عن كلية الاداب ففيها مشكلات كتيرة واجهتني انا شخصيا علي مدار الثلاث سنوات وكل سنة لها مشكلاتها الخاصة بيها .

كلامك تمام يا ايمن والله وانا من اول ما جيت المنتدى هنا كنت بقعد اقول يا جماعة عاوزين نساعد بعض مش نقعد نقلل من عزيمتنا
بذكر مساوىء الجامعة لكن مكنش فى تفاعل اوى للاسف وكان كل اللى بيدخل
يذكر العيوب وبعدين يخرج وميجيش تانى على العموم احنا نعتبر دى بداية جديدة لينا كلنا
نحاول نحسن فيها من صورة الجامعة شوية ان احنا نساعد بعض ونحاول نلاقى حلول لمشاكلنا
مع بعض واكيد يا ايمن وجودك معانا هايفرق كتير اوى لانك بقالك فترة فى الجامعة يعنى تعرف
اكتر مننا كمان

المشكلة الاولي : احنا بننظر الي الكلية وكأنها مرحلة مفصولة عن المراحل الاخري (ثانوي اعدادي) وهذه مشكلة جسيمة فب يدخل الطالب ملقيا من علي ظهره عواتق الثانوية الكئيبة من ما فيها من قيود ووجع قلب في المذاكرة الي دنيا هو فيها رئيس جمهورية نفسه .هذه االمشكلة الاولي .

فعلا كل مرحلة مرتبطة بالمرحلة اللى قبلها
لان لو الاساس سليم اللى بعده هايكون سليم برده
وكمان مفيش حاجة اسمها صعب وسهل
لكن فى حاجة اسمها تحصيل العلم بمختلف انواعه وطرقه

المشكلة الثانية : هي تقصير اساتذة الثانوي والاعدادي( الله يمسيهم بالخير) في تعليم الطلبة النطق الصحيح فباتالي تجد الطالب داخل الكلية بيتكلم هندي مش انجليزي اعزكم الله.

اه والله الاساتذة بيبقى كل همهم ان الطالب يصم ويجيب درجات عالية وخلاص لكن مش مهم بقى اذا كان بينطق صح ولا لأ وهو ده بقى الفرق بين طالب المدارس العادية واللغات ......وبعدين هو علشان بتوع اللغات بيدفعوا فلوس كتير يبقى يعلموهم كويس
لكن الطلبة التانين يروحوا فى ستين داهية!!!!!يا سبحان الله... ما هو ده اللى جايبنا ل ورا والله

المشكلة الثالثة: سرعة وتأخر تكيف الطالب مع الكلية ودي اللي بتفرق طالب عن طالب تاني لذلك تجدوا طلبة بيفوقوا في سنة اولي طلبة تانية في تانية واخري في ثالثة وهكذا.

ااااااااااااااه ومليون ااااااااه دى بجد بقى كانت صعبة اوى بالنسبة ليا انا شخصيا بس المشكلة الاكبر ان ده بيأثر على الطالب لانه على ما يبتدى يتكيف مع الكلية بيبقى ضيع سنة ولا اتنين ماستفدش منهم حاجة لان اعتماده فيهم كان على الورق لاستسهاله طبعا

المشكلة الرابعة : التعامل مع الدكاترة وهي مرتبطة بالمشكلة الاولي وهي ان الطالب في الثانوية بيبقي مصاحب الاساتذة بتاعته يضحك ويهزر معاهم بس بأدب طبعا لكن يخش الكلية يشوف نظام تاني
ممنوع حتي الكلام مع الدكتور قبل المحاضرة واحيانا بعدها . وتجد الدكتور منهم يتوعد ويحذر " انتا دخلت الكلية يابني... انت بتتعامل مع دكتور الرقيب الاول والاخير عليه هو ربنا عز وجل " فتجد منهم من لا يشرح ومنهم من يشتم ومنهم من يكتب الاسماء تمهيدا لستأصادهم في الامتحان فيشعر الطالب بغربة شديدة في هذا النظام القاسي الذي هو كسر شوكة هذا الطالب الغلبان.

بصراحة يا ايمن مش كل الدكاترة يعنى احنا كان الدكترة بتوعنا حلوين بس الطلبة هما اللى كانوا بيستفزوهم ....وبصراحة ليهم حق فى العقاب اللى كانوا بيخدوا
علينا ما هو مينفعش مثلا طالب يشتم الدكتورة وهى تحب الدفعة لا دى ليها حق تكرها و لا ايه؟؟
بس برده ساعات بيزودوها شوية زى ابو عرب فى حكاية العقاب بالقصايد ده رخممممممم
موووووووووت بجد

المشكلة الخامسة : يفاجئ الطالب بأسلوب الدراسةلأنه (بالكيلو) وب يعجز في ايجاد طرق للمذاكرة و من ناحية اخري يجد انهيال ورق المكاتب عليه كأسلوب دعاية فلا يجد الا ان
(يقفش) في هذا الحبل كغريق ويسحر بأمكانية وقوة هذه الملخصات المكتوبة بخط اليد ام شفرة (آل يعني من حلاوتها ) واقناعه ان لا ملجأ ولا منجي من هذه الورطة الا الاستاذ فلان او الاستاذ علان (من غير ذكر اسماء) في انقاذه فلا يجد الا انه اُستغل من قبل هذه المكاتب وسقطت توقعات المدرس في الكورس اللي بياخده ويصبح هو الخاسر الاوحد في هذه اللعبة .

ههههههههههههههههه اسلوبك حلو اوى هنا بجد
وفعلا احنا كنا بنقعد كتير مش ناخد محاضرات وفجأة نلاقيهم يدونا كم رهيب
فى وقت قليل واحنا مطالبين نذاكر طبعا وساعتها الكتاب مش هايساعد ان الواحد يخلص بسرعة وفعلا بنضطر نلجأ للورق بس اللى بيقارنوا بالكتاب بيلاقى انه مختلف كل الاختلاف وانا مجربة بصراحة

و للحديث بقية .. وياريت يكون هناك تفاعل ..

واحنا معاك ومستنين الباقى
وان شاء الله الكل يتفاعل معانا
moon star
صح زى انت ما قولتى كل مكان لازم يكون فية الوحش و الحلو.. وانا مش فارقة معايا موضوع التعارف دة زى بقي الشباب التعبانين لان انا اصلا كنت فى مدرسة مشتركة و مش هاتفرق معايا اتعرف ولا لأ و حتى لو انا داخل الكلية عشان اتعرف و كدة يعنى كنت اسهلى روحت حقوق عين شمس مثلا و اديها اقربلى بكتير من بنها و على فكرة انت فعلا جبتى المختصر المفيد .يعنى انتى مارغتيش اوى يعنى للدرجادى وعلى فكرةانا لسة مخلص 3 ثانوى وانت رايحة تانية كلية يعنى الفرق مش كبير اوى
هههههههههههههههه
ماشى يا مهاب هو فعلا الفرق بينا سنة بس
بس برضه احنا اخوات شئت ام ابيت
وبعدين تعالى هنا قولى....مش فيه مثل
بيقول:-اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنة
يعنى انا اكبر منك ب365 سنه
ههههههههههه شوفت بقى!!!!!
ma7bob84
ياااااه اخيرا ...الف مليووووون مبروك
والله فرحتلك بجد.....بس هاتحول جامعة تانية ليه بس؟؟مالجامعة دى احسن من غيرها
ههههههه والعكس صحيح طبعا...عموما ربنا يوفقك دايما يا رب
[/center][/quote]

الله يبارك فيكى ميرسى يا قمر
يعنى نغغير بقى يمكن العيب يكون فى الجامعه والله اعلم لمانغير الجامعه يمكن ننجح
وربنا يسهل انشالله يارب بس الحق بس اودى ورقى واخلص انشالله
واكيد هنزل بنها تانى اكيد بس الله اعلم امتى
وانشالله هكونمعاكم متواصل فى المنتدى علطول
ma7bob84
والله احسن حاجه تعملها انك متبقاش تبع بنها خالص

دى مش جامعة اصلا

وربنا معاك
ومعاكى انشالله
اعملى يى واسحبى ورقك انتى كمان وحولى مدام مخنوقه انتى كمان منها
نصيحه لكل شاب وكل فتاه حولوا من الجامعه
MOHAB23
......وبعدين هو علشان بتوع اللغات بيدفعوا فلوس كتير يبقى يعلموهم كويس
لكن الطلبة التانين يروحوا فى ستين داهية!!!!!يا سبحان الله... ما هو ده اللى جايبنا ل ورا والله

على فكرة كلامك دة مش صح المدارس اللغات هى هيا مدارس العادية وانا مدستى كانت تجريبى لغات و مكناش بنحضر حصص وسعات كنا بنطلع الفصل و المدرس يعمل نفسة عبيط لا بيشرح ولا بينيل المشكلة فى الطالب نفسة هو الى مش بيركز انا عن نفسى كنت باخد مع مدرس من برة المدرسة وكان بصراحة مدرس كويس لاكن فى طلبة يومو رايحين ياخدو فى مراكز عشان يظبطو مع بنات والحوارات دى و بيبقى عامل زى الجاموسة الى بتاكل برسيم وخلاص كل همو يقوم واخد ملزمة ويروح يرميها فى البيت ثانيا انتى طبعا زى اختى وانا واللة ما أختلفتش معاكى بس انا فى الاول لاقيتك بتقولى انك رايحة تانية فا افتكرت انك مثلا فى حدود 18 او 19 بس بعد كدة لاقيت انك عندك 17 يعنى قدى باظبط يعنى ممكن تقولى اخوات بس لو انت مصصمة ان ابقى اخوكى الصغير خلاص مفيش مانع
a.dina
ومعاكى انشالله
اعملى يى واسحبى ورقك انتى كمان وحولى مدام مخنوقه انتى كمان منها
نصيحه لكل شاب وكل فتاه حولوا من الجامعه

يلا بقى اجى على نفسى السنه دى اخر سنه وهخلص

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتيجة كلية الاداب جامعة بنها الترم الثاني 2013
حصريا نتيجة امتحانات كلية الاداب جامعة بنها 2012