نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

موضوع محتاج وقفة

أنا متفق معاكم إن مشكلة البطالة هى أهم مشكلة بتسبب الموضوع ده.. ولكن لو إستنينا الحكومة علشان توظفهم.. يبقى موووووت يا حمار.. إحنا لازم من خلال حملتنا نفهم الشباب إنهم ما يعتمدوش على الحكومة وكأنها أمهم.. لازم يعتمدوا على نفسهم و يتجهوا للعمل الحر و المشاريع الخاصة الصغيرة.. والصغير مسيره يكبر.. و ده عن طريق القروض الصغيرة من البنوك وهى متوفرة جدا والحمد لله.. ياريت لو أى حد عنده آراء تانية يقولها.. شكراااا.................

المقال "موضوع محتاج وقفة" نشر بواسطة: بتاريخ:
kaki
أنا متفق معاكم إن مشكلة البطالة هى أهم مشكلة بتسبب الموضوع ده.. ولكن لو إستنينا الحكومة علشان توظفهم.. يبقى موووووت يا حمار.. إحنا لازم من خلال حملتنا نفهم الشباب إنهم ما يعتمدوش على الحكومة وكأنها أمهم.. لازم يعتمدوا على نفسهم و يتجهوا للعمل الحر و المشاريع الخاصة الصغيرة.. والصغير مسيره يكبر.. و ده عن طريق القروض الصغيرة من البنوك وهى متوفرة جدا والحمد لله.. ياريت لو أى حد عنده آراء تانية يقولها.. شكراااا.................
لا اله الا الله
احنا بنعالج مشكلة بنفس المشكلة ولا كاننا عملنا حاجة
القرض هو اللى هيحل المشكلة ابدا ده هيزود ومش هقول ليه
بس لازم يكون عندنا اكتفاء ذاتى
بس احنا كشباب مش عايزين نتعب عايزين الحاجات السهلة
وكمان الظروف مش مساعده ان الشباب يعتمد على نفسه بس بجد ابعد عن فكرة القرض
حلو وكداب
كاكى كلامها عاجبنى اوى
لان المشكلة مش فى توعيه الشباب لكن المشكله
فى كل حاجة حولبنا تقدروا تغيروا اساميكم
تقدروا تغيروا الواقع اللى انتم فيه
انا اعرف حاجةواحده بس اذا بدات فبداء بنفسك صلحها اولا ثم سترى من الممكن ان تكون قدوة لغيرك
فكما نعرف انه لا احد يسمع لنصائح الاخرين
وكأنكم تنفخون فى قرب مقطوعه
kaki
يابسمة مفيش حد يقدر يمنع او يحل المشكلة بحملة او مجرد كلا م لانها مش مشكلة صغيرة بالعكس دى مشكلة كبيرة جدا وحلها مش من ناحية واحدة وهو التوعية لاء حلها محتاج حاجات كتير
اولا : الاهتمام بالشباب
ثانيا :ايجاد فرص عمل
ثالثا :حل مشكلة الزواج
نحل المشاكل دى يبدأ الشباب يسمع ويفهم
انما وجود مشاكل زى دى وغلاء الاسعار وغيره استحالة حد يسمع
موضوعك جميل جدا وكفاية ان احنا كمصريين مهتمين ولسه بنحب بعض
بس الحلول مش بادينا احنا الشباب
The Mysterious
أيوه يا kaki أنا عارف إنتى بتتكلمى عن إيه.. ولكن مش لازم نبص للأمثلة السيئة وبس.. أنا أعرف شباب كتير بدأوا بمشروع صغير وكمان كان بقرض ودلوقتى مشروعهم كبر وسددوا القرض وإتجوزوا وعايشين بمنتهى السعادة.. أنا متفق معاكى إن فى شباب كتير فشل ولكن فى ناس أكتر نجحت جدا.. وأعتقد إن اللى فشل فى مشروعه تبقى دى مسئوليته لأنه ما خططتش صح من الأول.. وإنتى بتقولى إن الشباب عايز الحاجات السهلة.. وأنا بقولك إن الشاب اللى مش عاوز يتعب علشان يوصل لهدفه ما يستحقش إنه ينجح أساسا.. المفروض إن الشباب هما اللى هيبنوا المستقبل وإذا كانوا مش عاوزين يتعبوا يبقى خلص الكلام والبقية فى حياتكوا.............
kaki
لاء فيه فرق ان الفرصة متاحة امام الشباب وهما مش عايزين يتعبوا وفى الحالة دى ينحرقوا
وبين الشباب اللى مش لاقين اى فرصة وفى الحالة دى محدش يقدر يلومهم غصب عنهم
وبعدين الفكرة اللى قلتها على حسب ماسمعت انهافيها شبهة حرمانية
تفتكر شاب عايز يبنى هيبتدى بالحرام وبعدين هى مصر شوية دى فيها خير ربنا وحده عالم قد ايه بس احنا مش عارفين نحافظ عليه
kaki
احنا شعب غاوى منظرة وبنحب الشكليات والمناصب لو فكرنا صح هنكون احسن شعب
حد فينا يقدر يقول احنا ينقصنا ايه
انا شايفة ان الحاجة اللى نقصانا اننا نساعد بعض بمعنى ان اسلوب المنافسة عندنا بيهد فى حين ان المنافسة عند شعوب تانية بيبنى
بس مين يسمع ومين ينفذ
mannon
أيوه يا kaki أنا عارف إنتى بتتكلمى عن إيه.. ولكن مش لازم نبص للأمثلة السيئة وبس.. أنا أعرف شباب كتير بدأوا بمشروع صغير وكمان كان بقرض ودلوقتى مشروعهم كبر وسددوا القرض وإتجوزوا وعايشين بمنتهى السعادة.. أنا متفق معاكى إن فى شباب كتير فشل ولكن فى ناس أكتر نجحت جدا.. وأعتقد إن اللى فشل فى مشروعه تبقى دى مسئوليته لأنه ما خططتش صح من الأول.. وإنتى بتقولى إن الشباب عايز الحاجات السهلة.. وأنا بقولك إن الشاب اللى مش عاوز يتعب علشان يوصل لهدفه ما يستحقش إنه ينجح أساسا.. المفروض إن الشباب هما اللى هيبنوا المستقبل وإذا كانوا مش عاوزين يتعبوا يبقى خلص الكلام والبقية فى حياتكوا.............
يعم انتا عايش فيين ؟؟ انتا مش بتنزل الشارع وتشوف الناس ؟؟

، انزل بص كدة فى وشهم ، وبأمانة قولى ، كام واحد وشة بيضحك وكام واحد شايل الهم ؟؟ الناس الى بتنجح دى معدودة ، وهتلاقى الموضع فى الاخر ، حاجة من الثلاثة ... واسطة (كوسة يعنى ) ، سرقة ( ودى الى منتشرة قوى ) ، او حظ ( ودة الى انا مستنية دلوقت )
The Mysterious
واضح إن إنتوا مختلفين معايا فى الرأى و دى حاجة مش مزعلانى خالص.. ولكن أنا لسه عند رأيى بأن اللى عاوز يوصل لحاجة ويحقق هدفه لازم هيوصلها ولكن مش بالساهل طبعا... حتى لو كان الوضع الحالى للبلد مؤلم وفظيع لازم الشاب يكافح لحد ما يوصل لهدفه.. مش يقعد فى بيته ويستنه الفرج أو إن الأرض تنفتح وتطلعله فلوس.. ومادام الوضع أسود زى ما أنتوا شايفين يبقى قدامنا حل من إتنين.. إما إن الشاب يستسلم ويموت (بما إن مفيش فايدة زى ما إنتوا بتقولوا).. أو يكافح ويحارب أيوه يحارب لحد ما يحقق ذاته..
أما بقا عن موضوع القروض و شبهة الحرمانية فأحب أقولك يا kaki إن فى حاجة إسمها البنوك الإسلامية اللى بتدى قرض للشاب بدون فوائد بس بيكون ليها نسبة فى المكسب.. يعنى شركة (البنك برأس المال و الشاب بمجهوده)..
أما آخر حاجة هقولها ليكم هى إنكم قلتوا المشكلة الحقيقية للشباب إنهم مش عاوزين يتعبوا وعاوزين الحاجات السهلة و لو سمحتوا هضيف حاجة كمان وهى إنهم مستسلمين وسلبيين.............
خالد 125
انتم عايزين الصراحه الشباب اخر تعب في الدنيا والناس في مصر بتبيع اولادها علشان مش عارفه تأكلهم ده طبعآ غير اللي بيبيع جزء من جسمه علشان اولاده تعيش يعني انا شوفت ناس باعت كليه وناس باعت فص من كبدها وكل ده علشان الفلوس يعني الشباب دي هتعمل إيه بس المفروض بدل ما اسرئيل تستغل شباب مصر في حاجه زي كده المفروض يكون في فرص عمل لشباب ده في بلدنا مصر وانا متأكد ان شباب بلدنا منتج ومكافح بس عايز فرصه عمل وتقليل نسبه البطاله لأن بصراحه اي شاب بيشوف اي فرصه علشان يهرب من بلده مصر بيجري علطول لأن الشاب عارف انه لو قعد في مصر لاذم يجوع وعمره ما هيتزوج في حياته ده طبعآ بنسبه للشعب اما الناس فوق كل شوية نسمع عنهم حاجه غريبه زي واحد من الناس إللي فوق سرق 8600 فدان ارض وواحد اخر سرق 6000فدان ومش عايز اذكر مصايب الناس دي علشان لو اتكلمنا عن السرقه في مصر بدي اقعد اكتب في دفاتر شهوار ويمكن سنين لأن 8600فدان و6000فدان ارض من املااك الدوله اتسرقت في يوم واحد بس ولو جينا نتكلم صح ممكن نقول ان لحم مصر بيتباع علني كل دقيقه للصالح الناس إللي فوق اما الناس إللي تحت مش لاقيه ثمن رغيف عيش حاف والله انا اعرف ناس بتبات ساعات من غير اكل لأن مفيش عندهم فلوس من اي نوع بس احنا المفروض ندعي ربنا يخلص الناس إللي تحت من الناس إللي فوق لأن الناس إللي تحت ماتت من الجوع وطبعآ ربنا فوق الكل لأنه الحق والكبير والجبار والرحمان والرحيم والمعز والمذل_بسم الله الرحمن الرحيم_ قل الله اما مالك المولك تأتي المولك من تشاء وتنزع المولك من من تشاء وتعز من تشاء وتزل من تشاء بيدك الخير انك علي كل شيئ قدير_صدق الله العظيم
بسمة basma
يا جماعة انا طبعا بحترم ارائكم كلها

بس انا لسة عند رايى ان احنا ممكن نعمل حاجة وبلاش تشاؤم

اللى عندة ارادة وهدف هيعمل اللى هو عايزة بس اهم حاجة الارادة والاصرار على النجاح

ونقول انشاء اللة هنقدر وبلاش تشاؤم

شكرا ليكم كلكم
Mr Andre Lawrence
هل تبحث عن قرض لتمويل عملك كبيرة أو صغيرة

هل تبحث عن قرض لتمويل عملك كبيرة أو صغيرة ، ونحن سوف تساعدك على الحصول على مبلغ ضخم من المال الذي تريد لعملك ، ونحن نقدم أول درجة رجال الأعمال و القروض التجارية لتمكين نجاح الأعمال الصغيرة في الحصول على إعادة تمويل أو التي سيء التصنيف الائتماني اعترف أعمالهم و الفقراء أداء الأعمال هي accepted.TRUST LIVING قرض طيد يقدم القروض إلى الأفراد وكذلك الشركات التي تتراوح ما بين 1000 € إلى € 50000000 . تطبيق اليوم عبر البريد الإلكتروني : [email protected]

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كيفية كتابة موضوع تعبير - مقدمة وخاتمة لأى موضوع - نصائح - عناصر موضوع التعبير
رسائل ومسجات وقفة عرفات 2013 م - رسايل تهنئة وقفة عرفة 1434 هـ
مش محتاج افهم سياسه او لا محتاج بس تحكيم عقل واعتراف بالحق
موضوع محتاج وقفه( ايمو)