نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تتزوج وحدة كنت على علاقة بيها؟

موضوع مهم يا ميسو بس هو اللى ميعرفوش انه هيروح يرتبط بواحده تانيه هى هتكون بتعرف واحد قبله وهو ميعرفش والله دى حقيقة الولد يحب يضحك عليه
رايك جميل يا قمر

يسلمووووووووووووو

المقال "هل تتزوج وحدة كنت على علاقة بيها؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
ميسره
سؤال صعب ومحتاج تفكير بس لما هوبيحبها وعارف انه ممكن فى يوم يفكر التفكير ده ليه ماخدش منها عنوان بيتها وراحل لأهلها وسأل عليها وبعدها كان يحكم اذا كان تفكيره ده صح ولا مش صح وبعدين انا من رأى ان البنت غلطانة كمان المفروض انها تحافظ على نفسها أكتر من كده وماتديش لأى حد الثقة وبالذات فى حوارات التليفونات والنت عشان ماتنحطش فى موقف ان حد يشك فيها أو فى ادبها والانسان مابيتعلمش بالساهل لازم يغلط ويحس بغلطه علشان بتعلم انا ماأقدرش أحكم على البنت بس الولد بقوله حاول وروح اسأل عليها علشان ماتظلمهاش والبنت غلطانة انها حطت نفسها فى موضع شبهات
رايك جميل ومهم جدا

تحياتي يا قمر
ميسره
والله ياميسو انا مع راي اسيرة فعلا الولد بيحب يضحك عليه لو بقيتي صريحه معاه وكويسة يقول وانا ايه اللي عرفني ان ده كل حاجة اكيد في حاجات تانية مخبياها عني ومقالتهاش لكن لو مثلتي عليه دور الهدوء والاحترام والخجل يقول الله دي بنت مفيش زيها سبحان الله طبع غريب

راي في الموضوع ده ربنا سبحانه وتعالي بيقول الطيبون للطيبات فلو واحد عايز يعرف مراته هتبقي كويسة او لاء يشوف نفسه هو ايه ويطبق علي نفسه كلام ربنا وهو هيعرف اللي هيتجوزها هتبقي طيبة او لاء

مرسي ياميسو
اممممممممممممم

منطقي جداا

يسلموووووووو يا قمرايه
ميسره
الاول بحب اشكرك يا ميسرة لانه موضوع هام جدا

اما بالنسبة لردى على الموضوع والله بالنسبة ليا انا مش هينفع

هو ينفع تكون صديقتى او اكتر اما زوجة مش هينفع لان زى ما اتقال

ما دام كلمتنى هتكلم غيرى ودا اكيد مش ممكن ؟

وبعدين انا بحب البنت اللى تتعبنى بس

وجزاكى الله خيرا
شكراا
ميسره
اولاً انا شاكر ليك جداً يا ميسووو على الموضوع الجميل

ثانياً اقول جملةواحدة للرد

اعمل ما شئت يا ابن ادم فكما تدين تدان

وانا الحمد لله لا احب مثل هذه العلاقات وان كانت صادقة لأنها تتنافى مع تعاليم دينى

هذا جوابى
جميل ردك

تحياتي ليك
outa
موضوعيك جميل اوى وفرصه عشان نعرف الشباب والبنات بيفكرو فى ايه فى الموضوع ده
ميسره
بجد موضوع جميل اوى ياميسره

الزواج اللى عن طريق النت او التليفون بيبقى نهايته واحده الانفصال لان العلاقه بتبقى مبنيه ع الشك مابينهم وغلط ان حد يتعرف ع حد عن طريق التليفون او النت ممكن الواحد يحكم غلط ويندم ع قرار اخده بعد كده

نتمنى المزيد
بس انتي كده يا قمر حكمتي بالفشل من غير ما تاخدي كل الاحتمالات

يسلم مرورك يا قمري
ميسره
أكيد شك هيبقي بينهم بس الحب في كل مكان لو حبها بجد مش هيقول كده لان الحب اساسه ثقه بس رأيي لو ليهم نصيب غصب عن عينه هيجوزها لان دي نصيبه مش اختياره
انتي بتتكلم عن النصيب وكده دا طبعا صح بس في الاول وفي الاخر الناس حيقولو انت اللي اخترت

يسلموووووووووووووووووووو
ميسره
اولا الموضوع جامد اوى يا ميسرة
ثانيا موضوع الزواج من على النت انا مش موافق علية
لانة فعلا على كلام سويت بيبقى مبنى على الخداع والشك
وانا لم اؤيد
يسلموووووووووووووووووووووووووو
ميسره
انا رأى
ان مفيش مانع ان الشاب يتجوز بنت كان بينهم كلام وتعارف قبل الخطوبه والا مش هايعرف اخلاقها ومش هايقرر انه يتجوزها فلازم يكون بينعم تعارف قبل الجواز والا هايحصل الفركشه للى بتقولو عليها لان محدش فيهم يعرف التانى ودلوقتى فى زمنا دا محدش بيصبر على حد انه يفهمه

رأيك كده جميل جدا يا قمر

طيب السؤال الاهم بقي
ايه اللى يضمن ان الشاب لما يتجوز بنت مكلمهاش قبل كدا متخونوش.
ها؟؟
ياري تجاوبو على سؤالى دا
وبعدين احكموا على حب النت والتليفون

انا ردي على سؤالك ان مفيش حاجه اسمها ايه اللي يضمن انت اما ترتبط ببنت لازم تكون عارفها كويس وعارف اخلاقها وعارف هيا ايه بالظبط

نورتني يا قمر

اتمنى تستمر معايا في النقاش
Ahmad shata
شكرا ليكى يا ميسره على موضوعك الجميل ده

اكيد ممكن يتعرف عليها اكتر عن طريق اهلها ويشوف
هى فعلا محترمه ومؤدبه وتصلح ان تكون زوجه مخلصه
اكيدمفيش مانع وربا ضاره نافعه
ويكون زواج سعيد

تحياتى ليكى يا ميسره
ميسره
ميرسى لموضوعك الجامد ده يا ميسو

بس البنت لما بتكون محترمة لما بتكلم شاب بيكون هو ده الوحيد فى حياتها

لكن البنت اللى مش محترمة بتكلم كل الشباب وبتحبهم وبيبقى بالنسبة ليها عادى

انما الجواز لو بدأ بشك من الزوج وقلق من زوجته انها تعمل مع غيره اللى عملته معاه

الجواز ده هيموت فى ثوانى لان اكتر حاجة بتهدم البيوت الشك.

رايك جميل بس اسمحيلي اوضح حاجه للكل

انتي بتقولي البنت اللي مش محترمه بتكلم شباب كتير دا صح

لكن فيه بنات بتكلم رجاله عشان شغلها مثلا او صداقه بريئه دي تفرق

نورتيني يا قمر رايك جميل
ميسره
انا ارفض هذه العلاقه لانها سوف تكون ممتلأ ه بالشك
وموضعك جمييل جدا يا ميسو
بحترم طبعا وجهه نظرك

شكرا ليك
ميسره
موضوعيك جميل اوى وفرصه عشان نعرف الشباب والبنات بيفكرو فى ايه فى الموضوع ده
انا غرضي من المواضيع دي اني اعرف كل شاب بيفكر ازاي وشخصيته ازاي

وكمان عشان يبقى فيه لغه حوار دائمه بينا

تحياتي ليك يا قمر
ميسره
شكرا ليكى يا ميسره على موضوعك الجميل ده

اكيد ممكن يتعرف عليها اكتر عن طريق اهلها ويشوف
هى فعلا محترمه ومؤدبه وتصلح ان تكون زوجه مخلصه
اكيدمفيش مانع وربا ضاره نافعه
ويكون زواج سعيد

تحياتى ليكى يا ميسره
رايك بسيط وجميل

نورتني يا قمر
decientgirl
موضوع مهم جداااا ياميسووووووووووووو
بصراحة انا بقول ان الولد اللى يعمل كده وهما بينهم علاقة احترام ويعاكسها وفى الاخر يقولها انا ما اقدرش اتجوز واحدة كلمتها فى التليفون انتى ممكن تكونى كلمتى قبلى وهى محترمة يبقى معندوش دم
عشان هو عمره ما فكر ان دى ممكن تكون اخته اللى بيحصل فيها
وكما تدين تدان واكيد زى ما هو عمل هيحصل فى اخته
لكن مدام عرف انها مش هتكلم غيره وان كل علاقتها بتكون باحترام كصداقة دراسة مثلا او عمل اكيد يعنى مفروض انه يتجوزها عادى واكيد مع مرور الوقت هايعرف انها لو كلمت غيره يبقى كان تفكيره فى الاول صح
اما بقى لو مكلمتش غيره وفضلت مخصاله مفروض يتمسك بيها للاخر ويتجوزها
ميرررررررررررررررررررررررررررررسى ليكى يا ميسو على الموضوع الجميل
وشكرا
الراحل الوحيد
ازيكو يا جدعان يظهر انى جيت متأخر بس شكرا يا مر مر الموضوع مهم
واحسن حاجه نبين الحقيقه ونبطل ناس الاشتغلات الى عيشه فيها بس يرب هما يحسو على دمهم
ام هند
اولا النت مش زى التليفون
النت انتى بتطرى تكلمى شخص بحكم المنتدا مثلا انتو فيه فالازم تشركو فالموضيع العاب بتاع كدا زى الجامعه و بيكون معظمه على الملا الا اذا انتو نقلتوه على الخاص فدا بينتج عن انك وثقتى بالانسان ده او استريحتيلو

التليفون = انتى الى بتدى الى قدامك فرصه تتكلمى معاه رغم انك متعرفيش عنه اى حاجه ولا حتى اتكلمتى معاه قبل كدا ودا مش بيبين الشخصيه زى النت
وبتديلو فرصه انه ممكن يمثل
ومن الاخر وعن تجربه
البنت الى بتسمح لود انه يكلمها على تليفون بتبأه وحده من دول
سازجه ودول مش كتير خالص
منهم ها؟ الى هى اصلا متأكده انه هيكلمها شويه وممكن حتى لو وعدها بالجواز فبيبأ دا طريق ليه للى هو عايزه و99.9% بيطرأوها بعد كدا الا اذا ادبسو
والودا الى بيعمل واحد من دول
مكار وعايز يتسلى مش اكتر
واحد بيبأه عايز حاجه معينه ممكن تكون فلوس او . او غيره

ملش طولت بس هو دا الى بيحصل فمجتمعأ الا بقا اذا كتو انتو عايشين فحته تانيه
والاجابه
انا عمرى ما اتجوزها لانى ببأ متأكد انها بتتسلى او عيزه تتجوز بس مش لاقيه عشان كدا وخدانى وسيله مش اكتر وانا عمرى موافق على الاسلوب ده
cyrin
يعنى هى وقفه عل تلفون بس؟
في كتيررررر بنات ممكن تنغش فين
لما لبنت بدها تبين انها ملاك تقدر ومش رح تعرف عنها شي
ويمكن لى بتكلما عل تلفون تبق احسن من اى حدا تنى
ولجواز هيدا عمل زى بطيخا انت وحظك
مرسي يا اسل عل موضوع
د/ابو العربى
طبعا الواحد لازم يسال على البنت الى هيتجوزها اما يرفض لمجرد انو كلمها فى التليفون وبعدين هتعرف ازاى ان البنت اللى هتجوزها عمرها مكلمت حد فى التليفون يا ناصح
ميسره
موضوع مهم جداااا ياميسووووووووووووو
بصراحة انا بقول ان الولد اللى يعمل كده وهما بينهم علاقة احترام ويعاكسها وفى الاخر يقولها انا ما اقدرش اتجوز واحدة كلمتها فى التليفون انتى ممكن تكونى كلمتى قبلى وهى محترمة يبقى معندوش دم
عشان هو عمره ما فكر ان دى ممكن تكون اخته اللى بيحصل فيها
وكما تدين تدان واكيد زى ما هو عمل هيحصل فى اخته
لكن مدام عرف انها مش هتكلم غيره وان كل علاقتها بتكون باحترام كصداقة دراسة مثلا او عمل اكيد يعنى مفروض انه يتجوزها عادى واكيد مع مرور الوقت هايعرف انها لو كلمت غيره يبقى كان تفكيره فى الاول صح
اما بقى لو مكلمتش غيره وفضلت مخصاله مفروض يتمسك بيها للاخر ويتجوزها
ميرررررررررررررررررررررررررررررسى ليكى يا ميسو على الموضوع الجميل
وشكرا
اممممممممممممم

انتي كده جبتي المفيد

يسلموووووووو
ميسره
ازيكو يا جدعان يظهر انى جيت متأخر بس شكرا يا مر مر الموضوع مهم
واحسن حاجه نبين الحقيقه ونبطل ناس الاشتغلات الى عيشه فيها بس يرب هما يحسو على دمهم
ام هند
اولا النت مش زى التليفون
النت انتى بتطرى تكلمى شخص بحكم المنتدا مثلا انتو فيه فالازم تشركو فالموضيع العاب بتاع كدا زى الجامعه و بيكون معظمه على الملا الا اذا انتو نقلتوه على الخاص فدا بينتج عن انك وثقتى بالانسان ده او استريحتيلو

التليفون = انتى الى بتدى الى قدامك فرصه تتكلمى معاه رغم انك متعرفيش عنه اى حاجه ولا حتى اتكلمتى معاه قبل كدا ودا مش بيبين الشخصيه زى النت
وبتديلو فرصه انه ممكن يمثل
ومن الاخر وعن تجربه
البنت الى بتسمح لود انه يكلمها على تليفون بتبأه وحده من دول
سازجه ودول مش كتير خالص
منهم ها؟ الى هى اصلا متأكده انه هيكلمها شويه وممكن حتى لو وعدها بالجواز فبيبأ دا طريق ليه للى هو عايزه و99.9% بيطرأوها بعد كدا الا اذا ادبسو
والودا الى بيعمل واحد من دول
مكار وعايز يتسلى مش اكتر
واحد بيبأه عايز حاجه معينه ممكن تكون فلوس او . او غيره

ملش طولت بس هو دا الى بيحصل فمجتمعأ الا بقا اذا كتو انتو عايشين فحته تانيه
والاجابه
انا عمرى ما اتجوزها لانى ببأ متأكد انها بتتسلى او عيزه تتجوز بس مش لاقيه عشان كدا وخدانى وسيله مش اكتر وانا عمرى موافق على الاسلوب ده
اوك حلوه قوي صراحتك

يسلموووووووووووووووو
ميسره
يعنى هى وقفه عل تلفون بس؟
في كتيررررر بنات ممكن تنغش فين
لما لبنت بدها تبين انها ملاك تقدر ومش رح تعرف عنها شي
ويمكن لى بتكلما عل تلفون تبق احسن من اى حدا تنى
ولجواز هيدا عمل زى بطيخا انت وحظك
مرسي يا اسل عل موضوع
والله انتي الوحيده اللي عندك حق

وكلامك دا بيحصل قدامي كل يوم

يسلمووووووووووو يا قمرايه
ميسره
طبعا الواحد لازم يسال على البنت الى هيتجوزها اما يرفض لمجرد انو كلمها فى التليفون وبعدين هتعرف ازاى ان البنت اللى هتجوزها عمرها مكلمت حد فى التليفون يا ناصح
شكرا ليك نورت موضوعي ونجوم اف ام
عصفور المطر
وردا على كلام عصفور المطر الل وهو اننا بقينا فى عصر منفتح
فده مش معناه اننا نفقد اخلاقنا وقيمنا

العزيزة ريرى...ليس دائما ما نقرن الانفتاح ...بقلة الاخلاق وانعدام القيم...
معنى الانفتاح هو التحرر من الافكار الرجعية والتخلف...وليس التحرر من اسلامنا وشرقيتنا...
وانا قصدت هنا..العصر المنفتح ...اى اصبحت البنت تخرج الى ميادين العمل فى كل المجالات واصبحت تنافس الرجل..على المناصب الرفيعة...ولم يعد هناك فتيات يصبرن على الجلوس فى المنازل..وبالتالى فان الفرصة اصبحت سانحة بدرجة كبيرة لان يلتقى الطرفان وتصبح بينهم علاقة..فى اطار العمل او الزمالة او الصداقة..
عيبنا عند ذكر التقدم والانفتاح والعولمة وما الى ذلك ...ياتى ذكر التسيب الاخلاقى والبعد عن القيم..
الا يصح ان يكون هناك انفتاح مع اخلاق...وتقدم مع الالتزام بالدين...وعولمة بدون ان نتخلى عن قيمنا ومبادئنا...وعلاقة نقية بين الولد والبنت بدون..اى خروج عن الادب والاحترام..
الصديقة ريرى...من الممكن ان تتابعى بعض مواضيعى فى هذا المنتدى..لتعرفى الى اى فئة انتمى...
شكرا...
ميسره

معنى الانفتاح هو التحرر من الافكار الرجعية والتخلف...وليس التحرر من اسلامنا وشرقيتنا...
وانا قصدت هنا..العصر المنفتح ...اى اصبحت البنت تخرج الى ميادين العمل فى كل المجالات واصبحت تنافس الرجل..على المناصب الرفيعة...ولم يعد هناك فتيات يصبرن على الجلوس فى المنازل..وبالتالى فان الفرصة اصبحت سانحة بدرجة كبيرة لان يلتقى الطرفان وتصبح بينهم علاقة..فى اطار العمل او الزمالة او الصداقة..
عيبنا عند ذكر التقدم والانفتاح والعولمة وما الى ذلك ...ياتى ذكر التسيب الاخلاقى والبعد عن القيم..
الا يصح ان يكون هناك انفتاح مع اخلاق...وتقدم مع الالتزام بالدين...وعولمة بدون ان نتخلى عن قيمنا ومبادئنا...وعلاقة نقية بين الولد والبنت بدون..اى خروج عن الادب والاحترام..
الصديقة ريرى...من الممكن ان تتابعى بعض مواضيعى فى هذا المنتدى..لتعرفى الى اى فئة انتمى...
شكرا...

فعلا كان لازم التوضيح دا

وانا معاك ان البنت دلوقتي مبقتش زي زمان ودلوقتي بقت المرأه العامله مهمه جدا وليها دورها واحترامها في المجتمع
فيه كلمه الناس ساعات بتفهمها غلط
كلمه مرأه متحرره مش يعني مراه مش كويسه هيا متحرره فكريا

يعني متعلمه مثقفه واعيه عاقله وفي نفس الوقت محافظه على شرقيتها ونفسها
outa
موضوع مهم يا ميسو بس هو اللى ميعرفوش انه هيروح يرتبط بواحده تانيه هى هتكون بتعرف واحد قبله وهو ميعرفش والله دى حقيقة الولد يحب يضحك عليه
هو الولد مش بيحب يضحك عليه
عشان انا لو وافقت ارتبط بواحده اكيد هكون عارفها وهى عارفانى ووافقت ترتبط بيه وانا وافقت ارتبط بيها فسواء هى عرفت واحد قبل منى او انا عرفت واحده قبل منها فا كل ده بيبقى ماضى واهم حاجه نبتدى بالصراحه مع بعض مش كل واحد يخبى عن التانى عشان كده المفروض يبقى فيه تفاهم بينك وبين اللى انت هترتبط بيها عشان البيت اللى مبنى على الدين والتفاهم بيبقى مبنى على اساس قوى وعمره ما هيتهدم
riri cat

شكرا...

اشكرك لتوضيحك يااخى
وانافعلا لوعقبت على كلامك فهذا من خوفى ان يفهم احد الاعضاء كلامك بصوره خاطئه

وكده انت وضحت
واشكرك مره تانيه
ESSAM.FARES
اكيد هيسئل عليها الاول وعلي اهلها
بس ده هيعتبر زي الجواز التقليدي
وانا لا احب هذا النوع من الزواج
اانا اررررررررررررررررررررررررررررفض
ميسره
يسلموووووووووووووووووووو
fancy girl soso
المو ضوع بجد جامد

بس الولد اللى يقعد يكلم بنت ويعشمها انه هايتجوزها وبعد كدة
يقول الكلام دة يبقى مش كويس

وبعدين هى اىبنت عايزة اية غير انها تتجوز واحديكون محترم وتكون بتحبة
وهى هتكلمة لية اصلا غير لما تكون عارفة انه هايتجوزها

اى نعم فى بنات بيعملوا عكس كدة

بس فى بنات كويسة جدا ومتستاهلش يتعمل فيها كدة
والنوع دة بيبقى باين ومعروف

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
خطير جدا بالوثائق: علاقة نجيب ساويرس بأمريكا وجيشها ومخابراتها
عفيفى يفجر مفاجأة كبيرة جدا تكشف علاقة نجيب ساويرس بحادثة كنيسة العذراء بالوراق وبحوادث اخرى فى مصر
بالصور : فنانة تتزوج بالعشرينات تتزوج سعودي بالسبعينات مقابل 7 ملايين ربال - تعرف على الفنانة ..
لا تتزوج وحدة شعرها طويل
"الضاحك الباكي" يكشف أسرار وفاة سيد درويش و علاقة ‬نجيب ‬بالملك فؤاد