نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تقبل الزواج من فتاة مغتصبة؟

وفي بنات عملهم بيبقي مسائي زي ممرضات ياتري هنحاسبهم ع واجبهم لو الولد فكر في أخته هيغض نظره ولو البنت فكرت في دينها مش هتلبس خليع كمان الاسره ليها دور كبير والاب دوره في رقابه ع بنات خاصه لانه هيتحاسب أزاي سمح لبنته تخرج كده

المقال "هل تقبل الزواج من فتاة مغتصبة؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
sasa1610
اخلاق البنت المغتصبه هي اللي هتوجهني
بمعنى لو محترمه في مشيها ولبسها وملتزمه بدينها يبقى استحاله ارفض
اما لو العكس فمن رايي انها هي اللي ساعدتهم على كده
Mr.TiTOoO
انا في راي الشخصي بصراحة ايوة لان ديه فتاة ظلمها المجتمع والقدر ليه انا كمان اظلمها لو هي فهلا كويسة احنا مش في زمن الوحشوش اكيد فيه رحمة ليها ولحالتها لانها هتبقى غير ناس كتير وكمان شخصيتها بتبقى ضعيفة وهمزوزة المفروض الواحد يخبيها ويقويها على الزمن موضوع فوق الرائع تسلم ايديك
THE LEGEND SUPER STAR
من رايى يا جماعه انى الفتاه ليس لها ذنب فى شئ لكن المجتمه بيعملها على انها متهمه يبقى يا جماعه لازم نوضع حل لهذا يعنى ونكون من المتجهين نحو الوضع الصحيح

وشكـــــــــــرا لهذا الموضوع
sonaa
ثااااااااااانكس ياجماعة على تفاعلكم مع الموضوع
Mero_h1989
الاول يا سونه هوه موضوع جامد جدا بس هعلق على نقطه البنات مش مظلومين ولا حاجه بصى معظم البنات الوقتى همه السبب فى الى بيحصل الوقتى والسبب الرئيسى من دا كله البعد عن ربنا ودخول عادات وتقاليد الغرب وبقينا بنقلد الغرب فى كل حاجه ... يبقه نستن خير منين... اما لحكاية البنت المغتصبه والله على حسب البنت نفسها فيه بنات رغم الى حصلها دا برده بتكون جريئه ومتتعلمش بس انا اوافق طبعا بس مش عشانها انا ببص لأبعد من كدا انى عشان فى الاخره لما اقابل ربنا اقوله انا اتجوزتها وسترتها فيك يارب وعشانك يارب... حاجه يمكن تشيل من عليه الذنووووب ...

عمرو
Mero_h1989
خلااااااااصة القول يا جماااااعه للى بيحصل دا كلللله بعدنااااااااااااااااا عن ربناااااااا الوقتى الى مبيصليش بقه عادى والى مبيصومش بقه عادى كله بقه عادى فى عادى.... دا رأيى .... عمرو
rose
جميع الشباب يقولون اتعاطف اة اتجوز لا طب لا قدر اللة لو حدلية قريبة مغتصبة ياترى دة هيكون رأية اكيد لا المغتصبة دى ضحية وجزاء الى يستر فتاة كبير عند ربنا ومننساش ان المجرم رجل والضحية امرأة (مجرد رأى)
ضوء القمر
انا لا اقبل بس فى رايى ان كل حوادث الاغتصاب هيا لاسباب كتيره منها طريقه لبس البنت ومشيتها والبطاله وعدم الشغل والمسوليات

وانا كمان مع رايى (noonosh) كل ده بيبجى من الافام الزباله والصور الى !!! والشاب هو متعلم على الحاجت دى

بيعمل اكتر من ده

وضوع تحفه بجد تسلم ايدك

h.h.f
sonaa
تسلموا على مشاركتكم واهتمامكم للموضوع
decientgirl
انا من رايى ان البنت اللى تغتصب يا اما محترمة ودى بيبقى غصب عنها وبتكون ضحية لشباب فاسد ومستهتر ومش بيرحموها برغم احترمها الشديد والناس دايما بتبصلها بنظرات بتخليها ممكن تحاول الانتحار لان معتقدها ان مفيش اى انسان ممكن يرتبط بيها بعد مايعرف اللى حصلها والناس والمجتمع يكونوا ضدها فتقول ان حياتها ملهاش لازمة وتكون حياتها زى الجحيم وتحاول انها تموت نفسها اما بقى النوع الثانى اللى بيساعدوا الشباب على كده فهما يستهلوا اللى بيتعمل فيهم عشان لو هى ماكنتش عايزة كده كانت احترمت نفسها ومخرجتش بلبس لا يليق بالفتاة المسلمة واللبس اللى قال عليه ديننا المحتشم الواسع الذى يستر كل الجسم ولا يظهر غير الوجه والكفين بس انا مش ولد عشان اقدر احكم اذا كنت اتجوز واحدة اغتصبت ولالا لكن اقدر اقول بنسبة 90% من الشباب مش هايوافقوا على كده ولا يقبلوا بيه مع ان الشاب اللى مش موافق ده ممكن يكون عمل فى واحدة كده
بصراحة الموضوع كبييييييييييييييييير جداااااااااااااااااا ولو اتكلمنا فيه للصبح الكلام فيه مش هايخلص
شكرااااااااااااااا على الموضوع الاكتر من رائع ده وياريت تقبلوا رايى ومرورى
اريج احمد
انا شايفة يا جماعة ان احتا بلاش ننظر للمغتصبه نظرة توحش لان دى حاجه هيا ما كانش ليها فيه يد يعني مش غلطتها دي غلطت المجنمع المتوحش ولازم كمان نقف جنبها وبلاش نتلاشاها
اريج احمد
ولو انا رجل كنت قبلت التزوج منها لان ممكن تكون زوجتي وتغتصب
ESSAM.FARES
انا ارفض طبعا
طب انتوا عمروكوا سمعتوا ان واحده كانت لابسه النقاب حد اغتصابها .....................
بلاش النقاب لابسه لبس محتشم مش تلبس بقا بنطلون ضيق وتمشي ماشيه مش كويسه وفاتخه البلوزه بتاعتها ومش عايزه حد يغتصبها طب ازاي
غامض ارسطو
السلام عليكم ، من يثبت لي انها مغتصبة وليست خدعة
sonaa
ميرسى كتير على ارائكم الهاادفة
اريج احمد
اه لو انا ولد هقبل لأن هيا كان فيه ضغوط عليها عشان كده اغنصبت مش بمزاجها واعاملها كمان عادي لما اتزوجها وبلاش احسسها بإن هي كانت اتظلمت ويا بخت من اتستر عليها وشكرا عل الموضوع الجامد ده
برنسيسه
صدقيني سانو موضوعك جميل جدا بس انا بقول في بنات بتتظلم كتير اوي والله وسمعتها وممتها التكلمت
ان البنت كانت لبسه اسدال والكل يشهد لاخلاقها وناس حاولو يخطافوها بس الحمد لله جه شباب زيهم وساعدوها يعني بتبقى حسب النشاه والتربيه والي عنده اخوات بنات بيتقي ربنا عشان ربنا ميرجعاش في حد من اخواته ولا من علته ويارب احفظ بنات المسلمين وشباب الامه
ZABADOLOVEU
الى الاخ المحترم اللى كاتب عمركم شوفوتوا واحدة لسبة نقاب واغتصبت او محشتم اقول ولله فية بحق صيام المسلمين فية كتير هو الشاب عفوا عن الكلمة (السافل) عفوا مرة اخرة هيفضل طول عمرة سافل وغير محترم لكن غالبا بتكون بنات الضحية وينظروا لها فى المجتمع على اساس هى المتهم لكن هنقول حسبى الله ونعم الوكيل وشكرا لكم .....لو يوجد اعتراض ارجو الرد......................
Al yasergi
خلونا واقعيين ، ياما قرينا عن حوادث اغتصاب لبنات معاقين أو أطفال ومن الجنسين أو حتى تكون عملية انتقامية كما حدث من حوالي اسبوع في الحلمية، أنا مستعد أحطها جوه عيوني وأراعيها زي أختي واكتر ولكن أنا لن أرضى بالزواج منها ليس لأنها متهمة وليس لانها هي التى أجبرت الشاب المتخلف أن يفعل فعلته، بل لأن هذه الحادثة تأثيرها سيكون كبيرا فى نفسيتها وسيخلق منها جسدا بدون روح ، الذي بدوره سيؤثر على العلاقة الزوجية وتربيةالأبناء والحياة بينهما بصفة عامة
ZABADOLOVEU
لا ولله دى انا من رايى بتكون حاجة غضب عنها وربنا لايسامح كل شاب عقيم هى دى اقل كلمة تتقال علية هو عقيم التفكير واشكرك على الموضوع الجرئ
ضحكة مسروقة
مرحبا بجميع الموجودين
اسمحوا لي على تدخلي لكن هده اول مرة اشارك في مثل هدا كلام بصدفة شفته وحبيت اقلكم رئي ايضا
راح قلكم على احساس البنت مغتصبة مافي بنت بدنيا تحلم يصيرمعها هذا شئ وخصوصا ادا كانت تعيش في بيت محافض وشكلها حلو وتثير جنون شباب صعب كثير تعيش مرتاحة لانه هتلاقي كثير نضرات عليها ويتمنوها طبعا وهيك لما بكون في شاب حاطط عينه عليها وهي رفضاه واذا به ممكن ينتقم منها وياخدها لاي مكان ويغتصبها على راحته وطبعا كل بنت وكيف صار معها بس الاهم شو بكون وضع البنت لما شاب خلص غرضوا منها مابقدر اقلكم على هدا احساس كثير صعب لانه كل شئ اسوء بصير امام عيونها مثلا اول شي تشوفوا هو اهلها تم عيلتها وناس المجتمع وصمعتها فشي سالب يلي بجي ببالها هو الانتحار او تهرب انا بكون البنت دي انا من اعتصبت وعندي 16 سنة يعني لسى صغيرة وحياة امامي انا فضلت في صمت لمدة عشر سنوات حملت هم كبير على قلبي وبسببه صرت امرض ديما واساعد نفسي فكل مرة حتى مايكتشفني حد وارفض كل عريس بحجة عمل او دراسة شخص واحد ساعدني كان طبيبي نفسي تخيلوا معي بنت في سن 16 بتروح لطبيب نفسي مع انه كانت تتمنى حياة افضل من هيك واحسن يعني احتمال انتحار ماكان بعيد عني وعملته بس ربي نجاني واعطاني فرصة كي اعيش من جديد وادرس واشتغل واملي كل فراغي حتى مااشوف اي رجل بحياتي وهدا كله بسبب دكر يعني رجل بس اليوم الحمدالله اني قدرت اصل لشي كويس في حياتي اني ساعدت نفسي بارادة الله سبحانه واهلي بدون مايعرفوا وايضا صديقتي قدرت اعمل كثير اشياء حتى انسى ومااضعف واكون اقوى بكثير انا بس بتمنى من اي شاب شاف كلامي هدا قبل ما يأدي اي بنت يحط بعيونه اخته وامه لانه دنيا دوراة وربنا ما ينسا حدا وبكون له عذاب أليم بحياته مايرتاح وايضا اتمنا من كل بنت تحافظ على حالها وما بصير تكدبي على رجل او تعيشيه في وهم الحب حتى توصلي لهدفك ادا مابدك ياه صارحيه انا بقول هيك عشان الانتقام يبدأ من هون وطبعا الحب شئ حلو كثير فياريت تحترموا هدا شئ حتى تقدرو تعيشوا بسلام وما يصير فيكم مثلي المه انا اسفة لاني طولت عليكم بس الله عليكم
احترموا بعض وحبوا بعض بصدق ولا تخلون كل بنات عالم مغتصبين ونص يفكر في انتحار ونص ثاني يفكر في انتقام
شكرا لكل من شاف رسالتي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الزواج حلم كل شاب و فتاة
الزواج من فتاة مغتصبة؟
الى كل فتاة تأخرت فى الزواج
هل تقبل الزواج بفتاه كنت علي علاقة حب بها قبل الزوااج؟؟