نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حظر موقع نجوم مصرية للمرة الثالثة من ادسنس والسبب : حقوق الملكية الفكرية

انا عندى تعليق صغير كدة على قدى وعارف ان فى ناس هتزعل منى وخصوصا المشرفين
بس معلش يا جماعة هو اية الى خلى المنتدى فى الموقف دة
انا يا استاذ عبدو عندى واقتراح يارب يفيد
بس الاول خلينا متفقين على ان السبب فى الى احنا فية هو الاشراف فى كام حاجة كدة حصلت معايا ويارب متكونش حصلت مع غيرى
كنت عملت موضوع بستفسر بية عن حاجة المهم عملت الموضوعوحطيتة فى القسم الخاص بية وانتظرت من ساعتين ل3 ومظهرش الموضوع فحطيت الموضوع فى منتدى تانى ظهر بعد نص ساعة تقريبا وموضوعى هنا مظهرش بعديها بيومين ولغاية دلوقتى مظهرش رجعت عملت الموضوع هو هو مع تغيير كلمة فى العنوان والموضوع مكنش فية ولا صورة ولا رابط كان كلة على بعضة 8 او 9 كلمات وظهر بعديها باربع ساعات تقريبا .
معلش انا مش مع حضرتك فى غلق التسجيل وفتحة فى فترات معينة لان دة هياثر بشكل تدريجى على المنتدى لان بحسبة بسيطة مثلا عضو جديد ميعرفش قوانين جوجل ادسنس ولا حتى سمع عنها ودخل وحط موضوع مش المفروض الموضوع دة فى مشرف بيشوفة قبل اظهارة فى المنتدى طيب ولو المشرفين كانوا قايمين بدورهم اية سبب ظهور الكم الهائل من المواضيع المخالفة فى المنتدى غير طبعا حاجات كتير تانية ذى التاخير فى اعتماد المواضيع وحجات تانية
يارب يكون كلامى خفيف على المشرفين
اقتراحى مقسمة على شكل نقط
1-هو انة وبدون زعل حضرتك تغير معظم طاقم المشرفين اذا مكانش كلهم
2-حضرتك تخلى التسجيل مفتوح ذى مهو لان وجود مواضيع مخالفة دة ذنب المشرفين مش الاعضاء الجدد
غير ن الاعضاء الجدد يعنى مواضيع جديدة ومصادر جديدة يعنى مثلا انا ابلودر وعملت موضوع عن شركة ربح من الرفع
راح واحد مسجل تحتى ووقع على مصدر للمحتوى الى هيرفعة على النت وينشرة لما يجى ينشر ويلاقى المنتدى مقفول ذى منتديات كلنا عارفنها ومش عارف حضرتك لاحظت الموضوع دة ولا لا بس لو حضرتك عملت بحث فى جوجل عن اسم فيلم او لعبة جوجل هيجيب المنتديات العادية الاول وبعد كدة المنتديات الى قافلة التسجيل ذى ماى ومازيكا وعرب والمنتديات الى ليها مجلات دى
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

واخر حاجة معلش عارف انى صدعتكوا حضرتك تعمل قانون فى قوانين كل قسم القانون دى بيقول ان الى هيعمل موضوع والمشرف ميوافقش علية لفترة زمنية كحد اقصى مثلا 5 او 6 ساعات يبقى الموضوع مخالف لقوانين المنتدى
والمشرفين يمشوا على الكلام دة فعلان عشان العضو الى يحط موضوعة ويمر علية مثلا 5 ساعات يبقى عارف ان موضوعة مخالف ويتجنب دة المرة الجاية لان للاسف موضوع ان الموضوع الجديد ممكن يعض 10 و20 و30 ساعة عشان يتوافق علية وبتبقى بالصدفة دة بيخلى العضو الى عارف ان موضوعة مخالف يحطة بردة ويجرب حظة ودة الى المنتدى بيعانى منة دلوقتى وهو وجود كم هائل من المواضيع المخالفة
ارجو انى اكون وضحت وجة نظرى وانى اكون افدت ولو واحد فى المية وان يكون كلامى خفيف على المشرفين
والله الموفق والمستعان

المقال "حظر موقع نجوم مصرية للمرة الثالثة من ادسنس والسبب : حقوق الملكية الفكرية" نشر بواسطة: بتاريخ:
elmmasri
خير ان شاء الله واهى فرصة علشان يتعاد تنظيم المنتدى لان فعلا كان فيه تهاون ولخبطه و فعلا كتير من المشرفين اهتم بمواضيعه ورفعها لعاجل اكتر من الاهتمام بدوره كمشرف مع احترامى يعنى
medo elkady
وبالنسبة للبرامج المجانية فهي غير ممنوعة وقسم البرامج انا راجعته لكن لو لاقيتم برامج مدفوعة احذفوها
كمان انا اغلقت التسجيل عضويات جديدة
ومش هتتفتح غير ايام معدودة جدا وسنكتفي بالمجموعة التي معنا
ولو حد عارف بعد كدا شخصيا حد عاوز يشترك ممكن اعملوا عضوية
لكن نظام التسجيل المفتوح وكل شوية واحد يخش يعمل موضوع يضيع مجهودنا مش هسمح بيه مستقبلا

وربنا ييسر ما فيه الخير لنا جميعا
ولا تنسونا من صالح دعائكم
والله الموفق والمستعان

وبنسبه لقنوات جاستن حضرتك مرتش على سؤالى هل هى مخالفه ولا لاء
لان حسابى كان هيتوقف بسبب القنوات دى
ناهد الجندي
تمام يا باشا الله ينور
zapata
انا عندى تعليق صغير كدة على قدى وعارف ان فى ناس هتزعل منى وخصوصا المشرفين
بس معلش يا جماعة هو اية الى خلى المنتدى فى الموقف دة
انا يا استاذ عبدو عندى واقتراح يارب يفيد
بس الاول خلينا متفقين على ان السبب فى الى احنا فية هو الاشراف فى كام حاجة كدة حصلت معايا ويارب متكونش حصلت مع غيرى
كنت عملت موضوع بستفسر بية عن حاجة المهم عملت الموضوعوحطيتة فى القسم الخاص بية وانتظرت من ساعتين ل3 ومظهرش الموضوع فحطيت الموضوع فى منتدى تانى ظهر بعد نص ساعة تقريبا وموضوعى هنا مظهرش بعديها بيومين ولغاية دلوقتى مظهرش رجعت عملت الموضوع هو هو مع تغيير كلمة فى العنوان والموضوع مكنش فية ولا صورة ولا رابط كان كلة على بعضة 8 او 9 كلمات وظهر بعديها باربع ساعات تقريبا .
معلش انا مش مع حضرتك فى غلق التسجيل وفتحة فى فترات معينة لان دة هياثر بشكل تدريجى على المنتدى لان بحسبة بسيطة مثلا عضو جديد ميعرفش قوانين جوجل ادسنس ولا حتى سمع عنها ودخل وحط موضوع مش المفروض الموضوع دة فى مشرف بيشوفة قبل اظهارة فى المنتدى طيب ولو المشرفين كانوا قايمين بدورهم اية سبب ظهور الكم الهائل من المواضيع المخالفة فى المنتدى غير طبعا حاجات كتير تانية ذى التاخير فى اعتماد المواضيع وحجات تانية
يارب يكون كلامى خفيف على المشرفين
اقتراحى مقسمة على شكل نقط
1-هو انة وبدون زعل حضرتك تغير معظم طاقم المشرفين اذا مكانش كلهم
2-حضرتك تخلى التسجيل مفتوح ذى مهو لان وجود مواضيع مخالفة دة ذنب المشرفين مش الاعضاء الجدد
غير ن الاعضاء الجدد يعنى مواضيع جديدة ومصادر جديدة يعنى مثلا انا ابلودر وعملت موضوع عن شركة ربح من الرفع
راح واحد مسجل تحتى ووقع على مصدر للمحتوى الى هيرفعة على النت وينشرة لما يجى ينشر ويلاقى المنتدى مقفول ذى منتديات كلنا عارفنها ومش عارف حضرتك لاحظت الموضوع دة ولا لا بس لو حضرتك عملت بحث فى جوجل عن اسم فيلم او لعبة جوجل هيجيب المنتديات العادية الاول وبعد كدة المنتديات الى قافلة التسجيل ذى ماى ومازيكا وعرب والمنتديات الى ليها مجلات دى
واخر حاجة معلش عارف انى صدعتكوا حضرتك تعمل قانون فى قوانين كل قسم القانون دى بيقول ان الى هيعمل موضوع والمشرف ميوافقش علية لفترة زمنية كحد اقصى مثلا 5 او 6 ساعات يبقى الموضوع مخالف لقوانين المنتدى
والمشرفين يمشوا على الكلام دة فعلان عشان العضو الى يحط موضوعة ويمر علية مثلا 5 ساعات يبقى عارف ان موضوعة مخالف ويتجنب دة المرة الجاية لان للاسف موضوع ان الموضوع الجديد ممكن يعض 10 و20 و30 ساعة عشان يتوافق علية وبتبقى بالصدفة دة بيخلى العضو الى عارف ان موضوعة مخالف يحطة بردة ويجرب حظة ودة الى المنتدى بيعانى منة دلوقتى وهو وجود كم هائل من المواضيع المخالفة
ارجو انى اكون وضحت وجة نظرى وانى اكون افدت ولو واحد فى المية وان يكون كلامى خفيف على المشرفين
والله الموفق والمستعان
كل الشكر لك على صراحتك ، انا شخصيا متفق معك في الكثير من النقاط التي ذكرتها ، خصوصا غلق تسجيل عضويات جديدة بالمنتدى ، يمكننا كمشرفين توجيه الأعضاء الجدد الى طرق الكتابة بالمنتدى دون مخالفة القوانين ، واقتصار حظر الأعضاء الذين يثبت تعمدهم وضع مواضيع مخالفة ، ان مهمة الإشراف ليست الموافقة والحذف فقط .
abuabdellah

وبنسبه لقنوات جاستن حضرتك مرتش على سؤالى هل هى مخالفه ولا لاء
لان حسابى كان هيتوقف بسبب القنوات دى
استعمال قنوات justin عرض عدد كبير للحظر
zapata
استعمال قنوات justin عرض عدد كبير للحظر
انصح الجميع بالإبتعاد عن عرض قنوات justin
mrhesham
طيب يا جماعه بدل ما يتم قفل التسجيل خالص مهو ممكن نسمح بالتسجيل فى مقابل ان حساب العضو الجديد لم يتم تفعيله الا بعد عدد معين من الردود و يتم مراجعتها قبل تفعيل حسابه اذا كانت كلها من نوع " مشكور " يبقى يغلق الحساب و ان كانت مفيد بالفعل فيتم تفعيل الحساب و بكده هنكون كسبنا عضو جديد مفيد لمنتدى و بالتالى الاعضاء الى هتنقل او الاعضاء الى بتقول مشكور مش هيكملو هيكمل بس العضو الى فعلا عايز يستفيد من المنتدى بجد او عايز يفيد الاعضاء بموضوعات من صناعته و مش منقوله
louaimoh
طيب يا جماعه بدل ما يتم قفل التسجيل خالص مهو ممكن نسمح بالتسجيل فى مقابل ان حساب العضو الجديد لم يتم تفعيله الا بعد عدد معين من الردود و يتم مراجعتها قبل تفعيل حسابه اذا كانت كلها من نوع " مشكور " يبقى يغلق الحساب و ان كانت مفيد بالفعل فيتم تفعيل الحساب و بكده هنكون كسبنا عضو جديد مفيد لمنتدى و بالتالى الاعضاء الى هتنقل او الاعضاء الى بتقول مشكور مش هيكملو هيكمل بس العضو الى فعلا عايز يستفيد من المنتدى بجد او عايز يفيد الاعضاء بموضوعات من صناعته و مش منقوله
فعلا الفكرة دي جميلة جدا لأن خسارة عضو واحد مفيد تعتبر خسارة كبيرة للمنتدى
zapata

فكرة مقبولة ومنطقية ، اننا نبحث عن الأعضاء النشطين الذين يشاركون مشاركات فعالة .
zmzm92
التوفيق انشاء الله
ناهد الجندي
الله ينور ياباشا
abdobasha
عاوز اقول كلام كتير اوي :
1- الحمد لله رب العالمين تم اعادة فتح دومين نجوم مصرية 100fm6 للعمل مرة اخرى مع ادسنس

والحمد لله رب العالمين حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه

وهناك عدة تحديثات :
1 - تم اغلاق التسجيلات الجديدة وسنكتفي بطاقم العمل اللذي معنا
2- لن يكون هناك مجالا للمواضيع قليلة المحتوى او القيمة
3- سنصفي الاعضاء الحاليين للوصول لعدد محدود من الاعضاء يدركون قيمة الموقع ويقدرون مجهود بعضهم البعض، ذا اردت ان تكون من ضمنهم...هذا يتوقف على مشاركاتك السابقة واللاحقة
4- فرض مزيد من الرقابة والحزم، والمشرف الذي لا يعي معنى الاشراف ويحترمه سيفقد منصبه حتى لو كان اول مشرف على المنتدى

والله الموفق والمستعان،

بالنسبة للاخ اللي عارض فكرة التسجيل الجديد اكبر دليل ان التسجيل لازم يكون مغلق ويتفتح فالمناسبات والاعضاء الجدد يتتابع مواضيعها كلام العضو نفسه !! هو بيقول انه بيحط موضوع عن الناس تسجل تحته في موقع رفع ملفات...والباشا ميعرفش ان دا ممنوع من ادسنس...شركات الربح المجانية ممنوعة من ادسنس... يعني هو اهو وفي احسن نية اثبت ان العضو الجديد قد يكون ضارا
ومنين اجيب مشرفين يراقبوا 600 موضوع يوميا؟؟؟
انا عندي يبقى فيه 10 مواضيع مميزة بتظهر بشكل كويس فالبحث افضل من 600 منهم مكرر ومنسوخ
وارجو تفهم رؤيتي المستقبلية للمنتدى

وبكرر التسجيل مش هيغلق نهائيا بس مثلا هنفتحه اول خميس من كل شهر، والاعضاء الجدد تتراقب مواضيعهم وبعدد ما يثبت كفاءتهم يبقوا اعضاء عادي
abdobasha
واحد هيقولي انت بتقول الاعلانات رجعت وانا مش شايف اعلانات
اقوله بعتولي انهاردا الحمد لله انهم وافقوا على اعادة عرض الاعلانات على نجوم مصرية وسوف تعود خلال 48 ساعة ان شاء الله
والله الموفق
abdobasha
وبالنسبة لقنوات جاستن الافضل الابتعاد عنها
وفي المباريات يمكن كتابة موضوع عن المبارة بدون وضع مشاهدة او تحميل
ala4c
مبروووووووووووووووك عودة الاعلانات
mrhesham
الحمد لله ان الاعلانات هترجع تانى
DrAMROF
الحمد لله حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه

ألف مبروك رجوع الإعلانات
وأتمنى أن يكون كل عضو في المنتدى مشرف ومراقب ومشرف عام وكل المناصب
بمعنى إننا نساعد فريق الإشراف بالإبلاغ عن المواضيع الممنوعة
وبكدة هنقدر نراقب مش بس على 600 موضوع يومياً
ولكن كل موضوع مش هيعدي من زواره نفسهم

وأتمنى من عبدو باشا عمل حوافز لمن يجيب مواضيع مخالفة
يعني مثلاً نعمل نقاط لكل موضوع مخالف العضو يجيبه
ولما يجمع مثلاً عدد معين من النقاط
يبقى كسب الجايزة الفلانية . . . . . ولتكن عرض إعلانات أدسنس الخاصة بيه في الصفحة الفلانية لمدة يوم
أو ما يترائى لك

أتمنى أن يتم بحث الموضوع وأتمنى لنا ولكم كل التوفيق في منتدانا الغالي
abdobasha
فكرة حلوة ممكن نديله فرصه احسن فالعاجل
وانا بعمل كدا بصفة عامة لما الاقي حد بيبذل مجهود في المنتدى
DrAMROF
شكراً على ردك يا عبدو

أنا أقصد يبقى قانون بنسب ومقدار

ومقولتيليش رأيك في موضوع الدومين الفرعي لكل مجموعة أقسام في المنتدى
ياريت الفكرة دي تنفع
المشاركة أهي
http://100fm6.com/vb/showpost.php?p=...0&postcount=50
reemhmam
[quote=DrAMROF;1044254]الحمد لله حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه

ألف مبروك رجوع الإعلانات
وأتمنى أن يكون كل عضو في المنتدى مشرف ومراقب ومشرف عام وكل المناصب
بمعنى إننا نساعد فريق الإشراف بالإبلاغ عن المواضيع الممنوعة
وبكدة هنقدر نراقب مش بس على 600 موضوع يومياً
ولكن كل موضوع مش هيعدي من زواره نفسهم

يبقى كسب الجايزة الفلانية . . . . . ولتكن عرض إعلانات أدسنس الخاصة بيه في الصفحة الفلانية لمدة يوم
أو ما يترائى لك

أتمنى أن يتم بحث الموضوع وأتمنى لنا ولكم كل التوفيق في منتدانا الغالي[/quoدى فكرة حلوة جدا وياريت تلقى استحسان منالادارة
MisterMo
الحمــــد لله لــرجوع الأمــور الى نصــابهـــــا ورجــوع الإعــلانات لمنتــدنا العــزيز

ان شــاء الله تكــون هذه انطــلافة جــديدة للمنتــدى

" وعســى ان تكــرهوا شيئا وهو خيــر لكــم "
elgharib2008
يجماعه مش عايزين نعمل حاجه وزنندم عليها مره تانيه ونلوص في الاخر من المفروض ان تكون هناك رقابه شديده علي الاشياء المحظوره وبالتوفيق
zapata
واحد هيقولي انت بتقول الاعلانات رجعت وانا مش شايف اعلانات
اقوله بعتولي انهاردا الحمد لله انهم وافقوا على اعادة عرض الاعلانات على نجوم مصرية وسوف تعود خلال 48 ساعة ان شاء الله
والله الموفق
الحمد لله على نعمه ، مبروك علينا رجوع الإعلانات ، التي نتمنى ان تدوم بفضل تظافر جهود أعضاء المنتدى
ertuio
عبدو باشا
لماذا لم يتم اتخاذ اجراء بالحذف فى مواضيع الكتب هذه؟
هل التبس علىّ الأمر، ومثل هذه المواضيع تعتبر غير مخالفة؟؟ أم أنه تقصير من إدارة المنتدى وعدم أخذ آراء الأعضاء على محمل الجد؟؟
تم التعامل معهم
شكراً لك
Nile Son
الحمد لله على رجوع الاعلانات
ياريت بقا كلنا نستمر للبحث عن اي موضوعات مخالفة والابلاغ بها
louaimoh
مبروك على الجميع رجوع الإعلانات وده درس عشان الكل يتعلم منه ولازم تكون الرقابة شدشة
والحمد لله على كل شيئ
Dr! Ahmed
بص ياعبدو عندى فكره كمان للاعضاء اللى بتسجل عشان وضع الروابط فى المنتدى بس (سبام) , او غير الاسبام يبقى واحد داخل عشان يعمل دعاية وبس

فى هاك بيمنع وضع الروابط غير بعد 5 او 10 او 15 مشاركه عشان تضمن ان محدش يسجل عشان رابط وخلاص

انا عملتوا فى المنتدى عندى ومنع الاسبام نهائياَ
Ana Kada
ربنا معاك يا عبده باشا ...والدومين جميل جدا ورايك علي اسم المنتدي نجوم مصريه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
طريقة كتابة ™ ® © : علامات حقوق الملكية الفكرية والعلامة المسجلة وعلامة تجارية tm
جوجل تكثف من إجراءات حماية حقوق الملكية الفكرية على الإنترنت
الان نجوم مصرية بدومين masrstars.com وشروط هامة بخصوص قواعد حقوق الملكية الفكرية والاشراف
بعد طول انتظار جوجل ترسل سبب الحظر : حقوق الملكية الفكرية
تفعيل قانون حقوق الملكية الفكرية للكتب المدرسية