نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو الشيخ أبو اسحاق الحوينى : يدعو لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية !!

في رد علي النت لفضيلة الشيخ الحويني علي الفيديو ده, مش عارف انزل اللينك عشان عدد مشاركاتي اقل من 50 مشاركة,

لكن ادخلوا علي اليوتيوب والفيديو بعنوان:

رد فضيلة الشيخ أبو إسحاق الحوينى على ما نسب إليه في جريدة اليوم السابع عن الفيديو المبتور

المقال "بالفيديو الشيخ أبو اسحاق الحوينى : يدعو لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية !!" نشر بواسطة: بتاريخ:
emad kamel
رد الشيخ ابو اسحاف عما نسب اليه من عودة العبيد والرق
وهذا الفيديو كما طلبه karam fox جزاه الله عنا كل خير

yaserlove16
لاحول ولاقوة الا بالله
سهم--
الراجل ده اصلا انا بكرهه من ساعة لما طلع وكذب الحديث بتاع سيدنا محمد ان جنود مصر خير اجناد الارض .

أولا الحديث فعلا مش صحيح، العلماء قالو كده، وابحث عن صحة الحديث في محرك البحث جوجل مش هتلاقي حد من العلماء بيصححه.

فيه حديث تاني خالص سمعته من بعض العلماء، قال -صلى الله عليه وسلم-: (..... سيكونون لكم قوة وعتادا)، يقصد المصريين، لكن معرفش درجة صحته إيه، هبقى أسأل عليه.

ثانيا الشيخ يقصد -والله أعلم- غزو المفسدين في الأرض مثل اليهود في بلاد فلسطين، إيران الخبيثة، والإيرانيين دول مجرمين أنجاس بيقتلو المسلمين، والصين التي يذبح فيها المسلمون، وأمريكا التي تعين اليهود على الشر.

واحنا ممكن نحاور الشيخ ونعرف منه أكتر.
Nile Son
ليعلم الجميع اننا نبحث عن الحقيقة ونغطي الموضوع من كافة النواحي
فقد رد فضيلة الشيخ ابواسحق الحويني ايضا وجاء في رده

وقد رد الشيخ ابو اسحق الحويني على هذه الاتهامات مستشهدا بقولة " فويل للمصلين "
اذا سكت فلن يستوعب العقل الكلمة كيف تدعوا للصلاة وتتوعد المصليين
مؤكدا ان مثل هذه الطريقة هي طريقة يتبعها العديد من المواقع
مثل روز اليوسف من قبل والحين اليوم السابع لاثارة الخبر
دون نقلة كاملا ليتمم المعنى

شاهد بالفيديو رد فعل الشيخ

Nile Son
نتناقش فى ايه بالظبط ؟؟؟ يا اخ الواحد لو عنده ذره من العقل يعرف ان الفيديو ده الغرض منه غرض سياسى بحت وهو تشويه صورة السلفيين ورموز السلفيين وانت حضرتك بموضوعك ده شاركت ومشاركه فعاله اوى فى التشويه ده وتيجى تقولى انا من اكتر الناس اللى بسمع الشيخ وقال ايه علامة تعجب وتعالى نتناقش ؟
اما بالنسبه للاشراف الدور التنظيمى

فأنا فى اعتقادى ومن رأيى المتواضع ان لازم المشرف ده يكون مثقف وعنده رؤيه وقدره على التحليل وسرعة البديهه مش يشوف اى - هبل فى الجبل - ويجى ينقله للناس من غير ما يفهم المقصود منه
خلص الكلام -

دون ان ارد عليك بنفس الطريقة فهذه ليست طريقتي في الحوار

شاهد مشاركتي السابقة

والغرض من الموضوع واضح وذكرتة اننا شفنا حاجة نتناقش فيها

مش اني موافق او بنشر للاسف طريقتك انت اللي بينت ان فية مشكلة

من المؤكد ان ابو اسحق لم يقصد هذا وكان علينا ان نتناقش هنا بهدوء لتجميل

وليس لمهاجمة بعضنا البعض بدل ماتقعد تغلط فيا _ ربنا يسامحك _

كنا نتناقش ونطلع رد مننا على الموقع اليوم السابع او غيرة

وهو دا الهدف من النقاش للاسف اللي كتير مننا ميعرفوش

انا بعرض وجهة نظر مابدتش فالموضوع رايي فيها لعدم التاثير مع فتح باب للنقاش

بيننا كلنا وللاسف انت كنت غير جاهز لاي مناقشة فقط للهجوم

بمجرد ان رد الحويني انزلت الرد في الموضوع بتعديل في المشاركة الرئيسية

وبرد وسانزلة في موضوع جديد

يا اخي الفاضل تعلم كيفية النقاش قبل ان تتكلم من الاساس

-------------------

بالنسبة للثقافة فالحمد لله فانا على قدر كبير من الثقافة بلغات مختلفة واعرف افكر ومش هبل ف الجبل وبتاع دي
واطلعت على كتب وقراتها باعداد من الممكن الا تتخيلها او تتوقعها وبلغات مختلفة
فهذه ليست طريقة للتحدث فاي دين ينصحك بهذا ف الحديث ؟؟؟

وكما قلتلك انظر للمشاركة السابقة لهذه المشاركة
Nile Son
اولا احب اشكر الاخوه الاعضاء emad kamel و ensan المرابط المصرى
على كلامهم
والكلام ده اكيد قديم او متفبرك
لا ن فيه ناس بتكرهه اللى هما العلمانيين اللى عايزين يخربوها وبيكرهوا السلفيين
منهم جريده المصرى اليوم والشروق واليوم السائع وغيرهم كتييييييييير

واحب اقول لمشرف المنتدى يا ريت بلاش المواضيع اللى زى دى
عشان محدش من زوى القلوب الضعيفه يتأثر بكلامك
عشان ابو اسحاق الحوينى راجل علامه فى الحديث

ويتحرق ادسنس على الفلوس اللى بتيجى منه بسبب الموضوع ده
اشكرك لردك الموضوع ماله شان بادسنس اخي الفاضل
فانا لن انشر فتن واشاعات من اجل اموال فالله الغني عن اي ماله مشبوة
ومن يعرفني يعرف انني ارفض الاف مقابل استضافة او القيام باي عمل ينافي مبادئي
وينافي ديني فانا بفضل الله صاحب شركة استضافة وتصميم مواقع
وارفض استضافة مواقع او دعمها تقدم خدمات كالافلام والاغاني و الروحانيات والفلك
وهذا ما ادى الى توفيق الله الي وانجاحي في عملي
ودخل ادسنس ليست هي النقطة الجوهرية في حياتي
انما هو شئ فقط من اشياء فعليك عدم التجني على احد قبل ان تعرفة

ويمكنك السؤال عن شركتي وستعرف سمعتي بفضل الله
وللتأكد بنفسك ساعطيك امثلة من اراء بعض عملائي
هذا بفضل الله وبفضل اتقائي للشبهات
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
godzela55
بس هو كل مين راح قعد مع الشيخ ( ترتان الفلاني ) في السعودية يبقي عالم ومحدث؟]

خلينا نقعد ننفخ في كل واحد كدة لحد ما يفرقع

godzela يا اخ

اولا عيب الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه عن عالم - يفرقع وتنفخو فيه والاسلوب الغير لائق ده -
ثانيا مين قالك انه مش تلميذ الشيخ الالبانى ؟ وغير ده كله تلميذ او مش تلميذ مين فى العالم دلوقت يضاهى علم الراجل ده فى علوم الحديث ؟

ياخي العزيز مهو دة صلب الاختلاف ان انتا شايفه عالم وانا شايفه مش عالم اصلا ..

فين شهادته العلمية ؟ متقوليش جامعة الملك عبد العزيز

ينفع نجيب واحد من الشارع يعمل عملية دقيقة في المخ ؟ حتي لو قرا كل حاجة عن المخ ؟

ولو عايز حد اعلم من الراجل دة بالاحاديث روح الازهر لأي حد خريج قسم حديث وهتلاقيه عنده علم تمام بس الفرق بينهم وبينه انهم مبيطلعوش يدعوا الاهمية ولا وراهم ناس تحاول تلمعهم بالعافية

ثالثا هو مقضاش مع الشيخ الالباني مدة تسمحله انه يبقي تلميذه .. دة هو قعد معاه فترة كدة بسيطة وبعدين افترقوا

الحاجة الرابعة ان الالباني نفسه مش مكسر الدنيا يعني ..

طب هو في احسن من البخاري ؟

عمرك شوفت البخاري قاعد يقول فتاوي ؟ ( دة بافتراض اننا هنساوي بين الحويني والالباني وبين البخاري ) !
godzela55
المشاركة الاصلية بواسطة gdzela55
(عزيز انت تدعي الالتزام بأخلاق الاسلام مع انك تخالفها ,, فقد اتهمتني بالباطل بأنني استنكر سنة الرسول .. واني متأثر بتجارة الرق الغربية !
أولا انا صديق لجميع الفصائل الاسلامية في مصر وعلي رأسهم السلفيين ثانيا انا بدرس تشريع اسلامي .. ولما سيادتك تدرس تشريع اسلامي هتعرف ان كل اللي بتسمعه من الجماعة دول هو نوع من ( الغلو ) و ( المغالاة ) .....
هسأل حضرتك سؤال .. ليه الامام ابو حنيفة اجاز للمرأة ان تتزوج بدون ولي؟ وايه المنهج اللي استخدمه عشان يوصل للفتوي دي)

اخي الكريم حضرتك بتقول ان انا اتهمتك انك تستنكر السنة وده مش صحيح لو راجعت كلامي اللي انا اتهمتك بيه التاثر بالفكر الغربي وان ده هو اللي ماثر عليك ومخليك تنكر امور من السنة وشتان بين واحد يعرف ان السنة كذا وينكرها وبين واحد مش مصدق ان دي السنة اصلا بسبب شبهات عنده واللي انا حبيت اوصلهولك في الرسالة السابفة انك متخليش تاثرك بفكر غريب يخليك تنكر امور من الدين قبل ما تراجع المسالة بدقة وتعرف حكمها الصحيح ده اولا
ثانيا حضرتك بتقول ان كل اللي ناس دي بتقوله فيه غلو وات ده بناء على دراستك الشرعية وواضح ان دراستك بعيد تماما عن المنهج الصحيح لانك لو بتدرس بشكل منهجي كنت حتعرف كويس جدا ان السلفيين بالذات مبينفردوش براي الا ويكون لهم فيه سلف من الائمة المجتهدين الاعلام مش كده وبس ده لازم الراي ده يكون مدعوم بالدليل المعتبر يعني ميكونش من شواذ المسائل عملا بقول الامام السيوطي
وليس كل خلاف جاء معتبرا الاخلاف له حظ من النظر
وده في اقل الاحوال غير انهم في الغالب بيكونوا معتمدين راي الجمهور او الراي الاظهر في المسالة
ثالثا ايه معنى سؤالك في موضوع بعيد تماما عن الموضوع اللي احنا بنتكلم فيه وايه دخل موضوع الزواج بلا ولي هنا ولا انت عاوز تثبت لي انك بتدرس تشريع عل العموم يا سيدي ربنا يوفقك بس برده انبهك ان راي ابو حنيفة في المسالة دي خلاف الجمهور وخلاف النص الثابت لحديث (لا نكاح الا بولي) واللي بيصححه جمهور العلماء وبيفتوا بيه وصدقني الامر مفيهوش شخصانية انا معرفكش علشان اتهمك واجرحك والله اعلم يمكن لو قابلتك ابقى واحد من جملة اصدقاءك اللي بتشير اليهم بس الامر كان بيتعلق بدين ومسالة شرعية انت استعجلت في انكارها مع انها امر ثابت في الشريعة وفي كتب الفقه وهنا ملحوظة احب اشير اليها ان اثارة الامر ده بالذات الوقتي يؤكد ضرورة دخول الدين في السياسة علشان ينقيها ويقومها من الممارسات الفاسدة اللي فيها واللي يندرج تحتها محاولة تشويه شيخ جليل وتيار كامل بالباطل بهدف اقصائه عن الساحة السياسية لا اكثر ولا اقل والا فايه معنى ان يتم البحث في احاديث الشيخ القديمة للوقوف على اي موضوع يكون غريب عن العامة ميفهمهوش علشان يشهر بيه وسطهم وينفر منه ومن تياره وليه يتنشر موضوع زي ده في الوقت ده بالذات اللي بدات تظهر فيه شعبية السلفيين اعتقد ان النشر هدفه سياسي ومش نبيل
لا يا اخي العزيز .. انا طبعا عارف ايه السنة .. انما انا ضد استخدام امور في غير محلها وغير سياقها .. وما قاله الشيخ ابو اسحاق في غير سياقه اطلاقا .. انما تفتكر ان انا ضد الجهاد ؟ !

الحاجة التانية .. انا مش متأثر بالغرب ولا حاجة .. انا احد اعداء الثقافة الغربية بأغلب ما فيها .. ومش معني اني مش متفق مع ما يقوله شيخ معين يتبع تيار معين يبقي انا متأثر بالغرب .. بالعكس
بس زي منتا مقتنع برأي مشايخ زي ابو اسحاق .. انا مقتنع برأي مشايخ زي الشعراوي والغزالي اللي قال علي الفكر السلفي انه ( فكر بدوي محدود ) ... وانتا من حقك تنفي دة او ترفضه او ترد عليه .. بس متتهمنيش بحاجة مش فيا لمجرد اني ضد اراء شيوخ انتا بتحبهم ..

بالنسبة لنقطة ان دراستي بعيدة الشرعية بعيدة عن المنهج الصحيح .. فاللي بيدرسهالي استاذ شريعة منتدب عندنا من جامعة الازهر .. فيمكن الازهر بقي بيدرس تشريع غلط غلط اليومين دول .. كل شيئ جايز

وبالنسبة لمسألة تزويج المرأة لنفسها فأنا مش قصدي ابينلك اني بدرس تشريع لان دي حاجة عادية مش ميزة عندي يعني .. انما اللي قصدته ان سيادتك تعرف انك لو درست تشريع هتعرف ليه ابو حنيفة اجاز للمرأة تزويج نفسها .. و هتقتنع برأيه لانه قائم علي منهج علمي واكاديمي بحت

اخيرا يا اخي الفاضل كل شعب وله ثقافته ومعرفته وتقاليده .. ومش اي حاجة تنفع في السعودية تبقي تنفع في مصر .. ةابسط دليل ان الامام الشافعي لم جه مصر راجع اصول فقهه من منطلق ان الدين حمال اوجه

واخر حاجة خالص انا يشرفني انك تكون صديقي والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
CONAN89
على فكرة اللى بيشكك فى الحديث ان جنود مصر خير اجناد الارض بقوله هو اصلا مش حديث ده سيدنا عمر بن الخطاب هو اللى حكى لعمرو بن العاص وهو رايح يفتح مصر قاله سمعت عن رسول الله يعنى بطلوا هبل بقه هو سيدنا عمر هيكدب برضه . دى حاجة تقرف .
ملكـ الويب
مشكور على الموضوع

وطبيعي الهجوم على الشيوخ هيزيد اكتر من الاول خصوصا ان بعد الثورة العلمانيين ظهرو جداااااا

بس عامة ده عالم في الدين والمفروض اننا نسمع كلامه حتى لو اختلفنا معاه في وجهات النظر بس لاننا مش علماء الاسلام

وعلى فكرة علماء الاسلام ده اجتهاد منهم سواء اصحو ام اخطأو فلهم الثواب باذن الله لمجرد اجتهادهم فقط

لكن للاسف بجانب النصارى كتير من المسلمين بيكرهوهم بسسسسسسسسسسسسس عشان هما بيقولو الصح

والصح ده مش هيريحنا في الدنيا

وفقك الله يا شيخنا وربنا يعزك يارب
ابو عمر0
ابو عمر :
عيب عليك اتهام الناس بالباطل
من منا يريد التلاعب
الموضوع وصل لي عبر الفيس اليوم
ونزل خبر في اليوم السابع اليوم
اذن عيبا عليك انت ان تتهم احد بالباطل
فهذه ليست شيم المسلمين

ومنتظر ردك
هو كل خبر يوصللك عن طريق الفيس تنزله المنتدى وخلاص ..... اعتقد انك اعقل من ان تكتب موضوع عن سخصية مثل الشيخ ابى اسحاق الحوينى من غير ان تتثبت .....
ابو عمر0
بخصوص الخطبة قديمة / جديدة
هذا لم اشر الية وانا لم اذكر انه قالها اليوم
او هذا الاسبوع او هذا الشهر

انا وضعت الخبر الذي وجدتة هنا

لك تحيتي وساسعد بمناقشتك
نحن فى وقت حرج ويجب معرفة كل كلمة متى قيلت واين قيلت ولماذا قيلت لاننا فعلا فى وقت حرج

ولك تحياتي وساسعد انا بالتعرف عليك
Nile Son
هو كل خبر يوصللك عن طريق الفيس تنزله المنتدى وخلاص ..... اعتقد انك اعقل من ان تكتب موضوع عن سخصية مثل الشيخ ابى اسحاق الحوينى من غير ان تتثبت .....
نحن فى وقت حرج ويجب معرفة كل كلمة متى قيلت واين قيلت ولماذا قيلت لاننا فعلا فى وقت حرج

ولك تحياتي وساسعد انا بالتعرف عليك
معك اخي هناك العديد من المشاكل الحالية
ويمكنك الاطلاع على وجهة نظري وانها ليست نقل فقط
من ردودي في الموضوع
او موضوعا لي عن تصحيح ورد فعل الشيخ ابو اسحاق
عليم
كل يدعي وصلاً بليلي وليلي بتقول ولا أعرف حد فيكم ؟
ensanmosalim
بس هو كل مين راح قعد مع الشيخ ( ترتان الفلاني ) في السعودية يبقي عالم ومحدث؟]

خلينا نقعد ننفخ في كل واحد كدة لحد ما يفرقع

godzela يا اخ

اولا عيب الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه عن عالم - يفرقع وتنفخو فيه والاسلوب الغير لائق ده -
ثانيا مين قالك انه مش تلميذ الشيخ الالبانى ؟ وغير ده كله تلميذ او مش تلميذ مين فى العالم دلوقت يضاهى علم الراجل ده فى علوم الحديث ؟

ثانيا الاخ المشرف اللى نزل الموضوع اولا انت كتبت انك قريت الخبر فرحت منزله طيب وفين عقلك ؟ واى كلام يتقال كده وخلاص ده فيديو دقيقه ونص طيب هل انت سمعت المحاضره او الخطبه كلها علشان تفهم السياق؟ وبعدين انا بيتهيألى انه القوانين انه يمنع ان تكون فى مواضيع لاثارة الفتنه انا اعتقد ان الموضوع ده عمل فتنه بين الاعضاء والدليل التناحر اللى احنا فيه ده من دفاع وهجوم والمشكله انكم حاطين الموضوع خبر عاجل

مش فاهم انتم مشرفين ازاى بصراحه
يا اخى لا تجادل الاحمق فيراكم الناس فلا يقرقون بينكم.الاخ بيسفسط فى كلام ما يقهموش .طيب خليه يشرح لنا من هو المحدث؟هل هو شيخ الازهر؟!!!!!!!!
reemhmam
ايه اللى انا شايفها ده ده حقيقى ده
المرابط المصري
وكم عائب قولا صحيحا وآفته من الفهم السقيم
فقط اريد ان اذكر الاخوة الكرام بهذين الحديثين الشريفين
عن ابن عمر، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «جعل رزقي تحت ظل رمحي، وجعل الذلة والصغار على من خالف أمري» رواه البخاري
عن جابر بن عبد الله، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " أعطيت خمسا لم يعطهن أحد من الأنبياء قبلي: نصرت بالرعب مسيرة شهر، وجعلت لي الأرض مسجدا وطهورا، وأيما رجل من أمتي أدركته الصلاة فليصل، وأحلت لي الغنائم، وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة، وبعثت إلى الناس كافة، وأعطيت الشفاعة " رواه البخاري وفي كتاب الزهد لابن المبارك زيادة (ولم تحل لاحد من قبلي) اي الغنائم
ايها الاحبة لو اننا سنستحي من محكمات ديننا ونصاب بالانهزامية والخور امام هجمات وشبهات اهل النفاق والجهل فنحن لا نستحق ان نكون مسلمين قال الله عزوجل (وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ)
حكم الغنائم والسبي حكم ثابت بالقرآن والسنة والاجماع وهو حكم الله في اعدائه من فوق سبع سماوات بنص حديث المصطفى صلى الله عليه وسلم فقد ذكرت السير في فتح خيبر ان رسول الله صلى الله عليه وسلم انتدب سعد بن معاذ ليحكم فيهم لانهم كانوا مواليه فقال سعد فإني أحكم فيهم أن تقتل الرجال وتقسم الأموال وتسبى الذراري والنساء ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لسعد "لقد حكمت فيهم بحكم الله من فوق سبعة أرقعة. (اي سماوات) والقصة مشهورة معلومة فهل ناتي اليوم لنرد حكم الله ونقول انه حكم لا يتناسب مع الحضارة الحديثة وما وصلت اليه الانسانية من العلوم سبحان الله لقد خاطبنا منذ اربعة عشر قرنا بعلمه القديم ليضعنا في حجمنا الصحيح فقال عز من قائل (أأنتم اعلم ام الله) أجيبوني بالله عليكم
ek23121972
واللة يا شيخنا نحن نحبك للة وفي اللة
اللهم احفظ شيخنا من كل سوء ومن كيد الكائدين[
font="arial black"][/font]
رد زائر
لا يرتكب المرء الشر كاملا وببساطة مثلما يرتكبه بناء على عقيدة دينية ! باسكال ... أكد الشيخ في الفيديو ما قاله في التسجيل القديم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو الشيخ ابو اسحاق الحويني منذ سنة يجزم بعدم نجاح حازم ابوسماعيل في الرئاسة
بالفيديو الشيخ ابو اسحاق الحوينى يوضح رأيه فى الحملة ضد نجيب ساويرس
الشيخ ابو اسحاق الحويني : يكذب اتهامة بالدعوة لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية