نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انتخابات مجلس الشعب 2011 الجولة الأولى و مخالفات انتخابات الجولة الاولى

الف الف شكر
الف الف شكر

المقال "انتخابات مجلس الشعب 2011 الجولة الأولى و مخالفات انتخابات الجولة الاولى" نشر بواسطة: بتاريخ:
henototy
انا ملاحظ ان فى اعضاء بينهم وبين الاحوان حساسية مفرطة لدرجة ان بنسبة 99.9% من المخالفات مركزة مع الاخوان ياترى بقا ديه دعاية لمين بالضبط
يظهر ان الاحزاب كلها ناس مبتعملش مخالفات وعندهم نزاهة وابرياء ياعييييينى والاخوان والسلفين هما اللى فيهم كل العبر
المسلسل لم ينتهى بعد معرفش ليه الحرب ديه على الحزبين دول بس والباقى على ما يبدو ملائكة او انبياء
ياريت الحيادية فى التغطية وان نكون واضحين فقط كن واضح
انا بتكلم فى العموم اوك
واشكر الجميع اللى بيشارك فى هذه التغطية بس ارجو اللى هيشارك يقول هو هينتخب مين وليه علشان نعرف كل واحد اتجاه ايه واكرر كن واضح
Nile Son
17 لجنة من لجان القاهرة لم تبدا حتى الان
Nile Son
Nile Son
Nile Son
بعد بدء عملية التصويت منذ 13 ساعه ++++برلمان الثورة | وصلت للتو منذ قليل أوراق التصويت الخاصة بلجنتى مدرسة الخنساء والزهراء بدائرة عين شمس
Nile Son
تعدى المرشح على مقعد الفئات احمد السيد احمد على مراسلة رصد اسكندرية "جهاد" اثناء عملها وذلك لقيامها بتصوير المرشح يوزع دعايته داخل مقر اللجنه , والشبكة تحذر بالمسائلة القانونية لاي فرد يتعدى على حقوق مراسليها
Nile Son

mero show
انا ملاحظ ان فى اعضاء بينهم وبين الاحوان حساسية مفرطة لدرجة ان بنسبة 99.9% من المخالفات مركزة مع الاخوان ياترى بقا ديه دعاية لمين بالضبط
يظهر ان الاحزاب كلها ناس مبتعملش مخالفات وعندهم نزاهة وابرياء ياعييييينى والاخوان والسلفين هما اللى فيهم كل العبر
المسلسل لم ينتهى بعد معرفش ليه الحرب ديه على الحزبين دول بس والباقى على ما يبدو ملائكة او انبياء
ياريت الحيادية فى التغطية وان نكون واضحين فقط كن واضح
انا بتكلم فى العموم اوك
واشكر الجميع اللى بيشارك فى هذه التغطية بس ارجو اللى هيشارك يقول هو هينتخب مين وليه علشان نعرف كل واحد اتجاه ايه واكرر كن واضح
على النعمه انت قولت اللى كنت عايز اقوله .. كفايه اوى ان صاحب الموضوع يقرا الكلام

وانا هنتخب الحريه والعداله لانهم اكثر وعى سياسى مش معنى كدا السلفين وحشين لا لالالالالالالالا ناس محترمين وفوق راسى بس الاكثر فى فهم السياسه الاخوان .. دا ايمن نور رئيس حزب تانى انتخم الحريه والعداله دا يبقى ااااااااااااااااايه

لو كنت خايف م الإخوان ... إسأل عنهم في الميدان
اجتماعى اخر حاجه
نسال عن الاخوان فى الميدان ههههههههههههههههههههه بلاش احسن لاحسن هتسمع كلمات تعقدك فعلا دول اكبر خونة للشهداء الى ماتت فى التحرير ولا يهمهم الا مصلحتهم فقط وانا اسف كل الاحزاب ناس محترمة وهتطبق الاسلام وتقاليد المجتمع
Nile Son
نحن نقوم بالتغطية كاملة ولو راجعت ستجد راصدين مخالفات للحرية والعدالة والكتلة المصرية و المصريين الاحرار والنور

لكن على الاخوان لاتعليق
mero show
يا ريت الحجه بديعه ترحمنا شويه من الهجوم على السلف والاخوان .. شوفى المخالفات التانيه الاول وبلاش تقفى ضدد حد وبعدين دا اللى بياخد فلوس لتشويه حزب معين مبيعملش زيك كدا انا مش عارف ليه بتحاولى تشوهى صوره الاخوان والسلف ........ بس تعرفى والله كلامك دا بيخلى الناس تعند فيكى وتنحاز معاهم ودا يعتبر دعايا قويه جدا ليهم ههههههههههههههههه
عليم
شكرا اخى الكريم على التغطية الممتازة..................
mero show
الاخ اجتماعى اخر حاجه .. اولا انا مش اخوان .. ولكن منحازلهم لانهم اكثر ناس موجودين فاهمين سياسه وبعدين انت اتواجدت فى الميدان كام يوم عشان تقول هتسمع كلام .. ؟
بديعه أحمد على
نسال عن الاخوان فى الميدان ههههههههههههههههههههه بلاش احسن لاحسن هتسمع كلمات تعقدك فعلا دول اكبر خونة للشهداء الى ماتت فى التحرير ولا يهمهم الا مصلحتهم فقط وانا اسف كل الاحزاب ناس محترمة وهتطبق الاسلام وتقاليد المجتمع
هههههههههههههه
بالضبط و الله اخدت الكلام من على لسانى لسه كنت حاقولها
اسأل عنهم فى اى ميدان؟ ده اللى يجيب سيرتهم فى الميدان الله يكون فى عونه ههههههههه
طايحين بالطول و العرض مش عاملين حساب حتى لنقطه دم لشهيد ظفره برقبتهم و هو السبب فى انهم يطلع لهم صوت و ما يكونوش جماعه محظوره
استغفر الله العظيم يا ربى و الله مانا عارفه اقول ايه عملنا ثوره علشان نحرر كل الاراء و الافكار و كل واحد تكون عنده حريه نبص نلاقيهم اول ما شطحوا نطحوا و عضوا اللى مد لهم ايده و داسوا على الثوره و لفوا عليها و كلوها علشان هم يطلعوا باى طريقه غش مش غش المهم مصالحهم و بس

من غشنا فليس منا
صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

ان انت اكرمت الكريم ملكته
و ان اكرمت اللئيم تمردا
و عجبى
بديعه أحمد على
يا ريت الحجه بديعه ترحمنا شويه من الهجوم على السلف والاخوان .. شوفى المخالفات التانيه الاول وبلاش تقفى ضدد حد وبعدين دا اللى بياخد فلوس لتشويه حزب معين مبيعملش زيك كدا انا مش عارف ليه بتحاولى تشوهى صوره الاخوان والسلف ........ بس تعرفى والله كلامك دا بيخلى الناس تعند فيكى وتنحاز معاهم ودا يعتبر دعايا قويه جدا ليهم ههههههههههههههههه
تااااااااااانى حاكتب لكم تانى التاريخ الاسود للاخوان؟؟؟ معلش اقرى براحتك اللنك ده و على فكره اللى كاتب تاريخ الاخوان الاسود هم السلف
و ممكن تطلعى فضايح السلف من مواقع الصوفيه و فضايح الصوفيه فى مواقع الشيعه (هو ده الاسلام؟؟؟) الاخوان و السلف اكلوا بعض النهارده قدام لجان شرم الشيخ علشان يوزعوا حملاتهم الانتخابيه على الطوابير بالغش و الخداع و اختراق القوانين (معلش كلمه الحق بتزعل اللى مش عايز يشوف الحق)

http://www.4salaf.com/vb/showthread.php?t=2391
محمد المصرى جدا
يارب حزب الحرية والعدالة وحزب النور السلفى يفوزوا بالإنتخابات بإكتساح
مش عارف الناس مخنوقة منهم ليه
ادخل على اليوتيوب واكتب انتخابات مصر 2010 أو تزوير انتخابات 2010
أو اكتب اللى انت عايزه فى اليوتيوب
وانت حاتعرف الفرق بين حزب الحرية والعدالة وحزب النور والحزب الوطنى الديمقراطى برئاسة مبارك .
واخيرا شكرا لمجهودك
محمد أحمد محمد
hilall33ali
ياجماعة ايه المشكلة من الدعاية حد يقولى مين معملش دعايا طب لو الدعايا مخالفة اومال الى معاه ورقة فاضية وبيديها للمنتخب مدون عليها وجاهزة والمنتخب يخرجله بالفاضيه تقول عليه ايه ؟؟؟دة مرشحة من الاسكندرية من الفلول
henototy
احيكى يا اخت بديعة على هذا الاصرار على مسلسل الهجوم على الاخوان ومعهم السلفين ايضا لييييييه لو انت بتبنى ارائك على اساس ايه
وبماذا لاتكونى اكثر وصوح و شجاعة وحرية وتفولى انتى هتختارى ايه
اللى اختار وقال اكيد هو مقتنع باختياره او له هدف من هذا الاختيار عنده هدف محدد
احترمى اختيارات الاخرين
وللعلم الاحوان او السلفين ليسوا ملائكة انهم بشرررررررررر اى لهم ميزات وعيوب فيهم الخير والشر وانتى نفسك قلتى انهم كانوا يسمون بالجماعة المحظورة حاولى تعرفى ليه سموا بهذا الاسم
وبرضه الاحزاب الاخرى ليسوا ملائكة انهم بشررررررررر نفس الكلام على الاخوان والسلفين
انت عاوزه تنتخبى مين وليه وعلى اى اساس
ياريتى حددى هدفك
ياريت تقولى انتى انتخبتى مين
اجتماعى اخر حاجه
الدستور::أصدر القيادي السلفي بحزب النور نادر بكار، بيانا للرد على بيان سابق لحزب الحرية والعدالة، قال فيه:

"سكت كثيراً علي مخالفات الإخوان، ولن أسكت هذه المرة، فقد تركنا للإخوان ثلاثة مقاعد حتي الآن، منهم مقعد د.محمد يسري في الإسكندرية.

كما أننا سكتنا علي تمزيق اللافتات في كفر الشيخ و الفيوم والصعيد، وكنت أخرج في كل وسائل الإعلام، أتحدث عن التنسيق الذي يتم بيننا، فيخرج سعد الكتاتني ليكذبني.

ناهيك عن تصرفات كثير من ناخبي الإخوان، والذين يصرون علي البقاء داخل اللجان، ليشيعوا بين الناس أن حزب النور رمزه الميزان، وهو رمز الفانوس، ويقفون خارج اللجان، ويقولون لا تنتخبوا السلفيين لأنهم أهل تشدد وبعد عن سماحة الدين، وأن الاخوان هم الأفضل لهذه المرحلة، وأن النور تنازل في هذه الدائرة لصالح الإخوان، وهو كذب
Nile Son
دمياط : منذ دقائق من ميدان سرور امام مدرسة اللوزى تسير سيارة ربع نقل بيضاء محملة بالبنرات ولوحات دعاية كثيرة للسيد الريدى مرشح مجلس الشعب عن دمياط وهذه التقطت لهم اثناء تعليق الدعاية الخاصة بمرشحهم على اسوار المدرسة. مما يعد مخالفة واضحة لقانون الانتخابات

Nile Son
رصد مركز المحروسة انتهاكات اليوم الاول من المرحلة الاولى لالانتخابات البرلمانية فى القاهرة وتسع محافظات اخرى .
وقالت اسماء سيد مديرة المركز فى تصريح خاص للبشاير ان اهم الانتهاكات التى حدثت رصدها فريق المتابعة الميدانية للمركز وتمثلت فى الاتى :
--------------------------------------------------------------
1 – مجمع لجان مصلحة الكيمياء دائرة قصر النيل :

تأخر فتح الجان حتي العاشرة صباحاً كما كانت استمارات التصويت غير مختومة مما ادي الي احتجات عنيفة من هؤلاء الناخبين مما اضطر القاضي ان يوقع بنفسه على كل استمارة .

2- لجنة مدرسة طلعت حرب الثانوية الصناعية :
حدثت مشادة عنيفة بين كل من رئيس اللجنة ومحمد ابو حامد مرشح حزب المصريين الاحرار وخالد الشافعي المرشح المستقل بسبب عدم ختم استمارات التصويت،ايضاًيتم التصويت علناً بوجود 10 ناخبين داخل كل لجنة في وقت واحد

3- مسجد السلام بمنطقة الاميرية :

تم الاعلان في ميكرفونات المسجد عن حشد اتوبيسات للتصويت لصالح حزب النور

4-لجنة كاظم أغا في دائرة الزيتون :
تأخر فتح اللجنة حتي العاشرة صباحاً بسبب عدم وجود حبر فسفوري

5- لجنة مدرسة الاستعمرية بالزواية الحمراء :
تأخر فتح اللجنة حتي التاسعة والنصف صباحاُ لعدم وجود حبر فسفوري

6- لجان مدارس الرشاد والمستقبل وعزت بالمطرية :
لم يتم فتح الجان حتي العاشرة والنصف صباحاً لعدم وجود قضاه واستمارات

7- لجنة مدرسة الطبري في مساكن الشيراتون :
يتم اجبار الناخبين على تسليم الاستمارات مفتوحة بعد ادلائهم باصواتهم بحجة ختم الاستمارات

8- لجنة الشئون الاجتماعية بالاميرية :
اكتشف الناخبون ان اوراق التصويت الموجودة خاصة بدائرة الساحل وليست بدائرة الزيتون التي يتواجد فيها الناخبون

9- لجنة مدرسة ثمرة التوفيق برمسيس: وجدت استمارات التصويت غير مختومة
Nile Son
عاجل الحياة ||مندوب حزب الحرية والعدالة يعرض رشوة على احد القضاة في حلوان مقابل التلاعب في ثندوق الانتخابات والقاضي يحرر محضر ضدة
Nile Son
مخالفاات الكتلة المصرية || وجبة كنتاكي = صوت

Nile Son
بديعه أحمد على
عاجل الحياة ||مندوب حزب الحرية والعدالة يعرض رشوة على احد القضاة في حلوان مقابل التلاعب في ثندوق الانتخابات والقاضي يحرر محضر ضدة
الحمد لله و سينصر الله دينه ان شاء الله غصب عن اللى يتلاعب فيه و يستغله لمصالحه الحزبيه و الخبر اهو

حرر قاضي لجنة مدرسة حلوان الابتدائية القديمة محضر يتهم فيه أحد مرشحي حزب الحرية والعدالة بتحريضه علي التلاعب في الصناديق الانتخابية مقابل مبلغ مالي "رشوة".

وقام القاضي بإبلاغ اللجنة العليا للإنتخابات من أجل اتخاذ الاجراءات اللازمة تجاه ما حدث وبالفعل بدأت اللجنة التحقيق في الواقعة بناء علي تصريحات القاضي.
بديعه أحمد على
الدستور::أصدر القيادي السلفي بحزب النور نادر بكار، بيانا للرد على بيان سابق لحزب الحرية والعدالة، قال فيه:

"سكت كثيراً علي مخالفات الإخوان، ولن أسكت هذه المرة، فقد تركنا للإخوان ثلاثة مقاعد حتي الآن، منهم مقعد د.محمد يسري في الإسكندرية.

كما أننا سكتنا علي تمزيق اللافتات في كفر الشيخ و الفيوم والصعيد، وكنت أخرج في كل وسائل الإعلام، أتحدث عن التنسيق الذي يتم بيننا، فيخرج سعد الكتاتني ليكذبني.

ناهيك عن تصرفات كثير من ناخبي الإخوان، والذين يصرون علي البقاء داخل اللجان، ليشيعوا بين الناس أن حزب النور رمزه الميزان، وهو رمز الفانوس، ويقفون خارج اللجان، ويقولون لا تنتخبوا السلفيين لأنهم أهل تشدد وبعد عن سماحة الدين، وأن الاخوان هم الأفضل لهذه المرحلة، وأن النور تنازل في هذه الدائرة لصالح الإخوان، وهو كذب
الحمد لله رب العالمين
شكرا على الخبر يا اجتماعى
و الله سينصر الله دينه و لو كره الكارهون
الاسلام اسمى من سلف و اخوان
الاسلام دين الله و سوف ينصره الله و يكشفهم جميعا
و بكره تشوفوا
بديعه أحمد على
احيكى يا اخت بديعة على هذا الاصرار على مسلسل الهجوم على الاخوان ومعهم السلفين ايضا لييييييه لو انت بتبنى ارائك على اساس ايه
وبماذا لاتكونى اكثر وصوح و شجاعة وحرية وتفولى انتى هتختارى ايه
اللى اختار وقال اكيد هو مقتنع باختياره او له هدف من هذا الاختيار عنده هدف محدد
احترمى اختيارات الاخرين
وللعلم الاحوان او السلفين ليسوا ملائكة انهم بشرررررررررر اى لهم ميزات وعيوب فيهم الخير والشر وانتى نفسك قلتى انهم كانوا يسمون بالجماعة المحظورة حاولى تعرفى ليه سموا بهذا الاسم
وبرضه الاحزاب الاخرى ليسوا ملائكة انهم بشررررررررر نفس الكلام على الاخوان والسلفين
انت عاوزه تنتخبى مين وليه وعلى اى اساس
ياريتى حددى هدفك
ياريت تقولى انتى انتخبتى مين
على فكره يا جماعه اللى ما بيقراش كل التجاوزات دى بتمعن و تفكير و تأمل يبقى متعصب تعصب اعمى و خلاص و للعلم حزب الحريه و العداله فيه اعضاء مسيحين و يقال عنه انه مسلم خالص و حزب الكتله المصريه اغلبه مسلمين 90% مسلمين و يقال عنه حزب قبطى

بصوا بقى على اللجان و الناس بتقول ايه؟ اللى بتقول انا حانتخب الحزب المسلم طبعا علشان دينى (الاخوان او السلف) و اللى تقول طبعا حانتخب الكتله المصريه علشان دينى (اعتقادا انه = اقباط) و ده غلط

انا عايزه حد ينتخب عشان البلد علشان مصر
احنا مش نازلين نصلى او نحج او نحارب او نناصر ادياننا و معتقداتنا احنا نازين نناصر مصر
نازلين علشان دم الشهداء اللى راح
نازلين نشوف مين اللى ما بيستغلش دينه و وطنيته و بيستغل مصر و شعب مصر؟
فى ناس كتبت على الاستماره (انا انتخب الشهداء) لابطال الصوت
و فى ناس قاطعت الانتخابات و قالت دى انتخابات قايمه على دم المصرين
انا مش حاقاطع و ما حدش حيلعب فى دماغى و يخلينى انتخب مسلم او مسيحى
انا حانتخب مصر
انا حنتخب الثوره و شباب الثوره
انا حانتخب الحزب النزيه اللى لا استخدم شعارات و لا عمل رشاوى و لا فضايح و لا حارب احزاب تانيه و لا علق يفط و لا قبض من بره فلوس و لا قال الا (تحيا مصر) .. حزب مكون من شباب الثوره و اطهر ناس فى مصر
حتى لو ماحدش حيصوت له غيرى .. كفانى فخرا انى لم ابيع صوتى و ضميرى و لم اتاجر بدينى و لا بوطنى و لا بدم الشهداء و لم اساعد على فاحشه او رشوه او تشويه لقداسه دين و لم اشارك فى كل المهازل اللى بتقروها فى الموضوع ده
انا مع (الثوره مستمره)
و الله الموفق و المستعان
و مصر فوق كل الاحزاب المتناحره و العقليات المتحجره المتعصبه
و الله فوق الجميع
و تحيا الثوره
henototy
مع احترامى الكامل للاخت بديعة راجعى مشاركتك جيدا وهتعرفى انها قمة التعصب
انا اطالبك ان تكونى حيادية وده لو رجعتى جميع مشاركتى هتعرفى ان ده مطلبى الوحيد لانى ملاحظ انك مركز مع الاحوان والسلفين فقط كانهم هم وحدهم الموجودين فى الانتخابات
وللعلم علشان توصل وجهة نظرى انا لا انتمى لاى حزب لست اخوانى او سلفى لانه كما يبدو لك انى ادافع عنهم ولكن الحقيقة انا لاادافع عنهم وانما ادافع عن الحيادية ياريت تكون الفكرة وصلت
وكمان انا لم انتخب اى حزب ليه؟ ديه احتفظ بها لنفسى
حضرتك لقا انتخبتى مين ولو ممكن ليه ؟
احمدشعبان رجب
الاستعانه بالمدرسين فى اللجان شىء جميل وقرار صائب ولكن يوجد مدرسين منتمين لاحزاب وجماعات ومعروفون لدى الجميع لماذا لايتم استبعادهم من اللجان المساعده للساده القضاة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتائج الجولة الأولى من انتخابات مجلس الشعب
محافظة سوهاج : نتائج انتخابات مجلس الشعب الجولة الاولى
محافظة قنا : نتيجة انتخابات مجلس الشعب 2010 - الجولة الاولى
المنيا : نتيجة انتخابات مجلس الشعب 2010 - الجولة الاولى
اسوان : نتائج انتخابات مجلس الشعب 2010 - الجولة الاولى