نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الشعب يريد حق تقرير مصيره و رجوع الجيش الى سكناته و الجنزورى ليس له شرعية و لا يصلح لرئاسة الوزراء ؟

استاذ \ عبد الرحمن 2011

انا لم اضع فيدوهات تثبت قتل الظباط فى ميدان التحرير

ارجوا ان تشاهد هذا الفيديو

نعم يا احمد انت لم تضع اي فيديو يثبت صحت ادعائك مع احترامي لحضرتك .
انت ارفقت فيديو يحتوي على كمية من الدماء وقلت انه خاص باحد الظباط وتم اعدامه من قبل قوات الصاعقة وسالتك عن الدليل فلم تاتي به والفيديوهات حاليا كثيره ومفبركه وانا ممكن اصور فيديو وشوية دم واقول احمد المصري تم اغتياله او عبد الرحمن تم اغتياله صح ولا مش صح فبلاش نرفق او ننساق وراء فيديوهات ونهيج الدنيا بدون ادله . ولا هو احنا مصرين نوصل الي مرحلة ليبيا وسوريا باي شكل من الاشكال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا - فيديو خاص بـ 8 ظباط وتم اعدامهم وبرضو سالتك عن الدليل وما فيش اي دليل
ثالثا رجل به شروط او حتى طعنات في صدره وقلت عنه ظابط تم اعدام من قبل عسكري طب ايه اللي يثبت صحت هذا الكلام . يعني مين المجنون اللي يصدق ان المجلس العسكري يصفي ظابط امام اعين الناس !!!!!!!!!!!!!
الفيديو الاخير لواحده بتحكي قصه الله اعلم بصحة كلامها وهي تبع مين ولا نيتها ايه وبتقول صاعقة 777 هجمت عليهم وكلام عليه الف علامه استفهام .

المقال "الشعب يريد حق تقرير مصيره و رجوع الجيش الى سكناته و الجنزورى ليس له شرعية و لا يصلح لرئاسة الوزراء ؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
ahmedalmasry

هذا الرجل ظابط هجم عليه عسكرى و طعنه بعد فرد سونكى السلاح

طعنه طعنتين نافذه فى الصدر و شاهد بنفسك الفيديو و صدر الظابط مقطوع بالعرض

هذا الفيديو لاول ظابط تم اعدامه لحظة الهجوم امام اعيننا و الكل شاهده و الفيديو واضح

و لو مش مصدق انزل بنفسك و اسأل فى الميدان
%u0632%u0627%u0626%u0631
قلبي عندك يا عبد الرحمن ههههههههههه احمد مش عايز يفهم وبيرجع لك الفيديو نفسه مره تاني
بديعه أحمد على
يسقط يسقط حكم العسكر و يسقط المشير
و مش الجيش لانه جيشنا العظيم نفديه بارواحنا
لازم ننصر الجيش و نزيل طنطاوى
قال ست شهور و ما مشيش و لسه عايز سته تانين
مش كفايه عشر شهور تدبيح فى الشعب
و اللى يكدب مره حيكدب التانيه و مش حيمشى
الا لما يرتاح مبارك و المشير و يكسر الشعب
و الشعب لن ينكسر
و الجيش لن يكسر
و مبارك و المشير مكسورين باذن الله
ISLAMAZ
تحية خاصة جدا لأخى وحبيبى (الأستاذ) عبدالرحمن على مشاركاته المميزة جدا بهذا الموضوع
لأنه أوضح وجهة نظره (و وجهة نظر الكثيرين غيره) باحترافية شديدة جدا تعتمد على احكام العقل والمنطق فى مواجهة محاولات الاثارة التى تعتمد صور وأفلام وفيديوهات تثير العواطف الجياشة ولكن يحوم حولها الكثير من علامات الاستفهام مع كامل احترامى للأستاذ أحمد و الأخت بديعة
عبد الرحمن 2011
تحية خاصة جدا لأخى وحبيبى (الأستاذ) عبدالرحمن على مشاركاته المميزة جدا بهذا الموضوع
لأنه أوضح وجهة نظره (و وجهة نظر الكثيرين غيره) باحترافية شديدة جدا تعتمد على احكام العقل والمنطق فى مواجهة محاولات الاثارة التى تعتمد صور وأفلام وفيديوهات تثير العواطف الجياشة ولكن يحوم حولها الكثير من علامات الاستفهام مع كامل احترامى للأستاذ أحمد و الأخت بديعة

ربنا يبارك فيك حبيبي اسلام وشكرا يا عسل لذوقك وكلماتك التي هي اكثر مما استحق
واهو الفيديو اللي ظهر فيه الامن المركذي بيسحل الشهيد للذباله طلع متفبرك والاستاذ احمد كل حاجه بيقولك انا شاهد وانا كنت موجود ههههههههههه ربنا يهديك يا احمد بئ
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=372697
سهم--
أنا شايف ان كلامك هو اللي ملوش أي شرعية؛ السلطة لازم تتنقل من المجلس العسكري بهدوء، مش بالفوضى، والدكتور كمال الجنزوري شخص مناسب لرئاسة الحكومة، وهو كان معترض على تصرفات حسني مبارك، متقوليش انه من الفلول، ده كلام فاضي، وإلا كل واحد مصري عاش أيام حسني مبارك يبقى فلول، وحضرتك تبقى من الفلول.

وانت اتكلمت عن الغاز السام، سام إيه؟! انت بتهزر؟ الغاز السام بيقتل في الحال، لو ألف واحد شمو الغاز السام صعب يعيش منهم حد، وفيديو رمي المتظاهرين في القمامة مش متصور عندنا، واسأل نفسك مين اللي ضرب النار على المسيحيين وأفراد الجيش في حادثة ماسبيرو.

أنصحك تبعد عن الخونة المأجورين ومتسمعش كلامهم.
ahmedalmasry

الردود على الموضع الفيديو المفبرك و لو فى فبركه هتفرك الاحداث كلها

و لماذا تحمى الشرطة القله اللى فى العباسية و يدخلوا بلطجية امس امام اعين الجميع

REBEL

يعنى بغض النظر عن الفيديوا وانة مركب او مش مركب

مش فية ناس ماتت ؟؟؟

فية ناس اتصابت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فية ناس اتعمت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل دا كلة مفيرك بردة ولا كل دا عادى جدا ؟؟

هل الجثث اللى كانت متكومة زى مقلب الزبالة فبركة بردة ؟

هل الثورة قامت تانى عشان الفيديو دا ولا عشان سياسة المجلس الزفت وقراراتة اللى كلها ضد الثورة ؟

هو اشرف السعد جاى يقول الكلام عشان يضحك على اصحاب النفوس الضعيفة واللى مبيفكروش عشان الجو يخلى للاخوان والسلفيين للانتخابات زى الكلمتين بتوع طنطاوى اللى طلع يقولهم ولو واحد جاهل مكنش هيقول الهبل اللى كان بيقولة

ربنا يسترها دا احنا دايما مستنيين اى حاجة نتلكك بيها نطلع تصرفات الجيش والشرطة صح

يا ريت واحد من اللى بيتكلموا كان خدلة رصاصة ولا عصاية عشان يعرف ان الله حق ويعرف قد اية الناس دى ضحت كتير واحنا لسة محلك سر

ياجماعه الفيديو صحيح مليون %

وهذا فيديو مصور من كاميرا اخرى للموقع كامل من قلب التحرير

بيوضح المحلات بالاسماء والميدان كامل

الهجوم على المتظاهرين فى التحرير ورمي الجثث فى الزباله

لحظات هجوم الامن على ميدان التحرير لفض الاعتصام November 20

ميدان التحرير قوات الأمن تضرب مواطن حتى الموت

إخراج رصاصة من رقبة أحد المصابين في التحرير

قوات الأمن والجيش تسحل متظاهري التحرير November 20

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=qGJDPyKjK9k

ahmedalmasry
عبد العزيز مخيون ارفض الجنزوري والثورة مستمرة لإنها لاتحكم حتي الأن

ahmedalmasry
استاذ \ عبد الرحمن 2011

اه رئيك الفيديو مفبرك

ahmedalmasry
ام الشهيد اللى اتجر و اترما فى الزبالة

موجوده و اللى عاوز يعمل معاها حوار ينزل ميدان التحرير بنفسه
ahmedalmasry
شهود عيان على جرائم شارع محمد محمود

ISLAMAZ
أستاذ أحمد
اسمح لى ببعض الملاحظات البسيطة

أولا أعتقد أن لفظ شهيد تم ابتذاله تماما فى الفترة الأخيرة فكل من وجد مقتولا فى ميدان التحرير أو الشوارع المحيطة به يطلق عليه (شهيد) بلا أى جدال و هذا خطأ كبير لأن حتى المقتول فى ميدان المعركة ليس بالضرورة أن يكون شهيد فذلك يرتبط بالدرجة الأولى بنيته و ليس نحن من نعلم النوايا خصوصا و نحن نعلم تماما أن هناك فئة ليس لها علاقة بمطالب الثورة ولا بالوطنية والعدالة والحرية ولكن تواجدت فى الميدان اما لاشعال الفتنة او لمهاجمة وزارة الداخلية ليس الا للخراب والتدمير, وهذا يذكرنى بنظام الأسد فى سوريا الذى أطلق على باسل الأسد لقب شهيد رغم أنه توفى فى حادث سيارة!!!!!!!!!!!!

ثانيا بالنسبة للفيديو الذى أقام الدنيا وأقعدها و الخاص بسحل أحد المتظاهرين بعد وفاته (و الذى شاهدناه و نحن فى منازلنا أمام شاشات الكمبيوتر بمنتهى الأريحية و هاجمنا رجال الشرطة عليه وفضلنا نقول كان المفروض يعملوا و كان لازم يسوا) و بغض النظر عن أنه صحيح أو متفبرك, فلى تساؤل ما هو المطلوب فعله من (عساكر) الأمن المركزى فى تلك اللحظات (من الفوضى العارمة و الهرج والمرج) مع جثث المتوفين (مع كامل الاحترام والتقدير لأدميتهم و حرمة المتوفى أيا كانت هويته) هل يتركونها فى أماكنها حتى يتم اعداد جنازة عسكرية تليق بهم أم يسحبونها الى جانب الطريق بعيدا عن حركة السير!!!!!!!! بل و كان أجدر (بشوية العيال) اللى كانوا فرحانين بكاميرات الموبايلات و شغالين تصوير عمال على بطال (كما لو كانوا فى فرح) أن يتركوا ماهم فيه و ينزلوا يساعدوا فى نقل المتوفين و علاج المصابين بدلا من تركيز اهتمامهم بنشر تلك الفيديوهات دا اذا كانت الرحمة و الانسانية (مقطعه بعضها معاهم أوى)
بديعه أحمد على
قال الرسول عليه الصلاة والسلام (من مات دون دينه فهو شهيد ومن مات دون اهله فهو شهيد ومن مات دون ماله فهو شهيد ومن مات دون ارضه فهو شهيد ومن مات دون دمه فهو شهيد ) .. صدق رسول الله

استغرب لكلامك اخى الفاضل اسلاماز و اقسم بالله العظيم انه لو كان ابنك او اخوك او والدك (لا قدر الله) هو من قتل و سحل و رمى فى الزباله لما قلت هذا الكلام

لو قرأت تقرير الاطباء عن الغازات التى استخدمت و تساءلت لماذا منع هذا المؤتمر و هدد الاطباء فلم يحضروه خوفا على انفسهم و ارواحهم لما قلت هذا الكلام

لو تذكرت و عايشت ما يحدث فى مصر من اول ثوره 25 يناير الى الان من احكام طوارئ و اعتقالات و محاكمات عسكريه و قهر و مذابح فى كل اعتصام اخرها ماسبيرو و تلاها سحل مصابى الثوره و اهالى الشهداء و هذه كانت شراره ما يحدث الان لما قلت هذا الكلام

لو علمت انه باموالنا و باقتصادنا يشترون غازات اعصاب و معدات و اسلحه لاباده ثورتنا و كتم اصواتنا و تعذيبنا و اعادتنا الى الفساد و السرقه و المهانه لما قلت هذا (الموظفه الشريفه التى رفضت استلام شحنه الغازات فى الجمرك) تم فصلها و فصل من ساندها و دخلت الشحنه

لو علمت ان من فى التحرير الان هم الثوار التى شنت عليهم طوال العشره اشهر الماضيه كل انواع الحملات التشويهيه و التشكيك فى نزاهتهم لما قلت هذا الكلام

لو علمت ان الله وحده يحكم على النوايا و يحكم من هو شهيد و من هو لا يحتسب شهيد لما قلت هذا الكلام
لو كنت طبيبا ميدانيا فى التحرير و رأيت القتلى و الجرحى و المصابين و من دمر مستقبلهم لما قلت هذا
و السؤال هو ... طول عمر الشعب المصرى شعب يقال عنه سلبى و فى حاله و بيقول يا حيطه دارينى و لا يهمه الا قوت يومه و ان و نفسه و اهله و بس
طب اللى فى التحرير دول مش مصريين؟ ايه اللى جابرهم على تقديم ارواحهم و تعريض انفسهم للقتل و الاصابه و العاهات المستديمه؟؟؟ و الاجابه : اللى جابرهم يا اخى الفاضل هو حرصهم انك انت و انا و كل المصرين يعيشوا مرفوعين الراس و لا يذوقوا مرار ما رؤوه و عاشوه و مصرين على ان يورثوا مصر لاولادنا و احفادنا نقيه طاهره حره ابيه مرفوعه الراس و ده للاسف اللى لم يستطع جيلى و جيل ابى تحقيقه
فهل نأخذ على يدهم و نناصرهم و الا ندافع عن المفترين اللى شدوا بنتك و اختك المصريه من شهرها و اهانوها امام العالم؟ اللى اعتقلوا ابنك و اخوك و اختك و عذبوهم و حاولوا يكسروا عينهم؟ روح العباسيه و تظاهر ضد الثوره كما شئت
و لكن الثوره منصوره بأذن الله
و الثوار فى التحرير كلهم مشاريع شهداء
و هم السابقون و نحن اللاحقون باذن الله
جدة مصرية
كلنا نعلم ان الشعب هو الذى اسقط النظام السابق وبجدارة
ولكن لا نقول ابدا ان الجيش لم يحمى الثورة

بالنسبة للجنزورى والاعتراض عليه
مش فاهمة ليه مش قادرين نقتنع بأنه انسان نظيف وعارض مبارك بشخصه ولذلك ابعده
وبعدين الجنزورى لن يستمر ولكنه سيمكث لفترة وجيزة وسيرحل
وفرصة ان الشباب يتعلموا منه فهو مدرسة كبيرة ونظيفة

طبعا كل منا له وجهة نظر فى وضع رأيه وردى هذا وجهة نظرى

وشكرا لك احمد المصرى وسعيدة بأول تعارف بيننا واسلوبك فى الحقيقة راقى جدا فى سرد موضوعك
ربنا يوفقك
ISLAMAZ
قال الرسول عليه الصلاة والسلام (من مات دون دينه فهو شهيد ومن مات دون اهله فهو شهيد ومن مات دون ماله فهو شهيد ومن مات دون ارضه فهو شهيد ومن مات دون دمه فهو شهيد ) .. صدق رسول الله

استغرب لكلامك اخى الفاضل اسلاماز و اقسم بالله العظيم انه لو كان ابنك او اخوك او والدك (لا قدر الله) هو من قتل و سحل و رمى فى الزباله لما قلت هذا الكلام

لو قرأت تقرير الاطباء عن الغازات التى استخدمت و تساءلت لماذا منع هذا المؤتمر و هدد الاطباء فلم يحضروه خوفا على انفسهم و ارواحهم لما قلت هذا الكلام

لو تذكرت و عايشت ما يحدث فى مصر من اول ثوره 25 يناير الى الان من احكام طوارئ و اعتقالات و محاكمات عسكريه و قهر و مذابح فى كل اعتصام اخرها ماسبيرو و تلاها سحل مصابى الثوره و اهالى الشهداء و هذه كانت شراره ما يحدث الان لما قلت هذا الكلام

لو علمت انه باموالنا و باقتصادنا يشترون غازات اعصاب و معدات و اسلحه لاباده ثورتنا و كتم اصواتنا و تعذيبنا و اعادتنا الى الفساد و السرقه و المهانه لما قلت هذا (الموظفه الشريفه التى رفضت استلام شحنه الغازات فى الجمرك) تم فصلها و فصل من ساندها و دخلت الشحنه

لو علمت ان من فى التحرير الان هم الثوار التى شنت عليهم طوال العشره اشهر الماضيه كل انواع الحملات التشويهيه و التشكيك فى نزاهتهم لما قلت هذا الكلام

لو علمت ان الله وحده يحكم على النوايا و يحكم من هو شهيد و من هو لا يحتسب شهيد لما قلت هذا الكلام
لو كنت طبيبا ميدانيا فى التحرير و رأيت القتلى و الجرحى و المصابين و من دمر مستقبلهم لما قلت هذا
و السؤال هو ... طول عمر الشعب المصرى شعب يقال عنه سلبى و فى حاله و بيقول يا حيطه دارينى و لا يهمه الا قوت يومه و ان و نفسه و اهله و بس
طب اللى فى التحرير دول مش مصريين؟ ايه اللى جابرهم على تقديم ارواحهم و تعريض انفسهم للقتل و الاصابه و العاهات المستديمه؟؟؟ و الاجابه : اللى جابرهم يا اخى الفاضل هو حرصهم انك انت و انا و كل المصرين يعيشوا مرفوعين الراس و لا يذوقوا مرار ما رؤوه و عاشوه و مصرين على ان يورثوا مصر لاولادنا و احفادنا نقيه طاهره حره ابيه مرفوعه الراس و ده للاسف اللى لم يستطع جيلى و جيل ابى تحقيقه
فهل نأخذ على يدهم و نناصرهم و الا ندافع عن المفترين اللى شدوا بنتك و اختك المصريه من شهرها و اهانوها امام العالم؟ اللى اعتقلوا ابنك و اخوك و اختك و عذبوهم و حاولوا يكسروا عينهم؟ روح العباسيه و تظاهر ضد الثوره كما شئت
الأخت الفاضلة بديعة

لازالت عند رأيى بأن الله هو وحده الأعلم بالشهيد الحق وليس أى أحد أخر

الثورة المصرية الحقيقية هى ثورة 25 يناير حتى 11 فبراير فقط لاغير أما ماتلاها من تظاهرات مصحوبة بأعمال عنف و تخريب فهى لا تمثل الا أصحابها فقط

تخيلى حضرتك ما نسمع عنه من قنابل الغازات السامة المحرمة دوليا و قنابل الأعصاب بالاضافة للرصاص الحى والمطاطى وغيره لو كل ده اطلق على مظاهرة بها مليون مواطن فكم سيكون عدد القتلى و المصابين؟؟؟؟؟ أعتقد ان لو ده حقيقى فسيكون القتلى بعشرات الألوف ولكن المفاجأة ان اجمالى عدد من توفى خلال تلك المظاهرات على مدى 7-10 ايام هو حوالى 40 قتيل!!!!!!!!!!!!!

بديعه أحمد على
ما حدش عارف الاحصائيات الحقيقيه للى المفروض يكونوا مصابين مش قتلى من القنابل
و بكره حتبان الحقيقه و الاعداد
و لا اعتقد ان اللى ماتو و اتصابوا النهارده و امبارح فى التحرير هم بس مصابى و شهداء الثوره و لكن من 25 يناير للان فى اطفيح و امبابه و العباسيه و ماسبيرو و السفاره الاسرائيليه و كل المدابح و المعتقلين كام؟ و اللى بيتحاكموا عسكرى كام؟ و اللى بيتعذبوا كام؟
ربنا حيظهر الحق و يفضح الظالمين
ده وعد الله
و وعد الله حق
سهم--

أولا يا أخت بديعة إحنا كلنا عارفين ان الشرطة مليانة بالمجرمين الظلمة، لكن دلوقت القيادات الظلمة غالبا مبيوروش وشهم للناس، قاعدين في مكاتبهم لحد ما يتحاكمو وربنا يورينا فيهم يوم إن شاء الله، والأمن المركزي كان بيدافع عن الداخلية لأنها لو وقعت المهمة هتبقى صعبة على الجبش، والناس ممكن يضطرو يحرسو بيوتهم وهوما عندهم أشغالهم.

ثانيا اللي ضرب النار على المسيحيين وأفراد الجيش يوم ماسبيرو مش الشرطة، دول أعداء خونة مأجورين.

ثالثا الموجودين في ميدان التحرير دلوقت مش كلهم من شباب الثورة الطيبين، تعرفي ان أسماء محفوظ القيادية في 6 أبريل هي وزمايلها بيتفسحو في بلاد أوربا، بيجيبو الفلوس منين؟ ومرة أسماء اتصورت وهي في أحضان واحد صهيوني حقير، يبقى ازاي واحدة بالشكل ده نستأمنها على الثورة ونقبل منها التحريض مرة على الشرطة ومرة على الجيش؟ ناس كذابين بيقولو غاز سام، إنت متعرفيش يعني إيه غاز سام يا أخت بديعة، ده يقضي على عدد كبير من الناس بسرعة.

في تحريض شديد على الفتنة في مصر يا أخت بديعة، وانت مش واخدة بالك.
عبد الرحمن 2011
عايز اعرف ليه الاستاذ احمد المصري لم يعدل شويه ويحط فيديو زي دا وفيه كثير منه موجود على اليوتيوب من تعديات على الجيش والشرطه من حثالة الشعب والبلطجيه اللي الثورة وميدان التحرير منهم براء
مش احنا بنقول الجيش ولادنا واخوتنا طب مين اللي بيضربهم ويقتلهم دا ولا هي بس شعارات وخلاص .
مش هو دا ماسبيرو اللي كل شويا اختنا بديعة تقول ماسبيرو واطفيح
25 يناير السلميه لم يحدث بها اي قتل من قبل الشباب والشعب وكله كان بيتسلم للجيش . يبقى مين الناس الجديده اللي بتقتل دلوقتي

بديعه أحمد على
الاخ سهم و ابنى عبد الرحمن
حد فيكم شاف او قرأ تقرير لجنه تقصى الحقائق فى ماسبيروااااااااااا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعديات على الشرطه؟ كام واحد شرطه و الا جيش مات فى ماسبيرو و كام بنى ادم داسته مدرعات الجيش و اتدبح بالسونكى و قتل برصاص حى فى ماسبيروا و الا احنا بننسى؟؟
بلاش ......... حد فيكم يقول لى مين اللى بيحقق فى مدبحه ماسبيروا؟ و فين نتائج التحقيقات علشان نحكم ان الناس هم اللى اعتدوا على الجيش؟ حرام و الله
نقول ان فى ايدى خفيه ناس خونه هم اللى دبحوا فى الشعب و الجيش
طب هم فين؟ بقى جهاز الشرطه و جهاز الجيش و جهاز المخابرات و جهاز الامن القومى و كل اجهزه الدوله مش عارفه تطلعهم؟ فين المنطق فى الكلام؟ دول طلعوا جاسوس اسرائيلى امريكى من وسط ملايين

فى خونه و طلمه فى الجيش و الشرطه و الامن القومى يبقى يتقبض عليهم يتحاكموا يطلعوا و يتطهر الجهاز لكن ما نقولش ان ما فيش مدابح و بلاش نشكك فى شباب الثوره لان المجلس العسكرى فى بيان من بياناته اتهم 6 ابريل رسمى و تحقيقات لجان تقصى الحقائق و تحقيقات من مصر و بره مصر (امريكا و لندن) قالوا ان 6 ابريل و الثوره ما اخدوش قرش من حد و لو كانوا خونه كانوا سكتو عليهم لدلوقت؟ ماحدش قادر يمسك دليل لانهم ما خدوش فلوس من حد
و لو معاهم فلوس كانوا عملوا حزب و صرفوا فى الانتخابات على حزبهم الغلبان ده و كانوا نافسوا اللى بياخدوا فلوس من السعوديه و قطر و امريكا و بيوزعوا لحمه
الحلال بين و الحرام بين و بلاش تشويه على الثوره و الثوار حرام عليكم كفايه انهم بيموتوا و يتعذبوا و يتسحلوا و يعتقلوا و يتحاكموا عسكرى (علاء عبد الفتاح) اللى طلعوه من محاكمات عسكريه علشان يحاكموه فى امن الدوله؟؟؟؟
فوقوا يا مصرين بيتلعب بيكم علشان بايدكم تموتوا الثوره
بلاش تقعوا فى الفخ ده
الثوره لازم كلنا نناصرها
و لازم تنتصر
و بأذن الله ستنتصر
عبد الرحمن 2011

اختنا الكبيره بديعة
اولا احنا او انا بالنسبه لي لم اتهم 6 ابريل بالخيانه ولم اتهم 8 مايو بالخيانه ولا القي بالتهم جزافا علي اي احد . وموضوع بريطانيا وامريكا وقولهم بان 6 ابريل لو خونه ما كانش حد سكت عليهم دا كلام انا قلته قبل كده من فتره وكان الاخ ربيل معي واعتقد الاخ زيزو باشا وانا قولت لو كانو خونه ليه امن الدوله سكت عليهم وليه المخابرات سكتت عليهم . يعني انا من الاخر مش بتهم حد ولا حتى بالتلميح ربما يكون في النفس شئ .
انما حضرتك تتهمي الاخوان تتهمي السلفيين دا شئ يخصك انا لا لي دخل بسلفيين ولا اخوان ولا ابريل ولا شباط
بالنسبه لشباب الثورة للمره الالف انا عن نفسي لم اتهم اي منهم باي بلطجه او خيانه
لكن كلامي عن المندسين اللي احنا ما نعرفش مين هم هل هم من عامة الشعب هل هم من فلول الوطني هل هم من فلول زوراة الداخليه هل هم من مخططات اجنبيه وهو الارجح الله اعلم احنا مش مخابرات علشان نعرف وربنا موجود .
هذه الفئة القذرة التي دائما تتسبب في اشعال المواقف وعلى سبيل المثال العسكري الغلبان اللي بيضربوه بالدبش وهو محاصر في مدرعته وتم قتله ايه ذنبه وهل اللي بيضربه خاين وابن كلب ولا ثوري بطل من ثوار 25 يناير السلميين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اكيد طبعا العسكري دا لو كان ابنك كنت هتقولي ايه ذنبه دا مجند وعليه اوامر والعسكري المسكين اللي طالع يجري من هوج النار بعدما اشعلو النار في مدرعته مين اللي ولع في المدرعه وكمان لسا بيطارد العسكري وبيضربه مين اللي بيضربه احد الثوار الشرفاء ولا خاين وابن كلب ؟؟؟؟؟؟؟؟ وكام ظابط مات من الجيش وكام ظابط مات من الداخليه في اماكن متفرقة .
ما احنا كلنا عارفين ان الداخليه بهافساد والثورة قامت يوم عيدهم لكن مش معنى كده ان احنا نهاجم الداخليه عمال على بطال طالما احنا عارفين ان من بينهم شرفاء وكمان تم تطهير جزء كبير منهم والمجلس العسكري له اخطاء ما فيش حد ينكر لكن كمان على راي الاخ زهير مش المجلس لو قال لا الله الا الله نقول له انت غطلان !!!!!!!!!!!!! الحكايه مش هجوم وخلاص
وبعدين انت ليه بتتهمي المجلس العسكري بالخيانه مش جايز هو شايف ان اللي بيعمله دا هو الصح حسب وجهة نظره . وبعدين كل همنا هو موعد محدد لتسليم السلطه طب خلاص الناس حددو موعد بعد 6 اشهر لتسليم السلطه عايزين ايه تاني والنهارده اصدر بيان جديد واكد فيه انه ملتزم بتسليم السلطه في الموعد المحدد يبقى خلاص بقى نهداء شويه ولا هنقول لا وعدنا قبل كده ولم يوفي بوعده طب ما هو مين كان يعرف ان البلد هتوصل لمرحلة الهرج والمرج اللي احنا وصلنالها دي .
واخيرا مع احترامي لاخونا احمد المصري ممكن نعرف هو فاتح الموضوع دا ليه يعني اي انسان يشوف الموضوع يعرف ان صاحبه موجه من جهه معينه صح ولا انا اغلطان يعني ايه فاتح موضوع وبتنزل فيديوهات الناس كلها شافتها وليه مش بيقول الحق ويرفق مهاجمة البلطجيه لوزارة الداخليه ومهاجمة الصيع لمدرعات الجيش والاطفال اللي كانو بيستفذو الداخليه ويجرجروهم الي ميدان التحرير اشمعن بيرفق ما يحلو له .
اه نسيت نفسي بقى اي انسان يرفق لي فيديو حسب قولك يا اختي بديعة ان عسكري شرطه اوعسكري جيش او اي عسكري خلقة ربنا بيقتل مواطن زي ما شوفنا في ليبيا او حتى سوريا .
انما كل اللي احنا بنسمعة قناصة الداخليه وايه اللي عرفني ان القناص من الداخليه . انا انتظر فيديو منكم عسكري بيضرب مواطن بسنكي ولا حتى بموس حلاقة .
وتصبحو على خير

ahmedalmasry

اولا اود ان اشكر كلا من

الاستاذ \ islamaz

و الاستاذة \ بديعه أحمد على

و الاستاذة \ جدة مصرية

و الاستاذ \ سهم--

و الاستاذ \ عبد الرحمن 2011

على كلا من

بالنسبه لاستاذ \ islamaz

على انه لفظ شهيد تم ابتزاله فى الفطره الاخير

و الرد كان من الاستاذة بديعه احمد على

كان رد قاطع و لا شك فيه

قال الرسول عليه الصلاة والسلام (من مات دون دينه فهو شهيد ومن مات دون اهله فهو شهيد ومن مات دون ماله فهو شهيد ومن مات دون ارضه فهو شهيد ومن مات دون دمه فهو شهيد )
صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

حكم الشهيد في الإسلام

مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً ] (الأحزاب: 23 ).

الشهيد لغة: هو الحاضر ومنه الشهادة التي تقابل الغيب كما في قوله تعالى: [ عَالِمُ الغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ] (الرعد: 9 )، ومنه الشاهد الذي يشهد بما يرى ويسمع وقد ورد لفظ الشهيد مفرده ومثناه ومجموعة خمسا وخمسين مرة في القرآن الكريم.

وكل المعاني التي وردت فيها اللفظة بالقرآن الكريم معاني لغوية ماعدا ثلاثة مواضع هي:

1- قوله تعالى: [ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقاً ] (النساء: 69 ).

2- وقوله سبحانه: [ وَأَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ ] (الزمر: 69 ).

3- وقوله تعالى: [ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ ] (الحديد: 19 ).

ومعنى الشهيد في الاصطلاح الشرعي: هو من يقتل في سبيل الله من أجل الدفاع عن دينه ورد العدوان عن الإسلام والمسلمين لكي تكون كلمة الله هي عليا.

الشهيد في القرآن

وردت آيات كثيرة في فضل الشهداء عند الله سبحانه وتعالى نقتطف منها ما يلي:

1- يقول الله سبحانه وتعالى: [ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ المُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقاًّ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الفَوْزُ العَظِيمُ ] (التوبة: 111 ).

2- ويقول سبحانه: [ وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ * يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ المُؤْمِنِينَ ] (آل عمران: 169-171 ).

3- ويقول سبحانه: [ وَلاَ تَقُولُوا لِمْن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ ] (البقرة: 154 ).

4- ويقول: [ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ * سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ * وَيُدْخِلُهُمُ الجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ ] (محمد: 4-6 ).

الشهيد في السنة النبوية الشريفة

ورد كثير من الأحاديث النبوية الشريفة في فضل الشهادة والشهداء في سبيل الله نذكر منها:

1- قال صلى الله عليه وسلم: " القتلى ثلاثة رجال، رجل مؤمن جاهد بنفسه وماله في سبيل الله حتى إذا لقى العدو قاتلهم حتى يقتل، ذلك الشهيد الممتحن، في خيمة الله تحت عرشه، لا يفضله النبيون إلا بدرجة النبوة. ورجل مؤمن قرف [2]على نفسه من الذنوب والخطايا جاهد بنفسه وماله في سبيل الله، حتى إذا لقى العدو قاتل حتى يقتل، فتلك مصمصة [3] مسحت ذنوبه وخطاياه، أن السيف محاء للخطايا، وأدخل من أبواب الجنة شاء، فإن لها ثمانية أبواب، ولجهنم سبعة أبواب وبعضها أسفل بعض. ورجل منافق جاهد بنفسه وماله في سبيل الله، حتى إذا لقى العدو قاتل حتى يقتل، فذلك في النار، إن السيف لا يمحو النفاق ".

2- ذكر الشهيد عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال: " لا تجف الأرض من دمه حتى تبتدره زوجتاه كأنهما ظئران أضلتا فصيلهما في براح من الأرض بيدا، وفي يد كل واحدة منهما حلة خير من الدنيا وما فيها ".

3- قال صلى الله عليه وسلم: " ما من نفس تموت لها عند الله خير يسرها أن ترجع إلى الدنيا ولها الدنيا وما فيها إلا الشهيد، لما يرى من فضل للشهادة، فيتمنى أن يرجع فيقتل مرة أخرى ".

4- قال صلى الله عليه وسلم: " لولا أن أشق على أمتي - أو قال: على الناس - لأحببت أن لا أتخلف عن سرية تخرج في سبيل الله، ولكن لا أجد ما أحملهم عليه ولا يجدون ما يتحملون عليه، ولشق عليهم أن يتخلفوا بعدى أو نحوه، ولوددت أني أقاتل في سبيل الله، فأقتل ثم أحيا فأقتل ".

5- وعنه صلى الله عليه وسلم أنه قال: " ما من أحد يدخل الجنة يحب أن يرجع إلى الدنيا وأن له ما على الأرض من شيء إلا الشهيد، فإنه يتمنى أن يرجع فيقتل عشر مرات ".

6- قال صلى الله عليه وسلم: " لما أصيب إخوانكم بأحد، جعل الله أرواحهم في جواف طير خضر، ترد أنهار الجنة، وتأكل من ثمارها، وتأوي إلى قناديل من ذهب في ظل العرش، فلما وجدوا طيب مطعمهم ورأوا حسن منقلبهم، قالوا: يا ليت إخواننا يعلمون ما أكرمنا الله به، وما نحن فيه، لئلا يزهدوا في الجهاد، ولا ينكلوا عند الحرب. فقال الله: أنا أبلغهم عنكم "، فأنزل الله تبارك وتعالى: [ وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً ] (آل عمران: 169 ).

الشهيد في آثار الصحابة

1- عن عبد الله بن عمر أنه قال: ( الناس في الغزو جزءان، فجزء خرجوا يكثرون ذكر الله والتذكير به، ويجتنبون الفساد في المسير، ويواسون الصاحب، وينفقون كرائم أموالهم، فهم أشد اغتباطا بما أنفقوا من أموالهم منهم بما استفادوا من دنياهم، وإذا كانوا في مواطن القتل استحيوا من الله في تلك المواطن أن يطلع على ريبة في قلوبهم أو خذلان للمسلمين، فإذا قدروا على الغلول، طهروا منه قلوبهم وأعمالهم، فلم يستطع الشيطان أن يفتنهم ولا يكلم قلوبهم، فبهم يعز الله دينه، ويكبت عدوه. وأما الجزء الآخر، فخرجوا فلم يكثروا ذكر الله ولا التذكير به، ولم يجتنبوا للفساد، ولم ينفقوا أموالهم إلا وهم كارهون، وما أنفقوا من أموالهم رأوه مغرما وحزنهم به الشيطان، فإذا كانوا عند مواطن القتال كانوا مع الآخر الآخر والخاذل الخاذل، واعتصموا برؤوس الجبل ينظرون ما يصنع الناس، فإذا فتح الله للمسلمين، كانوا أشدهم تخاطبا بالكذب فإذا قدروا على الغلول، اجرءوا فيه على الله، وحدثهم الشيطان أنها غنيمة، أن أصابهم رخاء بطروا وأن أصابهم حبس، فتنهم الشيطان بالعرض، فليس لهم من أجر، المؤمنين شيء غير أن أجسادهم مع أجسادهم، ومسيرهم مع مسيرهم، دنياهم وأعمالهم شتى حتى يجمعهم الله يوم القيامة ثم يفرق بينهم ).

2- روى ابن المبارك عن شعبة عن السدى عن مرة قال: ( ذكروا عن عبد الله قوما قتلوا في سبيل الله، فقال: أنه ليس على ما تذهبون وترون، أنه إذا التقى الزاحفان نزلت الملائكة، فتكتب الناس على منازلهم، فلان يقاتل للدنيا، وفلان يقاتل للملك، وفلان يقاتل للذكر، ونحو هذا، وفلان يقاتل يريد وجه الله، فمن قتل يريد وجه الله، فذلك في الجنة ).

3- وعن عمر بن الخطاب رضي الله عنه أنه قال: ( والله إن من الناس ناساً يقاتلون ابتغاء الدنيا، وإن من الناس ناساً يقاتلون أن دهمهم القتال، ولا يستطيعون إلا إياه، وإن من الناس ناساً يقاتلون ابتغاء وجه الله أولئك الشهداء، وكل امرىء منهم يبعث على الذي يموت عليه، وإنها والله ما تدري نفس ما هو مفعول بها، ليس هذا الرجل الذي قد تبين لنا أنه قد غفر له ما تقدم من ذنبه وما تأخر.

4- قال ابن عباس رضي الله عنهما: لما استشهد الشهداء بأحد، ونزلوا منازلهم، رأوا منازل إناس من أصحابهم لم يستشهدوا وهم مستشهدون. فقالوا: فكيف بأن يعلم أصحابنا ما أصابنا من الخير عند الله، فأنزل: [ وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ [ إلى آخرها ( آل عمران: 169 ).

فضل الشهيد ومكانته

للشهداء فضل عظيم ومكانة رفيعة، فإذا كان الله سبحانه وتعالى فضل المجاهدين على القاعدين، فما بالنا بفضل الشهداء الذين بذلوا أرواحهم في سبيل الله ولقد أوضح القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة المكانة العالية التي أعدها الله سبحانه وتعالى للشهداء في الجنة، إذ جعل أرواحهم في جوف طيور خضر تسرح في الجنة حيث شاءت.

يقول صلى الله عليه وسلم: " إن في الجنة مئة درجة أعدها الله للمجاهدين في سبيل الله، ما بين الدرجتين كما بين السماء والأرض فإذا سألتم الله فاسألوا الفردوس فأنه أوسط الجنة وأعلى الجنة، قال: وفوقه عرش ومنه تفجر أنهار الجنة "

ويقول الله سبحانه وتعالى: [ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقاً ] (النساء: 69 ).

وهكذا فقد بين الله سبحانه وتعالى منزلة الشهداء إذ جعلها برفقة النبيين والصديقين لأن الشهداء أدى بهم حرصهم على الطاعة، والجهد في إظهار الحق أن بذلوا مهجهم في إعلاء كلمة الله ولذلك جعل الله مكانتهم في الجنة مع الأنبياء صلوات الله وسلامه عليهم.

وإذا كان للشهداء فضل عظيم ومكانة رفيعة عند الله سبحانه وتعالى إلا إنهم ليسوا جميعا في درجة واحدة بل تتفاوت درجاتهم حسب ما قاموا به من تضحيات أثناء القتال، وحسب شعورهم الذي كان يخالجهم قبل الاستشهاد وموقفهم من الحرب التي استشهدوا فيها فالمتردد أدنى مرتبة من المقدام ومن يرغب في أن يقتل ويقتل أعلى مرتبة ممن يرغب في أن يقتل ولا يقتل، وهكذا فقد روى عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " الشهداء ثلاثة فأدنى الشهداء عند الله منزلة رجل خرج مسودا بنفسه ورحله لا يريد أن يقتل ولا يقتل أتاه سهم غرب فأصابه. قال فأول قطرة تقطر من دمه يغفر الله بها ما تقدم من ذنبه، ثم يهبط الله جسدا من السماء فيجعل فيه روحه، ثم يصعد به إلى الله فما يمر بسماء من السموات إلا شيعته الملائكة حتى ينتهي به إلى الله، فإذا انتهي به إليه وقع ساجدا ثم يؤمر به فيكسى سبعين زوجا من الإستبرق ثم يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم: كأحسن ما رأيتم من شقائق النعمان.

وحدث كعب الأحبار، عن قول رسول الله صلى الله عليه وسلم " كأحسن ما رأيتم، ومن شقائق النعمان ثم يقول: اذهبوا به إلى إخوانه من الشهداء فاجعلوه معهم. فيؤتى به إليهم في قبة خضراء في روضة خضراء عند باب الجنة ".. إلى أن يقول: " فإن هذه الأدنى من الشهداء عند الله منزلة "..

وإن الآخر رجل خرج مسودا بنفسه ورجله، يجب أن يقتل ولا يقتل أتاه سهم غرب فأصابه فذلك رفيق إبراهيم خليل الرحمن يوم القيامة تحك ركبتاه ركبته، وأفضل الشهداء رجل خرج مسودا بنفسه ورحله يجب أن يقتل ويقتل. وقاتل حتى قتل قصعا فذلك يبعثه الله يوم القيامة شاهرا سيفه يتمنى على الله لا يسأله شيئا إلا أعطاه إياه ".

حكم الشهيد

1- الشهيد لا يغسل لقوله صلى الله عليه وسلم في شهداء أحد: " زملوهم بدمائهم وكلومهم " وقد روى أن زيد بن صومان لما استشهد يوم الجمل قال: لا تغسلوا عني دما ولا تنزعوا عني ثوبا فإني رجل محجاج أحاج يوم القيامة من قتلني وقول عمار بن ياسر عندما استشهد في يوم صفين: ( لا تغسلوا عني دما ولا تنزعوا عني ثوبا فإني ألتقي ومعاوية بالجادة ).

2- لا يصلى على الشهيد، فقد ذهب جمهور الفقهاء: الشافعي ومالك وأحمد إلى أن الشهيد لا يصلى عليه، أما الأحناف فيردون هذا الرأي ويرون الصلاة على الشهيد أما إذا جرح المقاتل ونقل للعلاج ثم مات وهو محمول أو بعد نقله فأنه يغسل أما الشهيد الذي لا يغسل فهو من أجهز عليه في مصرعه ولم يحمل وهو حي إلى مكان آخر.

وأرى أن المقاتل الذي يجرح ثم يحمله زملاؤه معهم في أرض المعركة ثم يموت فلا يغسل لأنه يعتبر أنه مات في المكان الذي أجهز عليه فيه أما إذا كانوا قد حملوه خارج المعركة لنقله إلى المستشفى ثم استشهد فيغسل.

ومن يقتل في غارة من هدم أو متفجرات أو نحوه فهو شهيد ولا يغسل ولا يكفن إلا في ثوبه ولا يصلى عليه في رأي الجمهور ويصلى عليه في رأي الأحناف..

وتلك هي الأحكام الخاصة بالشهيد علاوة على الأحكام الخاصة بمن يموت موتا عاديا من إعتداد زوجه وتقسيم إرثه ونحوه.

فإذا كان للشهيد تلك المنزلة العظيمة فلا يجب علينا أن نحزن أو نجزع لقتل بعض أبنائنا في سبيل الدفاع عن دينهم وأرضهم لأنهم في جنات عدن تجري من تحتها الأنهار، إنهم هناك في عرس دائم وأفراح ومسرات مستمرة.

ومن صور الشهداء الذين خلدهم رسول الله صلى الله عليه وسلم في أحاديثه ( حارثة ) فقد " سألت أم حارثة النبي صلى الله عليه وسلم عن ابنها وكان قتل يوم بدر فقالت: يا رسول الله: إن كان ابني في الجنة صبرت، وإن كان غير ذلك اجتهدت في البكاء عليه. فقال صلى الله عليه وسلم: " يا أم حارثة إنها جنان في الجنة وأن ابنك أصاب الفردوس الأعلى ".

ولقد رفع الإسلام قدر الشهداء وأعلى مقامهم لأنهم مدافعون عن الحق يقول ربنا تبارك وتعالى: [ وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ * وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى القَومِ الكَافِرِينَ * فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ المُحْسِنِينَ ] (آل عمران: 146-148 ).

اللهم صبرك لآل الشهداء، وثبت اللهم بفضلك جنودنا وكن معهم في كل وقت وحين، واكتب لهم النصر والعزة والسداد يقول الله تعالى: [ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ] (الزمر: 10 ).

ونختم بالذي هو خير ] رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ المِيعَادَ ] (آل عمران:

ahmedalmasry
اما بالنسبه الى

الاستاذة \ جده مصرية

فأشكرها على المشاركة و وجهة النظر

و لاكن نحن لم نأتى بثورة حتى يسطوا عليها العسكر و يتحكمون فينا تحكم السيد فى العبيد

نحن الثورة الشعب المصرى فيجب ان تسلم الثورة الى اصحابها و اصحابها الشعب

الذى اظهر للعالم كله براعته و قدرته على الصبر تجاه الظلم الفساد

و لاكن الى متى سيظل العسكر حاكمين لأمور بلادنا الى متى

60 سنه عسكر مكفكمش

لازم الشعب المصرى يفضل طول عمره مقهور و يأس من حياته

لازم نعيش فى ظلم و ظلمات الى يوم الدين

لازم يتحكمون فينا تحكم السيد فى العبيد

هما لما عملوا ثورة و اطاحوا بالملكيه لكى تأتى الجمهورية

لم يحكم الشعب رجل لم يأتى الا من العسكر

طب لما الشعب يقوم بثورة لماذا لا يعطونا الحق فى تقرير مصيرنا

هل نحن لن نستطيع تسير أمور بلادنا

ألم تنجب مصر العالم الكبير زويل

و علماء كثيرين قد اضائوا العالم كله نورا

ألم تقم امريكا على اكتاف علماء و هى عمرها 200 سنه او اكثر قليل

ألم نشيد و نمجد بمصر انها اقدم الحضارات فى العالم

ألم تنجب مصر الا العسكر حتى يحكمون البلاد

لماذا

و كما قلنا ان المجلس الاعلى اعترف بثورة 25 يناير و قال انه وكيل للثورة و الثوار

و نحن من اخطئنا عندما سمحنا بأن يكون للثورة وكيلا

فالثوار رجعوا الى ميدان التحرير مره اخرى فالاصيل موجود

و يقول للوكيل ارحل

فأذا وجد المال بطل التيمم

و ليس ارحل معناها ان المشير يرحل

و لاكن ان الجيش يرجع سكناته و ان الجيش ليس له علاقه بالسياسة

و لا ننسا ان الجنزورى له خطايا
و سأذكر عليكم لماذا لا يصلح الجنزورى لرئاسة الوزراء

و اولها نحن نعيش حالة ثورة و ليس الامور ترجع الى الوراء فهم يأخذون البلاد الى الظلمات

من قلم : حمدي السعيد سالم

الجنزورى لا يصلح رئيسا للوزراء لهذه الاسباب

تأكد خبر قبول الدكتور كمال الجنزورى رئاسة الوزراء وتشكيل الحكومة الجديدة بعد ان تواترت الانباء حول استقبال المشير محمد حسين طنطاوى للدكتور كمال الجنزورى رئيس الوزراء الاسبق فى اجتماع عاجل ، حيث تقول التكهنات ان الجنزورى هو البديل الذى يراهن عليه المجلس العسكرى لتولى رئاسة الوزراء وتشكيل الحكومة الجديدة بعد ان انتشرت انباء برفض الدكتور عمرو موسى لتولى تلك المسئولية فى هذا التوقيت وبهذه الطريقة وارجاع السبب إلى رغبته فى أن يتولى المسئولية عبر صناديق الاقتراع.....

بينما اتى رد التحرير اسرع من المتوقع حيث اعلن المتظاهرون عن رفضهم للاسمين من الاساس وطالبوا برئيس وزراء لا يكون فى السبعينيات بينما اكد البعض الاخر ان كلاهما ينتمون الى النظام السابق الذى خلعه الشعب فى ثورة 25 يناير..وفى اثناء ذلك اعلن التليفزيون الرسمى المصرى تكليف الدكتور كمال الجنزورى بتشكيل او تأليف الوزارة ... فى ظل ذهول الجميع من عمايل المجلس العسكرى بالثورة والثوار وعناده المستمر لرغبات الناس ... فاسند تشكيل الوزارة للجنزورى احد رجالات مبارك او النظام البائد ... الذى كان له رأيا استشاريا بعد خروجه من الوزارة مع رئاسة الجمهورية فى عهد مبارك ...واليكم التفاصيل :

ولد كمال الجنزوري في قرية جروان، مركز الباجور، محافظة المنوفية في 12 يناير 1933. حاصل على دكتوراه في الاقتصاد من جامعة مشيگن الأمريكية.... متزوج وله ثلاثة من البنات، بنتان خريجتا كلية الهندسة، والأخيرة خريجة كلية التجارة الخارجية قسم "إنجليزي"، وكان لاعبا لكرة القدم منذ كان طالبا في المرحلة الثانوية، ثم الجامعة، ومن هواياته الكرة الطائرة وتنس الطاولة.... أستاذ بمعهد التخطيط القومي 1973.... ووكيل وزارة التخطيط 1974-1975... ومحافظ الوادي الجديد 1976....ومحافظ بني سويف 1977... ومدير معهد التخطيط 1977.... ثم وزير التخطيط 1982... ووزير التخطيط والتعاون الدولي يونيو 1984....ثم نائب رئيس مجلس الوزراء ووزير التخطيط والتعاون الدولي أغسطس 1986.... ونائب رئيس مجلس الوزراء ووزير التخطيط نوفمبر 1987.... ثم رئيس مجلس الوزراء يناير 1996.... كما شغل منصب عضو مجلس إدارة أكاديمية السادات للعلوم الأدارية و عضو مجلس إدارة أكاديمية البحث العلمي والتكنلوجيا ومستشار اقتصادي بالبنك العربي للتنمية الاقتصادية في أفريقيا وعضو هيئة مستشاري رئيس الجمهورية وعضو المجالس القومية المتخصصة للإنتاج والتعليم والخدمات....

الاتهام الذى لاحق الجنزورى بعد ذلك من قبل الكثير من خبراء السياسة والاقتصاد الذين أكدوا على أن إصرار كمال الجنزورى على تركيز السلطة فى يده لدرجة إشرافه على حوالى 18 هيئة عامة كان سببا مباشرا فى سقوط حكومته إما بسبب تراكم المشكلات وتداخل الاختصاصات أو خوفا من طموح الرجل الذى بدا زائدا عن مجرد رئاسة الوزراء....... كما أن حكومته كانت ضحية لمشكلة الدولار وأزمة السيولة التى سيطرت على مصر لمدة 8 أشهر وقتها،وما استتبع ذلك من قرارات متخبطة لعلاج الازمة عند استفحالها .... نذكر منها ضرورة تغطية الاعتمادات المستندية 100%من قيمتها بالدولار ..الى جانب مهزلة شركات الاسواق الحرة ....

وأكد الخبراء على أن سببها كان سوء الإدارة من داخل الحكومة التى دمرها بعض وزرائها حينما تحولوا لمراكز قوى وفساد مثل طلعت حماد وزير شئون مجلس الوزراءالسابق ..... ( الرجل الذى دارت شبهات كثيرة حول فساده ترجمتها بلاغات مختلفة للنائب العام..... كان طلعت حماد صديقا وفيا لكمال الجنزورى وفجأة تعرض للتحقيق بتهمة علاقة جنسية بقاصروخرج من القضاء المستشار طلعت حماد وبدأ صديقه يبحث له عن وظيفة لشغل وقت الفراع ولأن الفساد منتشر فلا داعى للقلق على المستقبل فقام السيد كمال الجنزورى وزير التخطيط فى حكومة عاطف صدقى بالإتصال بالسيد محمد فريد خميس رئيس إتحاد الصناعات طالبا منه أن يجد لصديقه وظيفة لديه وهى مديرالاتحاد ...فأعتذر محمد فريد خميس بأدب نظرا لسمعة المستشار وانتهت المكالمة ولم يكن يدرك وقتها ولم يقرأ الغيب أن رئيس الوزراء القادم هوكمال الجنزورى الذى عين صديقه المتهم فى ممارسة الجنس مع قاصر وفضيحته ......مديرا لمكتب رئيس الوزراء بدرجة وزير شئون مجلس الوزراء وجاء الرد سريعا فى إنتخابات اتحاد الصناعات التى تأخرت على الرغم من إجرائها ....

لذلك قام محمد فريد خميس بالاتصال بالسيد رئيس الوزراء وسأله عن سبب التأخير فى إعلان النتائج فأجابه إسأل طلعت حماد ....فأنهى محمد فريد خميس المكالمة وأنهى أعماله بالإتحاد مغادرا وجاء عبد المنعم سعودى رئيسا لإتحاد الصناعات تحت إشراف طلعت حماد .... وجاء إسم طلعت حماد فى كل قضايا الفساد التى طرحت فى تلك الفترة وأهمها قضية طارق السويسى وتهريب الأثار فقد كان أهم الأسماء هى هالة طلعت حماد ولكن لم يستطع أحد من الإقتراب من ال حماد وذلك لما أشيع عن تهريب طلعت حماد لمستندات مهمة يتم كشفها فى حالة نعرضه لأى سوء وهذه المستندات تهم السادة قادة الفساد فى الوطن التعيس ) ..... واستخدم الخبراء لغة الأرقام فى إدانة الجنزورى حينما أشاروا إلى أنه خرج من الوزارة مخلفا وراءه عجزا مزمنا فى الميزان التجارى تجاوز 12 مليار دولار بالإضافة إلى زيادة الدين المحلى وبلوغه 200 مليار جنيه مصرى...........

ودعك من كل هذا وركز مع تصريح رئيس اتحاد البنوك السابق محمود عبدالعزيز والذى جاء ليكمل منظومة الاتهامات الرسمية للجنزورى حينما أكد عبدالعزيز على قيام رئيس الوزراء الأسبق بسحب 5 مليارات جنيه لسد عجز السيولة لدى حكومته دون إذن رسمى وبشكل مخالف للقانون..... كل هذه الانتقادات بلورها ولمعها صراع الجنزورى مع الصحافة الذى اشتهر بمعاداتها، ولعل أشهر معاركه كانت مع عادل حمودة الذى اتهمه بالتحالف مع رجال الأعمال الفاسدين، لقد تم إجباره على ترك روزاليوسف بعد حملته الشهيرة على كمال الجنزورى تحت عنوان تكويش السلطة وأصطدم مع رجل كمال الجنزورى القوى طلعت حماد وبهذا تضافرت قوى السلطة والفساد والمال ضد عادل حمودة بعد أن نشر البيان الذى يهدد بعض رجال الأعمال المسيحيين وقد عرف فيما بعد أنه بيان دس عليه ولم يؤشر عليه بالنشر لكنها المقتل الذى اصطادوه منه .....

وتحول عادل حمودة الى كاتب أسبوعى من كتاب الأهرام ولأن عادل حمودة مدرسة صحفية قائمة بذاتها إمتدادا لمدرسة اساتذة الصحافة الراحلين أمثال صلاح حافظ وسامى السلامونى واحمد بهاء أقام صرح جديد أسماه صوت الامة وهى جريدة أسسها عدلى المولد........ وفى محاولة لتجاوز قرار رئيس الوزراء على الموافقة على أى إصدار حتى لو كانت جريدة أجنبية حاولوا إفشال الصفقة التى أبرمت مع ورثة عدلى المولد .... ومن خلال صوت الأمة الى عرفت عن نفسها من خلال عادل حمودة وحملات عادل حمودة الصحفية تحرك المايسترو فى محاولة لإشاعة جديدة حين تقدم أحد المحامين متهما عادل حمودة بالشذوذ الجنسى وأنه راوده عن نفسه .... وطبعا من خلال تحقيقات النيابة التى إنتهت سريعا عرف من وراء هذة التلفيقة الجديدة بعد خناقة عادل حمودة الشهيرة مع احمد فؤاد نجم الذى رفض عادل حمودة أن يبع نفسه لنجيب ساويرس الذى شرشحه عادل فى محاولة حثيثة لكشف سيطرة الرأسمالية على الثقافة.....

وترك عادل حمودة صوت الامة لينشأ الفجر مع نصيف قزمان . ........ وأنه أى الجنزورى كان مركزيا وتسببت له تلك الصفة فى مشاكل كثيرة مع الدولة أطاحت بحكومته...الهجوم على الجنزورى لم يتوقف عند السنة الأولى أو الثانية لخروجه من المنصب كما يحدث عادة فى مصر، فقد استمر حتى وقت قريب حينما رد يوسف بطرس غالى وزير المالية على سؤال حول طبيعة خلافه مع الجنزورى قائلا: «إنه تاريخ.. سيبوه فى حاله، الضرب فى الميت حرام»، والغريب فى كل ذلك أن كمال الجنزورى اتبع استراتيجية واحدة فى مواجهة الهجوم والمديح، فلا هو يرد ويدافع ولا هو يتفاعل مع الناس ويشاركهم احتفاءهم به، بل اكتفى باتخاذ مهنة جديدة لنفسه منذ قدم استقالته من رئاسة الوزراء فى 5 أكتوبر 1999.. مهنة اسمها الصمت..... ولكن بعد صمت بلغ 11 عامًا، وصفه الجنزوري ذاته بأنه قد يكون بليغًا وقد يصبح ضارًا، ونُطق أطلق عليه مازحًا بأنه خرس طويل، وإن ما حدث في مصر يجعل اي شخص يخرج عن صمته، أجاب عن كثير من الاسئلة والالغاز التي حيّرت المصريين لأعوام طويلة.......

في أحد اعترافاته الضمنية، قال الجنزوري إن سبب اختفائه طوال هذه المدة، هو الترحيب والحب الذي كان يلاقيه من الجميع عند ذهابه أي مكان، وهو ما كان يضع النظام السابق في حرج، بسبب التساؤل عن خروجه من الوزارة رغم كل الحفاوة التي يقابله الجميع بها..... ودلل الجنزوري على ذلك بأنه خرج من الوزارة في يوم 5 اكتوبر 1999، وعند حضوره لحفلة في 13 اكتوبر، وعند دخوله قاعة الاحتفال قوبل بتصفيق حاد لدقائق، فما كان من جميع الوزراء حتى من عينهم هو في وزارته، بقطع اتصالاتهم به، فلم يرغب في احراجهم عن النظام بسبب علاقتهم به......وفيما يبدو أنه سببًا في إقالته وجهة نظره من رئاسة الحكومة، قال كمال الجنزورى إنه يؤمن أن رئيس الوزراء يجب ألا يستأذن من رئيس الجمهورية عند اتخاذ القرارات، وكذلك الوزير يجب الا يستأذن من رئيس الوزراء، ولكنهما يحاسبان على قرارتهما بعد ذلك...... وإنه كان كرئيس وزراء حقيقي وليس مجرد سكرتير للرئيس.....

وطالب الجنزوري كل أصحاب المطالب الفئوية بالانتظار لمدة شهر، من أجل بدء المجلس الأعلى للقوات المسلحة في إنجاز ما وعد به من إصلاحات سياسية ودستورية، متوقعًا أن ستتغير معها تمامًا(كلام الجنزورى كان بعد ثورة 25 يناير مباشرة ).....وقال الجنزوري إنه لم يحزن عندما قام الرئيس بتعيين عاطف عبيد رئيس الوزراء الاسبق كرئيس للمصرف العربي، على الرغم أنه أحق به، وكذلك عند عدم تعيينه في منصب رئيس المجالس القومية المتخصصة، وأشار إلى اتصاله بمكتب رئيس النظام السابق للاطمئنان على صحته....وحول الأحداث الأخيرة التى غيرت وجه مصر وازاحت عرش المخلوع مبارك ، يعبر عن روعة الشباب المصري، معلنًا أنه اقترب من هؤلاء الشباب في ميدان التحرير دون ان يدخل، لانه كان يريد أن يسعد بهذا الجيل الذي مُنِع من ممارسة السياسة في الجامعات فلجأ إلى استخدام الانترنت...

وأعلن أنه قال لشباب طالبوا بنزوله لميدان التحرير إنه لا يرغب في اختلاس نصرهم الذي حققوه بمفردهم، وأعلن انه خلفهم.... وحول الفساد.. قال الدكتور الجنزورى، إن الفساد فى مصر أصبح سلوكًا يوميا كالطعام والشراب والمشي، وفي أي مكان تجده، وان الفساد في مصر كان انتشاره رأسي وليس افقي فكان تأثيره أقوى وأسرع...وحول الاصلاح القادم قال إنه يجب أن يتحدث كل مواطن حتى لو كان فلاحا بسيطا، مقترحًا أن يقوم المجلس الأعلى للقوات المسلحة بتحديد مكان يتوجه إليه كل من لديه فكرة لبناء الوطن....وأشار إلى أن إهمال قطاعات الإنتاج واتجاه الدولة للأنشطة الريعية هما السبب الرئيسى فى انهيار الاقتصاد الوطنى، مطالبًا بسرعة الإصلاح السياسي، خلال الفترة القادمة حتى يمكن جذب الاستثمارات وإعادة بناء الاقتصاد....وحول المجالس التشريعية

قال الجنزوري إنه يرى ان يكون هناك مجلس تشريعي واحد قوي، وان تكون الانتخابات في 300 دائرة على مستوى الجمهورية بدلا من 222، وان يكون نائب الشعب ذو قدرات ثقافية وسياسية كبيرة..... وبالنسبة إلى رؤيته للسلطة القضائية، قال الجنزورى من الواجب أن تكون مستقلة 100% ، وأن يكون التفتيش القضائي تحت اشراف مجلس قضاء، والنيابة العامة، وليس تحت إشراف وزير العدل وأن يتم تعيين رؤساء المحاكم الابتدائية وفقا لمجلس قضاء وليس وفقا لقرارات وزير العدل.... وحول توشكي أحد أكبر الالغاز في مصر، قال أنه كان من مصلحة جهات كتير ألا يتم وأولها الولايات المتحدة التي تصدر لنا 100 مليون طن من القمح سنويا، إضافة إلى اشخاص لهم مصالح في ذلك....وحول أكبر القرارات التي أثرت فيه والتي اتخذتها حكومة عاطف عبيد، قال أولها إيقاف مشروعات توشكي والتي كانت ستغطي احتياجات مصر الغذائية، وثانيها البناء على الاراضي الزراعية والتي تسببت في تآكل 30 ألف فدان، وثالثها قرار خفض وتعويم العملة والذي اتخذه عاطف عبيد، رئيس الوزراء الأسبق، في 29 يناير 2003، رغبة للولايات المتحدة وصندوق النقد الدولي....

مما لاشك فيه ان الجنزورى قد يراه البعض رجل عفيف وشريف وطاهر اليد وهو فعلا كذلك .... للجنزورى وفترة حكمه او توليه رئاسة الوزراء عدة مأخذ غير التى ذكرناها نجملها فى الآتى : (1) ضيق الجنزورى بالحوار وانحسار مساحات الحرية ...وخاصة حرية الرأى فى عهده عن ذى قبل ... وآية ذلك هوجة الصحافة الصفراء واغلاق الدستور وتقليم اظافر روزاليوسف ..وتحويلها من مجلة شقية مشاغبة الى مطبوعة مهادنة .. الى جانب المادة 17 سيئة السمعة ....الى غير ذلك ... (2) معاركه مع عبدالمنعم عماره (رئيس المجلس الاعلى لرعاية الشباب والرياضة )وكذلك مع الفريق / احمد فاضل (رئيس هيئة قناة السويس )... (3)التسميح لرجال الاعمال بالاقتراض من البنوك (رامى لكح وغيره )......ثم هربوا بأموال البنوك الى الخارج ... مما ضيع علينا اموالا طائلة .. فالجنزورى هو المسئول سياسيا عن اموالنا التى لطشها رجال الاعمال .. الى جانب انه هو الذى خطط لبيع القطاع العام

ارجوا سعت الصدر من الاستاذة \ جدة مصرية

و لكى كل التقدير و شكرا
ahmedalmasry
اما بالنسبه لاستاذ \ سهم--

فأشكرك على المشاركه البنائه

و لك كل التقدير على رئيك

و لاكن اقول لك انزل و شوف ان اللى فى التحرير هم مصريين شرفاء

و الدليل على ذلك ان الرائد احمد شومان نزل تانى مع الناس الشعب المصرى

تانى و يقول لا يجوز حكم العسكر للشعب

و ارجوا مشاهدة الفيديو

و ايضا كنت تتحدث على وجود خونه

فمن هم الخونه

لا يوجد خونه فى مصر الا و تعلم به المخابرات

و شاهد هذا الفيديو

ظهور قناصة الداخلية فوق الاسطح يوم 21 نوفمبر 2011

ahmedalmasry

عبد العزيز مخيون ارفض الجنزوري والثورة مستمرة لإنها لاتحكم حتي الأن

شهود عيان على جرائم شارع محمد محمود

ظهور قناصة الداخلية فوق الاسطح يوم 21 نوفمبر 2011

شهيد ينقذ شهيد الجزء الثاني قناصة الداخلية يقتلون اثنين و يصيبون الثالث خلف شارع محمد محمود فى ميدان التحرير 21 11 2011

بديعه أحمد على
ابنى العزيز عبد الرحمن
انا عارفه موقفك من الثوره و الثوار من اول يوم و انت معانا كلنا و عمرك ما خونتهم

انا لا اتهم اخوان و لا سلف و لكنى انتقدهم و فرق بين الاتهام و النقد لا عمرى قلت عليهم خونه استغفر الله العظيم و لا كفره و العياذ بالله (ده اتهام) لكن النقد انى انتقد طريقه تفكيرهم و تنفيذهم للشريعه بتشدد او بطريقه بعيده عن الوسطيه فيها الكثير من التخوف على البلد و الشعب من التشدد و العنف زى اللى حصل فى الجزائر و ربنا يكفينا الشر .. كما انتقد سلوكهم فى تكفير الاخرين و اتهام الاخرين و تحوين الاخرين و تاريخهم الذى يحاط بالكثر من علامات الاستفهام (و لا احد ينكر ذلك) النهارده فى برنامج منتظراه فى قناه 25 يتكلم فيه كل الاطراف حتى الاخوان بعنوان (الاخوان المسلمون .. المصحف و السيف) مستنيه البرنامج الوثائقى ده و شكله مهم قوى

بالنسبه بقى لشباب الثوره
علامه اسفهام كبيره قوى قد برج ايفيل على كلمه (مندسين) دى
و يصحبها صفات او مسميات مثل (بلطجيه او ايادى خفيه او اجندات خارجيه او فول او كنتاكى) .. عمرنا سمعنا عن البشر دى قبل الثوره؟ و الا هى نزلت من المريخ؟ التلفزيونات و الفيديوهات و كل الكاميرات حتى كاميرات الموبايل التعبانه صورت احداث كتير و التكنولوجيا و امن الدوله و المخابرات و الداخليه و الجيش كلهم راكبهم نفس العفاريت ما حدش بيقول كلام تانى يعنى هو ده اللى قدركم عليه ربنا؟ ده حتى التصريحات اللى زى دى تدل اكتر على فشلهم فى تحقيق الامن اللى بقى يشتغل دلوقتى بزرار زى زرار النور ينور و يطفى فى الانتخابات و لا بلطجى و لا ايادى و لا كائنات من المريخ و كمان العباسيه و سبحان الله بقدره قادر كل الميكروبات دى ما بتتطلعش الا لما يكون فى ثوار بينادوا بحقوق مشروعه يا سبحان الله و بتطلع معاهم (فى ديل الاحداث) تخوينات للثوار و تشويه ليهم و انهم لا يمثلوا الشعب و دول مش ثوار 25 يناير و كل العبارات الفاكسه دى (مش ملاحظ ان ده سيناريو بيتكرر كتير لدرجه انه بقى مفقوس قوى؟)

و الحقيقه هى بالمفتشى و بالعربى الفصيح
و اتكلم هنا موضحه انى اوجه علامه استفهام حول المجلس و على رأسه المشير (بصفته مفوض باداره شئون البلاد فى الفتره الانتقاليه) و بصفته هذه فقط احنا لا نجرؤ على مس الجيش بتاعنا العظيم .. المجلس او المشير
لم يحاكم مبارك الى الان و كل اللى اخدناه كلام و مبارك و اولاده معززين مكرمين مع الفلول كلهم و لم يسقط النظام الى الان
العادلى لم يسقط نظامه الى الان و لم تطهر الداخليه و لا توجد نيه او رغبه فى تطهير الداخليه بل و بيساندوها فى كل جرائمها
وعد المشير بالغاء قانون الطوارئ و لم يلغى الى الان متحججا بالانفلات الامنى و البلطجيه و هو عارف مين البلطجيه و الانفلات الامنى مش الثوره السبب فيه هو السبب فيه

وعد بتسليم السلطه الى مدنيين فى سته اشهر و لم تسلم بعد عشر شهور و لسه عايز ست شهور تانيه و ابقى قابلنى لو سلمها هو عايز فرصه زى مبارك علشان يحطم الثوره و يستدر مشاعر الناس و يقلب الشعب على الثوره و يسيطر هو (او مبارك و فلوله)

وعد بعدم محاكمه المدنيين امام محاكم عسكريه و بيتحاكموا
ضرب تحيه شرف عسكريه للثوره و لروح الثوار و بيشوه الثوره و بيتهم من فى التحرير بانهم ليسوا الشعب و ليسو الثوره و هو عارف كويس انهم الثوار بتوع 25 يناير

الجرائم التى حدثت فى عهد المجلس و المشير لن تمر بدون محاكمه و الا طلع علينا الديب يقول انتوا بتحاكموا مبارك على حاجه المفروض تحاكموا المشير عليها دلوقتى و بالتالى مبارك برىء افرجوا عنه

انا شايفه ليك تساؤلات كتيره على اللى حصل فى ماسبيروا لكن طول ما المجلس هو اللى بيحقق فى مدبحه ماسبيرو و هو متهم من المتهمين يبقى عمر التحقيق ما حيطلع و طول ما هو اللى بيحقق فى اللى حصل فى شارع محمد محمود يبقى عمر العدل ما حنشم له ريحه صدقنى

النهارده شفت برنامج برضه فى قناه 25 مقابله مع مساعد اول وزير الداخليه السابق (الرجل اللى شهد شهاده الحق) المحبوب من الثوار و الشعب كله لنزاهته و فى مذيع فى القناه لواء و هو اللى بيعمل المقابلات مع الداخليه و كلهم بيقولوا ضروره تطهير الداخليه و ان فعلا في فساد و اقترح (المصارحه و المصالحه) و ده اللى اتعمل فى جنوب افريقا و بقت من ارقى الدول بعدها و هو ان الفاسدين و اللى اذنب يطلع للشعب و يقول انا اذنبت و عملت كذا و كذا (المصارحه) ويطلع الصلح من الشعب (المصالحه) يا يصالحوه يا يحاكموه محاكمه عادله فى محاكم مدنيه عاديه و تتطهر البلد بس لا اعتقد ان ده حيحصل طول ما فى الداخليه ناس متعاليه على الشعب .. و لا اعتقد ان المشير او الجنزورى حيعينوا الراجل المحترم ده وزير داخليه (و الله اعلم)
ahmedalmasry
الاستاذة \ بديعه احمد على

اشكرك كثيرا على كل الكلمات و الردود المعبره على شعور الملايين

تجاه ما نعايشه فى هذة الايام من ادعائات كاذبه على الثورة و الثوار

فنحن قد قطعنا رئس الافعى المخلوع

و لاكن الذنب يعبث بالمصريين كلهم مسلم و مسيحى و لبرالى و علمانى

و قسموا الشعب المصرى الى تقسيمات عديده

و طبقوا نظرية فرق تسد

و يحاولوا تشويه صورة الثوار فى ميدان التحرير

و بنفس الاسلوب القديم بأن من فى التحرير بيكلوا كنتاكى

و كما لو كان لم يحدث شئ و لا يوجد ثورة و لا ثوار و لا اتخلع مخلوع و لا اعترف بها المجلس

المدعى انه حامى الثورة

و هناك الادلة الكثيرة مثل الظابط احمد شومان و هو يقول الثوار رجعوا تانى الميدان

و بيطالبوا بتسليم الحكم لمجلس رئاسى مدنى و هذا حقهم

و لاكن مع من نتحدث نتحدث مع من يمتلك القوة العسكرية التى تمكنه من سحق اى شئ امامه

لكى يمتلك الحكم رغم عن الجميع

و شكرا

الرائد أحمد شومان ينزل للتحرير و يقول للمشير ارحل

الرائد أحمد شومان ينضم للمتظاهرين من جديد وكلمة خطيرة وقطع البث بسبب تصريحاته عن الجيش22 11 2011

ظابط مصري ينضم للمتظاهرين في التحرير 22 نوفمبر 2011

سهم--
إن شاء الله هنعرف الأيادي المخربة اللي عاوزين يحولو الثورة لفوضى.

بس بقول للأخ أحمد والأخت بديعة ان الناس أكترهم فاهمين، والقيادية في 6 أبريل أسماء محفوظ بيضربوها كتير اليومين دول لما بيشوفوها ماشية في الشوارع.

عبد الرحمن 2011
انا لا اتهم اخوان و لا سلف و لكنى انتقدهم و فرق بين الاتهام و النقد لا عمرى قلت عليهم خونه استغفر الله العظيم
لا معلش اختي بديعة ازاي مش تخوين دا تخوين وتخوين واضح كمان انت اكثر من مره بل في كل حديثك عنهم بتقولي انهم بيقبضو من بره صح ولا مش صح . معلش دا تخوين مش نقد

و يصحبها صفات او مسميات مثل (بلطجيه او ايادى خفيه او اجندات خارجيه او فول او كنتاكى) .. عمرنا سمعنا عن البشر دى قبل الثوره
يا بديعة انت عايزه تسمعية عن الكائنات دي ازاي قبل اثورة وباي منطق دا شئ طبيعي جدا ان الكائنات دي تظهر بعد الثورة لانهم المتضررين من الثورة ولا هي مصر كانت نظيفه ولا يوجد بها منتفعين ولا فاسدين والشعب طلع بثورة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مش انت بنفسك بتقولي ان الثورة رشت مبيد
احنا لا نجرؤ على مس الجيش بتاعنا العظيم
يعني ايه جيشنا العظيم واحنا كل شويه بنخونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما فيش حاجه اسمها مجلس عسكري ولا مشير طناوي .طالما بنقول ان الجيش بيضرب الشعب الجيش بيدبح الشعب وكل شويه ننزل م100 فيديو مسئ للجيش يبقى نحن نخون الجيش لان المشير والمجلس مش بينزل بنفسه يضرب الشعب .
طالما احنا مقتنعين بان جيشنا عظيم يبقى خلاص لازم نقتنع انه برئ من قتل الشعب ونفكر صح .

النهارده شفت برنامج برضه فى قناه 25 مقابله مع مساعد اول وزير الداخليه السابق (الرجل اللى شهد شهاده الحق) المحبوب من الثوار و الشعب كله لنزاهته
صدقيني انت لو بكره الراجل دا مسك وزير للداخليه بكره هتقوله عنه كلب وابن ستين كلب عارفه ليه لان هيعمل الصح واللي يرضي ضميره واحنا مش عايزين كده احنا كل اللي بيخالفنا في حاجه بنطلع فيه القطط الفطسانه ههههههههههههه ما هو عصام شرف شلناه على الاكتاف والعيسوي قلنا عنه حامل كتاب الله وهذا صحيح والان شوفي النقد وعايزين نحاكمهم علشان مش ماشين على هوانا احنا عايزين نغمض ونفتح ونشوف الداخليه كلها في السجن ههههههههههههههههههههه
وبعدين تعالي هنا هو كل واحد او مجموعة تطلع بمظاهره لازم نعتبرها ثورة واللي يموت منهم نعتبره شهيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هو ابو اسماعيل دعه للمليونيه وتجاوبت معه معظم القوه وكان منهم الاخوان والسلفيين و6 ابريل وانتهت فعليات اليوم والجميع قرر الرحيل والعوده يوم 9 ديسمبر ليه بئ ما حصلش اي تدخل من الجيش او الشرطه ولا حتى المجلس العسكري اصدر بيان قبل هذه المليونيه رغم انه دائما يصدر بيانته قبل اي مليونيه .
ما كانش ينفع يعني ان البقية التي اصرت على التواجد انها تفض الاعتصام وتتلاشى كل هذه المشاكل افضل من استغلال اقليتهم واستدراجهم واللعب بهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وشهداء ماسبيرو وثوار ماسبيرو كمان كانو طالعين علشان ثورة ومطلب ثوري ولا علشان بيت اتهد في اسوان . يعني انت موافقه اني اطلع بتظاهرات غير سلميه علشان كنيسه او علشان جامع اتهد ؟؟؟؟؟ نقول عنه ثوري وبطل وشهيد

اخيرا ما فيش حد جاوبني يعني عن العساكر المساكين اللي ماتو محاصرين في المدرعات من شباب ثورة ماسبيرو على زعمكم . باي حق قتلو مش دول برضو ولادنا واخوتنا وجيشنا العظيم كما ندعي
والاستاذ احمد مش بينزل الحجات دي ليه ما ردش علي برضو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما فيش حد نزل فيديو ان عسكري بيضرب مواطن حتى بموس حلاقه
همسه يا بديعة ؟ الاخ احمد نزل فيديو احمد شومان عشرطاشر مره وهو نفس الفيديو هههههههههههههه
ولو كان يعلم ان الفيديو دا في صالح المجلس العسكري ما كانش هينزله لان المجلس العسكري لو كان خاين وسفاح كما يدعي الاستاذ احمد لكان اولى انه يحاكم احمد شومان الذي انشق عن الجيش مرتين مش كده ولا ايه .
على فكره يا بديعة المجلس العسكري مش بالسذاجه اللي يقتل مينا دنيال شوفو مين اللي بيقتل الشخصيات اللي ممكن تعمل بلبله ويثور من اجلها الشعب ضد الجيش مش كده ولا ايه

اه نسيت خدي يا رب نقتنع ونصبر الكام شهر اللي باقين دول علشان البلد تستقر
http://www3.youm7.com/News.asp?NewsI...D=65&IssueID=0
كامل شرف
الاخ العزيز احمد المصرى
انا تفق معك فى ما يخص المجلس العسكرى
وان مبارك لو بقى فى السلطة والشعب غادر الميدان كان الجيش سيدافع عن النظام
هذا واقع ان جميع قيادات المجلس العسكرى هم فى الاساس من اختيار النظام السابق
ولاكن دعنا من هذا
والان وبعد تعيين الدكتور الجنزورى رئاسة الوزراء
هل المشكلة فى شخص الجنزورى
هل الاخطاء التى اتهم بها الجنزورى مثل حب السيطرة وما الى ذالك هى المشكلة
المشكلة يا سيدى فى الالية وليس فى الشخص