نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انت تسأل ونحن نجيبك ( ادسنس )

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخوانى انا من مصر
وعملت مدونه وسجلت فى ادسنس وكله تمام من شهر 12 فى عام 2009
لكن ماكنتش اعرف ان البين كود بيوصلنى على البريد لانى كنت غير مهتم
وعرفت اليوم انه بيوصلنى جواب على المكتب البيردى اللى انا كتبت رقمه فى التسجيل
سألت اليوم فى البريد قالولى ده ليه ماجتش من 4 شهور ؟
قولتلهم ماكنتش اعرف
قالولى مافى جوابات من امريكا
فحبيت اخد رأئيكم قبل ما اعمل حساب جديد فى ادسنس
هل فى طريقه اخرى غير البريد ؟
هل يمكننى ارسال البين كود مره اخرى ؟
لو مافيش افتح حساب جديد وخلاص
حسابى فى ادسنس 7 دولار
هل اتسفيد بيهم بشى او اقدر احولهم لاى شخص ولا خلاص راحو ؟
فى انتظار المساعده وشكرا على هذه الخدمه
بالنسبة لحضرتك انت اصلا كده متبعتش ليك البين كود
البين كود بيتبعت لما يكمل حسابك 10 دولار
انت كده اول ما تكسب 3 دولار فوق ال 7 اللي عندك حيتبعت البين كود
ساعتها ابقى تابع مكتب البريد

المقال "انت تسأل ونحن نجيبك ( ادسنس )" نشر بواسطة: بتاريخ:
شريف حسان حسن
ممكن سؤال ضرورى الله يخليكم
انا مشترك فى جوجل ادسنس وعندى منتدى وحطيت شفرة الاعلانات عادى وبعرف عدد النقرات يوميا
ولى اصدقاء عندهم منتديات واعطتهم شفرة الاعلان ليضعوها فى منتدياتهم وظهرت بالفعل
السؤال هل على فعل اى شىء فى ادسنس لاعرفهم ان الاعلان يظهر فى اكثر من منتدى و ليس منتدايا فقط لانى لا ارى الا تقارير النقر الا فى منتدايا فقط
واخر سؤال ما هى القنوات
lionhmada
ممكن سؤال ضرورى الله يخليكم
انا مشترك فى جوجل ادسنس وعندى منتدى وحطيت شفرة الاعلانات عادى وبعرف عدد النقرات يوميا
ولى اصدقاء عندهم منتديات واعطتهم شفرة الاعلان ليضعوها فى منتدياتهم وظهرت بالفعل
السؤال هل على فعل اى شىء فى ادسنس لاعرفهم ان الاعلان يظهر فى اكثر من منتدى و ليس منتدايا فقط لانى لا ارى الا تقارير النقر الا فى منتدايا فقط
واخر سؤال ما هى القنوات
بالنسبة لوضعك الاعلانات في اكثر من منتدى عادي ومش بتراسل جوجل ولا حاجة لانه مسموحك بوضع اعلاناتك في اكثر من موقع ومدونة ومنتدى

بالنسبة للقنوات

بتدخل على حسابك في ادسنس
وبعدين تدخل على اعداد ادسنس
وبعدين القنوات
وبتضيف فيها اسماء المواقع اللي انت حاطط فيها الاعلانات علشان تعرف كل موقع ارباحك وعدد ظهور الاعلان والضغطات في كل موقع
lionhmada
يا جماعة انا زهقت جدا من الكلب اللى اسمه ادسنس ده
ارحمونى بقه و حد يقولى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟
انا عندى منتدى اوك
و هشترك فى ادسنس بعنوان مدونة plogsbot بس مش بتاعتى و هحط اعلاناتها فى المنتدى و هيه مدونة انجليزى اسلامية
لان لما بشترك بالمنتدى بيرفض
ودة معلوماتى حد يقوللى اكتبها ازاى فى ادسنس علشان لما بشترك بيقوللى العنوان او كده غلط و بالاخص الرمز البريدى

شوف بالنسبة للرمز البريدي اتأكد منه من موقع البريد المصري
وادي محافظة الغربية

http://www.egyptpost.org/ar/viewarea...ageNo=1&area=6

بالنسبة للعنوان
يا ريت تحط رقم للمارة قبل اسم الشارع حتى ولو وهمي
والدور ورقم الشقة برضه حتى لو وهمي
عادي متقلقش ممكن تغير العنوان بعد ما يوافقوا على الحساب
انما اللي تركز فيه جدا وتتأكد منه مظبوط ومفهوش اي خطأ الاسم علشان ده مفهوش تغيير

وشكرا
شريف حسان حسن
بالنسبة لوضعك الاعلانات في اكثر من منتدى عادي ومش بتراسل جوجل ولا حاجة لانه مسموحك بوضع اعلاناتك في اكثر من موقع ومدونة ومنتدى

بالنسبة للقنوات

بتدخل على حسابك في ادسنس
وبعدين تدخل على اعداد ادسنس
وبعدين القنوات
وبتضيف فيها اسماء المواقع اللي انت حاطط فيها الاعلانات علشان تعرف كل موقع ارباحك وعدد ظهور الاعلان والضغطات في كل موقع

والله مشكور وجزاك الله خيرا انت نورتنى
طب انا بقالى فترة كبيرة حاطط الاعلانات دى فى المنتديات التانية بدون قنوات دلوقتى لو عملت القنوات دى واضفت فيها المواقع اللى انا حاطت فيها الاعلان
هيبقى كل اللى قبل كدة مش محسوب من نقرات فى المواقع التانية؟

NiKo
السلام عليكم
و الله سأطرح عليكم سؤال حيرني جدا جدا جدا و يزعجني كلما أتذكره و أريد منكم الحل.
اشتركت مع جوجل ادسنس أظن في يناير 2009 لكن بعد شهر تقريبا جائني في البريد الكود بن
لكن عندما أردت ادخاله و جدت على أن حسابي تم تعطيله بسبب النقرات الغير مشروعة و صرحة كنت انقر نقرات غير مشروعة. انزعجت كثيرا لأني سأضطر إلى فتح حساب جديد.
فتحت حياب جديد و ندمت على ما فعلت و لكن بحد 20 يمو تفريبا انغلق لا أعرف ما السبب هذه المرة.
فتحت حيابا ثالثا و صراحة 3 أيام يوافقوا على فتح الحساب لكن افقل أيضا و وجدت نقرتين قبل ما ينغلق أظنها غير مشروعة. و أظن أنه يغلقون بسبب وضعي لأسمي و عنواني الذان و ضعتهما في الحسابات السابقة.
و لكن الآن فتحت حساب جديد و غيرت إسمي إلى اسم صديقي و عنوان صديق آخر.
و ماذا علي أن أفعل حتى أضيف عنواني الحقيقي و إسمي إلى حسابي ما هو الحل بصراحة لآن ندمت ندما شديدا بخصوص الحساب الأول.
أرجوا مساعدتي بهذا الخصوص و إذا لم تقهموا السؤال أنا مستعد لطرحه بشكل آخر.
و شكرا لكم تحياتي
شريف حسان حسن
وياريت لو حد يعرف شرح مفصل للقنوات
lionhmada

والله مشكور وجزاك الله خيرا انت نورتنى
طب انا بقالى فترة كبيرة حاطط الاعلانات دى فى المنتديات التانية بدون قنوات دلوقتى لو عملت القنوات دى واضفت فيها المواقع اللى انا حاطت فيها الاعلان
هيبقى كل اللى قبل كدة مش محسوب من نقرات فى المواقع التانية؟

لا طبعا كل الزيارات والنقرات محسوبة لان موضوع القنوات دي خدمة ليك بتقدمهالك جوجل علشان تعرف بس معدل الزيارات والنقرات في كل موقع انما لو مش عايز تعمل قنوات عادي دي مش اجبار ولا شرط اساسي في جوجل
كل الفكرة انت لما تضيف القنوات حتعرف من لحظة اضافتك للقناة الامور في المواقع من زيارات وضغطات ماشية ازاي انما قبل كده حتعرف مجموع الارباح والضغطات والزيارات بس

وشكرا
lionhmada
السلام عليكم

ماذا علي أن أفعل حتى أضيف عنواني الحقيقي و إسمي إلى حسابي ما هو الحل بصراحة لآن ندمت ندما شديدا بخصوص الحساب الأول.
أرجوا مساعدتي بهذا الخصوص و إذا لم تقهموا السؤال أنا مستعد لطرحه بشكل آخر.
و شكرا لكم تحياتي
شوف جوجل بتسمح حاليا بتغيير العنوان
انما موضوع الاسم ده مفهوش تغيرا ابدا حاليا يعني الحساب حيفضل باسم صديقك
lionhmada
وياريت لو حد يعرف شرح مفصل للقنوات
اتفضل الموضوع ده

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=25427
شريف حسان حسن
مشكور مشكور مشكور
على تعاونك وسرعة استجابتك كتر الله من امثالك

معلش عندى استفسار اخير
اعذرونى لانى مبتدء
كثيرا ابحث فى جوجل اجد جملة (اعلى الكلمات المفتتاحية سعرا لجوجل ادسنس؟)
ممكن حد يشرجلى ايه هى الكلمات دى وماذا تعنى واين اضعها وهل هى مجدية وهل هى مشروعة
اخر سؤال سمعت ان الوحدات الاعلانية سكاي سكريبر اقل سعرا هل هذا صحيح وان كان صحيح فما هى الوحدة الاعلى سعرا
اسف للاطالة يا احلى خبراء
NiKo
و هل إذا غيرت الإسم إلى إسمي الحقيقي و العنوان إلى عنواني الحقيقي هل سيشكل ذلك خطر على حسابي.
أرجوا توضيح هذه الفكرة لأني خائف كثيرا
lampard55
أخييرا عدت للمنتدي الغالي نجوم اف ام ، المنتدي ما شاء الله تطور جدا ، سأحاول حاليا الرد علي معظم الاستفسارات .
lampard55
NiKo
أخي ، ليس هنالك أي مشاكل في تغيير اسم المدفوع لأمره ، لأنها خاصية جديدة وضعتها جوجل وهي تغيير اسم المدفوع لأمره ، ويمكنك أيضا تغيير العنوان ولن يغير أي شئ في حسابك ، فمثلا لو سافرت ، هل ستترك حسابك ؟!
غير اسمك في الحساب والعنوان الي العنوان الحقيقي ، وحاول ترجمة عنوانك العربي الي عنوان اجنبي وغيره في حسابك ، وان شاء الله الأرباح تأتي علي عنوانك وباسمك . أهم شئ تكون أكبر من 18 سنة ، ولو كنت أصغر من هذا اكتب اسم اخوك الكبير او أي فرد في بيتك اكبر من 18 سنة لكي تستطيع صرف الشيك .
lampard55
شريف حسان حسن
كلنا كنا مبتدئين في جوجل والمشاهير في جوجل ايضا كانو مبتدئين في يوم من الأيام ،
المهم /
أخي الكلمات المفتاحية هي كلمات تضيفها في موقعك وهي تعبر عن محتواه ،
مثلا أنا لدي موقع عن السفر بالانجليزي : Traveling . هنالك اختصاصات في السفر مثل : Traveling , Countries الخ ،،
فهي كلمات تتحدث عن موقعك أو مدونتك أو منتداك /
طبعا هذه الكلمات لا يوجد فيها غش ابدا ، الا اذا استعملتها في غرض رفع سعر الضغطة فقط عن طريق استخدام كلمات غير مناسبة لموقعك ،
لأن هنالك كلمات لها سعر ضغطة أعلي من نظيرتها ،
من المعروف أن الكلمات المفتاحية العربية اسعارها غير جيدة بتاتا ، فأقصي شئ 1 دولار لو كان الزائر من امريكا والواحد دولار لاختصاصات معينة ليس لكل المواقع ، انما الاجنبي سعر الضغطة غير محدود ممكن أن يصل الي 40 دولار !!
ادخل الي هذا الموقع :
https://adwords.google.com/select/Ke...rceLegacy=true
واكتب الكلمة المفتاحية التي تريدها في الخانة الكبيرة وفي الخانة الصغيرة بجانبها صورة اكتب ما ب ،
ستظهر لك نتائج ، وستجد فوق النتائج علي اليسار قليلا ، قائمة مسندلة اختر منها Show All وستجد سعر لكل كلمة مفتاحية
تفضل هذا الكود ضعه بعد وسم Head في الصفحة الرئيسية لموقعك ،
ستجد هذا الكود بملف الرئيسية :
[html]<head>[/html]
ضع بعده :
[html]<meta name="keywords" content="sew, sewing, stitch, stitching"> [/html]
استبدل sew, sewing, stitch, stitching بالكلمات التي تريده مع مراعاه وضع فاصلة بين كل كلمة
أتمني أن أكون أفدتك عزيزي شريف .
اخوك خالد
mahmoud_mitp
انا اتعقدت وقرفت خالص من جوجل اديسنس كل ما اعمل حساب ما يكملش 3 ايام ويتقفل وجربت احط الاعلانات فى مواقع مختلفة وكل واحد لوحده برضوه مفيش فايدة والمواقع بتعتى مفيهاش حاجة مخالفة لادسينس لدرجة انا اكتر من مرة برضوه عملت حساب مخصوص لمشاركة الارباح فى نجوم اف ام وكنت بحط الشفرة فى نجوم اف ام بس برضوه الحساب اتلغى ارجوكوا حد يقولى الحساب بيتلغى ليه انا اتعقدت بجد وده المنتدى بتاعى والمدونات الخاصة بيه ياريت حد فاهم يفهمنى ايه القصة وليه الحساب بيتلغى على طول

منتديات شبكة رابح التجارية
http://miniatrade.ahladalil.com

مدونة مطبخ الشيف المحترف
http://arabkitchen2010.blogspot.com/

مدونة شبكة رابح

http://profittoprofit.blogspot.com/
microdark
أنا وضعت موضوع سابقاً لكن .... لا رد مفيد
-
-
-
-
-

إلى كل محترفي جوجل ادسنس السلام عليكم
أخواني أنا مشترك في جوجل أدسنس منذ سنتين و طبعاً الإيرادات ضعيفة إلا أنني بدأت بعمل المواقع و المدونات فزاد الربح و كخطوة من خطوات أدسنس هي (رقم التعريف الشخصي) pin code
فقد طلبت أدسنس مني الكود و كما تعلمون سوء الخدمات البريدية في العراق فأنا مضطر إلى تفعيل الحساب بدون البين كود فقمت يطلب ذلك من خلال فورم مخصص لذلك و جاوب علي الدعم العربي طالباً البطاقة الشخصية فقمت بإرسال جواز السفر لأحتوائه على معلوماتي باللغتين العربية و الإنكليزية و قمت بإرفاق صورته مع الرسالة التي كانت كرداً على رسالتهم كما و أضفت بالرسالة معلومات الحساب و العنوان و رقم الهاتف و إسمي و غيرها و أرسلت الرد و لكن ............ بعد أيام لم يتم الرد علي فقمت بأرسال ردود بكميات هائلة إلى كلا الدعمين العربي و الأنكليزي ,, و بعد أيام بدأت تظهر إعلانات الخدمة العامة على حسابي بسبب رقم التعريف الشخصي ,
فأرسلت لهم رسالة فيها معلوماتي مرة أخرى راجياً منهم الرد ؟ لكن بلا أمل !!!
و أعرض عليكم اليوم مشكلتي فأرجو أن تكتبو لي حلولكم نحو هذه المشكلة

-
-
-
-

لمتابعة الإعلانات ,, شوف الموقع بالتوقيع
microdark
أتقفل حسابي لأني دخلت البين كود 3 مرات غلط و لا رد من أدسنس الحقراء
wahedin
السلام عليكم
لقد تم الموافقه على اشتراكى بجوجل ادسنس
وتم ارسال كود الاعلانات لى
عاوز اعرف ماهو البن كود
وايه فايدته
وهايوصلى ازاى
ياريت الرد
البن كود هو كود يرسله لك جوجل على ايميلك الذى ادخلته حين التسجيل فى ادسنس وحين ترسله اليهم مرة ثانية يتم التاكد ان بياناتك صحيحة فيرسلون مستحقاتك المالية على عنوانك الذى سجلته لدى ادسنس
ارجو الا تكون الذاكرة قد خانتنى فى خطوة من الخطوات ولكن البن كود يرسل بواسطة جوجل فترسله اليهم مرة ثانية.
عمارسعيدي
mahmoud_mitp
جوجل اديسنس نصابين رسمى ومحدش عارف حاجة اصلاً عايزين شركة اعلانات عربية تريحنا من العالم النصابة دول ياريت وده مشروع مربح جداً
microdark
جوجل اديسنس نصابين رسمى ومحدش عارف حاجة اصلاً عايزين شركة اعلانات عربية تريحنا من العالم النصابة دول ياريت وده مشروع مربح جداً
و الله وياك يا أخي
abdo957
السلام عليكم
شكرا مقدما
عندى حساب فى ادسنس بس كتبت الاسم غلط وعايز حل
حاولت احذف الحساب واعمل واحد جديد بس عند الحذف طلب معلومات مش عارفها
مثل متى تاريخ اول ظهور اعلان وكم عدد مرات الظهور يوميا
مع العلم ان مدونتى على بلوجر
http://el3bor.blogspot.com/
english rose
ممكن تشرحولي هل ممكن لو اجتهدت من اول شهر عالاقل اطلع 800 دولار ارباح ؟
figo4ever
السلام عليكم
انا فتحت حسابى فى جوجل النهارده لقيت الرسالة دى
Your payments are currently on hold. Action is required to release payment
اللى فهمته منها انى المفروض احدد نظام الدفع علشان رصيدى متوقف
طب مبدئياً أنا من مصر
ايه الخطوات اللى انا المفروض اعملها
وأختار ايه؟
وما هو الإقرار الضريبى؟
وكيفيه عمله؟
وجزاكم الله خيراً
figo4ever
ايه يا جماعة مفيش رد ولا اية ؟
figo4ever
لسه بردة محدش بيرد!!!!!!!!!!
Toxic
الي figo4ever
هذي الرسالة تظهر اول مرة عندما يصل رصيدك الي 10 دولار أو أكثر و هي مجرد ان جوجل يريد التأكد من حسابك فعند الطغط علي هذه الرسالة ستظهر الأعمال المطلوبة وهي:
1- ادخل رقم PIN : سوف يرسلون لك الرقم بالبريد لعنوانك
2- اختيار طريقة الدفع وهي انك تقوم باختيار الطريقة التي سيدفع لك بيها جوجل.
mourou
السلام عليكم ورحمة الله
لقد قمت باضافة وحدة اعلانية وقمت باخفاء الوحدة السابقة
لكن المشكلة أن الاعلانات تظهر عندي هكدا

ولمادا لا تظهر الاعلانات هكدا

هل هدا أمر عادي ؟؟؟ أم هناك خطأ ما؟؟ مع العلم أنه عندما يضغط أخد الزوار على الاعلان لا
تحتسب الضغطة

المرجوا المساعدة جزاكم الله خيرا،،،
figo4ever
الي figo4ever
هذي الرسالة تظهر اول مرة عندما يصل رصيدك الي 10 دولار أو أكثر و هي مجرد ان جوجل يريد التأكد من حسابك فعند الطغط علي هذه الرسالة ستظهر الأعمال المطلوبة وهي:
1- ادخل رقم PIN : سوف يرسلون لك الرقم بالبريد لعنوانك
2- اختيار طريقة الدفع وهي انك تقوم باختيار الطريقة التي سيدفع لك بيها جوجل.
مشكور يا مصرى يا ابن بلدى
بس بالنسبة الإقرار الضريبى بلاقى مكتوب الرسالة دي
Google does not require tax information for this AdSense account. AdSense publishers are responsible for complying with the local tax laws as required by the publishers' local governments
اللى فهمته ان جوجل مش عايزه منى الإقرار الضريبى بس بقيت الرسالة مش فاهمها اوى!!!
طب ده كده فى مشكلة ولا حاجه ؟
وجزاك الله خيراً

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اسال على سعر اى نوع اطار او بطارية ونحن نجيبك حالا
كيف تحافظين على بيئتك وجيبك
كيف تكتسب الاصدقاء ويحبك الناس باستخدام التكنولوجيا