نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى السيارات - صور سيارات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

Nano Egypt Car سيارة مصرية 100% بـ 25000 ج فقط

Nano Egypt Car

أول سيارة مصرية تم تصنيعها بشكل مناسب للبيئة المصرية والاستخدام المصري تستهلك كل 100 كيلو 3 لتر بنزين فقط و سعرها يبدأ من 25000 ج فقط

كيف نجح هذا المشروع ؟
يقول " رضا غازي " صاحب المشروع أجريت تجاربي على موتور سيارة مرسيدس مستعمل، ثم أخذت ألاحظ مشاكل المنتج السابق بكل أنواعه، وأحاول أن أجد لها حلولا تناسب البيئة والمناخ الذي ستسير فيه المركبة، واستطعت أخيرا أن أتوصل إلى إمكانية أن تسير السيارة بطاقة الهواء للمحافظة على البيئة و ادخار الوقود المعرض للنضوب .

ذهب رضا غازي صاحب المشروع إلى وزير الصناعة "السابق " فعرض عليه مشروعه فقال له :
" لو نجحت في إنتاج هذه السيارة أنا ألبس جلابية وأقعد في البيت "
فيقول سافرت إلى الصين بمشروعي لأجد أناس يميلون إلى التنفيذ، لا الكلام، وحدث التعاون في تصميم وإنتاج السيارة مع احتفاظي بحقوق الملكية و استخدام الأهرامات الثلاثة كعلامة تجارية للمنتج للتأكيد على مصريته، وظهرت السيارة للنور على أرض الصين و أصبح للسيارة أسواقا بعد ذلك في الشرق الأقصى وآسيا .

طبعاً السيارة أكيد مش هتعجب ناس كتير و ممكن يبقى فيها عيوب لكن المطلوب تطويرها لحد ما تنافس في الأسواق العالمية زي ما الصين و الهند ما بتعمل و أعتقد ان احنا مش عاجزين عن حاجه زي كده لأن عندنا عقول محترمة قادرة على الإبتكار و الإبداع و أعتقد إنك لما تبقى منتج أفضل ما تبقى مستهلك , تحية لكل مبدع يسعى لنهضة أمته ..

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "Nano Egypt Car سيارة مصرية 100% بـ 25000 ج فقط" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
أنا بحب التصميمات وتعلمت حجات كتير بنسبة للسيارات ونفسي اشوف سيارات صناعة مصرية مية في المية وعندي استعداد في تصميم الشكل الخارجي للسيارة وعندي افكار ممكن تنفع في ان مصر تنتج سيارة تنافس السيارات الموجودة في مصر ويحبها الشعب المصري كمان اساس تسويق أي منتج لازم لة دعاية تكون كويسة في التليفزيون وفي الشارع وبشكل جديد مختلف يوق السيارة دي لان كل المصانع الموجودة في مصر بتجمع سيارات لها سوق عالمي وأكيد هتحارب السيارة دي عشان سعرها بجد انا لو معاي المبلغ كنت اشتريتها ولو بالقسط لاأننا لازم نقف ونشجع صناعتنا وكمان ميش حد بيتولد كبير الأميل بتاعي [email protected]
%u0632%u0627%u0626%u0631
نريد ان نعرف مكان بيع سيارات نانو المصرية فبعد ان سألت الكثيرين عن مكان بيعها عرفت ان أ. رضا غازي له معرض سيارات بجوار سور قصر القبة القريب من محطة مترو كوبري القبة وبعد ان زهبت هناك بجوار هزا السور وامام سور مدرسة قريبة اكد لي الحاضرون انه كان موجود بالفعل بهزا المكان وقام بالانتقال الى مكان اخر لا اعرف اين لزا من فضلكم ان تعلنوا عن مكان بيع نانو المصرية ؟ الزي اعتقد انه كما لو كان سر او لغز لمصلحة باقي محتكري توزيع وبيع السيارات في مصر ؟
abobkr2006
شكرا على مروركم كلكم زائرين و من الفيس بوك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بعد الايباد المصرى .. اول سيارة مصرية 100 %
شقة مبنية من 25000 كرة بنج بونج
رجل يأكل 25000 ساندويتش من ماكدونالدز
نكت مصرية Egypt Jokes
ملخص ما قيل في G-Egypt 2010 ولقاء حصري لنجوم مصرية مع عادل سعود