نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام منتدى الأسئلة والأجوبة العامة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل يمكن اعادة الثانوية العامة من جديد (شارك برايك)

والله انا كمان نفسي اعيد الثانويه العامه حتي لو من اول اولي ثانوي المهم احقق حلمي

المقال "هل يمكن اعادة الثانوية العامة من جديد (شارك برايك)" نشر بواسطة: بتاريخ:
الاء نوار
ليه يا جماعه منزكرش من تاني ميمكن ربنا يكرمنا وندخل الكليه الي احنا عايزنها بلاش احباط انا اعرف وحده دخلت طب عشان ترضي اهلها وبعد كده راحت مقدمه ثانوي منازل عشان تدخل هندسه يعني الموضوع باذن الله مسموح بيه في مصر واحسن من انكو تعدو كده ادخل ولا لا؟ ادخل ولا لا؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعة هوا بجد ينفع ؟؟ و انتوا متأكدين من كده ؟؟؟ يا ريت حد يرض عليا ! و لو عايز أسأل حد أسأل مين ؟ و شكرا
%u0632%u0627%u0626%u0631
هوا ممكن يا جماعة بجد ولا االأ ؟ و حضرتكم متأكدين ولا لأ ؟ يا ريت حد يرد عليا و لو عايز أسال أسال فين أو مين ؟؟ و شكرا
عاابر سبيل
يا جدعاع عاوزين حاجه مؤكده ينفع ولا لأ ولو ينفع تتعمل ازاى مش عاوزين ناس تفتى وبس وشكراااااااااااااا
hamedahmed
يا جدعاع عاوزين حاجه مؤكده ينفع ولا لأ ولو ينفع تتعمل ازاى مش عاوزين ناس تفتى وبس وشكراااااااااااااا
لا نعرف بصراحة وللاسف مصر تخلو من جزئية النظام فى القرارات
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا رب يكون الموضوع ده حقيقي وشكرا للجميع
pepo99
تسلم الاياااااااااااااااادي
تابعوووووووووووووووونا
نايس
PRINCE KAKA
ارجو يا جماعه حد يرد علينا بهل ينفع او لا

بجد والله متوقف عليه حاجات كتير

انا كنت ضايع السنتين دول واساسا معدتش غير في مواد بس

ونفسي اعيد من الاول وانا عارف اني هقدر ادخل كليه كبيرة بس الاقي فرصه

حد يرد عليا هل ينفع ولا لا

ويارب ينفع

ولو ينفع يقول نص القانون او كده

لاني بجد والله مستني حاجة زي دي

ارجو الرد
%u0632%u0627%u0626%u0631
اسال وزاره االتربيه والتعليم
وعرفنا قالت ايه
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعة فى صفحة ع الفيس بوك اسما السماح باعادة الثانوية العامة

لازم الكل يتواصل عليها ونكون ايد واحدة علشان نشوف حل للموضوع دة
ضرورررررررررررررررررررى
زوزو ابو الزوز
انا بعرف واحد كل سنة بعيد التوجيهي , هو ما برسب فيهم , هو لحد الان صار مجمع 4 شهادات توجيهي , كل ما يعلنو عن بدء الامتحانات بروح بسجل , معو توجيهي علمي و ادبي و تجالري و مش متذكر الباقي ... بس انو هو بشتغل و كل ما لقا حالو فاضي بعيد .... مش لا اشي و هو مش متامل اصلا انو يصير اشي معو بس بقو ل ليش لا ؟ .. يشتغل شغلة عادية .. و كمان هو معو شهادة جامعية . الله يوفق الجميع , يعني الشغلة مش فينا ... الوضع لانو كتير صعب هالايام . مش غلط الواحد يحاول . الله يوفق الجميع
Traveler3
كنت عاوز اعرف حاجة بس للاسف معرفتهاش
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا سألت في مديرية التربيه والتعليم بمحافظة بني سويف وللأسف هما قالولي كل واحد ليه فرصه واحده بس في العمر.
وفي كتاب التعليمات الخاص بالتقد لأمتحانات الثانويه العامه محتوب مش من حقك تمتحن في ماده امتحنتها قبل كدا
يريت لو الكلام دا مش صحيح او حد عنده معلومات اخري يعرفنا
%u0627%u062D%u0645%u062F
ياريت ينفع والله لادخل علمى واخل هندسه والواحد ياخد شهاده تفيده فعلا مش يركنها على الرف
%u0647%u0646%u062F%u064A
طب انا خريج اداب بس كنت اصلاً علمي علوم و دلوقت عاوز أدخل كلية هندسة اللى بتشترط علمي رياضة _ هندسة خاصة - انا ناقصني رياضة 2 بس ....ممكن امتحنها تاني ولا ما ينفعش ،،، مع العلم انهم بيقبلوا الصنايع
Mohammed89Khaled
اقسم بالله انا بقالى سنين بفكر فى الموضوع ده
يا جماعه انا خلصت دراستى فى المدرسه الثانويه اللى كنت فيها بعد ما كنت فقدت كل امل فى تانيه انى امشى فى اى طريق كنت بحلم بيه , انا دماغى كانت تودينى طب بس للاسف الكوره وحبى ليها واهتمامى وشغفى انى العب فى نادى , الطريق ده اللى رسمته فى خيالى كتير اوى كل يوم قبل ما اروح فى النوم عشان المدرسه , واللى لما سعيت بجد وكنت خلاص على الطريق الصحيح , والدى وقف فى طريقى واجبرنى على المذاكره وانى انسى الكوره رغم انه هو اللى محببنى فيها من صغرى , كنت من حبى فى الكيميا بقرف من الكتاب وبحاول الاقى حاجه تخلينى اتعمق فيها اكتر ومكنتش ببص فى حاجه غيرها ,, بعد ما سبت النادى قررت اعاندهم فى البيت وانا فى الحقيقه كنت بعاند نفسى
وفشلت فى تانيه وحولت ادبى ودخلت تجاره وخلصتها بقالى سنتين, حسيت دلوقتى بس انى ضيعتى نفسى وانى كنت ممكن اكون فى شكل افضل مما انا عليه
فكرت كتير اوى فى اعاده الثانويه تانى لكن الحقيقه كانت دايما فكره جميله فى حلم وردى بعيشه وانا صاحى انى ارجع بالزمن ورا واذاكر وادخل الكليه اللى استحقها فعلا
انا لما لاقيت فعلا حد كاتب كده رجع الامل يروادنى تانى واتمنى انه يكون فى طريق انى اعمل كده بعد ما خلصت دراستى فى الجامعه وخدت اعفاء من الجيش وبقت حياتى بالدراسه منفصله
لو حد عنده تجربه بحد خلص جامعته وعاد الامتحان تانى فى الثانويه ياريت يقولى
عمل ايه ؟!
hamedahmed
نصيحتي ليك اخي الكريم , حاول انك تأقلم نفسك فى حياتك وانطلق وسيبك من هذا التفكير , لانه سيستهلك من وقتك الكثير وفى النهاية لن يجدي
ادرس اعمل ماجستير شوف نفسك متفوق فى ايه

اقسم بالله انا بقالى سنين بفكر فى الموضوع ده
يا جماعه انا خلصت دراستى فى المدرسه الثانويه اللى كنت فيها بعد ما كنت فقدت كل امل فى تانيه انى امشى فى اى طريق كنت بحلم بيه , انا دماغى كانت تودينى طب بس للاسف الكوره وحبى ليها واهتمامى وشغفى انى العب فى نادى , الطريق ده اللى رسمته فى خيالى كتير اوى كل يوم قبل ما اروح فى النوم عشان المدرسه , واللى لما سعيت بجد وكنت خلاص على الطريق الصحيح , والدى وقف فى طريقى واجبرنى على المذاكره وانى انسى الكوره رغم انه هو اللى محببنى فيها من صغرى , كنت من حبى فى الكيميا بقرف من الكتاب وبحاول الاقى حاجه تخلينى اتعمق فيها اكتر ومكنتش ببص فى حاجه غيرها ,, بعد ما سبت النادى قررت اعاندهم فى البيت وانا فى الحقيقه كنت بعاند نفسى
وفشلت فى تانيه وحولت ادبى ودخلت تجاره وخلصتها بقالى سنتين, حسيت دلوقتى بس انى ضيعتى نفسى وانى كنت ممكن اكون فى شكل افضل مما انا عليه
فكرت كتير اوى فى اعاده الثانويه تانى لكن الحقيقه كانت دايما فكره جميله فى حلم وردى بعيشه وانا صاحى انى ارجع بالزمن ورا واذاكر وادخل الكليه اللى استحقها فعلا
انا لما لاقيت فعلا حد كاتب كده رجع الامل يروادنى تانى واتمنى انه يكون فى طريق انى اعمل كده بعد ما خلصت دراستى فى الجامعه وخدت اعفاء من الجيش وبقت حياتى بالدراسه منفصله
لو حد عنده تجربه بحد خلص جامعته وعاد الامتحان تانى فى الثانويه ياريت يقولى
عمل ايه ؟!
%u0632%u0627%u0626%u0631
الثانويه السودانيه
الفرصه الوحيده لكل ضحايا الثانويه العامه و كل راغبى اعادة الثانويه العامه
فرصتك لدخول كليات الطب و الهندسه و الصيدله و كل كليات القمه الحكوميه فى مصر باقل مجهود و اقل مجموع
مع الثانويه السودانيه تقدر تدخل :
كلية طب من 83%
وكلية الهندسه من 72%
وكلية الصيدله من 72%
وكلية الهندسه من 72%
وكلية طب الاسنان من 72%
وكلية اقتصاد و علوم سياسيه من 72%
مع الثانويه السودانيه :
1_الدراسه سنه واحده بتدخل بعدها كليات القمه الحكوميه فى مصر باقل مجموع
2_ بنوفرلك الكتب الاصليه و المذكرات و مدرسين خبره فى منهج الثانويه السودانيه فى محافظتك
3_ ميعاد الامتحانات فى السودان فى شهر 3لهذا الثانويه السودانيه لا تؤثر على دراستك فى مصر الدراسه لان
4_مجرد تقديمك مع شركة الرواد للخدمات التعليميه بتاخد نسختك من اسطوانات شرح المنهج صوت و صوره لاشهر المدرسين فى السودان
للتتواصل:

01026588926
مجنووووووووووووون
ان عايز اعيد ثانوية عامة
انا خلصت هندسة قسم ميكانيكا
ونفسى ادخل هندسة قسم كمبيوتر
وقالو لى انه لازم اعيد ثانوية ياريت حد يفيدنا
عالم الانترنت
كان فى ايام زمان نظام تحسين الثانويه لسنه او سنتين بعد 3 ثانوى
وابن خالى عمل النظام دا واعرف دكتور عندنا عمل تحسين لحد ما مجموعه وصل ل 99 %
الثانويه السودانيه
الثانويه السودانيه
الفرصه الوحيده لكل ضحايا الثانويه العامه و كل راغبى اعادة الثانويه العامه
فرصتك لدخول كليات الطب و الهندسه و الصيدله و كل كليات القمه الحكوميه فى مصر باقل مجهود و اقل مجموع
مع الثانويه السودانيه تقدر تدخل :
كلية طب من 83%
وكلية الهندسه من 72%
وكلية الصيدله من 72%
وكلية الهندسه من 72%
وكلية طب الاسنان من 72%
وكلية اقتصاد و علوم سياسيه من 72%
مع الثانويه السودانيه :
1_الدراسه سنه واحده بتدخل بعدها كليات القمه الحكوميه فى مصر باقل مجموع
2_ بنوفرلك الكتب الاصليه و المذكرات و مدرسين خبره فى منهج الثانويه السودانيه فى محافظتك
3_ ميعاد الامتحانات فى السودان فى شهر 3لهذا الثانويه السودانيه لا تؤثر على دراستك فى مصر الدراسه لان
4_مجرد تقديمك مع شركة الرواد للخدمات التعليميه بتاخد نسختك من اسطوانات شرح المنهج صوت و صوره لاشهر المدرسين فى السودان
للتتواصل: https://www.facebook.com/pages/%D8%A...page_new_likes
01064757771
صحبة الخير
منقوووووول من موقع اخر
حبيبتى ينفع والكلام ده موثوق منه مليون المية بس متقوليش انا عاوزة اعيد ثانوى تقولى عاوززة اقدم ثانوى منازل

والاجراءات كالتالى

تروحى مقر الادارة التعليمية ادارة النقل وتاخدى اقرار نجاح اولى ثانوى اول حاجة بتروحى هناك تقولك روحى البريد ادفعى 10 جنيه بياخدوا منك 16 جنيه بالظبط ويدوكى وصل تروحى هتدخلك اوضة مليانة ورق تدورى مع نفسك بقى على اسم مدرستك وتطلعى اسمك هتشوفها وتتأكد من طلبك وبعد كدا هتختملك ورقة وتمضيلك بختم الوزارة وبعد كدا هتكتبلك فيها انك اخدتى فعلا اولى ثانوى ونجحتى وتطالبى بنقلك لثانية ثانوى منازل تبع مدرسة كذا فاهمة قصدى وطبعا الاجراءات دى هيعرفهوالك هناك بالتفصيل

بعد كدا تاخدى الورقة وطبعا انتى بتقولى انك فى كلية يعنى اكيد هتلاقى معاكى ورقة نجاح او اقرار نجاح ثالثة اعدادى دورى عليها هتلاقيها ويا رب متكونيش ضيعتيها لان خلى بالك مش بياخدوها منك فى تقديم الكلية يعنى اكيد عندك فى البيت " كدا معاكى اقرار نجاح اولى ثانوى وثالثة اعدادى وتاخدى معاكى ثلاث صور وتروحى المدرسة وتقدمى ثانية منازل وتدفعى المصروفات وتقدمى ورقك وتختارى المواد وبس كدا

خلى بالك كلامك هيكون كالتالى يا قمر خلى بالك بالله عليكى

يا جماعة انا اخدت اولى ثانوى وانقطعت عن الدراسة كذا سنة وعاوزة اكمل ثانية ثانوى منازل متجبيييييييييييش سيرة انك اخدتى ثانوى قبل كدا لان قانونيا مينفعش خلى بالك الله يكرمك لان الروتينيات العقيمة فى البلد مش بتخلى حد يمشى خطوة قدام توكلى على الله وادعيلى معاكى واتمنى اكون افدتك
ahmed arbe
يا جماعة انا لسه مخلص ثانوية عامه 2015 هل من الممكن اعيدها منازل تاني ولا ما ينفعش ارجو الرد سالت مدرسين وقالو ماينفعش ف لو حد عنده اجابة ياريت يرد
عبدالله الصياد
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا ينفع انى ارجع الثانويه تانيه السوال ازاى ينفع
انا اول ما بنجح فى الثانويه العامه مش باخد كل الملف بتاعى ابتدائى واعدادى وثانوى اول ما بقدم كليه بياخدو شهاده الثانويه فقط لا غير اذا يبقا انا متوفر معاى شهاده الابتدئيه والاعداديه الى ممكن تتدخلنى الثانوى تانى تمام بيكون معاى شهاده النجاح فى تالته اعدادى توجه الى الى معهد ثانوى غير المعهد الى انتا كنت فيه وقول انا واخد تالته اعدادى بس وعايز اقدم ثانوى وايه المطلوب اكيد هتدقم ومفيش اى مشكله وانا شخصيا هعمل كده شكرا
نا نا fci
لو سمحتو يا جماعه لو حد عارف ايه الاجراءات يار يت يفيدنا انا عوزه اعمل كده وربنا يوفقنا كلنا
الحكايه مش صعبه خصوصا انى دمغانا بقت احسن وازكى
ملك عبد العظيم
بصراحة الثانوية العامة مش مقياس
وحرام تضيع وقت فى مذاكرة حاجات مش هتفيدك ومش بتحبها
ومع ان ممكن المذاكرة دى تستغلها فى تعلم حاجه انت بتحبه
نشــــجع بعض
جماعة اللي أخد قرار انه يعيدها يا ريت يراسلني [email protected]

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة: