نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الأعضاء الاقتراحات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

منع نشر صور ومشاهد الدماء القاسية على المنتدى ( ميثاق الشرف الاعلامى للمنتدى )

اقتراحى هو منع نشر الصور والفيديوهات الدموية على المنتدى تماما وذلك لمراعاة مشاعر الاعضاء وليس معنى قبول مواقع و منتديات اخرى نشر مثل هذه الفيديوهات ان نجاريها فى ذلك للحصول على السبق الصحفى ، واقصد هنا واقعتين بالتحديد نشر صور سوزان تميم بعد ذبحها ، ونشر صور القتيل المصرى فى لبنان والتمثيل بجثته . والموضوع يمكن ان يطرح للتصويت من اعضاء المنتدى والمشرفين مع او ضد نشر هذه الصور
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وشكرا

المقال "منع نشر صور ومشاهد الدماء القاسية على المنتدى ( ميثاق الشرف الاعلامى للمنتدى )" نشر بواسطة: بتاريخ:
emad kamel
تصدق بالله انا دم محروق جداااا ومضايق
من اول ما شوفت الفيديو

هى لبنان مفيش فيها حكومة
وازاى يمثل بشخص هكذا فى الشارع
وهل القتيل هذا مجرم
وأفترض انو قاتل ومجرم المفروض الحكومة هى اللى تقاضيه

حقيقى
حسبنا الله ونعم الوكيل
اشرف نور
تصدق بالله انا دم محروق جداااا ومضايق
من اول ما شوفت الفيديو

هى لبنان مفيش فيها حكومة
وازاى يمثل بشخص هكذا فى الشارع
وهل القتيل هذا مجرم
وأفترض انو قاتل ومجرم المفروض الحكومة هى اللى تقاضيه

حقيقى
حسبنا الله ونعم الوكيل
انا حطيت الفيديو وبعدين شلته تانى علطول لما شفت محتواه وعندى نفس حالة العصبية والغضب وشايف ان ابسط حاجة نقدمها الراجل ده بعد موته اننا منكملش تمثيل بجثته عن طريق عرض هذه الفيديوهات والصور وسواء كان مجرم او لا فاللى حصل ده مهزلة حقيقية وفى انتظار رد اى جهة معنية مصرية على هذه المهزلة
عشق الروح
والله انا كنت عايزة اقترح الاقتراح دا من ساعه ماشوفت اعلان عن صور سوزان تميم
الله يرحمها
انا ماشوفتهاش
بس وجود الصور متعب اوى

الله يرحمها
اشرف نور
انا عاوز اكون بس محدد اكتر فى اقتراحى لا يعنينى مثلا فيديو فى ضرب او خناقة فيها دم وصور مصابين على سبيل المثال فلا مانع التغطية بالصور فى هذه الحالة ولكن انا اعتراضى على التشهير بالجثث والموتى ونشر صور او عرض فيديوهات لهم بعد التمثيل بجثثهم ده شىء مؤلم جدا حقا ارجو سرعة النظر فى الامر واتخاذ اللازم
mahmoudmaiz
انا معاك جدا
انا تعبت جدا والله لما شوفت صور سوزان تميم
وفديو النهارده بتاع الاعدام فى ميدان عام
ايه الهبل ده والله حاجه تقرف
hamedahmed
بص بصرف النظر عن رفضنا لتلك المشاهد و ولكن لك ان تعرف ان جوجل نفسها تمنع نشر اى مقاطع عنف وان ذلك مخالف لسياسات البرنامج الاعلانى الخاص بها
واعتقد ان ايضا ليس الفيديوهات التى تحمل مقاطع عنيفة ولكن هناك ايضا بعض الكلمات المخالفة والتى تحرض على العنف

شكرا اشرف على دعوتك وبكل تأكيد نقوم بحذف اى موضوع يحوى اى مقاطع عنف
اشرف نور
بص بصرف النظر عن رفضنا لتلك المشاهد و ولكن لك ان تعرف ان جوجل نفسها تمنع نشر اى مقاطع عنف وان ذلك مخالف لسياسات البرنامج الاعلانى الخاص بها
واعتقد ان ايضا ليس الفيديوهات التى تحمل مقاطع عنيفة ولكن هناك ايضا بعض الكلمات المخالفة والتى تحرض على العنف

شكرا اشرف على دعوتك وبكل تأكيد نقوم بحذف اى موضوع يحوى اى مقاطع عنف
ازيك يا حامد

انا بصراحة مش فاهمك فين الحذف ده انا بتكلم عن التمثيل بجثة سوزان تميم وعن الشاب المصرى فى لبنان والموضوعات والصور والفيديوهات اللى تخص الموضوعين مغرقة المنتدى ومنهم موضوع مرفوع عاجل كمان لحد دلوقتى وفيه نفس الفيديو اللى انا بتكلم عنه وللاسف بعض الاعضاء كمان بقوا بيتنافسوا مع بعض يعنى اى صور او فيديوهات تطلع جديدة عن الموضوع بيحطوها ..

خد بالك كمان ان اليوتيوب رفض يعرض المشاهد دى تماما من الناحية الاخلاقية فينفع يعنى يبقى هو احسن مننا ؟
nonosh
انا معاك يا اشرف في اقتراحك

حقيقي شئ مؤلم جدا اننا نشوف مقاطع زى دى

خصوصا مقطع الشاب المصري ربنا يرحمه ..والتى تعتبر اكمال بالفعل للتشهير بجثته

وسيتم التعامل فورا مع اى موضوع يحتوى على صور او فيديو بها قتل او تمثيل بالجثث او ما شابه

وللعلم ....تم اضافه هذا الشرط في شروط الكتابه بجميع اقسام منتدى الاخبار ..وعلى اعضاء ومشرفي المنتدى الالتزام به
رجل له ماضى
حقيقة يكفى نشر الخبر فقط لا داعى لوجود الصور فى مثل هذه الاحوال

وانا ارى ان القائمين بواجباتهم فى هذا الموقع والمختصين بالادارة لديهم احاطة كاملة لما يخص هذالامر

ربنا يوفق الجميع

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كيف سخر أبو الفتوح من ميثاق الشرف الإعلامي ؟
عمرو حمزاوي و أسماء محفوظ يتنافسون في انتخابات مجلس الشعب ويوقعون سويا على ميثاق الشرف الانتخابي
كلمة د/ أحمد زويل في المنتدي الاعلامي العربي - 2010
زجل من عضو الي رئيس المنتدي والمشرفين اهداء للمنتدي كافه
من ساعه توقف المنتدى يومين ,, ولايوجد ارباح للمنتدى عندي