نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لعبة خفيفة الكل لازم يشارك

يا جماعة احنا هنلعب مع بعض لعبة خفيفة بسيطة بس الكل لازم يشارك فيها
انا هسال شوية اسالة وبعد ما يوصل المشاركين في اللعبة 15 هكتب دلالات الاسئلة
ممكن يكون كتير مننا سمعت دي من قبل بس انا بكتبها للي مسمعهاش
نبدا:
تخيل انك ماشي في غابة اوصف الغابة وشعورك فيها ايه يعني مضطرب,خائف,فرحان خد وقتك وفكر.
وانت ماشي في الغابة لقيت فنجان اوصف الفنجان ده وقولي اذا كان مكسور ولا مصلح وانت ماشي هتاخده معاك.
وانت ماشي طلعلك اسد احساسك قدامه ايه ويا تري هتواجهه ولا لا.
وانت ماشي اكتر في الغابة لقيت بحيرة اوصف البحيرة دي ويا تري هتنزل فيها زلا لا.
المرحلة التانية:
انت دلوقتي في صحراء زي ما وصفت الغابة واحساسك وانت فيها اوصف الصحراء واحساسك وانت فيها.
وانت ماشي في الصحرا لقيت صندوق اوصفه ولو فتحته هتلاقي ايه.
وانت ماشي اكتر لقيت سلم اوصف السلم ده طويل,قصير ولو وقفت عليه هيشيلك فكر كويس وخد وقتك.
وانت ماشي في الصحراء لقيت حصان اوصف الحصان ده وقلي هتتعامل معاه ازاي وفكر شوية الحصان ده هيأمنلك.
وانت ماشي اكتر في الصحرا لقيت سور السور ده عالي قوي وعريض لانت شايف طوله ولا عرضه هتتعامل مع السور ده ازاي قدامك احتمالات تقعد تحته وتستني الفرج ولا تفتح فيه فتحة ولا تمشي جنبه لحاد ما تجيب اخره.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

دلوقتي انا خلصت وارجو انكم تكونوا استمتعتم.

المقال "لعبة خفيفة الكل لازم يشارك" نشر بواسطة: بتاريخ:
jace
تخيل انك ماشي في غابة اوصف الغابة وشعورك فيها ايه يعني مضطرب,خائف,فرحان
aked hb2a 5yfa
وانت ماشي في الغابة لقيت فنجان اوصف الفنجان ده وقولي اذا كان مكسور ولا مصلح وانت ماشي هتاخده معاك.
lw mksor mesh h5do tb3n lw metsal7 h5do
وانت ماشي طلعلك اسد احساسك قدامه ايه ويا تري هتواجهه ولا لا
awageh men dah lionla tb3n mesh hwgho w aked hb2a 5yfa odamo bs mesh hbynlo ene 5yfa awe y3ne

وانت ماشي اكتر في الغابة لقيت بحيرة اوصف البحيرة دي ويا تري هتنزل فيها زلا لا
elbo7era ws3a ok w tb3n y3ne mesh hnzel feha aked
انت دلوقتي في صحراء زي ما وصفت الغابة واحساسك وانت فيها اوصف الصحراء واحساسك وانت فيها.
els7ara fadya tb3n ok w e7sase feha ene hb2a 5yfa w aked hb2a 3tshana
وانت ماشي في الصحرا لقيت صندوق اوصفه ولو فتحته هتلاقي ايه
mmmmmmmmmmmmmmmmmm elsndooa fe els7ara ? woooooooooooow boos ana lw ft7to momken y3ne ala2e fe te3ban fa ana mesh hft7o a7sn
وانت ماشي اكتر لقيت سلم اوصف السلم ده طويل,قصير ولو وقفت عليه هيشيلك فكر كويس
aked tawel w aked hyshelne la ene 5afefa gedn
وانت ماشي في الصحراء لقيت حصان اوصف الحصان ده وقلي هتتعامل معاه ازاي
aono hykon abyad ok w aked ht3amel m3ah belra7a 3alshan arkbo bdl ma ana mashya keda 3ala regle
وانت ماشي اكتر في الصحرا لقيت سور السور ده عالي قوي وعريض لانت شايف طوله ولا عرضه هتتعامل مع السور ده ازاي قدامك احتمالات تقعد تحته وتستني الفرج ولا تفتح فيه فتحة ولا تمشي جنبه لحاد ما تجيب اخره.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm aft7 feh fat7a bs ezay mdam ana la shayfa tolo wala 3ardo la ana hfdal mashya l7d ama ageb a5rooooooooooooooooooooooow ya ana ya hwa b2a
bs 5alaaaaaaaaaaaaaaaaas
خارج نطاق الخدمة
بينما ذات يوم مشمس جميل تجولت داخل غابة كثيفة الأشجار ملتفة الأغصان وأصوات عديدة ممتزجة أسمعها وجمال الطبيعة يبعث في نفسي الشعور بالهدوء و المتعة و بينما أنا سائر إذ وجدت فنجان (مج) ابيض مطبوع عليه حرف (r) فابتسمت قائلاً في نفسي: ايه اللى جاب ده هنا و اشمعنا حرف الآر يعني ؟ فابتسمت في نفسي وقلت : سآخذه معي جايز الواحد يحب يشرب من أي نهر في الغابة فقد كان المج سليماً و نظيفاً بعض الشئ .. وبعد فترة من السير وجدت أمامي أسد فأحسست بالهلع لدرجة إن شعر رأسي وقف و خفت جدا و احترت اتصرف ازاي و أعمل ايه خصوصا وأنني ليس معي ما أدافع به عن نفسي .. هل أرميه بالمج اللى معايا ؟ طبعا مستحيل فققرت الصعود أعلى جذع شجرة بدون أن ألفت انتباه الأسد و جلست أنتظر إلى أن أبتعد ونزلت وواصلت المسير حتى وصلت إلى بحيرة وليس نهراً كما كنت أتوقع ولكنها كانت ممتدة أمامي لمسافة ليست بعيدة و يظهر الشاطئ الآخر أمامي و تحط فيها مجموعة من طيور البجع في مشهد غاية في الروعة والجمال .. فقررت أن أحاول النزول فيها و عبورها و التمتع بمياهها الصافية التي تظهر قاعها و بعض الأسماك الصغيرة والطحالب و لم تكن مياه البحيرة عميقة بل وصلت إلى ما فوق الركبة بقليل و ظللت أسير حتى وصلت الجانب الآخر منها و أثناء سيري غسلت ( المج) الفنجان اللى كان معي و بكدة خلصت المرحلة الأولى .
المرحلة التانية :
و انا ماشي في الصحراء حسيت بنوع من الانطلاق المكان واسع و مفتوح وليس له حدود .. بعض نباتات الحطب هنا و هناك و شجيرات صغيرة جافة الأغصان و برغم الاحساس بالانطلاق و الحرية إلا أن هناك شعور بالموات يعني تحس ان كل شئ من حولك ميت و ليس به روح و شوية كدة و تزهق و تبقا عايز تمشي .. مشيت لقيت صندوق مخفي جزء منه في الرمال .. طلعته و فتحته لقيت فيه حبل طويل و مخطاف حديد و معول و مطرقة و فأس .. يعني باختصار : صندوق عدة و أدوات تسلق .. فقلت في نفسي و مافائدة ذلك الصندوق في هذه الصحراء المترامية ؟ و لكن لا بأس سوف أحمله معي فقد يفيد .. وبعد مسيرة نصف ساعة متواصلة عثرت على سلم خشبي طويل ويتحمل .. فتعجبت كثيراً وقلت ايه اللى جاب السلم ده هنا ؟ و تركته و مشيت لأني لم أكن اقدر على حمله و السير به لمسافة .. وبعد فترة من السير وجدت حصانا جميلا يحفر برجليه في رمل الصحراء يبحث عن عشب يأكله فوقفت بعيدا عنه حتى لا يفزع مني و يجري و انتظرت حتى استأنس بي و اقتربت منه قليلا ثم أقبلت بحذر و مددت يدي على جسمه أحركها بهدوء حتى يهدأ و يستكين لي ولم اجد منه رد فعل عنيف فتاجرت أكثر و وضعت يدي على رأسه و بين عينيه و فضلت أحركها بمداعبة خفيفة وأنظر إلى عينيه بنظرات مركزة و عميقة و كأني أخبره ألا يخاف و أن يهدأ حتى أصبح الحصان معتادا على وجودي و بعدها فتحت الصندوق و قمت باستخراج الفأس و حفرت في الأرض بحثاً عن عشب يأكله و بالفعل أخرجت له بعض جذور النباتات و أكلها مسروراً .. أخذت قطعة من الحبل الطويل اللى كان في الصندوق و صنعت بها لجاماً و قمت بربط الحصان و ركبت عليه و اتمشينا و بعد شوية بصيت لقيت سور كبير عريض متعرفش تشوف له أول من آخر ففكرت طويلاً هل أعود كي آخذ السلم و أضعه على السور و أرمي الحبل بالمخطاف أعلى السور و أتسلق و أعبر للناحية الأخرى ؟؟ أم أسير بمحاذاة السور لعلي أبلغ نهايته خاصة و أن الحصان أكيد هيكون عارف الطريق و بالفعل فضلت أن أجري بالحصان بمحاذاة السور و بعد فترة صحيت من النوم لأني زهقت من كثرة المشي في الحلم دون فائدة !!!!

بس خلاص
sasa1610
تخيل انك ماشي في غابة اوصف الغابة وشعورك فيها ايه يعني
مضطرب

وانت ماشي في الغابة لقيت فنجان اوصف الفنجان ده وقولي اذا كان مكسور ولا مصلح
هيكون مكسور
وانت ماشي هتاخده معاك
لا طبعا

وانت ماشي طلعلك اسد احساسك قدامه ايه
هخاف بس هحاول افكر في حاجه تانيه

ويا تري هتواجهه ولا لا.
هقف مكاني وهرجع لورى من غير ما اديله ظاهري

وانت ماشي اكتر في الغابة لقيت بحيرة اوصف البحيرة دي
اكيد هتكون معفنه

ويا تري هتنزل فيها زلا لا.
لا طبعا مش هنزل

المرحلة التانية:
هكون فرحان دي شغلانتي ههههههههه
وانت ماشي في الصحرا لقيت صندوق اوصفه

خشب قديم والشمس مبهدلاه

ولو فتحته هتلاقي ايه.
هلاقي هدوم دايبه

وانت ماشي اكتر لقيت سلم اوصف السلم ده طويل,قصير
ممكن يكون طويل

ولو وقفت عليه هيشيلك فكر كويس وخد وقتك
اكيد هيشيلني لانه مرمي على الارض

وانت ماشي في الصحراء لقيت حصان اوصف الحصان ده
حصان ابيض وشعره طويل وهادي عشان اعرف اتعامل معاه

وقلي هتتعامل معاه ازاي وفكر شوية الحصان ده هيأمنلك.
هحسس على شعره وراسه وانا اخترت انه يكون هادي عشان اتعامل معاه بسهوله

همشي جنبه لحد ما الاقي آخره وبعدين انا معايا حصان ههههه

دلوقتي انا خلصت وارجو انكم تكونوا استمتعتم.

اكيد استمتعنا
شكرا ليك درش
أسيرة الليل
تخيل انك ماشي في غابة اوصف الغابة وشعورك فيها ايه يعني مضطرب,خائف,فرحان خد وقتك وفكر.

هبقى فرحانه بس الشعور بالفرحه ده هيكون معاه شىء من الحذر

هو فنجال كبير للشاى ولونه أبيض وعليه زخرفه باللون الدهبى وشكله حلو أوى وسليم بس عليه تراب كتير وأكيد هاخده لأن ممكن أحتاجه

وانت ماشي طلعلك اسد احساسك قدامه ايه ويا تري هتواجهه ولا لا.

أكيد هبقى خايفه بس كمان هبقى مبسوطه أنى وقفت قدام أسد من غير حاجز أكيد مش هجرى لأن ده غلط وممكن وقتها يكون للفنجال فايده لو كسرته وأواجه بيه الأسد ده لو الاسد بدأ بالهجوم لأن ممكن الأسد ميكنش جعان ويعدى من جنبى ولا كأنه شافنى

وانت ماشي اكتر في الغابة لقيت بحيرة اوصف البحيرة دي ويا تري هتنزل فيها زلا لا.

هى بحيرة واسعة والميه فيها صافية أوى وأنعكاس الضوء على الميه مخلى لونها تحفه بين اللبنى الفاتح والازرق والتركواز وقاع البحيرة باين لأن المايه صافيه والمايه دافيه وحوليها أشجار وأماكن مرتفعه وحجاره كبيره أنا هقعد الأول على شط البحيرة ومش هنزل هقعد مده وهرمى فيها طوبه هحاول الاول أعرف فيها حاجه ولا لا بس هقعد مده طويله لغاية ما اتأكد وبعد كده هنزل لأن المايه شكلها مغرى وأنا بطبعى ضعيفه قدام الميه بس برده هيكون فى حذر يعنى مش هنسى نفسى

هبقى مبسوطه برده بس مش زى الغابة يعنى أى مغامره مش طبيعيه أو مش عاديه أو مش هنمر بيها كتير الانسان لازم يكون مبسوط وسعيد الصحراء طبعا هتبقى شاسعه مترامية الاطراف فيها مرتفعات رملية كتير وكمان طول الوقت فى السما صقور ونسور بتحوم فى السما وعقرب بيحفر فى الارض وحيوانات واقفة فى جحور مستنيه النهار يعدى عشان تخرج تصطاد بالليل لان درجة الحرارة غير محتمله بس برده مش هنسى الحذر

وانت ماشي في الصحرا لقيت صندوق اوصفه ولو فتحته هتلاقي ايه.

صندوق كبير من الخشب مطعم بالدهب وقديم أوى أكيد هفتحه لأان أكيد مش هيكون جواه حاجه مخيفه يعنى ولما فتحته لقيت فيه شوية كتب قديمة أوى وزجاجه فيها ورقة فتحتها لقيت مكتوب فيها(فقدت كل شىء أحببته فى هذه الحياه فصارت حياتى مليئة باليأس والعذاب فتمنيت الموت فأبى الموت أن يرحمنى) وقرأت عناوين الكتب وأخترت منهم كام كتاب وأخدتهم معايا وأخدت الزجاجه والورقة

وانت ماشي اكتر لقيت سلم اوصف السلم ده طويل,قصير ولو وقفت عليه هيشيلك فكر كويس وخد وقتك.

هو سلم حجرى طويل تقريبا كان هنا قصر والرياح حركت الرمل وأختفى القصر تحت الرمال أو القصر دمر والرياح محت أثره بالرمال وباقى منه السلم ده السلم متين هيشيلنى وكمان انا طلعته للأخر وفى حيطه أو سقف من الحجر دليل أن استنتاجى صحيح

وانت ماشي في الصحراء لقيت حصان اوصف الحصان ده وقلي هتتعامل معاه ازاي وفكر شوية الحصان ده هيأمنلك.

هو حصان لونه أسود وليه شعر كتير على راسه وشكله رائع أكيد هقرب بشويش وبحذر برده وأكيد هيأمنلى لو أنا أتصرفت بهدوء أنا بحب الحيوانات أوى ولو الحصان بدأ بالرفض أنى أرقب همشى

همشى لما أجيب أخره
mostafa madyan
شكرا لردودكم كلها وشكرا لخارج نطاق الخدمة اللي قلنا رايه في صورة حكاية
mostafa madyan
فين الردود يا شباب
%u0646%u062F%u0649
تخيل انك ماشي في غابة اوصف الغابة وشعورك فيها ايه خايفة وانت ماشي في الغابة لقيت فنجان اوصف الفنجان ده وقولي اذا كان مكسور ولا مصلح وانت ماشي هتاخده معاك فنان صغير و سليم و لونة بنى اة هخدة وانت ماشي طلعلك اسد احساسك قدامه ايه ويا تري هتواجهه ولا لا.
هخاف و هدنى و اقفة مكانىوانت ماشي اكتر في الغابة لقيت بحيرة اوصف البحيرة دي ويا تري هتنزل فيها زلا لا.
بحيرة طويلة اوى و مش عارفة اجيب اخرها و مش هنزل فيها طبعا انت دلوقتي في صحراء زي ما وصفت الغابة واحساسك وانت فيها اوصف الصحراء واحساسك وانتوانت ماشي في الصحرا لقيت صندوق اوصفه ولو فتحته هتلاقي ايه.وانت ماشي اكتر لقيت سلم اوصف السلم ده طويل,قصير ولو وقفت عليه هيشيلك فكر كويس وخد وقتك.
هيكون طويل اوى بس مش هعرف اشيلة وهيشلنى
هيبقى صندوق خشب و مش هفتحة اخاف يكون فية تعبان و لا حاجة
فيها.وانت ماشي في الصحراء لقيت حصان اوصف الحصان ده وقلي هتتعامل معاه ازاي وفكر شوية الحصان ده هيأمنلك.حصان لونة بنى محروق و هقرب منة ببطى و احسس علية لحد م يامنلى و بعدين اخدة معايا

هرجع اجيب السلم و اطلع علية و امشى بقى

هكون عادى هتبقى صحرى زى اى صحرى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الكل يشارك براية
يلا ياشباب الكل يشارك
عبرعن شعورك بكلمه واحدة لازم الكل يشارك