نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى طلبة كلية طب قصر العيني

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كل ما تريد ان تعرفه عن سنه الامتياز

كل ما تريد ان تعرفه عن سنه الامتياز
اهلا بكم اخواني واخواتي في الكفاح غير المسلح في مرحله جديده من عمركم الوردي.........قولوا امين

احب الاول انكم تفهموا بعض الخطوط العريضه لما انتم مقبلين عليه قبل منخش في النواحي الاداريه بالتفصيل

انتم دلوقتي في مرحله الامتياز ودى يمكن تسميتها بال incubation period or transational zone بين مرحلتي الدراسه والعمل والممارسه الفعليه
في الامتياز اياك ولو للحظه ان تظن نفسك بقيت دكتور بجد او ان خيالك المريض يقسو عليك ويبعدك عن ارض الواقع وتظن انك مخول بممارسه الطب بجد .........في رأيي انك اصلا قبل فير ست الماستر واحيانا في بعض التخصصات انت مش دكتور اصلا من غير ماستر

انا بقول الكلام ده مش علشان احبطك او اتنطط علي معاليك ولكن لسببين اهم من بعض
الاول انك لازم في مسيرتك الطبيه تعرف مقامك كويس وده يخليك محدد انت فين وهتطور نفسك لايه وكمان هيسهل تواصلك مع اللي حواليك فضلا عن انك هتتجنب الاخطاء والمصايب اللي في مهنتنا وفي بلدنا غالبا مش هتتحاسب عليها في الدنيا لكن دى المصيبه لانك تتعامل مع ارواح ناس او علي الاقل حاجات تتعلق بمستقبلهم حياتهم وحسابك عند الله عسير

ثانيا بقي لما تيجي تختار شغل بلاش العيادات بلاش الحاجات اللي هتبقي مسئول مباشر فيها وهنتكلم بعدين عن الموضوع ده ان شاء الله

نيجي بقي للامتياز اهم حاجه نبتدي بيه هي اهدافك في الامتياز

الاهداف
الهدف الاهم وبلا نزاع هو طريقك بعد الامتياز وده اول خطوة فيه هو
تحديد التخصصو التخصصات عموما لا تخرج عن 3 اطارات عامه
اولها ليها علاقه بالباطنه ودى تخصصات اهم مافيها القراءة والمذاكرة وانك تشوف حالات كتير وهي تخصصات كويسه جدا لبيتوع الصحه او التامين لانها بتعتممد الي حد كبير علي نشاطك ومذاكرتك وان كان منها تخصصات فيها interventions
هتبقي واقع في الجزء ده منها لو مكنتش في الجامعه او في معهد تعليمي
التخصصات دى علي رأسها cardiologyو ICU وبقيه تخصصات الباطنه العامه
شبهها جدا تخصص الاطفال وكمان الاشعه والتخدير (ولو ان التخدير في الماستر بيعتبر تبع الجراحه لكن في الحقيقه هي باطنه (

تخصصات ليها علاقه بالجراحه ودى طبعا كل SPECIALS الجراحه اللي درستها في سته ومعاها النسا والرمد والانف واذن
ودى كلها تخصصات برة الجامعه او المستشفيات التعليميه لازم تفكر ميه مرة قبل اختيارها

الهدف تاني تحدد انت ناوى تكمل في مصر وتبقي سكه تكليف ونيابه عاديه وللا السفر برة والمعادلات
بالنسبه لمعادلات امريكا واستراليا وكندا توكل علي الله وابتدئ في الامتياز بدرى بدرىويبقي في نهايه الامتياز تمتحن الجزء الاول منها

الزمالات غير زماله الجراحه صعب تاخد فيها خطوة في الامتياز يبقي تصبر كده وخدهافي النيابه لما تبقي رسيت كده وفهمت الدنيا ماشيه ازاى

ابدأبدرى حدد لنفسك تخصصين تلاته اقضي الامتياز عليهم ويبقي هدفك تعرف الاماكن اللي ممكن تقضي نيابتك فيها والبرايفت اخبارة ايه في التخصص ده وطبعا التحضير فيه ظروفها ايه دى اهم حاجات تسأل عنها في اى تخصص

الهدف التالت الشغل وده احسن شغل واللي بيجيب فلوس فعلا هو اللي في معامل التحاليل والاشعه او في استقبال المستشفيات الخاصه
بلاش شغل المستوصفات لانك ممكن تحس انك دكتور بجد ودى تبقي بدايه النهايه بجد هتخش سكه الفلوس وهتنسي اى احلام انك تبقي طبيب كويس ويبقي تفكيرك كله علي انك Money maker
الشغل طبعا في المعامل مش هيضيفلك اى تعليم كطبيب بس اهو مصدر للفلوس بجانب التعليم في الامتياز طبعافي المكان اللي هنبقي نحدده بعدين

نيجي بقي للتعليم في الامتياز
بصراحه مش مهم خااااااالص وكل اللى هتتعلمه لو مكنش في تخصصك يبقي ملوش لازمه
بس مفيش مانع تتعلم برضوا الاساسيات العامه خصوصا في الطوارئ دى فعلا مهمه ايا كان تخصصك في المستقبل
طيب احنا اتفقنا انك لازم برضوا تتعلم حاجه للي عاوز يتعلم حاجه في التخصص اللي هيشتغله بعد كده يروح فين

بصوا بقي انت عموما ادامك طريق من تلاته

الاول المستشفيات الجامعيه ودى في القاهرة وعين شمس فر منها فرارك من الطاعون اياك تروح رسميا هناك عاوز تروح سجل نفسك رسمي في اى حته تاني مفيهاش حضور كتير وروح كزاير في اى مستشفي جامعي
خصوصا بقي تتعرف علي نواب هناك وتحضر المرور والستاف راوند وممكن عمليات كمان لو كنت من المتزحلقين وفي نفس الوقت ميقدرش يطلعك في مشاوير وديرتي وورك هيبقي اللي بيشيله اللي في المكان رسمي مش انت
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

خد بالك ان كنت في الازهر او في الاقاليم فالمستشفيات الجامعيه في الغالب لووووز مقشر هتتعلم ومش هتشيل ديرتي وهتعيش حياتك(اسأل في محا اقامتك بقي المستشفي الجامعي ظروفه ايه)

المعاهد والمستشفيات التعليميه
احسن مكان ممكن تتعلم فيه في الامتياز وانت عليك العين من حد اكبر منك يعلمك وميسيبكش تتورط في الغلط لكن الموافقات عليها صعبه ولو ناوى عليها روح من الاول الامتياز لان بعد كده انسي تجيبها
خصوصا القاهرة طبعا

الصحه
طبعا التعليم اى كلام بس هتاخد شغل السوق اللي بيجيب شغل وفلوس من الاخر كده وسيبك بقي من التعليم والقراءه وخلافه ده غير نوبتجيات الاستقبال اللي هتشيلها في الغالب وحدك بس لو كنت ناوى جراحه يبقي فرصه كويسه تمشى ايدك وتكتسب جرأه لكن المهارة تبقي في الجامعه او جراحي الصحه الكبار اللي مش هتشوفهم

بالنسبه للاجراءات بقي
سنه الامتياز 12 شهر
اتنين لكل من
الباطنه
الاطفال
النسا والولاده
الجراحه

واحد لكل من
التخدير
الطوارئ

يتبقي شهرين لتخصصين تختارهم بواقع شهر لكل تخصص
اول كل شهر او شهرين علي حسب ترتيب جدولك تروح لشئون العاملين في الجامعه بتكتب فورمه هتحفظها بعدين انك هتاخد الشهر ده في الجامعه في الحاله غالبا بتسيبلهم الورقه وهم بيجيبوا موافقه رئيس القسم والامور توماتيكي توماتيكي او هتروح تمضيها من اى استاذاو رئيس القسم ووترجعهالهم
لو رايح الصحه بتاخد ورقه من الجامعه بترشيحك ليهمم وتروح بيها لمدير المستشفي بيحولها لرئيس القسم اللي انت رايحله يمضيها وتروح شئون العاملين يمضوها وتوديها الجامعه وخلاص كده

في نهايه المده بتمضي اللوت بوك من النايب و رئيس القسم وتتختم سسواء في الصحه او الجامعه مهتفرقش

الترتيب يختلف حسب مجموعتك في الجامعه اسأل لو ترتيبك نزل عالجدول علشان تعرف ترتب نفسك
بيبقي عليك في جميع التخصصات نوبتجيات طوارئ بدلا من نوبتجيات القسم لو كنت في الصحه
في الصحه فيه نوبتجيات طوارئ مع نوبتجيات النسا يعني جهز نفسك شهرين طحن طحن طحن لو في الصحه

بالنسبه للي عاوز باطنه لازمن حتمن ولابد يبقي فيه كونتاكت ببتوع الباطنه في الجامعه ايا كانت الجامعه اللي هتتعامل معاها بقي في القصر وعين شمس خد الشهرين دول في اى مستشفي مركزي ز الحوامديه او العياط بس اسأل هناك فيه كام واحد امتياز
لو عددهم كبير يبقي فل هيبقي جدولك يوم واحد في الاسبوع والباقي ارشق في القصر او عين سمس احضر المرور والستاف راوند وممكن تظبط مع النواب وتروحلهم بالليل في المرور بتاعهم هم ومحدش هيششلك شغل الا بمزاجك لانه ملكش عليك حاجه عكش لو كنت معاه اصلا هيسحلك ديرتي ومهيبقاش فيه وقت يعلمك حتي لو هو محترم وعاوز يساعدك

الجراحه عليك وعالصحه تمد ايدك وتتجرأ وتاخد شغل السوق بس التعليم في الجامعه مش هتمد ايدك بس ممكن تقف تتفرج لو كنت بتمد ايدك ومعدى في الصحه ممكن تلقط حاجات كويسه تتطبقها في الصحه بقي

الاطفال =الباطنه بالظبط والنسا جراحه
بس في النسا حاول تحضر العياده اكتر من العمليات في الاول تشوف الفحوصات وامراض ال gynea وبعدين بقي ال obst

التخديراهلا بيك يا معلم اروش شهر ببساطه دكتور التخدير عارف انك مش هتاخد تخدير وهو مش طالبه يشوفك اصلا وانت متلزموش حيث الديرتي في شغاله قليل ونايب الجراحه بيلهث ورا وعنده استعداد(اسف في اللفظ) يبوس الارض اللي بيمشي عليها علشان ميقرفوش فمش من الاخر مش محتاجك
لكن لو وريته انك مهتم بالتخدير ولقاك لازقله هيظبطك ولو مشافش وشك متقلقش هيمضيلك برضه(عالم دماغها عاليه من الاخر)

منقول

المقال "كل ما تريد ان تعرفه عن سنه الامتياز" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا في طب الزقازيق الفرقة السادسة و عايزة اعرف هل ينفع اني اخد الامتياز بتاعي خارج مصر في السعودية مثلا لو هسافر ولا لازم استنى لحد ما اخلص امتيازي الاول ؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو سمحت انا امتيازى اجبارى 8 شهور فهل ده من حق العميد اساسا انو يجبرنا ولا فى قانون موحد لكل طلبة الامتياز على مستوى الجمهوريه ولو من حقه اى الظروف القسوى اللى ممكن اتلكك بيها واطلب نقل ويوافقو وانا عايزه اتخصص icu اى اللى ممكن اعملو عشان استفاد من امتيازى فالتخصص ده وشكرا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
البنج والتخدير كل ما تريد ان تعرفه
كل ما تريد أن تعرفه عن صيدلة الأسكندريه
كل ما تريد أن تعرفه عن الفوركس
كل ما تريد أن تعرفه عن حمدين صباحى