نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اكتر ايه وقفت ادمها او اثرت فيك

بسم الله الرحمن الرحيم
عايزين يا جماعه نشوف اكتر ( أية قرأنية ) وقفت امامها وانت بتقرا او (أية قرأنية ) اثرت فيك
جدا او ( أية قرأنية ) دائما تتذكرها ياريت كل واحد حس ان ( أية من القرأن ) مست قلبه يقلنا عليها طبعا القران كله جميل بس
اكيد فى ايه وقفت قدامها اثرت فيك وانفعنا بيها .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

جزاكم الله خيرا

المقال "اكتر ايه وقفت ادمها او اثرت فيك" نشر بواسطة: بتاريخ:
الراحل الوحيد
بجد اكتر ايه وقفت قدمها
1-لما قلولى انسى ساسو مش معقول توصلها قلت لنفسى(ايـــــــــه؟ هعمل ايه)
ولاقيت الدنياا كلها وقعت فوق دماغى انا بشتغل ليه؟ وبعمل كل ده ليه مش عشان اوصلها ؟
لايت فيها الهدف الوحيد الى انا بحاول اوصله مينفعش اسيبها حتى لو هى مش داريه
يهمنى اعرف رايك ايـــــــــــــه؟
بسكوتة بالشيكولاتة
بجد اكتر ايه وقفت قدمها
1-لما قلولى انسى ساسو مش معقول توصلها قلت لنفسى(ايـــــــــه؟ هعمل ايه)
ولاقيت الدنياا كلها وقعت فوق دماغى انا بشتغل ليه؟ وبعمل كل ده ليه مش عشان اوصلها ؟
لايت فيها الهدف الوحيد الى انا بحاول اوصله مينفعش اسيبها حتى لو هى مش داريه
يهمنى اعرف رايك ايـــــــــــــه؟

الراحل الوحيد احنا هنا في القسم الاسلامي

ومضمون الموضوع كل واحد يكتب ( ايه قرأنية ) اثرت فيه او وقف ادمها او غيرت فيه شيء

او كان ليها تأثير في حياته بأي شكل من الاشكل وواضح ان مضمون الموضوع موصلكش

فياريت تقرا الموضع من جديد وتعدل الرد بتاعك

ميرسي كتير لوجودك
tata
شكرا اوى على الفكرة الجميلة دى

واكيد كلام الله كله ( القران الكريم ) كله بياثر علينا

اكتر ايه بحبه وبتاثر هى ايه الكرسى

وبحب جدااااااااااااا سورة يوسف
الراحل الوحيد
انا لخبط الدنيا شويه عارف بس على العموم انا اذكر ان فى ايه اثرت كتيــــــر فى احد الصحابه
بل حولته انسان تانى خالص ايه بجد لو كل واحد فينا اتأمل فيها ! يا ريت
اعوز بالله من الشيطان الرجيم
**الم يان للذين امنو ان تخشع قلوبهم لذكر الله وما نزل من الحق**يا رب ماليش غيرك
ابات واصحا فخير متحوجنيش لغيرك
يا رب انت اعلم بالى فقلبى (اهدينى)
بسكوتة بالشيكولاتة
ميرسي لمشاركتكم

انا بالنسبة لي اكتر ايه اثرت فيه

بسم الله الرحم الرحيم

(انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له فيكون )

( وما انزلنا من داء الا انزلنا معه الدواء )

(ادعوني استجب لكم )

دول اكتر تلات ايات كانو بالنسبة لي طوق نجاه في لحظة يأس والحمد لله قدرت
انقل التفاءل والقوة لشخص غالي عندي جدا بسبب الايات دي
smart_system
ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧﯪ ﯫ ﯬ ﯭ

هى دى أكتر أية بقف أدامها

تسلمى يابسكوتة عل الموضوع الجميل
بسكوتة بالشيكولاتة
ﭧ ﭨ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭽ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ الحديد: ١٦

هى دى أكتر أية بقف أدامها

تسلمى يابسكوتة عل الموضوع الجميل

ميرسي سنارت علي مشاركتك بس ياريت توضح الاية اللي انت كاتبها لانها مش باينة
smart_system
الأية هى

ألم يأن للذين أمنو أن تخشع قلوبهم لذكر الله ومت نزل من الحق ولا يكونو كالذين أوتو الكتاب من قبل فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون

سورة الحديد الأية رقم 16
نوووووووجا
أكثر أيه أثرت فيا
قوله تعالى(كلا منكم واردها) صدق الله العظيم
بسكوتة بالشيكولاتة
أكثر أيه أثرت فيا
قوله تعالى(كلا منكم واردها) صدق الله العظيم

ميرسي نوجا علي مرورك

وفعلا الايه دي وفقت انا كمان قدمها كتير
خالد 125
اولآ شكرآ جدآ يا اخت بسكوته علي الموضوع الجميل ده وطبعآ قرأن ربنا كله جميل بس يا ريت الناس تعمل بالقرأن لأن رسول الله سيدنا محمد بسبب إيه من ايات القرأن نزلت عليه جعلته لا يتذوق طعام لمدة ثلاث ايام من خوفه علي الأمه الأسلاميه وهي بسم الله الرحمن الرحيم _ان لدينا انكالآ وجحيما وطعام ذا غصا وعذابآ اليما_صدق الله العظيم_وانا واحد من الناس عندما استمع إلي اي ايه في القرأن اقعد اتدبر فيها لأن هناك إيه من القرأن قال رسول الله عنها ويلآ لمن قرئها ولم يتدبر فيها وهذه الأيه في سورة ال عمران_بسم الله الرحمن الرحيم _ان في خلق السموات والأرض واختلاف الليل والنهار لأيات لأولي الألباب الذين يذكرون الله قيامآ وقعودآ وعلي جنوبهم ويتفكرون في خلق السموات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلآ سبحانك فقنا عذاب النار_صدق الله العظيم_والله يا اخت بسكوته انا اسمع بعض ايات في القرأن بتجعل جسمي وشعري يقشعر ويهتز بدني خوفآ من الله فهذا الكتاب قرأن عربي لقومآ يعلمون من قال به صدق ومن حكم به عدل ومن استنصر به نصر ومن دعا به وإليه اجب وهوا حبل الله المتين الخالد ابد الظهر إلي ان يرث الله الأرض ومن عليها وقال رسول الله اقرئو القرأن فأنه في نبأ ما قبلكم وحكم ما بينكم وخبر ما بعدكم_ومن اراد الدنيا فعليه بالقرأن ومن اراد الأخرة فعليه بالقرأن ومن ارادهما معن فعليه بالقرأن_وانا احب ان اقول لكي يا أختي الكريمه بأن هذا الأمه لو تصرفت وعملت بكتاب الله لكان الحال غير الحال لأن بعض الناس لا تعمل بكتاب الله وقال الحق سبحانه وتعالي ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت ايدي الناس_واخيرآ بجد يا بسكوته موضوعك جميل وبارك الله فيكي وانا عن نفسي من محبي الأستماع إلي كتاب الله من فضيلة القارئ محمد صديق المنشاوي لأن هذا الرجل رحمه الله عليه كان يقرء القرأن في خشوع وانا اسمعه احس بأن هذا الرجل كان يبكي في تلاوته للقرأن _وشكرآ اخت بسكوته
بسكوتة بالشيكولاتة
اولآ شكرآ جدآ يا اخت بسكوته علي الموضوع الجميل ده وطبعآ قرأن ربنا كله جميل بس يا ريت الناس تعمل بالقرأن لأن رسول الله سيدنا محمد بسبب إيه من ايات القرأن نزلت عليه جعلته لا يتذوق طعام لمدة ثلاث ايام من خوفه علي الأمه الأسلاميه وهي بسم الله الرحمن الرحيم _ان لدينا انكالآ وجحيما وطعام ذا غصا وعذابآ اليما_صدق الله العظيم_وانا واحد من الناس عندما استمع إلي اي ايه في القرأن اقعد اتدبر فيها لأن هناك إيه من القرأن قال رسول الله عنها ويلآ لمن قرئها ولم يتدبر فيها وهذه الأيه في سورة ال عمران_بسم الله الرحمن الرحيم _ان في خلق السموات والأرض واختلاف الليل والنهار لأيات لأولي الألباب الذين يذكرون الله قيامآ وقعودآ وعلي جنوبهم ويتفكرون في خلق السموات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلآ سبحانك فقنا عذاب النار_صدق الله العظيم_والله يا اخت بسكوته انا اسمع بعض ايات في القرأن بتجعل جسمي وشعري يقشعر ويهتز بدني خوفآ من الله فهذا الكتاب قرأن عربي لقومآ يعلمون من قال به صدق ومن حكم به عدل ومن استنصر به نصر ومن دعا به وإليه اجب وهوا حبل الله المتين الخالد ابد الظهر إلي ان يرث الله الأرض ومن عليها وقال رسول الله اقرئو القرأن فأنه في نبأ ما قبلكم وحكم ما بينكم وخبر ما بعدكم_ومن اراد الدنيا فعليه بالقرأن ومن اراد الأخرة فعليه بالقرأن ومن ارادهما معن فعليه بالقرأن_وانا احب ان اقول لكي يا أختي الكريمه بأن هذا الأمه لو تصرفت وعملت بكتاب الله لكان الحال غير الحال لأن بعض الناس لا تعمل بكتاب الله وقال الحق سبحانه وتعالي ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت ايدي الناس_واخيرآ بجد يا بسكوته موضوعك جميل وبارك الله فيكي وانا عن نفسي من محبي الأستماع إلي كتاب الله من فضيلة القارئ محمد صديق المنشاوي لأن هذا الرجل رحمه الله عليه كان يقرء القرأن في خشوع وانا اسمعه احس بأن هذا الرجل كان يبكي في تلاوته للقرأن _وشكرآ اخت بسكوته

اولا احب اشكرك علي كمية المعلومات والايات الي انت كتبتها هنا وبجد كلها ايات جميلة جدا ولو تدبرنا فيها لاختلف امور كتيرة في حياتنا

والحمد لله بحاول علي قدر المستطاع اني اتدبر كل امور ديني واستوعب كلمات القران الكريم

ويارب يقوينا جميعا ويبعد عنا لمزات الشياطين
محمد_محمود
اختي بسكوته
ما اجمله من اقتراح
انها حقا فكره جميله جدا
اكيد القران الكريم كله مؤثر ولكن هناك ايه عندما فهمت معناها حقا بكيت
شعرت انني عبد مسيئ الى رب كريم رحيم
(فتلقى ادم من ربه كلمت فتاب عليه انه هو التواب الرحيم)
لم اكن افهم من المتلقي ومن الملقي
سبحان الله فلقد اغضب ادم ربه الرحمن الرحيم بان اكل من الشجرة التي حرمها الله عليه
ولكن رحمة الله وسعت كل شيئ
فتلقى ادم من الله الدعاء الذي يستغفر به ربه
ليغفر الله له
سبحان الله هو القهار ولكن رحيم بعباده

والكثير والكثير من الايات
batman
[COLOR="Red"][/COLORبسم الله الرحمن الرحيم

لو انزلنا هذا القراءن على جبل
صدق الله العظيم ]
batman
بسم الله الرحمن الرحيم

لو انزلنا هذا القران على جبل

صدق الله العظيم[
بسكوتة بالشيكولاتة
محمد ..... بتمان

منورين الموضوع بوجودكو وبجد ميرسي كتير للايات اللي كتبتوها

كل ايه حد فيكو بيكتبها انا كمان بقف ادمها وبتمعن فيها

فجزاكم الله جميعا خيرا
محمد_محمود
شكرا ع ردك اختي العزيزه
{قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ **
‏[‏هود‏:‏ 43‏]‏
سبحان الله
اريد ان اتوقف عند الايات
{وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ **
اي ان نوح عليه السلام شاهد ابنه وهو يغرق وكان الموج هو الفاصل بينهما
سبحان الله
محمد_محمود
قال ربنا تبارك وتعالى (( فلا أقسم بمواقع النجوم * وإنه لقسم لو تعلمون عظيم )) .
يظهر هنا السؤال : لماذا أقسم الله بمواقع النجوم ولم يقسم بالنجوم ذاتها ؟ ولتوضيح ذلك نذكر ما يلي:
الشمس وهي أقرب النجوم إلى كوكب الأرض يحتاج ضوءها إلى أن يصل إلينا ثمان دقائق وثلث الدقيقة ، حيث المسافة الفاصلة بين الشمس والأرض حوالي 150 مليون كم ، فنحن عندما ننظر إلى الشمس نرى مكان مرت به الشمس قبل ثمان دقائق وثلث الدقيقة .

يقول العلماء أن أقرب نجم إلينا بعد الشمس يبعد عنا 4.3 سنة ضوئية ، وتقدر السنة الضوئية بحوالي 9.5 مليون مليون كم ، فإذا انبثق منه الضوء فإنه يصلنا بعد خمسين شهرا ، يكون النجم تحرك خلالها إلى أماكن أخرى شاسعة البعد .

وأثبت العلم أن بعض النجوم التي تتراءى لنا مواقعها في صفحة السماء في ظلمة الليل قد انفجرت منذ آلاف السنين ولا وجود لها .

وهذا من رحمة الله بنا لأن الإنسان لو نظر إلى النجم مباشرة لفقد بصره ، فتبارك الله أحسن الخالقين .
منقول د/زغلول النجار
سبحان الله
بسكوتة بالشيكولاتة
بجد انا بشكرك جدا علي المعلومات القيمة دي وحنتظر منك معلومات جديدة

جزالك الله كل خير
strangerofthenight
بصراحه الموضوع جميل جدا ....

لكن اعزرينى لانى مقدرش اكزب قلبى وازكرلك ايه واحده ... بس من القراءن الكريم ..

لكن اختى فى الله ... القراءن كاملا له عظات وعبر لمن اراد ان يتعظ .... وكما قال ... خالد ...جزاه الله خير ..

من اراد الدنيا فعليه بالقراءان ومن اراد الاخرة فعليه بالقراءان ومن اادهما معا فعليه بالقراءان ....

لكن بجد سورة غافر من السور الى بسمعها بجد وانا بزرف بالدموع ما فيها من رحمه من الله عز وجل واظهار ملكه وملكوته فى الارض والسماء ... لما فيها من قدرة الله الرحيم الله الغفور ... وفيها يوم الحساب وما فيها من رحمه ومن عزاب ..

يقول الله تعالى ... بسم الله لرحمن الرحيم ...(( لخلق السماوات والارض اكبر من خلق الناس ولكن اكثر الناس لا يعلمون ))))

صدق الله العظيم ....
بسكوتة بالشيكولاتة
بصراحه الموضوع جميل جدا ....

لكن اعزرينى لانى مقدرش اكزب قلبى وازكرلك ايه واحده ... بس من القراءن الكريم ..

لكن اختى فى الله ... القراءن كاملا له عظات وعبر لمن اراد ان يتعظ .... وكما قال ... خالد ...جزاه الله خير ..

من اراد الدنيا فعليه بالقراءان ومن اراد الاخرة فعليه بالقراءان ومن اادهما معا فعليه بالقراءان ....

لكن بجد سورة غافر من السور الى بسمعها بجد وانا بزرف بالدموع ما فيها من رحمه من الله عز وجل واظهار ملكه وملكوته فى الارض والسماء ... لما فيها من قدرة الله الرحيم الله الغفور ... وفيها يوم الحساب وما فيها من رحمه ومن عزاب ..

يقول الله تعالى ... بسم الله لرحمن الرحيم ...(( لخلق السماوات والارض اكبر من خلق الناس ولكن اكثر الناس لا يعلمون ))))

صدق الله العظيم ....

اولا بشكرك علي وجودك وكلامك وطبعا كلام الله كله جميل

بس انا قصدت شيء من الموضوع لاني وانا بقرأ في كتاب الله احيانا بقف ادام اية وافضل اتمعن في معناها

فحبيت اطرح الفكرة علي الجميع وطبعا لا شك ان كلام االله عز وجل كله جميل وكله معاني

وبشكرك اكتر علي الاية وعلي وعلي سورة غافر لاني بجد بشوف انتو بتتوقفو عند اي ايات

و اقراها مرة تانية واتمعن فيها

فجزاكم الله خيرا علي تلك الايات
strangerofthenight
عموما جزاكى الله كل خير ..

وبصراحه منتدانا فيه ناس كتير على درايه كامله بدينهم وياريت الباقى من المسلمين اخوانا ينظروا ولو دقيقه واحده لان فات ناس كتير من عمرهم محشوس بالحظه الى هتيجى عليهم وهما ندمانين ...

اللهم اجعل القراءان الكريم رربيع قلوبنا ونور ابصارنا وزوال همومنا وغمومنا \\\\\\\\\\\

وشفع فينا حبيببك محمد عليه افضل الصلاه والسلام ...

وجزاكى الله وجزا كل المسلمين خير العمل وخير الثواب ...
محمد_محمود
(وجاءت سكرة الموت بالحق ذلك ما كنت منه تحيد )
يارب عفوك ورضاك والجنه
kaki
الاية دى ليها موقف معايا انى لما سمعتها مكنتش اعرف انها فى القرآن
وكنت حزينة على حاجة وسمعتها بالصدفة
بسم الله الرحمن الرحيم
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شرلكم والله يعلم وانتم تعلمون
صدق الله العظيم من يومها حفظتها فى قلبى ومش بندم او احزن على شيىء يحصلى
شكرا على الموضوع الجميل
بسكوتة بالشيكولاتة
شكرا ليكم جميعا وشكرا ليكي كاكي

وان شاء الرحمن متحزنيش ابدا علي حاجة في حياتك
همسات مسموعه
قال تعالى : {{ يوم نقول لجهنم هل امتلأت .... و تقول هل من مزيد ****

{ وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ **

طبعا القرأن كله جميل وبيأثر فينا

بس دول اكتر ايتين اثروا فيا كتير

ميرسي يابسكوته علي التوبيك الرااااائع
بسكوتة بالشيكولاتة
ميرسي همسات لوجودك ومشاركتك الجميلة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
رسائل ومسجات وقفة عرفات 2013 م - رسايل تهنئة وقفة عرفة 1434 هـ
اي العبارات اثرت فيكـ ؟؟؟؟