نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى الحب والرومانسية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بنات على الهوا لحل مشاكلنا سوا

بسم الله الرحمن الرحيم

بقول يااحلى بنات

يا صاحبات الجمال العفيفات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اللاتى لم يتزوجن الانسات

واللاتى تزوجن اى المدامات

الى صاحبات القلوب الوفيه المتلالات

المخلصات الوفيات

من الاخر كده

اليكن انتن يا كل البنات

اولا ازيكم يا احلى بنات

انا جيبالكم موضوع جديد وحلو عشانا احنا البنات

ممنوع دخول الشباب

هما ليهم موضوعاتهم واحنا لينا موضوعنا

حنتكلم فيه مع بعضنا

وعن نفسنا ومشاكلنا احنا كبنات مهما صغرت او كبرت

هااااااااا اتفقنا حتسالوانى مشاكل زى ايه

مثلا العنوسه وتاخر سن الجواز

هوس الموضه والمكياج

مشكله المطبخ للبنات

هاااااااااااااااااااا

فهمتونى يالا بينا

نقول راينا عشان نبتدى بسرعه

يارب تكون الفكره والموضوع عجبوكم

وبتدى بمشكله المكياج وهوس الموضه والمكياج عندنا احنا كبنات ايه رايكم فيه وبصراحه

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اا

مستنياكم

المقال "بنات على الهوا لحل مشاكلنا سوا" نشر بواسطة: بتاريخ:
ضوء القمر
ليه بس محنا كويسن!! هو ينفع نشارك فى مشاكلكو ومتقوليش ليهم مواضيعهم ولينا مواضيعنا ههههههههههههه

حبيت اطل وخلاص ________________ متخافيش هبقى اطل واحاول احل معاكو ,, سلام بقى

helal

ع

الاصل دور
ياسمين جيسى
اهلا بيك ونورتنى يا هلال وطبعا شىء يشرفنى وجودك ومشاركتك وانا ما اقصدش ازعل حد والله
tata
موضوع جامد وشكرا اوى على الموضوع الجميل ده

ومتزعليش يا ضوء القمر
العاشق الرومانسى
ليه كده ما احنا ولاد وبنات مع بعض واحنا هنحاول نحل معاكم مشاكلكم
وبجد نايس توبيك
ياسمين جيسى
اهلا بيك تاتاومنوره الموضوع بس ايه رايك فى فى المشكله ياريت تقولى رايك فى موضوع المكياج والموضه منتظراكى .واهلا بيك معايا عاشق نورتنى ونحب نسمع رايك فى مشكله المكياج والموضه هااااااااااااااااااااا اتفضل منتظرين رايك .
lovey
بصى يا ستى البنات فعلا مهووسين بالميك اب وبصراحه بقينا بنشوف حاجات اخر جنان يعنى مثلا اتفرجى ع البنات وهما نازلين الصبح هتشكى هما رايحين الجامعه ولا مكان تانى وعموما ربنا يهدينا كلنا
ياسمين جيسى
نورتينى لفلى وهو فعلا المناظر اصبحت غريبه اوى وبصراحه بنشوف مناظر اغرب وده كان سبب اثارتى للموضوع عايزين ننبه البنات مش اكتر للموضوع . يعنى انتى ضد المكياج وهوس الموضه صح والا ايه نورتينى يا قمر والله
العاشق الرومانسى
بصراحه انا مبحبش البنت اللى بتحط ميك اب وحبيبتى كانت بتحط احمر شفايف خليتها تبطله انا مش عارف هى شكلها والله اجمل من غير الميك اب بالاضافه انه بيبوظ البشره معلش اذا كنت اتشديت شويه بس انا خدت اسبوع مكلمش حبيبتى علشان موضوع الميك اب بس الحمد لله رجعنا تانى خلاص
العاشق الرومانسى
بس الموضه دى دماااااغ خاالص فى موضه مهووسه خاالص وفى موضه بتخلى البنت شيك وقموره
kaki
شكرا ياقمر على الموضوع الجميل ده
وفعلا الموضة دلوقت مقرفة جدا والملابس كلها ضيقة قوى وعشان الاقى ملابس كويسة تطلع عينى
ده غير ان شكلها غريب
يعنى ممكن استخدمها فى تنضيف المطبخ
lovey
ميرسى يا جيسى
بس على فكره انا مش ضد الميك اب بس انا ضد انه يبقى اوفر او فى الجامعه يعنى ممكن يبقى فى فرح او مناسبه
وعلى فكره انا بحييالعاشق الرومانسىعلى كلامه ويا ريت كل الشباب يفكروا زيه
تسلم ايدك يا جيسى
ياسمين جيسى
اولا شكرا ليك ياعاشق على رايك ووجهه نظركودى اكيد لها احترامها وربنا يوفقك ونورتنى .واهلا باحلى بنوته كاكى الجميله نورتينى ياقمر والله ورايك جميل اوى وتسلمى يا قمر وخليكى ديما هنا معانا مشاركانى ومنورانى .واهلا بيكى لفلى الجميله والله كل ارائكم جميله اوى وانا مبسوطه بمروركم الجميل واما عن رائى انا فانا رائى ان الموضه شىء لذيذ وحلو بس يعنى ايه الموضه الموضه بمعنى انى البس اللى يليق عليا ويكون مناسب ليا لدينى ولاخلاقى ولعادتنا وتقاليدنا ومجتمعنا مش التقليد الاعمى من الغرب وخلاص بدون تفكير وبالتالى يكون غير مناسب لينا وده رائى واسفه لو كنت زعلت حد .اما بالنسبه للمكياج افانا مش بحب احطه طبعا غير فى البيت وده لسببين مهمكينه اولا لانه حرام وفتنه للبنت وثانيا لانه كمان يعنى عيب من وجهه نظرى انا بس لكن احب احطه فى بيتى مع نفسى وابدع بقى ههههه يعنى.وبصراحه حنا كبنات مظلوم عدد كبير منا فى الموضه وتقاليعها لان المحلات بتفرض علينا ازواقها بس معلش برضه يا بنات حنتعب شويه فى اللف لكن حنلاقى المناسب ولو غلبنا وملقيناش نختار احلى واشيك اقمشه وننزل على احلى واشيك اتيليه ونفصل احلى وارق موديلات يعنى المناسبه لينا وده رائى واسفه على التطويل واسفه اذا كان رائى زعل حد ياريت ديما تنورونى وديما تشاركونى .
ياسمين جيسى
طب يا احلى بنات فى مشكله تانيه حبه اناقشها معاكم ايه رايكم فى مشكله العنوسه وتاخر سن الجواز ياترى مين السبب فيه وياترى الحل ايه من وجهه نظركم هل تقبلوا بان البنت تقبل تكون زوجه تانيه خوفا من العنوسه والا ايه رايكم ياريت تجاوبونى منتظراكم .
lovey
بالنسبه لموضوع العنوسه يا جيسى هو معقد جدا بس انا شايفه ان البنات والولاد مع بعض هما السبب وكمان الظروف الاقتصاديه ده غير تشدد الاهل وطلباتهم واللى معظمهم مش بيراعى ظروف الشباب وكمان معظم البنات لما بتشتغل وتنجح وتثبت نفسها مش بتفكر ف الجواز اصلا اما مساله الزوجه التانيه كحل فانا بجد مش قادره احدد ينفع ولا مش ينفع
ياسمين جيسى
متشكره على مرورك لفلى وعلى رايك بس احنا عايزين حل لمشكلتنا لانها كبيره ومهمه اوى نورتينى يا قمر
kaki
هى العنوسة دى مشكلة بس انا شايفة ان السبب فيها الشباب
اولا واخيرا
ياسمين جيسى
اهلا بيكى ياكاكى يا قمر نورتى الموضوع بس ازاى الشباب هما السبب فى موضوع العنوسه وازاى نقدر نوصل لحل للموضوع ده وهل انتى موافقه على الزوجه التانيه كحل لموضوع العنوسه

هااااااااااااااااااااااااااااااااا منتظره ردودكم
ياسمين جيسى
هااااااااااااااااااااااااااااااااااا يابنات رحتوا فين عايزه ارائكم عشان نوصل لحل لمشكلتنا
kaki
اهلا بيكى ياكاكى يا قمر نورتى الموضوع بس ازاى الشباب هما السبب فى موضوع العنوسه وازاى نقدر نوصل لحل للموضوع ده وهل انتى موافقه على الزوجه التانيه كحل لموضوع العنوسه

هااااااااااااااااااااااااااااااااا منتظره ردودكم
شكرا ياجميل
شوفى ياستى الشباب هم السبب لانهم بيختاروا فى الزواج بنات سنهم صغير اطفال يعنى ويسيبوا البنات اللى فى سن الزواج
والسبب ان الشاب معندوش ثقة فى البنت اللى وصلت سن النضج ويقول اختار اللى سنها صغير اربيها على ايدى واعودها على طبعى وبعد فترة من الزواج تبتدى المشاكل لان نظرة البنت بتتغير لانها كبرت وفيه حالات طلاق كتير بسبب الموضوع ده
واللى يخلى الشاب معندوش ثقة فى البنات تجاربه السابقة من ناحية وانفتاح البنات على المجتمع ده بيخلى الشباب يخاف مع ان ده بيعمل مشكلة كبيرة وهى العنوسة وحاجات تانية
وفيه حاجة كمان البنات بقت تفضل عدم الزواج لتدنى اخلاق الشباب مش كلهم طبعا ولعدم الثقة
فالبنت دلوقت بتفضل العمل والخروج عن طبيعتها وهو تكوين اسرة
مين السبب بقى فى كل ده
طبعا فيه الظروف الاقتصادية والاهل بس انا شايفة ان الشباب هم السبب
kaki
من وجهة نظرى لاء مش موافقة على فكرة الزوجة التانية
انا الاولى والاخيرة
ده لو فكرت فى الزواج
ياسمين جيسى
اهلا بيكى يا احلى بنوته والله بتسعدينى بردودك ومشاركاتك الجميله يا قمر المنتدى انتى واكيد طبعا وجهه نظر سلبمه وراى صائب ميه فى الميه واحنا طبعا مش بنعمم الراى على كل الشباب ولكن بعضهم بصراحه الشباب طبعا غلطان فى تفكيره ده مليون فى الميه والا ايه رايكم يا بنات .

وانا كمان معاكى يا كاكى انى لازم اكون انا الزوجه الاولى والاخيره وربنا يكرمنا ويفرح قلوب كل البنات يارب.

بس اكيد فى اسباب تانيه طبعا وعايزين نقولها كلها ونوجد لها مع بعض حل يا احلى بنات
batman
كل ما فى الامر

ظروف الشباب

ثانيا\اهل البنت مزودنها شويه مثل

المواهل\طبيعة العمل العريس\وانا كنت واحد منهم
ياسمين جيسى
اولا نورتنا واهلا بيك فى موضوعى وثانيا لالالا البنات مظلومين بلاش تعمم وياريت تقول وتوضح رايك بالتفصيل وايه اللى حصلك بالظبط
kaki
كل ما فى الامر

ظروف الشباب

ثانيا\اهل البنت مزودنها شويه مثل

المواهل\طبيعة العمل العريس\وانا كنت واحد منهم
ظروف الشباب دى مش حجة قوية لان الواحد بيشوف نماذج غريبة بس طبعا مش هنعمم بس انتوا يارجاله بخلاء جدا
اما بقى المؤهل انا شايفه انه ضرورى لان الفارق فى المستوى الثقافى والفكرى بين الزوجين مهم
صحيح فيه ناس كتير مختلفين وسعداء بس نسبة قليلة وانتوا يارجاله فيكوا حتة العلو مش بتحبو الست احسن منكم او ثقافتها اعلى
ميسره
طب يا احلى بنات فى مشكله تانيه حبه اناقشها معاكم ايه رايكم فى مشكله العنوسه وتاخر سن الجواز ياترى مين السبب فيه وياترى الحل ايه من وجهه نظركم هل تقبلوا بان البنت تقبل تكون زوجه تانيه خوفا من العنوسه والا ايه رايكم ياريت تجاوبونى منتظراكم .

مساء الخير

اسمحولي اشارك معاكم وارد على الموضوع دا

العنوسه ظاهره خطيره جدا بتهدد المجتمع بسبب كثرها واسبابها بترجع لطبيعه البلد والعادات والتقاليد وثقافه البلد دي

انا عندي عده اسباب في رأي

اولا فيه اسباب بتفرظها البنت واسرتها

ممكن يكون المغالاه في المهر مثلا

وكمان إصرار الاهل على امتلاك العريس شقه قبل الارتباط وبالطبع دلوقتي الشقق بقت غاليه جدااااااااااااا واسعارها فوق الخيال والشاب معندوش امكانيه طبعا

فيه بنات بتتشرط ان مرتبه مثلا يبقى كبير وهي مش مقدره انه في وظيفه حكوميه مثلا

فيه بنات عندهم شروط تخلي اي حد يهرب منهم بسبب التفاخر اللي هما عيزينه والمتعه اللي هما عيزينها مش مقدرين ان كل انسان على قده كل واحد وإمكانياته

دي اسباب من البنت

حتى الشباب بيحطه اسباب في نظري تافهه ولا ليها اساس اصلا

مثلا يقولك ايه

انها لازم تكون على قدر كبير من الجمال والا بلش مش عايز

تاني حاجه الحسب والنسب يعني كثير من الشباب يتجهون للإرتباط من بنت فلان أو قريبة فلان وذلك للتباهي أنه على نسب بفلان الفلاني

والحل في إيدينا هو العمل بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه

دا رأي وشكرا يا ياسمين يا قمر
ياسمين جيسى
اهلا بقمر المنتدى الجميله نورتى الموضوع والله يا ميسره بس انتى ما جاوبتيش هل ترضى او توافقى على اختيار الزوجه التانيه من انسان ارمل او مطلق او متزوج كحل وللهرب من لفظ العنوسه منتظره ردك يا قمر
kaki
انا معاكى ياميسرة فى الكلام ده بيحصل
ده غير شوط والدة العريس ووالدة العروسة
ومن ضمن الحاجات اللى بضايقنى وتحرق دمى ان العروسة لازم تدخل بيت الزوجية وفيه 7 مراتب ليه مش عارفه
ميسره
انا معاكى ياميسرة فى الكلام ده بيحصل
ده غير شوط والدة العريس ووالدة العروسة
ومن ضمن الحاجات اللى بضايقنى وتحرق دمى ان العروسة لازم تدخل بيت الزوجية وفيه 7 مراتب ليه مش عارفه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

تصدقي انا اول مره اسمع الكلام دا وبجد ضحكتيني

تسلمي يا قمر
ميسره
اهلا بقمر المنتدى الجميله نورتى الموضوع والله يا ميسره بس انتى ما جاوبتيش هل ترضى او توافقى على اختيار الزوجه التانيه من انسان ارمل او مطلق او متزوج كحل وللهرب من لفظ العنوسه منتظره ردك يا قمر
اهلا بيكي انتي يا قمر

بصراحه انا مبحبش اهرب من حاجه انا بواجهه يا باسمين

استحاله اهرب من اللي بيقول عليا عانس انا حواجهه وفي الاخر انا حره

على العموم انا اقبل اكون الزوجه التانيه لو فيه اسباب مقنعه يا قمر غير العنوسه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ألعاب بنات جديدة : ألعاب تلبيس بنات وألعاب بنات أونلاين جديدة لعام 2014
ليه بنات الريف اجمل من بنات القاهرة والمدن? - انخفاض مستوى الجمال في مصر
48 ساعة: "النوبيون يؤكدون: لم ندول مشاكلنا.. وقرارات المسئولين لا تنفذ.. والمحافظ يرد: ده كلام يزعلن