نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى الغرائب و العجائب حول العالم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

في ظاهرة غريبة ظهور 3 شموس في سماي الصين

في ظاهرة غريبة حار الكثير من العلماء في تفسيرها، ظهرت يوم 27 يوليو الماضي 3 شموس في كبد السماء مدينة "سيتشوان" الواقعة جنوب غربي الصين،واختفت بعد 10 دقائق.وقال أحد شهود العيان ويدعى "لو شان" والتقط صوراً لهذه الظاهرة الغريبة، إن معظم المشاهدين ظنوا أنه "جسم غريب"، إلا انه يعتقد أنها ظاهرة الانكسار الشمسي؛ وبعد بحثه عن البيانات وتباين الصور الأرشيفية مع الصور التي التقطها في ذلك اليوم، لم يجد المثال العلمي للظاهرة.
من جهته، أوضح الدكتور "وانج سيتشاو" - باحث المرصد في الأكاديمية الصينية للعلوم - أن هذه الظاهرة قد تكون "الشمس الخيالية" التي تعود إلى الظاهرة البصرية التي ينكسر فيها بخار في الهواء للشمس، ولكن الأسباب المحددة تبقى في الدراسة المعمقة.
وكانت أجسام غريبة قد ظهرت في سماء الصين ثلاث مرات أوائل شهر يوليو المنصرم ورآها الصينيون بالعين المجردة، وكانت لمرة الأولى مساء يوم 3 يوليو في مدينة "تشانغ نينغ" بمقاطعة "هونان" الواقعة جنوب الصين، وكانت عبارة عن كائن غريب يطير في السماء بسرعة ثابتة ومكث في السماء لأكثر من 20 دقيقة ثم أخذ يختفي ببطء مع غروب الشمس.
وكانت المرة الثانية التي ظهرت فيها هذه الأجسام في 7 يوليو في مدينة "هانغتشو" بمقاطعة "تشجيانغ" جنوب شرق الصين وأدت لتعطيل حركة الملاحة الجوية لبعض الوقت في مطار "شياو شان" ، وظهرت على شكل شريط غير منتظم ينبعث منه ضوءين أبيض وأحمر باتجاه السماء بسرعة عالية.
وجاءت المرة الثالثة في يوم 10 يوليو ووقعت غرب مدينة "تشنغدو" عاصمة مقاطعة "سيتشوان" الواقعة جنوب غرب الصين وكان الكائن المضيء على شكل طبلة تتحول إلى الشكل الكروي أحيانا وفي منتصفها كانت توجد نقطة مضيئة غامضة تنتشر منها طوابق من الحجاب الحاجز التي كانت كبيرة أحيانا وصغيرة أحيانا أخرى.

المقال "في ظاهرة غريبة ظهور 3 شموس في سماي الصين" نشر بواسطة: بتاريخ:
ايتن
.........................
RORO Princess Life
سبحان الله قادر على كل شئ
بس انا حاسة انه فوتوشوب
مبقتش اصدق المواضيع دى ابدا
بس مافيش حاجة بعيدة عن ربنا

شكرا جدا يا ايتن على الموضوع ده

سحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ايتن
سبحان الله قادر على كل شئ
بس انا حاسة انه فوتوشوب
مبقتش اصدق المواضيع دى ابدا
بس مافيش حاجة بعيدة عن ربنا

شكرا جدا يا ايتن على الموضوع ده

سحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
مش عرفة ممكن يكون فوتشوب بس ربنا قادر علي كل حاجة
نووووووووووووووووووووووووووورتي
ZAMAN
هههههههههه دا ي ايتن
الصين خلاص معدوش لقين حاجه يعملوها انا بقول اكيد الاتنين التنين تقليد مضروبين يعنى
انا بصراحه الاهم من الموضوع سورى الاعلانات طلعاه كدا เ้หเดดกเอกหอ กหดเก เด กดหเ กด
موضوعك جاب اعلانات صيني ودا جامد ارباحه حلوه
ايتن
هههههههههه دا ي ايتن
الصين خلاص معدوش لقين حاجه يعملوها انا بقول اكيد الاتنين التنين تقليد مضروبين يعنى
انا بصراحه الاهم من الموضوع سورى الاعلانات طلعاه كدا เ้หเดดกเอกหอ กหดเก เด กดหเ กด
موضوعك جاب اعلانات صيني ودا جامد ارباحه حلوه
ههههههههههههههههههههههه انت بتعرف تكتب صيني هو انت صيني هههههههههههه
ZAMAN
هوا انت صيني عيب كدا ي ايتن تقصدي انا تقليد يعنى
الكيبورد هيا ال صيني ولما بتلاقى كلام صيني بتكتب لوحدها
ايتن
هوا انت صيني عيب كدا ي ايتن تقصدي انا تقليد يعنى
الكيبورد هيا ال صيني ولما بتلاقى كلام صيني بتكتب لوحدها
ههههههههههههههههههههه الكيبورد هو اللي صيني انت يتكلم وحدة صينية اصلي مش اي كلم بس بجد كاتب الكلام دة ازاي
ZAMAN
ههههههههه انتى بتقنعى نفسك ليه انى بعرف صيني
خدى الكلام كوبى وحطية فى جوجل ترجمه واختار ى
ترجمة من صيني لعربي هيديلك هبل
بس لو ادالك جملة مفيديه يبا انا فيا حاجه لله
ايتن
هههههههههههههههههههههههههيعني كلام اي هبل تصدق افتكرتة بجد
ملاك الحب2010
شكرااااااااااااااا ع الخبر
ايتن
شكرااااااااااااااا ع الخبر
نووووووووووووووووووورتي
KAKO
يا ايتن انتى بتفكرى زمان دا اى كلام كدة دا تلاقيه بيعرف يابانى بتفكرى فى ايه يعنى انا مثلا بعرف لغات كتيير اسكندرانى وصعيدى وعرب وليه شويه فى اللغة العربيه وبس الله ما شاء الله ضليع فى اللغة الحصريه بس مش بتعجبنى حجات ما يعنى شوفتى ان زمان وانا ناس جامدة هنا

ومرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررسى على الموضوع
ايتن
يا ايتن انتى بتفكرى زمان دا اى كلام كدة دا تلاقيه بيعرف يابانى بتفكرى فى ايه يعنى انا مثلا بعرف لغات كتيير اسكندرانى وصعيدى وعرب وليه شويه فى اللغة العربيه وبس الله ما شاء الله ضليع فى اللغة الحصريه بس مش بتعجبنى حجات ما يعنى شوفتى ان زمان وانا ناس جامدة هنا

ومرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررسى على الموضوع
ههههههههههههههههههههههههه المنتدي كلة ناس جامدين
نووووووووووووووووووووووووورت
KAKO
دا نور الشاشة يا ايتن بلاض بقى الحوارات ديه دا حتى الشاشة منورة وفوقيا لمبة نيون مزغلله

طب لو انا منور قوليلى شكلى عندك بقى ها
ايتن
دا نور الشاشة يا ايتن بلاض بقى الحوارات ديه دا حتى الشاشة منورة وفوقيا لمبة نيون مزغلله

طب لو انا منور قوليلى شكلى عندك بقى ها
ههههههههههههههههههههههه شكللك مش باين عندي هههههههههههههه قرب من الشاشة شوية ههههههههه
KAKO
اهو ها باين ههههههههههههههههههههه
ايتن
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه لاء مش باين مش باين غير الكلم اللي انا بكتبة
KAKO
متاكدة انك بتبصى فى شاشة الكمبيوتر
عموما ركزى كدة هتلاقينى طالع من يمين الشاشة كدة عمال اعمل بيباى وجى من بعيد
ايتن
ههههههههههههههههه بتعمل بيباي لية جي من سفر
KAKO
لا جاى من كبل الكهربه هههههههههههه
ايتن
ههههههههههههه طب حاسب تكهرب
KAKO
دا انا سلك اللى يكهربنى اشويه من الكهربه هو مافيش غيرنا فى المنتدى ولا ايه
ايتن
ههههههههه اعتقد كدة علطول احنا اللي في الموضوع
KAKO
طب انا هقف على باب التوبيك وهنده على حجات بجنيه يمكن حد يخش
ايتن
هههههههههههههههههههه لاء هما في ناس هتدخل بكرة ودة الطبيعي يعني
KAKO
هه طب مصلحة انا داخل انام بقى تصبحى على خير
ايتن
ههههههههه وانت من اهلة
موعدنا الجنه
سبحان الله

ميرسى يا ايتن على الموضوع

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور ظهور ظاهرة غريبة في قاع البحر!!
بالصور ظاهرة طبيعية غريبة تظهر في سماء الصين
بالصور ظاهرة غريبة تحدث لأول مرة..ظهور شمسين في سماء عدة دول..سبحان الله..!
فيديو ظاهرة غريبة ظهور اكثر من شمس فى السماء
بالصور .... في ظاهرة غريبة.. ظهور 3 شموس في كبد سماء الصين