نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شرف الدالى فى ايد امينه علشان القلب ميت

كل سنه وانتم طيبين وبخير ديما رمضان قرب يخلص والمسلسلات كمان
انا لظروف خاصه كنت فى البيت الفتره اللى فاتت فقدرت اتابع 4 مسلسلات تقريبا اه كنت فاضى اوى

لحد ما زهقت قصدى الكليه ابتدت
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هقدم لكم شويه ملاحظات كدا على المسلسلات دى وياريت كل اللى تابع حاجه يشارك برايه

1-قدم يحيى الفخرانى المسلسل مختلف تماما عن يتربى فى عزو واعتقد ان مسلسل شرف فتح الباب هو احسن المسلسلات السنادى خصوصا انه قدر يقدم قضيه حقيقيه بطريقه متقنه
وقدر يعرضها فى مضمون درامى جميل والقضيه كانت هل الانسان يتساهل فى الحرام علشان يقدر يعيش ويقدر يعيش اولاده هل يختلس ويعتقد كدا انه دا صحيح وفى نفس الوقت يظهر قدام الناس بمظهر المؤمن الشريف وقدمت هاله فاخر دور جامد جدا فى ازاى ان الزوجه قدرت تقف ضد زوجها علشان متعش من مال حرام

2- الدالى : اعتقد ان الجزء التانى جه اقل من الاول وكمان السرعه والاثارة قلت كتير عن الاول الا انه ككل مسلسل جيد بس فيه شويه حاجات زى التطويل وكمان شويه احداث تحس انها محطوطه وخلاص
بس يحسب لنور الشريف انه قدر يدفع بكل الوجوه البه دى لكن فى المسلسل فيه صراع بطريقه غريبه لدرجه انى حسيت ان عايز يخلى كل الدنيا وقفه ضد الدالى دا كان ناقص مجلس الامن يطلع قرار ضده

3- فى ايد امينه : انا شايف ان يسرا بعدت كتير بالمسلسل دا خصوصا انها كانت مقدمه مسلسل جيد السنه اللى فاتت لكن المسلسل دا كان ضعيف اوى خصوصا ان اتعرض لكذا قضيه وخلاص على طريقه انه بيفتح الموضيع وخلاص
فمثلا اول المسلسل تلاقى بيحكو عن فساد رجال الاعمال والصحافه اللى بتحاول تكشف او تغطى
وهوووب راح قالب على تشغيل الاطفال وهووووب راح قالب على تجارة الاطفال وهوووب تالت راح داخل فى العشوائيات كل دا والقضايا دى بتتناقش اكنهم ايه ناس هاى كلاس بتبص على ناس بيئه يا عم الحج احنا بنشوف الناس دى كل يوم عادى ولا المسلسل دا معمولللطبقا العليا بس ولا يه
مش لو كانو ركزو على قضيه واحده كان يبقى احسن ويوصل للناس اكتر

4- قلب ميت: المسلسل كان ماشى كويس لحد الحلقه ال10 تقريبا وبعدين راح قالب مسلسل هندى بصبغه مصرى فابتدى البكاء والنواح والذى منه بشكل مبالغ فيه يخلى الواحد يطفش من التلفزيون كله
هم بس لو كانو قللو جرعه الحزن والبؤس والسواد كان المسلسل هيبقى احلى كتير بس عموما هو
مسلسل جيد

ظل المحارب : دا شفت منه شويه حلقات كدا على الماشى دراما جديده عن العالم العربى ويحسب ليهم انهم قدرو يقدمو موضوع بالجراءه دى وفى التلفزيون المصرى والمسلسل عن دوله كربستان اللى هى من العالم التالت اللى حصل فيها انقلاب ويدور الصراع بين الثوار والسلطه اللى بيسندها العالم الاول
فكره جميله قدمت فى دراما رائعه بس نفسى اعرف هو عدى ازى من الرقابه خصوصا ان فيه اسقاطات كتيره على الانظمه العربيه ...... ما علينا اهه كله كويس

ملاحظات مش عارف :

1-كميه العياط والحزن والبؤس الغريبه دى مش عارف ليه حتى لو كانت حلقه مرتين تلاته انما كل حلقه لازم تلاقى حد بيعيط وخلاص اكنهم بيقولو شارك معانا بدموعك

2- لازم تلاقى كل مسلسل يصور فى فيلا او قصر مش عارف ليه مع ان 98 من الشعب المصرى ساكن فى شقق عاديه وتقريبا معظم الناس بتشوف الفلل دى من برا او فى التلفزيون
هتقول ما لازم رجل اعمال يكون ساكن فى فيلا طب ليه اساسا بتجيب رجل اعمال ليه مفيش مسلسل يتكلم علينا احنا الشعب !

3- فكره تقديم ديما العشوائيات على انها عالم تانى وناس تانيه غريبه مش عارف ليه ما هم بردو مصريين وعايشين عيشه بس هم ظروفهم كدا

4- كميه البودىجارد اللى فى المسلسلات تحسسك ان كل واحد فيهم بيمشى ومعاه فرقه مدرعات
اعتقد ان دا مش بيحصل ديما فى الواقع

5- التطوييييييييل بطريقة رخمه ما هم لازم يقفلو 30 حلقه اما كدا او لا مع انى بشوف مسلسلات اجنبيه مشهورة بتبقى 25 وساعات 15وبتنجح جدا المهم المضمون

6- لحظت فى مسلسل فى ايد امينه جزء من الموسيقى التصويريه للمسلسل الامريكى lost مش عارف ليه استخدموها ولا ايه العلاقه

وكفايه كدا انا طولت عليكو ياريت كل واحد كان متابع حاجه ياشارك ويقول عجبه ايه ومعجبوش ايه
وكل سنه وانتم طيبين

المقال "شرف الدالى فى ايد امينه علشان القلب ميت" نشر بواسطة: بتاريخ:
dalo3a
برافو عليك

شكرا
hero_ma
العفو و شكرااا للزيارة

بس فين بقيت الناس هو انا بس اللى كنت بتفرج على مسلسلات هنا ولا ايه
basma
yes u r right
hero_ma
شكرا للزيارة
a7la malak
انا عنننننننندى رائى بالنسبة لمسلسل شرف

المسلسل ده بيشوة صورة الاسلام بطريقة غبية

ومبيبن ان على كده كل الناس المتدينة وامامات المساجد

والاوليه مختلسين وحرامية ومش بيعمله بدينهم

وفى نص المسلسل ربنا سترة وباردوا اصرر انه يعيش فى الحرام

ويعيش اولاده من الحرام راغم ان عارف دينه كويس والمفروض ان واحد

طالع بالتدين ده لمجرد انه غلط وربنا سترة يتراجع ويصلح غلطته لكن فضل مصرر

على الحرااااااام وعلى انه يغضب ربنااااا

هى دى صورة الاسلام اللى المفروض نعلمه للاطفاااااال والصغيرين والاجيال اللى

بتتربى على التليفزيون والنت بجد مسلسل هااااااااااااااااااابط

سواء هو ولا المرسى والبحار ولا رحيم ولا حماده عزو

بجد مسلسلات تافهه ومش بتهدف لحاااااااااجه

وشكررررررررراااااا لحسن استماعكم

مسلسل هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابط
a7la malak
نيجى بقى لمسلسل قلب مقتوووووووووول هههههههههههههههههههههههههههههههه

ايه النكد ده كله احنااااااا ناقصين نكد دى احنا اللى فينا مكفينة

ايه الهبل والتفاهه دى عاملين مسلسل هنـــــــــــــدى

ال قلب مقتوووووووول ال

بس انا كنت زعلانه على حنان اووى ههههههههههههههههه

يالا كفاية كده ناااااااايس توووووووووووووبك
hero_ma
شكرا على الزيارة و المشاركه
معلش اختلف معك فى شرف فتح الباب هو مطلعش كل المؤمنين مختلسين وحراميه هو بس اخد شريحه من الناس اللى فعلا بتكون شكلها واسلوبها متدين لكن افعلها غير كدا -انا شخصيا شفت كدا فى الواقع-
هو الخطا اللى بنقع فيه هو التعميم ان طلما طلع واحد كدا يبقى كله كدا بس المتابع للمسلسل هيلاقى ان مراته وولاده المتربين صح هم اللى وقفو ضدو ورفضو الحرام وكفايه نهايه المسلسل اللى وصلت ان الحرام اخره الضياع

وشكرا
نور القمر
انا بقي جيت في اول رمضان زي كل سنه وقلت هتابع تابعت كده كام مسلسل زي مثلا الدالي و مسلسل الهام شاهين مش فاكره اسمه ايه و مسلسل قلب ميت و بنت من الزمن ده و بعدين لقيت كميه النكد بتزيد يوم ورا يوم كرهت المسلسلات و التليفزيون و كل الممثلين و لاول مره في حياتي اختم القران في رمضان و اقره كمان عشر اجزاء بعد الختمه الاولي ياريت كل سنه يعملوا مسلسلات رخمه عشان اختم القران تقبل تحياتي و شكرا علي التوبك الهايل ده
hero_ma
شكرا لكى على المشاركه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور احدث رسومات الحنه للعرايس-طريقه عمل الحنه النوبيه والسودانيه
وصفات امينه شلبايه لتبيض الاماكن الحساسه والداكنه.وصفة امينه شلبايا لتفتيح الاماكن الحساسه
فى الجنه يارامى فى الجنه اغنيه محمد سراج لرامى نجم استار اكاديمى
عايش علشان احب ولا حابب علشان اعيش؟