نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اي معلومة دينية تريدها حاضرة

يا جماعة انا بعرض خدماتي وهي ان اي حد عاوز اي معلومة دينية يا ريت يقولي وانا هجبهاله فورا يلا عاوز ردودكم واي طلبات انا مش هتاخر

المقال "اي معلومة دينية تريدها حاضرة" نشر بواسطة: بتاريخ:
decientgirl
موضوع جميييييييييييييييل

وان شاء الله اى حاجة هاعوزها اكيد هاقولك واطلبها منك
mostafa madyan
مشكور علي مرورك الكريم وانا كمان مش هتاخر علي حد ان شاء الله
hebaahmed
موضوع مهم اوى يامصطفى
بس ممكن فى الاول اعرف هتجيب المعلومات منين
ممكن توضح اكتر معلش لسؤالى يادرش
abdobasha
انا عاوز فتوى فضيلة الشيخ القرضاوي في الغناء ...
Space girl
موضوع حلو اوى شكرا اوى ليك
الراحل الوحيد
ربنا يعينك بس حاول تسرد الاراء كلها
mostafa madyan
موضوع مهم اوى يامصطفى
بس ممكن فى الاول اعرف هتجيب المعلومات منين
ممكن توضح اكتر معلش لسؤالى يادرش
مشكور يا هبة واحب اقولك اني هجيبها من مكتبة جدي اكبر مكتبي في ابوتيج
mostafa madyan
موضوع حلو اوى شكرا اوى ليك
شكرا علي مرورك الكريم
mostafa madyan
ربنا يعينك بس حاول تسرد الاراء كلها
مشكور علي مرورك الكريم وان شاء الله هحقق ده
انسان(احمد)
شكرا اخى على عرضك هذا , و عندى سؤال

يقول الله تبارك و تعالى عن ذاتع العليا ( كل يوم هو فى شان ) , اريدك يا اخى ان تخبرنى ما هو شان الله اليوم و شكرا ؟؟
mostafa madyan
انا عاوز فتوى فضيلة الشيخ القرضاوي في الغناء ...
فتوي الشيخ القرضاوي هي:
مسألة الغناء بآلة (أي مع الموسيقى) وبغير آلة، مسألة ثار فيها الجدل بين فقهاء المسلمين منذ الأعصر الأولى، فاتفقوا في مواضع، واختلفوا في أخرى.
اتفقوا على تحريم كل غناء يشتمل على فحش أو فسق أو تحريض على معصية، إذ أن الغناء ليس إلا كلامًا فحسنه حسن وقبيحه قبيح . وكل قول يخالف أدب الإسلام فهو حرام، فما بالك إذا اجتمع له الوزن والنغم وقوة التأثير ؟
واتفقوا على إباحة ما خلا من ذلك في مواطن السرور المشروعة كالعرس، وقدوم الغائب وأيام الأعياد، وقد وردت في ذلك نصوص صحيحة صريحة.
واختلفوا فيما عدا ذلك اختلافًا بينًا، فمنهم من أجاز كل غناء بآلة وبغير آلة بل اعتبره مستحبًا، ومنهم من منعه بآلة وأجازه بغير آلة، ومنهم من منعه منعًا باتًا، بل عده حرامًا.
والذي نفتي به ونطمئن إليه من بين تلك الأقوال: أن الغناء - في ذاته - حلال فالأصل في الأشياء الإباحة ما لم يرد نص صحيح بحرمتها، وكل ما ورد في تحريم الغناء فهو إما صريح غير صحيح، أو صحيح غير صريح .
وقد استدل القرضاوي علي هذا بان الشيماء كانت تغني لرسول الله فقد اباح القرضاوي الغناء ولكن بشروط.
وقد حرمه البعض الاخرون مستندين الي حديث الرسول فيما معناه انه من سمع الاغاني يصب الانك في اذنه يوم القيامة.
الانك :هو جمر مكن جهنم.
mostafa madyan
شكرا اخى على عرضك هذا , و عندى سؤال

يقول الله تبارك و تعالى عن ذاتع العليا ( كل يوم هو فى شان ) , اريدك يا اخى ان تخبرنى ما هو شان الله اليوم و شكرا ؟؟
طب انا هقولك قصة:
كان في زمان واحد عابد كان يقعد كل يوم في الجامع ويقرا القرآن وكان كل يوم يعدي يهودي قدام الجامع ويسمعه كل يوم وهو بيقرا الاية كل يوم هو في شان.
يوم ورا يوم وراح سالوا انت دلوقتي بتقول ان الله كل يوم هو في شان طب قولي شان ربك ايه النهارده.
الراجل ارتبك وراح قيلوا انا هجاوبك بكرة جالو تاني يوم وساله هاه عرفت شان ربك ايه النهارده فقاله بكرة هجاوبك وقعد علي كدة ثلاث ايام لحايت اليوم الرابع جاله الرسول في المنام وقله ايه اللي مزعلك فقله مش عارف اجاوب علي السؤال فقله قله لما يسالك تاني ان شان ربي من شان عباده فانت اليوم حزين اذا هو شانه حزين وانت اليوم سعيد اذا شانه اليوم سعيد.
قام الراجل من المنام فرحان ولبس اللي علي الحبل وقام راح للراجل واستناه عشان يجيله ولما جاله وساله قله يا اخي شان ربي من شان عباده فانت اليوم حزين اذا شانه حزين وانت اليوم سعيد اذا شانه سعيد فقله اليهودي صلي علي من علمك.
عليك افضل الصلاة واتم السلام يا رسول الله.
انسان(احمد)
جزاك الله خيرا , جعل الله لك نصيب من اسمك . و جعلك من عباده الذين اصطفى , و رضى عنك و ارضاك و جعلك ممن قال الله فيهم من سوره المائده ( رضى الله عنهم و رضوا عنه ). اخوك احمد .
حلو وكداب
جزاك الله كل خير
mostafa madyan
جزاك الله خيرا , جعل الله لك نصيب من اسمك . و جعلك من عباده الذين اصطفى , و رضى عنك و ارضاك و جعلك ممن قال الله فيهم من سوره المائده ( رضى الله عنهم و رضوا عنه ). اخوك احمد .
مشكور قوي هلي ذوقك في الكلام ومشكور كمان علي الدعوي
mostafa madyan
جزاك الله كل خير
مشكور يا محمود علي مرورك الكريم ده
hanan star
جزاك الله عنا كل خير
وان شاء الله اي سؤال هابقي اخش واسأل
اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا
mostafa madyan
مشكور علي مرورك الكريم وان ساء الله اي سؤال هتعوزيه انا حاضر ان شاء الله
mostafa madyan
ايه يا جماعة مفيش اي معلومة دينية عندكم