نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

جبهة علماء الازهر تدعو الي مقاطعة المسيحيين إقتصاديا!

في خطوة غريبة جدا نشرت جبة علماء الازهر بيان شديد اللهجة تطالب فيه المسلمين بضرورة مقاطعة المسيحيين اقتصاديا وقال البيان * يتوجب علي المسمين مقاطعة المسيحيين اقتصاديا ,, وإننا نرفض سياسة التخريب التي تنتهجها الكنيسة المصرية التي اصبحت مصدر ارهاب للدولة ,, وتأكد غطرستها واحتقارها لجميع الاعراف والقوانين فضلا عن الضوابط الشرعية والدينينة *
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

واردف البيان انه يتوجب علي المسلمون - شرعا - مقاطعة المصالح المسيحية وعمل كشف لتلك المصالح ليسهل علي المسلمون التعرف عليها ومقاطعتها !

المقال "جبهة علماء الازهر تدعو الي مقاطعة المسيحيين إقتصاديا!" نشر بواسطة: بتاريخ:
Soma Eģүptiaή
ربنا يحمى مصر منش شر اى فتنة طائفية
ايه اللى بيحصل
كنا عاشين مسلمين ومسيحين محدش بيشأل التانى عن ديانتة كلنا اخوة عايشين فى بلد واحد مصريين بنخاف على بعض
ليه وصل الحال لكدة
yasser el sherif
اخى الفاضل اعتقد ان الخبر مش صحيح لانى لم اقرئة فى اى مكان
ياريت يا عزيزى تتحرى صحة الاخبار قبل ما تنشرها علشان ميحصلش كلام من مفيش وميحصلش مشاكل من مفيش لان يا عزيزى كلنا اخوة نعيش فى نفس الوطن
nonosh
ازاى بيان زى ده يطلع من جبهه علماء الازهر

طب الكنيسه بتولعها واحنا بنهدى .. دلوقتى المسجد كمان هيولعها

ايه الكلام الفاضي ده والله ما اقطع علاقتى باى مسيحيى لا اقتصاديا ولا اجتماعيا ولا باى شكل من الاشكال

كلنا مصريين ورسولنا صلاه ربي وسلامه عليه وصانا بيهم خير وصايه

ala4c
ياريت مصدر الخبر

لانه محتواه خطير جدااا وده مدسوس على المواقع
godzela55
بالنسبة يا جماعة للناس اللي مش مصدقة الخبر ف المصدر موقع الجبهة والمرصد الاسلامي - اللي اليوم السابع بينقل منه كل الاخبار التي تتعلق بالاسلام والمسيحيين - ثانيا انا ماليش مصلحة في ان الخبر يكون حقيقي او لا

ولكني علي ما اذكر جبهة علماء الازهر لا يتبعوا الحكومة زي شيخ الازهر والمفتي وليهم ارائهم الفقهية البعيدة عن الاعتبارات السياسية وكان ليهم اكثر من رأي قوي ضد حاجات كتير بتحصل

وانا شخصيا مش هقاطع المسيحيين لاننا مينفعش اننا نحاسب ناس ملهمش ذنب علي اخطاء السيد نظير جيد - بابا الاسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية - ورغم رفضي للخبر وفحواه الا اني احيي جبهة علماء الازهر انها لا تتبع الحكومة ولها اراءها الفقهية المستقلة ولكننا طبعا بنرفض الدعوة دي

وشكرا لكل اللي رد
yasser el sherif
يا عزيزى احنا مبنكدبكش بس بنطلب منك تحط مصدر الخبر او اللينك ويكون موقع لية مصدقيتة لانى لاحظت لما عملت سيرش على جوجل انها كلها مواقع مش رسمية وعدد النتائج كان قليل فلازم يا جماعة نتأكد لان دى ممكن يكون ناس عاوزين يعملوا فتنة طائفية وبيروجوا اشاعات على الانترنت
فلازم نتأكد علشان منسعدش على انتشارها
ربنا يحفظنا
godzela55
يا عزيزى احنا مبنكدبكش بس بنطلب منك تحط مصدر الخبر او اللينك ويكون موقع لية مصدقيتة لانى لاحظت لما عملت سيرش على جوجل انها كلها مواقع مش رسمية وعدد النتائج كان قليل فلازم يا جماعة نتأكد لان دى ممكن يكون ناس عاوزين يعملوا فتنة طائفية وبيروجوا اشاعات على الانترنت
فلازم نتأكد علشان منسعدش على انتشارها
ربنا يحفظنا
انا عشان خاطرك انتا بس جبتلك نص للخبر ورابط له من موقع جبهة علماء الازهر الرسمي

ولقراءة البيان هنا

واي خدمة
yasser el sherif
معك حق يا اخى العزيز بس انا احب اوضح نقطة جبهة علماء الازهر دا كيان غير رسمى ولا يمثل الازهر والازهر لايعترف بية ولا يعترف بفتواة وكان هناك قضايا واصبحت كيان غير رسمى
ودا موقف الازهر منها :
القاهرة ـ أكد الشيخ عمر الديب وكيل الأزهر أنه لا يمكن الاعتراف بجبهة علماء الأزهر لكونها كيانا غير شرعي، وقال في أول تعليق للأزهر عقب إعلان الجبهة عن تجديد نشاطها من الكويت وإطلاق موقع لها عبر الإنترنت: "إن الأزهر ليس له إلا إدارة واحدة تتمثل في مشيخة الأزهر وما يصدر عنها، وأي كيان يصدر غير هذه المؤسسة باسم الأزهر سيكون كيانا غير شرعي، مهما كانت أهدافه".

وأضاف أنه إذا أراد أحد أن يتقدم بمقترحات من أجل الأزهر فإن أبواب المشيخة كلها مفتوحة، تتلقى هذه الاقتراحات بصدر رحب، وتستمع لآراء أصحابها، وتناقشها بكل موضوعية، وتحاول أن تنفذ منها ما هو في مصلحة الأزهر.

كيان غير شرعي

واعتبر الديب أن ما يصدر عن بعض تلك الكيانات غير الشرعية -ومنها جبهة علماء الأزهر التي صدرت أحكام قضائية بعدم شرعيتها سابقا- لا يمثل رأيا للأزهر، ولا مصدرًا للمعلومات باسمه.

وعن إمكانية أن يتقدم القائمون على جبهة علماء الأزهر بطلب لإعادة تشكيل الجبهة مرة أخرى بطريقة شرعية، أكد الديب أن ما يجعل جبهة علماء الأزهر غير شرعية، ولا يمكن أن يتم الاعتراف بها، هو وجود كيان أساسي يمثل الجبهة العليا لعلماء الأزهر.

وأضاف أن الهيئة العالمية الرسمية التابعة للأزهر هي مجمع البحوث الإسلامية، ويمثل علماء الأزهر الذين تخرجوا فيه سواء من أبناء مصر أو من خارجها.

وأوضح أن "من يريد الانضمام إلى المجمع فليتقدم بطلب إلى رئيسه عندما يخلو مقعد به؛ حيث إنه في كل فترة يخلو موقع من أعضاء المجمع لسبب أو لآخر، ويتقدم لشغل هذا المقعد أكثر من عالم، ثم يعرض على المجلس بكامل هيئته، ويتم انتخاب المستحق بمنتهى الشفافية والديمقراطية".

وكمان بيقلوا ان الهيئة الرسمية المعترف بها من الازهر هى مجمع البحوث الاسلامية
دى مجرد محموعة منفصلة عن الازهر عاوزة تعمل فتنة
ياريت تكمل جدعنتك للاخر وتكتب موضوع توضح فية الفرق يبقا جزاك الله خير علشان فى ناس بيختلط عليها الامور ما بين الازهر الشريف و مابين بعض الكيانات الى مش تابعة لية
علشان يا اخى الازهر لية مصدقيتة وممكن الناس تتبع الفتوى دى على اساس انها صادرة من الازهر وهى مش كدا
ربنا يقينا شر الفتن والى عاوزين يعملوها
godzela55
معك حق يا اخى العزيز بس انا احب اوضح نقطة جبهة علماء الازهر دا كيان غير رسمى ولا يمثل الازهر والازهر لايعترف بية ولا يعترف بفتواة وكان هناك قضايا واصبحت كيان غير رسمى
ودا موقف الازهر منها :
القاهرة ـ أكد الشيخ عمر الديب وكيل الأزهر أنه لا يمكن الاعتراف بجبهة علماء الأزهر لكونها كيانا غير شرعي، وقال في أول تعليق للأزهر عقب إعلان الجبهة عن تجديد نشاطها من الكويت وإطلاق موقع لها عبر الإنترنت: "إن الأزهر ليس له إلا إدارة واحدة تتمثل في مشيخة الأزهر وما يصدر عنها، وأي كيان يصدر غير هذه المؤسسة باسم الأزهر سيكون كيانا غير شرعي، مهما كانت أهدافه".

وأضاف أنه إذا أراد أحد أن يتقدم بمقترحات من أجل الأزهر فإن أبواب المشيخة كلها مفتوحة، تتلقى هذه الاقتراحات بصدر رحب، وتستمع لآراء أصحابها، وتناقشها بكل موضوعية، وتحاول أن تنفذ منها ما هو في مصلحة الأزهر.

كيان غير شرعي

واعتبر الديب أن ما يصدر عن بعض تلك الكيانات غير الشرعية -ومنها جبهة علماء الأزهر التي صدرت أحكام قضائية بعدم شرعيتها سابقا- لا يمثل رأيا للأزهر، ولا مصدرًا للمعلومات باسمه.

وعن إمكانية أن يتقدم القائمون على جبهة علماء الأزهر بطلب لإعادة تشكيل الجبهة مرة أخرى بطريقة شرعية، أكد الديب أن ما يجعل جبهة علماء الأزهر غير شرعية، ولا يمكن أن يتم الاعتراف بها، هو وجود كيان أساسي يمثل الجبهة العليا لعلماء الأزهر.

وأضاف أن الهيئة العالمية الرسمية التابعة للأزهر هي مجمع البحوث الإسلامية، ويمثل علماء الأزهر الذين تخرجوا فيه سواء من أبناء مصر أو من خارجها.

وأوضح أن "من يريد الانضمام إلى المجمع فليتقدم بطلب إلى رئيسه عندما يخلو مقعد به؛ حيث إنه في كل فترة يخلو موقع من أعضاء المجمع لسبب أو لآخر، ويتقدم لشغل هذا المقعد أكثر من عالم، ثم يعرض على المجلس بكامل هيئته، ويتم انتخاب المستحق بمنتهى الشفافية والديمقراطية".

وكمان بيقلوا ان الهيئة الرسمية المعترف بها من الازهر هى مجمع البحوث الاسلامية
دى مجرد محموعة منفصلة عن الازهر عاوزة تعمل فتنة
ياريت تكمل جدعنتك للاخر وتكتب موضوع توضح فية الفرق يبقا جزاك الله خير علشان فى ناس بيختلط عليها الامور ما بين الازهر الشريف و مابين بعض الكيانات الى مش تابعة لية
علشان يا اخى الازهر لية مصدقيتة وممكن الناس تتبع الفتوى دى على اساس انها صادرة من الازهر وهى مش كدا
ربنا يقينا شر الفتن والى عاوزين يعملوها
انا متأكد ان كلامك كله صح يا استاذ ياسر ومقتنع بيه ولكن برضو لازم نكون واقعيين,, دلوقت اي شيئ حكومي مبقاش له اي مصداقية عند الناس ,, يعني مثلا شيخ الازهر كان عضو في الحزب الوطني,, وكثير من القساوسة اعضاء في الحزب الوطني,, يعني مثلا البابا طمئن مبارك ان اصوات الاقباط هتبقي للحزب الوطني في مجلس الشعب ولن يتم اي اعتراض علي خطة التوريث,, دة بالنسبة للكهنة,, وبالنسبة لشيخ الازهر ف حضرتك طبعا فاكر الفتوي بتاعت فوائد البنوك حلال حلال حلال ,, ودة رقم حسابي في البنك ! وكمان الشيخ الجديد دة يتقاله يمين يروح يمين,, يتقاله شمال يروح شمال .. طب ما حضرتك في مشايخ كتير خارج مؤسسة الازهر والناس بتتبعهم زي محمد حسان وابو سحاق الحويني ودول اكبر اتباع الحكومة..
اذن الموضوع مالوش علاقة بالوحدة الوطنية وقبول الاخر,, الموضوع ان دي كلها عصابة قاعدة بتموت الشعب المصري كله بمسلميه واقباطه بالبطيئ

يعني مش قصة ان الازهر يقولي دة حلو يبقي دة حلو.. ودة وحش يبقي دة وحش..

وعايز افكرك مثلا بمشايخ كانوا شيوخ للازهر ومع ذلك عمر قالوا فتاوي تتماشي مع سياسة الحكومة .. خد عندك مثلا,, الإمام العارف بالله عبد الحليم محمود ,, ايام لما كان ماسك منصب شيخ الازهر او المفتي لا اذكر,, كانوا عايزين يمرروا قانون يسمح ببشواذ بممارسة حياتهم الشاذة في مصر دون ضوابط وساعتاه قالهم علي جثتي يحصل الكلام دة,, لدرجة ان السادات لما سمع خبر موت الامام عبد الحليم محمود قال : في ستين داهية!

وعندك شيوخ زي الشيخ عبد الحميد كشك والشيخ محمد الغزالي ودول من بلدي وجيراني وانا اكتر واحد يعرفهم .. كانوا متعلمين في الازهر ومع ذلك كانوا منشقين عنه وكل شوية يتسجنوا بسبب ارائهم الدينية الصادمة ,, بالسخرية من ضعف حكام العرب واهوانهم

يعني الخلاصة مش اللي تجيزه مشيخة الازهر يبقي حلو

وبصراحة انا بعد اللي بيحصل في مؤسسة الازهر دلوقت اللي اصبحت مؤسسة حكومية

اقدر اقولك ان أي جبهة في العالم لها مصداقية عندي اكتر من مشايخ الازهر

ولكن مش اي حد يفتي فتوي انا اصدقه ,, انا اخد اللي يتماشي مع عقلي وفهمي السليم للدين الاسلامي السمح,, وبكررلك رغم احترامي لتلك الجبهة الا ني ارفض فتواها من كل قلبي
yasser el sherif
انا اتفق معاك فى كل مكان فى العالم يوجد من هوة الصالح ويوجد ايضا الفاسد لكن لانعمم لكى لاننسى دور الازهر الشريف ونحن هنا لسنا فى مجال توزيع الاتهامات ولكننا نواجة فتوى قد تحدث فتنة طائفية اذا انتشرت وانا اردت انى اوضح انها لم تصدر من الازهر لان الازهر فى مصر يعتبر ممثل المسلمين زى ما هى الكنيسة ممثلة الاقباط ولذا طالبت حضرتك بالتوضيح لكى لاينفذها الناس اعتقادا منهم انها صادرة من الازهر
وفى الاخر يا عزيزى من يعلم دينة جيدا وعندة عقل سليم سوف يعلم ان هذة الفتوى لاتجوز
الخوف يا عزيزى مش علينا الخوف على الناس البسيطة التى تتبع اى فتوى بدون تحكيم العقل او المنطق او الدين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بيان جبهة علماء الازهر لتهنئة الشعب المصري بنصر شعب مصر
مقتطفات من بيان جبهة علماء الأزهر بخصوص الثورة المصرية
جبهة علماء الأزهر تشترط هدم مزار قاتل عمر بن الخطاب