نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو.. البابا شنودة يطرد شاب من عظته الاسبوعية,, والشاب يرد علي البابا: مش مسامحك,, مش مسامحك!

اذاعت قناة c.tv المسيحية التي تبث عبر قمر النايل سات عظة البابا شنودة في الاسكندرية التي اقيمت الاربعاء الماضي ,, حيث قام احد الشباب اثناء الاجتماع وقال للبابا لو سمحت اسمعني يا سيدنا ,, فقال له البابا : مش اسلوب دة تعلي صوتك كدة وسط الاجتماع ,, فقال له الشاب انا شاب بحضر في كنيسة ماري جرجس بالحضرة والكاهن هناك شتمني يا سيدنا ....معلش اسمعي يا سيدنا ,, فبدي البابا شنودة منفعلا وقال له بعصبية : يعني ايه معلش ؟ حد يسكت الاخ دة ,, فقال له الشاب : انا مش مسامحك يا سيدنا , مش مسامحك .. فرد عليه البابا شنودة ساخرا : مش مسامحني؟ طيب شكرا ,, فرد الشاب قائلا اه مش مسامحك .. دة انا امي عندها 75 سنة وانضربت من الكاهن في الكنيسة ,, ثم قامت قناة c.tv بقطع الصوت لفترة من الزمن حتي اخرجوا الشاب من الكنيسة واستكمل البابا عظته
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وهذا هو الفيديو

[youtube]cSQpfG6RanY[/youtube]

المقال "بالفيديو.. البابا شنودة يطرد شاب من عظته الاسبوعية,, والشاب يرد علي البابا: مش مسامحك,, مش مسامحك!" نشر بواسطة: بتاريخ:
yasser el sherif
دا شىء ما يخصناش يا اخى العزيز
الا لو كنت حضرتك قبطى ساعتها يبقا يخصك ومن حقك تتناقش فية ويبقا ساعتها اقدملك اعتذارى لتدخلى فى الى ما يخصنيش انا
اما لو كنت مسلم يا اخى العزيز فياريت نبطل نوعية المواضيع دى الى ممكن يحصل بسببها نوع من انواع اللغط والغلط واظن حضرتك تتفق معايا ان احنا اعلى من احنا نكون السبب فى حاجة زى دى
ربنا يهدى الجميع
godzela55
دا شىء ما يخصناش يا اخى العزيز
الا لو كنت حضرتك قبطى ساعتها يبقا يخصك ومن حقك تتناقش فية ويبقا ساعتها اقدملك اعتذارى لتدخلى فى الى ما يخصنيش انا
اما لو كنت مسلم يا اخى العزيز فياريت نبطل نوعية المواضيع دى الى ممكن يحصل بسببها نوع من انواع اللغط والغلط واظن حضرتك تتفق معايا ان احنا اعلى من احنا نكون السبب فى حاجة زى دى
ربنا يهدى الجميع
اولا يا سيدي الفاضل لا اتفق معك في موضوع ان الامر لا يخصنا لان المسيحيين هم مصريين اساسا قبل اي شيئ ومن حقنا ان نغطي اي خبر يحدث في مصر لشخص مصري ,, اما اصرارك علي ان الامر لا يخصنا فهو نوع من العنصرية واعتبار المسيحين فئة تختلف عن فئة الشعب المصري مما يدعو الي الفتنة الطائفية التي تدعي انك تخاف منها ولا تحبها !

ثانيا يا سيدي انا قبطي (مسلم) وهم ليسوا وحدهم اقباط فجميع المصريين اقباط و egypt تعني مصري يا سيدي .. الا بقي لو كنت حضرتك مسيحي وتريد ان تنتقد اخبار الاخرين التي لا تعجبك بطريقة غير مباشرة ,, غير ان اعتقادي الداخلي هو ان سيادتك مسلم و تدعي انك من مثقفي وحكماء مصر الذين يريدون قتل الفتنة علي حساب خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي

ثالثا يا سيدي هذا الخبر ليس القصد منه الاساءة الي البابا شنودة,, نحن نضع الخبر وكل شخص من حقه ان يعتقد ما يشاء ,, فأنا لا اقول رأيي وطالما انني نشرت الخبر دون تجني علي احد ودون ابداء رأيي في الخبر فمن حقي الاصيل ان اضع الخبر اينما اشاء ووقتما اشاء

رابعا يا سيدي انا لا اري ان هناك مانع واحد من وضع الخبر ,, الرجل ذهب للبابا شنودة ليأتي له بحقه فطرده البابا شنودة ,, ما هي المشكلة في هذا ؟ والخبر اذاعته قناة سي تي في المسيحية وشاهده جميع المسيحيين ,, ثم انك الوحيد يا سيدي الذي يعترض علي اي خبر يخص المسيحيين ولا اعلم ماهي مشكلتك ,, ومن فضلك لا تقل لي انك تخاف الفتنة وتلك الاشياء التي لم تعد لها اي معني

واشكرك علي سعة صدرك لقراءة ردي كاملا !
yasser el sherif
اولا يا سيدي الفاضل لا اتفق معك في موضوع ان الامر لا يخصنا لان المسيحيين هم مصريين اساسا قبل اي شيئ ومن حقنا ان نغطي اي خبر يحدث في مصر لشخص مصري ,, اما اصرارك علي ان الامر لا يخصنا فهو نوع من العنصرية واعتبار المسيحين فئة تختلف عن فئة الشعب المصري مما يدعو الي الفتنة الطائفية التي تدعي انك تخاف منها ولا تحبها !

ثانيا يا سيدي انا قبطي (مسلم) وهم ليسوا وحدهم اقباط فجميع المصريين اقباط و egypt تعني مصري يا سيدي .. الا بقي لو كنت حضرتك مسيحي وتريد ان تنتقد اخبار الاخرين التي لا تعجبك بطريقة غير مباشرة ,, غير ان اعتقادي الداخلي هو ان سيادتك مسلم و تدعي انك من مثقفي وحكماء مصر الذين يريدون قتل الفتنة علي حساب خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي

ثالثا يا سيدي هذا الخبر ليس القصد منه الاساءة الي البابا شنودة,, نحن نضع الخبر وكل شخص من حقه ان يعتقد ما يشاء ,, فأنا لا اقول رأيي وطالما انني نشرت الخبر دون تجني علي احد ودون ابداء رأيي في الخبر فمن حقي الاصيل ان اضع الخبر اينما اشاء ووقتما اشاء

رابعا يا سيدي انا لا اري ان هناك مانع واحد من وضع الخبر ,, الرجل ذهب للبابا شنودة ليأتي له بحقه فطرده البابا شنودة ,, ما هي المشكلة في هذا ؟ والخبر اذاعته قناة سي تي في المسيحية وشاهده جميع المسيحيين ,, ثم انك الوحيد يا سيدي الذي يعترض علي اي خبر يخص المسيحيين ولا اعلم ماهي مشكلتك ,, ومن فضلك لا تقل لي انك تخاف الفتنة وتلك الاشياء التي لم تعد لها اي معني

واشكرك علي سعة صدرك لقراءة ردي كاملا !

هههه ظريفة اوى حكاية انى كلامى يحض على العنصرية والفتنة الطائفية مع ان حضرتك فاهم معنى كلامى كويس اوى بس انا هاحاول اوضحهولك اكتر
يا اخى العزيز الان يوجد فى مصر فتنة طائفية بالفعل سواء ما بين المسحين والمسلمين او بين الطوائف وبعضها وهى فى اولى مراحلها
ولذلك دلوقتى يا عزيزى مطلوب من العقلاء التهدئة حتى لا تصل هذة الفتنة لمراحل متقدمة مش نحط البنزين على النار يعنى مثلا لو حد من الاخوة المسحين لاحظ الموضوع دا هايفتكر انك عامل كدا كنوع من انواع التشهير بالكنيسة وهايضايق اكتر حتى لو مردش ومن هنا هانخلى بالبلدى كدا النفوس تشيل اكتر زى ما مثلا لو حضرتك دخلت ولاقيت واحد مسيحى حاطط فيديو لاى شيخ حصل معاةموقف وحش هايكون اية ردك فعلك او اية الى هايجى فى دماغك على الفور
والسبب الى بيخلينى اقول ان الموضوع ميخصناش ان الموضوع دا حصل فى الكنيسة ومتهيألى حضرتك ملكش اى انتماء ليها زى بالضبط و زى معظم الاعضاء هنا
احب اوضحلك حاجة يا اخى الفاضل كلنا لينا وطن واحد وارض واحدة وكلنا نشترك فى هذا البلد وكلنا مجتمعين بنحب البلد دى وكلنا اسمنا مصرين لكن كل مصرى مننا لة انتمائتة الدينية فى المسلم فى
المسيحى فى الشيعى ودى الحقيقة دى مسمهاش عنصرية يا اخى الكريم كلنا مصرين وكلنا اخوان ومن المنطلق دا انا بقول لحضرتك ان المواضيع دى ملهاش لازمة حفاظا على محبتنا وحفاظا على وحدة بلدنا كلنا

ثانيا اشكرك على توضيح كلمة قبطى
ثالثا يا عزيزى فى تلميحك انى مسيحى فانا والحمد لله مسلم وان حزين انك لجأت للنوع دا من التلميحات وعاوز الفت انتباهك لحاجة مش معنى انى بختلف معاك فى الرأى انى كدا مسيحى من الغلط يا اخى انك تفتكر ان كل الناس بتفكر زيك وان ارأئهم كلهم نفس رأيك لأ هتلاقى ناس كتير تختلف معاك يبقا مش معنى كدا ان كلهم مسحين او كلهم غلط
اما عن سخريتك فى باقى الكلام بانى مدعى الثقافة والحكمة فا انا والحمد للة مبدعيش حاجة انا بتكلم فى حاجة بدهية وابدية ان الاستفزار يولد الكراهية ودى حاجة كفيلة بأنها تشعل حروب ولذلك انا رديت على موضوعك لانك ممكن ممكن تكون عاملة بسلامة نية فقلت الفت نظرك
رابعا يا اخى العزيز انا لااطلب ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) انا بطلب العيش بسلام يعنى من غير ما نستفز بعضنا مش معنى انى ابديت راى فى موضوع حضرتك وقلت ان الموضوع مايخصناش وانة ممكن تحصل بسببة كلام مش سليم انى كدا بطلب ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) يا فندم انا كلامى واضح لايحتمل تقويل ولا يحمتل حشر كلام لة معانى اخرى فية انا بطلب من الجانبين انهم يهدوا اللعب علشان الفتنة متتطورش اكتر من كدا

حاجة تانية لية بدل ما تفكر بالطريقة دى ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) تبدأ تفكر بالطريقة دى (77 مليون مسلم يعيشون مع 3 مليون مسيحى فى سلام ووئام دون خنوع اى طرف للاخر ) اية رأيك فيها
اما عن ملحوظتك انى بعترض على اى خبر يخص المسحين فا انا هاقولك انا برد فى مواضيع كتير اوى سواء دينية اوى سياسية او اجتماعية بس انت بتلاحظ انى برد على المواضيع بتاعت المسحين لانك انت اكتر واحد هنا بيكتب مواضيع على المسحين يعنى المسحين نفسهم مبيعملوش مواضيع فهتلاقيك ملاحظ لانى برد على مواضيع حضرتك الى خاصة بالمسحين لانك الوحيد تقريبا فى المنتدى الى بيكتب فى المواضيع دى ولو فى غيرك ولا قيت في مواضعتهم حاجة بردة اعترض عليها هارض بس انت الى بتكتب اكتر المواضيع من النوعية دى

اما بالنسبة لكلامك دا ( ومن فضلك لا تقل لي انك تخاف الفتنة وتلك الاشياء التي لم تعد لها اي معني ) فا انا بالفعل بخاف الفتن وانا اخاف لو انت مبتخفهاش لان دا معناه انك مش حاسبلها حساب وميهمكش لو قامت ودا فى حد ذاتة غلط الفتنة هاتأثر علينا كللللللللنا ولازم نتقى شرها علشان بلدنا وعلشان انسنيتنا وعلشان اطفالنا الى لسة صغيرين ميكبروش يلاقوا شعب مصر بيكرة بعضوا
حاجة اخيرة احب اوضحهالك اوهى تفتكر ان احنا فى خناقة او انا بقول الكلام دا لمجرد الاختلاف معاك لا انا هاعتبرك زى اخويا الصغير او كبير علشان انا معرفش عمرك انا احب لاخويا الافضل احبة انة يقول خير
يعنى مثلا لما رديت على الموضوع دا رديت عليك لية رديت عليك علشان الفت نظرك لان النوع دا من المواضيع ضررة اكتر من نفعة يعنى مثلا اية الى هانستفيدة احنا كمسلمين لما نعرف حاجة زى دى بالمقابل ممكن يتقال على الموضوع انة موضوع استفزازى ويتاخد بعداوة ويتسبب فى ضرر وانا محبش ليك انك تكون السبب فى اى ضرر احب ليك انك تسمو فوق الكلام دا كلة
اتمنى انك تاخد كلامى وتفكر فية قبل ما ترفضة
وانا بالفعل سعيد بالحوار معاك
godzela55
رغم اني ضد اسلوب اننا في موضوع نقعد نرد ردود طويلة لان دة بيأثر علي تركيز الاعضاء بس عموما انا هرد علي كلامك جزء بجزء عشان بس نبقي واضحين وهخلي كلامك وباللون الازرق وانا كلامي يبقي بالاحمر

هههه ظريفة اوى حكاية انى كلامى يحض على العنصرية والفتنة الطائفية مع ان حضرتك فاهم معنى كلامى كويس اوى بس انا هاحاول اوضحهولك اكتر
يا اخى العزيز الان يوجد فى مصر فتنة طائفية بالفعل سواء ما بين المسحين والمسلمين او بين الطوائف وبعضها وهى فى اولى مراحلها
ولذلك دلوقتى يا عزيزى مطلوب من العقلاء التهدئة حتى لا تصل هذة الفتنة لمراحل متقدمة مش نحط البنزين على النار يعنى مثلا لو حد من الاخوة المسحين لاحظ الموضوع دا هايفتكر انك عامل كدا كنوع من انواع التشهير بالكنيسة وهايضايق اكتر حتى لو مردش ومن هنا هانخلى بالبلدى كدا النفوس تشيل اكتر زى ما مثلا لو حضرتك دخلت ولاقيت واحد مسيحى حاطط فيديو لاى شيخ حصل معاةموقف وحش هايكون اية ردك فعلك او اية الى هايجى فى دماغك على الفور

اقولك انا هيكون ردة فعلي اني مش حهتم لاني لست من عبدة رجال الدين الذين يريدوا ان يقوموا بتأليه اي رجل دين مهما كانت مساوءه,, يعني لو رجل دين مسلم عمل كدة مع شاب مسلم انا اول واحد هاينتقده لان دة مش اسلوب غريب في التعامل مع الناس,, دة بالنسبة للشيوخ

عارف مشكلة حضرتك العويصة ايه بقي؟ انك عايز تقنعني - ويمكن تكون انتا كمان مقتنع بدة - ان مواضيعي انا هي اللي هتخلي الفتنة تقوم ودة مع احترامي فكر مغلوط ,, لان الفتنة مؤججة منذ عشرات السنين وانت تعرف التاريخ الحقيقي لبداية الفتنة
ولكن حضرتك لو ذهبت لمدارس الاحد او اي كنيسة سوف تسمع ما تكره,, نحن العرب الحفاة العراة الغزاة ,, نحن ضيوف ,, نحن نخطف القاصرات , نحن ونحن ونحن ,, دة طبعا غير السباب البذئ الذي يقال علي سيدنا محمد ,, وبعد كل دة جاي حضرتك تقولي الفتنة,, الفتنة مؤججة من زمان بس واضح ان حضرتك كنت مهاجر بقي او كنت مبتشتريش جرايد او شيئ من هذا القبيل,, ثم السؤال الاهم والاخطر, لماذا لا تطالب الاقلية ان تحترم الاغلبية ؟

والسبب الى بيخلينى اقول ان الموضوع ميخصناش ان الموضوع دا حصل فى الكنيسة ومتهيألى حضرتك ملكش اى انتماء ليها زى بالضبط و زى معظم الاعضاء هنا
احب اوضحلك حاجة يا اخى الفاضل كلنا لينا وطن واحد وارض واحدة وكلنا نشترك فى هذا البلد وكلنا مجتمعين بنحب البلد دى وكلنا اسمنا مصرين لكن كل مصرى مننا لة انتمائتة الدينية فى المسلم فى
المسيحى فى الشيعى ودى الحقيقة دى مسمهاش عنصرية يا اخى الكريم كلنا مصرين وكلنا اخوان ومن المنطلق دا انا بقول لحضرتك ان المواضيع دى ملهاش لازمة حفاظا على محبتنا وحفاظا على وحدة بلدنا كلنا

مهو يا سيدي العزيز من هذا المنطلق اي شخص من حقه ان ينشر خبر عن شيئ,, ولكن حضرتك بهذا الاسلوب تقول ان الكنيسة كيان منفصل عن الدولة,, اذا طبقا لكلامك فالبابا شنودة كان محقا عندما قال انه لن ينفذ احكام القضاء بالنسبة للزواج الثاني للمسيحيين ,, اذن هو محق ,, اي شيئ مسيحي ليس من حق اي احد يتدخل فيه وهذا يدل علي ضعف الدولة وحضرتك بتؤيد فكر الضعف للدولة

ثانيا اشكرك على توضيح كلمة قبطى

العفو يا سيدي وهي معلومة متداولة منذ زمن

ثالثا يا عزيزى فى تلميحك انى مسيحى فانا والحمد لله مسلم وان حزين انك لجأت للنوع دا من التلميحات وعاوز الفت انتباهك لحاجة مش معنى انى بختلف معاك فى الرأى انى كدا مسيحى من الغلط يا اخى انك تفتكر ان كل الناس بتفكر زيك وان ارأئهم كلهم نفس رأيك لأ هتلاقى ناس كتير تختلف معاك يبقا مش معنى كدا ان كلهم مسحين او كلهم غلط
انا لم المح يا سيدي انا وضعتها كأحتمال من ضمن الاحتمالات ,, ولكن احب اقول لحضرتك ان دة مش تفكيري لاني مش مؤمن بنظرية المؤامرة ,, ولكن لما الاقيك كل موضوع داخلي كدة تقولي اصل ينفع ومينفعش ف دة شيئ يثير الشكوك في النفس ,, وانا مؤمن بتعدد الافكار وقاعد بتناقش مع حضرتك دلوقت رغم اني كان ممكن اكبر دماغي او اخش اتخانق واشتم,, وعشان حضرتك تعرف اني بحترم اراء الاخرين ,, ادخل موقع اقباط احرار وقولهم عيب يا جماعة تشتموا اخوانكم المسلمين وترموا عليهم بالكلام ,, ومستني تبقي تيجي تقولي النتايج ايه .. مع اني واثق انك مش هتجرب من الاساس

اما عن سخريتك فى باقى الكلام بانى مدعى الثقافة والحكمة فا انا والحمد للة مبدعيش حاجة انا بتكلم فى حاجة بدهية وابدية ان الاستفزار يولد الكراهية ودى حاجة كفيلة بأنها تشعل حروب ولذلك انا رديت على موضوعك لانك ممكن ممكن تكون عاملة بسلامة نية فقلت الفت نظرك
رابعا يا اخى العزيز انا لااطلب ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) انا بطلب العيش بسلام يعنى من غير ما نستفز بعضنا مش معنى انى ابديت راى فى موضوع حضرتك وقلت ان الموضوع مايخصناش وانة ممكن تحصل بسببة كلام مش سليم انى كدا بطلب ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) يا فندم انا كلامى واضح لايحتمل تقويل ولا يحمتل حشر كلام لة معانى اخرى فية انا بطلب من الجانبين انهم يهدوا اللعب علشان الفتنة متتطورش اكتر من كد
ا
انا لم اسخر من حضرتك يا استاز ياسر ولكن الناس الان انقسموا الي 3 اقسام ,, القسم الاول متعصب عصبية عمياء للمسلمين,, والقسم الثاني متعصب عصبية عمياء للمسيحين,, والقسم الثالث يدعي انه قسم المفكرين والعقلاء وانهم ضد الفتنة,, واذا قرأت مقالاتهم وجدتها تدين كل ماهم مسلم وكل تصريحات المسلمين بينما من قال اننا ضيوف لا احد يستطيق ان ينتقده ,, وللاسف حضرتك من القسم الثالث,, انت فعلا من داخلك تخاف من الفتنة ولكنك دوما توجه لومك للجهة الخاطئة ,, انت دوما تبع سياسة لوم الضحية بدلا من لوم الجاني لان الجاني لو لمته سوف يسخر كل امكاناته الاعلامية للنيل منك بشراسة ,, ولكن كل من يخاف من الفتنة تكون مقالاته كلها في اتجاه ( يجب علي المسلمين المتعصبين ان يتركوا المسيحيين الطيبين المسالمين في حالهم حفاظا علي مصلحة الوطن) وهو دة رأي حضرتك اللي بتكرره في اي موضوع يخص المسيحيين

حاجة تانية لية بدل ما تفكر بالطريقة دى ( خنوع 77 مليون مسلم في مقابل 3 مليون مسيحي ) تبدأ تفكر بالطريقة دى (77 مليون مسلم يعيشون مع 3 مليون مسيحى فى سلام ووئام دون خنوع اى طرف للاخر ) اية رأيك فيها

انا لست ضد المسيحيين يا سيدي ولا احب ان احكي لك علي قصص من طراز جارتنا المسيحية التي كانت دوما تعطي لنا الهدايا وتزورنا ولان دة شيئ عادي بين المصريين,, انا احب ان يعيش الجميع في سلام تحت طائلة القانون ,, ولكن ان يقوم الطرف الاضعف بأستفزاز المارد اكثر من الازم فعليه بتحمل النتائج عن هذا ,, واحب ان اخبرك ان تركيزي ليس مع المسيحيين ولكنه ضد بعض مثيري الفتنة في الكنيسة ,, وحضرتك فاكر وفاء قسطنطين ,, في هذا الوقت كنت غاضب جدا من الامر ولكني غالطت نفسي وقلت لربما ظلت علي مسيحيتها ,, ولكن ان يتكرر الامر مرة اخري فهذه هي القشة التي قصمت ظهر البعير بالنسبة لي ,, واحب ان اقول لحضرتك ايضا ان موضوعي ليس تصفية حسابات ,,خبر عادي جدا تم وضعه وبالفعل هو يجذب الناس ,, ما هي الاساءة للكنيسة او للبابا من الخبر؟ اذا نظرت بحيادية فلن تجد ,, ولكن اذا نظرت نظرتك المعتادة فالطبع سوف تجد ان الموضوع يسيئ للكنيسة ,, ثم قل لي يا سيدي هل اذا توقفت كل المواقع عن نشر اي خبر عن المسيحيين ونسيانهم تماما هل هذا سوف يجعل المسيحيين يتراجعوا عن اعتقادهم بأننا نخطف بناتهم واننا حفاة وعراة وضيوف؟ بالطبع لا .. اذا كنت تعتقد هذا فأنت واهم جدا واعتقادك بحاجة الي التغيير

اما عن ملحوظتك انى بعترض على اى خبر يخص المسحين فا انا هاقولك انا برد فى مواضيع كتير اوى سواء دينية اوى سياسية او اجتماعية بس انت بتلاحظ انى برد على المواضيع بتاعت المسحين لانك انت اكتر واحد هنا بيكتب مواضيع على المسحين يعنى المسحين نفسهم مبيعملوش مواضيع فهتلاقيك ملاحظ لانى برد على مواضيع حضرتك الى خاصة بالمسحين لانك الوحيد تقريبا فى المنتدى الى بيكتب فى المواضيع دى ولو فى غيرك ولا قيت في مواضعتهم حاجة بردة اعترض عليها هارض بس انت الى بتكتب اكتر المواضيع من النوعية دى
انا مش هكدب كلامك واقول اني مبحطش مواضيع كتيرة,, لا انا فعلا من اكتر الاعضاء المهتمين بالشأن المسيحي ,, وليس عن طريق الاخبار فقط ,, فأنا امتلك في منزلي اكثر من خمسة اناجيل لقرآتها ودراستها ,, ولكن اذا عدنا لموضوع الاخبار الكثيرة عن المسيحين فيمكنك لومي اذا كنت اخترع تلك الاخبار لكن ان يقوم موقع شهير - مالكه مسيحي - مثل اليوم السابع بنشر 90% من تلك الاخبار التي انشرها انا في المنتدي,, فأمر يغدو شيئ عادي وليس غريبا كما تحاول انت ايهامي

اما بالنسبة لكلامك دا ( ومن فضلك لا تقل لي انك تخاف الفتنة وتلك الاشياء التي لم تعد لها اي معني ) فا انا بالفعل بخاف الفتن وانا اخاف لو انت مبتخفهاش لان دا معناه انك مش حاسبلها حساب وميهمكش لو قامت ودا فى حد ذاتة غلط الفتنة هاتأثر علينا كللللللللنا ولازم نتقى شرها علشان بلدنا وعلشان انسنيتنا وعلشان اطفالنا الى لسة صغيرين ميكبروش يلاقوا شعب مصر بيكرة بعضوا

سوف اسألك سؤال واحد لماذا المسلمون هم المطالبين دوما بدرأ الفتنة ؟ لماذا لا يعمل الطرف الاخر علي هذا,, انا مستعد ان الا انشر اي خبر يخص المسيحيين ولكن اريد ان اري مبادرة او بارقة امل من الطرف الاخر,, ولكن ان اسكت انا خوفا علي الفتنة والاخر لا يسكت ويخطأ دائما فهذا شيئ غير منطقي
حاجة اخيرة احب اوضحهالك اوهى تفتكر ان احنا فى خناقة او انا بقول الكلام دا لمجرد الاختلاف معاك لا انا هاعتبرك زى اخويا الصغير او كبير علشان انا معرفش عمرك انا احب لاخويا الافضل احبة انة يقول خير
اعتقد اني ممكن اكون اخوك الصغير ولكن ثق تماما ان اخيك الصغير متأكد من أن كل ما يقوله خير ,, وضميري مرتاح جدا إزاء نشر تلك الاخبار
يعنى مثلا لما رديت على الموضوع دا رديت عليك لية رديت عليك علشان الفت نظرك لان النوع دا من المواضيع ضررة اكتر من نفعة يعنى مثلا اية الى هانستفيدة احنا كمسلمين لما نعرف حاجة زى دى بالمقابل ممكن يتقال على الموضوع انة موضوع استفزازى ويتاخد بعداوة ويتسبب فى ضرر وانا محبش ليك انك تكون السبب فى اى ضرر احب ليك انك تسمو فوق الكلام دا كلة
بالعكس افادة تلك المواضيع للمسلمين والمسيحيين كبيرة ولكني سوف اترك لك حرية اكتشاف هذا الامر بنفسك وثق انني لا اقدم شيئ للأخر الا اذا كان مفيدا له
اتمنى انك تاخد كلامى وتفكر فية قبل ما ترفضة
وانا بالفعل سعيد بالحوار معاك

اشكرك يا استاذ ياسر علي النصائح والحوار وانا ايضا سعدت بالحوار معك
dr.hytham
ما المانع من ان يقوم عضو ما بنقد موظف حكومى تعينه الدولة ما دام اخطا
Raafat05
أرد انا بأه ؟؟؟؟
انتم المسلمين واحد معتدل والاخر يحاول ان يظهر متطرف ................ واحنا المسيحين بنتفرج !!!!
الموضوع يخصنا ومن البديهى ان لما البابا يتكلم الكل يسمع لانه اعلى رتبه كهنوتيه بالكنيسه و هذا الشاب تعدى هذه النقطه فلذلك اوقفه البابا عن الكلام ورفض سماعه على الملآ ............. فمن المفروض ان يرسل شكواه مكتوبه وكل شكوى توجه للشخص المهتم بهذا الموضوع مهما كان ........... او هناك مكان محدد لتوجيه الشكاوى الشفهيه داخل الكاتدرائيه (ممكن تسأل عنها على باب الكاتدرائيه --- مسيحى كنت او مسلم) فمن حقك تقديم شكواك والرد عليها
أخيرا
لست لك اى سبب فى كونك مسيحى او مسلم ولكنك مسؤل ان تكون متطرف مسيحى او مسلم
لك كل الحريه ان تكون كما تكون دون ادنى خطأ فى الاخر لانك لست إلله لتحاسب اى دين افضل
لك كل الحريه ان تدين بأى دين او معتقد بدون المساس بالاخر لان له حريه مطلقه ليكون غيرك كما لك الحريه لتكون كما انت ولا تحب حد تانى يقول عليك انك غلط؟
المسيحى يتزوج زوجه واحده طول حياته او حياتها ومعظمهم لا يلجأون للزوجه الثانيه ان توفت الاولى - المسيحى لا ينجب كثيرا وله مسبباته فى رعايه اسرته وتعليم اولاده بطريقه صحيحه --- بالاكثر 3 اطفال يعنى بمعدل نمو 1.1
فى مقابل المسلم الغير معتدل يتزوج الى 4 وقد يطلق من يشاء منهم لاضافه حريم الى جواريه واطفال للشوارع ان كنت تريد الانتقاد الهدام .............. ولكن لى مسلمين كثيرين معتدلين مثل المسيحين تماما
هل تتخيل انك لو فعلا مصرى صميم ان اجدادك كانوا مسيحين ؟؟ إقرأ تاريخ بلدك كويس وانت تعرف الحقائق وقبل ذلك كانوا فراعنه يبحثون عن الاله الحق؟ فالمصرى القديم هو من كان يؤمن بالاله الواحد

لكم انتم الاثنين ............ مهما كانت معتقداتكم او ثقاقتكم ............. اعتزوا بإلاهكم الواحد ...... اعتزوا بدينكم ...... اعتزوا بمصريتكم اقوى الحضارات واقدمها رسوخا ووجودا اعتز انك ابن المصرى القديم وليس ابن العرب فنحن مصريين ولستا يهود او عرب أحنا كلنا مــــــــــــــــــــــــــــــــــصريــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــن بكل معنى للكلمه

ولكم كل حب فى المواطنه الواحده والاجداد الواحده ................. فكلنا من اصل واحد ايا كان تدينك فكلنا دين ودم وموطن واحد ......................................... كلنا واحد يا مصريين
godzela55
أرد انا بأه ؟؟؟؟
انتم المسلمين واحد معتدل والاخر يحاول ان يظهر متطرف ................ واحنا المسيحين بنتفرج !!!!
الموضوع يخصنا ومن البديهى ان لما البابا يتكلم الكل يسمع لانه اعلى رتبه كهنوتيه بالكنيسه و هذا الشاب تعدى هذه النقطه فلذلك اوقفه البابا عن الكلام ورفض سماعه على الملآ ............. فمن المفروض ان يرسل شكواه مكتوبه وكل شكوى توجه للشخص المهتم بهذا الموضوع مهما كان ........... او هناك مكان محدد لتوجيه الشكاوى الشفهيه داخل الكاتدرائيه (ممكن تسأل عنها على باب الكاتدرائيه --- مسيحى كنت او مسلم) فمن حقك تقديم شكواك والرد عليها
أخيرا
لست لك اى سبب فى كونك مسيحى او مسلم ولكنك مسؤل ان تكون متطرف مسيحى او مسلم
لك كل الحريه ان تكون كما تكون دون ادنى خطأ فى الاخر لانك لست إلله لتحاسب اى دين افضل
لك كل الحريه ان تدين بأى دين او معتقد بدون المساس بالاخر لان له حريه مطلقه ليكون غيرك كما لك الحريه لتكون كما انت ولا تحب حد تانى يقول عليك انك غلط؟
المسيحى يتزوج زوجه واحده طول حياته او حياتها ومعظمهم لا يلجأون للزوجه الثانيه ان توفت الاولى - المسيحى لا ينجب كثيرا وله مسبباته فى رعايه اسرته وتعليم اولاده بطريقه صحيحه --- بالاكثر 3 اطفال يعنى بمعدل نمو 1.1
فى مقابل المسلم الغير معتدل يتزوج الى 4 وقد يطلق من يشاء منهم لاضافه حريم الى جواريه واطفال للشوارع ان كنت تريد الانتقاد الهدام .............. ولكن لى مسلمين كثيرين معتدلين مثل المسيحين تماما
هل تتخيل انك لو فعلا مصرى صميم ان اجدادك كانوا مسيحين ؟؟ إقرأ تاريخ بلدك كويس وانت تعرف الحقائق وقبل ذلك كانوا فراعنه يبحثون عن الاله الحق؟ فالمصرى القديم هو من كان يؤمن بالاله الواحد

لكم انتم الاثنين ............ مهما كانت معتقداتكم او ثقاقتكم ............. اعتزوا بإلاهكم الواحد ...... اعتزوا بدينكم ...... اعتزوا بمصريتكم اقوى الحضارات واقدمها رسوخا ووجودا اعتز انك ابن المصرى القديم وليس ابن العرب فنحن مصريين ولستا يهود او عرب أحنا كلنا مــــــــــــــــــــــــــــــــــصريــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــن بكل معنى للكلمه

ولكم كل حب فى المواطنه الواحده والاجداد الواحده ................. فكلنا من اصل واحد ايا كان تدينك فكلنا دين ودم وموطن واحد ......................................... كلنا واحد يا مصريين

يا استاذي الفاضل حضرتك دخلت تسخر وتغلط وفي الاخر جاي تعملي فيها معتدل

انا كان ممكن افند كلامك المبتذل كله وادحضه ولكني لست مسؤلا عن تقويم فكر كل مدعيي الاعتدال في هذا المنتدي - هم في الحقيقة - اكثر الناس تطرفا

ولكني سوف ارد عليك في جزئية المسيحي الذي لا يتزوج مرة اخري حتي بعد وفاة زوجته,, وانا اسألك يا سيدي ماذا عن مئات المسيحين الذين يتحولون كل يوم الي الانجيلية حتي يتسطيعوا الزواج مرة اخري؟ وبأمكانك ارسال سؤال للبابا شنودة في عظته الاسبوعية عن تلك النقطة ولكن حذار ان ترفع صوتك لان البابا شنودة هو اختيار الاله وعندما يتحدث يجب علي الجميع ان يسمع.. بأمارة معجزة العذراء والحمامة الشهيرة

واخيرا اقول لك

سلامة الحمامة وسلامتك يا ريس

ياريس حمامة.. ياريس كويس !!
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يحمينا ويحمى بلادنا من شر الفتن اللهم امين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
رحيل البابا شنودة يهز العالم .. الرئيس اوباما يلقي بيانا صحفيا ينعي فيه وفاة البابا شنودة
البابا شنودة مصاب بسرطان الرئة والكنيسة تقوم الان بعمل لائحة جديدة فى سرية لاختيار البابا المقبل
ابن شقيق البابا شنودة يطرد الاقباط من كتدرائية العباسية