نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تجربتي مع جوجل ادوردز Google AdWords

الكلمة باختصار : افضل برنامج اعلاني على الويب
لد جربت اعلانات الفيس بوك واعلانات جوجل ادوردز والاعلانات المباشرة واقولها بكل صدق الافضل بكل تاكيد هو ادوردز .. لماذا؟

1- تحديد الهدف او Targettng : في حساب الفيس بوك مثلا كان بامكاني تحديد جنسية وعمر واهتمام المشاهد او الزائر فقط .. اما في ادوردز وخاصة النسخة الحديثة بتاريخ مايو 2009 اصبح امكانت تحديد الزوار دقيق جدا .. السن والعمر والكلمات المفتاحية واللغة ( يمكن اختيار اكثر من لغة ) خاصية استنتاج الكلمات المفتاحية الفريدة وهي اكثر من رائعة، بكل هذا واكثر ستصل بالتحديد لمن تريد

2- اعلانات جوجل تقريبا هي الارخص : اجمالي ما دفعت 250 جنيها مصريا !! وعدد الظهور 10 مليون ظهور وعدد النقرات 19 الف نقرة اي 19 الف زائر ..ب 250 جنيه .. صراحة سعر رائع .. في حين كان تكلفة الفيس بوك 100 دولار لحوالي 1000 زائر وهو ما جعلني انسحب منه تماما
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

3- -اعلانك يظهر باقل تكلفة : لظهور اعلانك على الفيس بوك لابد من وضع حد ادنى للنقره قدره 6 سنت اي قرابة ربع جنيع مصري .. اما في جوجل فاعلاني يظهر بفاعلية بسعر يتراوح بين 3 - 7 قروش مصرية

4- قاعدة كبيرة متزايدة من المواقع : عدد مهول من المنتديات والمواقع تعرض ادسنس

الخلاصة ان ادسنس الان نظرا لزيادة عدد الناشرين العرب وقلة المعلنين مجالا رائعا للاستثمار

المقال "تجربتي مع جوجل ادوردز Google AdWords" نشر بواسطة: بتاريخ:
D7k
بصراحة تجربة مميزة منك يا عبدو باشا

شكرا ً لألك عـ المعلومات القيمة

بصراحة كنت مفكر الـ ADWORDS بدها فت عملي كتير

بس طلعت بسيطة

إنتظروا نتائج تجربتي لـ ADWORDS

PeAcE
gar7y
بجد رائع عبده باشا تسلم ايديك

على الموضوع الرائع
nafienew1
جيد لا كننا في المغرب لا توجد لدينا فيزا
مصطفى محمد وليد
الف شكر يا باشا على مشاركة تجربتك و خبرتك.
Mafesh Esm
يعني لو 250 جنيه جابولك 19 الف زائر و250 جنيه=45.45 دولار يعني لو مثلا الحد الادني للنقره او حتي التكلفه الفعليه للنقره مش هتتجاوز 0.01 سنت يعني معني ذلك 4545 زائر مش 19 الف زائر ....ممكن توضيح؟؟؟
عشان انا بجرب ادوردز دلوقتي
by-ads
الف شكر يا باشا
احمدووو
متشكر ياباااشااااا
gehad sayed
موضوع رائع شكرا لك عبدو باشا لمشاركتك لنا بخبراتك المفيدة
abdobasha
يعني لو 250 جنيه جابولك 19 الف زائر و250 جنيه=45.45 دولار يعني لو مثلا الحد الادني للنقره او حتي التكلفه الفعليه للنقره مش هتتجاوز 0.01 سنت يعني معني ذلك 4545 زائر مش 19 الف زائر ....ممكن توضيح؟؟؟
عشان انا بجرب ادوردز دلوقتي
مين قال ان التعامل فادوورد بالسنت؟؟
التعامل بالجنيه
واقل سعر للنقرة قرش صاغ مصري وليس سنت
لكن لو عملته بقرش مش هيظهر
الفكرة انك توازن بقى
عرض وطلب
Mafesh Esm
مين قال ان التعامل فادوورد بالسنت؟؟
التعامل بالجنيه
واقل سعر للنقرة قرش صاغ مصري وليس سنت
لكن لو عملته بقرش مش هيظهر
الفكرة انك توازن بقى
عرض وطلب
شكرااااااا ريحت بالي وعرفت هامشي ازاي
ahmed814
تماااااااااام بالفعل ادورد هى احسن نظام اعلانات على الويب
kokocham
اخواني الكرام لدي كوبون Google Adwords بقيمة 100 دولار ( 750 درهم مغربي)
اريد ان ابيعه ب 40 دولار فقط لاني لا املك الوقت لانشاء حسابي على ادوردز
Black Ice
تسلم يا عم عبدو
فعلا بشهاده اغلب الناس ادوردز هو الافضل من جميع النواحى
Mafesh Esm
انا عملت متوسط تكلفة النقرة 0,01 قرش الاعلان ماظهرش لا في شبكه المحتوي ولا شبكه البحث عملته 0.05 برده ماظهرش عملته ب 0.20 قرش الاعلان ظهر بمتوسط تكلفة 0.16 قرش ......لو حسبت انتا جالك 19 الف زائر ب 250 جنيه ازاي يعني انتا كده عملت متوسط النقرة قرش ونص طب ازاااااااااااااااااااي مع ان اعلانك كان عن ادسنس ومتوسط النقره فيها عاااااااالي
abdobasha
اولا انا اعلاناتي مش على ادسنس فقط
تانيا الاوقات بتختلف انا بسيبها مثلا على 3 قروش
Mafesh Esm
شكرا جزيلا ليك
moon walker
الكلمة باختصار : افضل برنامج اعلاني على الويب
لد جربت اعلانات الفيس بوك واعلانات جوجل ادوردز والاعلانات المباشرة واقولها بكل صدق الافضل بكل تاكيد هو ادوردز .. لماذا؟

1- تحديد الهدف او targettng : في حساب الفيس بوك مثلا كان بامكاني تحديد جنسية وعمر واهتمام المشاهد او الزائر فقط .. اما في ادوردز وخاصة النسخة الحديثة بتاريخ مايو 2009 اصبح امكانت تحديد الزوار دقيق جدا .. السن والعمر والكلمات المفتاحية واللغة ( يمكن اختيار اكثر من لغة ) خاصية استنتاج الكلمات المفتاحية الفريدة وهي اكثر من رائعة، بكل هذا واكثر ستصل بالتحديد لمن تريد

2- اعلانات جوجل تقريبا هي الارخص : اجمالي ما دفعت 250 جنيها مصريا !! وعدد الظهور 10 مليون ظهور وعدد النقرات 19 الف نقرة اي 19 الف زائر ..ب 250 جنيه .. صراحة سعر رائع .. في حين كان تكلفة الفيس بوك 100 دولار لحوالي 1000 زائر وهو ما جعلني انسحب منه تماما

3- -اعلانك يظهر باقل تكلفة : لظهور اعلانك على الفيس بوك لابد من وضع حد ادنى للنقره قدره 6 سنت اي قرابة ربع جنيع مصري .. اما في جوجل فاعلاني يظهر بفاعلية بسعر يتراوح بين 3 - 7 قروش مصرية

4- قاعدة كبيرة متزايدة من المواقع : عدد مهول من المنتديات والمواقع تعرض ادسنس

الخلاصة ان ادسنس الان نظرا لزيادة عدد الناشرين العرب وقلة المعلنين مجالا رائعا للاستثمار
مشكور جدا على المعلومات و ابقى انتظر استفسارى عن كيفية استخدام جوجل ادوردز لما انوى ان شاء الله
عليم
شكرا علي النصائح بارك الله فيك

...
احترف التدوين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
عرض مجانى من جوجل كوبون بــ 25 دولار لتروج موقعك على الانترنت وتجريب Google AdWords
انا وصلى جواب من جوجل ادوردز(adwords) ب 550 جنية مصرى (ارجو المساعدة)
اللى خبراء جوجل ادوردز google adwords
ازاى اقدر استفيد من Google AdWords - 25 USD Free Coupon جوجل ادوردز ؟؟