نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى الحب والرومانسية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل يمكن أن نحول هذا المنتدى إلى مجلس للحرب؟

هل يمكن أن نحول منتدى الحب والرومانسية إلى منتدى للحرب؟ نناقش فيه أفكارا لقتال اليهود وغزو فلسطين؟ ولهذا ثواب كبير.

ماذا يمنعنا من تخيل أفكار للحرب وتدمير اليهود؟ ربما لا نصل إلى شيء، لكن سوف يمن الله علينا بثواب التفكير والانشغال بهذا الأمر، فمن يعرف الكمياء أوالفزياء أوالبرمجة الحاسوبية -مثلا- يمكنه أن يسرح بخياله ويفكر، فصاحب الكمياء يستطيع أن يفكر في سلاح يحرق الدبابات، وصاحب الفزياء أوالبرمجة يمكنه أن يفكر في تعطيل الآلات الحربية عن بعد، كتعطيل الطائرات -مثلا-، صحيح أن هذا يحتاج إلى إخضاع الطائرات لتصرف المبرمج، لكن ما المانع للتفكير؟ ألا يمكن لفيروس الحاسب أن يدمر الحاسبات دون إخضاع الحاسبات لمصمم الفيروس؟ مصمم الفيروس يمكنه تدمير بعض الأجهزة عن بعد دون أن يتعامل معها تعاملا مباشرا.

وقد قرأ بعضنا عن فكرة مبهرة راودت أرشميدس دمر بها جيش الأعداء، قال بعض علماء التاريخ إنه عكس أشعة الشمس على الأسطول المعادي فأحرقه، إن كان بعض المؤرخين ينفون هذا الحدث فإنه ليس مستحيلا عند البعض الآخر، فلماذا لا نفكر؟ لماذا لا يفكر صاحب الفزياء الضوئية في الانتفاع بالشمس في حرق اليهود؟ ولماذا لا يفكر صاحب الفزياء الصوتية في تدمير الطائرات بإرسال موجات صوتية إليها؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لا تستهينوا بثواب هذه التخيلات؛ فهي حديث من النفس بالجهاد، لكننا لن ننتفع من الحب والرومانسية بشيء.

هل يمكننا أن نجعل هذا المنتدى مجلسا للحرب بدلا من كونه مجلسا للحب والرومانسية؟

المقال "هل يمكن أن نحول هذا المنتدى إلى مجلس للحرب؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
سهم--
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
سهم--
.............................
سهم--
.....................
سهم--
.....................
سهم--
...........................
ايتن
يا سهم قول كلام تخلي الناس ترد عليك القسم دة بيبقي اساسي لكل المنتديات اما الكلام دة فلية قسم محدد ولية الناس اللي تحب تفكر فية
سهم--
لكن يا استاذة ايتن انتي عارفة ان كلام الحب والغرام اللي بيتكتب في القسم ده حرام، يبقى الافضل اني اكتب هنا.
ايتن
اية اللي فية حرام دة كلام مفيهوش حاجة غلط وع فكرة محدش متقبل كلامك وهو مكتوب هنا علشان كدة محدش رد
سهم--
طيب ممكن تسألي حد من العلماء أوالدعاة وتيجي تقوللنا قالولك إيه؟
ايتن
واللة انا معرفش حد من الدعاة ولا العلماء اسئلهم لاكن اكيد حضرتك تعرف وتسال انت
سهم--
طيب ما انا سمعته من العلماء، هو انا هخترعه؟
ايتن
خلاص كل واحد ورائية وكل واحد واللي هو شايفة بس بجد كلامك هنا ملهوش معني
سهم--
الحقيقة المفروض ان المسألة دي مش خاضعة للرأي، دي مسألة محسومة ومفيهاش خلاف.

كمان أنا مش مستفز زي ما قالت فريدة، ولا قلت كلام مش كويس زي ما قال إكس بي، أنا بقول كلام سهل وعادي.

ولو شفتي موضوع كاتباة أخت لينا في المنتدى عشان تنصحنا من المشاكل دي ماكنتيش هتقدري تتحملي قراية الموضوع، مش هقولك عاملة في الموضوع إيه، وأنا قلتلها على رأيي في طريقة عرض الموضوع عشان ماتضايقش الناس.
ايتن
بجد اسفة ع الكلمة دي بس رائ فريدة هو دة رائ نص المنتدي وخليك انت الجانب الكويس هنا بس في المكان اللي يلقي بالموضوع في قسم اسلامي ممكن تحط فية الحجات دي لان هنا مش مكانة
godzela55
لا يا ايتن طبعا الكلام عن الحب حرام ,,وانا شوفت دعاة كتير وقليل ,, المتشدد منهم واللي مش متشدد خالص وكلهم قالوا ان الموضوع دة حرام ,,, ودة شيئ بديهي جدا وحتي لو هو مش حرام فهو كلام لا يفيد الناس في شيئ بل بالعكس دة بيهبط من عزيمتهم ومش فرض كفاية علي المسلمين ولا حاجة

بس طبعا كل واحد من حقه يعتقد كما يشاء ,, وانا معجب بأصرار الاخ سهم علي الدعوة

سهم--
مش أنا الكويس، أنا مش هزيد عليكي حاجة، أنا زيي زيك لكن بحاول اكتب كلام ينفعني وينفع الناس.

والكلام ده بسمعه من العلماء وبقراه في الانترنت كاتبينه ناس زيي وزيك كده، وبحاول استفيد بيه ومبعترضش عليه.

ومش قاصد أضايق حد بكلامي.
ايتن
كل واحد واللي يشوفة ودة رائيك ويا ريت الباقي يحط رائية وانا رائي ان دة كلام بس مفيهوش حاجة
سهم--
شكرا لك أخي الكريم godzela

يرفعك الله درجات.
سهم--
كل واحد واللي يشوفة ودة رائيك ويا ريت الباقي يحط رائية وانا رائي ان دة كلام بس مفيهوش حاجة
ده الكلام ده المفروض يبقى بين الزوجين بس، مايتقلش بين البنين والبنات كده، ده كلام حب وغرام.

داحنا بنسمع ان في أزواج مبيطيقوش بعض، طيب ميقولو الكلام ده وهما متجوزين أحسن بدل مايتخانقو وينكدو على بعض، بقى معقول يتقال بين الأجانب والمتجوزين لأ؟ ده معقول؟
bougrac
موضوع شيق شكرا لكم جميعا يا إخوان
طايشه بس عايشه
على فكره يا استاذ سهم انا بجد بيعجبنى اصرارك على الهدايه دى رغم ان فيه كتير هجموك وانا كنت واحده منهم

بس زى ما ايتن قالت كل واحد ليه رايه ومش بيسمع لحد

بس ربنا يهدينا بقى
غرام ندى
اسمحيلى بالتداخل معكم فى الحوار أنا انتقض هذا الرأى فانا والحمد لله على صلة طيبة مع الله وايضا تربية فى بيت متدين ويرفض الخطأ ولكن هذا لا يعنى تقييد المشاعر والقلب والعقل كمان.
كذلك قال رسول الله صلى الله علية وسلم الكلمة الطيبة صدقة
وعمر الدين م حرم الحب لأنه انواع كتير احنا بس ماسكين ف نوع واحد هو الحب بين ولد وبنت لكن ف حب تانى وتالت حبك لربنا اكتبى فيه والكل هيسعد وكمان عمر م كانت المشاعر والاحاسيس والكلام الطيب م كان حرام كمان المنتدى بيتيح ليك انتقاض والتبليغ عن اى موضع تشعر بانه خارج عن القاعدة الموضوعة وكذلك العادات والتقاليد والشريعة والدين وكمان فى مشرفين بيتابعوا ما يكتب وبيعلقوا عليه يعنى الموضوع ابسط من كده
وبعدين مش شرط ان كل اللى بيكتب فى المنتدى يكون بيكتب لحد ولا الكلام يكون بين ولد وبنت بالعكس كل واحد بيكتب اللى حاسس بيه بيقول اللى مش قادر يقوله للى حواليه ومش شرط كمان اللى بكتب فى المنتدى ده يكون مبيكتبش ف غيره من الموضوعات انا قرأت ليهم موضوعات رغم قلتها إلا انها بتدل انهم ليهم ميول كتير
فكل واحد عنده ميول وكل واحد بكتب اللى بيحبه وده لا يتعارض مع ميول الاخرين
وبعد كده احنا اتكلمنا فى السياسة والحرب والعدل والحق كتير مفيش حد سمع
اقولك على حاجة الافضل توجه من خلال كتاباتك الدعاء للامة كلها ربنا يزيح الغم والهم عنا
يسر ولا تعسر فالدين يسر
كلنا جوانا الآم كتيرة يمكن لما نكتب نرتاح تعالى نساعد بعض بطرق حلوة كتيرة أنا فهمت رأيك بس غيرى ممكن ميفهمش فمن الممكن ان توصلى رأيك بصور تانية احلى واخف أطلبى ف رسالة الدعاء للمسلمين وف مرة تانية اطلبى بالدعاء على اليهود وبكده تبقى بتفكريهم يمكن يتحول الحديث عنهم ويتغير الموضوع من غير مايشعر احد انه مجبر على ذلك
غرام ندى
اسفه انا افتكرتك بنت بعتذر
سهم--
نسيت أنساك، أنا مضطر أقولك أن كلامك ده بيأكد أن احنا ملايين المحكومين متسببين في تأخير النصر وذل أمة الإسلام، مش الحكام لوحدهم هما السبب.

الكلام اللي بتقوليه ده مكانش المفروض تقوله وحدة زيك بتدرس علوم الدين ومؤهلة انها تكون فقيهة، واحتمال تدرسي دراسات عليا وتبقي من أهل العلم.

الحقيقة أنا بعتبرك استاذتنا ومينفعش تأيدي ايتن في الكلام اللي قالته، الواجب تنصحيها، وهي ممكن تقبل منك، وواجب تدخلي القسم هنا وتعرفينا ان ده حرام، مش تكتبي زي غيرك ما بيكتب.

الضحكات اللي بين البنين والبنات لازم تكوني عارفة انها حرام، وبرضو كلام الحب والغرام، دا العلما قالوا إنه يفضل يكون للرجال مواقع وللنساء مواقع، الرجال ميدخلوش على النساء والنساء ميدخلوش على الرجال، مش مهم نكلم في دي - مع انها كلام العلماء - لكن خلينا نكون عارفين ان الكلام بين الولد والبنت عليه قيود.

أنا هطلب منك طلب من فضلك، انتي بتخدي محاضرات في الكلية من العلماء، عاوزك تسألي حد منهم عن حكم كلام الحب اللي بيتكتب هنا، وتيجي تقوليلنا قالولك إيه.

وأعتذر إن كنت أزعجتك، تقبلي كلامي.

شكرا أستاذة.
سهم--
غرام ندى

انا مقلتش كلام مزعج، والواجب علينا كلنا نقول النصيحة.

وكلام الحب مينفعش يكون بين ولد وبنت أجانب بالنسبة لبعض، ده لازم يكون بين الازواج بس.
غرام ندى
وانا مقولتش غير كده بس المنتدى ده احنا مش بنقول لبعضنا كل واحد بيقول اللى بيحسه سواء لنفسه او لغيره مفيش حد خصص شخص معين بالكلام وزى م قولتلك الحب انواع
غرام ندى
ممكن نوجه بعض بالحب ونقرب من ربنا بالحب وده هيكون احسن لاننا كلنا موجوعين من الدنيا واللى بيحصل فيها عايزين ايد طيبه وحنينة توصلنا لبر الامان
كمان شباب الزمن ده فاكر ان مفيش غيره وبرفض النصيحة لمجرد العند بس ممكن نوصل نصيحتنا عن طريقهم هما ندخل من الباب الى بيحبوه وف الاخر هنوصل للباب اللى احنا عايزينه وبردو بالحب لما تحب هتسمع لما تحب هتقبل النصيحة كانها بلسم هما فاكرين ان لما حد ينصحهم كانه بيامر بس هو غير كده بس نعمل ايه نحاول مرة تانية وسعيدة بردك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
قائمة المواقع التي يمكن تضمين ملفاتها في المنتدى
هل يمكن تقيد المشاراكات فى المنتدى؟
مجموعة من الملفات مفتوحة للسويتش ماكس من أميرة الورد لاعضاء نجوم مصرية
سوال الى الادارة هل يمكن اضافة حسابى فى جوجل للاعضاء اخرين على نفس المنتدى