نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ضرب طالبات جامعة الازهر بالزقازيق بعد رفضهما التفتيش الذاتى " فيديو غير معلن "

بسم الله الرحمن الرحيم

في يوم الأحد الموافق 10/10/2010م
أُصيبت الطالبة سمية أشرف- بالفرقة الرابعة كلية الدراسات الإسلامية، جامعة الأزهر، فرع الزقازيق- بنزيف حاد في المخ، فيما أُصيبت طالبة أخرى بكسر في القدم، بعد اعتداء أحد أفراد الحرس عليهما، وركلهما عند بوابة الكلية، بعد رفضهما التفتيش الذاتي

هذا الفيديو غير معلن وهو حصرى لمنتدى نجوم مصريه

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لتحميل الفيديو هنا

وهذا فيديو من قناة الجزيره

وده الجروب على الفيس بوك "وحدة الرصد الميداني | برلمانيات 2010"

المقال "ضرب طالبات جامعة الازهر بالزقازيق بعد رفضهما التفتيش الذاتى " فيديو غير معلن "" نشر بواسطة: بتاريخ:
احمد لطف الله
حرام والله............تسيبواالي نسيوا يلبسوا وتضربو المحترمين
حاجه تقرف..........
godzela55
يا جماعة التفتيش دي اجراءات امنية

واللي ميرضاش يمشي القانون يستاهل اللي يحصله
bodi2017

بس توصل لضرب البنات ثم ان البنات ليه تتفتش ذاتى من امتى واحنا بلد بتعمل حظرها على كده لآ انا مش موافقك فى الكلام ده

البنات مخلوقات رقيقه بعيده عن كل اللى بيحصل حولينا
ربنا يرحمنا برحمته
reemhmam
كان ممكن يكون هناك حوار حضارى
ارقى من الضرب
عبير الجنة
اللى عمل كدا حيوان هو وصل الحد لكدا نضرب البنات علشان بيحافظوا على نفسهم وقوانين إيه المنيلة دى وكمان يضربهم هو مين إداله الصلاحيات يعمل كدا ربنا يحاسبه ويرحمنا
ALi_HAFEZ
لا وزعلانين ع اللى بيحصل للمصريين برة
اذا كانو هنا بياخدو بالجزمة
neveenkoleeb
انا تضايقت اوى لما شوفت الفيديو دا انا حاسة بعدم الامان !! انا بكرة البلد دى والنا س اللى فيها .. ايام زمان كان لو الواحد يعاكس بنت الشارع كلة يدغدغة دلوقتى ... البلد ما بقاش فيها للاسف رجالة .... ودا اللى اثبتة الامريكان لما دخلو العراق وعملو ابو غريب .. عرو العرب لنفسهم .... ولبسوهم القرون والارايل وقالو الراجل فيكم يجى يدافع عن شرف الامة عن شرف عقيتدة عن مبادؤة ....... كلة وقف يتفرج على خيبتة ....
عمالة بسال نفسي ابو البنت اللى انضربت دى المفروض يعمل اية ؟ هل يسكت ويمش جنب الحيط ويلبس اريال ولا ينتقم لكرامتة ويروح يضرب الظابط ويتهجم على حرمة بيتة زى ما عمل الظابط؟؟؟

وبعدين الاخ اللى بيقول دى اجراءات امنية ما فيش ادارية او مشرفة تقوم هية بالتفتيش

اظاهر انك متعود ان الرجالة يفتشو اهل بيتك ولا يمكن متعود انهم ينضربو وانت تقف تسقف وتقول هييية اجراءات امنية

وعجبي!!!!
أميرة الورد
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
bodi2017
انا تضايقت اوى لما شوفت الفيديو دا انا حاسة بعدم الامان !! انا بكرة البلد دى والنا س اللى فيها .. ايام زمان كان لو الواحد يعاكس بنت الشارع كلة يدغدغة دلوقتى ... البلد ما بقاش فيها للاسف رجالة .... ودا اللى اثبتة الامريكان لما دخلو العراق وعملو ابو غريب .. عرو العرب لنفسهم .... ولبسوهم القرون والارايل وقالو الراجل فيكم يجى يدافع عن شرف الامة عن شرف عقيتدة عن مبادؤة ....... كلة وقف يتفرج على خيبتة ....
عمالة بسال نفسي ابو البنت اللى انضربت دى المفروض يعمل اية ؟ هل يسكت ويمش جنب الحيط ويلبس اريال ولا ينتقم لكرامتة ويروح يضرب الظابط ويتهجم على حرمة بيتة زى ما عمل الظابط؟؟؟

وبعدين الاخ اللى بيقول دى اجراءات امنية ما فيش ادارية او مشرفة تقوم هية بالتفتيش

اظاهر انك متعود ان الرجالة يفتشو اهل بيتك ولا يمكن متعود انهم ينضربو وانت تقف تسقف وتقول هييية اجراءات امنية

وعجبي!!!!
كلامك محترم جدا وفعلا فى كتير من الصح

ولكن احب اقول ان لما الامريكان دخلوا العراق وعملوا اللى عملوه فى ابو غريب ده مش بيدل على ان مافيش رجاله لكن ده بيدل على ان الشعوب العربيه مفككه ومش بتحاول حتى الحفاظ على عروبيتهم

وشكرا لردك ونورتنى الموضوع
mero show
ظابط مش محترررررررررررررررم
yasser el sherif
معلش يا جماعة انا هاقول رأى وعارف انه مش هايعجب ناس كتير هنا من الواضح ان دا الحادثة دى مش عشوائية بدليل لو حد بيتعرض لحاجة زى كدا اخر حاجة هايفكر فيها انة يصور الى بيحصل دا غير ان معلش يعنى انا شايف وراهم طالبات عمالة تدخل عادى ومفيش مشكلة اشمعنة دول يعنى الى طالبوا منهم تفتيش ذاتى هوة من الواضح كان الموضوع كان عبارة ان حد يثير مشكلة علشان يتصور الكلام دا بس بردة الغلط على الضابط الى فقد اعصابة وضرب البنت اظن دا كان خرطوم الى ضربها بيا وبصراحة هما جرئة اوى يعنى انا اعرف لو حاجة زى كدا حصلت لاختى ومحدش رضا يدخلها جامعتها هاتسأل عن السبب ولو مرضهاش السبب هاترجع بيتها وتجيب حد من هنا يشوف اية الحكاية لكن البنت الى بتقولة انت خايف من اية دى يعنى جريئة اوى وشكلها استفزتة وبعدين دى مظاهرة مش حادثة واظن كلمة يسقط النظام الظالم فى اخر الفيديو دى اكبر دليل اظن ان الحكاية دى وراها حاجات تانية كبيرة
من الواضح ان شغل الانتخابات طلع بدرى
!XP!
ههههههههههه

مش بيقولو الشرطه ف خدمه الشعب

ولسا اللى جى احسن احنا لسا شوفنا حاجه

حته ظابط سيس مش راجل

واكيد مش راجل بدا حياته برشوه ووسطه عشان يدخل اصلا الكليه

دخل الكليه اللى باقى من ضميره موتهولو

علموهم السفاله واللامباله وقله الادب

عاوزينه يعمل ايه ؟؟

عيل بفلوس امه دخل شرطه عشان ينفذ القانون عيل !!!!!

وبعدين تفتيش ايه يولاد الجزمه هما داخلين غزه

طلبه داخلين كليتهم وبنات بس كمان

جايبين راجل يفتشهم !!!!

dr.hytham
ضابط سفيه و حقير و مجرد فاشل فى الثانوية و فاشل فى الدراسة من الذين تجمعهم كلية الفشلة الامنية

و مشرف وضيع الذى يدافع عن الضابط
رياحين الجنه
رد : ضرب طالبات جامعة الازهر بالزقازيق بعد رفضهما التفتيش الذاتى " فيديو غير معلن "
معلش يا جماعة انا هاقول رأى وعارف انه مش هايعجب ناس كتير هنا من الواضح ان دا الحادثة دى مش عشوائية بدليل لو حد بيتعرض لحاجة زى كدا اخر حاجة هايفكر فيها انة يصور الى بيحصل دا غير ان معلش يعنى انا شايف وراهم طالبات عمالة تدخل عادى ومفيش مشكلة اشمعنة دول يعنى الى طالبوا منهم تفتيش ذاتى هوة من الواضح كان الموضوع كان عبارة ان حد يثير مشكلة علشان يتصور الكلام دا بس بردة الغلط على الضابط الى فقد اعصابة وضرب البنت اظن دا كان خرطوم الى ضربها بيا وبصراحة هما جرئة اوى يعنى انا اعرف لو حاجة زى كدا حصلت لاختى ومحدش رضا يدخلها جامعتها هاتسأل عن السبب ولو مرضهاش السبب هاترجع بيتها وتجيب حد من هنا يشوف اية الحكاية لكن البنت الى بتقولة انت خايف من اية دى يعنى جريئة اوى وشكلها استفزتة وبعدين دى مظاهرة مش حادثة واظن كلمة يسقط النظام الظالم فى اخر الفيديو دى اكبر دليل اظن ان الحكاية دى وراها حاجات تانية كبيرة

والله العظيم انت بتغالط نفسك ياترى لحساب مين
وكلامك مش صحيح لو اختك هى الى حصلها كده كنت حاتقول برضه الكلام ده حسبنا الله ونعم الوكيل

مسالتش نفسك اشمعنى التانين بيدخلوا عادى من غير تفتيش ياريت مره تانيه متغالطش نفسك وافتكر انك حاتقف بين ادين الله وحيسالك عن اقوالك وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم
!XP!
يا جماعه ياريت النقاش ميخرجش من ايدينا عشان محدش يغلط ف حد
!XP!
مافيش حد معانا هنا ف المنتدى ف الكليه دي ؟؟
bodi2017
يا جماعه الموضوع كبير جدا ومعمول ليه جروب على الفيس بوك وحمله جامده جدا

يعنى مش من حق اى حد يدافع عن الظابط ويقول انه بيطبق قانون والكلام الفاضى ده

ده ظابط ماعندوش اخلاق وبأذن الله يتعرف ويتربى
hazem_copra
شوفته علي الفيس بوك عندي مش عارف ليه كده
Mafesh Esm
حرام والله............تسيبواالي نسيوا يلبسوا وتضربو المحترمين
حاجه تقرف..........
بس توصل لضرب البنات ثم ان البنات ليه تتفتش ذاتى من امتى واحنا بلد بتعمل حظرها على كده لآ انا مش موافقك فى الكلام ده

اللى عمل كدا حيوان هو وصل الحد لكدا نضرب البنات علشان بيحافظوا على نفسهم وقوانين إيه المنيلة دى وكمان يضربهم هو مين إداله الصلاحيات يعمل كدا ربنا يحاسبه ويرحمنا

وعجبي!!!!
يا جماعه الموضوع كبير جدا ومعمول ليه جروب على الفيس بوك وحمله جامده جدا

يعنى مش من حق اى حد يدافع عن الظابط ويقول انه بيطبق قانون والكلام الفاضى ده

ده ظابط ماعندوش اخلاق وبأذن الله يتعرف ويتربى
√√√√√√√√√√√

x x x x x x x x x

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه
yasser el sherif
رد : ضرب طالبات جامعة الازهر بالزقازيق بعد رفضهما التفتيش الذاتى " فيديو غير معلن "

والله العظيم انت بتغالط نفسك ياترى لحساب مين
وكلامك مش صحيح لو اختك هى الى حصلها كده كنت حاتقول برضه الكلام ده حسبنا الله ونعم الوكيل

مسالتش نفسك اشمعنى التانين بيدخلوا عادى من غير تفتيش ياريت مره تانيه متغالطش نفسك وافتكر انك حاتقف بين ادين الله وحيسالك عن اقوالك وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم

با اختى الكريمة اية المبالغة الرهيبة فى الرد دى وافتكر انك هاتقف بين ايدين ربنا وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم لية كدا ولا دى بقيت اسها حاجة عندنا ان احنا نشكك فى الناس ونتحسبن عليهم ونقول عليهم ظلمة وكل دا علشان قلت ردى هو انا قلت اية دا رأى وانتى سيادتك متقدريش تجذمى اذا كان دا صح او غلط علشان حضرتك مش عارفة بنوايا الناس ياريت يبقا فى اسلوب ارقى من كدا
اما لو اختى فا اختى يا اختى الفاضلة مش هاتعلى صوتها فى الشارع ولا هاتستفز حد واكيد مش هايبقا هما انها تصور الكلام دا وخلاص ولو حد اتعرضلها او ضايقها مش بترد علية ولا تعلى صوتها بتيجى تقولى وانا الى بتصرف
ثانيا انا مبرئتش الضابط ولا حاولت ابررلة حاجة بالعكس انا قلت انة غلط لما فقد اعصابة ومكنش المفروض يعمل كدا
ثالثا انا عند رأى ان الى حصل دا شغل انتخابات لا اكتر ولا اقل بالدليل الكلام الى كانوا بيقلوة فى اخر الفيديو لما كانوا بيقلوا يسقط النظام الظالم الغرض يا انسة الانتخابات على الابواب وكل واحد بيدبر للتانى ويفننلة والدليل انة نشروة على الجزيرة
دى وجهة نظرة من حق حضرتك تختلفى معايا لكن باسلوب راقى
karim elkady

اخى الكريم انا معاك ان مايصحش تفتيش البنات ذاتى لكن دة لو كان التفتيش ذاتى فعلا......
المشكلة ان احنا بنحب نولع الدنيا لقلة الضمير
الراجل بيشوف شغلة وبيفتش شنطة البنت عادى
وطبعا عشان نولع الدنيا وعشان ما عندناش ضمير نقول ان التفتيش كان ذاتى واللى يفهم يفهم....
وطبعا عشان نولع الدنيا زيادة وندى فرصة للى بيكرة مصر يشتموا في مصر وندى الفرصة للجزيرة وعشان احنا ما عندناش ضمير نقول
أُصيبت الطالبة سمية أشرف- بالفرقة الرابعة كلية الدراسات الإسلامية، جامعة الأزهر، فرع الزقازيق- بنزيف حاد في المخ،
لاحول ولا قوة الا بالله
الله اعلم اية الغرض من الكدب وتهويل الامور بهذ الطريقة...نزيف فى المخ...للدرجة دة يصل الكدب وتهويل الامور والضحك على العقول والخداع
ماقدرش اقول غير.....حسبى الله ونعم الوكيل فى كل انسان عديم الضمير ونيتة مش سليمة ضد مصر وتوليع الدنيا جوة مصر
karim elkady
سوال للاخ صاحب الموضوع وياريت الاجابة تكون صريحة

اية الغرض من وضعك للصورة دة فى الموضوع

وما هو غرضك للموضوع؟
هل تم انشاء الموضوع لحساسك بالبنت وبان هذا الكلام لا يصح بان تتعرض للضرب؟؟؟؟؟
ام لنشر واشهار ماتدعوا لة؟؟؟؟؟
لاحول ولا قوة الا بالله
karim elkady
توضيح للموضوع
من المعتاد تفتيش الحقائب لان يوجد بعض عدماء الضمير باخفاء اشياء بداخلها...
ولمساوة الفتاة بغيرها من الطالبات اللاتى خضعن لتفتيش حقابئهن
لكن رفضت الفتاة تفتيش الحقيبة ....
والدليل بالفيديو
لكن عشان نهول الامور نقول تفتيش ذاتى
hema4ever
ايه الخرف ده ياجدعان
الناس عندنا ف الزقازيق بس الجامعه العاديه بتعدي عادي
هيجوا علي البنات ويضربوهم علشان مش راضيين يتفتشوا؟
mrfh
دايما كدا الحق بيزعل

هو دا كلام العقل فعلا .. وأنا معاك فى كل اللى انت قولتة

الناس بس تركز فى الفيديو شوية وهى هتلاحظ أن الحادثة مش عشوائية أبدا

دا تدبير لصنع مشكلة و تصويرها ونشرها مش أكتر لهدف أرجحة سياسي

شغل أنتخابات على الأرجح زى ما أنت قلت .. الغلطة الوحيده على بتوع الأمن

أنهم خرجوا عن شعورهم .. فبالرغم أن اللى حصل كان أستفزاز متعمد لهم..

المفروض كانوا بردوا يفهموا دا .. ويتعاملوا مع الموقف على الأساس دا

لكن برده كيد النساء غلاب زى ما بيقولوا :d ..

أنا عارف ان ردى مش هيعجب ناس كتير زى أخينا اللى رد .. بس دا رأيي

ودا اللى أنا شايفة ..بااى
neveenkoleeb
لو لاحظت يا اخى ان الفيديو مش متصور من اول الحادثة بالعكس... دى اول حاجة سمعناها ان الظابط بيقول هرميلكم الموبيل في البحر والبنت بترد تقولة هو انت خايف لية هو انت بتعمل حاجة ضد القانون؟
اية اللى خلى البنات تفتح الكاميرا اصلا الا اذا كانو بالفعل حصلت المشكلة بينهم وبين الظابط وابتدو يصورو احداثها بعد ما كانت المشكلة حصلت؟

يعنى فية جزء مش متصور اصلا من الموضوع لان اسباب الخناقة مش باينة في الفيديو _المشكلة مش موجودة في الفيديو

ودا ان دل يدل على ان البنات ما كنوش متعمدين انهم يصورو حاجة لانهم ما كنوش متوقعين الحدث او مرتبينلة لكن لما لاقو الظابط ابتدى يتطاول عليهم راحم مصورين

كمان البنت اللى اتعرضت للضرب مش هية اللى صورت دول زمايلها اللى صورو الواقعة , يعنى ما ينفعشي تقول ازاى حد يتعرض لحاجة زى كدة يقف يصور
بالعكس دى الوسيلة الوحيدة اللى تقدر تجيب بيها حقها لان بديهى ان الظابط هيتنصل بعد كدة من الموضوع ويمكن كمان يتهم اتهامات كاذبة
وحكاية يسقط النظام دى
بنسمعها في كل المظاهرات
من العامل اللى انطرد من الشركة بعد ما بعتها الحكومة ورفضت تدى معاش للفقير
من الشاب اللى مش عارف يتجوز وما قداموش غير انة يلجا للحرام ولا عارف يتوظف
من الناس اللى دايقة قهر الحكومة اللى بتبيع الاراضي والشركات وبتنهب اموال الشعب
من السياسة الخاطئة للنظام سواء في تعين وزراء الحكومة او اى مسئول في الدولة, من السياسة الخارجية مع الدول التانية او في ادارة شئون البلد بشكل عام
neveenkoleeb
توضيح للموضوع
من المعتاد تفتيش الحقائب لان يوجد بعض عدماء الضمير باخفاء اشياء بداخلها...
ولمساوة الفتاة بغيرها من الطالبات اللاتى خضعن لتفتيش حقابئهن
لكن رفضت الفتاة تفتيش الحقيبة ....
والدليل بالفيديو
لكن عشان نهول الامور نقول تفتيش ذاتى
بداية انا هحكيلك على قصة حصلتلى انا شخصيا

كنت داخلة مرة قرية سياحية لشغل خاص بوالدى ؟ طلب منى الظابط واصر انى اديلة شنطتى يفتشها ؟
طبعا لانى انا ما عنديش جراءة البنات اللى انت شفتهم في الفيديو , اديتة الشنطة وبعد ما فتشها اداهانى ودور الضحك مع صحبة عارف لية ؟؟
لان الشنطة كان فيها حاجة البنات بتستخدمها وقت العادة الشهرية وبيحطوها في شنطهم لاى ظرف طارق
لا يصح ابدا ان راجل يحط ايدة على حاجة بنت ويقلب فيها لازم يبقي فية حبة احترام لخصوصية البنات

دا اذا افترضنا جدلا صحة كلامك وان الموضوع حصل بسبب تفتيش شنط
انت بتقول دا باين في الفيديو
انا دورت الفيديو ميت مرة ما لقيتشي اى تفتيش لاى شنط يعنى ممكن يكون طلب منها اى حاجة تانية
ودى حاجة مش باينة في لفيديو فارجو اخى تكون دقيق في كلامك
وبعدين عمال تقول فية بنات عديمة الضمير بيخبو حاجات ؟؟
حاجات زى اية ؟
دا احنا بندخل اليهود سينا من غير باسبور ولا تفتيش ولا نيلة
اليهود اللى كانو بيدفنو الجنود في 67 وهم صحاين تحت التراب
اللى بيرفعو علمهم لحد دلوقتى مطالبين بان اسرائيل تكون من النيل للفرات
اللى بنصدرلهم غاز وكهربا وماية بارخص الاسعار والمواطن المصرى مش لاقي ياكل
neveenkoleeb
دايما كدا الحق بيزعل

هو دا كلام العقل فعلا .. وأنا معاك فى كل اللى انت قولتة

الناس بس تركز فى الفيديو شوية وهى هتلاحظ أن الحادثة مش عشوائية أبدا

دا تدبير لصنع مشكلة و تصويرها ونشرها مش أكتر لهدف أرجحة سياسي

شغل أنتخابات على الأرجح زى ما أنت قلت .. الغلطة الوحيده على بتوع الأمن

أنهم خرجوا عن شعورهم .. فبالرغم أن اللى حصل كان أستفزاز متعمد لهم..

المفروض كانوا بردوا يفهموا دا .. ويتعاملوا مع الموقف على الأساس دا

لكن برده كيد النساء غلاب زى ما بيقولوا :d ..

أنا عارف ان ردى مش هيعجب ناس كتير زى أخينا اللى رد .. بس دا رأيي

ودا اللى أنا شايفة ..بااى
غلطان يا عزيزى دا مش شغل الانتخابات عاوز تعرف شغل الانتخابات امتى ؟؟؟؟
هقولك على السر الخطير
لما تلاقي المسلسلات والافلام والبرامج نازلة هجوم على الاخوان بشكل غير طبيعى وفي موسم الانتخابات بالذات
لما تلاقي الاحزاب نازلة تتخانق مع بعضها ومبهدلين بعض على البرامج لاسباب خفية
لما تلاقي البرادعى هو وبنتة متفبركلهم صور هو خمورجى وبنتة منحلة ومتجوزة مسيحى
لما تلاقي الحالة اشتدت اوى على المصرين واسعار السلع غلت والوظايف وقفت والشقق بقت اسعارها نار دا ان لاقيت
لما تلاقي الراتب مش بيكمل خمس ايام
وفجاء وقرب الانتخابات كل المشاكل دى تتحل بضغطة زر من الرئيس
عارف لية ؟
لان المشاكل دى كلها كانت مخطط لها من فوق
السيناريو من اولة لاخرة مفبرك
وبعد الانتخابات ونجاح الرئيس بنسبة 99,9%
ترجع ريما لعادتها القديمة والمشاكل ترجع تانى
والا الشعب كدة ممكن يتمرع ويطلع كل يوم بمطالب شكل
الغاء قانون طوارئ وتداول سلطة وكلام فاضي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ضرب طالبات جامعة الازهر بالزقازيق بعد رفضهما التفتيش الذاتى " بالفيديو "
اعتصام لطالبات جامعة الأزهر بالزقازيق احتجاجاً على "اعتداء" الحرس الجامعي عليهن ومحاولة تفتيشهن ذاتي
نتيجة كلية الشريعة و القانون اسيوط ""بنين"" اخر العام جامعة الازهر 2010
نتيجة كلية الشريعة و القانون اسيوط ""بنين"" - جامعة الازهر 2010