ازيكم ؟؟ تمام طيب كويس
انا انهارده يعني انا ماقدرشاقول على نفسي مؤلف بس بحب اكتب
انهارده يعني كاتب قصه كدا ياريت تقولولي رأيكم
يلا نبدأ
شخصيات : رنا - مامت رنا - ابو رنا - اخو رنا (عمر )
المشهد الاول
في المستشفى ام بتلد بنت اول بنت ليها و بعد حوالي 3 سنين
ام رنا : ها يا حبيبتي خلاص شبعتي ؟
رنا : ايوة ماما بث انا عايث اثرب
ام رنا : هههه حاضر يا حبيبتي
ابو رنا داخل من الشغل : يا ام رنا يا ام رنا
ام رنا : ايوة يا ابو رنا حمدلله على السلامة ايييه انا عاندي ليك خبر حلو
ابو رنا : ايه خير قولي يلا
ام رنا : انا حامل
ابو رنا : بجد اخيرا هنخاوي رنا انا مبسوط اوي الحمدلله اشكرك يا رب
ببعد 9 شهور اتولد الطفل المنتظر و سموه عمر
بعد سنين
ام رنا : يلا يا عمر يا حبيبي عشان اوديك المدرسة
رنا : و انا يا ماما مش هتوديني المدرسة انا كمان
ام رنا : لا يا حبيبتي انتي كبرتي روحي لوحدك اخوكي لسا صغير
رنا من جواها زعلت اوي انها كانت كل حاجة في البيت كدا و فجاة لقيت حد تاني ياخد مكانها فقررت تلاقي حاجة تثبت نفسها بيها و تبقا مميزة عن اخوها
رنا : ماما ماما انا عايزة اخد كورسات word عشان يعني اساعدك و كدا
ام رنا : و هتساعديني في ايه بقى يا رنا ولا انتي عايزة تشغلي نفسك و خلاص انتي ناسيه انك السنة الجايه اعداديه
رنا : لا يا ماما مش انتي مدرسة و بتدي دروس خصوصية انا عايزة اكتب المذكرات بتاعتك و الامتحانات و كدا بدل ما تروحي مكتب برا و ندفعي فلوس كتير و كدا انا عاندي استعداد اكتبلك و بنص الثمن
ام رنا : والله دي فكرة حلوة اوي ماشي يا رنا بس اوعديني ان ده مش هيشغلك عن المذاكرة
رنا : اوعدك يا ماما
بعد سنين و رنا بقيت في اولى ثانوي عام دلوقتي
رنا : خدي يا ماما اهي مذكرة اولى اعدادي الي طلبتيها مني
ام رنا : ماشي يا ستي خلاص بقى انسي موضوع الفلوس ده حد ياخد فلوس من امه و بعدين انا عايزاكي في طلب
رنا : ماشي يا ستي بلاش فلوس أمريني في ايه ؟
ام رنا : عايزاكي تعلمي عمر الكمبيوتر عشان يمسك الشغل معاكي و كدا
رنا : لا يا ماما ده شغلي انا و انا بحبه محمد شاطر في الصيانة انا ليا حق احب حاجة و انا الي اعملها و بعدين مش كفايه انك معاه على طول حتى الحبه الي بتقعديهم معايا و انا بكتب ع الكمبيوتر هتستخسريهم فيا
ام رنا : ايه ده ايه ده ايه طريقه التفكير الهابله الي انتي بتفكري فيها دي انتي عاندك نقص و انا واضح ان انا معرفتش اربيكي
يا بنتي زي ما انتي اتربيتي من حق اخوكي يتربى
و فجاة يدخل عمر
عمر : ماما عايزاك تظبطيلي شعري و نبي
ام رنا : حاضر يا حبيبي
خبت رنا دموعها و جريت برا و قالت انها هتعمل عمر الكمبيوتر و انها خلاص ناوية تنفصل عن اهلها تعيش معاها و مش معاها
سنين ورا سنين و رنا بقيت في الجامعه
ام رنا : حرام عليكي بقى يا بنتي طول النهار في اوضتك انا عايزاك تساعديني ما هو مش معقول كدا
ابو رنا : يا ريتها شايله مسؤوليه دي مش حاته في دماغها حاجة خالص
رنا : ايوة يا ماما في حاجة؟
انا قاعده في اوضتي عشان كل واحد في ملكوت و انا عايشه في اوضتي غلطت في ايه انا دلوقتي
ام رنا : خلاص انتو هتجننوي انتو مش حاسين بيا انا لوحدي طول النهار من حقي الاقي عيالي جنبي
رنا : و فين سي عمر
ام رنا : عمر في الدروس يا حبيبي انتي ناسيه انه في ثانوي دلوقتي
رنا : ممم ماشي يا ماما انا داخله اوضتي
ام رنا : يا رب ارحمني
رنا دخلت و صعبت عليها مامتها و خرجت تقعد معاها و اول ما قعدت جنبها يتفرجو على فيلم نامت الام و لما الباب خبط قااامت مفزوعه مستنيه ابنها عمر
و في يوم اتقدم لرنا عريس كان لقطة و اهلها وافقو بيه و اتخطبت رنا
و عريسها بقى كل حياتها و ملى عندها الفراغ اهلها سابوه
بعد ما كانو كل حاجة جع عمر و خد مكانها
ام رنا : طبعا خلاص اتخطبتي و مش عايزة تعرفينا
رنا : لا يا ماما و الله انتي عارفه غلاوتك عاندي لا يمكن
ام رنا : مش مهم دلوقتي المهم ان انا ههاجر انا و ابوكي و عمر
رنا : ايييييييه هتهاجرو فين ؟
ام رنا : هنهاجر الكويت قولي لخطيبك يجي معانا
رنا ك ما يعرفش ظروفه و شغله ما يسمحش انه يسافر و مال العيشة هنا يا ماما هتسيبيني و هتسافري و اهون عليكي ارجوكي يا ماما خليكي معايا انا محتاجاكي
ام رنا : ما قدرش يا بنتي اخوكي عمر هنا مش هيعرف يعمل حاجة لازم يسافر
رنا : عمر عمر عمر عمر و انا فين بنتك فين بنتك الي كانت بتتمنى انك تخديها في حضنك و تحسسيها بحنانك فين انا هجوز و محتاجاكي يا ماما ماينفعش تسيبيني ددلوقتي ده خطيبي لقى شقه جنب شقتنا هنا عشان عارف انا قد ايه بحبك و ماقدرش ابعد عنك
ام رنا : انتي خلاص هتجوزي و هتبقي في حما راجل عمر بقى يعمل ايه و بطلي الافكار الغريبة دي انتي كبرتي ما عتيش محتاجاني
عمر محتاجاني
و سافرت الام و عايشت البنت تخبط في الدنيا لوحدها مع جوزها و جابت بنوتة و ولد و مامتها بعيد بتضمن مستقبل عمر
هل الصح ان مادام الطفل كبر نهمله و مش نحسسه بامان ولا حنيه ولا حب عشان الصغير و نخليه يكره اخوه
قصه حقيقه
ياريت تعجبكم
احترامي للجميع
انا انهارده يعني انا ماقدرشاقول على نفسي مؤلف بس بحب اكتب
انهارده يعني كاتب قصه كدا ياريت تقولولي رأيكم
يلا نبدأ
شخصيات : رنا - مامت رنا - ابو رنا - اخو رنا (عمر )
المشهد الاول
في المستشفى ام بتلد بنت اول بنت ليها و بعد حوالي 3 سنين
ام رنا : ها يا حبيبتي خلاص شبعتي ؟
رنا : ايوة ماما بث انا عايث اثرب
ام رنا : هههه حاضر يا حبيبتي
ابو رنا داخل من الشغل : يا ام رنا يا ام رنا
ام رنا : ايوة يا ابو رنا حمدلله على السلامة ايييه انا عاندي ليك خبر حلو
ابو رنا : ايه خير قولي يلا
ام رنا : انا حامل
ابو رنا : بجد اخيرا هنخاوي رنا انا مبسوط اوي الحمدلله اشكرك يا رب
ببعد 9 شهور اتولد الطفل المنتظر و سموه عمر
بعد سنين
ام رنا : يلا يا عمر يا حبيبي عشان اوديك المدرسة
رنا : و انا يا ماما مش هتوديني المدرسة انا كمان
ام رنا : لا يا حبيبتي انتي كبرتي روحي لوحدك اخوكي لسا صغير
رنا من جواها زعلت اوي انها كانت كل حاجة في البيت كدا و فجاة لقيت حد تاني ياخد مكانها فقررت تلاقي حاجة تثبت نفسها بيها و تبقا مميزة عن اخوها
رنا : ماما ماما انا عايزة اخد كورسات word عشان يعني اساعدك و كدا
ام رنا : و هتساعديني في ايه بقى يا رنا ولا انتي عايزة تشغلي نفسك و خلاص انتي ناسيه انك السنة الجايه اعداديه
رنا : لا يا ماما مش انتي مدرسة و بتدي دروس خصوصية انا عايزة اكتب المذكرات بتاعتك و الامتحانات و كدا بدل ما تروحي مكتب برا و ندفعي فلوس كتير و كدا انا عاندي استعداد اكتبلك و بنص الثمن
ام رنا : والله دي فكرة حلوة اوي ماشي يا رنا بس اوعديني ان ده مش هيشغلك عن المذاكرة
رنا : اوعدك يا ماما
بعد سنين و رنا بقيت في اولى ثانوي عام دلوقتي
رنا : خدي يا ماما اهي مذكرة اولى اعدادي الي طلبتيها مني
ام رنا : ماشي يا ستي خلاص بقى انسي موضوع الفلوس ده حد ياخد فلوس من امه و بعدين انا عايزاكي في طلب
رنا : ماشي يا ستي بلاش فلوس أمريني في ايه ؟
ام رنا : عايزاكي تعلمي عمر الكمبيوتر عشان يمسك الشغل معاكي و كدا
رنا : لا يا ماما ده شغلي انا و انا بحبه محمد شاطر في الصيانة انا ليا حق احب حاجة و انا الي اعملها و بعدين مش كفايه انك معاه على طول حتى الحبه الي بتقعديهم معايا و انا بكتب ع الكمبيوتر هتستخسريهم فيا
ام رنا : ايه ده ايه ده ايه طريقه التفكير الهابله الي انتي بتفكري فيها دي انتي عاندك نقص و انا واضح ان انا معرفتش اربيكي
يا بنتي زي ما انتي اتربيتي من حق اخوكي يتربى
و فجاة يدخل عمر
عمر : ماما عايزاك تظبطيلي شعري و نبي
ام رنا : حاضر يا حبيبي
خبت رنا دموعها و جريت برا و قالت انها هتعمل عمر الكمبيوتر و انها خلاص ناوية تنفصل عن اهلها تعيش معاها و مش معاها
سنين ورا سنين و رنا بقيت في الجامعه
ام رنا : حرام عليكي بقى يا بنتي طول النهار في اوضتك انا عايزاك تساعديني ما هو مش معقول كدا
ابو رنا : يا ريتها شايله مسؤوليه دي مش حاته في دماغها حاجة خالص
رنا : ايوة يا ماما في حاجة؟
انا قاعده في اوضتي عشان كل واحد في ملكوت و انا عايشه في اوضتي غلطت في ايه انا دلوقتي
ام رنا : خلاص انتو هتجننوي انتو مش حاسين بيا انا لوحدي طول النهار من حقي الاقي عيالي جنبي
رنا : و فين سي عمر
ام رنا : عمر في الدروس يا حبيبي انتي ناسيه انه في ثانوي دلوقتي
رنا : ممم ماشي يا ماما انا داخله اوضتي
ام رنا : يا رب ارحمني
رنا دخلت و صعبت عليها مامتها و خرجت تقعد معاها و اول ما قعدت جنبها يتفرجو على فيلم نامت الام و لما الباب خبط قااامت مفزوعه مستنيه ابنها عمر
و في يوم اتقدم لرنا عريس كان لقطة و اهلها وافقو بيه و اتخطبت رنا
و عريسها بقى كل حياتها و ملى عندها الفراغ اهلها سابوه
بعد ما كانو كل حاجة جع عمر و خد مكانها
ام رنا : طبعا خلاص اتخطبتي و مش عايزة تعرفينا
رنا : لا يا ماما و الله انتي عارفه غلاوتك عاندي لا يمكن
ام رنا : مش مهم دلوقتي المهم ان انا ههاجر انا و ابوكي و عمر
رنا : ايييييييه هتهاجرو فين ؟
ام رنا : هنهاجر الكويت قولي لخطيبك يجي معانا
رنا ك ما يعرفش ظروفه و شغله ما يسمحش انه يسافر و مال العيشة هنا يا ماما هتسيبيني و هتسافري و اهون عليكي ارجوكي يا ماما خليكي معايا انا محتاجاكي
ام رنا : ما قدرش يا بنتي اخوكي عمر هنا مش هيعرف يعمل حاجة لازم يسافر
رنا : عمر عمر عمر عمر و انا فين بنتك فين بنتك الي كانت بتتمنى انك تخديها في حضنك و تحسسيها بحنانك فين انا هجوز و محتاجاكي يا ماما ماينفعش تسيبيني ددلوقتي ده خطيبي لقى شقه جنب شقتنا هنا عشان عارف انا قد ايه بحبك و ماقدرش ابعد عنك
ام رنا : انتي خلاص هتجوزي و هتبقي في حما راجل عمر بقى يعمل ايه و بطلي الافكار الغريبة دي انتي كبرتي ما عتيش محتاجاني
عمر محتاجاني
و سافرت الام و عايشت البنت تخبط في الدنيا لوحدها مع جوزها و جابت بنوتة و ولد و مامتها بعيد بتضمن مستقبل عمر
هل الصح ان مادام الطفل كبر نهمله و مش نحسسه بامان ولا حنيه ولا حب عشان الصغير و نخليه يكره اخوه
قصه حقيقه
ياريت تعجبكم
احترامي للجميع