نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تحايل موقع i2 links على الناشرين العرب .

بعد ان لاحظت أن الكثيرين يعتمدون على موقع i2links ، وبعد ان اثيرت قضية مخالفة مواقع اختصار الروابط لقوانين أدسنس ، قررت البحث في حيثيات هذا الموقع وغيره من مواقع اختصار الروابط .
في البداية اكشفت ان موقع i2links يتحايل على الكثيرين وتستطيعون انتم ايضا اكتشاف ما اكتشفته .

لأول مرة استعملت معرف حسابي بادسنس الا انني لما تفقدت source الصفحة الأولى لرابط الموضوع الذي نشرته وكان الرابط يتحدث عن لعبة وجدت هذا المعرف :
pub-8684202155175784

ثم بالصفحة الثانية وجدت هذا المعرف pub-5353643872489573

للعلم المعرفان ليسا لي .

ايضا بالنسبة لقناة الموقع بحسابي لم تسجل اية مشاهدة رغم ان الموضوع الذي نشرته باد المنتديات وصل الى 60 مشاهدة و 7 ردود .

كما ان الموقع كان رابطه سابقا :www. وحاليا هو www.

من خلال هذا الكلام يتضح ان الموقع او ادارة الموقع ان لم يكن شخصا وحيدا يتحايل على الناشرين بل يسرق منهم جميع المشاهدات والضغطات .

اتمنى ان يتدخل الأعضاء الذين يتعاملون مع هذا الموقع ويدلون بشهادتهم فيما تعلق بهذه النقطة .

بالنسبة لمواقع اختصار الروابط استنتجت ان هذه المواقع تكون مخالفة لشروط ادسنس اذا كانت تستخدم بها كلمات عربية ، وايضا اذا كانت سيرفيرات هذه المواقع موجودة بالدول العربية .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لماذا ?

عند بداية مشروع ادسنس للناشرين كانت الدول المسموح لها بالمشاركة بهذه الخدمة هي امريكا وبعض الدول الأوروبية فقط مع استعمال اللغة الإنجليزية كشرط اساسي ، وبعد فترة زمنية وافقت جوجل على اشراك العرب والهند وبعض الدول الإفريقية بهذه الخدمة .
الا ان العرب والهنود هم اول من بداء مخالفة قوانين ادسنس وظهرت العديد من المشاكل معهم ومنها ظاهرة بيع حسابات ادسنس فيما بين الناشرين العرب والهنود ، وظهرت ايضا طرق الربح غير الشرعية .
ومن بين اسباب منع ادسنس تغيير اسم المدفوع له بحسابات ادسنس تصرفات المشتركين من الناشرين العرب والهنود حيث كان في السابق بامكان اي ناشر تغيير اسم المدفوع له .

بينما نجد ان الأمريكيين والأوروبيين لم تظهر لديهم مثل هذه المشاكل لذلك قررت جوجل ادسنس وضع العرب والهنود بالقائمة السوداء للمتعاملين معها .

جوجل ادسنس لا تثق بالمواقع العربية حتى سيرفر الموقع ولغة الموقع الأساسية وبلدان المستهدفين للموقع كلها عوامل وضعت تحت المجهر .

لا حظوا معي على سبيل المثال مواقع اختصار الروابط الأخرى مثل :
MegaUpload - Seed-Share - Ifile

فهي تقدم نفس الخدمة وتعرض على صفحاتها اعلانات جوجل ادسنس دون وجود اي محتوى ترى لماذا ? بكل بساطة هذه المواقع تقدم خدمة عامة للزوار وفي نفس الوقت تستعمل صفحاتها للربح من ادسنس بعرض اعلاناته .

من خلال هذا الكلام نستنتج ان جوجل ادسنس لا يعترض على مواقع اختصار الروابط اذا كانت انجليزية 100/100 ، والعكس صحيح بالنسبة لمواقع اختصار الروابط العربية ولو تضمنت صفحاتها بعض المحتوى الإنجليزي لأن عامل السيرفر والبلدان المستهدفة لهما تأثيرهما .

ارجو ان يشارك الجميع بآرائهم في هذا الموضوع .

المقال "تحايل موقع i2 links على الناشرين العرب ." نشر بواسطة: بتاريخ:
reemhmam
فعلا دى حكاية غريبه جداا
ولكن اظن ان فى احد الادارة او المخترقين لها
هو اللى بيعمل كده
علشان لو صاحب الموقع عمل العملة السودا دى حيفقد المشتركين معه
وهم بالنسبه له راس المال
فعلا لازم تراسا الادارة بما عرفت حتى تتوخى الحذر وتظبط موقعها جيدا
ezz-eldeen

اتمنى ان يتدخل الأعضاء الذين يتعاملون مع هذا الموقع ويدلون بشهادتهم فيما تعلق بهذه النقطة .
السلام عليكم

أنا أحد المشتركين فى هذا الموقع منذ حوالى شهرين
وأشهد للقائمين عليه بالاحترام والتقدير، وبأنهم لم يخدعوا الأعضاء يوماً.

أما الأرباح فهى أكثر من ممتازة
وصرفت الشهر الماضى، وانتظر الصرف أيضاً هذا الشهر ان شاء الله

ومن المؤكد ان تجربتك فى الاختصار كان بها شيئاً خاطئاً - واقترح ان تعطينا رابط الاختصار الذى عملته لنطلع عليه
أو ربما حدث خطأ ما لأن الموقع يمر هذه الأيام بمرحلة تطوير شاملة - وأمامهم حوالى اسبوع للاستقرار على النظام الجديد الذى يغطى تماماً جميع الثغرات المحتملة لمخالفته لقوانين أدسنس

أما قناة حسابك بأدسنس، فربما يجب عليك وضع قناة وليست .com

وقد قرأت الكثير فى نجوم مصرية عن موقع اى تو لينكس، وآثرت عدم الرد فى أى موضوع، لأنها تحتوى على الكثير من الجدل وليست بهدف معرفة الحقيقة
ولكن حين وجدتك تطلب شهادة من يتعاملون معه، فقلت بأنه يجب توضيح الأمر بشهادة حق.
علماً بأننى لست أدمن ولا ادارى فى الموقع حتى أدافع عنه فأنا مجرد عضو اشترك واختصر الروابط

ولا أدرى لماذا يتخذه الجميع هنا عدواً لهم، أو يأخذون الأمر بشكل من التحدى
فالموضوع أبسط من ذلك بكثير : من يراه مخالفاً أو نصاباً فلا داعى لأن يستخدمه

zapata

السلام عليكم

أنا أحد المشتركين فى هذا الموقع منذ حوالى شهرين
وأشهد للقائمين عليه بالاحترام والتقدير، وبأنهم لم يخدعوا الأعضاء يوماً.

أما الأرباح فهى أكثر من ممتازة
وصرفت الشهر الماضى، وانتظر الصرف أيضاً هذا الشهر ان شاء الله

ومن المؤكد ان تجربتك فى الاختصار كان بها شيئاً خاطئاً - واقترح ان تعطينا رابط الاختصار الذى عملته لنطلع عليه
أو ربما حدث خطأ ما لأن الموقع يمر هذه الأيام بمرحلة تطوير شاملة - وأمامهم حوالى اسبوع للاستقرار على النظام الجديد الذى يغطى تماماً جميع الثغرات المحتملة لمخالفته لقوانين أدسنس

أما قناة حسابك بأدسنس، فربما يجب عليك وضع قناة وليست .com

وقد قرأت الكثير فى نجوم مصرية عن موقع اى تو لينكس، وآثرت عدم الرد فى أى موضوع، لأنها تحتوى على الكثير من الجدل وليست بهدف معرفة الحقيقة
ولكن حين وجدتك تطلب شهادة من يتعاملون معه، فقلت بأنه يجب توضيح الأمر بشهادة حق.
علماً بأننى لست أدمن ولا ادارى فى الموقع حتى أدافع عنه فأنا مجرد عضو اشترك واختصر الروابط

ولا أدرى لماذا يتخذه الجميع هنا عدواً لهم، أو يأخذون الأمر بشكل من التحدى
فالموضوع أبسط من ذلك بكثير : من يراه مخالفاً أو نصاباً فلا داعى لأن يستخدمه

شكرا لك سيدي على هذا الرد ، أود ان اعلمك فقط بأنني كنت من بين الأشخاص الرافضين لمثل هذه المواقع وقد قررت البحث عن حقيقة هذه المواقع لذلك طرحت هذا الموضوع وقد جاء ردك ببعض المعلومات المفيدة .
اما بالنسبة لطريقة وضعي لمعرف ادسنس وقناة الموقع بحسابي ، فلست مبتدأ مع ادسنس بل اعرف كل خبايا الحساب ، وقد جربت العملية مرة ثانية الا ان النتيجة بقيت نفسها .
انني لا اشكك بكلامك انما هذا سرد للوقائع كما هي .
على العموم ننتظر آراء باقي المشاركين .

هذا رابط الإختصار جربه واخبرني بالنتيجة : http:///590
مرة ثانية شكرا لك وتحية طيبة لك
Sekaha
صاحب الموقع اصلا عربي
صباح الفل :d
medo elkady
هو فيه حاجه غريبه من ساعت ما السيرفر اتغير بس مش عارف ايه هو
ودا رابط مضوع للادمين الموقع يتحدث فيه عن كل التجديدات
http://www./i2/showthread.php?t=14566
zapata
صاحب الموقع اصلا عربي
صباح الفل :d

شكرا لك على الرد القصير جدا ، يا عم نعلم ان صاحب الموقع عربي ، وهذا لا يهمنا بل مايهمنا هو المعلومات المفيدة .
Black Ice
بص يا اخ zapata
انا مش هتكلم كتير عشان فى ناس فاكرة اننا بنقطع اى تو لينكس
وعايزينه يقع والكلام الفاضى دا مختصر كلامك وكلامى من موضوع سابق ان اى تو لينكس شغال مخالف حسب كلام موظفين جوجل ودا الدليل
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=231675
وكل اللى بيتعمل ما هو الا تحايل على ادسنس وعل الناشرين
دا كلامى اللى قولته
كلام بيتقال هنا وهنا وفى الاخر مفيش رد فعل او اغلاق
ودا اكبر دليل
برضوا جوجل محدش عارف يفهمها

بناء على كلام عبدو فى الموضوع دا وكلام موظف جوجل اختصار الروابط ممنوع وكان لابد من تنبيه او اغلاق الحسابات اللى كانت بتختصر والاسكربت عادى جدا والتعديلات اللى معمولة مش حاجة كبيرة
بالنسبة للمنتدى واختصار الروابط انا من اوئل الناس اللى كانت بتكتب عشان مشاركة الارباح هناك
بس المنتدى كان فاشل فى بدايته ولحد الان لسه كتير عليه بيظهر بيعد عن اول 5 او 10 نتائج بحث
عكس نجوم اف ام اللى ديما بيظهر اول او بين الخمسة الاوائل وانت جيت فى اخر كلامك قولت مش معتمد على اختصار الروابط بشكل كلى عشان الشكوك وابقى فى السليم والكلام دا طب ليه ادخل نفسى فى متاهات ولغط وشكوك وبعد ما الحساب يتقفل بعد كام استلام ممكن يوصلوا 6 استلامات
نبجى ونقول وننصح بالابتعاد عن اختصار الروابط
اما حكاية دومين الموقع انه بقى دوت نت ومبقاش دوت كوم ملهاش غير تفسير واحد واكيد ناس كتير عارفاه
zapata
هو فيه حاجه غريبه من ساعت ما السيرفر اتغير بس مش عارف ايه هو
ودا رابط مضوع للادمين الموقع يتحدث فيه عن كل التجديدات

تحياتي رد جد مفيد ، لقد اطلعت على اعلان صاحب الموقع ، ولا جديد به سوى بعض التعديلات ، اريد ان اطلب منك اذا حدثت معك مشكلة معرف ادسنس ، اي هل يظهر معرف ادسنس الخاص بحسابك على صفحات روابطك المختصرة بالصفحة الثانية .

جزاك الله خيرا
Black Ice
وعشان اوضح اكتر بخصوص ليه الدومين بتاع اى تولينكس بقى دوت نت
ومبقاش دوت كوم كل واحد يدخل هنا
http://bannedcheck.com
ويكتب فى المربع
ويقولى رايه
zapata
بص يا اخ zapata
انا مش هتكلم كتير عشان فى ناس فاكرة اننا بنقطع اى تو لينكس
وعايزينه يقع والكلام الفاضى دا مختصر كلامك وكلامى من موضوع سابق ان اى تو لينكس شغال مخالف حسب كلام موظفين جوجل ودا الدليل
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=231675
وكل اللى بيتعمل ما هو الا تحايل على ادسنس وعل الناشرين
دا كلامى اللى قولته

اما حكاية دومين الموقع انه بقى دوت نت ومبقاش دوت كوم ملهاش غير تفسير واحد واكيد ناس كتير عارفاه

مشاركة مميزة ، جزاك الله خيرا .

اتمنى ان تكون جميع المشاركات بهذا الحجم .
medo elkady

تحياتي رد جد مفيد ، لقد اطلعت على اعلان صاحب الموقع ، ولا جديد به سوى بعض التعديلات ، اريد ان اطلب منك اذا حدثت معك مشكلة معرف ادسنس ، اي هل يظهر معرف ادسنس الخاص بحسابك على صفحات روابطك المختصرة بالصفحة الثانية .

جزاك الله خيرا

اولا انا مش بشتغل فى اختصار الروابط
ثانيا علمت خروج من المنتدى وفتحت موضوع من موضيعى وتاكد من الاعلانات الموجوده داخل هذا الموضوع هى اعلاناتى وتاكد من خلال معرف النشر
اين المشكله التى تتحدث عنها اخى zapata ؟
zapata
نتيجة فحص www.

adsense result
www. is currently not allowed to display AdSense Ads and is likely BANNED from Google AdSense
zapata

اولا انا مش بشتغل فى اختصار الروابط
ثانيا علمت خروج من المنتدى وفتحت موضوع من موضيعى وتاكد من الاعلانات الموجوده داخل هذا الموضوع هى اعلاناتى وتاكد من خلال معرف النشر
اين المشكله التى تتحدث عنها اخى zapata ؟

تابع الردود على هذا الموضوع اننا لا نشكك في اي احد بل نريد وضع النقاط على الحروف .

حاول اختصار رابط جديد ثم انشره وافتح صفحة الرابط واخبرني انك وجدت معرف ادسنس صاحب الموقع

لأن الموقع تم طرده من ادسنس وقد قام صاحب الموقع بتغيير الدومين الى net وما حكاية الإعلان الهام الا تضليل وذر للرماد في الأعين .
medo elkady
وعشان اوضح اكتر بخصوص ليه الدومين بتاع اى تولينكس بقى دوت نت
ومبقاش دوت كوم كل واحد يدخل هنا
http://bannedcheck.com
ويكتب فى المربع
ويقولى رايه

عندما وضعت
اى دوت كوم ظهرتلى هذه الجمله وترجمتها غير مسموح بعرض اعلانات ادسنس
وهذه الجمله
is currently not allowed to display AdSense Ads and is likely BANNED from Google AdSense

وعندما وضعت
اى دوت نت ظهرتلى هذه الجمله وترجمتها مسموح بعرض اعلانات ادسنس
is not banned from Google AdSense
اى ان المنتدى مسموح له بعرض الاعلانات وليس كم تظن
medo elkady
نتيجة فحص www.

adsense result
www. is currently not allowed to display AdSense Ads and is likely BANNED from Google AdSense
طب جرب بدل www. غيرها www.

zapata

عندما وضعت
اى دوت كوم ظهرتلى هذه الجمله وترجمتها غير مسموح بعرض اعلانات ادسنس
وهذه الجمله
is currently not allowed to display AdSense Ads and is likely BANNED from Google AdSense

وعندما وضعت
اى دوت نت ظهرتلى هذه الجمله وترجمتها مسموح بعرض اعلانات ادسنس
is not banned from Google AdSense
اى ان المنتدى مسموح له بعرض الاعلانات وليس كم تظن

هذا تأكيد على ان الدومين الأول تم حضره من طرف أدسنس ، لذلك قام صاحب الموقع بتغيير الدومين .

المشكلة ليست في الدومين ، بل المشكلة تتعلق بمالك الموقع والمحتوى العربي لمنتدى i2links والسيرفر الذي يستعمله الموقع .

اننا بانتظار ردودباقي الأعضاء واتمنى ان يشاركنا عبدو باشا برأيه .

اننا هنا بصدد مناقشة موضوع اثيرت حوله الكثير من الشكوك واتمنى ان ننهي الحديث عنه .
ezz-eldeen

هذا رابط الإختصار جربه واخبرني بالنتيجة : http:///590

اشكر لك اهتمامك أخى Zapata

ومن المؤكد أننا جميعاً نسعى للبحث عن الحقيقة بدون أن ظلم لأى طرف

بالبحث فى جوجل عن الرابط الذى أوردته اتضح بأنه منتشر فى 17/6/2010 وهو جزء من أحد الألعاب
هذا شيء

الشيء الآخر هو أنه مستحيل ان تختصر رابط باليوم أو بالأمس ويكون رقم الرابط 590
لأن الأرقام مسلسلة
أنا مثلا جربت اختصار رابط الآن وكان ترتيبه 32205 ، وهكذا
وهذا شيء آخر

وبالطبع أنا لا أشكك فى مقدرتك على التعامل مع الموقع او مع ادسنس

ولكن يوجد نوعين من الاختصار فى الموقع
النوع القديم ( العادى ) والموجود هنا www. وهو المتعارف عليه حتى الآن
ونوع آخر تجريبى موجود هنا http://www./advanced-url.php وهو فى مرحلة التجريب ولم يتم اعتماده بعد، وكما ذكرت لك بأن أمامهم ما يقرب من اسبوع للانتهاء منه
لذلك ارجو ان تجرب الاختصار فى الصفحة الرئيسية وتخبرنا بالنتيجة
كما أرجو ممن يجرب ان يضع القناة وليس .com

أما بخصوص ان دوت نت محجوب فهذا صحيح
ولهذا قاموا بالتحويل إلى دوت نت
وأرجو ان لا نتسرع فى الحكم على ان السبب هو اختصار الروابط وليس أحد مواضيع المنتدى. وقد حدث هذا مع نجوم مصرية بسبب موضوع منقول مع كل الشدة والرقابة على حقوق الملكية

واعتقد بأن أى تو لينكس سيعود أقوى من السابق بالتعديلات الجديدة، وربما كل من يعارض الآن، سوف يستخدمه فيما بعد ... فصبر جميل

zapata

اشكر لك اهتمامك أخى zapata

ومن المؤكد أننا جميعاً نسعى للبحث عن الحقيقة بدون أن ظلم لأى طرف

بالبحث فى جوجل عن الرابط الذى أوردته اتضح بأنه منتشر فى 17/6/2010 وهو جزء من أحد الألعاب
هذا شيء

الشيء الآخر هو أنه مستحيل ان تختصر رابط باليوم أو بالأمس ويكون رقم الرابط 590
لأن الأرقام مسلسلة
أنا مثلا جربت اختصار رابط الآن وكان ترتيبه 32205 ، وهكذا
وهذا شيء آخر

وبالطبع أنا لا أشكك فى مقدرتك على التعامل مع الموقع او مع ادسنس

ولكن يوجد نوعين من الاختصار فى الموقع
النوع القديم ( العادى ) والموجود هنا www. وهو المتعارف عليه حتى الآن
ونوع آخر تجريبى موجود هنا http://www./advanced-url.php وهو فى مرحلة التجريب ولم يتم اعتماده بعد، وكما ذكرت لك بأن أمامهم ما يقرب من اسبوع للانتهاء منه
لذلك ارجو ان تجرب الاختصار فى الصفحة الرئيسية وتخبرنا بالنتيجة
كما أرجو ممن يجرب ان يضع القناة وليس .com

أما بخصوص ان دوت نت محجوب فهذا صحيح
ولهذا قاموا بالتحويل إلى دوت نت
وأرجو ان لا نتسرع فى الحكم على ان السبب هو اختصار الروابط وليس أحد مواضيع المنتدى. وقد حدث هذا مع نجوم مصرية بسبب موضوع منقول مع كل الشدة والرقابة على حقوق الملكية

واعتقد بأن أى تو لينكس سيعود أقوى من السابق بالتعديلات الجديدة، وربما كل من يعارض الآن، سوف يستخدمه فيما بعد ... فصبر جميل

كلام معقول جدا في انتظار تأكيد باقي الأعضاء ، وكما ذكرت انت اننا بصدد مناقشة موضوع في غاية الأهمية ، اما بالنسبة للرابط الذي اختصرته انا اتضح ان الرابط اختصر سابقا بالتاريخ الذي ذكرته انت لذلك عندما اعدت اختصاره مرة ثانية ظهر نفس الرقم السابق .
hema4ever
ياجماعه من الاخر
مين الي هيرضي يضع اعلان ليه ف موقع الضغطات فيه بتكون بالغلط؟

الفكره الاساسيه لدي الزائر هوه الوصول الي الرابط المختصر ومستحيل ان يخطر في باله علي الاعلان في الوقت ده
بس الي بيحصل انه بيتلخبط بين مكان الدونلود والاعلان فبيتم علي الاعلان
ولما بيدرك خطئه بيرجع تاني
يعني مبيفضلش ف موقع المعلن وده طبعا ميرضيش لا المعلن ولا جوجل ولا اي حد ف الدنيا علشان كده مخالف اكيد
zapata
ياجماعه من الاخر
مين الي هيرضي يضع اعلان ليه ف موقع الضغطات فيه بتكون بالغلط؟

الفكره الاساسيه لدي الزائر هوه الوصول الي الرابط المختصر ومستحيل ان يخطر في باله علي الاعلان في الوقت ده
بس الي بيحصل انه بيتلخبط بين مكان الدونلود والاعلان فبيتم علي الاعلان
ولما بيدرك خطئه بيرجع تاني
يعني مبيفضلش ف موقع المعلن وده طبعا ميرضيش لا المعلن ولا جوجل ولا اي حد ف الدنيا علشان كده مخالف اكيد

وجهة نظر مقبولة وسليمة 100/100 ، تشكر يا هيما على المشاركة الجيدة .
Black Ice
جوجل لما بتبند دومين او موقع بتبعت رسالة بالسبب سواء من نفسها
اولما انت بتراسلها زى ما عمل عبدو باشا بنجوم اف ام فاكيد سبب الباند موجود ومعروف
ومن الموضوع دا http://www./i2/showthread.php?t=14566
التعديلات اللى تمت تخص فقط اختصار الروابط ومفيش حاجة تانية ودا اكبر دليل ان الباند كان بسبب الاختصار
التعديلات اللى تمت اضافة اخر مواضيع للمنتدى عشان يبقى فى محتوى متجدد رغم انها فكرة فاشلة لو حد يفتكر اسكربت الورد بريس اللى كان منتشر واثبت عدم جدواه وتبديل صفحات مشاركة الارباح غير كدا اى حاجة تخص المنتدى من حذف مواضيع او اقسام لم يتم ذكرها او التنبيه بخصوصها
ezz-eldeen
ودا اكبر دليل ان الباند كان بسبب الاختصار
معلش هخيب ظنك
مدير المنتدى ارسل السبب بالفعل
سبب الحظر الخاص بدوت كوم كان موضوع في المنتدى مخالف وليس له علاقة باختصار الروابط
وتم التعامل مع الموضوع بشكل سريع وخلال ايام قليلة يعود الدومين ان شاء الله

ونص الرسالة التى ارسلتها جوجل موجود هناك فى المنتدى لمن يريد الاطلاع عليها
zapata
خلاصة القول : حسب اعتقادي مواقع اختصار الروابط العربية وأقصد بالعربية ان يكون سيرفر الموقع في دولة عربية او بالهند ومالك الموقع عربي او هندي فهذه المواقع مرفوضة من جوجل ادسنس .
والسبب هو ان جوجل تحترم اللغة الإنجليزية للأمريكيين وبعض الأوروبيين .
كما ان العرب لم يحترموا قواعد اللعبة في بداية العملية .
للأسف الشديد هذا ما توصلت اليه ، الكل يبحث عن طرق الربح السريع دون التفكير في الأساليب السليمة .

انني لا أقصد اي احد بهذا الكلام لأننا جميعا مشتركون في اللعبة ووجب علينا التعلم من الآخرين .

شكرا للجميع على مساهماتهم القيمة .
Black Ice

معلش هخيب ظنك
مدير المنتدى ارسل السبب بالفعل

ونص الرسالة التى ارسلتها جوجل موجود هناك فى المنتدى لمن يريد الاطلاع عليها
وهو حضرتك فاكر انى مستنى ردك او رد المدير
او انى خلاص هموت عشان اى تو لينكس يقع ومحدش يكسب منه انا بقول وجهة نظرى
والمعطيات اللى كانت ادامى كلها بتدل على كدا وعلى فكرة المنتدى مليان مخالفات دى نصيحة لوجه الله
لو عايزين تشتغلوا بما يرضى الله
http://www./i2/showthread.php?t=12937
وفى من دا كتير ولا زلت عند راى بان الاختصار مخالف عايز تقتنع اوك مش عايز دى حاجة ترجعلك
ومش عايزك تاخد الحكاية على صدرك يا غالى دى مجرد دردشة
ezz-eldeen
انا بقول وجهة نظرى
والمعطيات اللى كانت ادامى كلها بتدل على كدا وعلى فكرة المنتدى مليان مخالفات

ده صحيح .. لكن فى المقابل هاتلى اسم منتدى واحد لا يوجد به مواضيع مخالفة

والموضوع اساسا عنوانه "تحايل موقع i2links على الناشرين العرب"
وكل ردودى هى شهادة بهذا الخصوص، وكما ذكرت ليست دفاعا عنه بقدر ما هى توضيح ما قد يلتبس على البعض
وانت ذكرت بأن اختصار الروابط هو السبب فى الحجب
لذا كان يجب توضيح الحقيقة ، خاصة اننى ذكرت بألا نتسرع فى الحكم عليه حتى تتضح الحقيقة، وهو بالفعل ما ظهر بعدها بدقائق

أما ان يتحول المسار إلى المواضيع التى - قد - تخالف شروط ادسنس فى المنتدى
فهذا امر آخر لا يخلو منه منتدى.

واود توضيح امر هام جداً، وهو اننى لا اقول بأن اختصار الروابط مخالف لأدسنس أم لا، فقد يكون مخالفاً - وعليك تحمل المسئولية فى حال استخدمته

فالأمر لا يعنينى ايضا ان استخدمت الاختصار ام لا

انما ردودى كلها كانت تدور حول عنوان ومحتوى الموضوع بأنه ليس محتالاً ولم يخدع أعضاءه

مع كل الاحترام والتقدير لك وللجميع

Black Ice

[/right]

ده صحيح .. لكن فى المقابل هاتلى اسم منتدى واحد لا يوجد به مواضيع مخالفة

والموضوع اساسا عنوانه "تحايل موقع i2links على الناشرين العرب"
وكل ردودى هى شهادة بهذا الخصوص، وكما ذكرت ليست دفاعا عنه بقدر ما هى توضيح ما قد يلتبس على البعض
وانت ذكرت بأن اختصار الروابط هو السبب فى الحجب
لذا كان يجب توضيح الحقيقة ، خاصة اننى ذكرت بألا نتسرع فى الحكم عليه حتى تتضح الحقيقة، وهو بالفعل ما ظهر بعدها بدقائق

أما ان يتحول المسار إلى المواضيع التى - قد - تخالف شروط ادسنس فى المنتدى
فهذا امر آخر لا يخلو منه منتدى.

واود توضيح امر هام جداً، وهو اننى لا اقول بأن اختصار الروابط مخالف لأدسنس أم لا، فقد يكون مخالفاً - وعليك تحمل المسئولية فى حال استخدمته

فالأمر لا يعنينى ايضا ان استخدمت الاختصار ام لا

انما ردودى كلها كانت تدور حول عنوان ومحتوى الموضوع بأنه ليس محتالاً ولم يخدع أعضاءه

مع كل الاحترام والتقدير لك وللجميع

فعلا مفيش منتدى خالى من المخالفات بس فى الاول والاخر فى رقابة اقسام زى دى لازم رقابه عليها لان بكل بساطة لو حد بلغ جوجل مش هيسمى بالعكس هتبقى فرصته لايقاف الحساب او تبنيد الدومين الجديد
بالنسبة لان الموقع لم يخدع احد اى تو لينكس خدع الناس كلها بحكاية 100% لمشاركة اختصار الروابط وهو فى الاصل 50% مقسمين على صفحيتن ودا لوحده كان صدمة عند ناس كتير انها تتجنبه
حاجة كمان لما الدومين اتبند كان واجب على الادارة انه تبلغ الاعضاء عشان يتوقفوا عن المواضيع المخالفة زى ما عمل الاخ عبدو بنجوم اف ام كلنا كنا على دراية باللى بيحصل
ezz-eldeen
فعلا مفيش منتدى خالى من المخالفات بس فى الاول والاخر فى رقابة اقسام زى دى لازم رقابه عليها لان بكل بساطة لو حد بلغ جوجل مش هيسمى بالعكس هتبقى فرصته لايقاف الحساب او تبنيد الدومين الجديد
بالنسبة لان الموقع لم يخدع احد اى تو لينكس خدع الناس كلها بحكاية 100% لمشاركة اختصار الروابط وهو فى الاصل 50% مقسمين على صفحيتن ودا لوحده كان صدمة عند ناس كتير انها تتجنبه
حاجة كمان لما الدومين اتبند كان واجب على الادارة انه تبلغ الاعضاء عشان يتوقفوا عن المواضيع المخالفة زى ما عمل الاخ عبدو بنجوم اف ام كلنا كنا على دراية باللى بيحصل
كلامك سليم بالنسبة للرقابة
أنا ايضا ارى بأن المنتدى يحتاج لرقابة صارمة

ولكن بخصوص مشاركة الأرباح فأرى بأنهم لم يكذبوا
وانا عن نفسى حين اشتركت قرأت اعلانهم بأن نسبة الأرباح 100% فى المنتدى وفى الاختصار 100% فى الصفحة الثانية ، وبناء عليه اشتركت
وبعدين ناس كتير اشتركت وكانت بتنشر الصفحة الثانية على طول والإدارة هناك سابتهم وقالوا مفيش مشكلة

واعتقد بقليل من الصبر فى الايام القادمة وكما قالوا سيتم تغيير النظام كلية، وربما تكون صفحة واحدة بالمشاركة او على الاقل تبديل الصفحتين بحيث تكون صفحة العضو هى الأولى

وفى النهاية، نحن جميعا نسعى إلى تحقيق الربح بما يرضى الله ونحاول الاستفادة من خبراتنا المختلفة.

خالص التحية لك وللجميع
ali_bob2
الناس بتكلام بدون ما تخوض اى تجارب
ودية طبيعة مش غريبة
اولا مشكلة الصفحة الاوالى انا عملة مشكلة امبارح فى قسم الشكاوى فى اى تو واتهمتو بانة بعد ما قال ان اعلانات العضو فى او صفحة وابتداءت شغل على كدة وفى نص شغالى بتاكد من الارباح اكتشافت نقرتين ب 24 سنت فقط
فاكانت جاجة غريبة بالنسبة لى روحت اتاكد من مصدر الصفحة فعلا لاقيت اعلاناتى فى تانى صفحة روحت رجعت عدلت مشاركتى المختصرة وخليتها تانى صفحة فقط للروابط المختصرة
ورحت عملت مشكلة هناك بكدة ورد عليا وقالى الاعلانات هترجع خلل سعات لان فى تعديل دلوقتى

وبالنسبة للشكوك حول سرقة الضغظات والظهور انا مجرب قبل ما يتغير الدومين كنت بجمع 7 دولار حنى نهاية اليوم دلوقتى نفس النسبة والنقرات لكن النقرة سعرها ارتفع واصبحت غالية عن ما كانت فى الدومين القديم
وهذا اثبات من حسابى

ومن ناحية كلامى معاة فانا اقترحت انة يعمل اختصار جماعى ووصف للرابط المختصر وبالنسة للى بيختصر
اى حاجة يكتب وصف انجليزى حتى لا تظهر اعلانات عربى وتكون النقرة غالية لان الاسكربت كلة انجليزى وحتى كمان لا ندخل فى اى مجال لاى مخالفة

والدومين كوم شغال من فترة طويلة وسبب التغيرر لان السرفس هيبقى اقوى واسرع عن الاول فى الارشفة والله اعلم

والاختصار شغال من مدة طويلة والمنتدى ملليئ بالالعاب والبرامج وشغال عادى من مدة طويلة
Black Ice
الناس بتكلام بدون ما تخوض اى تجارب
ودية طبيعة مش غريبة
اولا مشكلة الصفحة الاوالى انا عملة مشكلة امبارح فى قسم الشكاوى فى اى تو واتهمتو بانة بعد ما قال ان اعلانات العضو فى او صفحة وابتداءت شغل على كدة وفى نص شغالى بتاكد من الارباح اكتشافت نقرتين ب 24 سنت فقط
فاكانت جاجة غريبة بالنسبة لى روحت اتاكد من مصدر الصفحة فعلا لاقيت اعلاناتى فى تانى صفحة روحت رجعت عدلت مشاركتى المختصرة وخليتها تانى صفحة فقط للروابط المختصرة
ورحت عملت مشكلة هناك بكدة ورد عليا وقالى الاعلانات هترجع خلل سعات لان فى تعديل دلوقتى

وبالنسبة للشكوك حول سرقة الضغظات والظهور انا مجرب قبل ما يتغير الدومين كنت بجمع 7 دولار حنى نهاية اليوم دلوقتى نفس النسبة والنقرات لكن النقرة سعرها ارتفع واصبحت غالية عن ما كانت فى الدومين القديم
وهذا اثبات من حسابى

ومن ناحية كلامى معاة فانا اقترحت انة يعمل اختصار جماعى ووصف للرابط المختصر وبالنسة للى بيختصر
اى حاجة يكتب وصف انجليزى حتى لا تظهر اعلانات عربى وتكون النقرة غالية لان الاسكربت كلة انجليزى وحتى كمان لا ندخل فى اى مجال لاى مخالفة

والدومين كوم شغال من فترة طويلة وسبب التغيرر لان السرفس هيبقى اقوى واسرع عن الاول فى الارشفة

والاختصار شغال من مدة طويلة والمنتدى ملليئ بالالعاب والبرامج وشغال عادى من سنين

يعنى سبب التغيير للتطوير مش اكثر
بس يريت الناس اللى بتخصتر لا تختصر افلام وكليبات حتى اولا يكون مصدر رباحها حلال عشان ربناء يبركلك فى ارباحك وكمان ميكونش مخالف ونرجع نتهم الاختصار نفسو واصلا بيكون العيب من الحجات المختصرة التى لها حقوق
يعنى ربحى دة من اختصار مقطع فديو باخذ منة شوت صورة واختصر رابط المقطع اليوتيب مع الاسم والوصف بالانجليزى بيعمل معيا كل يوم هذا الربح وهذا المشاهدة
غير الافلام والبرامج التى ممكن تظل تنشر فيها يدخلك زواريشوفو قصة الفيلم وصورتو او حجم اللعبة واعلانها ويخرج دون ما يضغط على اى رابط من اللى انت مختصرها
انما الفديو والصور الحجات الخفيفة الناس بتحبها ومقبلة علية
وهذا من تجربتى
بالتوفيق
خلاص انا الموضوع بالنسبة لى انتهى الاختصار مخالف وانا يا غالى جربت قبلك حكاية الاختصار
اول ما ابتدى الموقع وبعدت بعد معرفة عدم شرعيته
دى اولا حاجة كمان عايز تعرفها اى تو لينكس تم انشائها يوم 3/6/2010 وليس سنتين كما تدعى
ادخل هنا http://whois.domaintools.com/
وشوف Registration
بالنسبة لحكاية الدومين دوت كوم لا يا غالى الدومين تم ايقافه من ادسنس بسبب موضوع من المنتدى لذلك تم عمل ريديركت من الدومين القديم للدومين دوت نت وحكاية
السرفس غير صحيحة بالمرة
اخر حاجة المنتدى لو حد بلغ عن مواضيع زى المثال اللى انا وضعته هيتم ايقافه بكل سهولة
وربنا يوفقكم فى ارباحكم سواء كتير او قليل دى ارزاق
تحياتى ,,

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كيف اعرف لجنتي الانتخابية في انتخابات الرئاسة 2014 ؟ الاجابة من موقع اللجنه العليا في الانتخابات بداخل الموضوع
كيف اربح من Google Affiliate Network - Links
موقع لكل العرب موقع جامد اووووووووى
شرح مفهوم ال site links وكل شىء عنها.
اتحاد الناشرين العرب يقرر اقامة المعرض الدولي للكتاب في غزة