المهم الشباب واقف مش وراهم حاجه تشغلهم غير معاكسة البنات الحلوين مش سايبين ولا بنت فى حالها يتفرجوا على دى ويتريقوا على دى وفى الأخر يروحوا بيوتهم يناموا
طيب سؤال يطرح نفسه
إستفدت ايه
؟
؟
؟
فتحت عنيك واتفرجت على حاجه مش من حقك
كل اللى كسبته ذنوب بالملايين بالإضافة
إنك مبقتش قادر تتحكم فى نفسك ولا فى شهوتك
فتعمل إيه
؟
؟
؟
أول حاجه بتعملها بتروح بيتك وكام فيلم حلوين كده من اللى قلبك يحبهم
ولا كام مقطع إباحى وتعيش يا معلم
بس أهم حاجه لازم تتأكد منها إنك قفلت الباب عليك كويس
يعنى لا بابا ولا ماما و لا إخواتك شايفينك
بس ياريت هتعرف تتأكد
إن ربنا مش هيشوفك؟
لا حول ولا قوة إلا بالله
شوفت معايا بقى بتبتدى بإيه وتنتهى على إيه
بتتفرج على البنات وتعاكسهم وتنتهى بفيلم إباحى أو العادة السيئه
أو المصيبة الكبرى تقع فى الزنا
عرفت ليه بقى ربنا أمرنا بغض البصر
1-طاعة لله وتقرب ليه وطاعه لرسول الله
واللى بيحب ربنا يطيع أوامره
كما ثبت فى الصحيحين قال صلى الله عليه وسلم "إياكم والجلوس فى الطرقات قالوا مالنا بد,إنما هى مجالسنا نتحدث فيها,قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فإن أبيتم إلا المجالس فأعطوا الطريق حقها, قالوا وما حق الطريق قال :غض البصر ,وكف الأذى, ورد السلام والأمر بالمعروف والنهى عن المنكر
2- أزكى للنفس
*قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ *
3- لأن إطلاق البصر وراء كل الفواحش من أفلام وعادة سيئة وزنا مما يفعل من إستثارة جنسية
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم"إن الله كتب على ابن آدم نصيبه من الزنا مدرك ذلك لامحاله فزنا العين النظر وزنا اللسان النطق والنفس تتمنى وتشتهى والفرج يصدق ذلك أو يكذبه
الشاهد قوله صلى الله عليه وسلم أن كل من أطلق بصره إلى الحرام زانيا ,
شوفت يا عمنا كل اللى بيبص على الحرام زااااااااااااااانى
لا حول ولا قوة إ لابالله
وفى النهاية
ضيعت نفسك دنيا وأخرة
يا راميا بسـهام اللحظ مجتهدا *** أنت القتيل بما ترمي فـلا تصب
وباعث الطرف يرتاد الشفاء له *** إحبس رسولك لا يأتيك بالعطب
عشان ده كله
ربنا أمرنا بغض البصر
عشان يحمينا من ده كله
تعالى نشوف حال السلف زمان
كان السلف بيبالغوا فى غض البصر عشان خايفين من فتنته والخوف من الوقوع فى عقوبته
قال الله تعالى: " قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ * وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنّ) سورة النور( 30-31)
قال ابن مسعود رضي الله عنه: ما كان من نظرة فإن للشيطان فيها مطمعا.
وكان الربيع بن خثيم رحمه الله يغض بصره، فمر به نسوة، فأطرق - أي أمال رأسه إلى صدره - حتى ظن النسوة أنه أعمى، فتعوذن بالله من العمى!!
قال ابن عباس في قوله تعالى: (يعلم خائنة الأعين) [غافر:19]، قال:
الرجل يكون في القوم فتمر بهم المرأة، فيريهم أنه يغض بصره عنها، فإن رأى منهم غفلة نظر إليها، فإن خاف أن يفطنوا إليه غض بصره، وقد إطلع الله عز وجل من قلبه أنه يود لو نظر إلى عورتها!!
وقال عيسى ابن مريم: النظر يزرع في القلب الشهوة، وكفى بها خطيئة.
شوفت كانوا بيخافوا من إطلاق البصر إزاى
لكن إحنا سايبين الحبل على الغارب
طيب هتقولى ماشى أنا مصدقك بس عاوز
الدليل على إن غض البصر ده فرض وواجب
ما شى يا سيدى
خد الادلة دى
أدلة وجوب غض البصر
أولاً: قال تعالى { قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ * وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ } النور 30 ،
وده طبعا أمرصريح بوجوب غض البصر للنساء والرجال،
ثانيا: قال رسول صلى الله الله عليه وسلم ( إن الله كتب على ابن آدم حظه من الزنا أدرك ذلك لامحالة ، فالعين تزني وزناها النظر واللسان يزني وزناه النطق والِرجلُ تزني وزناها الخطا، واليد تزني وزناها البطش والقلب يهوي ويتمنى، والفرج يصدق ذلك أو يكذبه) متفق عليه
>قال ابن القيم: فبدأ بزني العين لأنه أصل زنى اليد والرجل والقلب والفرج، ونبّه بزنى اللسان بالكلام علي زنى الفم بالقبل، وجعل الفرج مصدقاً لذلك ان حقق الفعل مكذباً له ان لم يحققه، وهذا الحديث من أبين الأشياء على العين تعصي بالنظر وإن ذلك زناها ففيه رد على ما أباح النظر مطلقاً .أهـ
ثالثاً: قال صلى الله عليه وسلم لعلي ابن أبي طالب رضي الله عنه ( ياعلي إن لك كنزاً في الجنة وإنك ذو قرينها فلاتتبعن النظرة النظرة، فإن لك الأولى وليست لك الآخرة) رواه أحمد.
ويفسره حديث جرير البجلي رضي الله عنه قال ( سألت النبي صلى الله عليه وسلم عن نظر الفجأة فأمرني أن أصرف بصري ) رواه مسلم.
>قال ابن القيم: ونظرالفجأة هي النظرة الأولى التي تقع بغير قصد من الناظر فما لم يتعمده القلب لا يعاقب عليه ، فإذا نظر الثانية تعمدا أثم... والتكرار كالاستدامة.أهـ
رابعا: قال رسول صلى الله الله عليه وسلم: ( إياكم والجلوس في الطرقات فقالوا: يارسول الله مالنا من مجالسنا بد نتحدث فيها؟؟؟ فقال: إذا أبيتم إلا المجلس فأعطوا الطريق حقه قالوا: ماحق الطريق يارسول الله؟ قال : غض البصر..) رواه البخاري وأحمد وأبو داوود
أهى دى أدلة وجوب غض البصر
طيب ياللا نعرف أضرار إطلاق البصر
1-بص يا سيدى اللى بيطلق نظره ده بيضر نفسه وبيضر المجتمع كله
أول حاجه: بيبقى زى الحيوان عفانا الله وإياكم
طيب بس بالراحه متزعلش كده
إنت لما بتبص على البنات بتبقى عبد لشهواتك وكل تفكيرك إزاى تفرغها صح ولا لأ
ثانى حاجه:اللى بيطلق بصره ربنا ورسوله بيبغضوه
تخيل إن ربنا بيكره ذكرك ويسيبك لنفسك ولشيطانك ويغضب عليك ولا يوفقك فى دراسه ولا فى شغل
يعنى فى الآخر هتضيع
وكمان رسول الله يوم القيامه تيجى على الحوض يقولك سحقا سحقا إنت اللى كنت بتعاكس البنات وليل ونهار أمام الأفلام الإباحية
تخيل الرسول بيسألك هترد تقوله إيه يا مسكين
ثالث حاجه:اطلاق البصر هيخلى قلبك مظلم ولك أن تتخيل إيه اللى هيحصل لك إذا أظلم قلبك خلاص هتلاقى الكرب والبلاء هتعيش على طول فى إكتئاب وتفكيرك مشغول فى تفاهات
رابع حاجه :هتتأخر فى الدراسه أو فى شغلك لأنك مش مركز غير فى شهواتك بس
خامس حاجه:إطلاق البصر هيتعب عينك ويخليها دايما مجهدة
تأكد بالدراسة أن من يطلق البصر للجنس الأخر يصاب جهازه التناسلى باحتقان وممكن يصاب بالهوس الجنسى ده غير الإكتئاب
سادس حاجه:اللى بيطلق بصره إلي الحرام هيبقى ضعيف الإرادة مش بيقدر يتحكم فى نفسه لإن اللى بيكتر من النظر للحرام بيوصل إلي مرحلة ضعف التحكم في النفس وعشان كده بتوديه نفسه للمهالك والأخطر من كده أنه بيوصل صاحبه إلي ضعف فى الدين وب يفرط فى الفروض ويبتدى طريق الهلاك
سابع حاجه :كثرة المشاكل الزوجيه من كتر البنات اللى فى الشارع بيروح الراجل يشوف مراته مع الأولاد وطبعا مش مهتمه بنفسها زى البنات يطلقها
ثامن حاجه .إنتشار الفواحش فى المجتمع وكثرة حوادث الإغتصاب مفيش أمان فى الشوارع وكمان إنتشار الزنا وزنا المحارم
تاسع حاجه:دخول الأزواج على المواقع الإباحيه ممكن تخليه يكتفى بالعادة السيئة ويترك زوجته مما يؤدى بها إلى الوقوع فى الزنا عن طريق النت أو غيره
أخر حاجه :إنشغلنا بالقضايا الجنسية ونسينا قضايا الأمة الهامة
طيب يلا نشوف العلاج من الإبتلاء ده
علاج من أبتلي بالنظر
1-راقب ربنا واستحضر عظمته وأنت تستحى تعمل الحرام
2- طبق الوصية النبوية ( إذا رأى أحدكم إمرأة أعجبته فوقعت في قلبه فليعمد إلى إمرأته فإن ذلك رد نفسه) رواه أبوداود
وفي لفظ مسلم ( كان معها مثل الذي معها)
>قال ابن القيم: فإن في ذلك التسلي عن المطلوب بجنسه والثاني: إن النظر يثير قوة الشهوة فأمر بتنقيصها بإتيان أهله ففتنة النظر أصل كل فتنة.
3-اعرف أن غض البصر هو عين الشجاعة وقهر النفس وإثبات للرجولة وأن إطلاقه وراء النساء مهانة وحقارة ونقص في الرجولة والشهامة.
4- خليك دايما فاكر مساوئها: قا ل إ براهيم:إذا أعجب أحدكم المرأة فليذكر مناتنها.رواه ابن شيبة
5-إفتكر جمال الحور العين وحسنهن وأن المرأة مهما وصل درجة جمالها لا تساوي معها شيئاً ومن ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه ، قال تعالى { وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ }البقرة 25 { حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ }الرحمن 72 { وَكَوَاعِبَ أَتْرَاباً } النبأ 33 ، وقدجاء وصفها في الحديث ( يرى مخ سوقها من وراء اللحم ) متفق عليه
6- إعرف إن النظر بريد الزنى ، اللى بيكتر من النظر إلى جمال المرأة هيتمكن بسببه حبها من قلبه تمكن يكون سبب هلاكه ووقوعه في الزنى.
يلا نعالج أنفسنا ونفوق
ونعرف فوائد غض البصر
فوائد غض البصر
ذكر ابن القيم عشر فوائد منها:
1- تخلص وتنضف قلبك من الحسرة اللى بيسببها إطلاق البصر
>قال الأصمعي: رأيت جارية في الطواف كأنها مهاة فجعلت أنظر إليها وأملأ عيني من محاسنها ، فقالت لي: يا هذا ما شأنك؟ قلت: وما عليك من النظر ؟ فأنشأت تقول :
وكنت متى أرسلت طرفك رائدا ** لقلبك يوما أتعبتك المناظر
رأيت الذي لا كله أنت قادر ** عليه ولا عن بعضه أنت صابر
والنظرة تفعل في القلب ما يفعل السهم في الرمية ، فإن لم تقتله جرحته ، وهي بمنزلة الشرارة من النار ترمي في الحشيش اليابس فإن لم تحرقه كله أحرقت بعضه.
2- أنه بيورث القلب نورا وإشراقا يظهر في العين وفي الوجه وفي الجوارح كما إن إطلاق البصر يورثه ظلمة تظهر في وجهه وجوارحه ولهذا - والله اعلم - ذكر الله تعالى آية النور في قوله { اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ }عقب قوله
{ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ } النور 30
3- أنه بيورث صحة الفراسة، فإنها من النور وثمراته عشان لما بنغض البصر القلب بينور ولما بيطلق العبد نظره بيطمس القلب وبيظلم قال شجاع الكرماني: من عمر ظاهره باتباع السنة وباطنه بدوام المراقبة وغض بصره عن المحارم وكف نفسه عن الشهوات وأكل من الحلال لم تخطىء فراسته.
وكان شجاع لا تخطىء فراسته ، والله تعالى يجزي العبد على عمله بما هو من جنسه فمن غض بصره عن المحارم عوضه الله سبحانه وتعالى إطلاق نور بصيرته ، فلما حبس بصره لله أطلق الله نور بصيرته ، ومن أطلق بصره في المحارم حبس الله عنه بصيرته.
4- أنه بيفتح له طرق العلم أبوابه ويسهل عليه أسبابه وذلك بسبب نور القلب فإذا إستنار قلبه ظهرت فيه حقائق المعلومات وانكشفت له بسرعة ونفذ من بعضها ، ومن أرسل بصره تكدر عليه قلبه وأظلم وانسد عليه باب العلم وطرقه
5- أنه بيورث القلب سرورا وفرحة وانشراحا أعظم من اللذة والسرور الحاصل بالنظر ده عشان بيقهر عدوه وبيخالفه وبيخالف نفسه وهواه ، وكمان لما كف لذته وحبس شهوته وخالف نفسه الأمارة بالسوء عوضه الله سبحانه وتعالى مسرة ولذة أكمل منها .
> قال بعضهم: ( والله للذة العفة أعظم من لذة الذنب ) ولا ريب أن النفس إذا خالفت هواها أعقبها ذلك فرحا وسرورا ولذة أكمل من لذة موافقة الهوى بما لا نسبة بينهما وهاهنا يمتاز العقل من الهوى .
6- أنه بيخلص القلب من أسر الشهوة فإن الأسير هو أسير شهوته وهواه ومتى أسرت الشهوة والهوى القلب تمكن منه عدوه وسامه سوء العذاب، فهو إذن يفرح بالنظر ولا يدري أنه يهلك نفسه ويعرضها للعذاب !!!
7- أنه بيسد عليه باب من أبواب جهنم ، فإن النظر باب الشهوة اللى بتخليه يقع فى الحرام ، وربنا حرمه ومنعه واللى يغضب ربنا وبيستجيب لشهوته ورغبته هيستمر ينزل من غلط إلى غلط ومن معصية لمعصية
8- أنه يدل على قوة العقل عشان مبيطلقش بصره إلا من خف عقله وزاد طيشه وعدم النظر في العواقب ، لكن صاحب العقل القوي بيعرف إيه هى عواقب إطلاق البصر
9- أنه بيخلص القلب من سكرة الشهوة ولذة الغفلة ، فإن إطلاق البصر هيخليك دايما فى غفلة عن الآخرة
ويوقع في سكرة العشق ، كما قال تعالى عن عشاق الثور قوم لوط { لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ } الحجر 72
فالنظرة كأس من خمرة والعشق هو السكر ذلك الشراب وسكر العشق أعظم من سكر الخمر فإن سكران الخمر يفيق وسكران العشق قلما يفيق إلا وهو فى عسكر الأموات .
10- أنه سبب لدخول الجنة لحديث ( اكفلوا إلي بست اكفل لكم الجنة إذا حدث أحدكم فلا يكذب وإذا أؤتمن فلا يخن وإذا وعد فلا يخلف ، غضوا أبصاركم وكفواأيديكم واحفظوا فروجكم ) رواه الطبراني
إنتظرونا مع اللقاء القادم
مع عواقب العادة السيئة
خليييييك معـــانــــــا