نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالصور : مواطنون اقباط يقطعون طريق المقطم ويرهبون الماره ويعتدون علي قوات الامن

في ضوء الاحداث المتعلقة بالتوتر السائد في مصر حاليا من احساس الاقباط بانهم مستهدفين من قوي لا تعلم من هي بالتحديد خرجت مجموعه كبيره من الشباب القبطي الي طريق المقطم وقطعت الطريق علي الماره وقامت بالاعتداء علي كل من حاول التصدي لهم سواء من الجمهور او قوات الامن علي الاخص في حين صرح احد المسئولين الامنين بانه من حق قوات الامن التصدي لهذا الوضع اذا ذاد عنه حده بالتخريب في الممتلكات العامه او انهاك حقوق الغير باماكنيه استخدام الطلقات الحية ولكن تكون موجهة فقط الي الاقدام وليس الي اي جزء اخر بالجسم
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالصور : مواطنون اقباط يقطعون طريق المقطم ويرهبون الماره ويعتدون علي قوات الامن" نشر بواسطة: بتاريخ:
masryat
افادت بوابه الاهرام الالكترونيه الان طبقا لما اعلنته قناة الحياه بتجمهر عدد كبير من الاقباط علي مدخل المقطم و رشق قوات الامن بالحجاره والماره من السيارت مما ادي الي تدمير عشره سيارت واصابة الكثيرين من المارة وقوات الامن علي حد سواء
abdobasha
ليس من يفعل هذا هم اقباط مصر
وليس من يفجر كنيسة هم مسلمو مصر
Elosaily88
شكرا علي الخبر
بالتوفيق
masryat

صوره من داخل الحدث

اسفرت احتجاجات الاقباط حتي الان بالمقطم عن اصابه ضابط شرطة وأمين شرطة من قوات أمن القاهرة أثناء العمل علي تفريق متظاهرين أقباط بمنطقة الاوتوستراد بمدخل الطريق الصاعد للمقطم، وتم فرض كردون أمنى على المنطقة بعدما قام المحتجون بالقاء الاحجار على السيارات والمارة مما تسبب فى غلق الطريق لمدة ساعة كاملة.
أرشيفية
masryat

القاء القبض حتي الان علي احدي عشر مسيحي من احداث الشغب بالمقطم مع تاكيد من احدي
احد ي القيادات الامنية بالمقطم عن وجود نحو خمسمئة مسيحي هاجموا رجال الشرطة في منطقة منشأة ناصر بشرق القاهرة وحطموا عددا من السيارات وأغلقوا شارع الاوتوستراد وهو شارع رئيسي في القاهرة لكن أعيد فتحه بعد وصول أعداد كبيرة من المجندين طاردت الالاقباط الثائرين الى مدخل منطقة الزرايب العشوائية التي تسكنها أغلبية مسيحية.
masryat
تقوم قوات الشرطة الان بمحاصره الأقباط الغاضبين، والاشتباك معهم مستخدمة القنابل المسيلة للدموع، في محاولة لتفريقهم وفتح الطريق.
البنت نور
ربنا يستر
يا رب الايام دى تعدى على خير
محمود جابر
لا حول ولا قوة الا بالله ربي ياستير ارحمنا برحمتك ولا تشمت فينا احدا من خلقك
godzela55
انا لو مكان الظباط كنت ضربت نار عليهم .. ومع اول رصاصتين كانوا هيطلعوا يجروا .. دول صنف يخاف وميختشيش.. الله يرحمك يا سادات
vodka@id
لا حول ولا قوه الا بالله
يا اخوانا مسلم ومسيحى عايشين فى البلد دى بقالنا مئات السنين مسلم جمب مسيحى ومسجد جمب كنيسه
ومينا بيحب محمد ومحمد بيحب حنا والعمليه لا فيها فتنه ولا طائفيه ولا اضطتهااااد ياريت نعقلها
عشان منصحيش بركان خامد ومش هيولع فى قريه ولا فبلد ولا حتى محافظه دى هتبقى حرب ومش اى حرررب
6 مليون مصري هيضرب فى 77 مليون مصري يالا الغرابه
ولنفترض ان اللى عملها مسلمين ومصرين كمان
هل دا يدينا الحق نجيب ناس غيرهم مالهمش ذنب ناذيهم
تناسبا للمثل اللى بيقول مقدرشي عالحمار بيتشطر عالبردعه ( سورى فالتعبير )

ياريت يا اخوانا نفهمها ان الخراب دا وراه ايد خفيه وكدا انتوا بتثبتولها انها بتنجح فعلا فى مخططتها
وع كدا العمليه ناقصها كنيسه او قتل كمان اتنين تلاته مسيحين
وتبقى كدا خلاص اتاكدوا ان الحرب قامت
ياجدعان مش عايزين نموت نفسنا بايدينا بس
وحسبنا الله على كل معتد اثيم
دى مش طبيعة الاسلام ولا الدين الاسلامى بيضطهد النصارى فمنهم قديسين ورهبانا واهل كتاب

ياعم حنا وياعم مرقص حقك علينا احنا كلنا مصريين قبل مايبقى فيه حاجه اسمها مسلم ومسيحى
vodka@id
يا جماعه كلمه اخيره
كل واحد يحتفظ برايه المعارض فى قارورة نفسه
المطلوب تهدئه الوضع مش نولعها
احنا عايزين نثبت ان مافيش فرق فعلا بين مسلم ومسيحى وان الدين لله والوطن للجميع
احنا مش هنقتل ناس لمجرد انهم مسيحين او حتى يهود او هندوس حتى ( من اعمالكم سلط عليكم )
وللاسف شايف ناس هنا بتحاول تزود الفتنه اكتر
مجرد تخيل
واحد من اخواتنا المسيحين فالمنتدى لما يشوفنا بنسب فى ملته وديانته هيقوم بالتالى يسب فدينا وملتنا
وبكدا بقت حرب حتى فالمنتدى بين اتنين مصرين بسبب كلام ساذج
سيدنا محمد قال لا تسبو ملتهم فيسبوا ملتكم ولا تسبوا الهتهم فيسبوا ربكم ( فيما معناه - لا اتذكر الحديث جيدا )
mannon
انا شخص مسيحى وطبعا الى بيحصل دة مش مسموح خالص من الاقباط وعمر مكانت دى اخلاق المسيحية ، وفى اية عندنا بتقول " يدافع عنكم وانتم صامتون " ، بس ياريت اخواتنا المسلمين بردو يقدروا حال الناس دى كل عيد يضرب من عندهم شوية ، طبعا حاجة توجع ، فياريت بس يكون فى حبة تقدير وبلاش كلام التجريح دة صدقونى مش وقتة خالص .
A HA$H
لا حول ولا قوة إلا بالله
gago
لاحولة ولاقوة الا بالله
godzela55
انا شخص مسيحى وطبعا الى بيحصل دة مش مسموح خالص من الاقباط وعمر مكانت دى اخلاق المسيحية ، وفى اية عندنا بتقول " يدافع عنكم وانتم صامتون " ، بس ياريت اخواتنا المسلمين بردو يقدروا حال الناس دى كل عيد يضرب من عندهم شوية ، طبعا حاجة توجع ، فياريت بس يكون فى حبة تقدير وبلاش كلام التجريح دة صدقونى مش وقتة خالص .
يا مينا اصل الموضوع محصلش مرة واحدة .. كفاية بس الشتيمة والضرب اللي خدوهم شيخ الازهر والمفتي عندكم في الكنيسة .. ودي حاجة لا يمكن نسامح فيها .. طيب دلوقت رقيب شرطة طلع ضرب نار علي ناس في قطر .. يعني انتا عارف ان مستحيل اي حد يخش الشرطة يبقي متشدد او له افكار تكفيرية .. ومع ذلك تلاقي كل المسيحيين داخلين يقولوا المسلم الارهابي الوهابي قتل المسيحيين .. والتاني يقولك الاسلام دة دين إرهابي .. والباقي يطلع يتظاهر ويكسر البلد .. انا عايز اقولك اني قضيت الفترة اللي عدت من حياتي في اكذوبة اسمها حوار الاديان .. والدين لله والوطن للجميع .. انما انا اكتشفت مؤخرا اني كنت مغفل
shicospeed
شكلها ح تكبر ربنا يستر وتعدى على خير
nonosh
احنا طول عمرنا عايشين مع بعض كويسين لاكنا بنتكلم لا في مسلم ولا مسيحى

الشباب بقا يدخل على النت يتشحن يطلع يخرب في البلد ..

ليه بس الشباب المسيحى ميسمعش كلام البابا شنوده ويسيبه من الشحن داخل الكنائس

البلد مش ناقصه خراب والشئ لما بيزيد عن حده بيتقلب ضده .. ربنا يهدى الحال
Ahmed20.MMM
No comment
لك الله يا مصر
حسنىaly
وبعدين معاهم كده الامور هتتصعب اوى والايره بتوسع يريت يكون فيه ردع شويه لهولاء التابعين لشنوده باباهم لانه اعطاهم الضوء الاخضر انهم يعبروا بكل الطرق على ما بداخلهم ولوكان المتجمهرين مسلمين ماذا كانت فعلت بهم الحومه متمثله فى الامن الناس دى زودتها عن الملوف قطع طرق واهانة الامن وشتيمه باعلى الاصوات وحرق سيارات بصراحه لازم الحزم عليهم لانهم عاوزين يخرجوا المسلمين عن مصر وده بعدهم لم ولن يستتطيعوا انهم متوهمين بذلك ولازم باباهم يهدى اللعب شويه والا سوف تمتد الشراه وهنا لن نستطيع اطفاء ما يحدث البلد معرضه لفتنه خارجيه والاقباط بطريقتهم هذه بياكدوها وبذلك اتمنى ان الموضوع يتلم افضل لهم ولكل مصرى
حسنىaly
الاخ اللى بيقول احنا طول عمرنا عايشين مع بعض ارجوك النغمه دى انتهت الان والحال انكشف وظهرت الحقائق انهم لايريدون المسلمين معهم ولا يسكنوا مصر اساسا حان الان وقفه رادعه والامن يقول كلمته معاهم وادى احنا صابرين
Al yasergi
عادي ، اللي بيحصل طبيعي ومتوقع ونتيجة لتهاون الدولة مع المخربين و موقدي الفتنة
وأنا بتوقع أكتر وأكتر وبالذات بعد موت الرئيس مبارك قريبا
الصابر
محدش فاهم اية اللى بيحصل دة خلصوا على العراق وعملوا الى عايزينة فى السودان ولفوا علينا فى دول حوض النيل وعايزين حجة يدخلوا عندنا واحنا هبل بنساعدهم فى اللى عايزينة وكلة بينفخ فى النار واللى عايز يشتهر طب المصلحة العامة فين ! واين العقلاء! اعتقد ان قية نا س مدسوسين وقابضين وعايزينها تولع فوقوا يامصريين بسرعة فبل مانندم كلنا ربنا يستر
EL GENERAL
ربنا يهدى الجميع

ويبعد عننا المتعصبين فى الدين من مسلمين واقباط

لو دخل الموضوع ده بينا مصر هتولع والشعب اللى بيخسر

الحكومه عمرها ما بتخسر احنا اللى بنضيع فى الاخر

وبعد كده بصراحه شكلها كده الاقباط خدوا الموضوع ده حجه لفتح الملف القبطى

فى مصر وبيدخلوا الاغراب بينا وفى الحكم وده عيب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
خاص بنجوم مصرية :بالصور الصيادون يقطعون طريق ابو قير احتجاجاً على قرار منع الصيد
موجز اخبار مصر الاحد 6/3/2011 - اسرار الامن المركزى يوم 25 يناير- اقباط يقطعون كوبرى 6 اكتوبر .متجدد
بالصور-مئات الأقباط يقطعون طريق الأوتوستراد و إشتباكات مع الأمن
بالصور.. شباب اقباط يقطعون طريق المحور اعتراض على تفجير الكنيسة
شاهد فيديو حصرى " المسيحيون يملئون الشوارع بالحجارة و يقطعون الاوتوستراد من فوق المقطم "