نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الاسلام والمسيحيه

هل الاسلام يمثل عدو للمسيحيه؟
ام
هل المسيحيه تمثل عدو للاسلام؟

سؤالين ....؟
يجب كل شخص منا ان يجب عنهما
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انا ادعوكم جميعااااااااااااااا للتعليق بكل حريه

واتمنى منكم سوى كنتم مسلمين او مسيحيين الاحترام والتزام باداب الحوار.

ساكون اولكم بدءااااااا بالحوااااااااااااااااااار

المقال "الاسلام والمسيحيه" نشر بواسطة: بتاريخ:
ادوارد
انا مسيحي نعم

ولكن اني والرب من اكتتتتتتتتتتتتتتر الناس محبه للمسلمين ولهم في قلبي كل محبه وألفه

اولا الاسلام ليس عدواااااااااا للمسيحيه بل صديق واخ حنون محب
ا
لاسلام قد جاء يومن بياسوع وقد دافع عن مريم البتول وحماها

وان اي اعتداء من اي انساااااااااان على المسيحيه يحسب على انه من المسلمين وهذا هي سياسه ابليسيه سياسيه لنشر الفرقه ةالحقد بين الاخوه..

وهذا ردي الاول
واي اعتداء على الاسلام اعتداء على المسيحيه
abdof
ههههههههههااااااااااااااااااااااااه
هاهاهاهاهاهاه
بلاش انا اعلق
همسة ندى
انا ممكن اعلق تعليق بسيط

الاسلام عمره ماكان ضد المسيحيه لان دى رساله سماويه من عند ربنا بس نرجع نقول ان الاسلام هو دين الحق وهو الدين اللى المفروض الناس كلها تأمن بيه بس ربنا سبحانه وتعالى خلى الدين حريه لكل انسان يختارها واحنا مانين بالله والرسول والمسحيين برضه مامنين بالله وليهم رسولهم اللى مأمنين بيه ونرجع نقول ان الاسلام دين سماحه وعفو ورضا وصدق عمره ماحرض ان الانسان يدخل غيره فى الدين بالعافيه والاسلام عمره ماكان ضد المسيحيه ولا شئ لان احنا لينا اصدقاء مسحيين واكيد بنعزهم بس الدين بتاعنا عمره ماكان دين كره او غدر او خيانه بالعكس الدين بتاعنا بيأمر بكل حاجه طيبه وكويسه تنفع البشربه كلهاااااااااااااا .

واى مشاكل الوقتى للمسيحيين بيقولوا انها من المسلمين ولكن بالعكس المسلمين عمرهم ما فكروا يضروا حد لان ربنا امرنا بكده ودينا امرنا بكده ورسولنا نهانا عن الشر .

وياريت تقبل تعليقى وشكرااااااااااااااااااااااا
abdof
يا سلام ايه الكلام الكبير ده
حاسس اني انا حمار
lola eyad
اخى ادوارد انا بجد فرحانه انى اقرا الكلام ده من واحد مسيحى وعارفه ان كتير من المسيحيين زيك كده لكن انا عايزاك تدخل موقع منتدى اسمه منتدى الحق والضلال انا دخلت عليه بالصدفه ممكن توعدنى تدخل عليه وتقوللى رايك ايه وتحاول كانسان مسيحى تصلح منه انا كمسلمه اتجرحت جدا جدا من الكلام اللى فيه ومع ذلك ماكرهتش المسيحيين بالعكس بعزهم جدا لاننا اولا واخيرا مصريين وبتربطنا صداقات من زمان اوى ياريت تدخل المنتدى ده وتقوللى رايك
بجد انا زعلت ومش عايزه المواقع دى تكون موجوده دحنا مصريين عايشين مع بعض على ارض واحده يعنى مينفعش اجرح حد فى دينه او حد يجرحنى انا ماقبلش ان حد يمس حد مسيحى مابالك لو حد سب الدين نفسه
انا كل مافتكر الكلام بابكى لان دينى اتسب جدا ارجوك يادوارد اعمل حاجه قوللهم حرام كده ارجوك رد عليا

وربنا يحمى مصر من كل اللى عايز يفرقها
هارى بوتر1988
اولا احب اعرفكم انا اسمى محمد يعنى مسلم تعليقى هو كالاتى (ازاى احنا نتعامل مع بعضينا او نتكلم فى موضوع زىده و المسلمين بيقولو المسيحين كفاره و كذلك المسيحين بيقولو المسلمين كفاره طيب ادينى عقلك ازاى كل واحد هيتعامل مع التانى و الاتنين اساسا بيتعاملو على ان الشخص اللى قدامه كافر و انا عندى دليل من القران و الانجيل على الكلام ده ) ده التعليق بس يا ريت نتكلم بموضوعيه و بلاش الضحك على الدقون
abdobasha
بكل تاكيد اجابة السوءالين بلا
لا اكراه في الدين
خير الدين
الاخ الفاضل ادوارد والاخوة الافاضل
لسنا هنا بصد حوار عن الاديان وليس المنتدى مجالا لمثل هذه الحوارات ... فربما يتطور الحوار الى ما لا يحمد عقباه...
الاخ ادوارد لك منا كل الاحترام والتحية....
واهلا بك بالمنتدى المصري نجوم اف ام...
ونعتذر عن اغلاق الموضوع خوفا من الفتنة.....

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
علم الاسماء.. اسماء السعد لكل برج..تحليل الاسماء..توافق الاسماء في الحب والارتباط
بالفيديو ,, الانبا بيشوي ينفي تجرحيه في الاسلام,, ويقول انه يحارب من يهاجمون الاسلام!
صورة حخام يهودي قبل الاسلام وبعد الاسلام