نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أدخل وأعرف علاقة اللواء أحمد شفيق برأفت الهجان

بسم الله الرحمن الرحيم

اللواء أحمد شفيق رئيس الوزراء الحالى هو صهر البطل المصرى رأفت الهجان زوج أخته شريفه

و
الصاغ محمد رفيق الذي ظهر في المسلسل ما هو إلا الاسم الفني للملازم أول أحمد شفيق الذى جسد شخصيته الفنان صبرى عبد المنعم

وهو
زوج شقيقته الصغرى

يذكر ان
رأفت الهجان هو الاسم الفني للجاسوس المصري رفعت الجمال

و
شريفة الهجان هو الاسم الفني لنزيهة الجمال شقيقة رفعت الجمال
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و
الصاغ محمد رفيق الذي ظهر في المسلسل ما هو إلا الاسم الفني للملازم أول أحمد شفيق فى ذلك الوقت

المقال "أدخل وأعرف علاقة اللواء أحمد شفيق برأفت الهجان" نشر بواسطة: بتاريخ:
Eragon88
شكرا علي الخبر
بارك الله فيك
godzela55
مش دة الراجل الفقري اللي كان كل شوية يطرد رأفت الهجان من البيت ومحرج عليه يشوف ابن اخته؟

دة سبب اقوي يخلي شفيق دة لاااااااازم يرررررررحل

زي ما ثأرنا للفريق سعد الدين الشاذلي من مبارك اللي سجنه

لازم نثأر لبطلنا رأفت الهجان من احمد شفيق
reemhmam
مش دة الراجل الفقري اللي كان كل شوية يطرد رأفت الهجان من البيت ومحرج عليه يشوف ابن اخته؟

دة سبب اقوي يخلي شفيق دة لاااااااازم يرررررررحل

زي ما ثأرنا للفريق سعد الدين الشاذلي من مبارك اللي سجنه

لازم نثأر لبطلنا رأفت الهجان من احمد شفيق
بالرغم من ان التعليق اضجكنى وخصوصا كلمة الفقرى دى
الا انه يجب ان ترى الجانب المنير فيه فهو ظهر بصورة الضابط الذى لا يعرف الالوان الباهته
فهو يعرف الابيض والاسود وهذا يدل على الالتزام
sohail1
بصراحة الفريق دكتور / احمد شفيق رجل محترم بغض النظر عن اى شئ
godzela55
بالرغم من ان التعليق اضجكنى وخصوصا كلمة الفقرى دى
الا انه يجب ان ترى الجانب المنير فيه فهو ظهر بصورة الضابط الذى لا يعرف الالوان الباهته
فهو يعرف الابيض والاسود وهذا يدل على الالتزام
انا قرأت قصة الهجان من اكتر من مصدر غير المسلسل
وكل المصادر كانت بتقول ان الراجل دة كان قاسي القلب وياما قهر الهجان وحرمه من اخته
ايوة رأفت الهجان مكنش مستقيم وهو صغير بس كان المفروض يساعده مش يطرده ويحرمه من اخته وابن اخته

وبعدين احنا مش عايزين اي حكام من اللي عندهم ابيض او اسود دول .. احنا عايزين شخص يمثلنا ونأمره باللي احنا عايزينه ولو منفذش نطرده ونجيب واحد غيره

دة تلاقيه بقي وزير علي حس اللي عمله الهجان

صحيح يعز من يشاء ويذل من يشاء !
ديبوباشا
مصـــر قااااااااااااااااااااااادمة للافضل ان شاء الله
العزايزي
يا جماعة باش نرمي الناس بالتهم والباطل ده حرام شرعا و أي واحد بيقول كلمه في حق واحد من غير دليل ده اسمه افتري
ghazzawy
الفريق الدكتور / أحمد شفيق من الناس المحترمة جداً وبلاش تسرع خلي الرجل يشتغل وده رجل شريف مش حرامي وسوف يعمل الكثير لمصلحة الشباب وللبلد ومش هيخلي أي حد يسرق بس نسيب الرجل يشتغل فنحن في حاجة الان إلى مليون أحمد شفيق
سارة رمضان
بصراحة انا بأشكر الفريق احمد شفيق على اصراره على انه يطلع البلد لبر الامان وانه اثبت فعلا انه راجل قدالمسئولية رغم الضغوط الكبيرة اللى عليه. واحد غيره يقول ماسيبها تولع ما كلها كام شهر وييجى رئيس جديد. فدى شهادة حق للراجل ده 0وباشحه انه يكون رئيس للجمهورية
سارة رمضان
من الحسنات التى تذذذذكر للرئيس السابق حسنى مبارك انه اختا ر الفريق الدكتور /احمد شفيق لرئاسة الوزراء ولم يترك مصر فى مهب الريح والحق يقال
الصقر98
الرجل كان بيطردة لسوء اخلاقة وكثرة مشاكلة وهذا قبل تجنيد رافت فى المخابرات وان دل ذلك فانما يدل على حسن اخلاقة ونظافتة
wanne
من اسلوب حواراته واضح انه جاد ولكن فكره مشوش
moon walker
انا قرأت قصة الهجان من اكتر من مصدر غير المسلسل
وكل المصادر كانت بتقول ان الراجل دة كان قاسي القلب وياما قهر الهجان وحرمه من اخته
ايوة رأفت الهجان مكنش مستقيم وهو صغير بس كان المفروض يساعده مش يطرده ويحرمه من اخته وابن اخته

وبعدين احنا مش عايزين اي حكام من اللي عندهم ابيض او اسود دول .. احنا عايزين شخص يمثلنا ونأمره باللي احنا عايزينه ولو منفذش نطرده ونجيب واحد غيره

دة تلاقيه بقي وزير علي حس اللي عمله الهجان

صحيح يعز من يشاء ويذل من يشاء !
مع احترامى لرأيك بس الواحد اللى ميعرفش غير أبيض و اسود دة على الأقل يدل على نزاهته و انه مش حرامى و ان المصلحة العامة هى الأولى بالرعاية, و احمد شفيق معروف بنزاهته و انجازه فى العمل.. أظن دى مزايا كنا بنفتقدها من زمان فى أى مسئول..
godzela55
انا شايف 90 % من اللي ردوا في الموضوع اصحاب حسابات وهمية .. ودة اللي بيأكد كلامي ان الثورة المضادة شغالة دلوقت وصفوت الشريف شغال علي ودنه هو وجهاز امن الدولة .. ومع ذلك في ناس عادية بتمشي وراهم ويقولك اه احمد شفيق راجل تمام .. يا عم دة عضو في الحزب الوطني وصديق للمخلوع وتقولي راجل نضيف ؟ حاجة عجيبة !
منة منصور
واللة انتو ولا فهمين حاجة وهتولعو فى مصر مافيش حد عجابكو
godzela55
واللة انتو ولا فهمين حاجة وهتولعو فى مصر مافيش حد عجابكو
مهو الواحد ممكن يبيع نفسه ويفرط في حق ناس ماتت ويضيع مستقبل دولة كاملة عشان حفنة جنيهات ... او عشان مصلحته الخاصة .. او عشان يفضل في منصبه وياخد ملايين من فلوس الشعب .. الفلوس ممكن تعمل اكتر من كدة..
عثمان النوبي
الدنيا طلعت صغيرة يا رجاله
بنت المنوفية

مش عارفة ايه التخوين الموجود ده

مش معنى ان حد قال رأية فى شخص يبقى حزب وطنى او غيره كلنا مصريين

وغير كده الديمقراطية الصح اننا نقبل الرأى والرأى الاخر من غير تخوين ونسمع ونتقبل كل الاراء

مش دى الحرية والديمقراطية ولا نسمع اللى على مزاجنا واللى مش عاجبنا مش نقبله

احنا كلنا واحد وهمنا مصر

شكرا على المعلومة الجديدة اول مرة اسمع عنها

جدة مصرية
شكرا شيماء على المعلومات الدقيقة التى عرفتها لأول مرة
زهير ابراهيم
غريبه
هو لانه صهر رافت الهجان بقى شريف
سبحان الله
kelmohager
يا جماعه الخير اللي قرا قصه رافت الهجان الحقيقيه يعرف ان زوج اخته في بدايه الستينيات لا يقل عن 40 سنه لانه كان عقيد نفترض انه كان عنده 35 سنه في 1960 و احنا في عام 2011 يعني المفروض سن زوجه اخو رافت الهجان الحالي86 سنه و ما اعتقدش ان ده سن احمد شفيق
ثانيا الجماعه اللي بيرشحو احمد شفيق ياريت لو ليهم حد في مطار القاهره يسئلو احمد شفيق ده بهدل مصر للطيران ازاي
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا كرهت عنطزط احمد شفيق كل ماحد يكلمه ويغلطه يقول انا لي تاريخ والمهم تاريخه اسود
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحقيقة التى لا يعرفها كثير
رأفت الهجان او رفعت الجمال كان عميل لإسرائيل و ليس لمصر
و من أكبر أنجازاته صرف نظر مصر عن عدوان 67 حيث أن الأخبار وصلت مصر أن العدوان سيحدث فأبلغ رفعت الجمال مصر الخبر بطريقة أن الخبر ضعيف
و من المفارقات الغريبة ايضا أن زوجته رفعت الجمال بعد وفاته تزوجت الممثل أيهاب نافع\
و هو ايضا كان عميل لأسرائيل و صديق وزير دفاعها

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أدخل وأعرف و شاهد من هو حبيبك من هو نصفك الثانى
لكل حرف حكمه أدخل وأعرف حكمة حرفك ....
عايز تعرف مين الحمار أدخل وأعرف