نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى الرياضة أخبار الرياضة المصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

دعوى من النقاد الرياضيين تطالب بمنع جوزيه من دخول مصر إلا بعد الاعتذار

أكد المكتب التنفيذي لرابطة النقاد الرياضيين في مصر انه بدأ في اتخاذ الاجراءات اللازمة لتحريك الدعوي القضائية ضد المدير الفني السابق لفريق الأهلي لكرة القدم مانويل جوزيه بالتنسيق مع نقابة الصحفيين.

وطالب المكتب وزارة الخارجية بمنع جوزيه من دخول مصر إلا بعد تقديم الاعتذار الواضح عن إهاناته للصحفيين المصريين والتي نسبت إليه في مجلة سوبر الإماراتية.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وقال ان تصريحات جوزيه تحمل بوضوح سباً وقذفاً لا يليق برجال أشرف مهنة والذين كانوا دائماً أصحاب الفضل عليه وعلي غيره من المدربين.

وكان جوزيه قد هاجم الصحفيين في مصر في حواره ووصفم بأنهم لا يفقهون شيئا.

وهاجم المدرب البرتغالي صاحب الـ 63 عاماً الصحافة المصرية بشدة خاصة في ظل العلاقة التي شهدت توتراً كبيراً بينه وبينها خلال فترة تواجده في مصر.

وقال "معظم الصحفيين المصريين على أقل تقدير، أولا: لا يفقهون شيئاً في كرة القدم، وثانياً: هم سيئون كصحفيين".

واضاف: "أنا اعرف ان هذه الكلمات ستصل إلى مسامعهم، لكنني لا أكترث لأنني أقول الحقيقة، بالإضافة إلى أنهم سيئون كأشخاص أيضا، ولهذا أنا ببساطة لا احترمهم".

وأوضح جوزيه أسباب غضبه من الصحفيين المصريين، قائلاً "يختلقون القصص ويضعونها بالشكل المناسب لهم بأكبر وقاحة موجودة على وجه الأرض، عندما كان الأمر يتطلب ان اشتمهم كنت أقوم بذلك دون تحفظ أو خوف".

إلا أنه خفف من لهجته وقال: "لكن رغم هذا كله هناك صحفيون في مصر وربما 20% جديرون بالاحترام وتربطني بهم علاقات جيدة".

المقال "دعوى من النقاد الرياضيين تطالب بمنع جوزيه من دخول مصر إلا بعد الاعتذار" نشر بواسطة: بتاريخ:
تيتووو
الناس ديه بتهرج والله
الراجل قال الحقيقه المره
وقالها وهوا هنا كمان
بس للاسف في المصر الوضع بيختلف عن بلاد الدنيا كلها
يلا ربنا يهديهم
شكرا للموضوع
توته بسكوته
الناس ديه بتهرج والله
الراجل قال الحقيقه المره
وقالها وهوا هنا كمان
بس للاسف في المصر الوضع بيختلف عن بلاد الدنيا كلها
يلا ربنا يهديهم
شكرا للموضوع
سؤال روفيع لو سمحت
انتا مصري
يعني مصرب ابً عن جد ولا ليك اصول برتغاليه
ولايمكن حبك للاهلي عما عنيك عن كلام جوزيه
بس احب افكرك ان الاهلي فريق مصري في الأول والاخر
ولو انتا سمعت الكلام الي تقال اعتقد انك هتغير رئيك
ايه رئيك في الي وصفه للعيبة مصر
يعني اظن وصفه دا يشمل
ابو تريكه
وائل جمعه
وشويه من لاعبين النادي الاهلي
ولا ايه اصحى دا بيشتم لاعبين فريقك واخد بالك لو انتا مش زعلان على بقيت كلامه ازعل على كلامه على لاعيبت الاهلي
لاحول ولا قوة الا بالله
تيتووو
سؤال روفيع لو سمحت
انتا مصري
يعني مصرب ابً عن جد ولا ليك اصول برتغاليه
ولايمكن حبك للاهلي عما عنيك عن كلام جوزيه
بس احب افكرك ان الاهلي فريق مصري في الأول والاخر
ولو انتا سمعت الكلام الي تقال اعتقد انك هتغير رئيك
ايه رئيك في الي وصفه للعيبة مصر
يعني اظن وصفه دا يشمل
ابو تريكه
وائل جمعه
وشويه من لاعبين النادي الاهلي
ولا ايه اصحى دا بيشتم لاعبين فريقك واخد بالك لو انتا مش زعلان على بقيت كلامه ازعل على كلامه على لاعيبت الاهلي
لاحول ولا قوة الا بالله
والله انا مصررررررررري اكتر من اي حد في الدنيا كلها والراجل مشتمش لعيبة الاهلي ولا لعيبة مصر بلعكس هو قال انهم لما بيتحطو قدام مسئوليه بيتوهم ومبيكونش قد المسؤليه وفعلا كلامه كله صح
وع فكره رابطة الاهلي هتستضيف جوزيه اخر الشهر وعاملين مؤتمر صحفي علشان يكرموه في البلد ايه دول كمان مش مصريين؟؟؟
ياريت نسيبنا الاول من مسئالت التخوين ديه,,,,,,,, ولو الرائي معجبش يبقه انا مش مصري .....وده الكلام الي ميجبش ولا يودي د
الراجل انتقد وقال كلام فعلا حقيقي ع عصام وع العيبه وع الصحفيين الي كانو بينقدو لغرض وع فكره هوا مععمش الكلام هوا قال بحترم 30 % منهم يعنى معممش الكل وياريت حضرتك تكونى متابعه الارائ بتاعت الشارع المصري كويس عشان تعرفي انى مش لوحدي الي مايده
اه انا منتقده في بعض الكلام لاكن مش ننساق وره الموضه ونهاجم الراجل الي عمل تاريخ محدش عمله
خالص ودىىىىى
توته بسكوته
والله انا مصررررررررري اكتر من اي حد في الدنيا كلها والراجل مشتمش لعيبة الاهلي ولا لعيبة مصر بلعكس هو قال انهم لما بيتحطو قدام مسئوليه بيتوهم ومبيكونش قد المسؤليه وفعلا كلامه كله صح
وع فكره رابطة الاهلي هتستضيف جوزيه اخر الشهر وعاملين مؤتمر صحفي علشان يكرموه في البلد ايه دول كمان مش مصريين؟؟؟
ياريت نسيبنا الاول من مسئالت التخوين ديه,,,,,,,, ولو الرائي معجبش يبقه انا مش مصري .....وده الكلام الي ميجبش ولا يودي د
الراجل انتقد وقال كلام فعلا حقيقي ع عصام وع العيبه وع الصحفيين الي كانو بينقدو لغرض وع فكره هوا مععمش الكلام هوا قال بحترم 30 % منهم يعنى معممش الكل وياريت حضرتك تكونى متابعه الارائ بتاعت الشارع المصري كويس عشان تعرفي انى مش لوحدي الي مايده
اه انا منتقده في بعض الكلام لاكن مش ننساق وره الموضه ونهاجم الراجل الي عمل تاريخ محدش عمله
خالص ودىىىىى
اها انا والله فعلاا متابعه رئي الشارع المصري كويس جدااا
انتا بقى الي يمكن بتابع الي على كيفك

لا تعليق اكتر من كدا
تيتووو
هههههههههههههههههههههههه
لا تعليق لا تعليق
بس برضو احنا الي بيوجهنا بعيوبنا لازم يتسنله السكاكين ويموووووووت

يبقي انتا اكيد اكيد في مصر
شكرا لصاحب الموضوع
وفي انتظار باقي الاراء
زمالكويه
وانا مع النقاد طبعا لازم يعتذر واذا مش اعتذر لازم يمنعوه من دخول مصر علشان الحكاية مش سابية ولازم كمان يكون عندنا هيبة ولازم الاخ جوزيه المغرور يعرف ان الصحفيين المصريين محترمين والشعب المصرى بأكمله محترم

ميرسي اووي على التوبيك

وعلى فكره انا مش فاهمه معنش عند الناس دم عليه بيتشتموو عيني عينك وعادي وبالعكس كمان عاوزين يكرموووو الشتمنا
حاجه تكسف
nonosh
انا مش فاهمه احنا ليه في مصر دونا عن بلاد العالم كلها لما حد بينتقدنا ويتكلم بصدق
نقول انه مش محترم ومغرور وزى ما الحيوان محمود معروف بيقول على الخواجه حقير وهوا اصلا الى حقير
ومش حاسس بنفسه
يعنى احنا ليه مبنواجهش عيوبنا بشجاعه ونحاول نصلحها
وعن كلام جوزيه الراجل مغلطش في ولا كلمه احنا تلت تربع صحافه البلد صفراء وكدابين وبيمشوا وراء مصالحهم
الشخصيه واهوئهم وانتمائتهم واللعيبه في منهم الى مبيتحملش المسؤليه واحنا كلنا عارفين كده
وبرضه هوا مقالش كل الصحفيين قال في 30% ناس محترمه يعنى الراجل مغلطش في حاجه اهو
وللساده الزمالكويه الى ردوا على الموضوع اسفه انى ااقولكم ان الزمالكويه هما السبب في تكبير الموضوع
ويا جماعه ياريت بجد تفكروا صح ومحدش يعيش في افكاره ونحاول نصلح بدل منهدم
عشان ردكم على راجل محترم زى ده وردود البلد كلها على اى حد ينتقدها هيا الى مخلينا وراء
الخواجه احسن مدرب درب في مصر واحرز بطولات للاهلى
وياريت كمان نفكر بعيدا عن انتمائتنا اذا كنا اهلاويه او زمالكويه عشان نوصل لنتائج صح
اشكرك تيتو على ردك
واسفه على الاطاله
تيتووو
انا مش فاهمه احنا ليه في مصر دونا عن بلاد العالم كلها لما حد بينتقدنا ويتكلم بصدق
نقول انه مش محترم ومغرور وزى ما الحيوان محمود معروف بيقول على الخواجه حقير وهوا اصلا الى حقير
ومش حاسس بنفسه
يعنى احنا ليه مبنواجهش عيوبنا بشجاعه ونحاول نصلحها
وعن كلام جوزيه الراجل مغلطش في ولا كلمه احنا تلت تربع صحافه البلد صفراء وكدابين وبيمشوا وراء مصالحهم
الشخصيه واهوئهم وانتمائتهم واللعيبه في منهم الى مبيتحملش المسؤليه واحنا كلنا عارفين كده
وبرضه هوا مقالش كل الصحفيين قال في 30% ناس محترمه يعنى الراجل مغلطش في حاجه اهو
وللساده الزمالكويه الى ردوا على الموضوع اسفه انى ااقولكم ان الزمالكويه هما السبب في تكبير الموضوع
ويا جماعه ياريت بجد تفكروا صح ومحدش يعيش في افكاره ونحاول نصلح بدل منهدم
عشان ردكم على راجل محترم زى ده وردود البلد كلها على اى حد ينتقدها هيا الى مخلينا وراء
الخواجه احسن مدرب درب في مصر واحرز بطولات للاهلى
وياريت كمان نفكر بعيدا عن انتمائتنا اذا كنا اهلاويه او زمالكويه عشان نوصل لنتائج صح
اشكرك تيتو على ردك
واسفه على الاطاله
تسلم ايدك يا ننوش هوا ده الكلام الي عاوز اوصله
ونو كومنت يا زملكويه
ومع تحفظي ع بعض كلام منول جوزيه وع تحفظي ع محمود معروف واشكاله من الاعلامين الي ليهم اغراض خبيثه
لو كل حد انتقدنا مدخللنهوش البلد يبقي صوتى يا ام احمد ع مصر لوووووووولي
خالص ودى
ostaz4u
اخوانى والله العظيم أنا أهلاوى صميم ولكنى أكره هذا الجوزيه المغرور الذى للأسف الشديد وكلنا نعرف ذلك كان لاشىء قبل حضوره لمصر وصنعت منه الكرة الأهلاوية التى هى جزء من الكرة المصرية أسطورة وهمية ومن يفهم فى الكورة يا اخوانى يجد أن جوزيه صنع مجده فى مصر فى ظل غيبوبة كاملة للنادى الزمالك المنافس الأساسى للأهلى وصنع هذا المجد بأفضل لاعبين فى تاريخ الكرة المصرية مين زى أبو تريكة أو بركات أو أحمد فتحى أو الحضرى الذى تحدث جوزيه عنه بصورة غير لائقة واصفا اياه بأنه على استعداد لأن يبيع أهله وبلده مقابل المال والحضرى هو كابتن منتخب مصر فهل هذا يصح وهل يتقبل ذلك مصرى انظروا من يحب جوزيه ومن سوف يستضيفه روابط جماهير الأهلى التى لاتملك أى صوت أو تأثير فى النادى أين جمهور الأهلى الذى كان يجبر تسوبيل وهولمان على أن يشركوا وليد صلاح الدين أو ياسر ريان أو غيرهم عن طريق الهتافات التى تهز الملعب وكيف لروابط الأهلى أن تفعل ذلك وهى فى معظم الأحيان تجدهم يعطون ظهورهم للملعب وهم يشجعون وليس هم وحدهم فمعظم الروابط تفعل ذلك يعنى جماهير الأندية معظمها من الشباب الصغير اللى رايح للملعب يضيع وقت هؤلاء هم من يدافعون عن من ينتقد أبناء بلدهم واحنا عندنا مثل مصرى بيقول (أنا أدعى على ولدى وأكره اللى يقول آمين )
على فكرة جوزيه اختار فى حواره مع سوبر التشكيل المثالى من وجهة نظره لللأهلى فى الفترة التى قضاها ومن مفاجأت التشكيل وجود اسلام الشاطر الذى استغنى عنه جوزيه كذلك وجود خالد بيبو وهو نفس الوضع وابراهيم سعيد والحضرى نفسه وكذلك محمد شوقى التفاحة الفاسدة على حد وصف جوزيه له وقد وصف شوقى بذلك لأنه كان يحب نفسه أكثر من ناديه وكان يصر عى الاحتراف ويبحث عن المال فى ظل حاجة الفريق اليه وظروف الفريق الصعبة وطبعا هو كه بيناقض نفسه فجوزيه ترك الأهلى فى ظروف أصعب من التى ترك شوقى فيها النادى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم