نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا

الحلقه الاولى
لا لصحوبيه الشباب والبنات

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اهلا بكم معانا ف اول حلقة فى برنامجنا و برنامجكم يلا نغير حياتنا اولا بحب اقولكم ان احنا ف البرنامج ده هنبقى اخوات
و هنسال بعض عن اى حاجة مضيقانا و نعد نتناقش مع بعض على سلبيات المجتمع اللى لازم نغيرها و اللى عنده وجهة نظر غير و جهة نظر الاخر اكيد هتحترم و ع راسنا من فوق بس هتناقش فيها بكل احترام
و بشكر كل الناس اللى شغالة معايا فى البرنامج ده و الناس اللى شجعونى و بجد قدونى حمااس للفكرة و انى اقدمها بشكل حلو ربنا يخليكوا ليا و كمان مبسوطة ان فيه شباب زيكوا كده عايزين يقضوا على سلبيات المجتمع بجد ربنا يحميكم
ثانيا بعد تفكير طويل جدا توصلت اول حلقة ف البرنامج هتتكلم عن ايه فلقيت ان فى ظاهرة مضيقانى و مضيقة اغلبية من الناس و هى الصحوبية بين الولد و البنت و فكرة البوى فريند و الجيرل فريند و ده انا اعتقد انه كلام ميصحش ابدا دلوقتى انا هكلم الطرفين و زى مقولت ف الاول احنا اخوات و تاكدوا انى بخاف عليكم جدا و بحب بلدى عشان كده لازم نتغير اول حاجة هكلم الولد بص اكيد كل انسان و ليه شهوة صح و لا ايه ربنا عمل الشهوة ديه عشان يختبرنا يشوف هل هنمشى معها و لا نراعى ربنا اولا و اخيرا و ضميرنا
طيب طبعا انا متاكدة ان اى ولد عربى كويس و محترم مش هيقبل على اخته انها تتمشى مع ولد او تكلمه ف التليفون واكييد هتعملها حريقة و تتعصب لو شوفت اختك بتعمل الكلام ده طب شوف انت بتعمل ايه مع البنت اللى بتحبها انا مش بقول يا جماعه ان الحب حراام بالعكس الحب شئ جميل جدا و اجمل حاجة ف الدنيا و ده اللى قايم عليه كل الاديان السماويه و فعلا منقدرش نعيش من غيره بس المشكله ازاى نتعامل مع الحب بطريقة ترضى اللى خلقنا و اللى بيحبنا و كمان اللى محتاجة اقوله ان انت لو معجب ببنت و بتحبها روح ع طول اخطبها و يبقى الموضوع رسمى هتقولى انا لسه طالب مكونتش نفسى هقولك فتحها فى الموضوع و اقولها استنينى لما اتخرج صدقنى هتحترمك انا واثقه ان اى حد بيحب و بيخرج مع بنت اللى هى صحبته خايف و مش مرتاح لان هما مش ف النور ازاى البنت اللى بتحبها تعرضها للخطر و تخلى ربنا يغضب منها حراام انت كده بتظلمها بحبك ده اللى معتقدش انه حب بل بالعكس ديه الانانية بعينها و انا اسفه ان اقولك ان ديه انانية مش حب انت عايز نفسك و بس انا بحب البنت ديه يبقى لازم اتعرف عليها يبقى انت بتفرح نفسك و ترضيها و البنت اللى بتحبها هتكسب ايه غضب ربنا ليها و طبعا مترضاش ان البنت اللى بتحبها ربنا يغضب عليها و كل ده بسببك و بسببك كمان ممكن متكسبش حب ربنا ترضاها ليها ؟؟؟ لو ترضاها يبقى انت انانى بكل ما تحتويه من معنى بجد لا انا بقولك اهو ان لو بتحب بنت اول مقابلة ليك معها تقولها انا معجب بيكى و عايز اتقدم ليكى افرض قالتلك كده على طول مش نتعرف و نتقابل اعرف ع طول انك متستحقهاش مش هى ديه اللى هتكمل معاك حياتك و اللى هتثق فيها و هتلاقى احسن منها بكتير صدقنى و الله لان انت نيتك حلوة و عايز ترضى ربنا بجد اللى يعمل كده هو ده الراجل بجد مع احترامى لكل الناس اللى متابعه الحلقه انهارده و ربنا هيجبلك انسانه تحبها و تحبك و هيراعيك صدقنى ممكن حد يقولى طب ازاى مش هيبقى فيه تعارف و نعرف صفاات بعض قبل الجواز هاقولك امال فترة الخطوبة معمولة ليه مفيهااش حاجة لو اتخطبت مرة و اتنين و تلاتة لكن المصيبة انك تتعرف مرة و اتنين و تلاته صدقنى اللى باقولهولك ده لمصلحتك بجد انا مش بقوله عشاان يبقى فرقعة ف البرنامج لأ انا بقوله لان عارفه ان جواك حاجة حلوة و نفس الكلام للبنت
فيه حاجة كمان ان فى شباب كتير بيقول ان سر صفه الرجوله ان انا امشى مع وحدة و اتنين و تلاته لا طبعا الشهامة و الرجوله ف الراجل اللى يعرف الصح دوغرى اللى يراعى ربنا ف البنت اللى بيحبها اللى ميبقاش انانى صدقنى بجد انت لو عملت الموضوع رسمى ع طول تبقى انت انسان كويس جدا و شهم و راجل و انا و كل البنات هتحترمك و ربنا بيحبك جدا و بعدين كفايه حب ربنا ده بالدنيا كلها و هيحميك صدقنى يا ريت كلكم تكونوا سمعنى لانى بجد عايزة اغير ف شبابنا و اعرفهم معنى الحب الحقيقى اللى ربنا يرضى بيه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انا كده كلمت الولد و يا ريت تكون اتاثرت بكلامى
انا هكلم اختى البنوتة دلوقتى الجميله اللى انا وحده منها و خايفه عليها جدا و نفسى برده تفهم ايه هو الحب مش كلام و خلاص
بصى يا حبيبة قلبى انتى بطبعك رقيقة و اغلبيتنا بنحب نحس ان احنا بنات و عايزين نحب و نتحب مش غلط بس ازاى فى الطريق اللى الشيطان عايزه و لا ف الطريق اللى ربنا عايزه؟؟ اكيد كلنا بنقول فى الى ربنا عايزه بس مش بكلام و بس لان ربنا شيفنا بالفعل كمان هنعرف ازاى دلوقتى و الله انا عارفه ان اى بنت لما بتدخل اى علاقه مع شاب و اهلها مش عارفين بتبقى قلقانة جدا لانها ممكن اى حد يشوفها و يتكلم عليها طب قوليلى يا حببتى يبقى كده حب ازاى , الحب مفيهوش قلق لو ف النور و لو ربنا راضى عليه و المشكله انها تكون واثقة و عارفة انها مش بتعمل حاجة غلط بالرغم انها بتعمل اكبر غلط و تبتدى الالسنة بقى ده انا شوفتها و حصل و جرا طب ليه كل ده عشان ترضى اللى بتحبيه و اللى بيحبك صدقينى فيه حد بيحبك اكتر ربنا , ربنا بيحبك اكتر و رفع من شانك تقومى انتى منزله نفسك للمستوى و تبيعى كرامتك بكل سهوله كده يا حببتى و الله انا بقولك كده عشان مصلحتك مش عشاان تضيقى لا و الله و انا بكتب دلوقتى شيفاكى قدامى , و كل ده ليه ده ربنا عيزلك الخير و بيحبك صدقينى و انتى لو مشيتى مع الولد اللى بتحبيه و الحمد لله اتجوزتوا صدقنى انتى عمرك مهتثثقى فيه و لا هو هيثق فيكى و بعدين انتى كده كانك عمله يفطة على نفسك بتقول للبيع اى حد بتحبيه او هو بيحبك اهو انا جاهزة تخرجى معاه و هو يبقى فرحان جدا انتى كده بترخصى نفسك اوى مع ان ربنا علاكى و خلاكى جوهرة و قفل عليكى تقومى انتى ترخصى نفسك و كل ده ليه عشاان حبيبك لأ مينفعش طب و ربنا مش ف حسابتك ابدا , ندخل ف نقطة تانيه انتى لو صاحبتى ولد و مشيتى معاه و لا قدر الله متجوزتوش او الموضوع مبقاش رسمى هيبقى ايه اخرة الحب ده اكيد هتكونى ف انهيار و اكتئاب مع ان ده مش معنى الحب , و لا قدر الله ممكن فى ناس متقبلش ان البنت اللى هيرتبط بيها تكون مرتبطة قبل كده و لما يجى عريس تانى ليكى و يسال عليكى هيعرف ان انتى كنتى ماشيه مع ولد قبل كده و مش هيثق فيكى بعد كده و حياتكم مش هتبقى لذيذة و مش هترتاحوا مع بعض و اخرتها مش هتقدروا تكملوا مع بعض لا قدر الله فحافظى على نفسك و اعرفى انك غاليه جدا جدا جدا و بقولك اهو اسفه لكل الشباب اللى متابعه الحلقه ان اغلب الشباب بيضحكوا على البنات و تلاقيهم دلوقتى بيقولوا فعلا الكلام ده صح صدقنى و تانى مرة اسفه بس انا عشان بحبك جدا و عايزاكى غاليه بقولك الكلام ده و لو ان انا عارفه ان فى بنات كتيير هينتقدونى و انا هتقبل النقد جدا بس عارفه ان من جواهم بيقولوا نفس الكلام اللى انا بقولوا ده , فى ممكن وحده تسال طب انا لو مصحبتش مش هاجوز هاقولها لا و اكبر لأ صدقينى انتى لو رعيتى ربنا ف نفسك و فضلتى محافظة على نفسك ربنا هيكفأك و هيجبلك راجل بمعنى الكلمة يحترمك و يحبك و يراعى ربنا فيكى صدقينى ربنا مش بينسى حد و الله العظيم ثقى مليون ف الميه و الله ان شاء الله هو ده اللى هيحصل بجد و انا بحبك جدا و الله عشان كده انا بقولك الكلام ده
و بعدين انا اعرف ان كان فيه واحد فى كليه الهندسة كان الاول لعبى و بيكلم مع البنت اللى بيحبها و يخرج معها و بعد كده تدين و بقى محترم و عمل عمرة و لما رجع قال للبنت انه حراام انى اقبلك بس انا لسه بحبك فستنينى لما اخلص و فعلا البنت احترمته جدا و استنته و راح اتقدملها بعد مخلص الكليه و اشتغل و اتجوزوا و النتيجة الحلوة ايه خلفوا 6 عيال ما شاء الله و عايشين احلى عيشة و متهنين الاتنين محترمين بعض و بيحبوا بعض جدا شوفتوا ربنا مش بينسى حد ازاى ربنا كريم اوى اهو ده نموذج حلو و كويس و بيدينا امل
و ف اخر الحلقة احب اقولكم ان الولد او الشاب انت هتبقى ف عين البنت اكثر احتراما و تقديرا لما تدخل البيت من بابه
و للبنت انتى فى عين الولد جميلة و غاليه لو حافظتى على نفسك و قولتى ( لا للصحوبيه ) و مشيتى ف طريق ربنا
اسم حملتنا ف حلقتنا -لا للصحوبيه- يا ريت نعمل الموضوع ده و نحاول نعدل العادة السيئة جدا ديه
و يا رب الحلقة ديه تعجبكم ان شاء الله
فيه حاجة نسيت اقولها اللى مع الحمله و متفق معاها يا ريت يكتب فى التوقيع بتاعه لا للصحوبية بخط عريض
و تحطوا تصميم الحمله اللى هيعمله etch evil و تحاولوا تبعتوها لكل الاعضاء اللى مش بيتابعوا البرنامج و كمان بره المنتدى عارفه ان الموضوع صعب بس انا واثقة ف شباب و بنات منتدى اف ام الرائعين بجد هيكونوا قد المهمة ربنا يوفقكم و يحميكم
ملحوظة : 1- عيزاكوا تقولولى انا قدمت الحلقة بشكل كويس و لا لأ و تقولوا بكل الصراحة لو قدمت حلو قولوا حلو و لو وحش قولوا وحش و انا مش هزعل بالعكس هفرح لانى هاعرف ان انتم حبيتوا البرنامج و عيزينوا يتقدم بشكل افضل
2- بعد الحلقة ديه هتتابع الحلقة التانيه و لا لأ ؟؟؟؟؟
و فى الاخر هقول يلا .... نغير حياتنا
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

---------------------------------------------------

الحلقه الثانيه
لن اعيش فى جلباب الغرب

الحلقه الثالثه
انا مش هادخن

الحلقه الرابعه الجزء الاول

المقال "حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا" نشر بواسطة: بتاريخ:
etch evil
محجوزووووووووووووووووز 1
العاشق الرومانسى
بجد اسلوبك ممتاز وعايزين حلقات تانى بجد
العاشق الرومانسى
وعجبنى جدا جدا الفكره لان انتى اخترتى اهم فكره وعايزين افكار تانى كتيير س ممكن مواعيد باقى الحلقات
ريهاام
هنعمل الحملة مع بعض و لا فيه حد معترض على الموضوع
ريهاام
خلاص يلا يا etch عايزة تصاميم للحملة بسرعه
متشكرة ليكم جدا جدا جدا جدا
القلب الطيب
بصراحة موضوعين مهمين اوووووووووووي

اللي اقترحتي نتكلم عنهم

وبجد مقدمة جميلة اووووووووووووي للحلقة وتحياتي لكي
eye promised
بصراحه موضوع جميل جدا وان شاء الله مستنيين باقى المواضيع
ريهاام
هو ده موضوع الحلقة الاساسى
و موضوعين ايه اللى حضرتك بتقول عليهم
و شكرا لمرورك العطر و بجد نورتنى
ريهاام
بصراحه موضوع جميل جدا وان شاء الله مستنيين باقى المواضيع
يعنى هتعملى معانا الحملة و تشتركى معانا
مصيبه
جميل اوووى الموضوع حلقات روعه
ريهاام
الله يخليكى انتى اللى جميلة هتشتركى معانا ف حملة لا للصحوبية
no 4 love
الصراحه هاااااااايل وفكره جامده جدااااااااااا
والمزيد ان شاء الله واكيد مستنين الحلقات اللى جايه
ريهاام
خلاص يعنى موفقة على فكرة لا للصحوبية لو موافقة اكتبيها فى توقيعك بخط عريض
IT-is-MY-DeStinY
سلام عليكم
اولا ياريهام انتى طلبتى رأينا فى طريقه عرضك للبرنامج وانا هاقولك رأيى بصراحه وفى نقط محدده

1-المفروض عنوان البرنامج يبقى اول حاجه خالصعلشان اعرف البرنامج دا فكرته ايه مش اوصل لنص الموضوع علشان اعرف بيتكلم على ايه فالمفروض العنوان يبقى اول سطر
2-يكون فى تنسيق شويه بالالوان يعنى كل فقره بلون مثلا علشان الناس متهش
3-العناصر اهم حاجه فى اى موضوع هو تحديده فى عناصر علشان الدنيا متبقاش مشتتع

اما بقى رأى فى البرنامح الاول
لا للصحوبيه
الكلمه دى شامله فياريت تكون لا للصحوبيه بين الشباب والبنات لان ممكن اى حد يفتكر اننا ضد صحوبيه الشباب مع بعضهم وكذا البنات

المهم الصحوبيه بين الشباب والبنات دى احدى سيئات العولمه والانفتاح على دول الغرب
زمان مكناش نلاقى الكلام دا اللهم الا نادرا
لكن دلوقتى على عينك ياتاجر
اهم سبب فى الموضوع دا هو الاهمال الاسرى وعدم المتابعه الحقيقيه للابناء من ابائهم
محدش فيهم بيعرف ابنه ولا بنته بيعملوا ايه بره البيت
فكره موفقه كبدايه استمرى وفقكى الله
scorpion
شكرا ليكي علي الموضوع الجميل دة
بس بجد الموضوع دة مهم جدا
لو احنا نعمل بيه
وطبعا انتوا سمعتوا جملة بتتقال كتير من الشباب
" البنت اللي اخرج معاها " لا يمكن اتجوزها "
طيب انت لما مش هتتجوزها بتخرج معاها لية ؟
هيقولك طبعا علشان اتسلي
وارجع واقول ان العيب اساسا من البنت هي اللي اديتو الفرصة انه يتعرف عليها
مش كل الناس كويسة
ومش كلها وحشة
والسبب في كل دة هو البعد عن ربنا
لو احنا اتمسكنا بديننا اكتر من كدة اكيد هنقدر نغير حاجة
وشكرا ليكي علي الموضوع الجميل دة
وتسلم ايدك ياريهام علي المجهود الكبير اللي انتي عملتيه
وبجد موضوع ممتاز
etch evil
محجوزووووووووووووووووز 1

هرد بكره الصبح لاني والله مش شايف قدامي عيني بتوجعني بس حبيت احط الصور ويارب تعجبكم ولو معجبتكوش اغيرها انتوا تامرووا

ريهاام
سلام عليكم
اولا ياريهام انتى طلبتى رأينا فى طريقه عرضك للبرنامج وانا هاقولك رأيى بصراحه وفى نقط محدده

1-المفروض عنوان البرنامج يبقى اول حاجه خالصعلشان اعرف البرنامج دا فكرته ايه مش اوصل لنص الموضوع علشان اعرف بيتكلم على ايه فالمفروض العنوان يبقى اول سطر
2-يكون فى تنسيق شويه بالالوان يعنى كل فقره بلون مثلا علشان الناس متهش
3-العناصر اهم حاجه فى اى موضوع هو تحديده فى عناصر علشان الدنيا متبقاش مشتتع

اما بقى رأى فى البرنامح الاول
لا للصحوبيه
الكلمه دى شامله فياريت تكون لا للصحوبيه بين الشباب والبنات لان ممكن اى حد يفتكر اننا ضد صحوبيه الشباب مع بعضهم وكذا البنات:d

المهم الصحوبيه بين الشباب والبنات دى احدى سيئات العولمه والانفتاح على دول الغرب
زمان مكناش نلاقى الكلام دا اللهم الا نادرا
لكن دلوقتى على عينك ياتاجر
اهم سبب فى الموضوع دا هو الاهمال الاسرى وعدم المتابعه الحقيقيه للابناء من ابائهم
محدش فيهم بيعرف ابنه ولا بنته بيعملوا ايه بره البيت
فكره موفقه كبدايه استمرى وفقكى الله
بجد كويس ان حضرتك ادتنى شوية النصائح ديه و ان شاء الله هاعمل بيها يوم الاربع الجااى باذن الله و بجد انا فرحانة انى عملت حاجة بسيطة عشان نغير فعلا العادة السيئة ديه اللى بجد كاان نفسى اغيرها من زماان
خلاص تبقى _ لا للصحوبية بين الشباب و البنات _
و ياريت حضرتك تكتبها ف توقيعك
شرفتنى بجد
همسات مسموعه
الموضوع جميل ومهم

والاسلوب رااااائع

وفى انتظار باقى الحلقات
ريهاام
شكرا ليكي علي الموضوع الجميل دة
بس بجد الموضوع دة مهم جدا
لو احنا نعمل بيه
وطبعا انتوا سمعتوا جملة بتتقال كتير من الشباب
" البنت اللي اخرج معاها " لا يمكن اتجوزها "
طيب انت لما مش هتتجوزها بتخرج معاها لية ؟
هيقولك طبعا علشان اتسلي
وارجع واقول ان العيب اساسا من البنت هي اللي اديتو الفرصة انه يتعرف عليها
مش كل الناس كويسة
ومش كلها وحشة
والسبب في كل دة هو البعد عن ربنا
لو احنا اتمسكنا بديننا اكتر من كدة اكيد هنقدر نغير حاجة
وشكرا ليكي علي الموضوع الجميل دة
وتسلم ايدك ياريهام علي المجهود الكبير اللي انتي عملتيه
وبجد موضوع ممتاز
حضرتك اللى مشرفنى و كويس انى قدرت اعمل و لو حاجة بسيطة عشان فعلا بقيت ظااهرة غريبة جدا و بجد منورنى بتعليقك و ياريت تحطصورة التصميم بتاع الحملة ف توقيعك
ريهاام
الموضوع جميل ومهم

والاسلوب رااااائع

وفى انتظار باقى الحلقات
بجد منورنى جدا لو موافقة على الحملة حطى صورة الحمله فى توقيعك و بجد شكرا لتعليقك و شرفتينى
bosy lovestory
بجد انتى انسانه جميله جدا ياريهام
موضوع فعلا مهم جدا
وبالنسبه بقه للتقديم وكده
اولا تقديمك واسلوبك اكتر من هايل
بس بصراحه انا عنيا وجعتنى شويه من الخط الصغير وانه مترسس ورا بعضه من غير اى فاصل
وساعات كنت بتوه
انما غير كده الموضوع كله جميل جدا وانا بجد رأى من رأيك
ويارب بنات وشباب المسلمين يخلوا بلهم من حاجه زى دى
والشباب يخلوا بالهم ان البنات دول اخواتهم فى الله
وكما تدين تدان ويارب يهدى بنات وشباب المسلمين جميعا
princess.moon
ميرسي على الموضوع الجميل ده ياريهام

ومستنية باقي الحلقات

ريهاام
بجد انتى انسانه جميله جدا ياريهام
موضوع فعلا مهم جدا
وبالنسبه بقه للتقديم وكده
اولا تقديمك واسلوبك اكتر من هايل
بس بصراحه انا عنيا وجعتنى شويه من الخط الصغير وانه مترسس ورا بعضه من غير اى فاصل
وساعات كنت بتوه
انما غير كده الموضوع كله جميل جدا وانا بجد رأى من رأيك
ويارب بنات وشباب المسلمين يخلوا بلهم من حاجه زى دى
والشباب يخلوا بالهم ان البنات دول اخواتهم فى الله
وكما تدين تدان ويارب يهدى بنات وشباب المسلمين جميعا
انتى اللى جميلة بجد يا بوسى و الدليل انك موافقة على الكلام اللى انا بقوله و كمان اسلوبى طلع هايل لان بجد اعتبرتكم كلكم اخواتى و نفسى اكلم معاكم بجد و كويس ان انتى موافقة على الحملة ياريت بقى تحطيها ف توقيعك و اسم الحملة
منورة البرنامج كله و الله يا قمر
ريهاام
ميرسي على الموضوع الجميل ده ياريهام

ومستنية باقي الحلقات

انتى اللى جميلة و كويس ان لسة فيه ناس كتيرة كويسة زيكم بحبكم يا احلى اعضاءء فى الدنيا
منورة يا احلى مون مون
بيبى
مرسي على الحلقه
صداقه ولد+صداقه بنت =دمااااااااااااااار
مستنيه الحلقه التانيه يا ريهام
ويالله نغير حياتنا
ريهاام
مرسي على الحلقه
صداقه ولد+صداقه بنت =دمااااااااااااااار
مستنيه الحلقه التانيه يا ريهام
ويالله نغير حياتنا
يا جميلة بجد نورتينى و ياريت بقى تكتبى ف توقيعك لا للصحوبية بين ولد و بنت و تحطى صورة تصميم الحملة
أمواج البحر
الموضوع مهم جدا
والصحوبية بين الولد والبنت بقت مشكله كبيرة دلوقتى
وأنا احيك على فكرة البرنامج
وأنا معاكى ان شاء الله
(بس معلشى يا جميل يا ريت تكبرى الخط بعد كده)

لا للصحوبية بين الولد والبنت
ريهاام
الموضوع مهم جدا
والصحوبية بين الولد والبنت بقت مشكله كبيرة دلوقتى
وأنا احيك على فكرة البرنامج
وأنا معاكى ان شاء الله
(بس معلشى يا جميل يا ريت تكبرى الخط بعد كده)

لا للصحوبية بين الولد والبنت
حاضر من عنيا الاتنين بس شاركى معانا فى الحملة و اكتبى ف توقسعك شعار و تصميم الحمله
نورتينى يا جميله
نور عينى
حلقه جميله اوى يا ريهام وان شاء الله ف انتظار الحلقه القادمه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم