نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا

الله يخليكى يا نور هى جميلة بوجودك و بكل الاعضاء الحلوة ديه لو موافقة على الحمله حطى لوجو الحملة ف توقيعك

المقال "حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا" نشر بواسطة: بتاريخ:
ماهيتاب
موضوع جميل اوى يا ريهام

تسلم ايدك يا قمر وفى انتظار باقى الحلقات
IT-is-MY-DeStinY
أظن مفيش احسن من كدا توقيع
ريهاام
انتى اللى جميلة و منورة الموضوع يا قمر بس عايزاكى تشاركى معايا ف الحملة
ريهاام
أظن مفيش احسن من كدا توقيع
ربنا يخليك و شكرا على الحمااس الجاامد و الجميل ده
فلسطينية
ماشاءالله عليكى يا ريهام مبدعة
اسلوب جميل جدا بالطرح
وكلامك سليم مية بالمية
لانه الصحوبية بين الولد والبنت افكار غربية دخلت على مجتمعنا العربى المسلم .
موفقة يا ريهام .
decientgirl
اولا احب اقول ان فكرة الموضوع هايلة جداااااااااااااااااااااا
وفعلا مهمه جداااااااااااا لانها حديث العصر زى مابيقولوا
وهى اكبر مشكله فى اللى بيحصل دلوقتى من طلاق وخلافات وكده
ثانيا بالنسبة للكتابه ليكى بصراحه يعنى كبيرة اوووووووووى
وفى نفس الوقت الخط صغير شويه زى ما قالت بوسى انا كنت بتوه برده
ثالثا سمعت راى كان سكوربين اعتقد انه بيقول ان الشباب بيقولوا البنت اللى امشى معاها مااتجوزهاش
فعلا هو بيقول كده وبتضايق جدا من الناس اللى بيعملوا كده وفكرت اعمل موضوع عن الكلام ده فعلا
اما انت مش عايز تتجوز واحده مشيت معاها بتمشى معاها ليه اصلا
وفعلا لو عرف عن اخته انها بتعمل زيه يبقى نهارها اسود
طب ليه بقى مش بيبص للبنت دى على انها اخته
وبرده قال فى رايه ان البنت ساعتها بتبقى غلطانه ممكن اكون معاك لكن برده اى بنت اى كلمه حلوة بتسمعها بدوبها
وخاصه اللى مالهاش تجارب فى اى حاجه ولا تعرف عن الحب حاجة
كل همها انها تحب وتتحب
ما اقدرش اقول ان البنت بس او الولد بس هما الغلطانين
لكن كل واحد فيهم مسئول عن الغطل وده راجع للاسف لاننا بعدنا عن ربنا ودينا
وتربيه البيت مبقاش فيها اى دين ولا اى حرام وحلال
رابعا احب اقولك يا ريهام انا مش مع اننا نحط فى توقيعنا حملات ولا شعارات
لكن لو عايزنها فعلا تنجح مفروض اللى مشترك فى اى موقع تانى غير نجوم اف ام
يحط الشعار ده واللينك ومع كل حلقه جديده يكتب اسمها ويحط شعارها
وبكده نكون نشرناها احلى وافدنا بيها ناس كتييييييير ومواقع كتيييييييير تانيه
وآسفة على اطالتى وشكرااااااااا ليكى على الحلقه
زمالكويه
حلووو اووي اووي يا ريهام
والله فعلاا بقى موضوع كبير جداا وخاصتنا على النت
وانا باذن الله معاكي بكل حرف قولتيه
بس يعني عاوزه انا بقى طريقه اوضح فيها وجة نظري الي هيا زي وجة نظرك بالظبط
اوضحها لصحابي يعني اقولهم خلاص فضناها صحوبيه
ولا ايه
مش عارفه بجد لازم تكوني معايا
وفي نتظار كل حلقاتك الجايه يا جميل
ريهاام
ماشاءالله عليكى يا ريهام مبدعة
اسلوب جميل جدا بالطرح
وكلامك سليم مية بالمية
لانه الصحوبية بين الولد والبنت افكار غربية دخلت على مجتمعنا العربى المسلم .
موفقة يا ريهام .
يا حببتى ربنا يخليك و شكرا على اهتمامك بالموضوع و بجد نورتى الحلقه
ريهاام
اولا احب اقول ان فكرة الموضوع هايلة جداااااااااااااااااااااا
وفعلا مهمه جداااااااااااا لانها حديث العصر زى مابيقولوا
وهى اكبر مشكله فى اللى بيحصل دلوقتى من طلاق وخلافات وكده
ثانيا بالنسبة للكتابه ليكى بصراحه يعنى كبيرة اوووووووووى
وفى نفس الوقت الخط صغير شويه زى ما قالت بوسى انا كنت بتوه برده
ثالثا سمعت راى كان سكوربين اعتقد انه بيقول ان الشباب بيقولوا البنت اللى امشى معاها مااتجوزهاش
فعلا هو بيقول كده وبتضايق جدا من الناس اللى بيعملوا كده وفكرت اعمل موضوع عن الكلام ده فعلا
اما انت مش عايز تتجوز واحده مشيت معاها بتمشى معاها ليه اصلا
وفعلا لو عرف عن اخته انها بتعمل زيه يبقى نهارها اسود
طب ليه بقى مش بيبص للبنت دى على انها اخته
وبرده قال فى رايه ان البنت ساعتها بتبقى غلطانه ممكن اكون معاك لكن برده اى بنت اى كلمه حلوة بتسمعها بدوبها
وخاصه اللى مالهاش تجارب فى اى حاجه ولا تعرف عن الحب حاجة
كل همها انها تحب وتتحب
ما اقدرش اقول ان البنت بس او الولد بس هما الغلطانين
لكن كل واحد فيهم مسئول عن الغطل وده راجع للاسف لاننا بعدنا عن ربنا ودينا
وتربيه البيت مبقاش فيها اى دين ولا اى حرام وحلال
رابعا احب اقولك يا ريهام انا مش مع اننا نحط فى توقيعنا حملات ولا شعارات
لكن لو عايزنها فعلا تنجح مفروض اللى مشترك فى اى موقع تانى غير نجوم اف ام
يحط الشعار ده واللينك ومع كل حلقه جديده يكتب اسمها ويحط شعارها
وبكده نكون نشرناها احلى وافدنا بيها ناس كتييييييير ومواقع كتيييييييير تانيه
وآسفة على اطالتى وشكرااااااااا ليكى على الحلقه
انتى بجد و الله مش مجاملة منورة الموضوع برايك اللى عجبنى جدا
تانى حاجة انا هعدل الموضوع بليل باذن الله و هيبقى كويس ان شاء الله
انا قولت ان احنا هنعمله فى التوقيع بحيث اللى مش متابع البرنامج هنا يشوفه و كمان احنا اللى نعملها بره على الفيس بوك مثلا و منتديات تانية
مرة تانية منورانى يا قمر
jace
انا اسفة يا ريهام بجد انى مكنتش فى الاول وكدة وانى مجيتش امبارح بس والله كنت مش مركزة خالص وغير كدة مشاكل بقى وقرف انا بجد احب اقول لك انتى بجد فوق الممتازة وربنا يحميكى يارب وبجد موضوع فوق الممتاز وتقديمك جميل جدا وغير كدة انك بتقدمى ظاهرة بتتكرر كل يوم لا كل ساعة او كل دقيقة وان شاء الله يا جميل البرنامج دة هيكسر الدنيا وانا بدى صوتى لصوتك واقول[b] لا لصحــــــــــــــــــــــــــوبية الولـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد مع البنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت[/b]
وان شاء الله مستنيين الحلقات اللى جايا وياريت تفجأينا بمضوع جامد زى دة
وربنا معاك يا قمر وتخلى البرنامج دة احسن وافضل برنامج
ريهاام
بجد منوره الحلقه و يا رب تكوني موجوده ف كل الحلقات و انا قولتلك هتعملي ايه مع صحابك ف رساله شوفيها و ابقي قوليلي عملتي ايه و ربنا يوفقك
ريهاام
انا اسفة يا ريهام بجد انى مكنتش فى الاول وكدة وانى مجيتش امبارح بس والله كنت مش مركزة خالص وغير كدة مشاكل بقى وقرف انا بجد احب اقول لك انتى بجد فوق الممتازة وربنا يحميكى يارب وبجد موضوع فوق الممتاز وتقديمك جميل جدا وغير كدة انك بتقدمى ظاهرة بتتكرر كل يوم لا كل ساعة او كل دقيقة وان شاء الله يا جميل البرنامج دة هيكسر الدنيا وانا بدى صوتى لصوتك واقول[b] لا لصحــــــــــــــــــــــــــوبية الولـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد مع البنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت[/b]
وان شاء الله مستنيين الحلقات اللى جايا وياريت تفجأينا بمضوع جامد زى دة
وربنا معاك يا قمر وتخلى البرنامج دة احسن وافضل برنامج
يا حببتي و لا يهمك و ربنا معاكي و يحللك كل مشاكلك و لو عايزه مني اي حاجه انا تحت امرك
و بعدين انتم اللي ممتاذين لانكم ضد الغلط و ربنا معاكو و يوفقك و مستنياقفي ف بيه الحلقات وبجد نورتيني بردك الجميل
etch evil
................. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..............................

...................... موضوع هايل هايل هايل لحد بعد بكره المغرب .................

.................... يعني ايه صداقه بين ولد بنت ؟ ؟ ؟

قال تعالى " ولا متخذات اخدان " ... " النساء "

قرأت كلمات ... أليك أياها

سوف نتفاهم بشكل عقلى دون الاتيان ببرهان من الكتاب والسنه او مايخص بالناحيه العقائديه عموما لكى نبنى موضوع عقلانى

ولكن لو اردنا العقلانيه فعلينا بالدين وان اردنا الدين فعلينا بالعقلانيه وايلا فلما جعل الله للانسان عقل وجعل الاسلام مكرمه لهذا العقل
وسامحنى ان علقت بالكتاب والسنه
لانه ببساطه وصيه الحبيب لنا صلوات الله عليه وسلامه لما قال فى حجه الوداع موصى كل المسلمين بوصايا كثيره
وقال ايضا(تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلو بعدى ابدا كتاب الله وسنتى)صدق رسول الله
والكتاب والسنه مكملين لبعضهم البعض دون الخوض فى تفاسير قد نطيل عليك بها
فليس المطلوب منك ان ترضى باختيار والديك حتما فاالامر لك قبلت او رفضت ولكن ليس لك ايضا ان تضع تحت مجهر اختبارك من شئت من(بنات الناس)حتى تقرر ان ترطبت او لا
اخى قلوبنا قلوب بشر فماذا ان تعلقت بك الفتاه فحين انك اصدرت قرار لنفسك انها لاتصلح لذالك قال الله جل وعلا(والله يعلم وانتم لاتعلمون)
ولكن ليس عليك تضيق ان باشرت ايا من (بنات الناس)وتحريت عنها لانك قد الفتهادون ان تعلم وتتقدم لخطبتها ومن ثم يتسنى لك الفرص للتعرف عليها فى جو شرعى مريح حتى لنفسيتك
ومن قال ان الحب لاياتى بعد الزواج بالعكس تصور اخى ان (س)من الشباب تعرف واحب (س)من البنات وعاشو كل قصص وافلام الحب وعاشو كل المواقف مع بعضهم البعض دون ان يدرى والديهم او الناس عاشو الخصام وحراره المشاعر والهفه على القاء
فماذا بقى لهم ليتعايشوه بعد الزواج (كل شئ ذهب ولم ولن يعد)لانه ببساطه شديده (من استعجل شئ قبل اوانه عوقب بحرمانه)
بل بالعكس فمن وجهه نظرى ان الحب منتهى الحب لاياتى الابعد الزواج
وقبل الزواج مرفوض شرعا وعقلا
وان اردت راى فى نهايه حديثى الممل لانى اثقلت عليك
فيمكنك ان تمسك بالعصاه من منتصفها (لا افراط ولا تفريط)
اى من اللمكن ان ترى فتاه وتعجب بها وحين اذ يمكنك السؤال جيدا وتذهب لوالديك مخبرا اياهم انك قد اخترت
واتمنى من الله ان يرزقك زوجه تقيه نقيه تبرك فى الدنيا ولا تخزيك يوم القيامه

............. ومن منطلق اخر .............

ماذا اذا تعرفت الي فتاه وعيشت معاها اجمل قصص الحب ....

وسوري بقى مسك ايد وكده وبحبك وبتحبيني ومش هعيش من غيرك

ما اجتمع رجل وامراه وكان ثالثهما الشيطان .............

وبعد كده سيبتوا بعض قولي ازاي هتقدر تثق في واحده بعد كده

............... يعني انت هتوافق انك تاخد واحده كانت مرتبطه قبل كده وعاشت الحياه .............

والبنات اللي بيرفضوا الارتباط ........ يقال عليهم معقدين ........ هل الاحترام والادب والاخلاق يطلق عليه لفظ معقد

بلا احتي الفاضله انت انسانه كريمه عفيفه ...............

انت مثال للمرأه العربيه ......................................

لا للصحوبيه بين الفتاه والفتى ............... نعم للارتباط الجاد

حبني واحبك من غير منغضب ربنا ............

تقبلوا مروري .............
etch evil
IMG]http://100fm6.com/vb/picture.php?albumid=189&pictureid=1857[/IMG]

etch evil

جوماندا نصر الدين
بجد هايل ياريهام وربنا يبارك فيكى
أنا مقتنعة بكل كلمة انتى قولتيها
ويارب كل اللى شافوا البرنامج يستفيدوامنه
وأنا أسفة اوى انى مكنتش موجوده امبارح بجد مكنتش عارفة ادخل خالص
علشان نتيجة الثانوية العامة

ولا للصحــــــــــــــــــــــــوبــــــــــــــــيـــ ـــــــــــــــــــــــة الـــــــــــخــــــــــــــــاطـــــــــــــــئــ ـــــــــــــــــــــــــة
ريهاام
متشكرة ليك يا اتش و على كلام حضرتك بجد انا مش عارفة اقول ايه و بجد شكرا على الراى الرائع فعلا بجد و نورتنى ف الحلقة
يا جوماندا يا قمر انا كنت مستنياكى بس الحمد لله جيتى و حضرتى الحلقة و الحمد لله ان انتى اقتنعتى بالكلام اللى بقوله و ان فيه نااس كتير مقتنعه ربنا يحميكم و يوفقكم يا رب
tamatem
بسم الله ماشاء الله عليكى موضوع جميل جدا وحساس وبقه منتشر فى كل مكان بس أنا من رأيي فين دور الاسرة فى المواضيع اللى زى دى بمعنى ان فيه كتير جدا من الاسر مش بتحب أبنائهم يفتحوا معاهم المواضيع اللى زى دى فالولد والبت بيمشو فى الضلمة وطبعا أنا مش ببر ليهم كده اطلاقا بس فين كلمة" فذكر" وكمان للاسف فى أهالى عارفة اللى ولادهم وبناتهم بيعملوه وساكتين وفرحانين باللى بينعمل لأه وكمان ياريتهم ساكتين أنا أعرف بنات أمهاتهم بتكلم الولاد دول وتوصيه على بنتها بدال أما تقول لبنتها لأه ده حرام ولا حتى عيب مافيش حاجة وللاسف لما بسمع زملتى دى وهى بتقولى الكلام ده البيت كله بينزل من نظرى هتقوليلى طب ماهى ممكن تكون بتقولك كده وهو مش صح ومامتها لاهى عارفة ولا بتاع هقولك زميلتى دى ابصملك بالعشرة ان مامتها عارفة
ثانيا فين الوعى الدينى تعالى كده وقولى لحد تحريم الصحوبية بين الولد والبنت نزل فى القرآن الكريم هاتلى الاية اللى بدل على كده ماينطقش واللى يزعل انك بعد أما تقولى الاية يقولك أنا بحبها ومااقدرش استغنى عنها يوم طيب أنا ماقولتلكش أو ما قولتلكيش انسيه أنا قولتلك حرام ولو بيحبك هيجيلك برضه مابتسمعشى على الرغم من انى بتكلم بهدوء وحساسية فى المواضيع اللى زى دى عشان ماجرحش فى حد ولا حياة لمن تنادى المشكلة ياجماعة من رأيي فى التربية من الاساس البنت لو كانت اتربت على ان المفروض يبقه فى حدود فى التعامل مع الاولاد حتى اللى فى العيلة غريزة الحياء عند البنت هتبدأ تنمو وهتبدأ تنشأ على كده حتى فى حدود التعامل مع الاولاد داخل العائلة ممكن البعض يستغرب لحاجة زى دى بس هل ولاد العائلة من المحارم اى لا ينفعوا للزواج لو كانو كده كان ممكن نقول أه بس المصيبة تلاقى الولد أو البنت تقولك ده زى أخويا زى أخوكى ازاى يعنى آه تقولك عادى جدا مافيش أى حاجة وبعدين انتى معقدة كده ليه هو للاسف الناس بيفكروا ان ده تعقيد بس ده مش تعقيد ولا حاجة ده ديننا هو اللى بيقول كده .
ثالثا وده الاهم البنت يقع عليه اللوم الاكبر فى حاجة زى دى طبعا مش البنت اللى بتروح للولد وتقوله أنا بحبك أو أنا معجبو بيك ولو ان للاسف ممكن تحصل فى زمانا ده ولو ان انا كمان مش مقتنعة بحاجة اسمها اعجاب طب وماشى وبعدين بعد أما سياتك تعجب بيا ايه الخطوة الى بعد كده المهم فالولد طبعا هو المفروض اللى يروح ويقول الكلمتين دول " انا والله مش عارف ابدأ منين بس بكل صراحة أنا بحبك " ييجى بقه دور البنت انها تتكلم فاياما تقلبه وتمشى وطبعا أنا مش بفضل كده المفروض يبقى فى زوق واحترام فى الرد يااما تقوله وأنا كمان ويبدأو بقه وطبعا هنفترض انهما الاتنين فى شلة واحدة للاسف يعنى هيكونو قعدو مع بعض لما شبعم فى الشلة يعنى فهتبقى العملية هينة شوية فى الكلام ده والطوبة تقع فى المعطوبة والقعدات بقه تتحول لرومانسية وحاجات تانية يااما بقه البنت دى لو كانت رزينة وعاقلة هتتكلم وتقول " ده من وجهة نظرى "" بص البيت بتاعى مفتوح فى أى وقت حضرتك تحب تيجى هتشرف ومش هنقفل الباب وأنا مسلمة لأهلى حاجة زى دى فلو انت بتحبنى بجد تعالى البيت واتقدم رسمى غير كده ماقدرش اعمل حاجة تانية " وتقوم مستأذنة منه بكل احترام وماشية أنا قصدى من الكلام ده كله ان البنت هى اللى فى ايديها مفتاح الباب ده يااما تقفله يااما تفتحه على البحرى الولد هو اللى مستنى الرد مش البنت ولو الرد ماشى يبقى البنت سورى تستاهل اللى هيجرالها بعد كده ولا تلوم غير نفسها
وبالعكس البنت الاخيرة دى من وجهة نظرى انها اكتسبت احترام اكتر وممكن تخليه يحبها أ:تر بكلامها ده بس الكلام يكون فعلا صدق مش كلمتين اتقالو عشان يحترمك وخلاص
وتلاقى حاجة عجيبة قوى وبتستفذنى البنت اللى تلاقيها مش مصاحبة ولا حتى بتكلم ولاد يقولو عليها عسكرى والبنت اللى مصاحبة برضه مابتترحمشى من السنة الناس يعنى لده عاجب ولا ده عاجب ودى حاجة بضايقنى جدا شخصيا وبيتقال بقه على البنت اللى مش بتكلم دى بت عقدية ومقفلة ووووووووووووووووو طب ليه يعنى عشان هى محترمة نفسها ومابتكلمشى حد وسبحان الله تلاقى الكل بيحترمها وبيقدرها ومابتلاقيش ولد يستجرى يروح يكلمها يبقى البنت هى اللى بايديها كل حااااااااااااااااااجة
اسفة طولت عليكوا
ريهاام
بسم الله ماشاء الله عليكى موضوع جميل جدا وحساس وبقه منتشر فى كل مكان بس أنا من رأيي فين دور الاسرة فى المواضيع اللى زى دى بمعنى ان فيه كتير جدا من الاسر مش بتحب أبنائهم يفتحوا معاهم المواضيع اللى زى دى فالولد والبت بيمشو فى الضلمة وطبعا أنا مش ببر ليهم كده اطلاقا بس فين كلمة" فذكر" وكمان للاسف فى أهالى عارفة اللى ولادهم وبناتهم بيعملوه وساكتين وفرحانين باللى بينعمل لأه وكمان ياريتهم ساكتين أنا أعرف بنات أمهاتهم بتكلم الولاد دول وتوصيه على بنتها بدال أما تقول لبنتها لأه ده حرام ولا حتى عيب مافيش حاجة وللاسف لما بسمع زملتى دى وهى بتقولى الكلام ده البيت كله بينزل من نظرى هتقوليلى طب ماهى ممكن تكون بتقولك كده وهو مش صح ومامتها لاهى عارفة ولا بتاع هقولك زميلتى دى ابصملك بالعشرة ان مامتها عارفة
ثانيا فين الوعى الدينى تعالى كده وقولى لحد تحريم الصحوبية بين الولد والبنت نزل فى القرآن الكريم هاتلى الاية اللى بدل على كده ماينطقش واللى يزعل انك بعد أما تقولى الاية يقولك أنا بحبها ومااقدرش استغنى عنها يوم طيب أنا ماقولتلكش أو ما قولتلكيش انسيه أنا قولتلك حرام ولو بيحبك هيجيلك برضه مابتسمعشى على الرغم من انى بتكلم بهدوء وحساسية فى المواضيع اللى زى دى عشان ماجرحش فى حد ولا حياة لمن تنادى المشكلة ياجماعة من رأيي فى التربية من الاساس البنت لو كانت اتربت على ان المفروض يبقه فى حدود فى التعامل مع الاولاد حتى اللى فى العيلة غريزة الحياء عند البنت هتبدأ تنمو وهتبدأ تنشأ على كده حتى فى حدود التعامل مع الاولاد داخل العائلة ممكن البعض يستغرب لحاجة زى دى بس هل ولاد العائلة من المحارم اى لا ينفعوا للزواج لو كانو كده كان ممكن نقول أه بس المصيبة تلاقى الولد أو البنت تقولك ده زى أخويا زى أخوكى ازاى يعنى آه تقولك عادى جدا مافيش أى حاجة وبعدين انتى معقدة كده ليه هو للاسف الناس بيفكروا ان ده تعقيد بس ده مش تعقيد ولا حاجة ده ديننا هو اللى بيقول كده .
ثالثا وده الاهم البنت يقع عليه اللوم الاكبر فى حاجة زى دى طبعا مش البنت اللى بتروح للولد وتقوله أنا بحبك أو أنا معجبو بيك ولو ان للاسف ممكن تحصل فى زمانا ده ولو ان انا كمان مش مقتنعة بحاجة اسمها اعجاب طب وماشى وبعدين بعد أما سياتك تعجب بيا ايه الخطوة الى بعد كده المهم فالولد طبعا هو المفروض اللى يروح ويقول الكلمتين دول " انا والله مش عارف ابدأ منين بس بكل صراحة أنا بحبك " ييجى بقه دور البنت انها تتكلم فاياما تقلبه وتمشى وطبعا أنا مش بفضل كده المفروض يبقى فى زوق واحترام فى الرد يااما تقوله وأنا كمان ويبدأو بقه وطبعا هنفترض انهما الاتنين فى شلة واحدة للاسف يعنى هيكونو قعدو مع بعض لما شبعم فى الشلة يعنى فهتبقى العملية هينة شوية فى الكلام ده والطوبة تقع فى المعطوبة والقعدات بقه تتحول لرومانسية وحاجات تانية يااما بقه البنت دى لو كانت رزينة وعاقلة هتتكلم وتقول " ده من وجهة نظرى "" بص البيت بتاعى مفتوح فى أى وقت حضرتك تحب تيجى هتشرف ومش هنقفل الباب وأنا مسلمة لأهلى حاجة زى دى فلو انت بتحبنى بجد تعالى البيت واتقدم رسمى غير كده ماقدرش اعمل حاجة تانية " وتقوم مستأذنة منه بكل احترام وماشية أنا قصدى من الكلام ده كله ان البنت هى اللى فى ايديها مفتاح الباب ده يااما تقفله يااما تفتحه على البحرى الولد هو اللى مستنى الرد مش البنت ولو الرد ماشى يبقى البنت سورى تستاهل اللى هيجرالها بعد كده ولا تلوم غير نفسها
وبالعكس البنت الاخيرة دى من وجهة نظرى انها اكتسبت احترام اكتر وممكن تخليه يحبها أ:تر بكلامها ده بس الكلام يكون فعلا صدق مش كلمتين اتقالو عشان يحترمك وخلاص
وتلاقى حاجة عجيبة قوى وبتستفذنى البنت اللى تلاقيها مش مصاحبة ولا حتى بتكلم ولاد يقولو عليها عسكرى والبنت اللى مصاحبة برضه مابتترحمشى من السنة الناس يعنى لده عاجب ولا ده عاجب ودى حاجة بضايقنى جدا شخصيا وبيتقال بقه على البنت اللى مش بتكلم دى بت عقدية ومقفلة ووووووووووووووووو طب ليه يعنى عشان هى محترمة نفسها ومابتكلمشى حد وسبحان الله تلاقى الكل بيحترمها وبيقدرها ومابتلاقيش ولد يستجرى يروح يكلمها يبقى البنت هى اللى بايديها كل حااااااااااااااااااجة
اسفة طولت عليكوا
متشكرة جدا يا حببتى و بجد نورتى الموضوع و فعلا الكلام اللى انتى بتقوليه صح ميه فالمية و انا اعتقد كل ده بيحصل عشاان الدين و الاخلاق مبقوش ف دماغنا و انا مش عارفه ليه كل ده بيحصل احنا دايما بيعجبنا الوحش و كمان مبقاش عند بعض الاهالى حتة الضمير ف تربية الاولاد مش عارفين انهم لو ربوهم على الاخلاق و الدين و القيم ممكن تدخل الاسرة ديه كلها الجنة و كماان مبقااش فيه وعى عشان كده انا عملت الموضوع ده و البرنامج ده عشان احنا مش هنفضل ساكتين كده ع طول
و بعدين انتى تطولى براحتك بكلامك الجميل ده ربنا يوفقك و يحميكى يا رب و تابعى بقى الحلقة التانية فيها مفاجاة و مهمة جدا برده
نور عينى
اتمنى لكى التوفيق ف الحمله بس عايزه اعرف الحلقه الجايه امتى وعن ايه؟
ريهاام
اتمنى لكى التوفيق ف الحمله بس عايزه اعرف الحلقه الجايه امتى وعن ايه؟
شرفتينى و نورتينى يانوور يا جميلة الحلقة الجاية ف نفس الميعاد يوم الاربع الساعه 9 باذن الله عن ايه مينفعش اقول خاالص بس انا معرفتش رايك ف الموضوع لو معارضة قولى و رايك على راسى من فوق و لو موافقة قولى برده
ريهاام
يا جماعه اى حد مش موافق على انه لازم ميكونش فيه صحوبية بين الولد و البنت يقول ضرورى عشان نقنع بعض و نتناقش
tamatem
يابنتى احنا يكفينا شرفا انك تفكرى فى حاجة زى دى بصى بالليل المنتدى بيبقى مليان عن كده وهتلاقى الكل ان شاء الله دخل وادى رأيه
lionhmada

ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله
حلقة جادة ومبشرة لحلقات اقوى وموضوعات تهمنا في حياتنا
يقول الله تعالى في كتابه العزيز
( وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ) النساء اية 25
ويقول ايضا في متابه الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه
( ْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ) سورة المائدة الاية 5
الصحوبية بين الولد والبنت واه من الصحوبية وكم تركت من خلفها الكثير من المأسي والقلوب المحطمة والسمعة السيئة والنفس المجروحة
للاسف انجرف الكثير من الفتيات والشباب وراء ما افرزتها سينما تافهة ومسلسلات ساذجة يرون فيها البطل والبطلة في مارثون طويل طوال الفيلم او على مدى حلقات وهات يا حب وما يتبعه من مناظر مسفة ومشاهد منحطة تحت اسم شيء رائع لم يتطرقوا لمعناه الحقيقي وهو الصداقة والحب

إذا كنا بنقول للشاب لا للصحوبية مرة فبنقول للبنت لا للصحوبية مليووووووووووووووون مرة
ليه؟؟؟؟؟؟
1 - البنت ليها الدور الاكبر في موضوع الصحوبية ده انه يتم او ميتمش لو الولد بيقوم بالفعل وبيستنى رد الفعل الولد من دول يرمي شباكه على البنت ويبدأ شغل التثبيت والتظبيط حسب مصطلحات الشباب في الفترة دي لو لقي البنت استجابت يبقى ميت فل واربعتاشر ويبدأ معاها التدرج خطوة خطوة الاول شوية احنا زملاء وبعدين اخوات وبعدين اصحاب وبعدين اعجاب وبعدين حب وبعدين خروجات وبعدين وعد بالزواج وبعدين وبعدين وبعدين وكل واحده بقها وحظها بعدين دي بتوصل لحد فين
لو بقى البنت كانت واعية وعارفة ربنا واتربت صح مبياكلش الكلام ده معاه وبتوقفوا عند حده بيسيبها وبيروح يدور على غيرها ومهما بقولوا عليها بلسانه مع اصحابه دي معقده دي دقة قديمة بس تأكدي 100% انه من جواه بيحترمها ويقدرها ونفسه دي تكون ام عياله وممكن دي تكون اول واحده يفكر فيها عند التفكير الجدي في مسألة الارتباط الرسمي والجواز
2 - المجتمعات العربية مجتمعات ذكورية علشان كده بيستسهلوا ويشيلوا الغلط والليلة كلها للبنت قيبقى الواد اللي مصاحب بنات كتير يبسطوا الامور ويقولك طيش شباب وبكرة بعد الجواز يعقل انما البنت تيقى عارفه ولد واحد تبقى مجرمة ومش مؤدبة ومتربتش
3 - البنت عبارة عن عاطفة لذلك في نهاية اي علاقة مش طبيعية بيبقى الموضوع بالنسبة ليها نهاية العالم وتفقد الثقة في اللي حواليها ويسيب جواها جرح والم بيبقى معاها فترة طويلة من الزمن

الكلام في الموضوع ده كتير قوي
في النهاية نسأل الهداية لفتيات وشباب المسلمين الي ما فيه الخير ويرزقهم بالازواج والزوجات الصالحات

اهنئك بالنجاح الذي لاقته الحلقة الاولى للبرنامج وتمنياتي الثبات على نفس المستوى من اختيار الموضوعات والنقاش
وفي تقدم دائم إن شاء الله
وشكرا
ريهاام
شكرا لتشريفك معانا ف البرنامج و رايك فعلا جاامد جدا و بجد نورتنا برايك و فعلا حضرتك عندك حق فعلا المجتمع الشرقى مجتمع ذكورى و فعلا ع طول بيجيب الغلط على البنت مع ان الاتنين غلطانين لدرجة ان اهل الولد بيكونوا فرحانين ابنهم بقى راجل عرف واحدة و اتنين لكن يجوا للبنت كده عيب و غلط طب يعنى ليه هو صح و ليها بقى غلط المفروض الاهالى المحترمة الكويسة يفهموا الولد و البنت ان الموضوع ده غلط و يربوا فيهم الدين و القيم و المبادئ و يراعوا برده ان البنت اللى مصاحبة ابنهم ممكن تكون بنتك فراعى البنات كلها زى مبتراعى بنتك و بتخاف عليها
بجد نورتنا و الحلقة الجاية ان شاء الله فيها مفاجأة و الموضوع مهم جدا جدا
Bestpublisher
شكرا على الحلقة الرائعة و بارك الله فيك
و الموضوع كان في المستوى

و عندي اقتراح حتى تبقى المواضيع القادمة اروع
و هو الاستعانة باقوال العلماء و الكتاب و السنة في المواضيع
حتى تزيد الحجة قوة

بارك الله فيك و يا رب لا يحرمنا من اشخاص مثلك في المجتمع.
واصلي و لا تفاصلي.
mannon
انا جيت متأخر ؟؟؟؟؟؟؟
seamoon
بداتى بموضوع جامد جدا ويارب تفضل مواضيعك حلوة كدة وبتتكلم فى حاجات مهمه وبتمنالك التوفيق
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا للصحوبيه بين الولد والبنت
ريهاام
شكرا على الحلقة الرائعة و بارك الله فيك
و الموضوع كان في المستوى

و عندي اقتراح حتى تبقى المواضيع القادمة اروع
و هو الاستعانة باقوال العلماء و الكتاب و السنة في المواضيع
حتى تزيد الحجة قوة

بارك الله فيك و يا رب لا يحرمنا من اشخاص مثلك في المجتمع.
واصلي و لا تفاصلي.
بجد شكرا نورتنى ف الحلقه و على نصحيتك و ان شاء الله الحلقة التانية هيبقى فيها ادلة من الكتاب و السنة شكرا بجد لمتابعة البرنامج

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم