نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا

ريهاام انتي فعلا عندك حق

مفيش حاجه اسمها صحوبيه بين الشباب والبنات

مينفعش الموضوع ده

وحتي لو بان من الخارج ان ممكن حدوثه

لازم يكون لاحد الطرفين نوايا هو مخبيها

كلامك مظبوط جدا مفيش صحوبيه بين الشباب والبنات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عذرا للتأخير

تحياتي

المقال "حــــلــــقــــات برنــــامــــج يلا نغـــير حـــيـــاتـــنـــا" نشر بواسطة: بتاريخ:
ATEER QUEEN
ريهام انا حزينة بجد انى جيت متاخر كان نفسى اقرا الكلام دة من بدرى
لانه تقريبا ملمس معايا خالص
لان الانسان الوحيد اللى حبيته فى حياتى بقالى 8 شهور مكلمتوش
بس كلمكم فى الاول طمنى وحسيت انه اكيد لسة بيحبنى ومنسنيش
انا عايزة اتكلم معاكى اكتر
يا ريت نبقى صحاب وهستنى ليكى المواضيع الجديدة
ريهاام
ريهاام انتي فعلا عندك حق

مفيش حاجه اسمها صحوبيه بين الشباب والبنات

مينفعش الموضوع ده

وحتي لو بان من الخارج ان ممكن حدوثه

لازم يكون لاحد الطرفين نوايا هو مخبيها

كلامك مظبوط جدا مفيش صحوبيه بين الشباب والبنات

عذرا للتأخير

تحياتي
شكرا لحضورك معنا الحلقه و شكرا لراي حضرتك الجميل و عايزين راي حضرتك ف الحلقه الجايه انهارده بليل ان باذن الله
ريهاام
ريهام انا حزينة بجد انى جيت متاخر كان نفسى اقرا الكلام دة من بدرى
لانه تقريبا ملمس معايا خالص
لان الانسان الوحيد اللى حبيته فى حياتى بقالى 8 شهور مكلمتوش
بس كلمكم فى الاول طمنى وحسيت انه اكيد لسة بيحبنى ومنسنيش
انا عايزة اتكلم معاكى اكتر
يا ريت نبقى صحاب وهستنى ليكى المواضيع الجديدة
اكيد طبعا يا حببتي ربنا معاكي اولا و انا و اكيد انتي تكلميني ف اي وقت انا تحت امرك شوفي بقي معايا الحلقه التانيه انهارده الساعه  بليل باذن الله و نورتيني ف الحلقه يا جميل
taha azeema
ممكن بدلا من كون الموضوع طويل
يتم عمل حلقتين اسبوعيا
مثلا كل احد واربعاء
ويكون الموضوع مقسوم لجزين
لان بجد كدة الحلقة اللى فاتت
كانت طويله جداا
ارجوا انى مكنش اتعديت حدودى
شكرا ليكى وبالتوفيق باذن الله
ريهاام
ان شاء الله هاحاول لاني انا بعد اكتر م  ايام ع اكتب الحلقه و اعدل فيها بس و عد ان شاء الله ده هيحصل قريب و منتظره حضرتك ف الحلقه التانيه  بليل ان شاء الله و متشكره جدا ع الاقتراح و مفيش تعدي للحدود و لا حاجه
scorpion
الحلقة التانية من برنامج يلا نغير حياتنا

زحف العادات الغربية للمجتمع الشرقى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهلا بيكم معانا ف برناامج

يلا نغير حياتنا

قبل ما بتدى الحلقة التانية

انانفسى اشكركم على محبتكم للبلد ديه اللى واضح جدا و اللى

عايزين تعملوه و تغيره حالها و حال الشباب دلوقتى المصرى

و العربى كله و حال بلدنا و باالبرنامج البسيط ده بنحاول نعمل حاجة بسيطة كده لمصر و الوطن العربى كله و لشبابنا اللى

هما الامل و احنا اهو شغاليين باقل حاجة ممكن نعملها

احب كمان اشكر كل الناس اللى شجعونى و خلونى اعمل الحلقه اللى فاتت و اللى خرجنا منها بحاجة كويسة و

ترضى ربنا و نخلينا نعرف الحب اللى هو حب بجد مش خروجات و تليفونات يبقى كده انا بحب و كمان عايزة

اقول حاجة ان لسة الحمله شغالة و ياريت نعملها بره كمان المنتدى و من الناس اللى شجعونى "" scorpion اللى حضر معايا

الحلقة ديه بافكاره الهايلة و"it-is-my-destiny "اللى عمل لوجو البرنامج الرائع ده و كمان احب اشكر كمان "etch

evil"اللى بيعمل تصميم الحملات و كل الاعضاء اللى شرفونى فى التريلر و شجعونى على فكرة البرنامج

و تقديم الحلقة الاولى بشكل حلو

معلش طولت عليكم فى المقدمة بس كان لازم ادى كل الناس اللى

شجعونى و شرفونى ف التريلر و الحلقة الاولى حقها ,

الحلقة انهارده بتتكلم عن موضوع مهم جدا و انتشر جاامد اوى مش ف مصر بس ده ف الوطن العربى كله و هى ان

الشباب العربى بقى بياخد العادات الغربية السيئة و بيقلدها تقليد اعمى من غير ميفكر كويس ف اثرها , ف ان

الغرب دول شعب متحرر ملهومش نفس عادتنا مش نفس ديننا مع ان احنا لو استعملنا دماغنا و الله هنطلع احسن

منهم بكتيير بس المشكله ف الشباب العربى انه للاسف مش بيشغل دماغه لاغيها تماما مع ان دماغنا كبييرة جدا

و تقدر تعمل حاجات احسن اكبر مثال على اللى بقوله دكتور احمد زويل بجد البنى ادم ده انا بحترمه اوى بس

للاسف هو بره مصر دلوقتى طب ليه عشان مش لاقى اللى يشجعه هنا بجد احنا احسن من الغرب بكتير جدا

بديننا,باخلاقنا,بالقيم و العادات اللى احنا شيفنها وحشة مع اننا مدخلناش جواها

و يسعدنى انى يكون معانا ف حلقة انهارده عضو بجد عايز يغير حياة اى شااب او بنت عضو متحمس جدا لفكرة البرنامج

يسعدنى و يشرفنى يكون معانا العضو "scorpion"

اهلا بحضرتك معانا ف البرنامج نحب نسال حضرتك عن رايك فى العادات الغربية اللى احنا كعرب بننجذب

ليها و بنقلدها تقليد اعمى راى حضرتك ايه ف الموضوع ده

رد الاستاذ "scorpion" وقال :

اولا احب اشكرك و اشكرك واشكر كل الناس اللى بتابع البرناامج الرائع ده و فرحان ان لسه فيه شباب كويس زى شباب

منتدى نجوم اف ام عامة و شباب برنامج يلا نغير حياتنا خاصة ف الاول احب ابتدى كلامى بالايه الكريمة من سورة الرعد قال الله

تعالى (إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ) طبعا اى مجتمع مبيخلاش من العادات السيئة و فى مجتمعنا الاسلامى و

العربى بنشوف كتيير من العادات السيئة بتنتشر بسرعة هائلة بين شبابنا , ولازم ان احنا نحاول نقضى

على العادات السيئة ديه بايه بقى .... ؟؟؟ بان احنا نرجع لطريق الصواب و نرجع لربنا سبحانه و تعالى و يستكمل حديثه قائلا :

للاسف فيه عادة دارجه بين شبابنا وهي تقليد الغرب في اللبس وقصات الشعر المقززه للنفس ,أنا شوفت بعيني شباب لابسين

اساور فى ايديهم والسلاسل حول رقبتهم و ده تقليد أعمى انا بدعوالله أن يهديهم الى طريق الحق. وتنطبق عليهم مقولة علي بن

أبي طالب رضي الله عنه"أشباه الرجال وماهم برجال حلوم أطفال وعقول ربات حجال".

فعلا عند حضرتك حق

ويستكمل حديثه قائلا :

وايضا عادة رفع صوت المسجل في السيارة بصوت الاغاني والرسول عليه الصلاة والسلام يقول في معنى حديثه
(كل امتي معافى الا المجاهرون ) وغيرها من العادات السيئة على مجتمعنا المسلم .

اسال الله ان يهدينا الي الطريق الحق

متشكرين لحضرتك جدا على رايك و تشريفك معانا ف يلا نغير حياتنا و نتمنى نشوف حضرتك تانى ف البرنامج

عارفين المشكلة ف ايه ان احنا مش بنشغل دماغنا و بس لأ ده احنا بنقلدهم و فى الحاجات السيئة مش نبص للحلو و نقلده لأ احنا ليه
بنبص للوحش دايما يمكن برده ديه حلقة ان شاء الله مهمة جدا و هنعمل حلقة عن الموضوع ده قريب باذن الله

,احنا للاسف سبنا التقدم العلمى و انهم كل يوم بيقدموا اختراع جديد ف كل مكان و بصينا على ايه على لبس و

قصة شعر شوفو الفرق يا جماعه ده مفيش وجه مقارنة انا و انا بكتب دلوقتى الكلام ده انا بضحك من كتر مانا

مستغربة ان فيه عقول عندنا نضيفه اوى و مش واخدين بالنا منها و بصين على لبس و كلام فاضى و يا ريتها

جت على لبس بس انا يا جماعه بشوف شباب لابسة حلقان و سلاسل و غوايش طب ليه تعالى شوف عقولهم من

جوه اغلبهم ممكن يعملوا حاجة للبلد ديه و انا بسال نفسى سؤال بيتكرر من ساعة لما فكرت ف موضوع حلقة

انهارده و هو ليه الغرب متمسكين بعاداتهم و مش بيسمحوا لنفسهم انهم يقلدوا العرب مع اننا احسن منهم

بديننا و اخلاقنا اللى للاسف اتمحت من كتر بصنا لبرة و كتر تقليدنا العمى للغرب و العادات الغربية

كمان انا عايزة اقول للشباب حاجة اتخيل كده و انت اللى هتقول بنفسك لو فيه اتنين متقدمين لبنت واحد لابس

بنطلون ساقط و القميص مفتوح و سلسة و الحلق و الشعر طويل بجد تخيل معايا و التانى لابس قميص محترم و

بنطلون و مظبط شعره (قصير)و هى زى متفقنا ف الحلقة اللى فاتت متعرفهمش المهم تفتكر هتختار مين اللى

هتحس انه يقدر يتحمل المسئوليه و اللى ممكن و تحتيها مليون خط يبقى كويس انا مش بقول ان الناس اللى بتلبس

الحاجات ديه تبقى ناس مش كويسة انا مش بقول كلهم مش كويسين لا فيه ناس بتلبس الحجات ديه و كويسة و

محترمة بس عجابها الاستايل بتاع الغرب ده بس زى مبيقولوا ف المثل الشرقى الجميل-الجواب بيبان من عنوانه-يعنى لو حد

شافك لابس اللبس ده هيقول الانسان ده مش محترم .طبعا مش كلامى بس اغلبية الناس هتقول كده و كمان فيه ناس تلاقيهم

مطولين شعرهم لدرجة انه بيبقى اطول من شعر البنات ههههههه بجد و تلاقيه فرحان بيه و بيكويه يا مشاء الله -مع احترامى لكل

اللى مطول شعره- بس اللى عايزة اقوله ليه يعنى شعرك طويل البنات هتتهبل عليك مثلا انا اهو بنت و بقولك مش هتعجب بيك

يمكن هتكون عايزة تتعرف او تتسلى بس لا يمكن تقبل تتجوزك و تحملك مسئوليه لانها مش شايفه قدامها الكلام

ده مع انك من جوه ممكن تكون كويس جدا و احسن من اى واحد شعره مظبوط بس الجواب بيبان من عنوانه

غير بقى اللبس و المظهر العادات الغربية بقيت عماله تزحف و تتسحب تتسحب لغاية ماهجمت ع الطباع

الشرقية و انتصرت عليها بجد تصوروا ان فيه زوجات بيبقى عندهم صديق و لما تيجى تعرفنا تقول احب اعرفك

ده جوزى و ده صاحبى ههههههههههههههههه بجد حاجة تضحك مع اانها حاجة مستفزة جدا و بجد بستفز لما

بشوف حاجة زى ديه طب انا كالعادة هكلم الطرفين هكلم الزوج ازاى تسمح لمراتك انه يكون لها صاحب ازاى

تقبل على نفسك الكلام ده فين رجولتك فين شهامتك فين شهامة الراااااجل الشرقى اللى معروف برجولته و كرمه

و شهامته و لا هو خلاص الغرب عمونا للدرجة ديه الزوجة: حضرتك ليه بتعملى ف نفسك كده لو جوزك ماثر معاكى ف

حاجة اقنعيه بهدوء و اتكلمى معاه و لو لقيتى مفيش فايدة من حقك تنفصلى و تتجوزى من تانى لكن انتى

جوزك ده المفروض بالنسبالك كل حاجة صاحبك و حبيبك و اخوكى و ابوكى كل حاجة انا شايفه ان ملهاش

لزمة خاللص حكايه الصاحب و انتى متجوزة ده حبى جوزك و اتكلمى معاه و مش اى حاجة بيعملوها بره تبقى

ديه الصح لأ ده احنا اللى عندنا ديننا اللى نازل من ربنا سبحانه و تعالى سواء المسيحية ااو الاسلام يبقى ليه

بقى كده كمان المجموعات الغربية اللى بتتعامل هناك اللى بنقلده بطريقة كوبى باست من غير ما نفهم ايه اضرارها اخر

حاجة نزلت مجموعات الايموز ديه الفكرة حلوة جدا الفكرة هى تجميع الناس اللى شايفه نفسها وحيده و مش لاقيه

اصحاب كويسين و مفيش حد يسمعهم و يتكلموا مع بعض و يبقوا اصحااب بس الوحش ف الموضوع ده شكل الشعر لازم يطولوه

على عينهم و يلبسوا لون اسود و عليها صور جماجم طب ليه يعنى احنا بنعمل حاجة كويسه بنساعد الناس اللى مش لاقيه حد تتكلم

معاه انها تطلع اللى جواهم نقوم نكأبهم باللون الاسود و بعدين ايه لزمة الشعر الطويل المفروض الالوان تبقى فيها بهجة عشان

نساعدهم على انهم يتخطوا المرحلة الصعبة ديه نقوم احنا نزودها ده تفكير ايه ده و المشكله ان احنا قلدناهم كأن فولة و

اتقسمت نصين من غير منفكر ايه الصح من الغلط طب مناخد الحلو وننفذه بدل ما ناخد اى حاجة من غير منفكر

و كمان خدنا اللى ابشع من اللى قولته ده كله الجواز العرفى يعنى بقينا للاسف فى منتهى الغباء مع ان عقولنا و

الله نضيفة و نقدر نطلع افكار هايلةاحنا للاسف وصلنا لنهاية حلقتنا انهارده مستنيين رايكم و زى كل حلقة بنعمل حملات اسم

الحمله -لن اعيش فى جلباب الغرب- مستنين لوجو الحملة و الكل اللى معانا ياريت

يحطها ف التوقيع و نرسل بيها رسايل للناس اللى مش متابعه البرنامج و بره كمان المنتدى انا عارفه ان الموضوع

صعب بس انا واثقة فى شباب نجوم اف ام الرائع اللى شغالين و بكل حمااس ف البرنامج معايا
مننساش اسم الحمله - لن اعيش فى جلباب الغرب-

و فى نهاية الحلقة يلااااااا.......نغير حياتنا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
etch evil
محجووز 1111111111
scorpion
السلام عليكم
ياريت كلنا نشكر ريهام بجد لانها هي صاحبة الموضوع مش انا
انا كل دورى اني بوصل الموضوع مش اكتر
وبجد هي تستحق كل تقدير واحترام
ريهاام
شكرا لحضرتك جدا جدا و بجد انا مش عارفه اقول لحضرتك ايه متشكره جدا و بجد انتم اللي تستحقوا الشكر بعد ربنا ع حماسكم ده
tamer800
شكرا لك على الحلقة.....
وانا معك تماما.....
لن اعيش فى جلباب الغرب- ...
hanan star
ماشاء الله عليكي ياريهام انتي و scorpion
الموضوع مهم جداااااا
ويستحق جوايز مش جايزة واحدة
وجزاكي الله خيرا علي اهتمامك عشان نتقدم
يارب نعمل بالكلام ده وميكنش قرايه وخلاص
ريهاام
شكرا لك على الحلقة.....
وانا معك تماما.....
لن اعيش فى جلباب الغرب- ...
متشكره جدا لحضورك الحلقه و بجد حضرتك منورنا و ياريت تحضر معانا بقية الحلقات
moon star
الغرب انما هو عالم لا نأخذ منه الا كل ماهو سىء
فى حين يأخذ هو منا كل ما هو رائع
يأخذ علمائنا <زويل ويعقوب>
وان لم يأخذوا منهم العلم
اخذوا منهم الروح مثل الدكتور يحى المشد عالم الفيزياء النوويه

ولكن هل لنا بوقفة ندرك فيها من هم ومن نحن
نحن شعب عربى شرقى وسواء كنا مسلمين او مسيحين
علينا ان نحترم عاداتنا وديننا ولا نتشبه بغيرنا فى مثل هذة الاشياء المخجلة
واذا اردنا التشبه فعلا فلما لانتشبه بهم فى التفانى فى العمل وحبه
لما لا نتشبه بهم فى تقدير منزلة العلماء ورعايتهم والاهتمام بهم

اما هم فهم شعب غربى متحررون بمعنى الكلمة يعيشون لحياتهم
وليس لاخرتهم يرغبون فى تدميرنا والاستيلاء علينا بكل ما تحويه الكلمة من معنى
يريدون الاستيلاء على بلادنا تراثنا تاريخنا وحتى عقولنا وتفكيرنا وطريقة حياتنا

فياريت كلنا نبقى ايد واحدة ضد هذا الوباء الحقيقى نحاربه بكل ذرة فى كياننا
نحافظ على ديننا ونتبعة ونحاول ان نصلح سلبيات مجتمعنا بأنفسنا نحن

وفى النهاية شكرا ليكى يا ريهام ول scorpion على الحلقة الجميلة دى
وانا عجبتنى اوى فكرة الديالوج اللى بينك وبين scorpion
فى مزيد من التألق ان شاء الله وفى انتظار الجديد
ريهاام
ماشاء الله عليكي ياريهام انتي و scorpion
الموضوع مهم جداااااا
ويستحق جوايز مش جايزة واحدة
وجزاكي الله خيرا علي اهتمامك عشان نتقدم
يارب نعمل بالكلام ده وميكنش قرايه وخلاص
متشكره ياقمر ده م زوقك اكيد بجد الناس الكويسه زيكوا اكيد هيعملوا بالكلام ده مش قرايه و خلاص و انا واثقه م كده و لو مكنتش واثقه م كده مكنتش عملت البرنامج اصلا و بجد نورتيني يا قمر
princess.moon
بسم الله ما شاء الله عليكــــم يا شبــاب مصــــر

المشكـــلة ان معظـــم شبابنـــا كويســـين جـــــــدآآآآآآآ وممتازين كمــــان ....... لكن للأسف مش عايـــزين يشغـــلوا

دماغهـــم ....... أو بمعنـــى أصـــح مكســــلين يشغـــلوا مخهــــم ,,,,,,, وهـــو ده اللي مأخرنـــا والله العظيــــم

ولازم نعتمد على انفسنا شويــــة ....... مش نقـــلد تقليد أعمى وخلاص ...........

وشكـــــــــــرآآآآآآآآآ ياريهـــام ياقمـــــررررررررر ع الموضوع المهم الجميل جدآآآآآآآ ده انتي و scropin

منتظـــــــــرين باقي الحلقـــات على نـــــــــــــااااااااااااااااار
ريهاام
الغرب انما هو عالم لا نأخذ منه الا كل ماهو سىء
فى حين يأخذ هو منا كل ما هو رائع
يأخذ علمائنا <زويل ويعقوب>
وان لم يأخذوا منهم العلم
اخذوا منهم الروح مثل الدكتور يحى المشد عالم الفيزياء النوويه

ولكن هل لنا بوقفة ندرك فيها من هم ومن نحن
نحن شعب عربى شرقى وسواء كنا مسلمين او مسيحين
علينا ان نحترم عاداتنا وديننا ولا نتشبه بغيرنا فى مثل هذة الاشياء المخجلة
واذا اردنا التشبه فعلا فلما لانتشبه بهم فى التفانى فى العمل وحبه
لما لا نتشبه بهم فى تقدير منزلة العلماء ورعايتهم والاهتمام بهم

اما هم فهم شعب غربى متحررون بمعنى الكلمة يعيشون لحياتهم
وليس لاخرتهم يرغبون فى تدميرنا والاستيلاء علينا بكل ما تحويه الكلمة من معنى
يريدون الاستيلاء على بلادنا تراثنا تاريخنا وحتى عقولنا وتفكيرنا وطريقة حياتنا

فياريت كلنا نبقى ايد واحدة ضد هذا الوباء الحقيقى نحاربه بكل ذرة فى كياننا
نحافظ على ديننا ونتبعة ونحاول ان نصلح سلبيات مجتمعنا بأنفسنا نحن

وفى النهاية شكرا ليكى يا ريهام ول scorpion على الحلقة الجميلة دى
وانا عجبتنى اوى فكرة الديالوج اللى بينك وبين scorpion
فى مزيد من التألق ان شاء الله وفى انتظار الجديد
متشكره لرايك الجميل جدا جدا و بجد نورتيني يا قمر و مستنياكي ف بقية الحلقات
ريهاام
بسم الله ما شاء الله عليكــــم يا شبــاب مصــــر

المشكـــلة ان معظـــم شبابنـــا كويســـين جـــــــدآآآآآآآ وممتازين كمــــان ....... لكن للأسف مش عايـــزين يشغـــلوا

دماغهـــم ....... أو بمعنـــى أصـــح مكســــلين يشغـــلوا مخهــــم ,,,,,,, وهـــو ده اللي مأخرنـــا والله العظيــــم

ولازم نعتمد على انفسنا شويــــة ....... مش نقـــلد تقليد أعمى وخلاص ...........

وشكـــــــــــرآآآآآآآآآ ياريهـــام ياقمـــــررررررررر ع الموضوع المهم الجميل جدآآآآآآآ ده انتي و scropin

منتظـــــــــرين باقي الحلقـــات على نـــــــــــــااااااااااااااااار
منوراني يا جميله لا شكر ع واجب ياقمر و رايك عجبني اوي و مستنياكي ف بقية الحلقات
tamatem
احم احم
بسم الله ماشاء الله عليكى ياريهام انتى واسكوربيون ماشاء الله اختيار جميل جدا للحالقة بتاعة النهاردة والله انا فعلا كل اللى انتى قولتيه دالوقتى ده بضايقنى ويخلينى أحس ان الشباب خلاص باظ وماعدتش فيه أمل منه بس برضه الفضل فى ده كله يرجع للاهل والله ياريهام انا دايما بفكر هو ليه جيل ماما وجيل بابا مالقيتش فيه الحاجات دى وعمرى ماسمعتهم بيشكوا من جيلهم على الرغم من ان التدين ماكانش واصل قوى عندهم زى دالوقتى يعنى أنا دايما ماما لما بتيجى تنصحنى انى أذكر ربنا كتير واسبح بتقولى انها ماكنتش لاقية اللى يشجعها ويقولها اذكرى الله ولا حافظى على صلاتك وصلاة الفجر وكده يعنى بقول ياه على الرغم من كده وعلى الرغم من ان جدتى ماقالتلهش كده فى يو م اللى انا اقصده ان ماما ومامتك ماكانش جيلهم وصل لعصر أستاذ عمرو خالد ولا استاذ معز مسعود ولا غيرهم من الداعية الشباب او الشيوخ يعنى ماكانوش لاقين اللى يوجهم وعلى الرغم من كده ماشوفتش اللى انا بشوفه فى جيلنا لكن لو الاهل وجهم ونصحوا وعاقبو واتكلموا مرة بالراحة ومرة بشدة ماكانش ده هيحصل لو الاهل ماكانوش سايبين ابنهم ولا بنتهم على الشاتنج طول النهار بدون مراقبة ليه مافيش حد بيعمل لولاده كشف حساب باليوم كده يشوفه عمل ايه ويوجهه المشكلة ان الشباب بيعتبروه نوع من كبت الحريات وانهم بيتعاملو كأطفال مش رجالة الاهل مفكرين ان جيلنا زى جيلهم وبيتعاملو معانا على أساس كده فيبطرو يلجأو للى يديهم حريتهم أكبر وبشكل ممكن يكونو متصورين انه هو ده الصح وهو ده المفروض وسيدنا على قال " ربو اولادكم لزمان غير زمانكم " المفروض يبقى فى رعاية أكبر من كده واهتمام من جهة الاهل وان الشباب يحاولو يحسبوها مع نفسهم ويشوفو ايه اللى هيستفيدوه لما يقلدو وهل التقليد ده فى صالحهم ولا لأه
وشكرا ليكى على الحلقة الجامدة دى
توته بسكوته
بسم الله الرحمن الرحيم

مشاء الله عليكي يا ريهام برنامج ولا احلى وموضوع راع
فعلا الواحد بقى بيشوف حاجات غريبه وعجيبه في الدنيا دي
وانا بجد معاكي
ومش لازم يلبس الشاب بلطلون ديق ومسقط علشان يكون حلو
ومش لازم نقص شعرنا على قصة فكتوريا بيكم

في حاجات كتير مش لازم نعلمها
ولو معملنهاش اكيد هنتقدم صدقوني مش هنرجع لورا

وممكن نضغط عليهم هما يقلدونانضغط على بناتهم ان يلبسو الحجاب الشرعي زينا

موضوع رائع يا ريهام انتي وscropin

وشكرا بجد رائع
وانا معاكي
ريهاام
شكرا ليكم جدا و بجد انتم شباب و بنات زي السكر ربنا يحميكم يا رب بجد انتم مش عارفين انا فرحانه بيكم قد ايهبجد ربنا يوفقكم و نورتيي يا طماطم انتي و توتة و رايكم انتوا الاتنين عجبني جدا جدا جدا و الله انتم بنات زي الفل ربنا يحميكم يارب
نور عينى
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع الحلقه النهارده فعلا جه ف وقته لان دى مشكله حقيقيه ولازم تتغير

وبشكرك يا ريهام وبشكر scropin

لن اعيش ف جلباب الغرب...................................
ريهاام
متشكره يا نور يا قمر و بجد نورتيني يا جميله
tamatem
" بصى ياريهام أنا عندى فكرة لو سمحتى انا هسمح لنفسى انى أقولها انا بطلب من كل عضو يدخل ويشوف الموضوع ويقول رأيه انه بعد مايقول رأيه يدينا شوية حلول ايا كانت الحلول دى وتكون من وجهة نظر العضو نفسه ويتكلم ويقول هو عايز ايه ينعمل عشان نحل المشكلة دى وأعتقد ان ده هيساعدنا أكتر فى ان احنا نحاول أصل المشاكل دى كلها معروفة وعلى مرأى مننا كلنا ممكن يكون فيه حد مش واخد باله مننا فانتى -ربنا يحميكى- بتنورينه لده والدور التانى المفروض يكون على الاعضاء انهم يقولو ايه الحلول دى وتكون مرتبة ومنظمة ومفهومة يعنى مش نكتفى بالتعليق فقط لأه لازم يكون لينا احنا كمان دور ايجابى أكتر وانا بنصح نفسى بكده قبل أما انصحكو بس قولت أعرض الفكرة عليكو عايزه نكون دماغ واحدة والكل يحاول يقول حلول مش نكتفى باننا نرد بس ونوقر الموضوع ولا انتو ايه رأيكو ؟؟؟؟؟؟؟؟
ريهاام
فعلا فكره هايله جدا شكرا يا طماطم جدا جدا و انا و طماطم بنطلب من كل عضو يقول حل للمشاكل ديه و بجد شكرا يا طماطم لدماغك و افكارك الهيله ديه
ريهاام
فعلا فكره هايله جدا شكرا يا طماطم جدا جدا و انا و طماطم بنطلب من كل عضو يقول حل للمشاكل ديه و بجد شكرا يا طماطم لدماغك و افكارك الهايله ديه
eye promised
بجد موضوع جميل اوى وانا معاكم لن اعيش فى جلباب الغرب

وميرسي لكل اللى ساهمو فى الموضوع
ريهاام
شكرا لمتابعتك للحلقه و نورتيني بجد بس عايزينك تقولي حل للمشكله ديه و مستنين رايك يا جميله
همسات مسموعه
بجد موضوع جميل ومهم جدا

وياريت نغير حياتنا فعلا

تحيااااااااااااااتى
ellama
موضوع جميييييييل جدا بجد

وياريت كل الشباب يتعلم

والله انا مالاقية كلام اقولة بعد كلامك

بجد انتى قلتى اللى المفروض يتقال

تسلم ايديكى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه