نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى كلية تجارة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تلخيص محاضرة بسيطة فى السياسة المالية

السياسات المالية والنقدية

هي دور الحكومة في تحقيق اهداف معينة عن طريق استخدام وسائل معينة

*
*
*

الاهداف :

1/ تحقيق الاستقرار الاقتصادي في المستوى العام للأسعار .

2/ تحقيق التوظف الكامل .

3/ اعادة توزيع الدخل بحيث لايوجد فقر

*
*
*

اداوت السياسة المالية :

الانفاق الحكومي , الضرائب

ادوات السياسة النقدية :
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

التأثير على عرض النقود بإتباع عدة وسائل بأستخدام سياسات السوق المفتوحة وعادة الدول المتقدمة هي من يستخدم هذه الاداة

والاداة الثانية هي التأثير على نسبة الاحتياطي القانوني وعادةً تستخدمها الدول النامية .

*
*
*

كيفية معالجة المشكلات الاقتصادية :

1/ التضخم :

- بإتباع سياسة مالية عن طريق التقليل من الطلب الكلي عن طريق تخفيض الانتاج الحكومي او رفع الضرائب وب ينخفض الاستهلاك إلى ان يتم التوازن

- بإتباع سياسة نقدية من خلال التأثير على عرض النقوج في الاقتصاد عن طريق سياسة السوق المفتوحة او تخفيض نسبة الاحتياطي القانوني والهدف من ذلك تخفيض الاستثمار .

2/ الركود :

ويعني ان معدل البطالة مرتفع والعناصر الانتاجية غير مستغلة وتتم معالجته بزيادة الانفاق الكلي عن طريق اتباع سياسة مالية توسعية , فتزيد الانفاق الحكومي أو تخفض الضرائب فتؤدي إلى زيادة الاستهلاك .

او معالجته عن طريق سياسة نقدية فتتم زيادة الاستثمار عن طريق زيادة عرض النقود ويتم ذلك من خلال سياسة السوق المفتوحة وبنسبة الاحتياطي القانوني .

* قد تستخدم الدولة السياسة المالية ( وزارة المالية ) او السياسة النقدية ( مؤسسة النقد ) او كلاهما معاً بشرط التنسيق .

*
*
*

السندات الحكومية :

ورقة مالية تصدرها الحكومة بقيمة معينة تبيعها للبنوك ويكون لها مدة استحقاق معينة وعليها معدل عائد سنوي ويوجد علاقة عكسية بين قيمة السند ومعدل الفائدة .

*
*

المقال "تلخيص محاضرة بسيطة فى السياسة المالية" نشر بواسطة: بتاريخ:
اروة
اولولى اية رايكم وربنا معانا جميعا
tamer tito
الله عليكي يا ( اروة ) يا تري انتي شاطرة في المحاسبة
nona
هو الكلام جميل بس انا حسه انى مختوش قبل كدة
اسلام السيد
حلوه يا اروه المحاضرة بس ممكن اسألك انتى فى مجموعة كام

والمحاضرة ديه كانت امتى عشان كانت اول محاضرة للمحاسبة محضرتهاش

يا ريت الرد بسرعة او تكلمينى على الميل بتاعى [email protected]
على ويكا
هو الكلام حلو يا اروة بس احنا اللى خدناة كان مافيهوش كلام نظرى غير قليل اللى هو الكلام المعتاد زى اىصول والخصوم وراس المال والايرادات والمصروفات وكيفية عمل معادلة المركز المالى وقائمة المركز المالىبس وان شاء اللة المحاضرة الجاية هتتكلم عن دفتر اليومية وربنا يوفقنا جميعا............ وشكرا ليكى مرة تانية
اروة
سورى ياجماعة انا اسفة انا كاتبة العنوان خطا هى سياسة مالية مو محاسبة مالية اظاهر كنت نايمة اسفة كتيررررررررررررررررر
على ويكا
سورى ياجماعة انا اسفة انا كاتبة العنوان خطا هى سياسة مالية مو محاسبة مالية اظاهر كنت نايمة اسفة كتيررررررررررررررررر
انتى فى سنة كام يا اروة
اسلام السيد
يا اروه مرضتيش عليا انتى فى مجموعة كام عشان انا مش معايا محاضرات للمحاسبة خالص
moon_tears
شكرا على المحاضره
اسلام السيد
ايه يا اروه مبتفتحيش ليه بقيلك فترة كبيرة مفتحتيش ايميلك ؟؟؟؟
hamadause
تمام اوى تسلم ايدك
hamadause
مشكوررررررررررررررررررر
اروة
سورى ياذيذو انا كنت مشغولة وكمان النت كان فاصل الفترة اللى عدت وحشتونى واللة جدا
abdobasha
تم تعديل عنوان الموضوع
ميشو برنجى
ممكن اروة انا عاوز منك مساعدة بس انا عاوز المحاضرات ينفع اخدها منك انا ايميلى [email protected]
زائر وضايع
السلام عليكم كيفكم شباب اند صبايا انا هون جديد ومابعرف شي انا اسمي عبد الرزاق من سوريا من ادلب بالتحديد طالب في كلية الاقتصاد ومطلوب مني حلقت بحث عن (((السياسة المالية)))و((الموازنة العامة))و(الضرائب)ومابعرف كيف بدي دور على هلشي ووين بتمنا اذا في شخص عندو معلومات بهاد الخصوص يضيف ايميلي عندو ونحكي شوي بهاد الخصوص اذا في يساعدني وشاكرين جهودكم جميعا وبتمنا ماتردوني خايب
[email protected]
عبستنا رد منكم شباب اند صبايا باي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
تمييز العادات عن العبادات