نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالمستندات ولأول مرة أحمد شفيق إشترى أراضى الدولة المتر بعشرة جنيه

تحدث الكثير من قبل عن شخصية أحمد شفيق مابين المؤيد والمعارض فكان المؤيدين يؤكدون نزاهة الرجل وعبقريته فى الوصول بمصر للطيران من القاع إلى القمة بينما كان المعارضون يؤكدون أن مصر ليست شركة طيران وأن لأحمد شفيق كثير من وقائع الفساد وأكدوا الكثير منها بالأسماء والشهود ولكن دون مستندات تؤكد هذه الوقائع وحيث أن الرجل النزيه قرر ترشيح نفسه لإنتخابات الرئاسة بناءا على طلبات مؤيديه فكان لزاما أن نكشف هذه المستندات الخطيرة والتى نشرتها جريدة البديل والتى تؤكد شراء أحمد شفيق مع مجموعة أخرى كبيرة من رجال الدولة أراضى فى محافظة البحر الأحمر فى أماكن مميزة بسعر 10 جنيه للمتر بينما كان السعر فى ذلك الوقت يقدر 150 جنيه لسعر المتر وفيما يلى نعرض صور لعقد تم تحريره لقطعة أرض تحمل رقم (1296 س )بتاريخ 4/12/1993 بين كلاً من مجلس مدينة الغردقة بصفته طرف أول (بائع ) و أحمد محمد شفيق رئيس الوزراء السابق و عمرو محمد محمد توفيق عبد الفتاح مدير البنك الأهلي سوستيه جنرال ويحمل بطاقة رقم 74/16870 قصر النيل القاهرة و يوسف محمد محمد توفيق عبد الفتاح ويحمل بطاقة عائلية رقم 172/41036 المنتزه الإسكندرية مهندس استشاري ومنى وعزة محمد محمد توفيق و هشام محمد قنديل طبيب أسنان و جيهان وأميرة حسين حسام محمد عبد اللطيف بطاقة شخصية رقم 172/45749 و فايزة عبد الله محمد يوسف والجميع طرف ثان مشترى و تضمن العقد بيع مساحة 11 ألف و 200 متر مربع كائنة بمشروع مركز الغردقة السياحي الجديد ويحيط بها من الحد البحري بريمة بترول بطول 160 متر ومن الحد الشرقي شاطئ البحر الأحمر(عرض 30 متر)بطول 70 م وقد تم توثيق العقد فى الشهر العقارى تحت رقم 598بتاريخ 9/8/1993
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالمستندات ولأول مرة أحمد شفيق إشترى أراضى الدولة المتر بعشرة جنيه" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
أمنية حياتى الاقى واحد بس نظيف
حتى احمد شفيق طلع مثل الفاسدين والمفسدين
انا اتصدمت فيه وبجد

شكرا مشرفنا العام
dr.hytham
الشىء الغريب
هو محاولة البعض تشويه صورة الفريق احمد شفيق بعد ان اصبح اسما مرشحا لدخول الانتخابات و لم نكن نسمع عنها من قبل
الاغرب ان الاتهامات يتم نشرها دون حتى التقدم بها لنائب العام
ينتشر الخبر طبعا و يتيقن الناس من فساد شفيق ثم يتم تقديم الاوراق لنائب العام او لا و تتم تبرئة المتهم و لكن سينشر الخبر فى صفحة داخلية لجرائد و لن يتم نشرها على الانترنت لانها لن تجلب القراء

نتمنى من هولاء الذين ينشرون الاتهامات مثل جريدة البديل ان تتقدم بالمستندات لنائب العام و عندما تنتهى تحريات النائب العام الى صحة الاتهام يتم نشر الاتهام فى الصحف
thezoro_112
مفيش حد كان موجود فى منصب فى عهد مبارك وما استفدش منه

الا قليل جداااااااااا

ربنا يسترها على مصر فى الايام القادمة

قولوا أميييييييييييييين
wanne
سيتم تكليف السيد/ اريال برسيل سافو بتشكيل الوزاره القادمه
قريده
مفيش حد كان موجود فى منصب فى عهد مبارك وما استفدش منه

الا قليل جداااااااااا

ربنا يسترها على مصر فى الايام القادمة

قولوا أميييييييييييييين
آمــــــــــــــــــــين

طب المناصب دى كانت قعده تلفلف وتدور على الاماكن الممتازه ول هو احنا ال جبناه لروحنا لما نتصل بالمسؤل ول لصاحب المنصب ويقول له انا عندى لك هديه يا باشا حاجه كده تقول فعلا انى حبيبك
شوفتو الفساد بيجى منين
فى داخل وسطنا الوسط المريض بالطمع ناس سوف تزال على نمطها الجشع
الى ان ينظر الله فى امرنا
والله يجعلو عامر بالحلال قول امين
قريده
سيتم تكليف السيد/ اريال برسيل سافو بتشكيل الوزاره القادمه
هههههههههههههههههه ياريت ايريل ول ميه نار حتى نعيش بئه بدون حرق دم واستهبال مع حبة حاضر ومن عنيه ولا موضوعك تحت البحث والمحص
نفسى قبل ما اموت اشوف البلد دى كلها نظيفه واكثر بياضا
hamadause
اولا المستندات !!!! مفيش شئ واضح
ازاي بقا اصدق انو مشتري المتر 10 جنية
سهل جدا اني اروح اشتري اي شئ واكتب السعر اللي انا عاوزة
مش موضوع يعني .. قبل ما تقولو اي شئ التاكد يكون اول شئ في الحسبان..
ostaz4u
اولا المستندات !!!! مفيش شئ واضح
ازاي بقا اصدق انو مشتري المتر 10 جنية
سهل جدا اني اروح اشتري اي شئ واكتب السعر اللي انا عاوزة
مش موضوع يعني .. قبل ما تقولو اي شئ التاكد يكون اول شئ في الحسبان..
عدم وضوح المستندات طبعا نظرا للصورة الصغيرة للمستند لذلك ذكرت المصدر وهو جريدة البديل وممكن لحضرتك بدل ما تتكلم الكلام ده تروح لموقع الجريدة وتتأكد بنفسك من وجود الموضوع والمستندات ومن تحمل الجريدة لمسئولية كلامها اللى لو هى مستنداتها غير صحيحة ممكن أحمد بيه شفيق يقاضيها وطبعا أشك فى ذلك لأنها مش حتنشر خبر بالخطورة دى من غير مستندات حقيقة ياريت إنت تبقى تتأكد قبل ما ترد
hamadause
يا حبيبي مفيش مجال للنقاش في هذا الموضوع
انا عارف الخبر من الجريدة دي مش بدافع عنو ولا حاجة كل الحكاية ان في ناس كتير
ناااو بتكتب حاجات وبتشر اشياء غير صحيح بالمرة حتي الجريده والمجلات..يعني متحكمش غير لما تشوف
غير كان حكاية الاراضي والاسعار دي ممكن انا اكتبر اي سعر ممكن الارض اللي قدامي دي سعرها 50 الف
اخيلها مليون والعكس .. بعتزر لو راي دايقك بس انا على اقتناع ان الكل ماشي في مشروع اسمو طبق سلطة للجميع..
ostaz4u
أنا لم أتضايق ولكن إذا كانت الجريدة أعلنت أنها تمتلك المستندات وتتحمل مسئولية الخبر ليه نشكك فيه وبعدين ماتنساش إن الأسعار بتتكتب لفظيا فى العقود وليس رقميا فقط يعنى ماحدش يقدر يزود صفر ولا إثنين وإلا كانت كل العقود إتزورت وبعدين أشوف إزاى هى الحاجات دى بتنشاف برضوا يعنى هى الناس شافت مبارك وهو بيسرق ولا شافت ولاده ومراته ولكن فيه دلائل وإستنتاجات ومستندات ولو الناس لازم تشوف الأول علشان تصدق ما كان حد آمن بالله عز وجل
hamadause
ميرسي لردك الجميل حضرتك انا معاك وكل حاجة
ربنا يسهل ان شاء الله لان الراجل دا فعلا جه في وقت غلط
بعني اخر مبارك حرق كارت الفريق احمد شفيق .. وبتالي حاصل مشاكل كتير
زي عمر سليمان.. تحباتي لرايك
ostaz4u
ميرسي لردك الجميل حضرتك انا معاك وكل حاجة
ربنا يسهل ان شاء الله لان الراجل دا فعلا جه في وقت غلط
بعني اخر مبارك حرق كارت الفريق احمد شفيق .. وبتالي حاصل مشاكل كتير
زي عمر سليمان.. تحباتي لرايك
هو ده الكلام فعلا عندك حق شفيق حرق نفسه هو وعمر سليمان بالموافقة على الوجود بجوار مبارك
شاعر العاطفة
وكما قال محمد الأمير فى أحد الأخبار

الكلامنجية بيألفوا... واحنا معاهم
godzela55
انا اصدق أي شيئ علي من حدثت في عهده موقعة الجمل
reemhmam
ربنا يخرب بيتك يا مبارك انت كنت عامل مصر عزبة ليك انت ومعارفك
روح لو كان الخبر ده صحيح يارب تنزل عليك صاعقة من السماء انت واسرتك وتخفيك تحت الارض زى قارون واعوانه
شمس الاسكندرية
أمنية حياتى الاقى واحد بس نظيف
حتى احمد شفيق طلع مثل الفاسدين والمفسدين
انا اتصدمت فيه وبجد

شكرا مشرفنا العام
على فكرة يا جدتى فى
هو حضرتك نسيتى احمد نظيف ؟؟؟؟
ostaz4u
شكرا لردودكم جميعا
yousri_2000
حتي انت يا شفيق

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فضيحه جديده للفريق احمد شفيق :باع أراضي الدولة لنجلي المخلوع بسعر 75 قرش للمتر
علاء وجمال وأحمد شفيق متهمون باستغلال النفوذهم والاستيلاء على أراضي الدولة
قائمة سوداء بأسماء المتعدين على أراضى الدولة.. والخسائر المبدئية 78 مليار جنيه
علاج زوجة الجبلى على نفقة الدولة فى الخارج بـ 2 مليون جنيه بالمستندات
بالمستندات.. علاج زوجة الجبلى على نفقة الدولة فى الخارج بـ 2 مليون جنيه ..