نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نظام التحويل بين الكليات 2012 , دليلك الكامل لكل خطوات التحويل

يبدأ مكتب التنسيق يوم الخميس المقبل 6/8/2009 فى فتح باب التحويلات لطلاب المرحلة الاولى وذلك من اجل تعديل رغباتهم ويمكنك عزيزى الطالب الدخول وقتها للتعديل على الكلية الى تحب عقب علمك للحد الادنى لها ويمكنك الدخول باستخدام رقم الجلوس والرقم السرى الذى استخدمته للتسجيل فى المرة الأولى

ونقدم لكم فى هذا الموضوع نظام التحويل بين الكليات العلمية والادبية لهذا العام , حيث ان التحويل يسير ضمن نظام تقوم وزارة التعليم العالى بتطبيقه بناء على المنطقة الجغرافية وابعاد اخرى كثيرة وسنتابع معكم عن طريق كافة الردود كل الاستفسار المتعلقة بالتحويل بين الكليات وحدود هذا التحويل وشروطه
تابعونا

التحويل ان شاء الله بيكون بعد نتيجة المرحلة الثانية لان تحويل المرحلة الاولى والثانية معا وهذة هى الشروط والطريقة ومن لدية اى سؤال انا تحت امرة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

قواعد تقليل الاغتراب:
الغرض الأساسي من تحويل الطالب، بعد ترشيحه عن طريق مكتب التنسيق، هو تقليل اغتراب الطالب بحيث يلتحق بكلية في المنطقة (أ)، وليس الغرض من التحويل تغيير رأى الطالب وإعادة ترشيحه في موقع أخر، وتنقسم عملية التحويل إلى نوعين:
أولا: تحويل إلى كلية غير مناظرة:
· يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت. ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية غير كلية الهندسة (العلوم {رياضة} - الآداب – التجارة ... الخ) في جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ)، وبشرط أن يكون مجموعه مستوفى للحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها.
ثانيا : تحويل إلى كلية مناظرة:
· يتم قبول تحويلات في حدود نسبة مئوية يحددها المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات.
· يسمح للطالب الذي رشح في كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط.
· فى حالة وجود أكثر من كلية مناظرة في النطاق الجغرافي (أ)، يسمح للطالب الذى رشح لكلية داخل أو خارج النطاق الجغرافى (أ)، باختيار أى عدد من الكليات فى نطاق منطقته الجغرافية (أ) طبقا لرغباته. وعلى الطالب الراغب فى الحصول على أعلى فرصة للتحويل كتابة أكبر عدد من الرغبات.
· فى الكليات التى بها انتساب موجه، يسمح للطالب المرشح كطالب انتظام، بالتحويل لكلية مناظرة بمنطقته الجغرافية (أ) ولكن بنظام الانتساب الموجه فقط.
· يتم ترتيب الطلاب طبقا لرغباتهم فى كل كلية بالنطاق (أ)، وتحويل العدد الذى حدده المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات. .
ملحوظة هامة:
تعتبر الكليات والمعاهد هي كليات فريدة ليس لها مناظر، والتحويل منها أو إليها يخضع لنظام التحويل لكليات غير مناظرة، وهذه الكليات هي:
1. كلية الطب بالإسماعيلية.
2. كلية الهندسة الإلكترونية بمنوف.
3. كلية البترول والتعدين بالسويس.
4. المعهد العالي للتكنولوجيا ببنها.
5. المعهد العالي للطاقة بأسوان.

المقال "نظام التحويل بين الكليات 2012 , دليلك الكامل لكل خطوات التحويل" نشر بواسطة: بتاريخ:
vb2all
جزاك الله خيرا
hamedahmed
جزاك الله خيرا
العفو اخ الكريم وهذا اقل واجب تجاه الاعضاء والزائرين
hamedahmed
يبدأ اليوم الخميس ، الطلاب الراغبون في التحويل بين الكليات المتناظرة وغير المتناظرة في تسجيل رغباتهم عبر موقع شبكة الإنترنت الذي يتم افتتاحه في التاسعة من صباح اليوم الخميس ، وحتي الخامسة مساء الخميس 21 اغسطس ، لتعلن نتيجة التحويلات بعد 48 ساعة.

محيط 1/8/2009

تابعونا فى الايام القدمة وسنقدم لكم دليل كامل عن التحويل بين الكليات والنظام المتبع فى التحويل باذن الله
hamedahmed
اذا التحويل يبدأ ان شاء الله يوم الخميس 6/8/2009
MeeMaa
هوا طبعا شكرا ليكوا ع المجهود ده

بس انا عندى سؤال فنى؟؟

هوا التحويل بين الكليات المتناظره يبقى على اساس ايه
اللى يحول الاول والا اقل فرق ف الدرجات

يعنى انا ف اثار الفيوم وعايزة احول اثار القاهرة مع العلم بأن فرق الدرجات بينى وبين القاهرة درجتين بس
وكمان سمعت ان النسبه اللى مسموحلها بالتحويل عشان الاغتراب 10% بس

تفتكروا فيه امل انى احول والا ادخل اداب وخلاص
همسات مسموعه
ميرسي علي المجهود
فتاة النيل
لو سمحت انا كنت عايزة اعرف

التحويل بيكون من على اى موقع؟؟؟؟
hamedahmed
لو سمحت انا كنت عايزة اعرف

التحويل بيكون من على اى موقع؟؟؟؟
من موقع التنسيق باذن الله
thezoro_112
الف شكر على المعلومات الجميلة بس فى تعليق بسيط أن التحويل هيفتح يوم السبت 8/8/2009
والسلام عليكم
أهلاوى
لو سمحتوا يا جماعة عايز حد يفيدنى

هو التحويل كان يوم الخميس فعلا ولا التحويل يوم الاثنين

انا نتيجة تنسيقى كانت تجارة م السادات لان السادات اقليمى بالنسبة لى وانا عايز أحول تجارة دمنهور مع العلم ان مجموعى 97 % ينفع التحويل أم لا
medoodedoo
ايه يا شباب التحويل امته الخميس والا السبت والا الاثنين ياريت تفيدونا
احمد الدالى
ياجماعه التحويل يوم الاتنين س 9 الصبح
سلاسل دهب
لو سمحت عندى استفسار ضرورى جدا جدا ومستعجل وياريت ترد عليا اليوم لو امكن

انا طالبة ثانوية عامة مخلصة الثانوية العامة سنة (2006) ومجموعى كان وقتها(62%) ودخلت معهد متوسط فنى تجارى دمنهور .التزمت فية سنة بس للأسف ما كملتش بعد كدا ولسة ملفى موجود هناك فى المعهد وانا حبة السنة دى ادخل معهد عالى خدمة اجتماعية اسكندرية .ياريت لو ينفع احول باى طريقة ؟
ممكن تعرفنى ازاى احول واسحب ملفى من هناك واقدمة ملفى فى المعهد اللى انا عايزة ادخلة ازاى ؟
لو سمحت عاجل جدا جدا..................................
شكرا
hamedahmed
المؤشرات الأولية للتنسيق الإلكتروني
قبول تحويلات‏27‏ ألف طالب من المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة بالجامعات

تؤكد المؤشرات الأولية أن التنسيق الإلكتروني سوف يقبل تحويلات‏27‏ ألف طالب وطالبة من المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة في حدود‏10%‏ من الطلاب الذين تم ترشيحهم إلي الجامعات وعددهم‏232‏ ألفا و‏560‏ طالبا وطالبة لتقليل حالات الاغتراب ومواجهة زحام المدن الجامعية بين الطلاب إلي الكليات المناظرة أو غير المناظرة في ضوء قواعد المجلس الأعلي للجامعات‏.‏

وكان موقع التنسيق الإلكتروني قد شهد إقبالا متزايدا من طلاب المرحلتين من الحاصلين علي حد أدني‏290‏ درجة بنسبة‏70,73%‏ من المجموعة العلمية‏,‏ و‏275‏ درجة بنسبة‏67,07%‏ من الأدبية لتسجيل رغباتهم والتي سوف تستمر حتي السبت المقبل‏,‏ حيث سيغلق الموقع ليبدأ مكتب التنسيق عمليات توزيع الطلاب لإعلان النتائج مبكرا ليستطيع الطلاب الانتهاء من إجراءات قيدهم بالكليات‏
fathyalazhary
انا جالى جامعة حلوان صيدلة و عاوز أحول عين شمس مع العلم الفرق بينى و بينها 4.5 درجات أو القاهرة مع العلم الفرق بينى و بينها 1 درجة

و قدمت فى التحويل ال فى النت

بس النهاردة واحد صاحبى قالى ممكن تحول على طول بس فى القسم المتميز بشرط تفضل فية طول الخمس سنين

وواحد تانى قالى دة لو التحويل بتاع النت دة مانفعش ممكن تقدم فى تحويل تانى و تدفع 100 جنية

هل الكلام دة صح ؟؟؟و ياريت التوضيح
عشماوي
انا جتلي علوم رياضة سوهاج بس انا من المنوفية وعملت اغتراب لعلوم رياضة شبين الكوم مع العلم ان فرق الدرجات خمس درجات بحالهم ومش عارف هيقبلوني والا لا؟؟؟؟ وهي النتيجة هتبان امتى؟؟؟؟

ارجو الرد حالا لو سمحتو !!!!!!!!
عشماوي
انا عايز اعرف ايه حكاية 100 جنيه اللي بتندفع دي وفين بندفعها ؟؟؟؟

ارجو الرد والافادة وشكرا على مجهودكم الرائع
ashnadel
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة انا محتاج رد سريع و ضروري بالله عليكم

1- انا دبلوم فني تجاري و الحمد لله ناجح المجموع التحريري 348 و الكلي 373 وجالي في التنسيق الآتي:

تنيجة تنسيق الدبلومات الفنية

الإسم
باهر محمد على ابراهيم

رقم الجلوس
010904

الكلية
ع.قاهرة علوم اداريةمقطم

1- إذا حبيت أحول لمعهد تاني يكون أقرب شوية لمنطقة سكني حيث أنني من سكان منطقة شبرا مصر، فهل هناك طريقة لذلك؟ وماهي؟

2- هل من الممكن اني أكون انتساب نظرا لاني ان شاء الله داخل على جواز و شغل و ربنا يسهل ؟؟

وفي الآخر آسف للإطالة و جزاكم الله خيرا جميعا و بالتوفيق و النجاح بإذن الله دائما
%u0634%u0633
انا جاتلى كلية علوم وعايزة احول كلية الفنون الجميلة بس انا ماكتبتهاش فى الرغبات وانا امتحنت امتحان القدرات ونجحت ياريت تقولولى ينفع ادخلها ولا لاة وامتى يبدا التحويل
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عاوز احول عاوز اروح كلية تربية رياضية انا مرحلة ثالثة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا جاتل هندسة الكترونية في المنوفية وعايز احول هندسة عين شمس مميز
%u0632%u0627%u0626%u0631
التحويل من هندسة الكترونية منوف الى هندسة المنصورة العادية هذا صحيح
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل يمكن التحويل من طب لهندسه وكيف وياريت تبعتلى رساله على الميل وابقى شاكر لحضرتك
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل يمكن التحويل من كلية الهندسة الالكترونية بمنوف الى هندسة الاسكندرية 2012
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو التحويل السنه دى هيكون امتى
%u062E%u0627%u0644%u062F
اريد التحويل من جامعة المنصوره الي جامعة بنها وانا مقيم في مدينة ميت غمر محافظة الدقهليه
مييتو
ارجوكم افيدوني كيف تحسب الدرجات عند التحويل من الازهر الي العام
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل ينفع ان احول من المعهد العالى للالسن الى كليه التجاره انا رايحه سنه 2

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موعد التحويل بين الكليات لتقليل الاغتراب
شرح وافى بالصور لخطوات التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب لعام 2012
فتح باب التحويل بين الكليات المناظرة والغير مناظرة ورقيا وتعديل شروط التحويل