نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اهالي قنا يتظاهرون ضد المحافظ الجديد اللواء عماد ميخائيل

اهالي قنا يتظاهرون ضد المحافظ الجديد اللواء عماد ميخائيل
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تظاهر اليوم الاف المتظاهرين في قنا والبالغ عددهم 10 الاف متظاهر والذين اعتصموا في اكبر ميادين قنا مطالبين بعزل اللواء عماد ميخائيل من منصب المحافظ قبل ان يتسلم عملة قائلين ان موقفهم ليس ضد الاقباط ولكن هناك اقباط كانوا معهم مؤكدين ان الشريعة الاسلامية تحفظ لهم حقوقهم مرحبين بهم اخوة ف الجيرة والوطن والصداقة والزمالة

مؤكدين على حفاظهم على الممتلكات العامة واستمرارهم في الاعتصام لحين صدور قرار رسميا من الدكتور عصام شرف بهذا الامر

المقال "اهالي قنا يتظاهرون ضد المحافظ الجديد اللواء عماد ميخائيل" نشر بواسطة: بتاريخ:
mahmoudmaiz
لا دا استعباط بصراحه هما معترضين علشان هو مسيحى ؟؟
يعنى المسلم عملهم ايه قبل كده

عيب علينا ناخد الامور كده مسيحى ولا مسلم مش فارقه انتوا مالكوا
انتوا ليكوا الكفاءه واخلاصه وحرصه على مصلحتكوا
عبد الرحمن 2011

هو فعلا الموضوع مش سهل برضو يا جماعه يعني ممكن نشوف رئيس امريكا مسلم او رئيس وزراء بريطانا او فرنسا مسلم طبعا لا مع انها دول عمليه واكثر تفتح فما بالك بصعيد مصر . وبعدين هو عصام شرف ساب كل المحافظات ورايح يمسكه محافظة قنا هههههههههه

شمس الاسكندرية
طيب ما هما بيقولو انه مش موقف من الاقباط و ان كان يوجد اقباط معه فى المظاهرة دى ضد المحافظ

طيب ايه السبب هو عمل ايه الراجل؟؟
عبد الرحمن 2011
طيب ما هما بيقولو انه مش موقف من الاقباط و ان كان يوجد اقباط معه فى المظاهرة دى ضد المحافظ

الاقباط اخوانهم واصدقائهم وعلى عينهم وراسهم لكن رافضين المبداء وحاسين انه تعدي على الاكثريه . والله اعلم

كابتن عفت
أولاً :- أعتقد أنه من غير اللائق أن يتم وصف شعب محافظة مصرية بأكملة بأنه ( بيستعبط ) ولا أن يتم التهكم عليه بهذه الطريقة من الأخ العضو الفاضل لمجرد أن هذا الشعب الطيب أراد أن يعبر عن رأيه بكل وعى وحضارة وأسلوب أسلامى متزن بعيد كل البعد عن تلميحات التطرف التى يشير اليها الأخ الكريم
ثانياً :- الأخ العضو الفاضل يدعى أنتسابة للأسلام عن طريق أسمه المستخدم فى العضوية و أريد أن أسألة :
ألم يقراء فى الدين أو يسمع من أياً من مشايخنا العظام الأطهار بأنه لا يجوز أن يتولى حكم المسلمين من ليس على دينهم ( مع أحترامنا الشديد لجميع الأديان من أهل الكتاب ولكنه التشريع الأسلامى )
ثالثاً :- الأخ العضو الفاضل والذى لاأعتقد أنه من أهالى محافظة قنا الطيبين الكرماء توجه بسؤال عن ماحققه المحافظ المسلم للبلد و سأجيبه بأنه يكفى أنجازات اللواء / عادل لبيب فى محافظة قنا و التى جعلتها تصنف كثانى أنظف مدينة على مستوى العالم عن طريق أحدى هيئات الأمم المتحدة وهو الأنجاز الذى عمل جاهداً اللواء / مجدى أيوب الذى خلفه على هدمة وتدمرة بشتى الطرق من تكسير فى الشوارع و أهمال شديد فى المرافق العامة و العديد والعديد من المخالفات و التى أنتهت مؤخراً بصدور حكم قضائى ضده بالسجن لمدة شهر وكفالة وعزل من منصبة ولن أذكر أخى الفاضل بأن الأول كان مسلم و الثانى كان قبطى لأننا شعب قنا المتسامحين لا ننظر إلى الأمور من هذه الزاوية المتطرفة كما نعتنا الأخ العضو الفاضل
و أسف جداً للأطالة
شمس الاسكندرية
ه يكفى أنجازات اللواء / عادل لبيب فى محافظة قنا و التى جعلتها تصنف كثانى أنظف مدينة على مستوى العالم عن طريق أحدى هيئات الأمم المتحدة

ايه دة لبيب عمل كل دة ؟
طيب ماعملش كدة فى الاسكندرية ليه ؟؟؟؟؟؟؟
احنا لبيب عمل فى الاسكندرية زى الى عمله المحافظ التانى بلظبط
عبد الرحمن 2011
يكفى أنجازات اللواء / عادل لبيب فى محافظة قنا و التى جعلتها تصنف كثانى أنظف مدينة على مستوى العالم عن طريق أحدى هيئات الأمم المتحدة
الله ينور عليك يا كبتن عفت . انا عاوز اسال سؤال الراجل عادل لبيب ده قالو عنه كلام كتير كويس وانا بصراحه شوفت محافظة قنا في عهد عادل لبيب وما شاء الله كما تفضلت شئ مفرح والشوارع فيها مثل ملاعب الكره ومنتهى الجمال في كل حاجه وبعد هذا الانجاز لعادل لبيب اختاروه محافظ تقريبا للاسكندريه والان تم القبض عليه . هو الراجل ده برغم كل نزاهته وانجازاته ليه تم القبض عليه يا ريت شمس تجاوبنا او اي حد من الاسكندريه لاني مستغرب امره بصراحه .

عبد الرحمن 2011
ه يكفى أنجازات اللواء / عادل لبيب فى محافظة قنا و التى جعلتها تصنف كثانى أنظف مدينة على مستوى العالم عن طريق أحدى هيئات الأمم المتحدة

ايه دة لبيب عمل كل دة ؟
طيب ماعملش كدة فى الاسكندرية ليه ؟؟؟؟؟؟؟
احنا لبيب عمل فى الاسكندرية زى الى عمله المحافظ التانى بلظبط
هههههههههههه دا انا لسا بكتب في المشاركه وبقول يمكن شمس تجاوبنا هههههههه مالحقتش اكتب وانت جاوبتي

شمس الاسكندرية
الله ينور عليك يا كبتن عفت . انا عاوز اسال سؤال الراجل عادل لبيب ده قالو عنه كلام كتير كويس وانا بصراحه شوفت محافظة قنا في عهد عادل لبيب وما شاء الله كما تفضلت شئ مفرح والشوارع فيها مثل ملاعب الكره ومنتهى الجمال في كل حاجه وبعد هذا الانجاز لعادل لبيب اختاروه محافظ تقريبا للاسكندريه والان تم القبض عليه . هو الراجل ده برغم كل نزاهته وانجازاته ليه تم القبض عليه يا ريت شمس تجاوبنا او اي حد من الاسكندريه لاني مستغرب امره بصراحه .

بص يا عبد الرحمن انا لاقيت المقال دة

http://100fm6.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=1026615
والله اصل من الانجازات الى ذكرها كابتن عفت انا شكيت فى نفسي و قلت يمكن لبيب تانى
لان لبيب استغل موضوع تجديد المدينه فى السرقة و كسر بقى الدنيا كلها
يا راجل دة احنا عندنا شارع طوله ييج 100 متر
كل كم شهر يشقلبو و يكسرو فيه عشان يترصف
وشخص من الناس الى شغالين فى المحافظة بيقول ان الشارع دة متكلف لحد دلوقتى 10 مليون جنيه
قد يكون كلامه صح او غلط
بس الى مش غلط انه ذكر شئ كلنا عارفينه و هو ان الرصف دة ناس كتير بتسرق من و بتستنفع من وراه
تحت مسمى مصاريف انتقال و مصاريف نثريه و مواد و عدد وخامات وغيره
و دة دليل على كلامى

http://www.alwafd.org/index.php?opti...#axzz1Je1sGWFn
عبد الرحمن 2011
انا شوفت بداية الموضوع لقيت فيها مليارات قولت بلاش اكمل بقى هههههههه
على فكر اسهل طريق للسرقه هو الرصف وفي اي مكان في الوطن العربي مش بس اسكندريه او مصر طالما تشوف شارع بيتشقلب كل كام شهر وبيترصف اعرف ان فيه سرقه .
بس كده هو ممكن يكون سرق في قنا براحته لكن الانجازات ظهرت في كل حاجه في محافظه قنا لانها صغيره ولا تقارن بالاسكندريه .
tota_hoda

احنا بلد اسلاميه والحاكم يبقى مسلم حتى لو هيحكم محافظه
وده ميزعلش المسحين في حاجه
جدة مصرية
ولن أذكر أخى الفاضل بأن الأول كان مسلم و الثانى كان قبطى لأننا شعب قنا المتسامحين لا ننظر إلى الأمور من هذه الزاوية المتطرفة كما نعتنا الأخ العضو الفاضل
و أسف جداً للأطالة
محمد لم ينعت أحد كابتن عفت ولم يقصد

فا محمد من رؤيته الخاصة وهى ليس بها للديانة شأن

بالموضوع عامة ولكن رؤيته ان من يعمل باخلاص فأهلا به

واعطاء الفرصة قبل الاعتراض على اللواء عماد ميخائيل

وعندما قال : يعنى المسلم عملهم ايه قبل كده

لم يسىء لجمع المسلمين ولكن كان ينقد شخص واحد فقط

انا لا اهاجمك وولا افضل محمد عليك ولكن اوضح لك رؤيته الخاصة

وانتما عندى واحد وحتى لا تغضب منه

شكرا لك مشرفنا المهندس
كابتن عفت
محمد لم ينعت أحد كابتن عفت ولم يقصد

فا محمد من رؤيته الخاصة وهى ليس بها للديانة شأن

بالموضوع عامة ولكن رؤيته ان من يعمل باخلاص فأهلا به

واعطاء الفرصة قبل الاعتراض على اللواء عماد ميخائيل

وعندما قال : يعنى المسلم عملهم ايه قبل كده

لم يسىء لجمع المسلمين ولكن كان ينقد شخص واحد فقط

انا لا اهاجمك وولا افضل محمد عليك ولكن اوضح لك رؤيته الخاصة

وانتما عندى واحد وحتى لا تغضب منه

شكرا لك مشرفنا المهندس
بداية كل الشكر و التقدير و الأحترام لجدتنا الطيبة و لجميع الأخوة الأعضاء الكرام الذين ساهموا فى الحوار و الرد و أريد أن أوضح أننى من أشد المؤمنين بأن الأختلاف فى الآراء لا يفسد للود قضية وهذا المبدء هو قلب الديمقراطية التى نسعى لأن نتنفس عبقها جميعاً ومن هذا المنطلق فلا مجال لأن أغضب من أخى محمد ولكننى أردت أن أوضح صورة بلدنا العزيزة قنا وصورة شعبها الطيب المسالم و لهذا فأنا أدين بالأعتذار للأخوة الأفاضل عن ما قد يكون حدة منى فى عرض رأيى أو تسرع فى فهم وجهة نظر الأخ محمد
ويشهد الله أننى لم أكتب سوى الحقيقة و أن هناك من الأقباط أنفسهم من وقع على البيان الصادر عن أهالى قنا و الموجه للسيد المشير لتسجيل أعتراضهم على تعيين المحافظ الجديد و أشهد الله و أشهدكم أننى قد قرأت أسماء بعض الأخوة الأقباط موقعيين على البيان بأسمائهم رباعية و أرقام بطاقاتهم القومية
و الله على ما أقول شهيد وعليم
وتقبلوا مودتى جميعاً
منال الوكيل
أنا معك من حقكم أن تختاروا اللي أنتم عايزينه وبصراحة هذه عثرة من المجلس الاعلي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
محافظ قنا اللواء عماد ميخائيل يعلن استمرارة في منصبة
اللواء عماد ميخائيل محافظ قنا الجديد فى أول تصريح له فى وسائل الإعلام
عاجل استقالة محافظ قنا اللواء عماد شحاتة ميخائيل