نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو .... اذا لم يتم الافراج عن كامليا شحاتة ,السلفيون يهددون بأقتحام الاديرة

في تصريح مخيف للداعية السلفى محمد عبد الملك الزغبى و الذي جاء فيه انهم مستعدين بشن هجمات سلفية على الأديرة فى حال عدم وجود حل في قضية كاميليا شحاتة ، متهماً الكنيسة باختطافها لمنعها من إشهار إسلامها.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وأكد الزغبى فى تسجيل بثته مواقع سلفية أن يوجد بعض الافراد من السلفيين التقوا أعضاء من المجلس الأعلى للقوات المسلحة ، و اوضحوا لهم جميع الملفات التى تثبت إدانة الطرف الآخر- أى الكنيسة، مشيراً إلى أن المجلس الأعلى للقوات المسلحة وعدهم بالبدء فوراً فى الإجراءات.

المقال "بالفيديو .... اذا لم يتم الافراج عن كامليا شحاتة ,السلفيون يهددون بأقتحام الاديرة" نشر بواسطة: بتاريخ:
TITO1001
هل الاسلام يأمر بذلك ايها الشيخ والله الاسلام برئ من كل هذه الافعال
ماذا بعد تصريح شيخ الازهر بأن كاميليا لم تدخل الازهر حتي
حسبي الله ونعم الوكيل في كل من يشوه صورة الاسلام
شمس الاسكندرية
كل دة عشان واحدة ؟؟
المسلمين بالعشرات بيموتو كل يوم و يتعذوبو
و محدش بيسال فيهم
لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم
emad kamel

godzela55
كل دة عشان واحدة ؟؟
المسلمين بالعشرات بيموتو كل يوم و يتعذوبو
و محدش بيسال فيهم
لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم
اختي شمس الاسكندرية

لأول مرة اصدم في رأي من اراءك , واعتقد ان التوفيق جانبك في رأيك دة

هل حرية الانسان لا تستحق الاهتمام بها ؟ انا طبعا ضد كلام الشيخ وضد اي عمل غير قانوني .. بس دي انسانة كبلت حريتها بسبب محاولتها تغيير دينها .. والموضوع مش واقف علي كاميليا بس .. في وفاء قسطنطين وفي ماريان وتريزا .. غير 70 مسلمة تانية في سجون الكنيسة .. لان اغلبهم زوجات كهنة .. والكاهن عند الاخوة المسيحيين حاجة كبيرة اوي فلما مراته تشهر اسلامها يبقي ايه الفكرة ؟ وبالنسبة للأخ تيتو هو بيقول شيخ الازهر قال مأسلمتش .. بس لو حابين تتأكدوا من اسلامها انا ممكن اجيبلكم ملف كاميليا كاملا من أمن الدولة اللي بيأكد اسلامها .. وبعدين مهو ايام اعتصام الاخوة المسيحيين قدام التلفزيون طالبوا بالافراج عن كاهل يقضي عقوبة السجن بتهمة التزوير .. ومع ذلك افرجوا عنه .. يبقي ليه الناس تزعل من الاسلاميين لما يطالبوا باظهار سيدة اسلمت .. ولو طلعت علي التلفزيون قالت انا مسيحية اعتقد الموضوع هينتهي .. بس لو قالت انا مسلمة بقي .. يبقي القانون لازم ياخد مجراه والانبا شنودة يقعد جمب زمايله في طرة
salma2172008
انا اتفق مع كلام godzela55 ولكن هناك طرق اكثر دبلوماسية من كلام فضيلة الشيخ لان السلفيين و كل من له اتجاه و وجهه اسلامية موضوع تحت الميكروسكوب و محسوب عليهم كل كلمة فيجب التحلى بالصبر و الحكمة.
قريده
لاالشيخ فلان ولا علان يقدر يقتحم الاديره لان الاديره لها حرمتها وحرمتها من كرمتنا وعزوتنا فليعلم كل من يدافع عن عقيدته ان الله معنا فمن علينا وما يساعد على الفتنه عدو الله ونحن لا نسمع ولا نرى ولا نقول سوى الله اكبر ومصر ليست للدمار وما يريد الدمار فليفكر فى ان الدين يسر لاعسر وان كانت كاميليا او غيرها حجه فليس لكم حجه لانه وهم وفتنه
مقصوده وسوف لاتجد مسارها بإذن الله
قريده
اختي شمس الاسكندرية

هل حرية الانسان لا تستحق الاهتمام بها ؟ انا طبعا ضد كلام الشيخ وضد اي عمل غير قانوني .. بس دي انسانة كبلت حريتها بسبب محاولتها تغيير دينها .. والموضوع مش واقف علي كاميليا بس .. في وفاء قسطنطين وفي ماريان وتريزا .. غير 70 مسلمة تانية في سجون الكنيسة .. لان اغلبهم زوجات كهنة .. والكاهن عند الاخوة المسيحيين حاجة كبيرة اوي فلما مراته تشهر اسلامها يبقي ايه الفكرة ؟ وبالنسبة للأخ تيتو هو بيقول شيخ الازهر قال مأسلمتش .. بس لو حابين تتأكدوا من اسلامها انا ممكن اجيبلكم ملف كاميليا كاملا من أمن الدولة اللي بيأكد اسلامها .. وبعدين مهو ايام اعتصام الاخوة المسيحيين قدام التلفزيون طالبوا بالافراج عن كاهل يقضي عقوبة السجن بتهمة التزوير .. ومع ذلك افرجوا عنه .. يبقي ليه الناس تزعل من الاسلاميين لما يطالبوا باظهار سيدة اسلمت .. ولو طلعت علي التلفزيون قالت انا مسيحية اعتقد الموضوع هينتهي .. بس لو قالت انا مسلمة بقي .. يبقي القانون لازم ياخد مجراه والانبا شنودة يقعد جمب زمايله في طرة
ا
المشرف الكريم
ان كانت البابا يجلس بجوار زميله فى السجون فهذا ليس عار ول كفر بل شرف لرجل دين يرئس العالم فى المسيحيه الارزوثكسيه فليس له زميل يرئس العالم
وكم من شرفاء واشخاص اعتقلو وسجنو وعذبو واستشهدو فى سبيل الدعوةوالوطنيه ما بالك من اجل العقيده التى اعتنقاها وهو اب عن جد
فسيادتك لست بقاضى ولا بمحامى كاميليا لان كاميليا او غيرها لاتسئأذن احد لكى تفعل ما تفعل فمصر مليئه بكثير من الاسرار فدع الملك للمالك
godzela55
ا
المشرف الكريم
ان كانت البابا يجلس بجوار زميله فى السجون فهذا ليس عار ول كفر بل شرف لرجل دين يرئس العالم فى المسيحيه الارزوثكسيه فليس له زميل يرئس العالم
وكم من شرفاء واشخاص اعتقلو وسجنو وعذبو واستشهدو فى سبيل الدعوةوالوطنيه ما بالك من اجل العقيده التى اعتنقاها وهو اب عن جد
فسيادتك لست بقاضى ولا بمحامى كاميليا لان كاميليا او غيرها لاتسئأذن احد لكى تفعل ما تفعل فمصر مليئه بكثير من الاسرار فدع الملك للمالك
اذا كان السجن شرف فأنا اتمني للبابا ان ينال هذا الشرف الكبير ( اذا ثبت اتهامه ) .. ثم اني محامي لكل انسان فقد حريته .. كمان حضرتك انا صحفي في الجريدة اللي فجرت قضية كاميليا ( بشهادة وثائق امن الدولة ) اللي أكدت ان احنا اول من نشرنا الخبر .. وتبنينا القضية .. لذلك انا شخصيا لن انسي كاميليا ابدا ولا يعنيني كونها مسلمة او مسيحية .. ولكن ما يعنيني هو ان اري كاميليا بكامل حريتها
kaka2012
يا جماعة انا احترم كل ارائكم في هذا الموضوع و لكن اريد ان اقول ان كل الذين يفعلون و يصرحون بكلام خاطأ و غير مفيد هولا الذين يأخذون الدين منبر لهم هولاء جميعا لا يمثلوا ديننا الحنيف دين نبينا محمد عليه افضل الصلاة و السلام .
و اذا كنت انا صاحب الموضوع فانا كنت متردد علي كتابته و لكن صدمت بهذا التصريح لذلك كتبته لادعوكم الي التفكير و التعقل في الحديث .
و لا اريد فتنة انا مسلم و اخويا مسيحي كلنا في مركبة واحدة .
شمس الاسكندرية
اختي شمس الاسكندرية

ليه تتصدم ليه ؟؟؟
كاميليا شحاته انسانه شوية يقولو اسلمت و شوية يقولو لسه مسيحيه
و عشانها عايزين نولع الدنيا
و عندنا ملسمين كتير بيموتو من الفقر و الجوع و المرض و دة غير الى بيتعذبو فى السجون و المعتقلات
عملنا لهم ايه؟؟
حرية الانسان ع العين و ع الراس
لكن الدين لا يسمح بالتهديد و الهدم و الخراب
قريده
اذا كان السجن شرف فأنا اتمني للبابا ان ينال هذا الشرف الكبير ( اذا ثبت اتهامه ) .. ثم اني محامي لكل انسان فقد حريته .. كمان حضرتك انا صحفي في الجريدة اللي فجرت قضية كاميليا ( بشهادة وثائق امن الدولة ) اللي أكدت ان احنا اول من نشرنا الخبر .. وتبنينا القضية .. لذلك انا شخصيا لن انسي كاميليا ابدا ولا يعنيني كونها مسلمة او مسيحية .. ولكن ما يعنيني هو ان اري كاميليا بكامل حريتها
الاستاذ الكريم لاتتكلم عن الصحافه بالثقه التى لايعرفها الذين لايعملون بها فحضرتك صحفى والحمد الله العبده الغلبانه فريده اشتغلت فى الصحافه وفى القطاع العام والقطاع الخاص والحمد الله معلوماتنا المتواضعه تقول ان البابا يسئل او يحاسب قانونيا عن ما تقوله حضرتك ولا تنسى الاحكام المغلوطه التى صدرت ولا اعتد بها لانها يشوبها الخطأفى تطبيق القانون
عندما رفع عدة قضايا من اشخاص ضد البابا
وشكرا على ردك الذى يعتبر بمثابه فكر تعصبى لشئ ليس له اساس سليم من الحقائق بل تعتمد على سمعت وشوفت لكنك لم ترى كاميليا تعرف مايسلمو لماذا وما يستنصرو لماذا فتلك قضيايا اجتماعيه ومتشعبه وبسيطه لكل من يفكر فى ان الدين لله وليس بيننا طار ولا ورث بل يجمعنا وطن لابد ان نرفع من شأنه امام العالم لكى يرو من هم المصريين
وان كنت محامى لمن سلب حريته فعند ك كم من القضايا لناس مسلوبه حريتهم فيكون اجرك عند الله ان رافعت عنهم فى المحاكم مجانا فيكون لك الاجر والثواب
عبد الرحمن 2011

ابقى قابلني يا عم الشيخ لو لقيت لها اثر بعد تصريحك ده .
وبصرف النظر عن اي شئ التصرف الذي تفضل به الشيخ اضراره اكثر من منافعه وكما قال الشيخ محمد حسان ان كان النهي عن منكر سيسبب ضرر اكبر فلا يجوز . فكيف بك يا عم الشيخ تنطلق في ركب من المسلمين وانت تعلم انك ستصطدم بكتيبه من المسيحيين المدافعين عن دور عبادتهم وهناك قد تحدث المجزره بلاشك وعدد لا يستهان بها من الضحايا من الطرفين وفتنه لا يعلم مداها الا الله من اجل شخص او اثنين او ثلاثه . صحيح كامليا او غيرها لها الحق في الحريه سواء مسلمه او مسيحيه كما تشاء ولكن ليس من العدل ان يقع من اجلها الالاف وتخرب من اجلها بلاد . وبعدين الله اعلم بشرعية هذا العمل .
نسأل الله ان تنحل هذه الازمه ولا نصل الي الفتن .

godzela55
ليه تتصدم ليه ؟؟؟
كاميليا شحاته انسانه شوية يقولو اسلمت و شوية يقولو لسه مسيحيه
و عشانها عايزين نولع الدنيا
و عندنا ملسمين كتير بيموتو من الفقر و الجوع و المرض و دة غير الى بيتعذبو فى السجون و المعتقلات
عملنا لهم ايه؟؟
حرية الانسان ع العين و ع الراس
لكن الدين لا يسمح بالتهديد و الهدم و الخراب
للمرة التانية يا شمس لا اتفق مع رأيك
احنا دلوقت بنتكلم في قضية كاميليا .. مش عايز اخش في قضايا فرعية .. لو عندك اسماء ناس بتتعذب في السجون والمعتقلات ابعتيها وليكي عليا انشرها واتكلم عنها في اي مكان , انما دة كلام مرسل وعام ..

دلوقتي انتي بتقولي ان كاميليا ممكن تكون مسلمة وممكن تكون مسيحية بس انا بقول لحضرتك انها مسلمة ووثائق امن الدولة بتأكد كلامي دة ..

وادي رابط الوثائق من موقع الدستور الاصلي اللي مشهود ليه بالنزاهة والاحترافية من كل الناس

http://www.dostor.org/politics/egypt/11/april/5/39545

ثانيا انا مش مع الشيخ ولا حاجة ولا اسلوبه يعجبني ولكني مع كاميليا قلبا وقالبا لان دي حرية انسانة
godzela55
الاستاذ الكريم لاتتكلم عن الصحافه بالثقه التى لايعرفها الذين لايعملون بها فحضرتك صحفى والحمد الله العبده الغلبانه فريده اشتغلت فى الصحافه وفى القطاع العام والقطاع الخاص والحمد الله معلوماتنا المتواضعه تقول ان البابا يسئل او يحاسب قانونيا عن ما تقوله حضرتك ولا تنسى الاحكام المغلوطه التى صدرت ولا اعتد بها لانها يشوبها الخطأفى تطبيق القانون
عندما رفع عدة قضايا من اشخاص ضد البابا
وشكرا على ردك الذى يعتبر بمثابه فكر تعصبى لشئ ليس له اساس سليم من الحقائق بل تعتمد على سمعت وشوفت لكنك لم ترى كاميليا تعرف مايسلمو لماذا وما يستنصرو لماذا فتلك قضيايا اجتماعيه ومتشعبه وبسيطه لكل من يفكر فى ان الدين لله وليس بيننا طار ولا ورث بل يجمعنا وطن لابد ان نرفع من شأنه امام العالم لكى يرو من هم المصريين
وان كنت محامى لمن سلب حريته فعند ك كم من القضايا لناس مسلوبه حريتهم فيكون اجرك عند الله ان رافعت عنهم فى المحاكم مجانا فيكون لك الاجر والثواب
اختي الكريمة هذا ليس مجالا للتباهي بالوظائف او إدعاء العظمة بلا مبرر .. انا لما قولت لحضرتك اني صحفي في الجريدة اللي فجرت القضية فدة عشان بس اثبت ليكي اني شوفت بعيني مستندات تثبت اسلام كاميليا .. مش عشان اتباهي ولا اتفاخر بحاجة عادية جدا لا تدعو للتفاخر .. ثانيا لو كاميليا ظهرت وقالت انا مسلمة والناس دول خطفوني وعذبوني يبقي البابا هيتحبس بتهمة الخطف .. ثانيا انا لست صاحب فكر تعصبي بل انا امنت بقضية كاميليا من اول يوم وحاولت رفع الظلم عنها .. وعموما انا اكتر واحد هيبقي مبسوط لو ازمة كاميليا انتهت سواء كانت مسيحية او مسلمة .. انما اختفائها مريب .. ولا انتي ايه رأيك؟
قريده
بعتذر لك المشرف الكريم وان شاء الله الله يوفقك لما فيه الخير الآن اصبح امن الدوله صادق وشريف وعفيف وكان يقوم بواجبه على اكمل وجه والاورا ق التى احترقت والملابس الخليعه التى صورتها المواقع والصحف والسجون السريه كلها لاتمت له بصله بل اوراق كاميليا هى الورقه الصادقه الوحيده التى يجب ان يصدق عليها العالم بالصدق والتكريم
وعندما حرق واتبحترت كرامة كل صغير وكبير فيه كان من اجل التغير
ومن اجل القضاء على الظلم هل كان تمثيل
استاذى اختلاف فى وجهة النظر والفكر لا تفسد للود قضيه فكل مناضيوف فى هذا الصرح فلك كل الود والخير وتصبح على خير
مواطن مصري
انا مع شيخنا مش كل حاجه نقول فتنه طائفيه وانا لست سلفي او من جماعة الاخوان ولكن قلنا علي كل شئ فتنه فتنه ضاع الاسلام في امريكا لو مسلم نصرن والله مستحيل احد يمسه ليه ميكونش بالمثل
مواطن مصري
وكلنا نعلم انه هيجي يوم لن يكون هناك مسيحي او يهودي او كافر
زهير ابراهيم
لاول مرة اتفق مع السلقين
استفرب من الاستهانه بفرد واحد
كل فرد له اهميه الكل
اني عارضت السفلين بكل المواضيع التي طرحت
الا هذا فانا معهم بذلك
انه فرض علينا لو كنا مسلمين
ان هذا الظلم الذي وقغ على هذه السيدة ظلما كبير
واذا كان كل البشر لايقف معها فهو ظالم
ليس المهم ان يكون مسلما لكي يقف معها
فقد اختارت هي ولها الحق بذلك
يجب الكل الدفاع عنها
وللاسف من يعتبر الواحد ليس مهم امام الجمع
من الصعب وصفه انه انسان
لان الانسان لايتجزاء
ليس جمع ولكن الانسان هو الانسان
عبد الرحمن 2011

اتصدق بئ يا زهير انا عكسك تماماَ وهذه اول مره اختلف مع احد مشايخنا .
شوف لا يجب الاستهان بفرد كما تفضلت لكن ليس هذا هو التصرف الصحيح لانقاذ هذا الفرد .
المعتصم الذي كان يحكم اكثر من 25 دوله اسلاميه يوم ان استنجدت به امرأءة مسلمه تطهد في بلاد الروم ارسل المعتصم الي ملك الروم قائلا . الي كلب الروم ان لم تطلق سراحها اقسم لك لآتينك بجيش اوله عندك واخره عندي وبالطبع المعتصم كان صادق وسيفعل هذا ويعلم ان الكثير من الجنود سيستشهدوا من جيشه لانقاذ امرأة واحده . لكن الفرق بين المعتصم وبين الشيخ الزغبي ان المعتصم كان حاكم وولي امر يعني المسئوليه كلها على عاتقه فيجوز له مثل هذا العمل اما الشيخ الزغبي لا يحق له ابداء ان يفعل هذا وهو ليس ولي امر ولا يعلم العواقب ولن يتحمل النتيجه . والله اعلم

godzela55
بعتذر لك المشرف الكريم وان شاء الله الله يوفقك لما فيه الخير الآن اصبح امن الدوله صادق وشريف وعفيف وكان يقوم بواجبه على اكمل وجه والاورا ق التى احترقت والملابس الخليعه التى صورتها المواقع والصحف والسجون السريه كلها لاتمت له بصله بل اوراق كاميليا هى الورقه الصادقه الوحيده التى يجب ان يصدق عليها العالم بالصدق والتكريم
وعندما حرق واتبحترت كرامة كل صغير وكبير فيه كان من اجل التغير
ومن اجل القضاء على الظلم هل كان تمثيل
استاذى اختلاف فى وجهة النظر والفكر لا تفسد للود قضيه فكل مناضيوف فى هذا الصرح فلك كل الود والخير وتصبح على خير
اختي الفاضلة , اعتقد انك تمتلكي من الحكمة والفطنة ما يؤهلك لللتفريق بين ملفات امن الدولة الملفقة وبين الملفات الحقيقية .. دي مذكرة للعرض علي رئيس الجهاز .. ببساطة بيقوم فيها الظباط بسرد القصة من اولها لاخرها وبيخطروا بيها رئيس الجهاز .. ثانيا هيئة مكافحة النشاط الديني تختلف عن هيئة مكافحة النشاط العربي تختلف عن هيئة الرقابة علي المعارضة .. وكل واحد له اسلوبه .. اديني مصلحة واحدة لجهاز امن الدولة انه يكتب تقرير يألف فيه حكاية من وحي الخيال ويمضي عليها رئيس الجهاز عادي كدة ..طب ليه نجيب جبرائيل اللي اسمه ورد في التقرير ميطلعش يكذب الكلام دة ؟ الاجابة هي ان في تسجيلات تثبت انه قال الكلام دة فعلا ... لو مش عايزة ادلة مادية بلاش .. بس خدي دليل عقلي .. ليه البابا شنودة مش راضي يظهر كاميليا لحد دلوقت ؟ لو هي فعلا مسيحية يبقي ايه المشكلة تطلع تقول انا مسيحية ؟ اتمني يكون ردك ذات حجة وبراهين
زهير ابراهيم

اتصدق بئ يا زهير انا عكسك تماماَ وهذه اول مره اختلف مع احد مشايخنا .
شوف لا يجب الاستهان بفرد كما تفضلت لكن ليس هذا هو التصرف الصحيح لانقاذ هذا الفرد .
المعتصم الذي كان يحكم اكثر من 25 دوله اسلاميه يوم ان استنجدت به امرأءة مسلمه تطهد في بلاد الروم ارسل المعتصم الي ملك الروم قائلا . الي كلب الروم ان لم تطلق سراحها اقسم لك لآتينك بجيش اوله عندك واخره عندي وبالطبع المعتصم كان صادق وسيفعل هذا ويعلم ان الكثير من الجنود سيستشهدوا من جيشه لانقاذ امرأة واحده . لكن الفرق بين المعتصم وبين الشيخ الزغبي ان المعتصم كان حاكم وولي امر يعني المسئوليه كلها على عاتقه فيجوز له مثل هذا العمل اما الشيخ الزغبي لا يحق له ابداء ان يفعل هذا وهو ليس ولي امر ولا يعلم العواقب ولن يتحمل النتيجه . والله اعلم

اخي عبد الرحمن
انا معك بكل ما قلته ولكن هل ترى حلا لهذا غير ذلك
لقد حاولوا كثيرا ولكن لانتيجه
قلي هل تترك هذا السيده..؟
صدقني لو كانت مسلمة تحولت الى المسيحيه وحوربت كما حوربت هذه السيده ساقف معها ايضا
اخي الفاضل السيده اعتنقت الاسلام وانتهى
وديني يحتم علي ذلك بالاضافة الى اني كانسان احترم حرية العقيده لاي فرد
وادافع عنه
قل لي هل ننتظر معتصم ثاني لتدعو هذه المراة وا معتصماه لتنقذ
ماهو الحل
عبد الرحمن 2011
اخي عبد الرحمن
انا معك بكل ما قلته ولكن هل ترى حلا لهذا غير ذلك
لقد حاولوا كثيرا ولكن لانتيجه
قلي هل تترك هذا السيده..؟
صدقني لو كانت مسلمة تحولت الى المسيحيه وحوربت كما حوربت هذه السيده ساقف معها ايضا
اخي الفاضل السيده اعتنقت الاسلام وانتهى
وديني يحتم علي ذلك بالاضافة الى اني كانسان احترم حرية العقيده لاي فرد
وادافع عنه
قل لي هل ننتظر معتصم ثاني لتدعو هذه المراة واه معتصماه لتنقذ
ماهو الحل

الحل ايه يا زهير انا مش عارف وانا حاسس بيك وحاسس بالمسكينه مثلك واحيانا اقول طب ما احنا كنا عارفين ان عشرات بل الالف من خيرة شباب المسلمين يعذبون داخل المعتقلات ولم نستطع فعل اي شئ من اجلهم واحيانا اقول لقد انته الظلم ولا بد ان نتحرك ووضوح حقيقة كاميلا قد يفصح عن نظام اخر فاسد يمكن القضاء عليه فالقصه لن تقتصر عند هذه المسكينه . لكن ننتظر ايام كما وعد ولي الامر وهو المجلس الاعلى للقوات المسلحه وبعدها نشوف مع اني واثق انه لم يتم العثور على اي اثر لها خصوصا بعد تهديد الشيخ

جدة مصرية
شكرا كاكا على هذا الموضوع الهام
بصرف النظر عن اختلاف وجهات النظر ولكننى استفدت بمعلومات كثيرة
من حوارات الأبناء بعضهم لبعض

ومعلومات هامة أيضا عن :-

هيئة مكافحة النشاط الديني تختلف عن هيئة مكافحة النشاط العربي تختلف عن هيئة الرقابة علي المعارضة .. وكل واحد له اسلوبه
أول مرة أتعرف على هذه الفروق وشكرا عليها

تعليقى على الموضوع

طبعا مشاعرى حاليا خوف ورعب واحباط وفى طريقنا الى الضياع وبدون شك
وطبعا جائت الفرصة الذهبية لمافيا النظام السابق وسيندسون ويستغلون فرصة
ما هدد به الشيخ وستتحول مصر الى بحور من الدماء والخراب سيعم على الجميع

وبكل شجاعة بقول ان القوات المسلحة لن تتدخل وستكتفى بالمشاهدة فقط كما حدث بموقعة الجمل

وفيه نقطة أهم أيضا ولا ننتبه اليها

ان القوات المسلحة لا تقبل تهديد من أحد ولسبب هام

فهى مصدر القوة لمصر أمام اسرائيل
ولن تقبل أن تظهر بمظهر الضعف أمام تهديد الشيخ
والا ضاعت هيبة القوات المسلحة

الا اذا تصرفت بحكمة لحل هذا الموقف وبدون اظهار نفسها بأنها انصاعت لهذا التهديد عن ضعف

احنا داخلين على أيام لا نحسد عليا مطلقا وربنا يستر يا ابنى

شكرا كاكا
أم إسلام
[color="royalblue"]

فعلا احنا داخلين على ايام لانحسد عليها
وربنا يستر على بلدنا

ومايحدث ليس فيه اى نوع من العقل

ان قضية كاميليا ليست بالقضية التى لاتحتمل التأجيل انها قضية يمكن تأجيلها لبعض الوقت
ومن فتح قضية كاميليا الان اما انه يسعى لنشر الفتنة الطائفية وخلق حرب اهلية لتفريق ةوزعزعة استقرار الوطن

او انسان لايدرك مانعيشه الان من ظروف تحتم التعقل في الامور والمطالبات

انا هنا لااناقش قضية كاميليا لان قضية كاميليا امام المحكمة ولابد ان نتعلم احترام سيادة القانون ومادام الامر وصل القضاء فلننتظر حكم المحكمة

وليس من حق انسان ان يتصرف من تلقاء نفسه ويأخذ قرار بحل مشكلة بيده حتى لو كان شيخ المشايخ

التغيير باليد حق ولى الامرفقط ومن يدعى غير ذلك فليرجع الى ديننا الحق

اتقوا الله فينا واتقوا الله في الكلمة التى تتكلمون بها فكم من كلمة تسببت في كارثة
وتذكروا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم ((من أعان على قتل مؤمنٍ بشطر كلمةٍ؛ لقيَ الله –عزَّ وجل- مكتوبٌ بين عينيه: آيِسٌ من رحمة الله)

روى البخاري في صحيحه (3166) عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما، عن النَّبيِّ صلى الله عليه وسلم قال: (( مَن قتل نفساً معاهداً لم يرح رائحة الجنة، وإنَّ ريحها توجد من مسيرة أربعين عاماً ))، أورده البخاري هكذا في كتاب الجزية، (( باب إثم مَن قتل معاهداً بغير جُرم ))،

اليست هذه الكلمات التى وردت عن الشيخ ممكن ان تسبب حربا اهليه يموت فيها المئات بل الالاف من المصريين مسلمين واقباط
هل يرضى الله عز وجل ان تقوم حربا اهليه في البلاد لمجرد ان البعض لايتعقل فيما يقول

اليس لديكم قدوة حسنة في عمر بن الخطاب حين رفض ان يصلى داخل الكنيسة خشية ان يطالب بها المسلمين يوما ويقولوا هنا صلى عمر بن الخطاب

نسأل الله السلامة
زهير ابراهيم
ان قضية كاميليا ليست بالقضية التى لاتحتمل التأجيل انها قضية يمكن تأجيلها لبعض الوقت

سبحان الله انتم تدافعون عن الحرية وانتم اول ناس يقفون امامها
لتؤجل القضية وبكا بساطة
وتبقى هذه السيدة مسحونة هي واطفالها حتى نجد الوقت الفاضي لنحلها
لاتغير نفس النظرة القمية للانسان
وكان الانسان رخيص الى هذه الدرجة عندكم
حسبي الله ونعم الوكيل
godzela55
شكرا كاكا على هذا الموضوع الهام
بصرف النظر عن اختلاف وجهات النظر ولكننى استفدت بمعلومات كثيرة
من حوارات الأبناء بعضهم لبعض

ومعلومات هامة أيضا عن :-

هيئة مكافحة النشاط الديني تختلف عن هيئة مكافحة النشاط العربي تختلف عن هيئة الرقابة علي المعارضة .. وكل واحد له اسلوبه
أول مرة أتعرف على هذه الفروق وشكرا عليها

تعليقى على الموضوع

طبعا مشاعرى حاليا خوف ورعب واحباط وفى طريقنا الى الضياع وبدون شك
وطبعا جائت الفرصة الذهبية لمافيا النظام السابق وسيندسون ويستغلون فرصة
ما هدد به الشيخ وستتحول مصر الى بحور من الدماء والخراب سيعم على الجميع

وبكل شجاعة بقول ان القوات المسلحة لن تتدخل وستكتفى بالمشاهدة فقط كما حدث بموقعة الجمل

وفيه نقطة أهم أيضا ولا ننتبه اليها

ان القوات المسلحة لا تقبل تهديد من أحد ولسبب هام

فهى مصدر القوة لمصر أمام اسرائيل
ولن تقبل أن تظهر بمظهر الضعف أمام تهديد الشيخ
والا ضاعت هيبة القوات المسلحة

الا اذا تصرفت بحكمة لحل هذا الموقف وبدون اظهار نفسها بأنها انصاعت لهذا التهديد عن ضعف

شكرا كاكا
ليا الشرف ان حضرتك تستفيدي من حاجة انا قولتها .. بس انا احب اضيف اني زعلان جدا من الاخ كاكا صاحب الموضوع لاني لما دورت علي مصدر الخبر بتاعه لقيت ان في جزء كبير من الخبر هو تجاهله في محاولة ( مش عارف مقصودة ولا مش مقصودة ) لتشويه الاسلاميين .. يعني هو اظهر الشيخ الزغبي المعروف بتعصبه واللي عاش اغلب عمره برة اصلا .. ومجابش بقية الخبر اللي بيقول ان ( ائتلاف دعم المسلمين الجدد عبر عن رفضه لكلام الشيخ الزغبي وقال ان لديه خطة ( سلمية ) للأفرج عن كاميليا واخواتها عن طريق القانون )

و لو حطينا الموضوع في توصيفه الصحيح .. هنلاقي ان شيخ صاحب حنجرة عالية بيهدد بحاجات ميقدرش يعملها ولا يقدر يستحمل عواقبها .. والناس زجرته .. وانتهينا .. ثانيا انا عايز اطمن جدتي ان بالتأكيد الشيخ الزغبي تلقي اتصال من القوات المسلحة وقالوله هدي اللعب شوية يا حلاوة .. وهو ميقدرش ينفذ تهديده ابدا

بس برضو الراجل اللي اسمه شنودة دة لازم يخاف علي البلد شوية . . مش معقول احنا قاعدين ننتقد شيوخنا ونقول عليهم متطرفين .. ونيجي عند شنودة نقول قداسة البابا ونيافة سيادته والمحبة .. محبة ايه اللي تخلي واحد يخطف الناس ويحبسهم .. ياريت يعمل موقف شجاع ويعمل صفقة مع المسلمات انه يفرج عنهم في مقابل انهم ميتكلموش عن اللي حصل معاهم .. وبكدة ننتهي من القصة دي بقي لانها متعبة للأعصاب
nonosh
دائما وابدا ارفض التعصب الدينى

مهما كان مينفعش نضيع البلد عشان واحده اسلمت ومش عارفين نجيبها

هيا كدا بتجاهد في سبيل الله سيبوها تنول الجزاء ده لو هيا اسلمت

وسيبوا البلد في حالها البلد مش ناقصه بلاوى ولا فتنه طائفيه ولا وجع دماغ
godzela55
دائما وابدا ارفض التعصب الدينى

مهما كان مينفعش نضيع البلد عشان واحده اسلمت ومش عارفين نجيبها

وسيبوا البلد في حالها البلد مش ناقصه بلاوى ولا فتنه طائفيه ولا وجع دماغ

طب وعدم التعصب يا ندي اني اسيب واحد يخطف الناس .. واقول بلاش تعصب ..

عموما والله لا سحر ولا شعوذة .. انا لسة قايل رأيي من دقيقتين ودخلت علي الدستور الاصلي لقيت الخبر دة

الكنيسة تعرض حل قضية كاميليا واخواتها وديا
زهير ابراهيم

عجبي....؟

اذا هذا موقف النساء
ليتهم يجربوا ما تمر به هذه السيدة
اليس هذا هو الظلم الذي رفضتوه من مبارك
اليس لهذه الانسان كرامة..؟
هل الكرامة مختاره بين بشر واخر
لك كل الحق يا مبارك انهم يستحقون

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه