نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

متى يتم تطبيق الحد الادنى للأجور فى مصر

أعلن سمير رضوان وزير المالية انه سيعلن أخبار سارة متعلقة بالحد الادنى للاجور فى اول مايو القادم
فبعدما نجحت الثورة وحقت بعض اهدافها يتبقى هدف رئيسى وهو رفع الحد الأدنى للاجور ليتماشى مع الاوضاع الحالية من رفع اسعار الغذاء بشكل خطير
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

من المتوقع ان يتم تنفيذ الحد الادنى على مرحليتين ....بحيث يصل 800 جنيه فى المرحلةالاولى و 1200 فى المرحلة الثانية ومقدر الوقت لذلك خمسة الى ستة اشهر بحسب بعض التصاريح للوزير
وكان الحد الادنى للاحور كذلك محور اهتمام السادة المرشحين للرئاسة لجذب اكبر عدد من المرشحين ويبقى المعضلة الاساسية التى تواجه الجميع كيف يتم تدبير الموارد اللازمة لتطبيق الحد الادنى للاجورفى مصر

المقال "متى يتم تطبيق الحد الادنى للأجور فى مصر" نشر بواسطة: بتاريخ:
حمدى محمد عوض
خبر رائع نتمنى تحقيقه كنوع من رفع الظلم عن صغار الموظفين
ابوأياد
يارب يا مسهل
لميس 1
اذا كان الفساد ونهب المال العام قد وصل الى الأرقام الرهيبة التى سمهناها
فمنع الفساد سيوفر ميزانية تكفى لرفع الأجور وبناء المشاريع التنموية
عبدالرحيم عواجه
رفع الحد الأدنى للأجور ليس منه من الحكومة وإنما يمثل بداية الكرامة للعامل المصرى وهذا سيعود على الدولة بالرخاء والتنمية بإذن الله .
ابو عمر0
واكرر فى كل مناسبة انه من المهم فتح ملف العمالة الاجنبية فى مصر لانها تضر الاقتصاد الوطنى الذى يجب ان يقوم على اكتاف ابنائه وانها سبب رئيس من اسباب البطالة.....وخروج الاموال من البلد....اللهم بلغت اللهم فاشهد
عبد الرحمن 2011
رفع الحد الأدنى للاجور ليتماشى مع الاوضاع الحالية من رفع اسعار الغذاء بشكل خطير

طب واللي ما عندهمش اجور ( البطاله ) يروحوا فين يضربوا دماغهم في الحيط ولا ايه .
نرفع المرتبات ليتماشى مع رفع الاسعار . طب ما تخفضوا الاسعار افضل علشان كله يعيش انما كده الموظف يعيش والبطاله الاجباريه تروح في ستين داهيه . ولا انا مش فاهم القصه يا ريت حد يفهمني
ابوأياد
اخى عبدالرحمن
اعتقد ان الحكومه بصدد التنسيق لهذه المشكله للبطاله
وهى التعيين او بدل بطاله او قرود بدون فوائد
وعلى ما سمعت انهم سيعلنون ذلك فى يونيو القادم
عبد الرحمن 2011
اخى عبدالرحمن
اعتقد ان الحكومه بصدد التنسيق لهذه المشكله للبطاله
وهى التعيين او بدل بطاله او قرود بدون فوائد
وعلى ما سمعت انهم سيعلنون ذلك فى يونيو القادم

والله يا ابو اياد انا مش شايف غير حلول واقتراحات لرفع الاجور وحتى البرامج الانتخابيه بتاعت اصحابنا المتصارعين على السلطه لم تخلو من رفع الاجور والحد الادني للاجور انما ما شوفتش واحد اتكلم على البطاله ههههههههههه . انا طبعا مش بتكلم على نفسي انا لست عاطل والحمد لله بس بجد دي مشكله اكبر من محدود الدخل . لانها بطاله تختلف عن كل انواع البطاله العالميه بمعنى انها بطاله اجباريه ودائمه . ومن المفترض ان تحل قبل اي شئ .
ومش معقول نرجع لنظام الفاسد مبارك بذيادة المرتبات وفي المقابل ارتفاع الاسعار والبطاله ما لهاش حل .
نتمنى ان يكون كلامك مظبوط اخي ابو اياد ويكون الحل الاول للبطاله .

ابو عمر0
ياخوانى العمالة الاجنبية لو مشيت من البلد ها توفر فرص عمل كتيروالله انا شايف الموضوع بنفسى القانون بيقول لايزيد الاجانب عن 10% والمصريين هما اللى ما بيزدوش عن ال10% وكمان وامتيازاتهم كتيير واللى هما بيعملوه احنا بنعمله والله العظيم
عبد الرحمن 2011
ياخوانى العمالة الاجنبية لو مشيت من البلد ها توفر فرص عمل كتيروالله انا شايف الموضوع بنفسى القانون بيقول لايزيد الاجانب عن 10% والمصريين هما اللى ما بيزدوش عن ال10% وكمان وامتيازاتهم كتيير واللى هما بيعملوه احنا بنعمله والله العظيم

حبيبي ابو عمر شايفك مهتم جدا بموضوع العماله الاجنبيه ومساؤها يا ريت تفتح موضوع تشرح او تعطي نبذه عن هذا الامر حتى تتاح الفرصه لمن يجهل هذا الامر بالالمام والمشاركه معك بارك الله فيك .

ابو عمر0
دة الايميل بتاعى ويسعدنى التعرف عليك...جزاك الله خيرا
صانع التاريخ
طيب ومتى سيتم تحديد الحد الأدني من الإنتاج في مصر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
abdou abdou
يارب يكون صحيح
ومش كلام ليل مدهون بزبده
البروفسير2007
يارب يكون صحيح
ومش كلام ليل مدهون بزبده
خلاص يا عبدو اصبح تطبيقه واقع من اول يوليو لكن للاسف العقود مالهاش نصيب حتى الآن

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بعد تطبيق الحد الادنى للاجور في يناير 2014 وزيادة المعاشات بنسبة 10% تعرف على مرتبك الجديد ومن يستحق الحد الادنى للاجور
جداول المستفيدين من الحد الأدنى للأجور : تفاصيل تطبيق زيادة الحد الأدنى للأجور
قرار رئيس جامعة القاهرة رقم 1040 لسنة 2013 بشأن تطبيق الحد الاقصى للأجور وربطه بالحد الادنى
بعد الموافقة على تطبيق الحد الادنى والاقصي للاجور الان تعرف على مرتبك بعد تطبيق الحد الادنى للاجور 2013
اخر اخبار قانون الحد الادنى والاقصى للاجور 2013 - موعد تطبيق الحد الادنى والاقصى