نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شيخ سلفى يقوم بتصوير مذيعة بدون علمها مسببا لها إحراجا كبيرا(بالفيديو)

توجهت المذيعة ريهام سعيد المذيعة بقناة المحور لعمل حوار لبرنامجها مع شيخ سلفى بمنطقة إمبابة وقبل أن يتم الحوار إشترط عيها الشيخ السلفى أن تلبس الحجاب حتى يوافق على عمل حوار معها ولأجل الفوز بالحوار وافقت ريهام سعيد على إرتداء الحجاب ولكنها إشترطت على المخرج بألا تظهر نهائيا أثناء الحوار وأن يتم التركيز فقط على وجه الشيخ الذى تجرى معه الحوار وذلك حتى لا يقال أنها رضخت لطلبات الشيخ وبالفعل إتفق معها المخرج على ذلك وهذا ما نلاحظه من الفيديو حيث كانت الكاميرا مسلطة دائما على وجه الشيخ ولكن الشيخ السلفى كان أذكى من الجميع وإتفق مع أحد المتواجدين فى المنزل ليقوم بتصوير ريهام بالموبايل وهى تجرى الحوار معه ثم قام بنشر الحوار على اليوتيوب
وقد نالت ريهام سعيد العديد من التعليقات الساخرة على هذا الفيديو وخاصة أن كثير إتهمها بأنها أطاعت الشيخ بإرتدائها الحجاب لأجل الفوز بحوار معه بينما ترفض إطاعة الله من أجل الفوز بالجنة مما سبب لها إحراجا كبيرا أمام الرأى العام

المقال "شيخ سلفى يقوم بتصوير مذيعة بدون علمها مسببا لها إحراجا كبيرا(بالفيديو)" نشر بواسطة: بتاريخ:
reemhmam
هههههههههههههههه ايوه كده مش واحدة زى دى
حتضحك علينا المفروض لوعندها دم تتحجب على طول
علشان خاطر ربنا اللى امرنا بالستر والحجاب
الطاعة لله والرسول اولا ياست ريهام
godzela55
يعني صورها في اوضاع مخلة بالاداب ؟ ههههههههههه

دة صورها بالحجاب اللي هي مش عايزة تظهر بيه اصلا

وبعدين احسن ان اتعمل فيها المقلب دة ..

عاجبني والله الشيخ دة هههههههههههههه
sobo
هذه هى عقلية السلفيين المظهر هو الاهم اما الجوهر فلا يهم احدا
idudi
أنا مسلم والحمد لله وزى مابيقولوا العلماء أى مسلم يبقى سلفى بس أحب أقول لهذا الشيخ السلفى بأن مافعله لا يمت للأسلام بصلة فهو خائن للأمانة كان يجب عليه أن يسأل المذيعة إذا كان من الممكن نشر الفيديو على الملأ أم لا. وبما أنه لم يسألها فأنا أعتبره خائن ومنافق ويحب الشهرة أى يركب الموجة. بس ياسيدنا الشيخ كلامك مش ذو مبدأ, منين تطلب منها لبس الحجاب لتستطيع مقابلتها كما جاء فى الأسلام كما شرطت عليها ومنين تخونها وتصورها وتنشره كمان هل هذا جاء فى الأسلام ياخائن الأمانة وفاشى الأسرار. أخص عليك سلفى مودرن
nonosh

عفوا ... لازم الاول تعرف هما مين السلفيين وايه عقليتهم الى انت بتتكلم عنها وبعدين تحكم عليهم

الشيخ ده متمسك بمبدائه وعقيدته في انه يغض بصره مع اعطاء الحريه للمذيعه

في اجراء الحوار من عدمه وهيا وافقت مش غلطه هوا بقا انها مش عايزه تلبس الحجاب

ostaz4u
حرصا فى الكلام فهذه ليست أوامر السلفيين ولكن أوامر ديننا الإسلامى الذى أكد على ضرورة لبس الحجاب وما رأيك بجوهر من يخالف دينه
ostaz4u
أنا مسلم والحمد لله وزى مابيقولوا العلماء أى مسلم يبقى سلفى بس أحب أقول لهذا الشيخ السلفى بأن مافعله لا يمت للأسلام بصلة فهو خائن للأمانة كان يجب عليه أن يسأل المذيعة إذا كان من الممكن نشر الفيديو على الملأ أم لا. وبما أنه لم يسألها فأنا أعتبره خائن ومنافق ويحب الشهرة أى يركب الموجة. بس ياسيدنا الشيخ كلامك مش ذو مبدأ, منين تطلب منها لبس الحجاب لتستطيع مقابلتها كما جاء فى الأسلام كما شرطت عليها ومنين تخونها وتصورها وتنشره كمان هل هذا جاء فى الأسلام ياخائن الأمانة وفاشى الأسرار. أخص عليك سلفى مودرن
يا أخى العزيز هذا لا يمت لخيانة الأمانة بأى شىء فهو أظهرها بشكل لا يسىء لها بل بشكل يدعو له إسلامنا فإذا طلب منك أحد الأشخاص أن تحتفظ لديك بشىء مسروق فوافقته ثم قمت بإبلاغ الشرطة فهل هذا خيانة للأمانة
hadeer mohamed
انا مش مع اللى عملو الشيخ اى نعم هو صورها بحاجه ربنا يناولها ويثبتها عليها
بس كان المفروض انهو يحترمها على الاقل فى رغبتها زى ماهى كمان احترمته فى رغبته
انا من رائ ان اللى عملو الشيخ يعتبر كده خاين للامانه
idudi
يا أخى العزيز هذا لا يمت لخيانة الأمانة بأى شىء فهو أظهرها بشكل لا يسىء لها بل بشكل يدعو له إسلامنا فإذا طلب منك أحد الأشخاص أن تحتفظ لديك بشىء مسروق فوافقته ثم قمت بإبلاغ الشرطة فهل هذا خيانة للأمانة
أخى العزيز لا خلاف فى أن الشيخ أظهرها فى مظهرحسن وأن من حقه أن يشرط عليها كما جاء فى الأسلام أن تكون المقابلة بالحجاب وهذا شيئ جميل ونحترمه فكلا الطرفين وافقا على هذا المبدأ وكان حقا على الشيخ أن يسألها إذا كانت تأذن له بتصويرها وأن يعرض الفيلم للملأ وهنا كانت للمذيعة أن توافق أو لا توافق وهذا ماقصدته بالأمانة. الأمانة تتطلب منى أن أسألك إذا كنت توافق على نشر الفيديو أم لا وهذا الشيخ لم يفكر فى شعورها بغض النظر عن شخصية المذيعة هذا لا يهمنى. أخى العزيز لقد شبهت لى هذا الحدث بشيئ مسروق وماذا سيكون رد فعلى؟ أولا دينى وتربيتى لن يسمحوا لى بأن أشارك السارق فى هذه السرقة. ثانيا هذا الشيخ يعتبر أنه سرق رأى المذيعة لأنه لم يكن واضحا معها ولم يسألها أى أن الموافقة قد أتت من جانب واحد فقط وهو الشيخ رغم أن الموضوع يخص شخصين .
هنا نتكلم عن شيئ عظيم وهو الأسلام وما ينص عليه الأسلام وليست عن الشيخ وقانون وقواعد الشيخ. للعلم ياأخى أنا أحترم كل شيوخنا وكل رجال الدين وأحترم المبادئ وكل صاحب مبدأ. وأخيرا تقبل منى تحياتى ودعنا ندعوا سويا ومن القلب لمصرنا بأن تتخطى جميع الأزمات والمحن التى تمر بها فى أسرع وقت
سارة النودى
اى خيانة امانة اللى بتتكلم عليها هو صورها فى صورة مهينة ده صورها فى صورة مشرفة جدا وبعدين دى مذيعة يعنى شئ طبيعى جدا انها تتصور فى اى برنا مج طالما ارتضت ان تكون مذيعة والصحفى اللى بيصور الفنانين فى اوضاع ذى الزفت ومن غير مايعرفوا ويقولك سبق صحفى ويقولك سر المهنة هو ده بقى خيانة الامانة وبعدين ده برنامج الشيخ بيتكلم فيه يعنى حلقته هو من حقه يصورالحلقة هو او اى احد من طرفه وانه ينشرها شئ طبيعى جدا فى عصر النت والتكنولوجيا
ابو عمر0
شوفوا الفديو الاول وبعدين اتكلموا اللى بيصور كان بيصور بموبايل و كمان بيتحرك يعنى مش مستخبى ... بلاش طول لسان على الفاضى بقى ... حاجة تفلق
maison
مع احترامى الشديد لمن كتب الخبر
ولكن هل تاكدت ان الشيخ هو من امر بتصوير المذيعه مش يمكن حد من طاقم التصوير اللى معاها هو اللى صورها وبصراحه هى تستاهل

دى واحده خايفه تظهر امام الجمهور بالحجاب وكانه حاجه وحشه فى حقها ... سبحان الله فرحانه بتبرجها وخجلانه من احتشامها
Muhammed
من الممكن رأينا يتفق أو يختلف مع اللي عمله الشيخ ومع المذيعه ريهام

وأنا شايف أن الأثنين غلطوا

1- ريهام بدل ماتخاف من الشيخ تخاف ربنا وتلبس الحجاب أساسا والحجاب ربنا فرضو فرض واضح وصريح ولا خلاف على كده

2- اللي عمله الشيخ نوع من أنواع التشهير والكذب وما كانشي يصح انه يعمل كده من وراها ومن غير علمها

وعموما كل واحد ليه رأي ومن كل واحد يدافع عن رأيه
hossam512
ما هو دليلك على أن الشيخ هو أمر بذلك ؟؟؟؟؟ للمرة المليون الناس بتقع فى مغالطات ومش بيتعلموا كقطع الأذن و الأضرحة وغير ذلك وكل شوية تقعوا فى الفخ اللى عمله الإعلام للمصريين علشان الإعلام ليه أهداف خاصة؟؟؟؟مسألتش نفسك سؤال هم ليه مش بيهاجموا الأخوان الأيام دى؟؟؟؟ وأحنا لعبة الإعلام بيلعب بيها وا أحلها لعبة
ملكـ الويب
سلف = رسول صلى الله عليه وسلم وصحابة وتابعين
يعني كلامك على الرسول
رجع نفسك وافهم كويس يعني ايه سلفيين

ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد
تأكد الاول ان فعلا ده حصل وبعدين هاجم الشيخ السلفي

الشيخ مش هو اللى صور يعني هو ملهوش اى دعوة باللى حصل

اى خيانة امانة اللى بتتكلم عليها هو صورها فى صورة مهينة ده صورها فى صورة مشرفة جدا وبعدين دى مذيعة يعنى شئ طبيعى جدا انها تتصور فى اى برنا مج طالما ارتضت ان تكون مذيعة والصحفى اللى بيصور الفنانين فى اوضاع ذى الزفت ومن غير مايعرفوا ويقولك سبق صحفى ويقولك سر المهنة هو ده بقى خيانة الامانة وبعدين ده برنامج الشيخ بيتكلم فيه يعنى حلقته هو من حقه يصورالحلقة هو او اى احد من طرفه وانه ينشرها شئ طبيعى جدا فى عصر النت والتكنولوجيا
الله ينور عليكي لكن مين يسمع ويفهم ؟؟

شوفوا الفديو الاول وبعدين اتكلموا اللى بيصور كان بيصور بموبايل و كمان بيتحرك يعنى مش مستخبى ... بلاش طول لسان على الفاضى بقى ... حاجة تفلق
انت جبت المفيد والله
معلش الناس دلوقتي بقو بيتضايقو اوى من كلمة سلفيين
بيعتبروهم ارهاب او متطرفين ههههههههه
ربنا يهدي الجميع يارب

مع احترامى الشديد لمن كتب الخبر
ولكن هل تاكدت ان الشيخ هو من امر بتصوير المذيعه مش يمكن حد من طاقم التصوير اللى معاها هو اللى صورها وبصراحه هى تستاهل

دى واحده خايفه تظهر امام الجمهور بالحجاب وكانه حاجه وحشه فى حقها ... سبحان الله فرحانه بتبرجها وخجلانه من احتشامها
عندك حق والله وانا اشك ان الشيخ له علاقة باللى حصل

ما هو دليلك على أن الشيخ هو أمر بذلك ؟؟؟؟؟ للمرة المليون الناس بتقع فى مغالطات ومش بيتعلموا كقطع الأذن و الأضرحة وغير ذلك وكل شوية تقعوا فى الفخ اللى عمله الإعلام للمصريين علشان الإعلام ليه أهداف خاصة؟؟؟؟مسألتش نفسك سؤال هم ليه مش بيهاجموا الأخوان الأيام دى؟؟؟؟ وأحنا لعبة الإعلام بيلعب بيها وا أحلها لعبة
صح كلامك بجد
الاعلام المصري اساسا مش تمام خالص
تليفزيون او جرايد ودي حاجة معروفة
بيكتبو ويذيعو اخبار غلط في غلط
بس الحقيقة الحمدلله بتبان

مشكور على الخبر أستاذ

idudi
ياجماعة يا أصحاب الرأى يامشاركين بآرائكم وتعليقاتكم نحن نتناقش معا للوصول إلى رأى معتدل نستفيد منه جميعا وبدون الأنتماء لفئة معينة. نحن مختلفين فى السن والفكر والقدرة وفى أشياء كثيرة أهمها الخبرة والمعرفة ولذلك أحب أن أذكركم وأذكر نفسى بأننا أبناء وطن واحد نحبه جميعا ونتمنى له الخير والازدهار وهذا لا يمنعنا بأن نختلف سويا فى الآراء ولكن هذا ليست معناه أن نشن الحرب على بعض ولكن علينا أن نحترم الرأى والرأى الآخر ولا ننسى أن هدفنا واحد وهو الصالح العام لمصرنا الحبيبة. وشكرا
عم ابراهيم

هذا ما يميزهم عن غيرهم
الم تري عادل امام وهو يمثلهم في فيلمه الشهير
كان يراقب جارته من وراء الشيش وهي تقوم بنشر الغسيل وقد ...
عموما فضايحهم بالجمله وان الله حليم ستار

جدة مصرية
ياجماعة يا أصحاب الرأى يامشاركين بآرائكم وتعليقاتكم نحن نتناقش معا للوصول إلى رأى معتدل نستفيد منه جميعا وبدون الأنتماء لفئة معينة. نحن مختلفين فى السن والفكر والقدرة وفى أشياء كثيرة أهمها الخبرة والمعرفة ولذلك أحب أن أذكركم وأذكر نفسى بأننا أبناء وطن واحد نحبه جميعا ونتمنى له الخير والازدهار وهذا لا يمنعنا بأن نختلف سويا فى الآراء ولكن هذا ليست معناه أن نشن الحرب على بعض ولكن علينا أن نحترم الرأى والرأى الآخر ولا ننسى أن هدفنا واحد وهو الصالح العام لمصرنا الحبيبة. وشكرا

برافو عليك ادودى

تعليق تمام التمام وعين العقل

وبالذات عندما قلت
نحن مختلفين فى السن والفكر والقدرة وفى أشياء كثيرة أهمها الخبرة والمعرفة

وهذا كلام مهم جدا ويجب الانتباه اليه

ولعلاج هذه النقاط فلابد ان تكون الحوارات بطريقة اننا نعلم بعضنا ولا نتشابك مع بعضنا
انا مثلا جيلى من 49 ولا يمكن تفكيرى حا يكون بتفكير شباب اليوم الثورى وفيه حاجات كتير
مش باعرف ارد عليها وبا اكتفى بكلمة شكر على الخبر ولكن اتابع نفس الخبر ولكى اتعلم

ربنا يهدينا جميعا لبعضنا ونتعلم من بعض بالحب والتفاهم ولا نفترق ابدا عن بعض

شكرا مشرفنا العام استاذ
سهم--
أنا شايف ان مكانش فيه داعي ينشر الفديو، وكان ممكن يقول: أنا مسجلتش معاها إلا لما خليتها تلبس الحجاب، وكده كان يحل المشكلة بسهولة.
kiko2010
عجبنى الموقف
Ahmed20.MMM
احلى حاجة ان المذيععة بتاعة برنامج صبايل دى بتلم تبعات للناس ولابس الوش المحترم اللى البنت اللى بتساعد الناس
طب المفروض تتحجبى بدل منتى عاملة ذى البلياتشو كدة
shahendashopeer
شيخ فتك
بس هى زعلانة ليش
المفروض والافضل ليها تستمر فى لبس الحجاب وستظل حلوة برضوا
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه
MasryAraby
وليه مايكونش واحد من الجهاز الفنى اللى معاها
الغريب إن اللى بيصور بكاميرا الموبايل واقف أمامها وأمام كاميرا التليفزيون
ابو عاصم
هوه الحجاب عيب؟
-
زى ماخافت من الشيخ او سمعت اوامره تخاف ربنا وتطيع اوامره
-
اما مهجمة المتدينين فعيب
( واذا انقلبوا الى اهلهم انقلبوا فكهين )
اى ان الله يصف حال من يسخر من المتدينين
( الا يظن هؤلاء انهم مبعوثين ؟
-
ولن يقبل الله امرأة الا بحجابها فهى تدفن فى كفن كالحجاب تماما
العبره بالخواتيم
دىدى-1
دائما احنا متسرعين فى الحكم

ياجماعه اللى بيصور موجود فى نفس الحجره وبيتحرك عادى وهى شايفاه

الحاجه التانيه ان اللى نشر الفيديو ممكن يكون بدون علم الشيخ

فلنتذكر (التمس لاخيك 60 عذرا)
مجدى صيام
ههههههههههههههههههة شيخ صايع

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو قناة التحرير تلاحق «أحمد موسي» قضائياً لاستقالته علي الهواء بدون علمها
مواطن مصرى يقوم بتصوير موظفة تمتنع عن تأديه عملها فى مكتب الشهر العقارى " لن تخيل ماذا حدث له أثناء تصويرها " صور وفيديو
بالفيديو مجهول يقوم بتصوير توفيق عكاشة اثناء تلقينه الكلام لحياة الدرديرى
بالفيديو شيخ سلفي يقول سنسحق المتظاهرين الخوارج بشرطة اسلامية تحافظ على ملابسهم