نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

داعية سعودي في امبابة يؤكد لا دولة اسلامية بمصر طالما يوجد بها راقصات

اكد الداعية السعودي عدنان الخطيري الداعية في المسجد النبوي الشريف اثناء تواجدة في امبابة مؤديا لخطبة الجمعة انة لا يوجد دولة اسلامية في مصر او في اى بلد اخر طالما يوجد بها اناس يرقصون ويغنون ولا يامرون بالمعروف ويتعاملون مع اسهم البنوك والتى اكد بحرمانيتها شرعا

واشار الخطيري في خطبتة في مسجد الجمعية الشرعية في امبابة التي كان تحت عنوان (انشراح الصدر) ان الخير الذي عم بة اللة السعودية هو نتيجة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر والصلاة والزكاة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

واكد الخطيري في نهاية خطبتة ان اهل مصر لديهم فرصة عظيمة لاقامة دولة اسلامية حيث قال (فلاتجعلوا انفسكم تخرجوا منها اصغار الايدي وتتركونها لاخرين لا يقيمون الدين)

المقال "داعية سعودي في امبابة يؤكد لا دولة اسلامية بمصر طالما يوجد بها راقصات" نشر بواسطة: بتاريخ:
mohamad ayman
والهي صح ازاي تبقي بلد اسلاميه وفيها راقصات لا ويقولوا احنا ما بنعملش حاجه حرام ده فن صعب
زهير ابراهيم
:ان الخير الذي عم بة اللة السعودية "
اي خير يابو خير
الخير بتاع السعوديه حصدوتو الاسرة السعوديه المالكة
والفقر والجوع موجود داخل اغنى دولة بالعالم
وانتو اللي بتخدرو الشعب تجاه حكام السعوديه بحجه عدم عصيان ولاة الامر
انتم جنود مجنده بخدمه العائلة الملكية
فاذا كنتم تامرون بالمعروف وتنهون عن المنكر كما تدعي اعلنو الحقيقه
د.عصام
انا برد عليه وبقوله ان الاسلام بمصر اكثر تماسكا والمسلمين بمصر اكثر التزاما منكم وعلماء مصر يكفونا عن فتواكم وهم اعلم منكم ونحن لسنا بحاجه لاستيراد فتواكم
جدة مصرية
شكررررررررررااااااااااا باراديس مان
حمادة السندباد
واشار الخطيري في خطبتة في مسجد الجمعية الشرعية في امبابة التي كان تحت عنوان (انشراح الصدر) ان الخير الذي عم به اللة السعودية هو نتيجة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر والصلاة والزكاة

على اساس ان فى مصر ناس مش بتصلى وتزكى وتامر بالمعروف وتنهى عن المنكر

طب ما انتم عندكم راقصات وحفلا رقص وخمر بلاش بقى ربنا يهديكم
روقانجي
ياسيادة الداعيه الاسلامي احنا فعلا عندنا رقصات ومطربين بس اللي بيتعمل عندنا في مصر علي عينك ياتاجر بيكون فيه زيه واكتر في الدول اللي بتسميها اسلاميه بس هما ناصحين بيكون علي المستخبي
سهم--

على اساس ان فى مصر ناس مش بتصلى وتزكى وتامر بالمعروف وتنهى عن المنكر

بقى ده كلام تقوله؟! طيب انت متعرفش المساجد في صلاة الجمعة شكلها إيه وفي صلاة عصر اليوم نفسه شكلها إيه؟ أنا مش فاهم بتقول الكلام ده ازاي يا أخ حمادة.

الزكاة في ناس مبيخرجوهاش، إمال إيه أهم أسباب الفقر؟

والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر شايفهم على آخرهم أوي؟ ناس كتير مبيؤمروش بالمعروف ومبينهوش عن المنكر، إمال ازاي الفساد كتير في البلاد من الحكام والمحكومين؟ مش شايف الخيبة اللي اسمها الفن والغنا اللي بيملا التلفزيون؟ مش عارف ان المائدة الرمضانية مبتحلاش عند ناس كتير إلا بالمسلسلات؟ مش حاجة تكسف دي في بلادنا؟ ده يرضي ربنا؟
سهم--
انا برد عليه وبقوله ان الاسلام بمصر اكثر تماسكا والمسلمين بمصر اكثر التزاما منكم وعلماء مصر يكفونا عن فتواكم وهم اعلم منكم ونحن لسنا بحاجه لاستيراد فتواكم
مين اللي قاللك ان احنا نستغنى عن فتاوى علماء معتبرين عشان هما مش مصريين؟ جبت الكلام ده منين؟
د.عصام
مين اللي قاللك ان احنا نستغنى عن فتاوى علماء معتبرين عشان هما مش مصريين؟ جبت الكلام ده منين؟
انا اللى بقولك يا سهم مصر فيها علماء اعلم من علماؤهم وفيها موسسه زى الازهر وفيها شعب اكثر التزاما هوا كل حاجه لازم حد يقولهالى بتهيالى ربنا خلق لينا عقل ونظر نشوف ونتعلم ونقارن
زهير ابراهيم
اخي سهم
ممكن اعرف من انتم ....؟
منار الزائرة :)
[COLOR="Purple"]لا اله الا الله
لا يوجد دولة اسلامية في مصر او في اى بلد اخر طالما يوجد بها اناس يرقصون ويغنون
على كلامه يبقى السعودية اول بلد مش اسلاميه

اخبط دى
%u0632%u0627%u0626%u0631
على فكرة بعيد عن الموضوع وعن الفتوى والجدال الى بين الاخوة لحظة تفكر بعمق شوية هل من الممكن ان ملك السعودية ارض الحرم والمقدسات الدينية فضلا عن انه حاكم مسلم وعارف ان العيون عليه وبالمرصاد وترصد له كل كبيرة وصغير هل من الممكن ان يضع نفسه فى الموقف ده ؟ وبعيد كمان عن الفيديو اللى بيكذب الفيديو الى فيه دى اعتقد انها صعبه حتى لو هو مدمن خمر .. دا اعتى مدمنى الخمر من الممثلين والسياسين والمشهورين لا يمكن يتصور صورة تتمسك عليه مش فيديو وعلى فنوات اخبارية عالمية اعتقد ان الموضوع ده فيه كلام والعلم عند الله بس هى لحظة تأمل فى مضون لا اكثر
ISLAMAZ
أخوانى الأفاضل
أرجو أن نفكر فى (فحوى و معنى) كلام الشيخ الفاضل بدلا من الهجوم الضارى على فضيلة الشيخ لأنه فقط (سعودى و غير مصرى) و قلبنا كلامه لمباراة بوكس بين (مصر والسعودية)!!!!!!!!!!!!!!!

فبالفعل لا يليق بدولة اسلامية (مهما كانت) أن ينتشر بها الملاهى الليلية و الرقص و شرب الخمر و ربا البنوك (بصورة رسمية) بالاضافة الى تفشى الرشوة و المحسوبية و ظلم الانسان لأخيه الانسان (بصورة شبه رسمية)
و الا فما الفرق بينها و بين الدول الغير اسلامية

و بالطبع لن تستطيع أى دولة مهما فعلت أن تقضى على كل المفاسد و لكن عندما تكون المفاسد فى الخفاء (حتى لو خوفا من عقاب الحاكم فى الدنيا) أفضل من تكون (على عينك يا تاجر) لأن الجرأة عليها و الفتنة بها تكون أكبر

وصدق رسول الله فى حديثه الشريف (كل أمتى معافى الا المجاهرين)

ISLAMAZ
على فكرة بعيد عن الموضوع وعن الفتوى والجدال الى بين الاخوة لحظة تفكر بعمق شوية هل من الممكن ان ملك السعودية ارض الحرم والمقدسات الدينية فضلا عن انه حاكم مسلم وعارف ان العيون عليه وبالمرصاد وترصد له كل كبيرة وصغير هل من الممكن ان يضع نفسه فى الموقف ده ؟ وبعيد كمان عن الفيديو اللى بيكذب الفيديو الى فيه دى اعتقد انها صعبه حتى لو هو مدمن خمر .. دا اعتى مدمنى الخمر من الممثلين والسياسين والمشهورين لا يمكن يتصور صورة تتمسك عليه مش فيديو وعلى فنوات اخبارية عالمية اعتقد ان الموضوع ده فيه كلام والعلم عند الله بس هى لحظة تأمل فى مضون لا اكثر

يا أخى الكريم
التى وضعتها أختنا (منار) مأخوذه من فيديو صحيح بنسبة كبيرة
وبلا شك فقد أخطأ فيها الملك عبدالله خطأ كبير بمشاركة من معه فى فى احتفالهم بهذه الطريقة (ولا أقول بمشاركته لهم بشرب الخمر لأن هذا لم يثبت عليه ولله الحمد), لأنه كما تقول حضرتك (ملك السعودية و خادم الحرمين الشريفين) وله مكانة خاصة وكبيرة لدى كل المسلمين فى جميع أنحاء العالم
ولكن ان كان هذا الفعل يؤخذ عليه ولكنه لا ينقص اطلاقا من قدره ومكانته (فكل ابن آدم خطاء)............ولا من مكانة السعودية (حفظها الله هى و جميع بلاد المسلمين)
ميس نامى
شكر الله من نصحنا لله .....اما عن الحكام فى مصراو السعوديه اوغيرها فلا تزر وازرة وزر اخرى
اقسم بالله انى لا اقصد احتساء ه للخمر لان مافيش انسان مهما كان بيعمل هيعمل كده فى العلن
ولكن انا اقصد ان حتى ابو متعب ملكهم بيحتفل مع الكفااااااااااااااااااااااار باسلوبهم (خبط الكاسات )
من الاولى على من يتشدق بالشئ ان يكون اول فاعليه
وان لم يكن فليصمت
ISLAMAZ
اقسم بالله انى لا اقصد احتساء ه للخمر لان مافيش انسان مهما كان بيعمل هيعمل كده فى العلن
ولكن انا اقصد ان حتى ابو متعب ملكهم بيحتفل مع الكفااااااااااااااااااااااار باسلوبهم (خبط الكاسات )
من الاولى على من يتشدق بالشئ ان يكون اول فاعليه
وان لم يكن فليصمت

الأخت العزيزة الفاضلة منار
يعنى لو ملك السعودية فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء السعودية و نحرم من علمهم
ولو رئيس مصر فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء مصر ونحرم من علمهم
ولو ملك المغرب فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء المغرب ونحرم من علمهم

وهل لو فعل أى ولى أمر منكر و صمت كل العلماء, فاذن من سيتكلم ومن اين سنأتى بالعلم النافع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الأخت العزيزة الفاضلة منار
يعنى لو ملك السعودية فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء السعودية و نحرم من علمهم
ولو رئيس مصر فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء مصر ونحرم من علمهم
ولو ملك المغرب فعل أحد المنكرات.......فهل يصمت علماء المغرب ونحرم من علمهم

وهل لو فعل أى ولى أمر منكر و صمت كل العلماء, فاذن من سيتكلم ومن اين سنأتى بالعلم النافع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا اقصد ان الاقربون اولى بالمعروف ...والنصيحة خير معروف
فلما سكت عن خطأ ملكه اصبح غير مقبول (على الاقل منى ) ان ينصح غيره
اتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم

صدق الله العظيم

او كما قال الرسول (ص) إنما أهلك من كان

قبلكم إذا سرق فيهم الشريف تركوه وإذا سرق الضعيف

أقاموا عليه الحد ، وايم الله ! لو أن فاطمة بنت محمد

سرقت لقطعت يدها [/color]
وفى النهاية نحن لا نرضى لبلادنا (بوجه عام) الخطأ باى شكل من الاشكال ولا نقبل (من اى شخص كان ) التعدى على حدود الله
ولكننا لا نحاسب احدا فكلنا محاسبون
سهم--
اخي سهم
ممكن اعرف من انتم ....؟
مش فاهم قصدك إيه.

يعني فاكرني مش مصري ولا إيه؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخ سهم انت قولت مين اللي قاللك ان احنا نستغنى عن فتاوى علماء معتبرين عشان هما مش مصريين؟ جبت الكلام ده منين؟
والاخ زهير بيقصد من انتم بقولك احنا يعنى من احنا دى على ما اعتقد ان ده كان مقصده
زهير ابراهيم
مش فاهم قصدك إيه.

يعني فاكرني مش مصري ولا إيه؟
اخي انت تقول
"مين اللي قاللك ان احنا نستغنى عن فتاوى علماء معتبرين عشان هما مش مصريين؟ جبت الكلام ده منين؟"
"احنا"
عشان كده بسئلك من انتم اي من "احنا"
سهم--
اخي انت تقول
"مين اللي قاللك ان احنا نستغنى عن فتاوى علماء معتبرين عشان هما مش مصريين؟ جبت الكلام ده منين؟"
"احنا"
يعني دي مش واضحة يا أخ زهير؟ احنا المصريين.

علماء مصر وعلماء مكة والمدينة والأردن والكويت وغيرهم كلهم من ضمن الأمة الواحدة، مينفعش فريق يقول أنا مش هتعلم غير من علماء بلادي وبس.
سهم--
انا اللى بقولك يا سهم مصر فيها علماء اعلم من علماؤهم وفيها موسسه زى الازهر وفيها شعب اكثر التزاما هوا كل حاجه لازم حد يقولهالى بتهيالى ربنا خلق لينا عقل ونظر نشوف ونتعلم ونقارن
ونستغنى عن علماء معتبرين زي ابن باز وابن جبرين وابن عثيمين؟ نتعلم من المصريين وغير المصريين، دي أمة واحدة يا دكتور.
REBEL
والناس تاكل عيش منين يا شيخ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهير ابراهيم
يعني دي مش واضحة يا أخ زهير؟ احنا المصريين.

علماء مصر وعلماء مكة والمدينة والأردن والكويت وغيرهم كلهم من ضمن الأمة الواحدة، مينفعش فريق يقول أنا مش هتعلم غير من علماء بلادي وبس.
لاء احنا المصرين ليس لتا الا الازهر الشريف ورجاله فقط
اما انتم فهذا موضوع تاني
اخي الكريم
لماذا تردد من قول انك من الوهابين ولما الخوف اذا كنت وهابي وتعتقد بصحه هذه الجماعة...؟
هناك حقيقة لااستيطع ان اكرها ولا يوجد من ينكرها هناك فكر اسمه الوهابي وهو سعودي فقط
وتحاول السعوديه نشره الان بباقي الدول بحجه محاربة الشيعة الكل يعلم هذا فلماذا الخوف
اعتقد كلامي واضح ويرد على تسائلك
"مينفعش فريق يقول أنا مش هتعلم غير من علماء بلادي وبس."
لان كل دولة مسلمة تتبع احد المذاهب ونحن بمصر نتبع مذهب ابو حنيفة
ومعظم الامارات تتبع الشافعي
والسعوديه تتبع الفكر الوهابي
عشان كده ما ينفغش
د.عصام
اخي انت تقول
"احنا"
كلامى كان واضح اخونا زهير انت والاخ سهم انا شايف ان علماؤنا المصريين والازهر اقوى من اى فكر اسلامى اخر بس لكن الاعتراض موش عشان انه موش مصرى انما انا من المؤيدي ن للبحث عن العلم والحصول عليه من اى مكان او اى شخص بس للاسف من متابعتى لقيت ان انسب علم دينى لنا هوا من علماء الازهر والازهر الشريف وشكرا
ISLAMAZ
أخى د عصام
و أخى (المقاوح الأكبر) زهير

طبعا لا شك أن (الأزهـــــر) و رجاله و علماؤه هم (منبع العلم الصافى) لمصر والمسلمين فى العالم كله, ولكننا ندعو الله أن يزيل عنه فى المرحلة الخطيرة القادمة ما لحق به طوال 60 سنة من (تبعية مزرية و ممقوته للحكام) مما قلل من مصداقيته حتى أمام المصريين أنفسهم و الحريصين على دينهم مما أتاح الفرصة للتيارات و المذاهب الأخرى للتواجد بقوة على أرض مصر بينما (الأزهر العريق) ملتزم الصمت التام ولا يتكلم الا بما يسمح له به فقط
%u0632%u0627%u0626%u0631
بارك الله في الاخ سهم والاخ اسلام ولا ننسى الاخ زاتز مي فأنا اتابع ارائهم دائما وأعلم أنها تخدم السنة بخلاف الاخ

زهير فكل ما أعرفه عنه أنه صوفي ونحن نعلم مدى كره الصوفيه للسلفيين

فبارك الله فيكم أخواني في الله وأكثر الله من أمثالكم ونصر بكم سنته

سلفي وأعتز بمنهجيييييييييي
ISLAMAZ
بارك الله في الاخ سهم والاخ اسلام ولا ننسى الاخ زاتز مي فأنا اتابع ارائهم دائما وأعلم أنها تخدم السنة بخلاف الاخ

زهير فكل ما أعرفه عنه أنه صوفي ونحن نعلم مدى كره الصوفيه للسلفيين

فبارك الله فيكم أخواني في الله وأكثر الله من أمثالكم ونصر بكم سنته

سلفي وأعتز بمنهجيييييييييي

بارك الله فيك أخى الزائر الكريم
وجازاك الله خير الجزاء
و ياليتك تشاركنا كعضو دائم حتى تساعد فى نشر منهجك السلفى الذى للأسف الشديد يتعرض للظلم البين من بعض الناس الذين لا يعلمون عنه الكثير

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شاهد صور سقوط جندى سعودى من الطائرة اثناء تقديم عروض يؤدى الحادث لوفاته
قصة اسلامية مبكية اعدام داعية بسبب والديها
اصغر داعية اسلامية