نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حصريا:- البيان الرسمى لعبد الرحمن يوسف القرضاوى بسبب طرده من برنامج القاهرة اليوم على الهواء

هذا بيان لمن يهمه الأمر بخصوص ما حدث في برنامج (القاهرة اليوم) على قناة أوربت ليلة الثالث والعشرين من يونيو 2011 .

أحب أن أوضح الحقائق :

أولا : أنني ذهبت لهذا اللقاء برغم ضيق وقتي ، بعد إلحاح من المعد ، وذلك احتراما لاسم البرنامج ، ولزملاء في مهنة الإعلام التي أتشرف بالانتماء لها .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ثانيا : أنني قد اتفقت مع رئيس تحرير البرنامج على أن يتم تقديمي وتعريفي بشكل معين اعتمادا على موقعي الإلكتروني بالطبع ، وليس اعتمادا على الكلام المرسل على الإنترنت ، وهذا أمر معروف بالبداهة ، ولا يحتاج إلى اتفاق ، ولكنني فوجئت بتقرير يخالف ما تم الاتفاق عليه ، ويظهرني بمظهر الشخص المشكوك في انتمائه وولائه ، ويذكر الكثير من المعلومات المغلوطة بل والكاذبة في بعض التفاصيل، ولو أن مقدما البرنامج اعترفا بخطئهما لمرَّ الأمر، ولكنهما أصرا على إظهاري في شكل المخطئ ، وكأنني لا أعرف من أنا ! ، مما أكد لي أنني أمام فخ ، من أشخاص يتصورون أنني فريسة سهلة !!!

ثالثا : أنني قد ولدت في دولة قطر ، وعشت فيها عقدين من الزمن ، وحملت الجنسية القطرية في فترة من فترات حياتي ،وهذه مشيئة الله وفعل المقادير، شأني في ذلك شأن كثير من المصريين الذين دفعتهم ظروف أهلهم المادية أو السياسية للعمل بالخارج، ولا يحق لأحد أن يحاسبني على هذه الظروف ، وأؤكد أنني مثل كل مصري حقيقي لا أتنكر لبلد عشت فيه عزيزا مكرما ، فأنا أعتز بقطر ، وبأهلها ، وبذكرياتي فيها ، وبدراستي وتعليمي في مدارسها وجامعتها ، ولي فيها أصدقاء هم أهلي وأصدقاء عمري ، ولكنني مصري أعتز بمصريتي ، ولا أحمل إلا الجنسية المصرية .

رابعا : أنني قد تنازلت – مختارا - عن الجنسية القطرية ، وذلك احتراما لنفسي أولا، واحتراما لشعب عظيم منح كلماتي ثقته وتشجيعه ثانيا ، فما كان يليق بي أن أهجو رئيس الدولة السابق مع وجود شبهة احتمائي بجنسية أخرى .

خامسا : أنني لم أكن أحب أن يحدث هذا الشجار على الهواء بهذه الطريقة ، ولكني في نفس الوقت لا أقبل أن يشكك أحد في انتمائي لوطني بأي شكل من الأشكال ، وقد دخلت هذا الاستوديو بنفس مطمئنة ، وبثقة تامة في كلمة الذين اتفقت معهم على هذا الحوار ، ولكنني فوجئت بتقرير يسيء لي بشكل لا أقبله ، ولا يقبله أي شخص محترم .

سادسا : أحب أن أعتذر لكل من آذاه ما شاهده على الشاشة ، وعذري أنني لم أفعل ما فعلت إلا غيرة على مصريتي التي أعتز بها ..

المقال "حصريا:- البيان الرسمى لعبد الرحمن يوسف القرضاوى بسبب طرده من برنامج القاهرة اليوم على الهواء" نشر بواسطة: بتاريخ:
عبد الرحمن 2011

كلام جميل وبالطبع ليس ذنبك انك ولدت غريبا او عشت غريبا فهذا شأن كثير من المصريين وضحايا الخنزير مبارك .
عموما انا لا اعرفك جيدا ولذلك لا يحق لي ان اشك او اشكك في مصريتك .
ولكنني اشك في مصرية عمرو اديب وحتى اصدقكم القول انا اشك في اسلام عمرو اديب. من خلال متابعتي له
وهذا حقي ومن حق غيري ان يختلف معي

sobhey222
قدراللة وماشاء فعل وهذا حال معظم المصريين فى الخارج الغربة تربة وعذاب
REBEL

كلام جميل وبالطبع ليس ذنبك انك ولدت غريبا او عشت غريبا فهذا شأن كثير من المصريين وضحايا الخنزير مبارك .
ولكنني اشك في مصرية عمرو اديب وحتى اصدقكم القول انا اشك في اسلام عمرو اديب. من خلال متابعتي له

ما ينفعش يا عبد الرحمن تشكك فى اسلام اى حد

دى علاقة ما بينة وبين ربة ما فيش اى حد يتدخل او يشكك احنا ما نعرفش اية اللى بالنفوس

ثانيا الراجل ما اظهرش اى حاجة توحى بكدا وان لقاءة مع حازم ابواسماعيل دا حوار وبيناقش وانا سمعتة والراجل ما غلطش
عبد الرحمن 2011
ما ينفعش يا عبد الرحمن تشكك فى اسلام اى حد

دى علاقة ما بينة وبين ربة ما فيش اى حد يتدخل او يشكك احنا ما نعرفش اية اللى بالنفوس

ثانيا الراجل ما اظهرش اى حاجة توحى بكدا وان لقاءة مع حازم ابواسماعيل دا حوار وبيناقش وانا سمعتة والراجل ما غلطش

اخي ربيل انا عارف انه ما ينفعش بس انا بتكلم على الظاهر اما الباطن فيعلمه الله
وبالنسبه للظاهر انت شايف بنفسك عمرو اديب وافعاله منافق وكداب وفيه كل العبر
وطبعا انت شوفت بيحاول ازاي في ابعاد الدين عن الدوله يعني لما نقول علماني المفروض ما فيش حد يزعل لان احنا مش بنجيب حاجه من عندنا هو فعلا كده وبيقول كده ومعترف بكده .
وبالنسبه لموضوعه اللي حضرتك ذكرته مع حازم ابو اسماعيل انت شوفت عندما قال الشيخ نحن في دوله اسلاميه وما ينفعش نمشي عراه كيف كان رد فعل عمرو اديب ثارت ثائرتة وفزع فذع شديد ورفع صوته قائلا ( لا ما فيش دوله اسلاميه مين قال دوله اسلاميه )صح ولا انا غلطان اخي ربيل مع ان الشيخ حازم لم يقصد سواء اننا دوله اسلاميه على اساس ان اكثر سكان مصر مسلمين وهذا صحيح
هذا ما حدث وما يحدث كثيرا من عمرو اديب وامثاله . عمرو اديب اخي رابيل مثل ما قال عنهم الشيخ وجدي غنيم مسلم كاره لدينه ولعياذ بالله .
طبعا عمرو اديب يعلم انه في حالة دوله اسلاميه لن يجلس في مكانه ولن يستطيع التمتع بما هو فيه الان ولذلك يحاربون الاسلام من اجل البقاء الشخصي ولا حول ولا قوة الا بالله

REBEL
لالالالالالا

انت واخد الموضوع بحماسة زيادة عن اللازم يا عبدة بس فى النهاية احترم رأيك

بس ما تفتكرنيش علمانى انا وسطى يميل الى اليسار شوية وربنا يجعلنا من اهل اليمين ههههههههههههههههههههههههههه
عبد الرحمن 2011
لالالالالالا

انت واخد الموضوع بحماسة زيادة عن اللازم يا عبدة بس فى النهاية احترم رأيك

بس ما تفتكرنيش علمانى انا وسطى يميل الى اليسار شوية وربنا يجعلنا من اهل اليمين ههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههه لا لا ربيل حبيبي انا عارف انك مش علماني
وعلى فكره انا كمان ما تفكرش اني شيخ وخطيب هههههههههه لا انا مسلم عادي جدا والله وماليش دقن ومدخن وحالتي حاله هههههههه بس بصراحه مش بحب حد يتعدى على ديني
على فكره كمان بحترم جيفارا بس مش في كل حاجه وبعيد عن المعتقد هههههههههههههههه

zmzm92

ههههههههههههههههههههه لا لا ربيل حبيبي انا عارف انك مش علماني
وعلى فكره انا كمان ما تفكرش اني شيخ وخطيب هههههههههه لا انا مسلم عادي جدا والله وماليش دقن ومدخن وحالتي حاله هههههههه بس بصراحه مش بحب حد يتعدى على ديني
على فكره كمان بحترم جيفارا بس مش في كل حاجه وبعيد عن المعتقد هههههههههههههههه

ربنا يبارك فيكم انتم الاثنين
جدة مصرية
أجمل ما فى هذا الموضوع هو الحوار المتبادل بين عبد الرحمن وريبيل

اذا كانت طريقة الحوار بين عمرو أديب وعبد الرحمن يوسف تمت بهذا الشكل

لكان عدى البرنامج على خير

وبجد سعدت بريبيل وعبد الرحمن جدا

وشكرا محمود وجدى
عبد الرحمن 2011

ربنا يخليكي يا جده ويطول لنا في عمرك ياشمعة المنتدى
بس الاخ زمزم شكله زعل منينا ولا ايه ما تخافش اخي زمز م احنا مش ماركسيين احنا بنضحك بس هههههه

جدة مصرية

ربنا يخليكي يا جده ويطول لنا في عمرك ياشمعة المنتدى
بس الاخ زمزم شكله زعل منينا ولا ايه ما تخافش اخي زمز م احنا مش ماركسيين احنا بنضحك بس هههههه

بالعكس يا عبد الرحمن
زمزم سعيد ودعى لكم انت وريبيل
وقال ربنا يبارك فيكما
لالالالالالالالا زمزم من رده طيب جدا
وشكرا لك يا عبد الرحمن على ذوقك الرفيع بكلامك الطيب لى
عبد الرحمن 2011
بالعكس يا عبد الرحمن
زمزم سعيد ودعى لكم انت وريبيل
وقال ربنا يبارك فيكما
لالالالالالالالا زمزم من رده طيب جدا
وشكرا لك يا عبد الرحمن على ذوقك الرفيع بكلامك الطيب لى

ممكن اكون فهمت غلط يا جده الله يغفر واعتذر له
محمود مجدى2010
الكومنتات بتاعتكوا واله منورة المووضع لكن بصراحة الواد ابن يوسف ال قرضاوى ده واد رخم وتنك لا بحبه لا هو ولا ابوه وفعلا هما كانوا طزل عمرهم فى قطر
زهير ابراهيم

وانا اؤيدك يا عبد الرحمن بكل ما تقول
عبد الرحمن 2011
الكومنتات بتاعتكوا واله منورة المووضع لكن بصراحة الواد ابن يوسف ال قرضاوى ده واد رخم وتنك لا بحبه لا هو ولا ابوه وفعلا هما كانوا طزل عمرهم فى قطر

بصراحه يا اخي محمود انا معرفهوش بس لو كان في موقف غير كده اكيد هقول زيك انه تنك وشايف نفسه
انما في الموقف ده بصراحه من حقه يعني ايه يتفق معاه على حاجه ويقدمه بحاجه اخرى على كيفه طبيعي رد الفعل يكون كده العمليه كرامه وعزة نفس بردو ولا ايه
انما حكاية طول عمره عايش في قطر فهو زي ما قال مش زنبه ده خطاء الخنزير مبارك اللي كان مبهدل الشعب وينفيك ومايسألش ويعتقلني ولا في دماغه حاجه .
يا راجل هو فيه واحد يترمي في السجن اكتر من 30 سنه انت شوفت نبيل المغربي دخل السجن شكله ازاي وخرج شكله ازاي والخنزير مبارك ولا في دماغه يعني سلب منه اغلى حاجتين في الحياه الشباب والحريه . مبارك ده كلمه خنزير قليله جدا عليه الله يولع فيه وفي اهله

شكرا حبيبي زهير

محمود مجدى2010
اعبد الرحمن انت اكيد هفتهمنى بسرعة يعنى عمرو اديب غلط فيه مثلا ولا ايه ولا المعدين غلطوا فيه ياعبد الرحمن فى حاجة اسمها ادب الحوار يقول براحة يا عبد الرحمن ويعمل احترام للبرنامج مش يحصل الى حصل منه ده وده شخص عنده عجز فى الشخصية الدليل انه قعد يوصف فى نفسه ويقول انا وانا ياعم قول اللى انت عاوزه فى البرنامج وبلسانك انت بلاش معدين خالص بس بكل ادب واحترام والله يا عبد الرحمن انسان قليل الادب فعلا ويستاهل الطرده اللى اطردها
محمود مجدى2010
بس انا بجد هموت واعرف المشاهدات دى كلها جات منين هههههههه هو الموضوع مثبت ولا حاجة ؟
جدة مصرية
بس انا بجد هموت واعرف المشاهدات دى كلها جات منين هههههههه هو الموضوع مثبت ولا حاجة ؟

هههههههههههههههههههههههههههههه
علشان انت ممتاز ووضعت موضوع شيق وجرينا وراه علشان نعرف مين صاحبه ولقيناه اسمه محمود مجدى

هل تعرفه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ههههههههههههههههههههههههههه

ربنا يوفقك يارب ودوما متألق ياااااااااااارب
محمود مجدى2010
ههههههههههههه اان اللى عاجبنى فى التوبيك كله ان انتى يا جده هنا والله
اما ممتاز دى دى كتير عليا اوى
وبالنسبة للاخ الى اسمه محمود مجدى مش محمود وجدى ههه زى مانتى كتبتى فى الاول ... اان لا اعرفه ولا عمرى شوفته ولو مزعلك نضربه على طوووووول ومن غير نقاااش هههه تحت امرك يا جده والله
محمود مجدى2010
وبعدين ده بيقول 12 مليون مشاهدة شهريا ليه ياعم هو حد قالك انك جوجل ولا اليو تيوب
heshsaom
ايا كانت الظروف هى التى فرضت علية الاقامة فى قطر او غيرها ففى النهاية هو قطرى وولد وتربى ونشأ فى قطر وبعد ان كبر تخلى عن جنسيته القطرية مش عارف لماذا لكن للاهم انة يتمسح فى مصر وعايز يفهمنا انه مصرى بالعافية وطبعا دة مثلة مثل كثيرين بيحاول ركوب الموجة ومش عارف غرضة اية من ذلك انا شاهدت البرنامج ما كان اية اسائة فى تعريفة بأنة مصرى قطرى وتخلية عن جنسيته القطرية دليل على عدم انتمائة حتى للدولة التى تربى فيها ونشأ على ارضها ومهما كان عمر اديب رأيكم فية فلا يستدعى الوقوف بجانب الاخ عبد الرحمن يوسف القرضاوى
وليذهب الى قطر ويكمل حياتة هناك فلسنا فى حاجة له
محمود مجدى2010
ايا كانت الظروف هى التى فرضت علية الاقامة فى قطر او غيرها ففى النهاية هو قطرى وولد وتربى ونشأ فى قطر وبعد ان كبر تخلى عن جنسيته القطرية مش عارف لماذا لكن للاهم انة يتمسح فى مصر وعايز يفهمنا انه مصرى بالعافية وطبعا دة مثلة مثل كثيرين بيحاول ركوب الموجة ومش عارف غرضة اية من ذلك انا شاهدت البرنامج ما كان اية اسائة فى تعريفة بأنة مصرى قطرى وتخلية عن جنسيته القطرية دليل على عدم انتمائة حتى للدولة التى تربى فيها ونشأ على ارضها ومهما كان عمر اديب رأيكم فية فلا يستدعى الوقوف بجانب الاخ عبد الرحمن يوسف القرضاوى
وليذهب الى قطر ويكمل حياتة هناك فلسنا فى حاجة له
انت كده جيبت من الاخر فعلا وبعدين واد تنك اوى وابو مش تمام يوسف القرضاوى ده كان فين ايام ما كنت مصر بتخرب كان واقف مع قناة الجزية ضدنا كلنا كمصريين والله ما بحبهم
groby
هو عايزهم يقدموه على مزاجه و بعدين لو كان قعد مع مذيع محترم كان هيعرف يحتويه حتى لو البرنامج غلطان القصد فى 60 داهية كلهم
محمود مجدى2010
هو عايزهم يقدموه على مزاجه و بعدين لو كان قعد مع مذيع محترم كان هيعرف يحتويه حتى لو البرنامج غلطان القصد فى 60 داهية كلهم
بس كان فى طريقة احسن من كده يتكلم بيها يعنى يصح الى هو عمله على الهوا ده يشتم فى المعدين والناس دى ليه ؟
محمود مجدى2010
المعدين دول كانو سبب كبير اوى فى نجاح البرنامج
محمود مجدى2010
up up up up
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا معرفكش لكن اعرف عمرو اديب
وانا مغمضة معاك الف حق

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو حصريا : غادة عبد الرازق تبكي علي الهواء بسبب سخرية زوجها السابق خالد يوسف منها وظلمة لها
بالفيديو : عمرو أديب يطرد عبد الرحمن يوسف القرضاوى من القاهره اليوم
بالفيديو:فضيحة انسحاب عبد الرحمن يوسف القرضاوي على الهواء ببرنامج القاهرة اليوم
عبد الرحمن يوسف يغادر القاهرة اليوم بعد مشادة مع عمرو أديب