نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى المدونين والتدوين

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لتعريب أي قالب أجنبي بطرق سهلة جداً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولاً انا لسه متعلمة التدوين من فترة قصيرة جداً والحمدلله أتعلمت كتير بس بصعوبة لإن علشان أتعلم كل حاجة وتطلع مدونتي في احسن شكل كان لازم أبحث في كذا مكان ولازم أفهم كل واحد بيقصد إيه بكلامه وطبعاً الكلام ده كان صعب على واحدة مبتدئة زيي لإني من الآخر مش لي في حكاية التدوين وما يحتاجه من تنسيق ونشر للمدونة.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ندخل في الموضوع الأغلبية مننا أكتر حاجة بتجذبه في المدونة هو الشكل العام بتاعها وبعد كده مواضيعها يعني في مدونات شفتها مواضيعها جميلة جداً بس للأسف شكلها العام ملخبط والتنسيق سيء جداً وب بضطر إني أسيبها.
نبدأ بأول حاجة القالب اللي هيترتب فيه كل حاجة للأسف القوالب التي بتوفرها خدمة بلوجر شكلها مش جميل للدرجة اللي هيا فبنضطر نبحث عن قوالب تانية والإختيار بيكون محدود لإن عدد قليل جداً هو اللي يقدر يعرب القوالب الأجنبية وبنضطر نقبل بذوق الشخص اللي عرب القوالب دي
وعلشان نتعلم تعريب القوالب في كذا طريقة في بعض الطرق انا مش فهمتها للأسف لكن الطريقة الأسهل لقيتها في مدونة شخص مش فاكرة أسمه للأسف لكن جزاه الله ألف خير لإنه وفر عليا كتيييييير
الطريقة كما هي منقولة من المدونة

الكثير من مستخدمي مدونات البلوجر يعانون من مشكل القوالب الغير المعربة والقوالب المعربة التي توفرها خدمة البلوجر شكلها عادي جدا وفي بعض الأحيان لا يلبي رغباتنا من حيث التدوين ، فإما أن يكون القالب معكوس بحيث تقرأ الكتابة من اليسار إلى اليمين أو أن يكون عنوان التدوينة كلماته مقلوبة إذا ماكانت خليطا بين اللآتنية والعربية ، أو حتى أن تظهر التعليقات من جهة اليسار . والسبب في هذا المشكل هو كود يوجد داخل صفحة HTML يجب تعديله ليناسب التدوين العربي .
الشرح الذي سيتناول طريقة التعديل بسيط جدا وخطواته سهلة للغاية فقط اتبعها بعناية .
أول خطوة هي أن تقوم بالتوجه إلى صفحة HTML : من التخطيط ثم تحرير HTML .
ثاني خطوة هي أن تقوم بتوسيع القالب من خلال التعليم على : توسيع قوالب عناصر واجهة المستخدم .
ثالث خطوة وهي البحث : علىCTRL + F وستظهر واجهة تختلف على حسب المتصفح الذي تستعمله لكنها كلها تحتوي على مستطيل البحث .
رابع خطوة : داخل ذلك المستطيل اكتب الكود

<div id='

خامس خطوة : ستجد أن البحث ذهب إلى كود باسم

<div id='outer-wrapper'>

إن لم يفعل ذلك فابحث في السطر الذي يليه أو الذي يسبقه .
سادس خطوة وهي التعديل على ذلك الكود : قم بتعويضعه بالكود

<div dir='rtl' id='outer-wrapper'>

سابع خطوة على زر معاينة أسفل القالب بالأزرق وإن ظهرت الصفحة بشكل عادي ولم يظهر أي خطأ فمبروك عليك لقد تم قلب القالب بنجاح وهو الآن يدعم العربية .
ثامن خطوة لم ننتهي بعد فلا تنسى أن تقوم بحفظ القالب من زر : حفظ القالب باللون البرتقالي .

يارب اكون قدرت أساعد عدد منكم لإني في وقت كنت محتاجة مساعدة أي حد وإن شاء الله لو لقيت أي حاجة أقدر أساعدكم فيها مش هتاخر

المقال "لتعريب أي قالب أجنبي بطرق سهلة جداً" نشر بواسطة: بتاريخ:
yassine12
شكراااا علي الشرح ساجرب
الفراشة المضيئة
العفو أتمنى إني قدرت أفيدك
k.s.a-man
مشكورة اختي الفراشة المضيئة على الشرح الواضح

مع تمنياتي لكي بدوام التوفيق
الفراشة المضيئة
مشكورة اختي الفراشة المضيئة على الشرح الواضح

مع تمنياتي لكي بدوام التوفيق
العفو أخي الكريم