نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فى رسالة قاسية للمسئولين مواطن مصرى يعرض أسرته للبيع بالمزاد العلنى فى ميدان التحرير

فى ظاهرة فريدة وغريبة تعبر عما يمر به المصريين من ضيق فى العيش وفى الرزق وكذلك فقدان ثقة فى الحصول على حقوقهم فى ظل التباطؤ الواضح فى إتمام المحاكمات للمفسدين وكذلك فى خطوات الإصلاح جلس مواطن مصرى يدعى عبدالناصر الجلفي في الأربعينيات من العمر وجلس وراؤه أربعة أطفال يتراوح أعمارهم مابين 7 سنوات إلى 16 سنة ورفع الرجل لوحة مكتوب عليها أسرة للبيع بالمزاد العلنى ويقول عبدالناصر بعد فشلي في توفير نفقات المعيشة لشهور طويلة وبعد أن أصبحت مهددا بالطرد من سكني بسبب تراكم الإيجار الذي امتنعت عن دفعه في هذه الظروف قررت أن أبيع أبنائي عفاف7 سنوات ومحمد 9 سنوات وداليا 16 سنة وعلي 12 سنة والمحزن حقا هو قول الرجل أنه سوف يصبح هو وأولاده عبيدا لم يشتريهم وأنه يفضل أن يكون المشترى غير مصرى بعد أن أفقده مجلس الوزراء والمجلس العسكرى ومن قبله النظام الفاسد الثقة فى إصلاح مصر ولأنه فى بلده لم يجد رغيف العيش ولا الحياة الآدمية الغريب فى الأمر هو إستسلام الأولاد لفكرة الأب بل وجلسوا خلفه يرددون بعض الأناشيد الوطنية التى قام الأب بتحفيظهم إياها
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "فى رسالة قاسية للمسئولين مواطن مصرى يعرض أسرته للبيع بالمزاد العلنى فى ميدان التحرير" نشر بواسطة: بتاريخ:
عبد الرحمن 2011

يا اخي حرام عليك . انت بصراحه راجل مش كويس
يعني ايه تبيع اولادك يا راجل بلاش مبالغه حرام عليك
وكنت فين طول السنين الماضيه لماذا لم تقف على الرصيف وتعرض اولادك للبيع
يا راجل حرام عليك احنا بنحاول نحسن صورتنا ونحافظ على كرامتنا . ارحمونا يا اخي وبلاش تخبيط فارغ
نحن جميعاً ضد الفقر وضد الفساد وضد النظام السابق وضد سياسة المجلس العسكري حاليا
ونطالب بكل المطالب المشروعه وعلى راسها العيشه الكريمه
لكن ليس هكذا تورد الابل يا اخي
ليست هذه طريقه تعبر بها عما انت فيه

ostaz4u

يا اخي حرام عليك . انت بصراحه راجل مش كويس
يعني ايه تبيع اولادك يا راجل بلاش مبالغه حرام عليك
وكنت فين طول السنين الماضيه لماذا لم تقف على الرصيف وتعرض اولادك للبيع
يا راجل حرام عليك احنا بنحاول نحسن صورتنا ونحافظ على كرامتنا . ارحمونا يا اخي وبلاش تخبيط فارغ
نحن جميعاً ضد الفقر وضد الفساد وضد النظام السابق وضد سياسة المجلس العسكري حاليا
ونطالب بكل المطالب المشروعه وعلى راسها العيشه الكريمه
لكن ليس هكذا تورد الابل يا اخي
ليست هذه طريقه تعبر بها عما انت فيه

أخى العزيز هذا إعتراض رمزى على الأوضاع وأعتقد أن الرجل لا يعنى بيع أولاده ولا ينوى ذلك ولكنها وسيلة لإظهار الأحوال السيئة ولا تنسى اخى أنه بذلك يكون أفضل ممن أشعلوا النار فى أنفسهم وإعتبرهم الناس أبطال وعلى رأسهم التونسى بو عزيزى مشعل الثورات العربية
عبد الرحمن 2011
أخى العزيز هذا إعتراض رمزى على الأوضاع وأعتقد أن الرجل لا يعنى بيع أولاده ولا ينوى ذلك ولكنها وسيلة لإظهار الأحوال السيئة ولا تنسى اخى أنه بذلك يكون أفضل ممن أشعلوا النار فى أنفسهم وإعتبرهم الناس أبطال وعلى رأسهم التونسى بو عزيزى مشعل الثورات العربية

بصراحه يا مشرفنا الغالي انا شايف انه لو ولع النار في نفسه اهون من انه يعرض صورة انه يبيع اولاده طبعا بعيدا عن شرعية الانتحار . يعني ايه منظرنا امام الناس عندما يشاهدون المصريين يبيعوا اولادهم
رجعنا للعبوديه ولا ايه بس . بصراحه تصرف مش ظريف ابدا وهناك الف طريقه للتعبير اقل اهانه من هذا العمل

m2512
لا حول ولا قوة الا بالله
meshmeshash
بصراحه شىء غريب جدا
انا عارفه ان اكيد ظروفه وحشه وانه فقد الثقه فى اصلاح البلد
بس بجد حرام يعمل كده فى اولاده شكلهم بجد وجع قلبى
ومينفعش خالص يعمل كده ممكن يعمل اى شىء تانى بس كده صعب وحرام اوى
طايشه بس عايشه
دا عمره ما يصعب ع الواحد ما يشتغل ويكسب من عرق جبينه بدل ما يرمى ظلمه ع البلد كلنا مظلومين زيه معرض ولاده للبيع وكل ده مش هيفيد بحاجه ربنا يهدى الجميع
جدة مصرية
هى رسالة عن وضع اجتماعى سىء جدا ولكنها رسالة لن تجد لها أى رد

ربنا يتولاه هو وأبنائه ويتولانا جميعا

شكرا مشرفنا العام استاذ
%u0632%u0627%u0626%u0631
بصراحه محدش بيحس بحد الرجل مش بيشتغل ياكل اربع عيال منين ولا هو كلام وخلاص
ولو على الشغل انا بشتغل مدرسة نشاط و قبضى 84 جنية هو دة اللى باخده من الحكومة وده يرضى حد
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعه اللى بيحصل ده فعلا يدل اننا لسه فينا ناس متخلفين كتير ايه الهبل اللى الراجل عمله ده فعلا هنفضل من الدول المتخلفه طول ما فى ناس بالشكل ده عايشه فى مصر ولا هينفع فينا ولا ثوره ولا غيره النظام اتغير ولكن العقول لم تتغير .. الله يرحم شعب مصر و البقاء لله فى عقول المصريين
ostaz4u
يا إخوانى اللى عمله الراجل ده مجرد شىء رمزى عايز يعبر بيه عن واقع
%u0647%u0634%u0627%u0645
لا حول ولا قوة الا بالله الللي عمله الراجل ده مش من قلبه بس هو بيحاول يفهم وضعه للناس وانه فعلا مفيش اي تغيير حصل وبالعكس ده زاد اكتر من الاول يعني الراجل يعمل ايه واللي بيتكلم ويقول حيبقي منظرنا وحش قدام العالم هو م امتي مظرنا كان اصلا كويس العالم كلهها عارف ان مصر فيها ناس كتير مش لاقيين ياكلوا ولا يسكنوا حتي يعني ايه مظرنا يبقي وحش هي بالمنظر ولا بالاصلاح يغور المنظر بدال ما تيجي علي حساب االانسان المصري البسيط اللي مش لاقي رغيف عيش والله حرام اللي بيحصل ده وربنا شايف ومطلع كل راع مسئول عن رعيته ربنا يجازي اللي كان السبب وربنا مبينساش خلقه
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياناس ده راجل عنده حق وبيطالب وبيقول من خلال عرضه ده كفاية ظلم حتى بعد الثورة لسة فى فساد كتير ومش قادر أصرف على عيالى ومش قادر أوفر ليهم حتى مأكلهم وبشوفهم بيتعذبوا وانا ليس بيدى حيلة
%u0632%u0627%u0626%u0631
بسم الله الرحمن الرحيم
احب اشكر كل من رد علي الموضوع
والله لو جلس في بيته والتوكل علي الله كان
الله رزقه من حيث لا يحتسب
لا تنسوا ان الله سبحانه وتعالي ذكرها في مواضع
كثير من القران
اتوكل علي الله وان شاء الله ماراح تخيب
محبه مصر
زيزو باشا

بصراحه يا مشرفنا الغالي انا شايف انه لو ولع النار في نفسه اهون من انه يعرض صورة انه يبيع اولاده طبعا بعيدا عن شرعية الانتحار . يعني ايه منظرنا امام الناس عندما يشاهدون المصريين يبيعوا اولادهم
رجعنا للعبوديه ولا ايه بس . بصراحه تصرف مش ظريف ابدا وهناك الف طريقه للتعبير اقل اهانه من هذا العمل

انا مع الاخ عبد الرحمن فى رايه السديد ... و هل الاخ بوعزيزى الذى اشعل فى نفسه النار تصرف دينى و اسلامى حد يرد عليه ؟؟؟ جسم الانسان امانه وهبها الرحمن عز و جل اليه من رحمته فلا يصح ان يهينها او يحرقها او يبيع جزء منها لانه ساعتها ( حسب ما قرره الفقهاء فى الدين مات كافرا و العلم عند الله ) لانه انتحر بهذا التصرف و حياه الانسان ليست ملك له بل ملك لخالقه العظيم مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
%u0632%u0627%u0626%u0631
حال البلد بقى صعب جدا والعيش ة اصعب
وبالرغم من كل دة الاسعار بتزيد لا قوة الا بالله
%u0632%u0627%u0626%u0631
مش من حقو يقرر مصير الاولاد و يرميهم للعبودية هو عايز يبيع نفسه او يحرقها هو حر بنفسه بس الاولاد ايه ذنبهم لو مش قادر يصرف عليهم يعطيهم لدور الرعاية تتكفل بيهم احسن ما يعرضهم لحياة العبودية شو هو عايز يرجع العالم لزمن الجاهلية
عبد الرحمن 2011
واللي بيتكلم ويقول حيبقي منظرنا وحش قدام العالم هو م امتي مظرنا كان اصلا كويس العالم كلهها عارف ان مصر فيها ناس كتير مش لاقيين ياكلوا ولا يسكنوا حتي يعني ايه مظرنا يبقي وحش هي بالمنظر ولا بالاصلاح يغور المنظر بدال ما تيجي علي حساب االانسان المصري البسيط اللي مش لاقي رغيف عيش

اذا كان هذا تفكيرك اخي الزائر فاسمح لي اقول لك فعلا ما فيش فايده
يا اخي الكريم انت باي لغة تتحدث . الم تخرج انت بنفسك في الثورة من اجل الكرامه وارفع راسك انت مصري ومن اجل التغيير ازاي بتتكلم الان وتقول من امتى كان منظرنا كويس طيب ما قولناش حاجه كان منظرنا زي الزفت ولا خلاف بس السؤال انت خرجت في الثورة ليه اليس من اجل التغيير ولا انت لم تخرج اصلا في الثورة ولا ايه بالظبط .
يا اخي العالم كله فخور بالمصريين وانت جاي ترجعنا تاني للخلف وتقول من امتى كان منظرنا كويس .
باذن الله عاد المصري الي شكلة ووضعة الحقيقي والذي كان عليه قبل مبارك ونظامه ولا عوده لعصر مبارك
انسى بقى يا اخي انك انسان مهان امام العالم وبص للجاي ودائما خليك متفائل ومتطلع الي الافضل .
وصاحبنا الذي يعبر عن حاله بعرض اولاده للبيع كان فين من زمان هل كان مترف وسعيد ايام مبارك ولماذا لم يتصرف هذا التصرف في ايام مبارك مش ممكن يكون خايف ويخاف على ايه اذا كان هو بايع اولاده يبكي على ايه تاني .
يا ريت تقوله عيب كده ومش انت لوحدك الذي تعاني وفيه الف طريقه للتعبير عن حالك وحالي اكرم واشرف من هذه الطريقه . وياريت نتحمل شويه ليس من المنطق نتحمل 30 سنه ونعرض اولادنا للبيع في خمس شهور.
الحلول والطرق العمليه افضل الف مره من هذه التعبيرات المهينه التي لا تجدي نفعاً

mr.dida
حرااااااااااام عليك .... لا حول ولا قوة الا باللهـ ... دي مش تصرفات واخلاق المصريين
%u0632%u0627%u0626%u0631
إنا لله وإنا إليه راجعون
وحسبنا الله ونعم الوكيل
%u0632%u0627%u0626%u0631
هذا دنب سب الشهداء لا غير الله يهدى ما خلق
%u0632%u0627%u0626%u0631
اشتغل واصرف على لحمك بدل ماتبيعه حتى لو هتاكلوا عيش حاف
انا عرفه انه مجرد رمز بس مرفوض برضو
groby
لا حول ولا قوة الا بالله
%u062E%u0644%u0648%u062F
بصراحةهو ممكن يكون عنده حاجة فى عقله هو فى احد فى الدنيا يبيعاولاده لاى سبب من الاسباب من المفترض انه يراعى الظروف اللى البلد بتمربيها احنا بنحاول نصلح صورتنا امام الاجانب وهو بيشوهها ايه الغباء ده
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتقي الله في عياللك
رمضان علي
فى ناس كثيره فى مصر ما تعرف الفقر والجوع ولو ذاقت طعم الجوع ما كانت تتحامل على هذا الرجل هو اساسا لن يجد عمل ولو وجد ما فعل ذلك انا اعرف صنايعيه كثير جالسين فى بيوتهم والحال لا يسر اتقوا ربنا ولا تتحاملو على هذه الناس وليس فى يدى غير قول يتولاه الله وليس البشر
%u0632%u0627%u0626%u0631
حرام عليكم بقى حسنوا صورتنا مش تشوهوا روح اتعب واشتغل واصرف عليهم مش تبيعهم وفاكر نفسك مظلوم ما كلنا اتظلمنا بس ما بيعناش ولادنا ولا اهلينا لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياجماعة انتوا كل همكوا الناس اللى برة تشوفنا ازاى ولا همكوا الراجل نفسه اكيد عمره ماهيبيع اولاده مش للدرجة دى دى حاجة بتعبر عن اللى هو فيه بس مش اكتر بيبن حالته ومستواه انه وصل لدرجة انه هيبيع اولاده فى يوم من الايام واكيد مش هيلاقى شغل فى الظروف الطين اللى احانا فيها دى دلوقتى تاكله هو واولاده الاربعة حرام يعنى ارحموه شوية
%u0632%u0627%u0626%u0631
ما حدث من هذا الرجل رمز يدل على أن الأوضاع كما هى يعنى الثورة لم تحدث .
وسؤال ممكن حد يرد علية . أذا كان وزير المالية لا يستطيع رفع الحد الادنى للاجور والذى تمخض أخيرا على زيادة موظفى الحكومة فقط اللى فى الدرجة السادسة ( السعاة والفراشين وعمال الخدمة العامة ) من يحملون فقط شهادة محو الأمية . رفع مراتبتهم إلى 684 فقط بدلا من ال 700 جنية وذلك كلة لأن الحكومة لا يوجد لديها أموال لزيادة المرتبات لجميع العاملين بالدولة وليس الحكومة فقط . والشئ المؤسف أن الحكومة تجد فى ذات الوقت الأموال لصرف المرتبات العالية 50 الف و 75 الف و 100 الف و 300 الف حتى مليون جنية مرتب شهرى .. الخ
لماذا الحكومة اللة مش لاقية فلوس لزيادة المرتبات لصغار العاملين يوجد لديها فلوس للمرنبات الكبيرة
أذا كنتى يا حكومية مس قادرة تطبقى الحد الأدنى ؟؟؟؟
فلماذا لا يطبق الحد الاقصى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
اااااااااه يا بلد ااااااااااه عايده

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فيديو : مواطن يعرض اطفاله للبيع امام مجلس الوزراء
رسالة من تلميذ مصري الى المعتصمين فى ميدان التحرير
بسبب اصبع عامل فرع لمطعم مصرى شهير معرض للبيع العلنى