نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو والصور : أنباء عن تعين اللواء محسن الفنجرى صاحب تحية الشهداء وزيرآ للداخلية

بسم الله الرحمن الرحيم

هناك أنباء تتردد بقوة اليوم عن تعيين

اللواء محسن الفنجري مساعد وزير الدفاع وعضو المجلس الأعلى للقوات المسلحة وزيرآ للداخلية خلفآ للواء منصور العيسوى وزير الداخلية الحالى

يذكر ان اللواء محسن الفنجرى أصبح من يوم الثورة وبعد ألقائه بيانات الجيش أصبح قدوة ومثال يحتذى به
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

من هو اللواء محسن الفنجرى :-

اللواء محسن الفنجري من القادة العسكريين المصريين وتولى المناصب الآتية:
    • رئيس هيئة التنظيم والإدارة بالقوات المسلحة المصرية

• مساعد وزير الدفاع بالقوات المسلحة المصرية

• عضو بالمجلس الأعلى للقوات المسلحة

المقال "بالفيديو والصور : أنباء عن تعين اللواء محسن الفنجرى صاحب تحية الشهداء وزيرآ للداخلية" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
يا سلام يا شيماء لو كان هذا الخبر حقيقى

اكون سعيدة جدا

يارب يا شيماء يكون حقيقة

ولأن اللواء محسن شخصية ممتازة جدا وحازم جدا

شكرا شيماء مشرفنا العام
عم ابراهيم
بكده المسأله تزداد تعقيدا

لان الشرطه لن تقبل ان يتولي رئاستهم من الجيش
جدة مصرية

مش مهم عم ابراهيم الشرطة تقبل والا لالالالالالالالالالالا

المهم احنا عاوزين مين يساندنا ويكون أمين علينا

واحنا الشعب اللى حا نختار نضع مين فى أى موقع بالبلد

يعنى احنا كنا شفنا ايه من الشرطة غير الاهانة والتعذيب والقتل

احنا الشعب اللى حا نقف امام كل من يعارض

والكثرة بتفرض رأيها على الأقلية

وازيك بقى عم ابراهيم ويارب تكون بخير يارب
عبد الرحمن 2011

بصراحه كنت دائما اتمنى ان يكون وزير الداخليه عسكري
لكن بعد موقف المجلس العسكري اصبحت عندي حساسيه
هو الفنجري من المجلس ولا بعيد شويه يا عم ابراهيم
اما من جهة الشرطه تقبل ولا ما تقبلش تضرب دماغها في الحيط

عم ابراهيم

بصراحه كنت دائما اتمنى ان يكون وزير الداخليه عسكري
لكن بعد موقف المجلس العسكري اصبحت عندي حساسيه
هو الفنجري من المجلس ولا بعيد شويه يا عم ابراهيم
اما من جهة الشرطه تقبل ولا ما تقبلش تضرب دماغها في الحيط

يا جماعه لازم تفهموا ان تركيبة ضابط الشرطه مختلفه كثيرا عن ما نتخيل نحن
اداء الشرطه لن يكون علي المستوي المطلوب
بين الجيش والشرطه مصانع الحداد
لا يطيقون بعض .. وهذا الامر سينعكس سلبا علي امننا واستقرارنا
اري ان كان هناك أوغاد في الداخليه فهناك ايضا شرفاء
ابحث عن الشباب .. بين رتبة عقيد وعميد مثلا
ستجد الشرفاء يسدوا عين الشمس
بهذا سينصلح حال هذه الوزاره
جدة مصرية
يا جماعه لازم تفهموا ان تركيبة ضابط الشرطه مختلفه كثيرا عن ما نتخيل نحن
اداء الشرطه لن يكون علي المستوي المطلوب
بين الجيش والشرطه مصانع الحداد
لا يطيقون بعض .. وهذا الامر سينعكس سلبا علي امننا واستقرارنا
اري ان كان هناك أوغاد في الداخليه فهناك ايضا شرفاء
ابحث عن الشباب .. بين رتبة عقيد وعميد مثلا
ستجد الشرفاء يسدوا عين الشمس
بهذا سينصلح حال هذه الوزاره

شكرا كتير عم ابراهيم لتوعيتنا بهذه المعلومة الهامة

صحيح انا فرحت جدا من الخبر

ولكن من متابعتى لك عم ابراهيم ركزت كويس وفعلا كلامك مضبوط

كتير الفرحة بتخلى الواحد يعمى عن النظر لبعيد

ربنا يبارك فيك يارب
ahmed_psp33
ربنا يجيب الخير لمصرنا الحبيبة فى كل مجالات الحياة وازا كان فى هزا الرجل خير لكمصر ربنا ييسر الامر
عبد الرحمن 2011

يعني ايه بقى كل خرابه فيها عفريت ولا ايه .
بتعقدها ليه يا عم ابراهيم بس . النظام سقط والسياسه تتغير ومصانع الحداد تنتهي .
عموما الامر برمته يحتاج الي ملك صالح
نسأل الله ان يولي فينا خيارنا ويلطف بنا ويجبر كسرنا ويعوض تعبنا والخير فيما يختاره الله .

زهير ابراهيم
عكس الذي تقولوه
الشرطه تخاف من الجيش
لان الضبط بالجيش اعلى من الشرطه
انا لما بقول تخاف مش قصدي بعبع يعني
انا اقصد الشرطه تهاب الجيش
ولو كان فعلا سيحصل اتوقع تحسن سريع جدا في الامن العام
والتوقف الفوري لتصرافات الشرطه التي مازالت مستمره على ممارستها
بجد اول مرة احس بالتفائل
رغم اني عندي شكوك ولااعلم الشيطان بيوسسه لي ام لا
انا لاارعف هذا الرجل
ولكن الذي اعرفه عنه هو انسان وطني وخلص
كيف وانا لااعرفه
ان التحية التي اداها للشهداء لااعتقد انها جزء من سيناريو وضعه المجلس الاعلى
بل تصرف ذاتي منه شخصيا
قد اقول قد يريد المجلس الاعلى التخلص منه بمشاركتهم باتخاذ القرار
انا اقول قد تكون وسوسه شيطان والله اعلم
ام بوسى
يارب يكون خبر صحيح لان الجيش اعى فلا من الشرطة واتمنى ان يكون قرارته صارمه مع المتقاعسين عن العمل
زيزو باشا
حسب القانون العسكرى الخاص بالقوات المسلحة ( يحظر على رجال القوات المسلحة من مختلف الرتب العمل بديوان وزارة الداخلية لاى سبب من الاسباب و لو صدر بهذا الامر قرار جمهورى ) بس رقم المادة غايب عن ذهنى الان .... و بنفس الشروط قانون هيئة الشرطه رقم 108 لسنه 1981 و لوائحة المعدلة ينص على الاتى ( لا يجوز لاى من السادة ضباط القوات المسلحة العمل داخل جهاز الشرطة باى حال من الاحوال و ذلك لاختلاف طبيعة العمل للهيئة الشرطية من كونها بمادتها الاولى هيئة مدنية ( نظامية انضباطية ) و ليست عسكرية .. و فى حالة احتياج القوات المسلحة بجهاز المخابرات العامة فقط بالاستعانة ببعض السادة الضباط من وزارة الداخلية بعد الانتقاء و التدريب على الاعمال المخابراتية الفنية و تصديق القوات المسلحة على ذلك ينتدب السيد الضابط الى الجهاز و ان استمر اكثر من عام و لم يشوب سيادته اى تقارير عن عدم الصلاحية من الاوجه المختلفة ( انضباطيا و اخلاقيا و نفسيا و فنيا ) يعود مرة اخرى الى عمله الاصلى بالوزارة ( الداخلية ) و ان استمر للعمل بالجهاز يصل حتى رتبة اللواء ( لواء شرفيا و ليس عاملا بالجهاز ) حيث ان اصله الانتمائى لوزارة الداخلية و ليس للقوات المسلحة ......
هذا هو القانون فى الوزارتين لذا لزم التنويه للعلم ........
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ******
REBEL
انا مقلق من الموضوع دا هو المجلس دا كل ما يشوف الشعب جاتلة سخونية يقوم مديلة لبوسة والمرة عايز اللبوسة تعمل مفعول عشان السخونية جامدة المرة دى

انا لا عايز فنجرى ولا فشخرى ومشكور عالتحية اللى عملها سواء كانت منة ولا من المجلس بس كفاية اوى لحد كدا اللعب على عواطف الشعب وادى تحية للشهدا كأن التحية دى رجعتهم للحياة تانى

التحية اللى بجد انهم يقبضوا عالمتهمين اللى ضربوا ويحاكموهم محاكمات عسكرية بلاش كلام فاضى ويقولوا تحية وبتاع مالكل كان بيقول اول مالجيش مسك ان طنطاوى والمجلس العسكرى ميعرفش ابوة وادينا شايفين النتيجة كلنا دلوقتى عاملة اية

يا ريت نكون واعيين وبلاش ندخل عواطفنا فى كل حاجة كفاية الفترة اللى فاتت دى كلها لو كنا ماشيين زى الناس كان زمنا قومنا العفريت نفسة
زهير ابراهيم
اخي الباشا
اعتقد ممكن التصرف بمثل هذه الامور
يعني ممكن احالته على المعاش من الجيش وتعينه وزير للداخليه
اي مش بالضروري يكون نقل من سلاح لسلاح
واكيد انت اعرف كما يبدو
عبد الكريم من الاردن

شكرا كتير عم ابراهيم لتوعيتنا بهذه المعلومة الهامة

صحيح انا فرحت جدا من الخبر

ولكن من متابعتى لك عم ابراهيم ركزت كويس وفعلا كلامك مضبوط

كتير الفرحة بتخلى الواحد يعمى عن النظر لبعيد

ربنا يبارك فيك يارب
انا الفرحة طيرت عنيا خالص
ازيك يا جده وحشتيني والله
الفكره انه الجيش له طبيعة مختلفة تبعاً للمهمات الملقاه على عاتقه فاذا كان الضابط الخبره قد يفشل في مثل هذه الحالات الصعبة فما بالنا بالعديم الخبرة
بديعه أحمد على
اللى كان موقع بين الشرطه و الجيش هو النظام السابق و عامل تمييز بينهم فى المعامله دلوقت لازم المفاهيم تتغير و الراجل ده محترم و يا ريت يمسك الداخليه الخبر حلو يا جماعه و الله بلاش نبنى استنتاجات بناءا على اللى كان بيحصل دلوقت احنا فى مصر جديده خالص ده حيعلم الداخليه الانضباط و حسن معامله الشعب لان الجيش فى حمايه الشعب ربنا يحمى جيشنا العظيم خير جند الارض بشهاده الله و رسوله و ان شاء الله كل الخير و على بركه الله الخبر حلو قوى و يا ريت يحصل الراجل ده وشه حلو علينا كلنا
جدة مصرية
انا الفرحة طيرت عنيا خالص
ازيك يا جده وحشتيني والله
الفكره انه الجيش له طبيعة مختلفة تبعاً للمهمات الملقاه على عاتقه فاذا كان الضابط الخبره قد يفشل في مثل هذه الحالات الصعبة فما بالنا بالعديم الخبرة

ازيك يا عبد الكريم وواحشنى انت كمان جدا جدا جدا

يارب تكون بخير يارب

الجملة المظللة باللون الأحمر معناها منطقى جدا

وعلى رأيك ابنى اذا كان فشلوا فى فى المهمة التى وعدونا بها ومازالت الامور تتصاعد الى الأسوأ

فما بالك بقى فى المهمات التى نظامها غير نظامهم وليس لديهم اى فكرة ولا خبرة عنها.

تحياتى لك عبد الكريم ولا تغيب علينا لكى أطمئن عليك
iet5
الموضوع اكبر من المسكنات
المجلس العسكرى اصبح يتميز بالمياعه فى اتخاذ القرارات بالسرعه المطلوبه
%u0632%u0627%u0626%u0631
استاذ زيزو بجد حضرتك موسوعه

بارك الله فيك

وشكرا على الخبر

منار
البروفسير2007
وهل الراجل هيوافق يضيع تاريخه مع شعب متقلب ومستفز لاقصى درجة ؟
احمدشعبان رجب
يجب تحجيم وتفكيك جهاز الشرطة بشكله الحالي وتحديد دوره وطريقة عمله بمنتهى الدقة
دور الشرطة محدد بمنع وضبط الجريمة أما الاتهام والتحقيق والإحالة والمحاكمة وإجراءاتها والعقاب فهو من سلطة القضاء ومن ثم يترتب على ذلك :
1- إلغاء إشراف الشرطة على السجون وتحويلها لوزارة العدل
2- إلغاء الأمن المركزي
3- إلغاء مباحث أمن الدولة أوأي بديل ينشأ بديل عنها
4- نقل تبعية مصلحة الأحوال المدنية من الشرطة إلى المحافظات والإدارات المختلفة
5- كذلك رخص المرور للمركبات والقيادة وجوازات السفر وإدارة الموانئ والمطارات والمطافئ تنقل تبعياتها من الشرطة إلى إدارات الدولة الأخرى
6- إلغاء التخصصية المعوقة في التقسيم الإداري الداخلي لجهاز الشرطة
7- عودة الخفير والعسكري النظامي والدوريات الراكبة
8- تحقيق المحلية في جهاز الشرطة فشرطة المحافظة من أبناء المحافظة وشرطة المدينة من أبناء نفس المدينة
9- لاعلاقة للشرطة بالانتخابات العامة لا من قريب ولا من بعيد لا علاقة مطلقا
ابتداءا من تسجيل الناخبين وتحديد الدوائر والتقدم للترشح وإجراء الانتخابات وأخيرا إعلان النتيجة
دور الشرطة هو حفظ الأمن فقط مثل دورها في تأمين المباريات أو المؤتمرات أو الموالد أوأي مناسبة
10 - الفكرة الحديثة بالاستعانة بخريجي الحقوق وخصوصا في اعمال الادارية والاستجوابات والبلاغات والتحريات
بحيث يقوموا بكافة الأعمال الكتابية الإدارية داخل الأقسام وتكون مهمة أفراد الشرطة في الخارج فقط
11- تنظيم فترات إحتجاز الأشخاص وعمل نشر لها ويكون على النت ومعلق على أقسام الشرطة
12- رفع الرواتب بمايضمن عدم اللجوء للرشاوي
13- إزدواجية التفتيش على الشرطة لتكون من وزارة العدل بالإضافة للتفتيش الداخلي من الجهاز نفسه
%u0632%u0627%u0626%u0631
شىء غريب فى تعليقات الجميع الديموقراطية تعنى أن أى شخص يمكن أن يكون وزير فوزير الدفاع فى بعض الدول المتقدمة لم يكن ضبطا بالجيش وقد يكون امرأة وبالتالى الوزير لا يعمل بالوزارة ولكنه عمل سياسى يعنى أى فرد يكون وزير .... بعدين احنا لم نتغير ونطلب من الاخريين تغيرنا كيف .. مازلنا كأفراد نقدم الرشاوى و نخترق الطوابير ونغش فى الامتحانات وليست الثانوية العامة ببعيد ونبحث عن الوساطة ... لابد ان نتغير حتى نغير
Nile Son
قمة الغلط
رغم احترامي لهذا الرجل
لكن لايجوز ان يتولى الشرطة رجل عسكري
رجال الشرطة لن يقبلوا

تخيلوا لما فشركة هندسة يقولك المدير هيكون خريج طب
اكيد مينفعش
yosri1956
اخوانى الاعزاء الحل بسيط جدا ولا يحتاج سوى 21 يوم لحل المشكله الامنية وحل البطاله معا
الساده الضباط الافاضل اللى مش عاوزين ينزلوا عملهم شكرا ارتاحوا فى بيوتكم على طول ويتم عمل دورات لمده 3 اسابيع لخريجى الجامعات ويتم تعينهم مكان الضباط الافاضل واهو ريحوا وريحونا
eng_alasakik
ياجماعه بصرف النظر ده ينفع او ماينفعش ماحدش سأل نفسه اشمعنى التصريحات دى دلوقتى ببساطه كده لان مطالب المتظاهرين فى التحرير مشكده خالص المطالب دلوقتى اننا عايزين مجلس مدنى والمجلس العسكرى يستريح وكفايه عليه وظيفته الاساسيه فى حمايه البلاد بالجيش المطالب دلوقتى اكبر بكثير من الاول ومتمثله فى مطلب واحد هو مجلس رئاسى مدنى مكون من عدد لابأس بيه من قضاه محترمين لهم سمعه طيبه وافراد محترمين من الاحزاب وبعض القيادات الشبابيه من الثوره مش مهم يكون عدد المجلس الرئاسى كام حتى لو كان من 80 او 100 فرد المهم نبقى ضامنيين ان كل اللى عايزاه الثوره يتحقق وبالسرعه المعقوله وعلى فكره المتابع للاحداث حيشعر قد ايه كل الفئات معترفه ان المجلس العسكرى لايصلح لرئاسه البلاد ولاشك انه له كل الاجلال والتقدير عما سبق اما الان فالمرحله الانتقاليه يلزمها مجلس رئاسى مدنى حتى نستطيع تحقيق كل مانريده ويوجد من الشرفاء فى بلدنا ومحبى مصر الكثيرون علشان نشعر على الاقل ان دماء شهدائنا لم تذهب وتسكب على الارض

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو اللواء محسن الفنجري يعلن الترشيح للرئاسة سيبدأ يوم 15 ابريل
تم تعيين اللواء محسن الفنجري نائب رئيس مجلس إدارة صندوق رعاية أسر ضحايا الشهداء
حذف صفحة اللواء محسن الفنجرى من الفيس بوك احتجاجا على بيانه الاخير