نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الأعضاء الاقتراحات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الاشراف و عدم نشر الموضوعات

انا كتبت عدة مواضيع فى المنتدى , بعضها تم نشره و البعض الاخر لا , طبعا لما نكتب موضوع و لا يتم نشره بنسأل ليه و هو مخالف و لا ...... و طبعا فى اتهامات بسبب ادسينس

المهم , مثال لاحد الموضوعات اللى لم يتم نشرها لى , و انا اعتقد انه غير مخالف , هو اللى هيوضح
اعتقد كان فى قسم البرامج المجانية , و ماعملتش نسخة و بالتالى اللى هكتبه ده من الذاكرة

كان عنوان الموضوع على ما اتذكر : برامج مجانية مفتوحة المصدر

و الموضوع كان مكتوب حاجة زى كده:

برنامج جمب , مثيل لبرنامج فوتوشوب

عنوان تحميل البرنامج : www.

و توجد نسخة من البرنامج شبيهة للفوتوشوب صنعت لمن تعود على العمل بالفوتوشوب
عنوان التحميل ....

برنامج اوبن اوفيس مثيل لبرنامج ميكروسوفت اوفيس
عنوان التحميل ........

برنامج انك سكيب مثيل ل ادوب اليستريشن
عنوان التحميل ........

طبعا انا بكتب كده علشان يبقى فى حل , لان دى مش شكوى , زى ما قلت انا لم ينشر لى موضوعات اخرى , و ايضا اعتقد انها ليست مخالفة , فمثلا الموضوع السابق كان بداية لعدة موضوعات كنت انوى كتابتها عن كل برنامج من تلك البرامج , فاذا كان ذلك الموضوع مخالف فلن اكتب بافى الموضوعات ربما تكون مخالفة , و هذا ليس صحيح فتلك البرامج مجانية
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فمثلا بخصوص الموضوعات اللى لا تنشر , هل يبقى من سياسة المنتدى موافقة اتنين مشرفين على عدم نشر موضوع معين هيبقى احسن من تركها لراى مشرف واحد قد يخطئ , و بالتالى الاعضاء قد تغضب لذلك

و طبعا اى مشرف فى المنتدى ممكن يقول رأيه فى الموضوع السابق , هل هو يجوز نشره ام لا , هيوضح اذا كان قرار عدم نشر الموضوع السابق صحيح ام لا

سياسة المنتدى هنا هى عدم نقل موضوعات من اماكن اخرى , و بالتالى الموضوعات قد تاخذ مجهود اكبر من الاعضاء لكى يتم كتابتها ( مجهود اكبر من نسخ و لصق زى ما بيحصل فى بعض المنتديات )
و بالتالى ما اقصده هنا هو ايجاد حل يحترم مجهودات الاعضاء و فى نفس الوقت يحافظ على سياسات المنتدى

شكرا

المقال "الاشراف و عدم نشر الموضوعات" نشر بواسطة: بتاريخ:
أميرة الورد
انا مش لقيت موضوعك دة الى بتكلم عنه

ثانيا القسم دة بتاع البرامج المجانية اغلب المشرفين مش بيحذفو منو الى بيراقبو على طول عبدو باشا
علشان القسم ممكن تنزل عليه موضيع تخترق حقوق الملكية الفكرية

بس اظن ان مش هيتحذفلك موضوع وهو مش مخالف

اما عن الموافقة فاحنا عاملين جهودنا واكتر وبنحاول على قد مانقدر اننا نوافق على المواضيع الى مش مخالفة لشروط
nonosh
بالنسبه لمراقبه المواضيع فالحمد لله المواضيع مش بتاخد وقت في الموافقه عليها ومراقبتها

اما بالنسبه لقسم البرامج فمعظم ان مكنش كل موضوعاته الى بيوافق عليها مدير المنتدى

ولو تمت الموافقه من المشرفين فمدير المنتدى برضوا بيراجع عليهم

خالص تحباتى
mostafa raafat
انا مش لقيت موضوعك دة الى بتكلم عنه

ثانيا القسم دة بتاع البرامج المجانية اغلب المشرفين مش بيحذفو منو الى بيراقبو على طول عبدو باشا
علشان القسم ممكن تنزل عليه موضيع تخترق حقوق الملكية الفكرية

بس اظن ان مش هيتحذفلك موضوع وهو مش مخالف

اما عن الموافقة فاحنا عاملين جهودنا واكتر وبنحاول على قد مانقدر اننا نوافق على المواضيع الى مش مخالفة لشروط
شكرا لردك و شكر لكل المشرفين على وقتهم و مجهودهم فى قراءة الموضوعات قبل نشرها
و زى ما انتى كاتبة " بس اظن ان مش هيتحذفلك موضوع وهو مش مخالف "
هو ده الغرض من الموضوع اللى انا كاتبه ده لاقتراح تعدد موافقات المشرفين على منع نشر موضوعات إذا كان يسهل تنفيذ ذلك عملا , مثلا يراجع مشرف تانى الموضوعات الممنوع نشرها و سبب الحذف و يقوم بتأكيده او الغاءه و نشر الموضوع , يعنى رأيين احسن من رأى واحد

بس كده اقتراح مش شكوى , و هو اقتراح هيقلل شكاوى او حتى اتهامات الاعضاء لبعض المشرفين

فى منتدى الاقتراحات نفسه عدة مواضيع :
مثل موضوع : إلى كل الاعضاء إحنا عندنا رموز فساد
و موضوع : إزالة الموافقة الاشرافية + شكوى + اقتراح

طبعا سياسات المنتدى هنا فى حماية الملكية الفكرية هى اللى هتصعب تنفيذ اقتراح ازالة الموافقة الاشرافية لضمان الموضوعات المنشورة , عدد المشرفين الكافى للمراجعة و الموافقة هيقلل شكاوى الاعضاء من التأخر فى النشر , حل تعدد اراء المشرفين فى نشر الموضوع هيقلل معدل خطأ اى مشرف إن وجد

شكرا
mostafa raafat
بالنسبه لمراقبه المواضيع فالحمد لله المواضيع مش بتاخد وقت في الموافقه عليها ومراقبتها

اما بالنسبه لقسم البرامج فمعظم ان مكنش كل موضوعاته الى بيوافق عليها مدير المنتدى

ولو تمت الموافقه من المشرفين فمدير المنتدى برضوا بيراجع عليهم

خالص تحباتى
انا كتبت رد على " أميرة الورد "
هتلاقى فيه عنوان لموضوع بيشتكى من تأخر نشر الموضوعات , و ده حله و انتوا ادرى طبعا هو كفاية عدد المشرفين

اما بخصوص قسم البرامج , زى ما وضحت فى الموضوع و ردى على " أميرة الورد " أنا مش بشتكى , أنا بقول مثال لموضوع لم ينشر و أنا شايف إنه مش مخالف , و بالتالى أنا مفترض إن المشرف أخطأ , لما يكون المشرف ده هو مدير المنتدى , مافيش مشكلة , مدير المنتدى ممكن يخطأ مثل باقى المشرفين
( وطبعا ممكن يكون اى موضوع لى مخالف بدون ان اعلم , و الا لم اكن سأكتبه )

فإقتراحى هو اللى انتى قلتيه فى ردك عن قسم البرامج من أن مدير المنتدى يراجع حتى على موافقات المشرفين , لكن أن يتم ذلك فى كل أقسام المنتدى , بين المشرفين و بعضهم منعا او تقليلا للخطأ فقط لا غير .

شكرا
mostafa raafat
للايضاح مثال أخر لم يتم نشره :

مثلا فى منتدى الأخبار , و وفقا للموضوعات المثبتة فى المنتدى كله و المنتديات الفرعية عن شروط الكتابة فى المنتدى نجد فى الموضوع " ممنوع منعا باتا نسخ الموضوع بالكامل في أيا من اقسام المنتدى + للتبليغ عن أي موضوع منسوخ بالكامل "
و رابطه :
100fm6.com/vb/announcement.php?f=80

و موضوع :
" هام جدا جدا : اقرأ هذه الشروط جيدا قبل كتابة اي حرف في منتدى اخبار مصر "
و رابطه :
100fm6.com/vb/showthread.php?t=229278

نجد المنع التام لنسخ المواضيع , و بالنسبة للموضوع الثانى نجد مكتوبا:
"
بالنسبة للنسخ :
بسبب حرصنا الدائم على توافر محتوى فريد على موقعنا نجوم مصرية وايضا بعد الاتفاق مع موقع اخبارك دوت نت على اخذ مواضيع هذا المنتدى للنشر على موقعهم (وهو موقع يهتم فقط بالمواضيع الاصلية الغير منسوخة )

قررنا الاتي :

منع وضع اي مواضيع على منتدى اخبار مصر منقولة او منسوخة او منسوخ جزء منها او منقول عدة عبارات فيها من اي موقع اخر عربي او اجنبي، وسوف يتم معاقبة اي شخص يضع مواضيع منسوخة على منتدى اخبار مصر بمدد متفاوتة تصل للحظر النهائي

ومع ذلك يسمح بـ :
ترجمة الاخبار من مواقع اجنبية
تجميع الاخبار من اكثر من موقع واعادة صياغتها
اعادة كتابة موضوع باسلوبك الخاص مع اضافة صور او معلومات اخرى اليه
"

و أنا قمت بترجمة عدة موضوعات من مواقع اخبارية اجنبية , و هو مسموح به كما نقرأ فى الجزء الخاص بالسماح بالاعلى , و بعد ذلك المجهود لم يتم نشر الموضوعات , مع انه مسموح بالترجمة و أيضا أنا أشرت للمصادر

و طبعا حتى لا يفهم احد المشرفين باننى اتههمهم بشئ يجب ايضاح ان لى موضوعات أخرى فى تلك المنتديات تم نشرها فى اليوم نفسه , كل ما فى الامر انه ربما المشرف وجد كلمة " عن البى بى سى " و عن " رويترز " فافترض ان ذلك ممنوع فلم يقبل النشر , مع انه مسموح كما كتب المشرفون فى الموضوعات اعلاه .

انا كتبت هذا التعليق حتى لا يظن المشرفون اننى بهذا الموضوع اهاجم احدا منهم , بل قصدى هو ما كتبته فى الموضوع

شكرا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الموضوعات المحذوفة من مادة الكيمياء والفيزياء والاحياء الترم الثاني للصف الاول والثاني الثانوي - الموضوعات المحذوفه
ممكن التعديل على هذه الموضوعات