نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تصويت الكونجرس الامريكى على قطع المساعدات عن مصر مقابل التطبيع مع اسرائيل

من المفترض اليوم ان تقوم لجنة الشئون الخارجية بالكونجرس الأمريكي بالتصويت على قطع المساعدات عن مصر او اكمالها وكانت اللجنة قد وضعت شروط لاكمال المساعدات وهى ان تتابع مصر التطبيع مع اسرائيل كما ككان فى عهد الرئيس المخلوع حسنى مبارك ..
وقد كان النظام السابق يتلقى المليارات كمساعدات امريكية وهى التى جعلت مصر فى العهد السابق واقعة تحت التدخل الامريكى فى كل امورها ... تابعوا معنا تطورات هذا القرار
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "تصويت الكونجرس الامريكى على قطع المساعدات عن مصر مقابل التطبيع مع اسرائيل" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
سنتابع معك مشرفنا الاسكندرانى بشغف

ولكن الأمر متوقف على المجلس العسكرى فى هذا التهديد المباشر

هل هذا التهديد سيفرق معه أم لالالالالالالالالالالا

بالنسبة للشعب فالأمر محسوم وهو رفض التطبيع

ولكن الحسنة الوحيدة التى فى امريكا هى الوضوح والصراحة

لم تلف ولم تدور وقالت كلمتها بوضوح وبدون لف او دوران

واتمنى ان ترد مصر بنفس الاسلوب

شكرا لك مشرفنا الاسكندرانى
وفيق محمد طه
انا مش خايف من التصويت
انا خايف من التطبيع
التطبيع مصييييييييييبه كبيرة
aleskandrany
عندكو حق شكرا لمروركم
titotory
thanxsssssss
زهير ابراهيم
والكونجرس هيصوت لصالح القرار ده طبعا
لكن المتاكد منه ان اوباما بيستخدم حق الفيتو للقرار ده
لانه عايز يظهر امريكا بتساند الثورات العربية
ده تصوري
لواقع قريب منه وافتكر اني اعرفه
titotory
thanxs aleskandrany.. with all my respect to you, dr.tarek
aleskandrany
thanxs aleskandrany.. With all my respect to you, dr.tarek
شكرا ليك
بسمين دكتور طارق ده
جدة مصرية
والكونجرس هيصوت لصالح القرار ده طبعا
لكن المتاكد منه ان اوباما بيستخدم حق الفيتو للقرار ده
لانه عايز يظهر امريكا بتساند الثورات العربية
ده تصوري
لواقع قريب منه وافتكر اني اعرفه
وما هو هذا الواقع القريب منه وتفتكر انك تعرفه زهير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نريد ان نتعلم منك
عبد الرحمن 2011

امريكا حوت كبير . واحنا اتحملنا قرف الناس دي 30 سنه ومن رائي ما فيش اي مشكله اننا نتحمل كمان 10 سنين الي ان نستعيد قوتنا ونبني بلدنا بناء صح ونزرع اراضي مصر التي لم تزرع في عهد المخلوع وننهض بمصر وبعد كده نضرب اسرائيل وامريكا مليون جزمه على دماغهم

REBEL
الموضوع مش موضوع مساعدات

بالنسبة لمصر الموارد فيها كتير ولو فية ناس كويسة ممكن يستثمروا الموارد اللى عندنا دى وخاصة البحيرات والصحرا وحاجات تانية كتير والبلد فى ظرف سنتين نلاقيها فى مرحلة تانية وعندنا الامثلة كتير من الدول من البرازيل وسنغافورة ونيوزلندا قدرت تتغلب عالمشاكل الاقتصادية بسهولة وفى وقت قصير

اعتقد ان الموضوع اكبر من المساعدات بس اية هو الله اعلم او ممكن المساعدات تيجى بس ما بتدخلش خزينة الدولة والمسئولين بياخدوها لنفسهم وعشان كدا بيقدموا جميع التساهلات اللى عايزاها امريكا

الموضوع يتلخص فى ادارة لا يشوبها شائبة هى اللى تدير البلد وكلنا كنا عارفين بلاوى قادة الجيش من اول ما كان حسنى وحسين سالم ومنير ثابت وابوغزالة كانوا شغالين فى تجارة السلاح وبردة مع امريكا وكلهم كانوا فى القوات المسلحة زى ما الاسامى باينة والباقى الوزرا وغيرهم دول الصبيان اللى تحتهم

الموضوع كبير اوى اوى اوى
زهير ابراهيم
وما هو هذا الواقع القريب منه وتفتكر انك تعرفه زهير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نريد ان نتعلم منك
سيدتي جدة
اتمنى ان لايكون طريقة تسائلك استخافا
ولكن ما اعرفه هو ماذكرته
ولااعتقد انه عجبا
زهير ابراهيم
اخي عبد الرحمن
ماذكرته انت "بالنسبة لمصر الموارد فيها كتير ولو فية ناس كويسة ممكن يستثمروا الموارد اللى عندنا دى وخاصة البحيرات والصحرا وحاجات تانية كتير والبلد فى ظرف سنتين نلاقيها فى مرحلة تانية وعندنا الامثلة كتير من الدول من البرازيل وسنغافورة ونيوزلندا قدرت تتغلب عالمشاكل الاقتصادية بسهولة وفى وقت قصير "
هو روح الشباب الثائر المخلص لوطنه والمؤمن بقدرات بلده
وهذا هو الحل فعلا
وبك وبامثالك لاخوف على مصرنا الحبيبة
عبد الرحمن 2011
اخي عبد الرحمن
ماذكرته انت "بالنسبة لمصر الموارد فيها كتير ولو فية ناس كويسة ممكن يستثمروا الموارد اللى عندنا دى وخاصة البحيرات والصحرا وحاجات تانية كتير والبلد فى ظرف سنتين نلاقيها فى مرحلة تانية وعندنا الامثلة كتير من الدول من البرازيل وسنغافورة ونيوزلندا قدرت تتغلب عالمشاكل الاقتصادية بسهولة وفى وقت قصير "
هو روح الشباب الثائر المخلص لوطنه والمؤمن بقدرات بلده
وهذا هو الحل فعلا
وبك وبامثالك لاخوف على مصرنا الحبيبة

[COLOR="rgb(75, 0, 130)"]
يا زهير ده كلام الاخ ربيل مش كلامي ولكن بما انكم شايفين كده خلاص نضرب امريكا على دماغها من الان.
زهير على فكره انا سالت سؤال في الموضوع ده بس انت ما رديتش علي شكلك ما شوفتوش
http://100fm6.com/vb/showthread.php?...11#post1131711

[/COLOR]
زهير ابراهيم
رديت ياعبد الرحمن
بس غريبه الغلطه
لانه ربيل ديما بيكتب بالاحمر ازي فاتتني دي
جقك علي ياربيل
واهو اخونا عبد الرحمن صلح
الحمد لله الكل طيبين
وهي دي مصر
بالمناسبه ياعبد الرحمن
توقيعك امتى يخلص الراجل تعب من النحت
عبد الرحمن 2011
بالمناسبه ياعبد الرحمن
توقيعك امتى يخلص الراجل تعب من النحت

سالني زيزو باشا نفس سؤالك يا زهير وانا جاوبته الراجل ده يخلص نحت وانشاء التوقيع بعد الانتخابات الرئاسيه ههههههههههههههه هو وعدني بكده

بديعه أحمد على
مش امريكا الاقتصاد بتاعهم تعبان و عمالين يسرقوا من العراق و افغانستان و ليبيا و كل حته حطوا ايدهم عليها يا رب يقطع ايدهم عن العالم و يسيبوا الدنيا فى حالها
معونه ايه اللى يدهالنا احنا لولا السرقه اللى هم زرعوها فينا عن طريق النظام السابق كان زماننا اغنا دوله فى العالم الحمد لله مواردنا كتير و خير ربنا كتير بس الحراميه تبعد عننا
مش عايزين معونه و ليه يدفعوا معونه لجيشنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علشان يكون ولاءه ليهم و الا لينا
مش حيقدروا على جيش مصر هم عارفين انه احسن جيش فى الدنيا
الله يرحمك يا طلعت حرب كانوا امريكا و اوربا بيتمنوا ناخد منهم معونات و ديو ن و هو يقول ليه؟ ا حنا مش محتاجين
كفايه زل بقى و كفانا هوان و كفايه ديون ما بنشفش من وراها الا الزل و اللى بياخدها ما حدش بيعرف عنه حاجه بتروح لاى حد الا الشعب المصرى اللى بيدفع تمن الديون دى وحده
زهير ابراهيم
مجلس النواب الأمريكي يرفض قطع المساعدات عن مصر

رفضت لجنة الشئون الخارجية بمجلس النواب الأمريكي أمس‏,‏ اقتراحا بتعليق المساعدات السنوية المقدمة إلي مصر‏,‏ في حالة عدم تنفيذ القاهرة اتفاقية السلام مع إسرائيل‏.

ورفضت اللجنة الاقتراح المقدم من الجمهوريين بأغلبية39 صوتا مقابل خمسة, ويسعي الكونجرس الأمريكي إلي تقليص الإنفاق الحكومي للولايات المتحدة, للحد من الدين العام الأمريكي الهائل الذي يهدد بخفض التصنيف الائتماني للبلاد.
جدة مصرية
سيدتي جدة
اتمنى ان لايكون طريقة تسائلك استخافا
ولكن ما اعرفه هو ماذكرته
ولااعتقد انه عجبا
على ما اعتقد اننى معروفة كويس جدا هنا بنجوم مصرية اننى لا استخف بأحد واحترم الجميع
وعلى ما اعتقد ان انا وانت اصدقاء

وشكرا
REBEL
يا جدة ويا اخ زهير اهدوا شوية ارجوكم عشان خاطر مصر بس تصحى اصلها نايمة من كتر التعب ههههههههههههههههههه

احنا اخوات كلنا واصدقاء قبل كل شىء فمتخدوش اى حاجة بقرارات مستعجلة وفى ساعة نرفزة لا اكتر ولا اقل
جدة مصرية
يا جدة ويا اخ زهير اهدوا شوية ارجوكم عشان خاطر مصر بس تصحى اصلها نايمة من كتر التعب ههههههههههههههههههه

احنا اخوات كلنا واصدقاء قبل كل شىء فمتخدوش اى حاجة بقرارات مستعجلة وفى ساعة نرفزة لا اكتر ولا اقل
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
علشان لقيتك بالفهرس دخلت ارد عليك وانت عارف غلاوتك عندى
بص ياريبيل
انا لم استخف بيه وكل الحكاية ان زهير مش بيوضح فكرته
انا قلت له عاوزة اتعلم منك ودى كل الحكاية
دى فيها غلط واستخفاف بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام ريبيل بقى حا اروح قسم الديكور اشتغل شوية واغير جو
REBEL
تسلمى يا جدة وانتى كمان غالية عندنا كلنا مش عندى لوحدى

تصدقى يا جدة انا عارف ان نيتك تمام وانك مش قصدك حاجة من السؤال دا غير انك تستفهمى مش اكتر بس ممكن ناس تانية تفهم طريقة السؤال انها مش سؤال للاستفسار ودا اللى حصل واللى ما يعرفك يجهلك يا جدة وزهير لم يقصد شىء غير كدا وهو ممكن ميعرفكيش اوى عشان كدا فهم السؤال غلط وتقوليلة كدا ان قصدك مش كدا والموضوع خلص بالتفاهم والتراضى

انا بس بوضح وكلنا مع بعضينا ورمضان داخل وكل سنة واحنا طيبين ورمضان كريم علينا
جدة مصرية
تسلمى يا جدة وانتى كمان غالية عندنا كلنا مش عندى لوحدى

تصدقى يا جدة انا عارف ان نيتك تمام وانك مش قصدك حاجة من السؤال دا غير انك تستفهمى مش اكتر بس ممكن ناس تانية تفهم طريقة السؤال انها مش سؤال للاستفسار ودا اللى حصل واللى ما يعرفك يجهلك يا جدة وزهير لم يقصد شىء غير كدا وهو ممكن ميعرفكيش اوى عشان كدا فهم السؤال غلط وتقوليلة كدا ان قصدك مش كدا والموضوع خلص بالتفاهم والتراضى

انا بس بوضح وكلنا مع بعضينا ورمضان داخل وكل سنة واحنا طيبين ورمضان كريم علينا
انا بحب زهير جدا وهو صديقى ولكن مخاصماه شوية بس
بصراحة هو مهذب جدا وطيب
يارب يا ريبيل يارب اليوم يعدى على خير اليوم
شوفت البيان رقم 70 بتاع المجلس
ادخل شوفه ومجلس عنده ذكاء رهيب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الكونجرس الامريكى يصوت على منع المساعدات لمصر " ويصفها بالعدو "
نواب فى الكونجرس..أمريكا لن تدفع المساعدات لمصر فى هذه الحالة
الكونجرس الامريكي يهدد بقطع المساعدات عن مصر اذا قامت مصر بالغاء معاهدة كامب ديفيد مع اسرائيل
الكونجرس الامريكي يطالب بضرب النايل سات بسبب رفضه للاحتلال الامريكي للعراق