نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى السيارات - صور سيارات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ثقافة الفلاشر و أستخدامه , العمليه مش لعبه

حضرتك لو ماشي علي طريق اياً كان سريع او داخل المدينة
لو لقيت الطريق قفل او قابلك مطب او تحويلة او اي Drop علي الطريق المفروض تشغل نور الأنتظار او بيسموه Park-Flasher
للأسف هذه الثقافة غير موجودة تماما في بلدنا الا من رحم ربي

انا شخصيا بعمل كدة وكتير اوي لما بعمل كدة بلاقي الي ورايا راح طالع مني وباصصلي علي اني عملت حركة عيب او غير لائقة

يعني مثلا لما تنزل من علي كوبري صفط الجديد بتلاقي يقابلك عدة مطبات صغيرة بس بتهد العربية انا شخصيا بهدي وبشغل الانتظار الاقي كلاكسات وتقليب نور ويقوم واحد معدي منك وباصصلك حتة دين بصة كأنه عايز يشتمني

المهم

الي اخطر من ذلك الي بيشغل الاشارة بعد خلاص مايدخل الملف او الشارع الي عايز يدخله وانت ولع بجاز

دة يا راجل انا لو راجع بظهري بشغل الاشارات
لو بصيت في المراية ومالقتش حد ورايا بردو بشغل الاشارات
فانوس الأشاراة الأمامي الي جمب الفانوس مكسور عندي ومفهوش لمبة بردو والله بدي اشارة في اتجاهه للي جاي في المقابل وانا متأكد انه مش هيعرف اني داخل يمين وهيشتمني ويقول عليا عديم ثقافة الأشارات بس بردو بشغله وبعمل الي عيا

انا نفسي نوعي الناس بأهمية وضرورة الفلاشر

انا بتفاجأ بالعربية الي قدامي بتفرمل فجأة وهبقي هخبط فيه وبقول لو كان يشغل الأنتظار

طريق المحور بتاع اكتوبر، في ناس كتير مش حافظه مطباته لو كل واحد فينا حافظها وشغل الانتظار قبلها بمسافة كافية كان ممكن ينقظ البيجو ال504 (دي كانت حادثة علي المحور بعد هايبر بشوية - عربية 504 اتفجأت بالمطب وكالعادة هو شخصيا مش مشغل الانتظار وهب راح ميكروباص لابس فيه مدخل الشنطة في الصالون - انا معاك ان الميكروباص كان المفروض يمشي في حارة الخدمات لكن حتي لو ، ماهو كان ممكن يبقي عربية ملاكي)
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المهم

برجاء لكل من يقرأ هذا الموضوع ان يحاول استخدام الفلاشر بشكل اكثر فعالية لتحذير الغير ومحاولة تجنب مثل هذا الحادث كفاني الله واياكم شر الطريق ومحاولة منا لتكون قيادتنا اكثر امانا واكثر تحضراً
وان يوعي غيره بضرورة استخدام الأنتظار والفلاشر بوجه عام

الحالات الواجب تشغيل نور الأنتظار فيها
1- عند العلم بوجود مطب ويكون التشغيل قبلها بمسافة كافية ولتكن 500 متر علي الطرق السريعة و 100 متر داخل المدينة
2- عند تقليل السرعة بشكل ملحوظ ويستحسن التشغيل قبل التهدئة وليس بعدها
3- عند التفاجؤ بأي مستحدث علي الطريق كأن يحدث اصطدام او التفاجؤ بمنعطف او تحويلة او مطب او اي شئ غير طبيعي يظهر فجأة
4- عند الأنتظار علي جانب الطريق للتحدث في الهاتف او لأي سبب من الأسباب
5- عند الرجوع للخلف لأي سبب من الأسباب

اسف للأطالة ولكن اتمني ان يجد موضوعي القبول لديكم ولكم مني وافر التحية

والله المستعان
،

المقال "ثقافة الفلاشر و أستخدامه , العمليه مش لعبه" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
لعبه الاختيار choice لعبه حلوه اونلاين اللعبه سهله و فيها ذكاء و تفكير